Capitolul ii - ELIBERAREA CARNETELOR TIR RESPONSABILITATEA ASOCIAŢIILOR GARANTE - Conventie din 14-nov-1975 PRIVIND TRANSPORTUL INTERNAŢIONAL AL MĂRFURILOR SUB ACOPERIREA CARNETELOR TIR (CONVENŢIA TIR, 1975)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 1 Iunie 2025
CAPITOLUL II:ELIBERAREA CARNETELOR TIR RESPONSABILITATEA ASOCIAŢIILOR GARANTE
Art. 6
(1)Atâta timp cât sunt îndeplinite condiţiile minimale prevăzute în anexa 9 partea I, autorităţile vamale sau alte autorităţi competente ale unei părţi contractante pot autoriza asociaţii să elibereze carnete TIR, fie direct fie prin intermediul unor asociaţii corespondente, care să se constituie ca asociaţii garante. Autorizaţia se revocă în cazul în care condiţiile şi cerinţele minimale din anexa 9 partea I nu mai sunt îndeplinite.

(2)O asociaţie nu va fi autorizată în nicio ţară decât în cazul în care garanţia acesteia se extinde şi asupra obligaţiilor la care se expune în ţara respectivă cu ocazia efectuării de operaţiuni sub acoperirea carnetelor TIR eliberate de către asociaţiile străine afiliate la aceeaşi organizaţie internaţională la care este ea însăşi afiliată.

(3)O asociaţie eliberează carnete TIR numai acelor persoane al căror acces la regimul TIR nu a fost refuzat de către autorităţile competente ale părţilor contractante pe al căror teritoriu respectiva persoană este rezidentă sau stabilită.
(4)Autorizarea accesului la regimul TIR se acordă numai persoanelor care îndeplinesc condiţiile şi cerinţele minimale prevăzute în anexa 9 partea II la prezenta convenţie. Sub rezerva dispoziţiilor articolului 38, autorizarea se revocă în cazul în care îndeplinirea acestor criterii nu mai este asigurată.
(5)Autorizarea accesului la regimul TIR se acordă în conformitate cu procedura stabilită în anexa 9 partea II la prezenta convenţie.
(6)Articolul 6 alineatul (2 bis)

(21)(2bis) O organizaţie internaţională este autorizată de către Comitetul de gestiune să îşi asume responsabilitatea organizării şi funcţionării eficace a unui sistem internaţional de garanţii. Autorizaţia este acordată atât timp cât organizaţia îndeplineşte condiţiile şi cerinţele stabilite în anexa 9 partea III. Comitetul de gestiune poate revoca autorizaţia în situaţia în care aceste condiţii şi cerinţe nu mai sunt îndeplinite.

Art. 7
Formularele de carnete TIR expediate asociaţiilor garante de către asociaţiile corespondente din străinătate sau de către organizaţiile internaţionale sunt admise cu scutire de drepturi şi taxe de import şi de export şi nu sunt supuse la nicio interdicţie sau restricţie de import sau de export.
Art. 8
(1)Asociaţia garantă se angajează să achite taxele de import sau de export exigibile până la concurenţa valorii maxime a garanţiei, majorate, dacă este cazul, cu dobânzile de întârziere, care trebuie să fie achitate potrivit legilor şi reglementărilor vamale ale părţii contractante în care se constată o abatere legată de o operaţiune TIR care atrage după sine o reclamaţie împotriva asociaţiei garante. Asociaţia garantă este obligată, împreună şi solidar cu persoanele care datorează sumele susmenţionate, la plata acestor sume.

(2)În cazurile în care legile şi reglementările administrative ale unei părţi contractante nu prevăd plata drepturilor şi taxelor de import sau de export în cazul menţionat anterior la alineatul (1), asociaţia garantă se angajează să plătească, în aceleaşi condiţii, o sumă egală cu cuantumul drepturilor şi taxelor de import sau de export majorate, după caz, cu orice dobânzile de întârziere.
(3)Fiecare parte contractantă determină cuantumul maxim, pe fiecare carnet TIR, al sumelor care pot fi pretinse asociaţiei garante, în conformitate cu dispoziţiile de la alineatele (1) şi (2) de mai sus.
(4)Asociaţia garantă devine răspunzătoare faţă de autorităţile ţara în care este situat biroul vamal de plecare din momentul în care carnetul TIR a fost luat în evidenţă de biroul vamal. În ţările următoare, traversate în cursul unei operaţiuni de transport de mărfuri sub regimul TIR, această responsabilitate începe atunci când mărfurile intră în aceste ţări sau, în cazul suspendării transportului TIR, în conformitate cu prevederile articolului 26 alineatele (1) şi (2), din momentul în care carnetul TIR este luat în evidenţă de biroul vamal la care transportul TIR este reluat.
(5)Responsabilitatea asociaţiei garante acoperă nu numai mărfurile enumerate pe carnetul TIR, ci şi orice mărfuri care, deşi nu sunt enumerate pe acest carnet, s-ar găsi în partea sigilată a vehiculului rutier sau în containerul sigilat. Responsabilitatea nu se extinde la nicio altă marfă.
(6)În scopul stabilirii drepturilor şi taxelor menţionate la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, datele relative la mărfurile înscrise pe carnetul TIR sunt considerate valabile, până la proba contrarie.
(7)[textul din Art. 8, alin. (7) din capitolul II a fost abrogat la 13-sep-2012 de Actul din Amendament din 08-sep-2012]
Art. 9
(1)Asociaţia garantă stabileşte perioada de valabilitate a carnetului TIR specificând o ultimă zi de valabilitate, după care carnetul nu mai poate fi prezentat la biroul vamal de plecare pentru luarea în evidenţă.
(2)Carnetul rămâne valabil până la terminarea operaţiunii TIR la biroul vamal de destinaţie, cu condiţia ca el să fi fost luat în evidenţă la biroul vamal de plecare în ultima zi de valabilitate sau înaintea datei respective, aşa cum se prevede la alineatul (1) din prezentul articol.
Art. 10
(1)Descărcarea unei operaţiuni TIR trebuie efectuată fără întârziere.
(2)În cazul în care autorităţile vamale ale unei părţi contractante au descărcat o operaţiune TIR, acestea nu mai pot solicita asociaţiei garante plata sumelor menţionate la articolul 8 alineatele (1) şi (2), cu excepţia cazului în care certificatul de încheiere a operaţiunii TIR a fost obţinut în mod abuziv sau fraudulos sau dacă încheierea operaţiunii nu a avut loc.

Art. 11
(1)În cazul în care o operaţiune TIR nu a fost descărcată, autorităţile competente:
a)notifică titularul carnetului TIR la adresa indicată în carnetul TIR cu privire la nedescărcarea operaţiunii;
b)notifică asociaţia garantă cu privire la nedescărcarea operaţiunii.
Autorităţile competente notifică asociaţia garantă într-un termen maxim de un an de la data acceptării carnetului TIR de către acestea sau în termen de doi ani în cazul în care certificatul de încheiere a operaţiunii TIR a fost falsificat sau a fost obţinut în mod abuziv sau fraudulos.
(2)Atunci când sumele menţionate în articolul 8 alineatele (1) şi (2) devin exigibile, autorităţile competente solicită plata, în măsura în care acest lucru este posibil, de la persoana sau persoanele care datorează aceste sume, înainte de a introduce o cerere de despăgubire pe lângă asociaţia garantă.
(3)Cererea de plată a sumelor menţionate la articolul 8 alineatele (1) şi (2) este adresată asociaţiei garante cel mai devreme la o lună de la data la care asociaţia a fost informată că operaţiunea TIR nu a fost descărcată sau că certificatul de încheiere a operaţiunii TIR a fost falsificat sau obţinut în mod abuziv sau fraudulos, dar cel târziu în termen de doi ani de la data respectivă. Totuşi, în cazurile operaţiunilor TIR care, în termenul de doi ani indicat anterior, fac obiectul unor proceduri administrative sau judiciare legate de obligaţia de plată a persoanei sau persoanelor menţionate la prezentul articol alineatul (2), cererea de plată se adresează în termen de un an de la data la care hotărârea autorităţilor competente sau hotărârea judecătorească a devenit executorie.

(4)Asociaţia garantă plăteşte sumele pretinse în termen de trei luni de la data la care i-a fost adresată cererea de plată.
(5)Asociaţia garantă obţine rambursarea sumelor plătite dacă, în termen de doi ani de la data cererii de plată, s-a făcut dovada pentru autorităţile competente că nu s-a comis nicio abatere în legătură cu operaţiunea TIR în cauză. Termenul-limită de doi ani se poate extinde în conformitate cu legislaţia naţională.