Titlul 0 - Art. 1: Definiţii - Acord din 18-oct-2021 privind transportul aerian între Uniunea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi Statul Qatar, pe de altă parte

Acte UE

Jurnalul Oficial 391L

În vigoare
Versiune de la: 5 Noiembrie 2021
TITLUL 0:
Art. 1: Definiţii
În sensul prezentului acord şi în lipsa unor dispoziţii contrare, se aplică următoarele definiţii:
1."acord" înseamnă prezentul acord, toate anexele sale, şi orice eventuale amendamente aduse acestora;
2."transport aerian" înseamnă transportul cu aeronave al pasagerilor, bagajelor, mărfurilor şi poştei, separat sau combinat, oferit publicului contra cost sau prin închiriere, inclusiv serviciile regulate şi neregulate;
3."constatare a cetăţeniei" înseamnă constatarea faptului că un transportator aerian care propune să opereze servicii aeriene în temeiul prezentului acord îndeplineşte cerinţele stabilite la articolul 3 referitoare la proprietate, control efectiv şi sediu principal de activitate;
4."autorităţi competente" înseamnă agenţiile sau entităţile guvernamentale responsabile cu îndeplinirea funcţiilor administrative în temeiul prezentului acord;
5."sistem informatizat de rezervare" sau "SIR" înseamnă un sistem informatizat care conţine informaţii despre, printre altele, orarele de zbor, locurile disponibile şi tarifele mai multor transportatori aerieni, oferind sau nu posibilitatea de a efectua rezervări sau de a emite bilete, în măsura în care aceste servicii sunt puse parţial sau integral la dispoziţia abonaţilor. Este înţeles ca incluzând sistemele de distribuţie globală (SDG) în măsura în care acestea conţin produse de transport aerian;
6."convenţie" înseamnă Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, deschisă spre semnare la Chicago la data de 7 decembrie 1944, şi include:
(a)orice amendament care a intrat în vigoare în temeiul articolului 94 litera (a) din convenţie şi care a fost ratificat atât de Qatar, cât şi de statul membru al UE sau de statele membre ale UE, după caz; şi
(b)orice anexă sau orice amendament la aceasta adoptat în temeiul articolului 90 din convenţie, în măsura în care o astfel de anexă sau un astfel de amendament este aplicabil în orice moment dat atât Qatarului, cât şi statului membru al UE sau statelor membre ale UE, după caz;
7."discriminare" înseamnă orice fel de diferenţiere care nu are o justificare obiectivă;
8."tratate UE" înseamnă Tratatul privind Uniunea Europeană şi Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
9."tarife pentru pasageri" înseamnă preţul care trebuie plătit transportatorilor aerieni sau agenţilor acestora ori altor vânzători de bilete pentru transportul pasagerilor cu ajutorul serviciilor aeriene (inclusiv cu orice alt mod de transport legat de acestea), precum şi condiţiile în care se aplică aceste preţuri, inclusiv remunerarea şi condiţiile oferite pentru serviciile agenţiilor şi pentru alte servicii auxiliare;
10."constatare a capacităţii" înseamnă constatarea faptului că un transportator aerian care propune să opereze servicii aeriene în temeiul prezentului acord are o capacitate financiară suficientă şi o expertiză managerială corespunzătoare pentru furnizarea serviciilor respective şi că este dispus să respecte actele cu putere de lege, normele administrative şi cerinţele care reglementează operarea respectivelor servicii;
11."cost integral" înseamnă costul furnizării serviciului, plus o taxă rezonabilă pentru cheltuielile de regie;
12."transport aerian internaţional" înseamnă transportul aerian care traversează spaţiul aerian al mai multor state;
13."sediu principal de activitate" înseamnă sediul central sau sediul social al unui transportator aerian de pe teritoriul părţii în care se exercită principalele funcţii financiare şi de control operaţional ale transportatorului aerian respectiv, inclusiv managementul continuităţii navigabilităţii;
14."tarife pentru mărfuri" înseamnă preţul care trebuie plătit pentru transportul mărfurilor cu ajutorul serviciilor aeriene (inclusiv cu orice alt mod de transport legat de acestea), precum şi condiţiile în care se aplică aceste preţuri, inclusiv remunerarea şi condiţiile oferite pentru serviciile agenţiilor şi pentru alte servicii auxiliare;
15."handling propriu" înseamnă situaţia în care un utilizator al aeroportului realizează pe cont propriu una sau mai multe categorii de servicii de handling la sol şi nu încheie un contract de nicio natură cu un terţ pentru furnizarea acestor servicii. În sensul prezentei definiţii, în raporturile dintre aceştia, utilizatorii aeroporturilor nu se consideră a fi terţi dacă:
(a)unul dintre ei este acţionar majoritar al celuilalt; sau
(b)un singur organism deţine o participaţie majoritară în fiecare dintre ei;
16."perturbare gravă a economiei" înseamnă o criză excepţională, temporară (pe termen scurt sau lung) şi semnificativă, care nu afectează doar o regiune specifică sau un sector economic, ci întreaga economie a unui stat membru al UE sau a Qatarului;
17."escală în scopuri necomerciale" înseamnă aterizarea în orice alt scop decât îmbarcarea sau debarcarea de pasageri, bagaje, mărfuri şi/sau poştă în cadrul transportului aerian;
18."subvenţie" înseamnă orice contribuţie financiară acordată de stat sau de orice alt organism public la orice nivel, inclusiv:
(a)transferul direct de fonduri şi transferul direct potenţial de fonduri sau de pasive;
(b)renunţarea la veniturile datorate sau necolectarea acestora;
(c)furnizarea de bunuri sau servicii, altele decât infrastructura generală, sau achiziţia de bunuri sau servicii; sau
(d)efectuarea de plăţi către un mecanism de finanţare sau însărcinarea sau transmiterea de dispoziţii unui organism privat în vederea executării uneia sau a mai multor funcţii dintre cele menţionate de la literele (a), (b) şi (c) care ţin în mod normal de competenţa autorităţii publice sau a altui organism public, practica urmată nefiind diferită în mod efectiv de practicile normale ale autorităţilor publice,
care este limitată, de jure sau de facto, la anumiţi transportatori aerieni şi conferă un avantaj unui transportator aerian sau unor transportatori aerieni. Nu se consideră că s-a oferit un avantaj printr-o intervenţie financiară efectuată de o autoritate publică sau de un alt organism public în cazul în care un operator privat de pe piaţă ar fi efectuat aceeaşi intervenţie financiară, din considerente comerciale;
19."teritoriu", în cazul Qatarului, are înţelesul pe care i-l acordă articolul 2 din convenţie; în cazul Uniunii şi al statelor membre ale UE, "teritoriu" înseamnă teritoriul terestru, apele interioare şi marea teritorială ale statelor membre ale UE cărora li se aplică tratatele UE şi în condiţiile prevăzute de tratatele respective, precum şi spaţiul aerian de deasupra acestora;
20."taxă de utilizare" înseamnă o taxă impusă transportatorilor aerieni pentru utilizarea infrastructurilor sau a serviciilor aeroportuare, de mediu, de navigaţie aeriană sau de securitate a aviaţiei, inclusiv a serviciilor şi infrastructurilor conexe.