Decizia 1254/24-apr-2024 de modificare a Directivelor 2009/12/CE, 2009/33/CE şi (UE) 2022/1999 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/67/CE a Consiliului în ceea ce priveşte anumite cerinţe de raportare în domeniul transportului rutier şi al aviaţiei

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 30 Aprilie 2024
Decizia 1254/24-apr-2024 de modificare a Directivelor 2009/12/CE, 2009/33/CE şi (UE) 2022/1999 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Directivei 96/67/CE a Consiliului în ceea ce priveşte anumite cerinţe de raportare în domeniul transportului rutier şi al aviaţiei
Dată act: 24-apr-2024
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91 şi articolele 100 alineatul (2) şi 192 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2024/1590, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1590/oj.
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 13 martie 2024 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi decizia Consiliului din 12 aprilie 2024.
Întrucât:
(1)Cerinţele de raportare joacă un rol esenţial în ceea ce priveşte asigurarea monitorizării corespunzătoare şi a aplicării corecte a legislaţiei. Cu toate acestea, este important ca astfel de cerinţe să fie raţionalizate pentru a se asigura faptul că ele îndeplinesc scopul pentru care au fost instituite şi pentru a limita sarcina administrativă.
(2)Directivele 2009/12/CE (3), 2009/33/CE (4) şi (UE) 2022/1999 (5) ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi Directiva 96/67/CE a Consiliului (6) conţin o serie de cerinţe de raportare în domeniul transportului rutier şi al aviaţiei care ar trebui să fie simplificate în conformitate cu Comunicarea Comisiei din 16 martie 2023 intitulată "Competitivitatea pe termen lung a UE: perspectiva după 2030".
(3)Directiva 2009/12/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 martie 2009 privind tarifele de aeroport (JO L 70, 14.3.2009, p. 11).
(4)Directiva 2009/33/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic (JO L 120, 15.5.2009, p. 5).
(5)Directiva (UE) 2022/1999 a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 octombrie 2022 privind procedurile unitare de control în transportul rutier de mărfuri periculoase (JO L 274, 24.10.2022, p. 1).
(6)Directiva 96/67/CE a Consiliului din 15 octombrie 1996 privind accesul la piaţa serviciilor de handling la sol în aeroporturile Comunităţii (JO L 272, 25.10.1996, p. 36).
(3)Directiva 2009/12/CE se aplică tuturor aeroporturilor situate pe un teritoriu căruia i se aplică tratatul şi deschise traficului comercial, al căror trafic anual depăşeşte cinci milioane de pasageri şi aeroporturilor cu cel mai mare trafic de pasageri din fiecare stat membru. Directiva 2009/12/CE prevede obligaţia statelor membre de a publica o listă a aeroporturilor de pe teritoriul lor cărora li se aplică directiva respectivă, şi de a actualiza anual lista respectivă. Întrucât informaţiile conţinute în lista respectivă sunt publice şi pot fi obţinute cu uşurinţă de părţile interesate de la aeroporturi, de la asociaţii aeroportuare şi de la Eurostat şi pentru a reduce sarcina administrativă, este oportun să se elimine respectiva obligaţie de publicare.
(4)Directiva 2009/33/CE stabileşte obiective minime în materie de achiziţii de vehicule nepoluante, exprimate ca procente minime de vehicule nepoluante din numărul total de vehicule de transport rutier care fac obiectul contractelor atribuite în cursul a două perioade de referinţă. Prima dintre aceste perioade de referinţă este cuprinsă între 2 august 2021 şi 31 decembrie 2025, iar a doua între 1 ianuarie 2026 şi 31 decembrie 2030.
(5)Directiva 2009/33/CE prevede obligaţia statelor membre de a raporta cu privire la punerea în aplicare a directivei respective până la 18 aprilie 2026 şi, ulterior, la fiecare trei ani. Rapoartele statelor membre includ numărul şi categoriile de vehicule achiziţionate în conformitate cu Directiva 2009/33/CE. În plus, Directiva 2009/33/CE prevede obligaţia Comisiei de a prezenta Parlamentului European şi Consiliului un raport privind punerea în aplicare a directivei respective până la 18 aprilie 2027 şi, ulterior, la fiecare trei ani, pe baza rapoartelor prezentate de statele membre în temeiul directivei respective.
(6)Pentru a reduce sarcina administrativă şi a raţionaliza calendarul de raportare, este oportun să se reducă frecvenţa raportării de către statele membre în temeiul Directivei 2009/33/CE şi să se alinieze pe deplin la perioadele de referinţă de cinci ani prevăzute în directiva respectivă. Având în vedere respectiva modificare a frecvenţei raportării, nu mai este oportun să se prevadă obligaţia ca o astfel de raportare să însoţească rapoartele menţionate la articolul 83 alineatul (3) al doilea paragraf din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (7) şi la articolul 99 alineatul (3) al doilea paragraf din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (8), ambele prevăzând o raportare la trei ani. Întrucât raportarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu se bazează pe rapoartele naţionale ale statelor membre, frecvenţa raportării respective ar trebui, de asemenea, adaptată în consecinţă.
(7)Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE (JO L 94, 28.3.2014, p. 65).
(8)Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE (JO L 94, 28.3.2014, p. 243).
(7)Directiva (UE) 2022/1999 prevede obligaţia statelor membre de a transmite Comisiei un raport privind aplicarea directivei respective pentru fiecare an calendaristic. Având în vedere beneficiile limitate ale raportării anuale şi pentru a reduce sarcina administrativă şi a raţionaliza calendarul de raportare, este oportun să se reducă frecvenţa acestor rapoarte la fiecare doi ani calendaristici.
(8)În ceea ce priveşte conţinutul rapoartelor privind aplicarea sa, Directiva (UE) 2022/1999 impune statelor membre să includă, dacă este posibil, volumul determinat sau estimat de mărfuri periculoase transportate pe cale rutieră, în tone transportate sau în tone/kilometri. Având în vedere caracterul opţional al respectivei cerinţe, datele relevante nu sunt colectate sau nu sunt raportate în mod consecvent de către statele membre. Totodată, Eurostat furnizează date clare şi coerente privind transportul de mărfuri periculoase, pe care Comisia se bazează pentru a elabora raportul trienal către Parlamentul European şi Consiliu. Întrucât Comisia are deja acces la respectivele date, este oportun să se elimine obligaţia de a raporta volumul total de mărfuri periculoase transportate pe cale rutieră în statul membru, pentru a reduce sarcina administrativă.
(9)Directiva (UE) 2022/1999 prevede, de asemenea, obligaţia Comisiei de a transmite Parlamentului European şi Consiliului, pentru prima dată în 1999 şi, ulterior, cel puţin o dată la trei ani, un raport privind aplicarea directivei respective de către statele membre. Pentru a reduce sarcina administrativă şi a raţionaliza calendarul de raportare, este oportun să se prevadă obligaţia ca raportul respectiv să fie transmis o dată la patru ani.
(10)Articolul 1 alineatul (4) din Directiva 96/67/CE prevede obligaţia Comisiei de a publica anual o listă a aeroporturilor care intră sub incidenţa directivei şi obligaţia statelor membre de a trimite anual Comisiei informaţiile necesare pentru a alcătui lista respectivă. Întrucât aceste informaţii sunt disponibile publicului şi pot fi obţinute cu uşurinţă de părţile interesate de la aeroporturi, de la asociaţii aeroportuare sau de la Eurostat şi pentru a reduce sarcina administrativă, este oportun să se elimine respectiva obligaţie de raportare şi de publicare.
(11)Prin urmare, Directivele 2009/12/CE, 2009/33/CE, (UE) 2022/1999 şi 96/67/CE ar trebui să fie modificate în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1: Modificarea Directivei 2009/12/CE
La articolul 1 din Directiva 2009/12/CE, alineatul (3) se elimină.
Art. 2: Modificarea Directivei 2009/33/CE
- Articolul 10 din Directiva 2009/33/CE se modifică după cum urmează:
1.Alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Până la 18 aprilie 2026 şi, ulterior, la fiecare cinci ani, statele membre prezintă Comisiei un raport privind punerea în aplicare a prezentei directive. Rapoartele respective conţin informaţii cu privire la măsurile întreprinse în vederea punerii în aplicare a prezentei directive, activităţile viitoare de punere în aplicare, precum şi orice alte informaţii pe care statul membru le consideră relevante. Rapoartele menţionate includ, de asemenea, numărul şi categoriile de vehicule care fac obiectul contractelor menţionate la articolul 3 alineatul (1) din prezenta directivă, pe baza datelor furnizate de Comisie în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol. Informaţiile sunt prezentate pe baza categoriilor prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (CE) nr. 2195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achiziţiile publice (CPV) (JO L 340, 16.12.2002, p. 1)."
2.Alineatul (4) se înlocuieşte cu următorul text:
"(4) Până la 18 aprilie 2027 şi, ulterior, la fiecare cinci ani, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind punerea în aplicare a prezentei directive, în care precizează măsurile luate de statele membre în acest sens, pe baza rapoartelor menţionate la alineatul (2)."
Art. 3: Modificarea Directivei (UE) 2022/1999
Directiva (UE) 2022/1999 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 9 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1) se adaugă următorul paragraf:
"Ultimul raport în temeiul primului paragraf se transmite Comisiei până la 31 decembrie 2024 şi acoperă perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2023."
(b)se introduce următorul alineat:
"(1a) Începând cu 1 ianuarie 2024, rapoartele pentru fiecare an calendaristic menţionate la alineatul (1) primul paragraf se transmit Comisiei o dată la doi ani, în termen de cel mult 12 luni de la sfârşitul celui de-al doilea an, şi trebuie să includă următoarele informaţii:
a) numărul de controale efectuate;
b) numărul de vehicule controlate în funcţie de locul de înmatriculare (vehicule înmatriculate pe teritoriul naţional, în alte state membre sau în ţări terţe);
c) numărul de încălcări înregistrate în funcţie de categoria de risc menţionată în anexa II;
d) tipul şi numărul sancţiunilor impuse.
Primul raport în temeiul primului paragraf se transmite până la 31 decembrie 2026."
(c)la alineatul (2) se adaugă următorul paragraf:
"Începând din 2025, Comisia transmite raportul respectiv Parlamentului European şi Consiliului cel puţin o dată la patru ani."
2.Anexa III se înlocuieşte cu textul care figurează în anexa la prezenta decizie.
Art. 4: Modificarea Directivei 96/67/CE
La articolul 1 din Directiva 96/67/CE, alineatul (4) se elimină.
Art. 5
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Strasbourg, 24 aprilie 2024.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. MICHEL

ANEXĂ:
"- ANEXA III: Model de formular standard pentru raportul care urmează să fie trimis Comisiei cu privire la încălcări ale normelor şi la sancţiuni

Ţara: _____________________

Anul: ________________

CONTROLUL TRANSPORTURILOR RUTIERE DE MĂRFURI PERICULOASE

Locul/ţara de înmatriculare a vehiculelor (1)

Numărul total

Ţara în care se efectuează controlul

Alte state membre UE

Ţări terţe

Numărul unităţilor de transport controlate în funcţie de conţinutul încărcăturii (şi de ADR)

Numărul unităţilor de transport necorespunzătoare normelor ADR

Numărul unităţilor de transport imobilizate

Numărul încălcărilor constatate, în funcţie de categoria de risc (2)

Categoria I de risc

Categoria II de risc

Categoria III de risc

Numărul de sancţiuni impuse, în funcţie de tipul sancţiunii

Avertisment

Amendă

Altele

Note de subsol:
(1)În sensul prezentei anexe, ţara de înmatriculare este ţara de înmatriculare a autovehiculului.
(2)În cazul în care există mai multe încălcări per unitate de transport, se aplică numai categoria de risc cea mai gravă în conformitate cu anexa II."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 30 aprilie 2024