Decizia 123/21-ian-2025 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European şi al Consiliului, a iniţiativei cetăţeneşti europene intitulate ''HouseEurope! Prioritate renovării''
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 22 Ianuarie 2025
Decizia 123/21-ian-2025 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European şi al Consiliului, a iniţiativei cetăţeneşti europene intitulate ''HouseEurope! Prioritate renovării''
Dată act: 21-ian-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Numai textul în limba engleză este autentic)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind Iniţiativa cetăţenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) şi (3),
(1)JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.
Întrucât:
(1)La 24 noiembrie 2024, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei iniţiative cetăţeneşti europene intitulate "HouseEurope! Prioritate renovării".
(2)Scopul iniţiativei, astfel cum a fost exprimat de organizatori, este "de a crea stimulente care să facă din renovarea şi transformarea clădirilor existente o practică uzuală şi o alegere firească". Organizatorii solicită "un drept de reutilizare pentru clădirile existente pe baza a trei piloni principali": (i) "reduceri fiscale pentru lucrările de renovare şi pentru folosirea de materiale reutilizate"; (ii) "norme echitabile pentru evaluarea atât a potenţialului, cât şi a riscurilor clădirilor existente" şi (iii) "valori noi pentru emisiile de CO2 încorporate în structurile existente".
(3)O anexă la iniţiativă oferă detalii suplimentare cu privire la subiectul, obiectivele şi contextul iniţiativei. Aceasta se referă la dezvoltarea imobiliară speculativă şi la impactul asupra mediului al demolării şi construcţiei de clădiri. Organizatorii consideră că renovarea clădirilor ar putea "să asigure spaţii de locuit la preţuri accesibile, să sprijine întreprinderile mici şi mijlocii, să reducă emisiile de CO2 şi să păstreze vie memoria şi spiritul comunităţilor". Anexa defineşte în continuare obiectivele iniţiativei, făcând trimitere la: (i) "conservarea, renovarea şi reutilizarea adaptivă a clădirilor"; (ii) stimulente economice "pentru ca renovarea să devină mai atractivă şi mai viabilă din punct de vedere economic decât demolarea"; (iii) "contabilizarea energiei deja investite în clădiri pentru a transfera impactul anterior asupra mediului către sustenabilitatea viitoare"; (iv) crearea de locuinţe la preţuri accesibile; (v) tranziţia "de la utilizarea intensivă a materialelor la utilizarea intensivă a forţei de muncă" în sectorul construcţiilor; (vi) alinierea la politicile Uniunii "de a promova renovarea şi transformarea şi de a spori durabilitatea"; (vii) încurajarea renovării şi transformării clădirilor pentru a contribui la obiectivele climatice ale Uniunii.
(4)Ca parte a cererii lor de înregistrare, organizatorii au prezentat şi un document suplimentar, care include propuneri legislative specifice.
(5)În ceea ce priveşte primul pilon al iniţiativei, Comisia ar putea prezenta o propunere de act legislativ pentru a crea stimulente economice sub forma unor reduceri fiscale pentru lucrările de renovare şi folosirea de materiale reutilizate, în temeiul articolului 113 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). Comisia ar putea, de asemenea, să prezinte propuneri pentru a introduce noi condiţionalităţi sau condiţii favorizante în ceea ce priveşte obiectivele de renovare a locuinţelor, pentru a majora finanţarea pentru infrastructura de locuinţe şi pentru a distribui costurile renovării într-un mod echitabil din punct de vedere social, în temeiul articolelor 175-178 din TFUE. În cele din urmă, Comisia ar putea prezenta o propunere în domeniul cercetării şi dezvoltării în temeiul articolului 173 şi al articolului 182 alineatul (1) din TFUE.
(6)În ceea ce priveşte al doilea pilon al iniţiativei, Comisia ar putea propune norme de evaluare a potenţialului şi a riscurilor clădirilor existente, pentru a permite conservarea structurilor existente, crearea de locuinţe la preţuri accesibile, transformarea sectorului construcţiilor şi alinierea la politicile Uniunii, în temeiul articolului 114 din TFUE, cu condiţia ca cerinţele acestui temei juridic să fie justificate în mod corespunzător şi în timp util.
(7)În ceea ce priveşte al treilea pilon al iniţiativei, Comisia ar putea propune noi valori pentru cantitatea de CO2 încorporată în structurile existente, pentru a valorifica energia intrinsecă şi pentru a atinge obiectivele climatice, în temeiul articolelor 192 şi 194 din TFUE.
(8)Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părţile iniţiativei nu depăşeşte în mod vădit competenţa Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor.
(9)Această concluzie nu afectează efectuarea unei evaluări pentru a se stabili dacă, în acest caz, sunt îndeplinite condiţiile concrete de fond necesare pentru o acţiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporţionalităţii, subsidiarităţii şi compatibilităţii cu drepturile fundamentale.
(10)Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că iniţiativa îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 şi a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv.
(11)Iniţiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie şi nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
(12)Prin urmare, iniţiativa intitulată "HouseEurope! Prioritate renovării" ar trebui înregistrată.
(13)Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condiţiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conţinutul său, iniţiativa prezintă cu exactitate situaţia de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai iniţiativei. Conţinutul iniţiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori şi nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Se înregistrează iniţiativa cetăţenească europeană intitulată "HouseEurope! Prioritate renovării".
Art. 2
Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai iniţiativei cetăţeneşti intitulate "HouseEurope! Prioritate renovării", reprezentat de Olaf GRAWERT şi Arno BRANDLHUBER, care acţionează în calitate de persoane de contact.
-****-
Adoptată la Strasbourg, 21 ianuarie 2025.
Pentru Comisie Maros SEFCOVIC Membru al Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 22 ianuarie 2025