Decizia 2007/193/CE/26-apr-2006 privind declararea unei concentrări ca fiind compatibilă cu piaţa comună şi cu mecanismele Acordului SEE (Cazul nr. COMP/M.3916 - T-Mobile Austria/tele.ring) [notificată cu numărul C(2006) 1695] (Numai versiunea în limba germană este autentică) (2007/193/CE)
Acte UE
Jurnalul Oficial 88L
În vigoare Versiune de la: 29 Martie 2007
Decizia 2007/193/CE/26-apr-2006 privind declararea unei concentrări ca fiind compatibilă cu piaţa comună şi cu mecanismele Acordului SEE (Cazul nr. COMP/M.3916 - T-Mobile Austria/tele.ring) [notificată cu numărul C(2006) 1695] (Numai versiunea în limba germană este autentică) (2007/193/CE)
Dată act: 26-apr-2006
Emitent: Comisia Comunitatilor Europene
[notificată cu numărul C(2006) 1695]
(Numai versiunea în limba germană este autentică)
La data de 26 aprilie 2006, Comisia a adoptat o decizie privind un caz de concentrare, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 139/2004 din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi (1), în special articolul 8 alineatul (2). O versiune neconfidenţială a textului complet al deciziei poate fi găsită în versiunea lingvistică autentică a dosarului şi în limbile de lucru ale Comisiei, pe site-ul web al Direcţiei Generale Concurenţă, la următoarea adresă: http://ec.europa.eu/comm/competition/index_en.html
(1)JO L 24, 29.1.2004, p. 1.
REZUMATUL DECIZIEI
(1)Acest caz priveşte o operaţiune propusă în temeiul articolului 4 din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului ("Regulamentul privind concentrările economice"), prin care societatea T-Mobile Austria GmbH ("T-Mobile", Austria), care face parte din grupul german Deutsche Telekom AG ("Deutsche Telekom"), dobândeşte, în sensul articolului 3 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul Consiliului, controlul asupra întregii societăţi tele.ring Unternehmensgruppe ("tele.ring", Austria).
(2)T-Mobile şi tele.ring exploatează reţelele mobile în Austria şi sunt, de asemenea, active pe pieţele conexe angro şi la nivelul consumatorilor finali.
(3)Tranzacţia propusă implică faptul că T-Mobile dobândeşte toate acţiunile societăţii tele.ring.
(4)Analiza de piaţă a arătat că, pe piaţa austriacă, pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali, concentrarea ar ridica obstacole serioase în calea concurenţei eficiente, în special prin crearea de efecte unilaterale. Cu toate acestea, acţiunile propuse de părţi sunt de natură să elimine preocupările privind concurenţa.
1.Pieţele relevante ale produsului
(5)Analiza de piaţă iniţiată în scopul stabilirii pieţelor relevante ale produsului a confirmat că, în ceea ce priveşte furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali, există o singură piaţă pentru furnizarea acestor servicii către consumatorii finali şi că nu este necesară nicio distincţie suplimentară, de exemplu, în funcţie de tipul de consumator, serviciile de telefonie vocală şi de date, reţelele 2G şi 3G.
(6)În ceea ce priveşte piaţa angro de servicii de terminare a apelurilor, reţeaua fiecărui operator reprezintă propria sa piaţă unică, astfel cum este stabilit de Comisie în deciziile sale anterioare şi astfel cum apare în Recomandarea 2003/311/CE a Comisiei privind pieţele relevante ale produselor şi ale serviciilor în sectorul comunicaţiilor electronice (2).
(2)JO L 114, 8.5.2003, p. 45.
(7)În ceea ce priveşte piaţa angro a serviciilor internaţionale de roaming, amândouă societăţile oferă consumatorilor servicii internaţionale de roaming şi, prin urmare, au încheiat acorduri internaţionale de roaming cu operatori de telefonie mobilă din străinătate. Diversele reţele austriece de telefonie mobilă se află în concurenţă în ceea ce priveşte atât traficul de intrare, cât şi cel de ieşire.
2.Pieţele geografice relevante
(8)Analiza de piaţă destinată definirii pieţelor geografice relevante a confirmat că aria geografică legată de furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali, ca şi de piaţa angro a serviciilor de terminare a apelurilor şi de piaţa angro a serviciilor internaţionale de roaming, are o dimensiune naţională, adică limitată la Austria.
3.Pieţele afectate şi analiza concurenţei
(9)Concentrarea notificată afectează piaţa pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali, în cadrul căreia patru societăţi exploatează în prezent reţele de telefonie mobilă bazate pe tehnologia 2G/GSM şi 3G/UMTS şi o singură societate, Hutchison ("H3G"), exploatează reţele bazate doar pe tehnologia 3G/UMTS. Cei cinci operatori de reţea oferă consumatorilor o gamă largă de servicii. După încheierea tranzacţiei, cota de piaţă a noii entităţi T-Mobile/tele.ring se va ridica la un nivel de (aproximativ [30-40] (*) % în funcţie de cifra de afaceri sau de numărul de consumatori), similar cu cel al operatorului curent Mobilkom (1), ceea ce lasă celorlalte două societăţi, numărul trei şi numărul patru, (o cotă de piaţă de aproximativ [10-20] * % pentru ONE şi, respectiv, [0-10]*% pentru H3G). Furnizorii de servicii independenţi joacă un rol neînsemnat pe piaţa austriacă. De asemenea, YESSS!, marca ONE de produse la preţ redus, are doar o cotă de piaţă limitată şi nu poate fi considerată concurent la acelaşi nivel cu ceilalţi operatori, deoarece oferă doar o gamă restrânsă de servicii.
(1)Care aparţine Telekom Austria.
(10)Tranzacţia propusă ar genera efecte necoordonate, chiar dacă T-Mobile nu ar deveni, ca urmare a fuziunii, cel mai important operator. Pe baza analizei cotelor de piaţă se poate trage concluzia că, în ultimii trei ani, tele.ring a jucat în mod evident cel mai activ rol pe piaţă, prin practicarea cu succes a unei strategii agresive privind preţurile. Astfel, tele.ring şi-a mărit substanţial cota de piaţă, în timp de cotele de piaţă ale celorlalţi operatori au rămas în general la acelaşi nivel sau chiar au scăzut uşor. Calculul IHH a arătat că nivelul de concentrare este deja ridicat şi că ar creşte substanţial după tranzacţie. În timp ce T-Mobile invocă rentabilitatea, părţile nu au putut să demonstreze că aceasta ar fi în beneficiul consumatorilor.
(11)Analiza ratelor de schimbare a operatorului a arătat că jumătate din consumatorii care schimbă operatorul optează pentru tele.ring şi, în plus, peste jumătate din consumatorii care au renunţat la T-Mobile şi Mobilkom au ales tele.ring. Analiza confirmă că tele.ring a exersat presiuni concurenţiale importante asupra celor doi mari operatori.
(12)O analiză a preţului mediu pe minut, calculat pe baza tuturor tarifelor aplicate de diferiţii operatori de reţea, pentru efectuarea căreia s-au utilizat date furnizate de autoritatea de reglementare austriacă şi de asociaţia de consumatori AK Wien, a arătat că tele.ring era cel mai activ actor pe piaţă. Preţurile acestuia erau printre cele mai reduse, exersând astfel o presiune concurenţială, în special, asupra T-Mobile şi Mobilkom [... ] *. H3G urma îndeaproape preţurile practicate de tele.ring, în timp ce ONE, ca al treilea operator pe piaţă, practica preţuri asemănătoare mai degrabă cu cele ale celor mai importanţi operatori, T-Mobile şi Mobilkom.
(13)În general, interesul unui operator de a atrage noi consumatori într-o reţea existentă prin oferte agresive de preţuri este determinat de dimensiunea bazei de consumatori. Pentru a decide dacă introduce sau nu o ofertă agresivă, orice operator trebuie să pună în balanţă, pe de o parte, câştigurile aşteptate din veniturile suplimentare de la noii consumatori atraşi de tarifele reduse şi, pe de altă parte, riscul diminuării rentabilităţii datorate consumatorilor existenţi, cărora nu poate să le refuze reducerea de preţ, cel puţin pe termen mediu şi lung. În general, cu cât este mai mare baza de consumatori a unui operator, cu atât riscul pierderii rentabilităţii este mai ridicat. În consecinţă, tele.ring a început cu o bază de consumatori redusă, pe care a trebuit să o mărească printr-o politică agresivă de preţuri, în scopul de a câştiga un număr necesar de consumatori. Din contră, nici Mobilkom, nici T-Mobile nu au întreprins o asemenea acţiune în trecut prin introducerea de oferte foarte agresive.
(14)Un alt factor care afectează preţurile este structura şi capacitatea reţelelor. Dacă pentru Mobilkom, T-Mobile, ONE şi tele.ring nu există diferenţe majore în ceea ce priveşte acoperirea reţelelor la scară naţională, o diferenţă apare totuşi la H3G, a cărui reţea acoperă în prezent numai 50 % din populaţia austriacă. Pentru a acoperi restul, H3G depinde de un acord naţional de roaming cu Mobilkom, ceea ce o împiedică să realizeze economii de scară în afara reţelei sale proprii, acest lucru având consecinţe asupra politicii sale actuale de preţuri.
(15)După tranzacţie, T-Mobile intenţionează să facă [...]* punctelor acoperite de tele.ring şi [...]*. Prin urmare, tranzacţia nu numai că [...]*, dar o analiză de referinţă a arătat că [...]*. Cu toate acestea, [...]* în ceea ce priveşte capacitatea disponibilă, ar putea avea un impact negativ asupra concurenţei.
(16)Totuşi, niciunul dintre concurenţii rămaşi nu pare a fi în măsură să preia rolul tele.ring după fuziune. Până în prezent, H3G nu a putut fi considerat ca operator de reţea cu drepturi depline, deoarece reţeaua pe care o acoperă este limitată şi depinde de acordul naţional de roaming cu Mobilkom. În plus, societatea este limitată de spectrul de frecvenţă 3G/UMTS redus, de care dispune în prezent. ONE, cu principala sa marcă, nu are până în prezent antecedente privind o politică agresivă de preţuri. ONE a lansat recent marca YESSS! de produse cu preţuri reduse, care oferă tarife mai mici, însă numai o gamă restrânsă de servicii de telefonie mobilă, şi care, prin urmare, nu poate fi considerată competitivă la acelaşi nivel cu ceilalţi operatori.
(17)În timp ce părţile afirmă că strategia de preţuri agresive practicată de tele.ring va lua sfârşit în curând, documente interne relevante ale tele.ring arată [...]*. În răspunsurile acestora la comunicarea obiecţiilor, părţile au invocat şi [...]*. Cu toate acestea, [...]* nu au avut niciun efect asupra ofertelor agresive de preţuri ale tele.ring.
(18)Pe piaţa angro de terminare a apelurilor, tranzacţia propusă nu ar crea motive de îngrijorare în ceea ce priveşte concurenţa, nici la nivel orizontal, nici la nivel vertical. Nu există nicio suprapunere, deoarece fiecare reţea constituie o piaţă separată, şi niciun risc de blocare a intrărilor, în special pentru că politica de preţuri pentru aceste servicii este reglementată de autoritatea de reglementare austriacă, iar preţurile acestora sunt în scădere şi trebuie să atingă, în 2009, un prag aplicabil tuturor operatorilor.
(19)În ceea ce priveşte piaţa angro a serviciilor de roaming internaţional, tranzacţia propusă nu ar trebui să creeze motive de îngrijorare cu privire la concurenţă, deoarece părţile, dar şi concurenţii acestora, au încheiat acorduri multiple de roaming internaţional care le permit să ofere consumatorilor trafic de ieşire şi de intrare. Chiar dacă se pare că există o preselecţie a partenerilor de roaming, niciunul dintre operatorii de reţea austrieci nu a ajuns să aibă o poziţie importantă în sectorul roamingului internaţional în Austria.
Concluzii
(20)Prin urmare, se poate concluziona că este probabil ca această concentrare propusă notificată să conducă la obstacole semnificative în calea unei concurenţe eficiente pe piaţa austriacă pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali.
4.Măsuri corective propuse de părţi
(21)În vederea abordării preocupărilor menţionate anterior privind concurenţa pe piaţa pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali, părţile au prezentat iniţiativele descrise mai jos.
(22)Pe scurt, măsurile corective prevăd ca T-Mobile să vândă două blocuri de frecvenţă 5 MHz 3G/UMTS, care sunt în prezent exploatate sub licenţă de tele.ring, concurenţilor care deţin cote de piaţă mai mici, sub rezerva aprobării de către autoritatea de reglementare austriacă şi de către Comisie. Cel puţin un pachet de frecvenţe va fi destinat H3G (1). În plus, T-Mobile va dispune de un număr important de puncte de comunicaţii mobile ale tele.ring, în timp ce numai aproximativ [10-20]*% din punctele tele.ring vor rămâne în cadrul T-Mobile pentru integrarea consumatorilor tele.ring. Aproximativ [...]* din punctele tele.ring vor fi transferate către H3G şi [...]* puncte îi vor reveni societăţii ONE, dacă aceasta va fi interesată. Mai mult, H3G va primi de la T-Mobile [...]*.
(1)A se vedea considerentul 24.
(23)La 28 februarie 2006, T-Mobile şi H3G au încheiat un acord de principiu cu putere juridică şi au convenit asupra principalelor modalităţi de transfer al pachetului de frecvenţe şi al punctelor mobile [...]*.
5.Evaluarea măsurilor corective prezentate
(24)În conformitate cu rezultatele testului de piaţă realizat de Comisie, aceste iniţiative pot fi considerate suficiente pentru a remedia într-un mod corespunzător problemele de concurenţă pe piaţa pentru furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali.
(25)Prin urmare, se poate concluziona că, pe baza măsurilor corective prezentate de părţi, concentrarea notificată nu va conduce la obstacole semnificative în calea unei concurenţe eficiente pe piaţa comună sau în cadrul unei părţi substanţiale a acesteia, în ceea ce priveşte furnizarea serviciilor de telecomunicaţii mobile către consumatorii finali. În consecinţă, concentrarea propusă este declarată compatibilă cu piaţa comună, în temeiul articolului 8 alineatul (2) din Regulamentul privind concentrările economice şi în temeiul articolului 57 din Acordul privind Spaţiul Economic European.
(*)Anumite părţi din acest text au fost eliminate pentru a garanta că informaţiile confidenţiale nu sunt divulgate; aceste părţi sunt închise între paranteze şi marcate cu un asterisc.
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 88L din data de 29 martie 2007