Decizia 1757/08-iul-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată, în numele Uniunii Europene, în cadrul Comitetului mixt al SEE cu privire la modificarea anexei II (Reglementări tehnice, standarde, încercări şi certificare) şi a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE (Directiva privind eficienţa energetică - DEE)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 22 August 2025
Decizia 1757/08-iul-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată, în numele Uniunii Europene, în cadrul Comitetului mixt al SEE cu privire la modificarea anexei II (Reglementări tehnice, standarde, încercări şi certificare) şi a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE (Directiva privind eficienţa energetică - DEE)
Dată act: 8-iul-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
(Text cu relevanţă pentru SEE)
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 194 alineatul (2) din TFUE, coroborat cu articolul 218 alineatul (9),
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 2894/94 al Consiliului din 28 noiembrie 1994 privind normele de punere în aplicare a Acordului privind Spaţiul Economic European (1), în special articolul 1 alineatul (3),
(1)JO L 305, 30.11.1994, p. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1994/2894/oj.
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Acordul privind Spaţiul Economic European (2) (denumit în continuare "Acordul privind SEE") a intrat în vigoare la 1 ianuarie 1994.
(2)JO L 1, 3.1.1994, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1994/1/oj.
(2)În temeiul articolului 98 din Acordul privind SEE, Comitetul mixt al SEE poate decide modificarea, printre altele, a anexei II (Reglementări tehnice, standarde, încercări şi certificare) şi a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE.
(3)Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) şi Directiva (UE) 2018/2002 a Parlamentului European şi a Consiliului (4) ar trebui să fie încorporate în Acordul privind SEE.
(3)Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienţa energetică, de modificare a Directivelor 2009/125/CE şi 2010/30/UE şi de abrogare a Directivelor 2004/8/CE şi 2006/32/CE (JO L 315, 14.11.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/27/oj).
(4)Directiva (UE) 2018/2002 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2012/27/UE privind eficienţa energetică (JO L 328, 21.12.2018, p. 210, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2002/oj).
(4)Mai multe dispoziţii ale Directivei 2012/27/UE, astfel cum a fost modificată de Directiva (UE) 2018/2002, necesită adaptări de fond care reflectă particularităţile Acordului privind SEE şi ale statelor AELS.
(5)Întrucât obiectivele principale ale Uniunii în materie de eficienţă energetică pentru 2020 şi 2030 nu se aplică statelor AELS, articolul 1 alineatul (1) din Directiva 2012/27/UE, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2018/2002 şi articolul 3 alineatul (1) litera (a) şi articolul 3 alineatul (5) din Directiva 2012/27/UE nu ar trebui să se aplice statelor AELS. Cu toate acestea, statele AELS şi-au stabilit în mod voluntar obiective indicative naţionale privind eficienţa energetică, astfel cum se prevede în Declaraţia statelor AELS anexată la decizia Comitetului mixt al SEE.
(6)Articolul 5 din Directiva 2012/27/UE se referă la cerinţele minime de performanţă energetică ce trebuie respectate în temeiul articolului 4 din Directiva 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (5). Este oportun să se permită Islandei să îşi îndeplinească obligaţiile privind cerinţele minime de performanţă energetică în clădirile administraţiei centrale pe baza legislaţiei sale naţionale, având în vedere că Islanda beneficiază de o derogare de la încorporarea Directivei 2010/31/UE în dreptul său intern.
(5)Directiva 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 mai 2010 privind performanţa energetică a clădirilor (JO L 153, 18.6.2010, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2010/31/oj).
(7)De asemenea, este oportun să se adapteze în consecinţă articolul 20 alineatul (5) din Directiva 2012/27/UE, în special prin înlocuirea trimiterii la articolul 5 alineatul (1) cu o trimitere mai generală la articolul 5, pentru a reflecta adaptările efectuate în temeiul acestor din urmă dispoziţii.
(8)Noile economii de energie care urmează să fie realizate de Islanda în temeiul articolului 7 alineatul (1) din Directiva 2012/27/UE ar trebui stabilite la un nivel care să reflecte particularităţile pieţei energetice şi ale mixului energetic din Islanda.
(9)Având în vedere că sistemul energetic islandez este izolat, nu conţine aproape deloc combustibili fosili, prezintă niveluri ridicate de securitate a aprovizionării şi de independenţă energetică şi se bazează în mare măsură pe energia geotermală din surse regenerabile cu caracteristici speciale, este oportun să se permită o derogare pentru Islanda de la anumite cerinţe în ceea ce priveşte contorizarea, prevăzute la articolele 9a, 9b şi 9c din Directiva 2012/27/UE.
(10)Având în vedere că Islanda nu dispune de o infrastructură de gaze naturale şi este exceptată de la aplicarea Directivei 2009/73/CE privind piaţa internă a gazelor naturale, articolele 9 şi 10 din Directiva 2012/27/UE în ceea ce priveşte contorizarea gazelor naturale şi informaţiile de facturare nu ar trebui să se aplice Islandei.
(11)Având în vedere că Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6) nu se aplică cogenerării geotermale în Islanda, articolul 14 şi articolul 15 din Directiva 2012/27/UE, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2018/2002, care sunt legate de articolele corespunzătoare din Directiva 2004/8/CE, nu ar trebui să se aplice Islandei.
(6)Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 februarie 2004 privind promovarea cogenerării pe baza cererii de energie termică utilă pe piaţa internă a energiei şi de modificare a Directivei 92/42/CEE (JO L 52, 21.2.2004, p. 50, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2004/8/oj).
(12)Anexa II (Reglementări tehnice, standarde, încercări şi certificare) şi anexa IV (Energie) la Acordul privind SEE ar trebui, prin urmare, să fie modificate în consecinţă.
(13)Prin urmare, poziţia Uniunii în cadrul Comitetului mixt al SEE ar trebui să se bazeze pe proiectul de decizie ataşat,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii, în cadrul Comitetului mixt al SEE, în ceea ce priveşte propunerea de modificare a anexei II (Reglementări tehnice, standarde, încercări şi certificare) şi a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE se întemeiază pe proiectul de decizie a Comitetului mixt al SEE ataşat la prezenta decizie.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 8 iulie 2025.
Pentru Consiliu Preşedintele S. LOSE |
ANEXA I:PROIECT
DECIZIE nr.... din... de modificare a anexei II (Reglementări tehnice, standarde, încercări şi certificare) şi a anexei IV (Energie) la Acordul privind SEE
COMITETUL MIXT AL SEE,
având în vedere Acordul privind Spaţiul Economic European (denumit în continuare "Acordul privind SEE"), în special articolul 98,
întrucât:
(1)Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienţa energetică, de modificare a Directivelor 2009/125/CE şi 2010/30/UE şi de abrogare a Directivelor 2004/8/CE şi 2006/32/CE (1) trebuie încorporată în Acordul privind SEE.
(1)JO L 315, 14.11.2012, p. 1.
(2)Directiva (UE) 2018/2002 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2012/27/UE privind eficienţa energetică (2) trebuie încorporată în Acordul privind SEE.
(2)JO L 328, 21.12.2018, p. 210.
(3)Statele AELS nu sunt incluse în obiectivul principal al UE privind eficienţa energetică, potrivit căruia trebuiau realizate economii de energie de 20 % până în 2020. Articolul 3 din Directiva 2012/27/UE ar trebui să se aplice statelor AELS, cu excepţia dispoziţiilor de la articolul 3 alineatul (1) litera (a) şi de la articolul 3 alineatul (5).
(4)Statele AELS nu sunt incluse în obiectivele principale ale UE care constau în îmbunătăţirea eficienţei energetice cu cel puţin 32,5 % până în 2030. Prin urmare, articolul 1 alineatul (1) din Directiva 2012/27/UE, astfel cum a fost modificată de Directiva (UE) 2018/2002, nu ar trebui să se aplice statelor AELS. În schimb, statele AELS ar trebui să stabilească obiective naţionale orientative în materie de eficienţă energetică pentru 2030.
(5)Derogările pentru Islanda sunt menite să asigure că măsurile de eficienţă energetică sunt puse în aplicare într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor şi adecvat situaţiei ţării, caracterizate de un sistem energetic izolat, care nu conţine aproape deloc combustibili fosili şi care prezintă niveluri ridicate de securitate a aprovizionării şi de independenţă energetică. Islanda utilizează pe scară largă energia geotermală din surse regenerabile cu caracteristici speciale, ceea ce face necesară aplicarea, printre altele, a unor derogări de la anumite cerinţe în ceea ce priveşte contorizarea prevăzute la articolele 9a, 9b şi 9c.
(6)- Articolul 5 din Directiva 2012/27/UE se referă la standarde minime de performanţă energetică prevăzute la articolul 4 din Directiva 2010/31/UE privind performanţa energetică a clădirilor. Islanda este exceptată de la aplicarea Directivei 2010/31/UE, în conformitate cu Decizia nr. 135/2022 a Comitetului mixt al SEE. Prin urmare, obligaţiile privind performanţa energetică minimă a clădirilor trebuie să decurgă din legislaţia naţională a Islandei.
(7)Islanda se caracterizează printr-o pondere disproporţionat de mare a industriei mari consumatoare de energie, ceea ce duce la o obligaţie de economisire care este de câteva ori mai mare decât media UE. Un procent de 88 % din energia primară din Islanda provine din surse regenerabile, iar costul energiei electrice şi termice este scăzut, ceea ce implică mai puţine economii optime din punctul de vedere al costurilor. Prin urmare, în conformitate cu articolul 7 alineatul (1), Islanda ar trebui să realizeze noi economii de energie în fiecare an, de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2030, echivalente cu 0,24 % din consumul final de energie, ca medie pe perioada de trei ani imediat anterioară datei de 1 ianuarie 2019.
(8)Islanda nu dispune de o infrastructură de gaze naturale şi este exceptată de la Directiva 2009/73/CE privind piaţa internă a gazelor naturale, în conformitate cu Decizia nr. 93/2017 a Comitetului mixt al SEE. Prin urmare, articolele 9 şi 10 din Directiva 2012/27/UE în ceea ce priveşte contorizarea gazelor naturale şi informaţiile privind facturarea pentru gazele naturale nu ar trebui să se aplice Islandei.
(9)Directiva 2004/8/CE privind promovarea cogenerării pe baza cererii de energie termică utilă pe piaţa internă a energiei nu se aplică cogenerării geotermale în ceea ce priveşte Islanda, în conformitate cu Decizia nr. 151/2006 a Comitetului mixt al SEE. Articolele 14 şi 15 privind cogenerarea din Directiva 2012/27/UE, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2018/2002, corespund articolelor referitoare la cogenerare din Directiva 2004/8/CE. Islanda acoperă deja 90 % din cererea totală de energie termică prin energie geotermală şi continuă să promoveze dezvoltarea cogenerării geotermale în cadrul său juridic naţional ori de câte ori acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic. Prin urmare, articolele 14 şi 15 nu ar trebui să se aplice cogenerării geotermale în ceea ce priveşte Islanda.
(10)S-a convenit asupra unei flexibilităţi suplimentare în aplicarea articolelor 5 şi 20 din Directiva 2012/27/UE. La articolul 20 alineatul (5), trimiterea la articolul 5 alineatul (1) ar trebui înlocuită cu o trimitere la articolul 5 pentru a permite îndeplinirea tuturor obligaţiilor prevăzute la articolul 5 prin contribuţii la un fond.
(11)Directiva 2012/27/UE abrogă Directiva 2004/8/CE (3), care este încorporată în Acordul privind SEE şi care, prin urmare, urmează să fie abrogată în conformitate cu Acordul privind SEE.
(3)JO L 52, 21.2.2004, p. 50.
(12)Prin urmare, anexele II şi IV la Acordul privind SEE ar trebui să fie modificate în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Art. 1
În anexa II la Acordul privind SEE, capitolul IV, la punctul 6 (Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului) se adaugă următorul text:
", astfel cum a fost modificată prin:
- 32012 L 0027: Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 (JO L 315, 14.11.2012, p. 1)."
Art. 2
- Anexa IV la Acordul privind SEE se modifică după cum urmează:
1.Textul de la punctul 24 (Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului) se înlocuieşte cu următorul text:
" 32012 L 0027: Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 privind eficienţa energetică, de modificare a Directivelor 2009/125/CE şi 2010/30/UE şi de abrogare a Directivelor 2004/8/CE şi 2006/32/CE (JO L 315, 14.11.2012, p. 1), astfel cum a fost modificată prin:
- 32018 L 2002: Directiva (UE) 2018/2002 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 (JO L 328, 21.12.2018, p. 210).
În sensul prezentului acord, dispoziţiile directivei se citesc cu următoarele adaptări:
(a) articolul 1 alineatul (1), articolul 3 alineatul (1) litera (a) şi articolul 7 alineatul (1) al treilea paragraf nu se aplică statelor AELS;
(b) la articolul 3 alineatul (5) se adaugă următorul paragraf:
«Fiecare stat AELS stabileşte un obiectiv naţional orientativ privind eficienţa energetică pentru 2030, bazat fie pe consumul primar sau pe consumul final de energie, fie pe intensitatea energetică, ca parte a planului său naţional integrat privind energia şi clima în conformitate cu articolele 3 şi 7-12 din Regulamentul (UE) 2018/1999.»
(c) la articolul 5 alineatul (1), după cuvintele «articolului 4 din Directiva 2010/31/UE» se introduc cuvintele «sau, în ceea ce priveşte Islanda, al obligaţiilor în conformitate cu legislaţia naţională a Islandei»;
(d) la articolul 7 alineatul (1) litera (b) se adaugă următoarea teză:
«Prin derogare de la obligaţia prevăzută în prima teză de la prezenta literă, Islanda realizează noi economii în fiecare an, de la 1 ianuarie 2021 până la 31 decembrie 2030, echivalente cu 0,24 % din consumul anual de energie finală, ca medie pe perioada de trei ani imediat anterioară datei de 1 ianuarie 2019.»
(e) articolul 9 nu se aplică Islandei în ceea ce priveşte contorizarea gazelor;
(f) la articolul 9a alineatul (1), după cuvintele «consumul lor real de energie» se introduc cuvintele «sau consumul echivalent de energie în ceea ce priveşte Islanda»;
(g) articolele 9a şi 9c nu se aplică sistemelor de încălzire centralizată din Islanda cu mai puţin de 1 500 de utilizatori finali;
(h) articolul 9b nu se aplică Islandei;
(i) articolul 10 nu se aplică Islandei în ceea ce priveşte informaţiile privind facturarea pentru gaze;
(j) la articolul 20 alineatul (5), trimiterea la articolul 5 alineatul (1) se înlocuieşte cu o trimitere la articolul 5;
(k) articolele 14 şi 15 nu se aplică Islandei în ceea ce priveşte cogenerarea geotermală."
2.La punctul 26 (Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului) se adaugă următorul text:
", astfel cum a fost modificată prin:
- 32012 L 0027: Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 (JO L 315, 14.11.2012, p. 1)."
Art. 3
Textele Directivelor 2012/27/UE şi (UE) 2018/2002 în limbile islandeză şi norvegiană, care urmează să fie publicate în suplimentul SEE la Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, sunt autentice.
Art. 4
Prezenta decizie intră în vigoare la..., cu condiţia să se fi efectuat toate notificările prevăzute la articolul 103 alineatul (1) din Acordul privind SEE (*1).
(*1)[Nu au fost semnalate obligaţii constituţionale.] [Au fost semnalate obligaţii constituţionale.]
Art. 5
Prezenta decizie se publică în secţiunea SEE şi în suplimentul SEE ale Jurnalului Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la...,...
Pentru Comitetul mixt al SEE Preşedintele Secretarii Comitetului mixt al SEE |
ANEXA II:Declaraţia statelor AELS la Decizia nr. [...] care încorporează Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în Acordul privind SEE [pentru adoptare odată cu decizia şi pentru publicare în JO]
Încorporarea Directivei 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în Acordul privind SEE extinde cadrul de reglementare comun al măsurilor de promovare a eficienţei energetice la statele AELS. Statele AELS nu sunt incluse în obiectivul principal al UE privind eficienţa energetică. Cu toate acestea, statele AELS au stabilit următoarele obiective naţionale orientative în materie de eficienţă energetică:
- Guvernul islandez a stabilit un obiectiv de îmbunătăţire cu 25 % a eficienţei energetice până în 2030 faţă de 2015. Obiectivul este exprimat ca obiectiv transsectorial de reducere a intensităţii energetice, şi anume raportul dintre consumul de energie (final) şi PIB-ul real exprimat în SPC ajustat. Indicatorul face parte din previziunile energetice publicate anual de Agenţia pentru Mediu şi Energie din Islanda.
- La 6 noiembrie 2020, Parlamentul Liechtensteinului (Landtag) a adoptat strategia energetică pentru 2030, stabilind un obiectiv naţional de eficienţă energetică de 20 % faţă de 2008. Elementele centrale ale creşterii eficienţei în perioada de până în 2030 sunt renovarea clădirilor, clădirile noi foarte eficiente şi îmbunătăţirile eficienţei în ceea ce priveşte iluminatul, motoarele şi aparatele de uz casnic. Atât pompele de căldură electrice pentru furnizarea de căldură, cât şi electrificarea transporturilor vor duce la înlocuirea semnificativă a combustibililor fosili în viitor. Raportarea cu privire la îndeplinirea obiectivelor are loc anual (ca parte a unui raport de monitorizare în atenţia Parlamentului).
- Parlamentul Norvegiei (Storting) a stabilit un obiectiv de îmbunătăţire cu 30 % a eficienţei energetice până în 2030 faţă de 2015 [proiectul de lege nr. 25 (2015-2016)]. Obiectivul este exprimat ca obiectiv transsectorial de reducere a intensităţii energetice, şi anume raportul dintre consumul (primar) de energie şi PIB-ul real. Ministerul Energiei raportează anual cu privire la obiectiv în Raportul către Storting (cartea albă) privind bugetul naţional.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 22 august 2025