Capitolul iv - ABATERI - Conventie din 14-nov-1975 PRIVIND TRANSPORTUL INTERNAŢIONAL AL MĂRFURILOR SUB ACOPERIREA CARNETELOR TIR (CONVENŢIA TIR, 1975)
Acte UE
Jurnalul Oficial 165L
În vigoare Versiune de la: 1 Iunie 2025
CAPITOLUL IV:ABATERI
Art. 36
Orice abatere de la dispoziţiile prezentei convenţii îl expune pe contravenient, în ţara în care abatere a fost comisă, sancţiunilor prevăzute de legislaţia acestei ţări.
Art. 37
Atunci când nu este posibil să se determine teritoriul pe care o abatere a fost comisă, ea este considerată ca fiind comisă pe teritoriul părţii contractante unde a fost constatată.
Art. 38
(1)Fiecare parte contractantă are dreptul de a exclude, temporar sau cu titlu definitiv, de la beneficiul prezentei convenţii, orice persoană vinovată de abateri grave sau repetate de la legile sau reglementările vamale aplicabile transporturilor internaţionale de mărfuri. Condiţiile în care abaterea de la legile sau reglementările vamale este considerată gravă sunt decise de partea contractantă în cauză.
(2)Această excludere se notifică fără întârziere autorităţilor competente ale părţii contractante pe al cărei teritoriu persoana în cauză este stabilită sau domiciliată, precum şi asociaţiei sau asociaţiilor garante ale ţării ori teritoriului vamal unde abaterea a fost comisaă şi Comitetului executiv TIR.
Art. 39
Atunci când operaţiunile TIR sunt recunoscute ca fiind efectuate potrivit prevederilor convenţiei:
(1)Părţile contractante nu vor releva diferenţele minore privind respectarea termenelor sau a traseelor indicate.
(2)De asemenea, nepotrivirile dintre indicaţiile de pe manifestul mărfurilor din carnetele TIR şi conţinutul vehiculului rutier, al unui ansamblu de vehicule sau al unui container nu vor fi considerate abateri în sarcina titularului carnetului TIR, în sensul prezentei convenţii, atunci când se dovedeşte autorităţilor competente că respectivele nepotriviri nu se datorează erorilor comise în cunoştinţă de cauză sau din neglijenţă în momentul încăarcării sau expedierii mărfurilor sau în momentul întocmirii manifestului menţionat.
Art. 40
Administraţiile vamale ale ţărilor de plecare şi de destinaţie nu vor reţine în sarcina titularului carnetului TIR nepotrivirile care sunt, eventual, constatate în aceste ţări, atunci când aceste nepotriviri privesc regimurile vamale care au precedat sau care au urmat unui transport TIR şi în care titularul carnetului TIR nu a fost implicat.
Art. 41
Atunci când s-a dovedit autorităţilor vamale că mărfurile înscrise în manifestul unui carnet TIR au pierit sau au fost iremediabil pierdute prin accident sau forţă majoră sau că o parte din ele lipseşte din cauza naturii mărfurilor, se acordă dispensă de la plata drepturilor şi taxelor vamale exigibile.
Art. 42
La cererea motivată a unei părţi contractante, autorităţile competente ale părţilor contractante implicate într-un transport TIR furnizează acelei părţi contractante toate informaţiile disponibile care ar fi necesare pentru aplicarea dispoziţiilor articolelor 39,40 şi 41 de mai sus.
Art. 42bis
Autorităţile competente, în strânsă cooperare cu asociaţiile garante, vor lua toate măsurile necesare pentru a asigura utilizarea corectă a carnetelor TIR. În acest scop ele vor lua măsuri de control adecvate, naţionale si internaţionale. Măsurile naţionale de control luate în acest context de către autorităţile competente se comunică imediat Comitetului executiv TIR, care examinează conformitatea acestora cu prevederile convenţiei. Măsurile internaţionale de control se adoptă de către Comitetul de gestiune.
- Art. 42ter
Autorităţile competente ale părţilor contractante furnizează, pe cât posibil, asociaţiilor autorizate informaţiile de care acestea au nevoie pentru a se achita de angajamentele lor în conformitate cu articolul 1 litera (f) punctul (iii) din anexa 9 partea 1.
- Anexa 10 stabileşte informaţiile care se furnizează în cazuri particulare.