Decizia 1/19-oct-2023 privind procedura pentru încheierea acordului privind nivelul serviciilor [2023/2472]

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 9 Noiembrie 2023
Decizia 1/19-oct-2023 privind procedura pentru încheierea acordului privind nivelul serviciilor [2023/2472]
Dată act: 19-oct-2023
Emitent: Comitetul pentru Comert
COMITETUL SPECIALIZAT ÎN COMERŢ,
având în vedere Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (1), în special Protocolul privind cooperarea administrativă şi combaterea fraudelor în domeniul taxei pe valoarea adăugată şi privind asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor (denumit în continuare "protocolul"), în special articolul PVAT.39 alineatul (2) litera (k),
(1)JO L 149, 30.4.2021, p. 10.
Întrucât:
(1)În temeiul articolului PVAT.5 din protocol, trebuie încheiat un acord privind nivelul serviciilor prin care să se asigure volumul şi calitatea din punct de vedere tehnic a serviciilor pentru funcţionarea sistemelor de comunicaţii şi de schimb de informaţii, în conformitate cu procedura stabilită de Comitetul specializat în comerţ privind cooperarea administrativă în domeniul TVA şi privind recuperarea impozitelor şi a taxelor (denumit în continuare "Comitetul specializat în comerţ").
(2)Este necesar să se adopte modalităţi practice pentru punerea în aplicare a articolului PVAT.5 din acord,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)Se încheie acordul privind nivelul serviciilor prevăzut în anexa la prezenta decizie.
(2)Acesta este obligatoriu pentru părţile la protocol începând cu ziua următoare aprobării sale de către Comitetul specializat în comerţ.
(3)Oricare dintre părţile la protocol poate solicita o revizuire a acordului privind nivelul serviciilor, trimiţând o cerere copreşedinţilor Comitetului specializat în comerţ. Până în momentul în care Comitetul specializat în comerţ ia o decizie cu privire la modificările propuse, dispoziţiile celei mai recente versiuni a acordului relevant privind nivelul serviciilor rămân în vigoare.
Art. 2
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
-****-
Adoptată la Londra, 19 octombrie 2023.

Pentru Comitetul specializat în comerţ

Copreşedinţii

Mariana HRISTCHEVA

Rachel NIXON

ANEXĂ:Acordul privind nivelul serviciilor aplicabil sistemelor şi aplicaţiilor pentru cooperarea administrativă şi recuperarea creanţelor în domeniul TVA
1.ACTE APLICABILE ŞI DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
1.1.ACTE APLICABILE
Prezentul acord privind nivelul serviciilor (SLA) ţine seama de lista acordurilor şi a deciziilor aplicabile enumerate în continuare.

[AD.1.]

Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte [denumit în continuare "Acordul comercial şi de cooperare (TCA)"], în special Protocolul privind cooperarea administrativă şi combaterea fraudelor în domeniul taxei pe valoarea adăugată şi privind asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor (denumit în continuare "protocolul") (JO L 149, 30.4.2021, p. 10)

[AD.2.]

Decizia nr. 4/2023 a Comitetului specializat în comerţ privind cooperarea administrativă în domeniul TVA şi privind recuperarea impozitelor şi a taxelor instituit prin Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, în special Protocolul privind cooperarea administrativă şi combaterea fraudelor în domeniul taxei pe valoarea adăugată şi privind asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor (denumit în continuare "protocolul") din 19 octombrie 2023 privind formularele-tip pentru comunicarea de informaţii şi date statistice, transmiterea de informaţii prin reţeaua CCN şi modalităţile practice pentru organizarea contactelor dintre birourile centrale de legătură şi departamentele de legătură

[AD.3.]

Decizia nr. 3/2023 a Comitetului specializat în comerţ privind cooperarea administrativă în domeniul TVA şi privind recuperarea impozitelor şi a taxelor instituit prin Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, din 19 octombrie 2023 de stabilire a normelor de punere în aplicare a dispoziţiilor referitoare la asistenţa în materie de recuperare din Protocolul privind cooperarea administrativă şi combaterea fraudelor în domeniul taxei pe valoarea adăugată şi privind asistenţa reciprocă în materie de recuperare a creanţelor

Tabelul 1: Acte aplicabile

1.2.DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
Prezentul SLA ia în considerare informaţiile incluse în documentele de referinţă enumerate în continuare:

[RD.1.]

Politica de securitate generală a CCN/CSI (portalul web ITSM)

[RD.2.]

Lista de verificare de bază în materie de securitate a CCN/CSI (portalul web ITSM)

[RD.3.]

https security recommendations of CCN/Mail III Webmail access - Ref. CCN/Mail III User Guide for NAs

[RD.3.]

Security recommendations of CCN/Mail III Webmail access - Ref. CCN Intranet - Local Network Administrator Guide

Tabelul 2: Documente de referinţă

2.TERMINOLOGIE
2.1.ACRONIME

ACRONIM

DEFINIŢIE

CCN

Reţeaua comună de comunicaţii

CET

Ora Europei Centrale

CIRCABC

Centrul de resurse de comunicare şi informare pentru administraţii, întreprinderi şi cetăţeni

DG

Direcţie Generală

EoF

Schimb de formulare

ITIL

Bibliotecă pentru infrastructura tehnologiei informaţiei

ITSM

Gestionarea serviciilor de tehnologia informaţiei

TVA

Taxa pe valoarea adăugată

Tabelul 3: Acronime

2.2.DEFINIŢII

EXPRESIE

DEFINIŢIE

CET

Ora Europei Centrale, GMT+1, iar în perioada orei oficiale de vară, GMT+2 ore

Parte

În cadrul prezentului SLA, "parte" înseamnă fie Regatul Unit, fie Comisia.

Zile lucrătoare şi program de lucru (serviciul de asistenţă ITSM)

7:00-20:00 (CET), 5 zile pe săptămână (de luni până vineri, inclusiv zilele de sărbătoare legală)

Tabelul 4: Definiţii

3.INTRODUCERE
Prezentul document constă într-un SLA încheiat între guvernul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (denumit în continuare "Regatul Unit") şi Comisia Europeană (denumită în continuare "Comisia"), denumite împreună "părţi la SLA".
3.1.DOMENIUL DE APLICARE AL SLA
- Articolul PVAT.5 din protocol prevede că "se încheie un acord privind nivelul serviciilor prin care să se asigure volumul şi calitatea din punct de vedere tehnic a serviciilor pentru funcţionarea sistemelor de comunicaţii şi de schimb de informaţii."
Prezentul SLA defineşte relaţiile dintre Regatul Unit şi Comisie în ceea ce priveşte utilizarea sistemelor şi a aplicaţiilor pentru cooperarea administrativă în domeniul TVA şi recuperarea creanţelor legate de taxe şi impozite între Regatul Unit şi statele membre în ceea ce priveşte schimbul de formulare.
Comisia conduce procesul prin care se ajunge la un acord privind cooperarea administrativă prin intermediul tehnologiei informaţiei. Acesta implică standarde, proceduri, instrumente, tehnologie şi infrastructură. Se acordă asistenţă Regatului Unit pentru a se asigura că sistemele de schimb de date sunt disponibile şi sunt puse în aplicare în mod corespunzător. Monitorizarea, supravegherea şi evaluarea sistemului în ansamblu sunt asigurate de asemenea de Comisie.
Toate obiectivele menţionate în SLA vor fi aplicabile numai în condiţii normale de lucru.
În cazul unor evenimente de forţă majoră, aplicabilitatea SLA va fi suspendată pe perioada în care se manifestă aceste condiţii de forţă majoră.
Forţa majoră înseamnă o întâmplare sau un eveniment imprevizibil(ă) care nu poate fi controlat(ă) de Regatul Unit sau de Comisie şi care nu poate fi imputat(ă) vreunei acţiuni a părţii responsabile, nici faptului că aceasta nu a întreprins o acţiune preventivă. Astfel de evenimente privesc în special acţiuni ale autorităţilor publice, războaiele, incendiile, exploziile, inundaţiile, reglementările privind importul sau exportul ori embargourile, precum şi litigiile de muncă.
Partea care invocă forţa majoră informează fără întârziere cealaltă parte cu privire la imposibilitatea de a furniza servicii sau de a îndeplini obiectivele SLA din cauza incidentelor de forţă majoră, precizând serviciile şi obiectivele afectate. Atunci când încetează incidentul de forţă majoră, partea afectată informează, de asemenea, fără întârziere cealaltă parte.
3.2.PERIOADA ACORDULUI
SLA este obligatoriu pentru părţi din ziua următoare aprobării sale de către Comitetul specializat în comerţ instituit prin articolul 8 alineatul (1) litera (k) din Acordul comercial şi de cooperare.
4.RESPONSABILITĂŢI
Scopul prezentului SLA este de a asigura volumul şi calitatea serviciilor care urmează să fie furnizate de Comisie şi de Regatul Unit pentru a pune la dispoziţia Regatului Unit şi a Comisiei sistemele şi aplicaţiile specificate pentru cooperarea administrativă în domeniul TVA şi recuperarea creanţelor legate de taxe şi impozite.
4.1.SERVICII FURNIZATE DE COMISIE REGATULUI UNIT
Comisia pune la dispoziţie următoarele servicii:
Furnizarea unui sistem central denumit eForms Central Applications (eFCA), pentru a permite schimbul de formulare între statele membre şi Regatul Unit.
Asigurarea accesului la CCN/Mail sau la reţeaua comună de comunicaţii şi utilizarea acestora, după caz.
Asigurarea accesului la spaţiile comune relevante pe CIRCABC şi utilizarea acestora.
Furnizarea de servicii operaţionale după cum urmează:
servicii de asistenţă tehnică şi operaţiuni:
(a)servicii de asistenţă tehnică;
(b)gestionarea incidentelor;
(c)monitorizare şi notificare;
(d)formare;
(e)managementul securităţii;
(f)rapoarte şi statistici;
(g)consultanţă;
centru de referinţă:
a)gestionarea informaţiilor;
b)centru de documentare (CIRCABC).
4.2.SERVICII FURNIZATE DE REGATUL UNIT COMISIEI
Regatul Unit pune la dispoziţie următoarele servicii:
Comunicarea către Comisie a oricăror condiţii excepţionale.
Comunicarea către Comisie a oricăror informaţii disponibile care ar putea împiedica utilizarea corespunzătoare a sistemelor informatice (europene sau naţionale) necesare pentru atingerea obiectivului protocolului.
Furnizarea de servicii operaţionale după cum urmează:
servicii de asistenţă tehnică şi operaţiuni:
(a)servicii de asistenţă tehnică;
(b)gestionarea incidentelor;
(c)managementul securităţii.
5.DESCRIEREA SERVICIULUI
Prezentul capitol oferă o descriere detaliată a aspectelor cantitative şi calitative ale serviciilor care trebuie furnizate de Comisie şi de Regatul Unit conform descrierii de mai sus.
5.1.SERVICIUL COMISIEI CĂTRE REGATUL UNIT
5.1.1.Serviciul de asistenţă
5.1.1.1.Acord
Comisia pune la dispoziţie un serviciu de asistenţă pentru a răspunde oricăror întrebări şi pentru a raporta orice fel de probleme pe care le întâmpină Regatul Unit în legătură cu sistemele şi aplicaţiile pentru cooperarea administrativă şi recuperarea creanţelor legate de taxe şi impozite sau cu orice componentă care le-ar putea afecta. Acest serviciu de asistenţă va fi operat de ITSM, iar programul său de funcţionare coincide cu programul de lucru al ITSM.
Disponibilitatea serviciului de asistenţă ITSM este asigurată pe durata a cel puţin 95 % din programul de funcţionare. Toate întrebările sau problemele pot fi comunicate serviciului de asistenţă în timpul programului de lucru al ITSM prin telefon sau e-mail şi în afara programului de lucru respectiv, prin e-mail. Atunci când sunt primite în afara programului de lucru al ITSM, se consideră în mod automat că aceste întrebări sau probleme au sosit la ora 8:00 CET în următoarea zi lucrătoare.
Serviciul de asistenţă înregistrează şi clasifică cererile de asistenţă într-un sistem de gestionare a cererilor de asistenţă şi informează partea care efectuează raportarea cu privire la orice fel de modificare a stadiului în care se află cererile sale de asistenţă.
ITSM furnizează utilizatorilor asistenţă de prima linie şi transmite orice cerere de asistenţă care este responsabilitatea unei alte părţi (de exemplu, a echipei de dezvoltatori, a unor contractanţi ai ITSM) în termenul specificat.
Nivelul de prioritate determină atât timpul necesar pentru răspuns, cât şi timpul de soluţionare. Acesta se stabileşte de către ITSM, dar statele membre sau Comisia pot solicita un nivel de prioritate specific.
Timpul de înregistrare este intervalul maxim de timp care se permite să treacă între ora primirii e-mailului şi ora trimiterii e-mailului de confirmare a primirii.
Timpul de soluţionare este intervalul de timp dintre înregistrarea incidentului şi momentul trimiterii către persoana care a iniţiat cererea a informaţiilor care reprezintă soluţionarea cererii. Acesta include şi timpul necesar pentru închiderea incidentului.
Acestea nu sunt termene absolute deoarece iau în calcul doar timpul în care ITSM întreprinde acţiuni legate de cererea de asistenţă. Atunci când o cerere de asistenţă este trimisă Regatului Unit, Comisiei sau altei părţi (de exemplu, echipei de dezvoltatori, unor contractanţi ai ITSM), timpul respectiv nu este inclus în timpul de soluţionare al ITSM.
ITSM asigură respectarea termenelor de confirmare şi de soluţionare în cel puţin 95 % din cazurile care apar într-o lună de raportare.

PRIORITATE

TIMPUL DE CONFIRMARE

TIMPUL DE SOLUŢIONARE

P1: Critică

30 m

4 h

P2: Ridicată

30 m

13 ore (1 zi)

P3: Medie

30 m

39 de ore (3 zile)

P4: Scăzută

30 m

65 de ore (5 zile)

Tabelul 5: Timpii de confirmare şi timpii de soluţionare (timpul de lucru)

5.1.2.Serviciul statistic
5.1.2.1.Acord
Comisia generează statistici cu privire la numărul de schimburi în domeniul TVA şi al recuperărilor prin intermediul CCN/Mail, statistici disponibile pe portalul web ITSM.
5.1.3.Managementul securităţii
5.1.3.1.Acord
Comisia Europeană îşi protejează sistemele şi aplicaţiile pentru cooperarea administrativă şi recuperarea creanţelor legate de taxe şi impozite împotriva încălcării securităţii şi ţine evidenţa oricăror încălcări ale securităţii şi a oricăror îmbunătăţiri aduse în materie de securitate.
5.1.3.2.Raportare
Comisia raportează ad-hoc părţilor vizate cu privire la orice încălcare a securităţii şi la măsurile luate.
5.2.SERVICIILE REGATULUI UNIT CĂTRE COMISIE
5.2.1.Toate domeniile de gestionare a nivelului serviciilor
5.2.1.1.Acord
Regatul Unit înregistrează orice probleme de indisponibilitate sau schimbări (1) în ceea ce priveşte aspectele tehnice, funcţionale şi organizatorice ale sistemelor şi aplicaţiilor sale pentru cooperarea administrativă în domeniul TVA şi recuperarea creanţelor legate de taxe şi impozite care afectează schimburile efectuate în temeiul protocolului.
(1)Se recomandă utilizarea principiilor descrise în gestionarea incidentelor din cadrul ITIL.
5.2.1.2.Raportare
Regatul Unit informează ITSM, dacă este necesar, cu privire la orice probleme de indisponibilitate sau schimbări în ceea ce priveşte aspectele tehnice, funcţionale sau organizatorice ale sistemului său care ar putea afecta schimburile efectuate în temeiul protocolului. ITSM este informat întotdeauna în legătură cu orice fel de schimbări referitoare la personalul de operare (operatori, administratori de sistem).
5.2.2.Serviciul de asistenţă
5.2.2.1.Acord
Regatul Unit pune la dispoziţie un serviciu de asistenţă destinat să răspundă la incidentele atribuite Regatului Unit, să acorde asistenţă şi să efectueze teste, dacă este necesar. Programul de lucru al serviciului de asistenţă trebuie să fie compatibil cu programul de lucru al serviciului de asistenţă ITSM în cursul zilelor lucrătoare ale ITSM. Serviciul de asistenţă al Regatului Unit trebuie să funcţioneze cel puţin în intervalul orar 10.00-16.00 CET în zilele lucrătoare, cu excepţia sărbătorilor sale naţionale. Se recomandă ca serviciul de asistenţă al Regatului Unit să urmeze orientările ITIL destinate serviciilor de asistenţă atunci când tratează întrebările şi incidentele.
5.2.2.2.Raportare
Regatul Unit informează ITSM, atunci când este necesar, în legătură cu orice problemă de disponibilitate care-i afectează serviciul de asistenţă.
5.2.3.Gestionarea problemelor
5.2.3.1.Acord
Regatul Unit menţine un mecanism de înregistrare a problemelor (2) şi de monitorizare a oricăror probleme care afectează schimburile efectuate în temeiul protocolului.
(2)Legat de procesele ITIL de gestionare a problemelor şi a schimbărilor.
5.2.3.2.Raportare
Regatul Unit informează ITSM în cazul în care are o problemă internă legată de infrastructura tehnică legată de propriile sisteme şi aplicaţii de cooperare administrativă şi de recuperare a creanţelor legate de impozite şi taxe, care afectează schimburile efectuate în temeiul protocolului.
5.2.4.Managementul securităţii
5.2.4.1.Acord
Regatul Unit îşi protejează sistemele şi aplicaţiile pentru cooperarea administrativă şi recuperarea creanţelor legate de taxe şi impozite împotriva încălcării securităţii şi ţine evidenţa oricăror încălcări ale securităţii şi a oricăror îmbunătăţiri aduse în materie de securitate.
Regatul Unit aplică sisteme şi procese de securitate informatică care îndeplinesc sau depăşesc cerinţele şi/sau recomandările specificate la [RD.1.] şi [RD.2.].
5.2.4.2.Raportare
Regatul Unit raportează ad-hoc Comisiei cu privire la orice încălcare a securităţii şi la măsurile luate.
5.3.SERVICII ÎNTRE REGATUL UNIT ŞI STATELE MEMBRE
5.3.1.Schimb de formulare
5.3.1.1.Acord
Referinţele juridice pentru termenele specificate în protocol sunt ilustrate în tabelul următor:

Adresa de e-mail pentru CCN/Mail

Formular

VIESCLO

Schimb de informaţii în temeiul articolelor PVAT.7, 8, 11, 12, 10 şi 16 din protocol

Schimburi generale

VIESCLO

Schimb de informaţii în temeiul articolelor PVAT.7, 8, 11, 12, 10 şi 16 din protocol

Cerere de notificare

TAXFRAUD

Schimb de informaţii în temeiul articolelor PVAT.7, 8, 11, 12, 10 şi 16 din protocol

Schimburi privind lupta antifraudă

TAXAUTO

Schimburi automate

REC-A-CUST;

REC-B-VAT;

REC-C-EXCISE;

REC-D-INCOME-CAP;

REC-E-INSUR;

REC-F-INHERIT-GIFT;

REC-G-NAT-IMMOV;

REC-H-NAT-TRANSP;

REC-I-NAT-OTHER;

REC-J-REGIONAL;

REC-K-LOCAL;

REC-L-OTHER;

REC-M-AGRI

Cerere de informaţii în temeiul articolului PVAT.20 din protocol

Cerere de notificare în temeiul articolului PVAT.23 din protocol

Cerere de recuperare în temeiul articolului PVAT.25 din protocol

Cerere de măsuri asiguratorii în temeiul articolului PVAT.31 din protocol

Tabelul 6: Funcţionarea EoF

6.APROBAREA SLA
Pentru a fi aplicabil, acordul privind nivelul serviciilor trebuie să fie aprobat de Comitetul specializat în comerţ.
7.MODIFICĂRI ALE SLA
Acordul privind nivelul serviciilor va fi revizuit în urma unei cereri scrise din partea Comisiei sau a Regatului Unit adresată Comitetului specializat în comerţ.
Până în momentul în care Comitetul specializat în comerţ ia o decizie cu privire la modificările propuse, rămân în vigoare prevederile actualului acord privind nivelul serviciilor. Comitetul specializat în comerţ acţionează ca organism decizional al prezentului acord.
8.PUNCT DE CONTACT
Pentru orice fel de întrebări sau remarci referitoare la prezentul document, vă rugăm să contactaţi:
SERVICE PROVIDER - SERVICE DESK
support@itsmtaxud.europa.eu
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 9 noiembrie 2023