Decizia 2024/09-oct-2025 privind regulamentul de procedură al comitetului menţionat la articolul 145 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 10 Octombrie 2025
Decizia 2024/09-oct-2025 privind regulamentul de procedură al comitetului menţionat la articolul 145 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului
Dată act: 9-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (1),
(1)JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj.
având în vedere Decizia (UE) 2018/1220 a Comisiei din 6 septembrie 2018 privind regulamentul de procedură al comitetului menţionat la articolul 143 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (2),
(2)OJ L 226, 7.9.2018, p. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2018/1220/oj.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, care a înlocuit Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), instituie un comitet independent, astfel cum se prevede la articolul său 145, pentru a evalua anumite situaţii de excludere a persoanelor şi a entităţilor menţionate la articolul 137 alineatul (2) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 şi pentru a adopta recomandări corespunzătoare ("comitetul") în scopul procedurilor care trebuie desfăşurate în cadrul sistemului de detectare timpurie şi de excludere ("procedurile EDES").
(3)Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012 (JO L 193, 30.7.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
(2)Decizia (UE) 2018/1220 a stabilit regulamentul de procedură al comitetului în temeiul articolului 143 alineatul (4) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046, aplicabil de la data intrării în vigoare a regulamentului respectiv, pentru a asigura, printre altele, respectarea dreptului la apărare al persoanelor sau al entităţilor care fac obiectul procedurilor EDES, inclusiv a dreptului acestora de a fi ascultate.
(3)Articolul 145 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 a înlocuit articolul 143 din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046, prevăzând normele pentru stabilirea componenţei comitetului, clarificând rolului vicepreşedintelui şi procedura de numire a preşedintelui şi a vicepreşedintelui şi prevenind şi abordând conflictele de interese.
(4)Articolul 145 alineatele (2) şi (4) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 împuterniceşte Comisia să adopte regulamentul de procedură al comitetului şi prevede posibilitatea asigurării de către Comisie a unui secretariat permanent care să sprijine comitetul.
(5)Pentru a se asigura continuitatea activităţii comitetului şi buna sa funcţionare, este oportun să se specifice procedura de numire şi de revocare din funcţie a preşedintelui şi a vicepreşedintelui şi să se prevadă norme în temeiul cărora vicepreşedintele îndeplineşte funcţia de preşedinte în cazul în care preşedintele este absent sau nu îşi poate îndeplini atribuţiile.
(6)Pentru a se asigura continuitatea activităţii comitetului şi buna sa funcţionare, este necesar să se stabilească norme detaliate privind componenţa comitetului în orice situaţie dată, în special cu privire la desemnarea celor doi reprezentanţi permanenţi ai Comisiei, a supleanţilor acestora şi a membrului suplimentar care îl reprezintă pe ordonatorul de credite competent.
(7)Este necesar să se specifice observatorii care ar trebui să participe la reuniunile comitetului pentru a se asigura că acesta este informat şi sprijinit pe deplin şi în mod adecvat în îndeplinirea sarcinilor sale şi în luarea deciziilor.
(8)Pentru o bună gestionare, este necesar să se precizeze funcţiile de sprijin pe care secretariatul său permanent le asigură comitetului în cadrul procedurilor EDES.
(9)Ar trebui să fie clarificată procedura de sesizare a comitetului, în special în ceea ce priveşte conţinutul necesar al sesizării sale.
(10)Articolul 138 alineatul (8) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 prevede posibilitatea unei proceduri accelerate, iar regulamentul de procedură al comitetului ar trebui să specifice condiţiile în care trebuie utilizată această procedură.
(11)Experienţa a arătat că, pentru a reduce durata procedurilor EDES în cazuri excepţionale de achiziţii publice, în care se aplică termene stricte şi în care procedurile pot fi suspendate doar pentru o perioadă limitată, comitetul poate adopta o recomandare prescurtată, care prezintă doar o motivare succintă, fără a fi necesar să se abordeze toate aspectele ridicate în cursul procedurii contradictorii (4). Recomandările prescurtate pot fi adoptate numai în cazul în care comitetul intenţionează să recomande ordonatorului de credite competent să nu adopte nicio excludere sau sancţiune financiară sau să recomande anularea unei excluderi sau a unei sancţiuni financiare existente.
(4)T-113/24, Lattanzio KIBS şi alţii/Comisia, ECLI:EU:T:2025:756, punctul 89.
(12)Este oportun să se precizeze modalităţile practice pentru o cooperare strânsă între comitet şi Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF), precum şi între comitet şi Parchetul European (EPPO), având în vedere dispoziţiile administrative referitoare la cooperare şi la schimbul rapid de informaţii dintre Comisia Europeană şi organele respective.
(13)Decizia (UE) 2018/1220 a fost revizuită şi renumerotată în mai multe rânduri. Prin urmare, este oportun ca decizia respectivă să fie abrogată şi înlocuită cu o nouă decizie a Comisiei.
(14)În acest context, este, de asemenea, oportun să se clarifice în continuare normele privind adoptarea recomandărilor şi a avizelor comitetului.
(15)Este necesar ca prelucrarea datelor cu caracter personal de către comitet şi de către secretariatul permanent al acestuia să se efectueze în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (5).
(5)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(16)Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) ar trebui să aplice recomandările adoptate de comitet,
(6)Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului, ale Consiliului şi ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/1049/oj).
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Prezenta decizie instituie regulamentul de procedură al comitetului menţionat la articolul 145 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 şi înlocuieşte Decizia (UE) 2018/1220.
Art. 2: Numirea în funcţie, încetarea exercitării funcţiei şi revocarea din funcţie a preşedintelui şi a vicepreşedintelui
(1)Atât preşedintele, cât şi vicepreşedintele comitetului sunt numiţi pe baza unei decizii a Comisiei, în urma unei cereri de exprimare a interesului, pentru un mandat de cinci ani, care nu poate fi reînnoit, în conformitate cu articolul 145 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509. Mandatele lor încep de la data stabilită în acest sens în deciziile de numire respective. Aceste decizii se publică în seria C a Jurnalului Oficial al Uniunii Europene.
(2)În cazul în care acest lucru este necesar pentru funcţionarea comitetului, preşedintele şi vicepreşedintele rămân în posturile lor respective pentru o perioadă de până la şase luni de la încheierea mandatului, până la preluarea funcţiilor de către înlocuitorii lor.
(3)Atât preşedintele, cât şi vicepreşedintele sunt numiţi în funcţia de consilier special al Comisiei, în sensul articolului 5 din Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene. Contractele lor de consilieri speciali respectă pe deplin independenţa acestora şi nu le afectează durata mandatului.
(4)Comisia îi poate revoca din funcţie pe preşedinte şi pe vicepreşedinte în cazul în care aceştia nu mai îndeplinesc condiţiile necesare pentru exercitarea atribuţiilor lor.
(5)Condiţiile prevăzute pentru selectarea preşedintelui, specificate la articolul 145 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, se aplică, de asemenea, în cazul selectării vicepreşedintelui.
Art. 3: Supleantul preşedintelui
În cazul în care preşedintele nu îşi poate îndeplini atribuţiile sau în cazul în care postul său devine vacant, vicepreşedintele îndeplineşte funcţia de preşedinte în sensul articolului 145 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 atât timp cât preşedintele nu îşi poate îndeplini atribuţiile sau până la numirea unui nou preşedinte.
Art. 4: Atribuţiile preşedintelui
(1)Preşedintele reprezintă comitetul.
(2)Acesta prezidează reuniunile comitetul şi organizează lucrările sale.
(3)În acest scop, preşedintele primeşte asistenţă din partea secretariatului permanent menţionat la articolul 7.
(4)Preşedintele poate delega fiecăruia dintre reprezentanţii permanenţi ai Comisiei competenţa de a semna în numele preşedintelui documente specifice referitoare la un anumit caz sau la chestiuni administrative.
(5)După consultarea reprezentanţilor permanenţi ai Comisiei, preşedintele adoptă calendarul reuniunilor comitetului.
(6)Preşedintele îndeplineşte celelalte atribuţii care îi sunt conferite prin prezenta decizie.
Art. 5: Desemnarea celorlalţi membri ai comitetului şi a supleanţilor lor
(1)Unul dintre cei doi reprezentanţi permanenţi ai Comisiei este consilierul principal responsabil cu "afaceri juridice, norme financiare, controale şi raportare" din cadrul Direcţiei Generale Buget, astfel cum se prevede la articolul 145 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
În cazul în care postul de consilier principal responsabil cu "afaceri juridice, norme financiare, controale şi raportare" este vacant, directorul Direcţiei Generale Buget, care este responsabil de secretariatul permanent, devine unul dintre cei doi reprezentanţi permanenţi ai Comisiei, astfel cum se prevede la articolul 145 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
Directorul general al Direcţiei Generale Buget desemnează un funcţionar care ocupă cel puţin un post de şef de unitate sau un post echivalent care să îl înlocuiască pe respectivul reprezentant permanent al Comisiei. Persoana respectivă poate participa la toate deliberările comitetului, însă participă la vot numai atunci când reprezentantul permanent al Comisiei nu poate face acest lucru.
(2)Directorul general al Direcţiei Generale Buget îl desemnează ad personam pe cel de al doilea reprezentant permanent al Comisiei din rândul funcţionarilor Comisiei care au cel puţin gradul AD 14.
De asemenea, directorul general al Direcţiei Generale Buget desemnează un funcţionar care ocupă cel puţin un post de şef de unitate sau un post echivalent care să îl înlocuiască pe respectivul reprezentant permanent al Comisiei. Persoana respectivă poate participa la toate deliberările comitetului, însă participă la vot numai atunci când reprezentantul permanent al Comisiei nu poate face acest lucru.
(3)Membrul care îl reprezintă pe ordonatorul de credite solicitant şi supleantul acestuia sunt funcţionari sau agenţi temporari desemnaţi în conformitate cu regulamentul de procedură şi cu normele administrative interne ale instituţiei, organului sau organismului în cauză, la care se face trimitere la articolul 73 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, care exercită cel puţin atribuţiile unui şef de unitate sau şef de delegaţie.
Art. 6: Observatori
(1)Observatorii pot participa la deliberările comitetului fără a avea drept de vot.
(2)Membrul desemnat al Serviciului juridic al Comisiei are, de drept, calitatea de observator pentru fiecare dosar înaintat comitetului şi prezintă observaţii din proprie iniţiativă sau la cererea preşedintelui. În acest scop, membrul desemnat participă la toate deliberările comitetului. Comitetul informează Serviciul Juridic cu privire la toate procedurile scrise în timp util înainte de adoptarea acestora.
(3)În ceea ce priveşte chestiunile în care cererea ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului se bazează, integral sau parţial, pe informaţii transmise de OLAF, unul sau mai mulţi reprezentanţi ai OLAF, inclusiv, în măsura posibilului, investigatorii responsabili de caz, participă la reuniunile comitetului în calitate de observatori şi la procedurile orale şi scrise legate de chestiunea respectivă. OLAF formulează observaţii la cererea preşedintelui.
(4)În ceea ce priveşte chestiunile în care cererea ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului se bazează, integral sau parţial, pe informaţii transmise de EPPO, unul sau mai mulţi reprezentanţi ai EPPO, inclusiv, în măsura posibilului, persoanele responsabile de caz, participă la reuniunile comitetului în calitate de observatori şi la procedurile orale şi scrise legate de chestiunea respectivă, în conformitate cu articolul 103 din Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului (7).
(7)Regulamentul (UE) 2017/1939 al Consiliului din 12 octombrie 2017 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în ceea ce priveşte instituirea Parchetului European (EPPO) (JO L 283, 31.10.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1939/oj).
(5)În cazul în care acest lucru este justificat într-un caz specific, preşedintele poate invita OLAF să furnizeze informaţii sau consiliere. Preşedintele poate, de asemenea, invita EPPO să furnizeze informaţii sau consiliere în conformitate cu dispoziţiile articolului 103 din Regulamentul (UE) 2017/1939.
(6)Ordonatorii de credite (alţii decât ordonatorul de credite care sesizează cazul comitetului), care sunt vizaţi de un caz sesizat comitetului, pot solicita preşedintelui să le acorde statutul de observator. Aceşti ordonatori de credite pot participa la deliberările comitetului şi prezintă observaţii orale şi scrise, la cererea preşedintelui. Comitetul îi informează pe ordonatorii de credite respectivi cu privire la procedurile scrise relevante.
(7)Preşedintele, după consultarea reprezentanţilor permanenţi ai Comisiei, poate invita alţi observatori să asiste la deliberările comitetului şi îi poate invita să prezinte observaţii orale şi scrise.
Art. 7: Secretariatul permanent
(1)Secretariatul permanent al comitetului este asigurat de funcţionari sau de agenţi ai Direcţiei Generale Buget şi depinde de această direcţie din punct de vedere administrativ.
(2)Sub autoritatea preşedintelui, secretariatul permanent:
a)efectuează verificarea calităţii ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului, a reprezentantului desemnat al acestuia şi a tuturor observatorilor;
b)verifică dacă cererile de recomandare sunt complete şi conţin toate documentele şi informaţiile necesare;
c)stabileşte cine sunt ordonatorii de credite vizaţi de caz care pot fi propuşi să participe în calitate de observatori;
d)organizează demersurile şi contactele necesare cu ordonatorul de credite care sesizează cazul comitetului, cu Serviciul juridic al Comisiei şi cu alţi observatori care sunt sau ar putea fi implicaţi în cazul respectiv, în vederea completării dosarului;
e)întocmeşte proiectele care urmează să fie prezentate comitetului şi le transmite preşedintelui, membrilor şi observatorilor invitaţi să participe la deliberările legate de un anumit caz;
f)propune preşedintelui proiectul de calendar privind reuniunile comitetului;
g)întocmeşte un proiect de ordine de zi pentru reuniunile comitetului şi îl trimite membrilor şi participanţilor la reuniunile comitetului;
h)verifică prezenţa persoanelor şi documentele necesare pentru a se asigura regularitatea deliberărilor comitetului;
i)participă la deliberările din cadrul comitetului şi asigură monitorizarea;
j)întocmeşte un proces verbal succint pentru fiecare reuniune, pe care îl comunică membrilor;
k)transmite documente şi comunicări în numele comitetului persoanelor sau entităţilor care fac obiectul procedurii, inclusiv scrisoarea care conţine presupusele fapte şi constatări şi încadrarea juridică preliminară a conduitei;
l)transmite recomandarea adoptată de comitet ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului;
m)asigură monitorizarea oricărei corespondenţe care este adresată comitetului sau care vizează activităţile sale;
n)ţine registrul care cuprinde recomandările adoptate de către comitet şi toate deciziile adoptate de către ordonatorii de credite competenţi şi
o)asigură publicarea deciziilor referitoare la excludere şi la sancţiunile financiare prevăzute la articolul 142 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(3)Secretariatul permanent poate fi contactat la următoarea adresă de e-mail: Panel-secretariat-BUDG@ec.europa.eu.
Art. 8: Prevenirea şi gestionarea conflictelor de interese
(1)În cazul în care preşedintele, vicepreşedintele, orice alt membru ori supleantul său, funcţionarii şi agenţii care compun secretariatul permanent, precum şi orice altă persoană care participă la reuniunile comitetului sau are cunoştinţă de documentele referitoare la un caz se află într-o situaţie care ar putea genera un risc de conflict de interese în sensul articolului 61 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, aceştia îi informează imediat pe ceilalţi membri şi secretariatul permanent cu privire la acest lucru. Acelaşi lucru este valabil şi atunci când aceste persoane se află într-o situaţie care ar putea fi percepută în mod obiectiv drept un conflict de interese.
(2)Persoanele care se află într-o situaţie care ar putea da naştere unui risc de conflict de interese sau care ar putea fi percepută în mod obiectiv drept un conflict de interese, astfel cum se menţionează la alineatul (1), nu participă la deliberările comitetului sau la adoptarea scrisorii prezentate în cadrul procedurii contradictorii sau a recomandării. A fost examinată şi depusă la dosar o notă în care se ia act de modul în care a fost abordat riscul unui conflict de interese.
Art. 9: Cooperarea dintre comitet şi OLAF
(1)OLAF cooperează strâns cu comitetul în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (8), respectând drepturile procedurale şi fundamentale, precum şi protecţia avertizorilor.
(8)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 septembrie 2013 privind investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (Euratom) nr. 1074/1999 al Consiliului (JO L 248, 18.9.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/883/oj).
(2)În cazul în care cererea ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului se bazează pe informaţii transmise de OLAF, Comitetul consultă OLAF înainte de a trimite notificarea către orice persoană sau entitate care face obiectul unei cereri de recomandare pentru a nu aduce atingere confidenţialităţii procedurilor judiciare sau a investigaţiilor efectuate sau coordonate de OLAF, inclusiv cu privire la protecţia avertizorilor, precum şi a investigaţiilor sau a procedurilor judiciare naţionale.
(3)Divulgarea către persoane sau entităţi sau către agenţii lor a unor informaţii care decurg din investigaţii sau care sunt legate de investigaţiile efectuate sau coordonate de OLAF necesită consimţământul OLAF.
Art. 10: Cooperarea cu Parchetul European
Modalităţile de cooperare dintre comitet şi EPPO se stabilesc în conformitate cu articolul 103 din Regulamentul (UE) 2017/1939.
Art. 11: Prezentarea cererilor de recomandare către comitet
(1)Orice ordonator de credite al Comisiei, al unei alte instituţii, al unui oficiu european instituit de Comisie, al unei agenţii executive sau al unui alt oficiu, organ sau agenţie europeană poate prezenta comitetului o cerere de recomandare.
(2)Cererile de recomandare se trimit secretariatului permanent prin intermediul ARES, dacă este posibil, sau, în caz contrar, se trimit prin e-mail în format confidenţial. Cererile de recomandare respectă nivelul adecvat de confidenţialitate şi marcajul de securitate pe toate documentele. În cazul în care documentele provin dintr-o investigaţie a OLAF sau se referă la aceasta, ordonatorul de credite aplică marcajele relevante ale investigaţiilor OLAF.
În cazul în care un ordonator de credite care nu aparţine Comisiei formulează o cerere de recomandare, secretariatul permanent şi ordonatorul de credite respectiv iau măsurile necesare pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor comunicate în cazul respectiv.
(3)Cererile de recomandare conţin informaţiile prevăzute la articolul 144 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509. Acestea conţin, de asemenea, orice alte informaţii relevante menţionate la articolul 138 alineatul (3) din regulamentul respectiv, inclusiv, după caz, rapoartele OLAF şi informaţiile transmise de EPPO. Cererile includ o fişă informativă, completată în mod corespunzător.
(4)În cazul în care o cerere de recomandare conţine rapoarte sau alte informaţii care au fost transmise de OLAF sau de EPPO, ordonatorul de credite consultă OLAF sau EPPO, după caz, pentru a identifica orice informaţii care nu pot fi divulgate persoanelor sau entităţilor care fac obiectul unei cereri de recomandare şi ocultează în mod corespunzător rapoartele sau informaţiile respective înainte de a le transmite comitetului.
Art. 12: Tipuri de procedură
Chestiunile sesizate comitetului pot fi decise fie în cadrul unei reuniuni a comitetului, fie prin procedură scrisă.
Art. 13: Reuniunile comitetului
Comitetul se reuneşte la convocarea preşedintelui său în scopul:
(a)stabilirii încadrării juridice preliminare a unei conduite, conform dispoziţiilor articolului 138 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, în vederea notificării persoanelor sau entităţilor care fac obiectul unei cereri de recomandare;
(b)adoptării unei recomandări, astfel cum se prevede la articolul 145 alineatul (6) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 sau
(c)abordării chestiunilor referitoare la funcţionarea comitetului.
Art. 14: Procedura scrisă
La iniţiativa preşedintelui sau la cererea unui alt membru al comitetului, se pot stabili faptele şi constatările şi încadrarea juridică preliminară a conduitei şi se poate adopta recomandarea, prin procedură scrisă. Orice membru al comitetului poate contesta recurgerea la procedura scrisă. Observatorii sunt asociaţi la această procedură.
Art. 15: Procedura accelerată
În cazurile în care natura sau circumstanţele cazului impun acest lucru, comitetul poate decide accelerarea procedurii la cererea ordonatorului de credite sau din proprie iniţiativă. În astfel de cazuri, comitetul depune eforturi pentru:
(a)tratarea cu prioritate a cazului şi transmiterea scrisorii prezentate în cadrul procedurii contradictorii menţionate la articolul 16 persoanei sau entităţii care face obiectul procedurii în termen de 30 de zile lucrătoare de la primirea cererii de recomandare şi
(b)adoptarea recomandării în termen de 20 de zile lucrătoare de la expirarea termenului pentru prezentarea observaţiilor cu privire la scrisoarea prezentată în cadrul procedurii contradictorii menţionată la articolul 16.
Art. 16: Dreptul de a fi ascultat
(1)Persoanele sau entităţile care fac obiectul unei cereri de recomandare au dreptul de a prezenta observaţii, cu excepţia cazului în care apar circumstanţe excepţionale în care există motive imperioase şi legitime pentru păstrarea confidenţialităţii investigaţiei sau a procedurii judiciare naţionale care ar impune ca acest drept să fie amânat până la încetarea existenţei unor astfel de motive legitime, astfel cum se prevede la articolul 145 alineatul (5) a doua teză din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(2)Atunci când adoptă recomandările sale, comitetul ia în considerare numai faptele şi constatările şi încadrarea juridică preliminară a conduitei cu privire la care persoana sau entitatea care face obiectul cererii de recomandare a fost în măsură să prezinte observaţii, cu excepţia cazurilor în care se aplică articolul 145 alineatul (5) a doua teză din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(3)Înainte de a adopta o recomandare, preşedintele, acţionând în conformitate cu instrucţiunile comitetului în conformitate cu articolul 17 alineatul (1), trimite persoanei sau entităţii care face obiectul cererii de recomandare o scrisoare în care prezintă faptele şi constatările examinate de comitet şi încadrarea juridică preliminară a conduitei ("scrisoare prezentată în cadrul procedurii contradictorii"), sub rezerva dispoziţiilor articolului 145 alineatul (5) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509. În principiu, această scrisoare se trimite prin e-mail.
(4)Destinatarul unei scrisori prezentate în cadrul procedurii contradictorii transmite orice observaţii cu privire la respectiva scrisoare, inclusiv orice anexe sau ataşamente la observaţiile respective, în scris, sub formă de fişiere electronice care pot fi deschise utilizând un software de birotică pentru îmbunătăţirea productivităţii disponibil în mod obişnuit. Observaţiile se transmit secretariatului permanent la adresa de e-mail indicată în scrisoare.
(5)Lungimea observaţiilor, cu excepţia anexelor, nu depăşeşte numărul de pagini ale scrisorii prezentate în cadrul procedurii contradictorii, excluzând anexele, cu excepţia cazurilor justificate în mod corespunzător care implică aspecte complexe de drept sau de fapt.
(6)Ca regulă generală, destinatarii scrisorilor prezentate în cadrul procedurii contradictorii au la dispoziţie cincisprezece zile lucrătoare pentru a prezenta observaţii cu privire la scrisoarea respectivă. Această perioadă începe în conformitate cu normele prevăzute la articolul 146 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(7)În cazul în care destinatarul unei scrisori prezentate în cadrul procedurii contradictorii prezintă o cerere motivată de prelungire a termenului pentru prezentarea observaţiilor cu privire la scrisoarea respectivă din cauza unor circumstanţe excepţionale, comitetul poate prelungi termenul cu cel mult jumătate din termenul acordat iniţial.
(8)În cazul în care o persoană sau o entitate care face obiectul unei cereri de recomandare nu a prezentat observaţii cu privire la scrisoarea prezentată în cadrul procedurii contradictorii până la termenul aplicabil, în pofida notificării scrisorii prezentate în cadrul procedurii contradictorii în conformitate cu articolul 146 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, comitetul poate deduce că persoana sau entitatea respectivă nu contestă faptele sau încadrarea juridică preliminară prevăzute în respectiva scrisoare.
Art. 17: Adoptarea şi notificarea scrisorilor prezentate în cadrul procedurii contradictorii şi a recomandărilor
(1)Membrii comitetului depun eforturi pentru a ajunge la un consens cu privire la conţinutul scrisorilor prezentate în cadrul procedurii contradictorii şi, ulterior, cu privire la recomandare.
(2)În caz contrar, se procedează la un vot cu majoritate pentru care:
a)preşedintele dispune de un vot;
b)cei doi reprezentanţi permanenţi ai Comisiei dispun, împreună, de un vot; în cazul în care nu există un acord între aceştia, votul este unul negativ;
c)membrul care îl reprezintă pe ordonatorul de credite care sesizează cazul comitetului dispune de un vot.
(3)Comitetul notifică recomandarea sa ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului şi observatorilor.
Art. 18: Recomandări prescurtate
În cazuri excepţionale de achiziţii publice, în care se aplică termene stricte, iar procedura poate fi suspendată numai pentru o perioadă limitată, în situaţia în care comitetul recomandă să nu se adopte măsuri administrative sau să se anuleze măsurile administrative existente, comitetul poate adopta o recomandare prescurtată. Se aplică următoarele condiţii:
(a)Recomandările prescurtate pot fi adoptate numai în cazul în care comitetul intenţionează să recomande să nu se adopte nicio decizie de excludere sau decizie de impunere a unor sancţiuni financiare unei persoane sau entităţi sau să recomande anularea unei decizii de excludere existente sau a unei decizii de impunere a unor sancţiuni financiare.
(b)Ordonatorul de credite nu adoptă o decizie de excludere sau o decizie de impunere a unor sancţiuni financiare unei persoane sau entităţi pe baza unei recomandări prescurtate. În cazul în care ordonatorul de credite intenţionează să ia o decizie mai severă decât cea recomandată de comitet, decizia respectivă se ia în conformitate cu articolul 145 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(c)Recomandările sub formă prescurtată trebuie să prezinte faptele şi principalele motive care au stat la baza concluziilor comitetului, dar nu trebuie să abordeze toate problemele ridicate în cererea de recomandare sau în observaţiile privind scrisoarea prezentată în cadrul procedurii contradictorii.
Art. 19: Procedura de adoptare a recomandărilor
(1)După ce a verificat cererea de recomandare şi a examinat cazul în conformitate cu articolul 7, secretariatul permanent transmite cererea preşedintelui şi membrilor comitetului. Preşedintele constată că dosarul a fost finalizat, după ce a solicitat, dacă este necesar, măsuri de verificare sau de investigare complementare.
(2)Procedura în faţa comitetului în legătură cu o cerere de recomandare se iniţiază atunci când comitetul a ajuns la concluzia că elementele de probă din dosar sunt suficiente pentru a-i permite să stabilească o încadrare juridică preliminară a conduitei şi se consideră închisă odată ce comitetul a notificat recomandarea sa ordonatorului de credite care sesizează cazul comitetului sau ordonatorul de credite care sesizează cazul comitetului şi-a retras cererea de recomandare.
(3)În principiu, comitetul depune eforturi pentru a transmite recomandările sale ordonatorilor de credite care au prezentat cazul într-un termen rezonabil de la iniţierea procedurilor, ţinând seama de necesitatea de a asigura respectarea dreptului de a fi ascultat.
Art. 20: Confidenţialitatea lucrărilor şi a deliberărilor
Fără a se aduce atingere aplicării articolului 8 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 şi al articolului 22a din Statutul funcţionarilor (9), membrii comitetului şi ai secretariatului permanent al acesteia, precum şi toate persoanele care au participat în orice calitate la lucrările şi reuniunile comitetului ori au fost asociate la întocmirea documentelor, a avizelor sau a poziţiilor pe care le emite comitetul, respectă, în această privinţă, cel mai strict nivel de confidenţialitate, în conformitate cu eventuala răspundere administrativă, statutară sau contractuală care le revine. Acelaşi lucru este valabil şi în cazul preşedintelui şi al vicepreşedintelui.
(9)Regulamentul nr. 31 (CEE), 11 (CEEA), de stabilire a Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi ai Comunităţii Economice Europene şi ai Comunităţii Europene a Energiei Atomice (JO 45, 14.6.1962, p. 1385/62, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1962/31(1)/2021-01-01).
Art. 21: Prelucrarea cererilor de acces la documente şi protecţia datelor cu caracter personal
Lucrărilor comitetului li se aplică Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 şi Regulamentul (UE) 2018/1725.
Art. 22: Principii
(1)Dispoziţiile articolelor 1-4, 8, 20 şi 21 din capitolul I din regulamentul de procedură menţionat se aplică în cazul exercitării de către comitet a competenţei consultative care îi este conferită de articolul 93 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(2)Dispoziţiile celorlalte articole de la capitolul I din regulamentul de procedură menţionat se aplică, de asemenea, în cazul exercitării de către comitet a competenţei menţionate la alineatul (1), cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul capitol.
Art. 23: Membrii suplimentari ai comitetului şi supleanţii acestora
(1)Atunci când emite avizul menţionat la articolul 93 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, comitetul este compus din membrii menţionaţi la articolul 145 alineatul (2) literele (a)-(c) din regulamentul respectiv şi din următorii trei membri suplimentari:
a)un reprezentant al autorităţii împuternicite să facă numiri responsabil de chestiuni disciplinare în cadrul instituţiei Uniunii, al organului Uniunii, al oficiului european sau al organului sau persoanei în cauză atunci când cazul face obiectul unei sesizări în conformitate cu articolul 93 alineatul (1) primul paragraf litera (a) sau un reprezentant al ordonatorului de credite competent, atunci când cazul face obiectul unei sesizări în conformitate cu articolul 93 alineatul (1) primul paragraf litera (b);
b)un membru desemnat de Comitetul pentru personal al instituţiei Uniunii, al organului Uniunii, al oficiului european sau organului sau persoanei în cauză;
c)un membru al Serviciului Juridic al instituţiei, al oficiului european instituit de către Comisie, al unei agenţii executive sau al unui alt organ sau organism european al membrului personalului în cauză.
(2)Persoanele menţionate la articolul 5 alineatul (1) al doilea paragraf şi la articolul 5 alineatul (2) al doilea paragraf pot participa la toate deliberările comitetului şi participă la vot numai în cazul în care reprezentantul permanent al Comisiei pentru care sunt supleanţi nu poate face acest lucru.
(3)Fiecare dintre cei trei membri suplimentari menţionaţi la alineatul (1) are un supleant desemnat, respectiv, de către:
a)autoritatea împuternicită să facă numiri în cauză sau ordonatorul de credite competent;
b)comitetul pentru personal în cauză;
c)serviciul juridic în cauză.
Art. 24: Desemnarea observatorilor
(1)Serviciul Juridic al Comisiei desemnează un observator atunci când membrul personalului în cauză nu este angajat al Comisiei.
(2)Ordonatorul de credite competent sau, după caz, şeful delegaţiei Uniunii care acţionează în calitate de ordonator de credite subdelegat sau reprezentanţii lor au calitatea de observator.
(3)OLAF desemnează un observator atunci când informaţiile referitoare la presupusa încălcare a unei dispoziţii din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, a oricărei alte dispoziţii privind gestiunea financiară sau controlul operaţiunilor rezultă dintr-o informaţie pe care a transmis-o.
(4)Oficiul de disciplină al instituţiei sau al organului în cauză desemnează un observator în cazul în care comitetul este sesizat de către autoritatea împuternicită să facă numiri. În celelalte cazuri, acesta poate fi invitat de preşedinte să desemneze un observator.
(5)După consultarea membrilor, preşedintele poate invita alţi observatori.
Art. 25: Secretariatul permanent al comitetului
(1)Articolul 7, cu excepţia alineatului (2) literele (k) şi (o), se aplică în sensul prezentului capitol.
(2)Secretariatul permanent îndeplineşte, în special, următoarele sarcini:
a)atunci când un membru al personalului informează în mod direct comitetul cu privire la un caz, acesta asigură trimiterea dosarului către autoritatea împuternicită să facă numiri şi informează în acest sens membrul personalului care a comunicat informaţia, astfel cum se prevede la articolul 26 alineatul (2);
b)atunci când comitetul este sesizat cu privire la un caz, acesta efectuează o verificare a calităţii autorităţii care efectuează o sesizare şi a reprezentanţilor desemnaţi;
c)îi identifică, de comun acord cu preşedintele, pe cei trei membri suplimentari ai comitetului şi pe observatori şi efectuează verificarea calităţii lor;
d)verifică dacă dosarele sunt complete şi conţin toate documentele şi informaţiile necesare, în special fişa cu informaţii menţionată la articolul 11 alineatul (4), descrierea faptelor, presupusa neregulă şi documentele justificative, inclusiv rapoartele investigaţiei;
e)verifică dacă membrul personalului în cauză a fost audiat de autoritatea împuternicită să facă numiri sau de ordonatorul de credite, după caz;
f)întocmeşte proiectele de avize care vor fi examinate de comitet şi le transmite preşedintelui, membrilor şi observatorilor invitaţi să participe la soluţionarea unui caz;
g)transmite recomandările menţionate la articolul 93 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 ordonatorului de credite competent şi serviciului de audit intern competent;
h)în cazul în care comitetul consideră că dosarul intră în sfera de competenţă a OLAF, transmite dosarul autorităţii împuternicite să facă numiri şi informează OLAF în acest sens.
Art. 26: Sesizarea comitetului
(1)În conformitate cu articolul 93 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, comitetul este convocat la solicitarea oricărei autorităţi împuternicite să facă numiri şi care are competenţă în materie disciplinară sau la solicitarea unui ordonator de credite competent, inclusiv a unui şef de delegaţie a Uniunii sau a unui supleant care acţionează în calitate de ordonator de credite subdelegat, denumite în continuare "autorităţi care efectuează o sesizare".
(2)În cazul în care un membru al personalului informează în mod direct comitetul, acesta transmite dosarul către autoritatea împuternicită să facă numiri sau, după caz, autorităţii abilitate să încheie contracte de muncă şi îl informează în acest sens pe membrul personalului. În cazul în care autoritatea împuternicită să facă numiri competentă decide să sesizeze comitetul, îl informează pe membrul personalului cu privire la acest lucru. În cazul în care autoritatea respectivă decide să nu sesizeze comitetul, aceasta informează atât comitetul, cât şi membrii personalului.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), pentru a asigura o protecţie eficace a avertizorilor, astfel cum se prevede la articolul 22a alineatul (3) din Statutul funcţionarilor, comitetul poate decide să nu informeze autoritatea împuternicită să facă numiri competentă şi să informeze OLAF în acest sens.
Art. 27: Procedura scrisă
La iniţiativa preşedintelui sau la solicitarea unui membru al comitetului, avizele pot fi adoptate prin procedură scrisă. Orice membru al comitetului poate contesta recurgerea la procedura scrisă. În astfel de cazuri, preşedintele convoacă o reuniune într-un termen rezonabil. Aceeaşi regulă se aplică în ceea ce priveşte recomandarea menţionată la articolul 93 alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
Art. 28: Adoptarea avizelor şi a recomandărilor
(1)Comitetul depune toate eforturile pentru a ajunge la un consens cu privire la constatarea comiterii sau nu a unui nereguli financiare şi la motivarea pe care se bazează avizele sau recomandările sale.
(2)În lipsa unui consens, se procedează la vot, astfel:
a)preşedintele dispune de un vot;
b)cei doi reprezentanţi permanenţi ai Comisiei dispun, împreună, de un vot;
c)cei trei membri suplimentari menţionaţi la articolul 23 alineatul (1) dispun, fiecare, de câte un vot.
(3)Alineatele (1) şi (2) se aplică, mutatis mutandis, adoptării recomandărilor. Consensul sau votul se referă, în special, la caracterul sistemic al problemelor detectate.
Art. 29: Notificarea avizelor
Comitetul notifică fără întârziere avizele autorităţii care efectuează o sesizare, ordonatorului de credite competent şi observatorilor. În cazul în care Parchetul European este invitat în calitate de observator, se aplică dispoziţiile articolului 103 din Regulamentul (UE) 2017/1939.
Art. 30: Dreptul de a fi ascultat al membrului personalului
În conformitate cu articolul 93 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509, autoritatea împuternicită să facă numiri sau, dacă este cazul, ordonatorul de credite competent, acordă membrului personalului în cauză, înainte de a sesiza comitetul, posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile referitor la faptele care îl privesc.
Art. 31: Abrogare
Decizia (UE) 2018/1220 se abrogă.
Art. 32: Intrarea în vigoare şi punerea în aplicare
Prezenta decizie intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 9 octombrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 10 octombrie 2025