Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Conventie din 14-nov-1975 PRIVIND TRANSPORTUL INTERNAŢIONAL AL MĂRFURILOR SUB ACOPERIREA CARNETELOR TIR (CONVENŢIA TIR, 1975)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 1 Iunie 2025
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1
În sensul prezentei convenţii:
a)prin "transport TIR" se înţelege transportul mărfurilor de la un birou vamal de plecare la un birou vamal de destinaţie, sub regimul denumit regim TIR şi stabilit prin prezenta convenţie;
b)prin "operaţiune TIR" se înţelege partea unui transport TIR efectuată pe teritoriul unei părţi contractante de la un birou vamal de plecare sau de intrare (de trecere) la un birou vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere);
c)prin "începutul unei operaţiuni TIR" se înţelege că vehiculul rutier, ansamblul de vehicule sau containerul au fost prezentate în vederea controlului la biroul vamal de plecare sau de intrare (de trecere) împreună cu încărcătura şi carnetul TIR aferente şi, de asemenea, carnetul TIR a fost acceptat de biroul vamal;
d)prin "încheierea unei operaţiuni TIR" se înţelege că vehiculul rutier, ansamblul de vehicule sau containerul au fost prezentate în vederea controlului la biroul vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere) împreună cu încărcătura şi carnetul TIR aferente;
e)prin "descărcarea unei operaţiuni TIR" se înţelege certificarea de către autorităţile vamale că operaţiunea TIR a fost încheiată în mod corect pe teritoriul unei părţi contractante. Aceasta se stabileşte de către autorităţile vamale pe baza comparării datelor sau informaţiilor disponibile la biroul vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere) cu cele disponibile la biroul vamal de plecare sau de intrare (de trecere);
f)prin "drepturi şi taxe de import sau de export" se înţeleg drepturile vamale şi toate celelalte drepturi, taxe, redevenţe şi impozite diverse care sunt percepute la import sau la export sau cu ocazia importului sau exportului de mărfuri, cu excepţia redevenţelor şi impozitelor al căror nivel este limitat la costul aproximativ al serviciilor prestate;
g)prin "vehicul rutier" se înţelege nu numai orice vehicul rutier cu motor, ci şi orice remorcă sau semiremorcă concepută pentru a fi ataşată acestuia;
h)prin "ansamblu de vehicule" se înţeleg vehicule rutiere cuplate care participă la circulaţia rutieră ca o singură unitate;
j)prin "container" se înţelege un mijloc de transport (cadru, cisternă amovibilă sau alt mijloc analog):
i)constituind un compartiment, în întregime sau parţial închis, destinat să conţină mărfuri;
ii)având un caracter permanent şi fiind astfel suficient de rezistent pentru a permite folosirea sa repetată;
iii)special conceput pentru a facilita transportul mărfurilor, fără descărcare şi reîncărcare, prin unul sau mai multe moduri de transport;
iv)conceput astfel încât să fie uşor de manipulat, îndeosebi în timpul transbordării sale dintr-un mijloc de transport în altul;
v)conceput astfel încât să fie uşor de încărcat şi de descărcat; şi
vi)cu un volum interior de cel puţin un metru cub.
"Caroseriile amovibile" sunt asimilate containerelor;
k)prin "birou vamal de plecare" se înţelege orice birou vamal al unei părţi contractante, unde începe transportul TIR al unei încărcături sau al unei părţi din aceasta;
l)prin "birou vamal de destinaţie" se înţelege orice birou vamal al unei părţi contractante unde se termină transportul TIR al unei încărcături sau al unei părţi din aceasta;
m)prin "birou vamal de trecere" se înţelege orice birou vamal al unei părţi contractante prin care un vehicul rutier, un ansamblu de vehicule sau un container intră sau iese din această parte contractantă în cursul unui transport TIR;
n)prin "persoană" se înţelege atât persoană fizică, cât şi persoană juridică;
o)prin "titular" al unui carnet TIR se înţelege persoana căreia i s-a emis un carnet TIR în conformitate cu prevederile corespunzătoare ale convenţiei şi în numele căreia s-a întocmit o declaraţie vamală sub forma unui carnet TIR indicându-se intenţia de a plasa mărfurile sub regim TIR la biroul vamal de plecare. Titularul este responsabil pentru prezentarea vehiculului rutier, a ansamblului de vehicule sau a containerului, împreună cu încărcătura şi carnetul TIR aferente, la biroul vamal de plecare, la biroul vamal de trecere şi la biroul vamal de destinaţie, cu respectarea corespunzătoare a celorlalte prevederi relevante ale convenţiei;
p)prin "mărfuri grele sau voluminoase" se înţeleg orice obiecte grele sau voluminoase care, din cauza greutăţii, a dimensiunilor sau naturii lor, nu sunt transportate, în general, nici într-un vehicul rutier închis, nici într-un container închis;
q)prin "asociaţie garantă" se înţelege o asociaţie autorizată de autorităţile vamale sau de alte autorităţi competente ale unei părţi contractante să garanteze pentru persoanele care utilizează regimul TIR.

r)prin «organizaţie internaţională» se înţelege o organizaţie autorizată de Comitetul de gestionare să îşi asume responsabilitatea organizării şi funcţionării eficace a unui sistem internaţional de garanţii.

s)prin "regim eTIR" se înţelege regimul TIR implementat prin schimbul electronic de date, oferind echivalentul funcţional al carnetului TIR. În cazul în care se aplică dispoziţiile Convenţiei TIR, aspectele specifice ale regimului eTIR sunt definite în anexa 11.

Art. 2
Prezenta convenţie priveşte transportul mărfurilor efectuat fără descărcare şi reîncărcare, peste una sau mai multe frontiere, între un birou vamal de plecare al unei părţi contractante şi un birou vamal de destinaţie al altei părţi contractante sau al aceleiaşi, în vehicule rutiere, ansambluri de vehicule sau în containere, cu condiţia ca o parte din traseu între începutul transportului TIR şi terminarea lui să fie rutier.
Art. 3
În scopul aplicării prevederilor prezentei convenţii:
a)transporturile trebuie efectuate:
i)cu vehicule rutiere, ansambluri de vehicule sau containere agreate în prealabil în condiţiile prevăzute la capitolul III litera (a), sau
ii)cu alte vehicule rutiere, alte ansambluri de vehicule sau alte containere, în condiţiile prevăzute la capitolul III litera c, sau
iii)cu vehicule rutiere sau vehicule speciale, cum ar fi autobuze, autocare, măturătoare, betoniere etc. exportate şi aşadar considerate, deci, Ca fiind mărfuri care se deplasează prin mijloace proprii de la un birou vamal de plecare la un birou vamal de destinaţie în condiţiile prevăzute la capitolul III litera c. În cazul în care aceste vehicule transportă alte mărfuri, condiţiile prevăzute la punctele (i) sau (ii) anterioare se aplică în mod corespunzător;
b)operaţiunile de transport trebuie garantate de asociaţii agreate în conformitate cu prevederile articolului 6. Acestea trebuie efectuate în baza unui carnet TIR, conform modelului din anexa 1 la prezenta convenţie, sau respectând regimul eTIR.

Art. 4
Mărfurile transportate sub regim TIR nu vor fi supuse la plata sau la consemnarea drepturilor şi taxelor de import sau de export la birourile vamale de trecere.
Art. 5
(1)Mărfurile transportate sub regim TIR în vehicule rutiere, ansambluri de vehicule sau containere sigilate, nu vor fi, de regulă, supuse controlului vamal la birourile de trecere.
(2)Cu toate acestea, în vederea evitării abuzurilor, autorităţile vamale pot proceda, în mod excepţional şi, în special, în cazul unor suspiciuni, la controlul mărfurilor la aceste birouri.