Decizie nr. 43/2008 din 01-iun-2008, Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Decizie ANAF

Decizie comentata din 1 Iunie 2008 43/2008

TEXT SPETĂ

TVA suplimentară. Majorări. Penalităţi

Soluţionarea contestaţiei depuse de Societatea Agricolă V V..., contestaţie înregistrată la D.G.F.P. Alba sub nr. .../... 2008

Direcţia Generală a Finanţelor Publice a jud. Alba a fost sesizată de Administraţia Finanţelor Publice a mun. Alba Iulia, prin adresa nr. .../..., înregistrată la D.G.F.P. Alba sub nr. .../..., cu privire la contestaţia depusă de Societatea Agricolă V, cu sediul în V..., str. ..., nr. ..., jud. Alba, împotriva Raportului de inspecţie fiscală înregistrat sub nr. .../..., ale cărui concluzii au fost sintetizate prin Decizia de impunere nr. .../..., acte întocmite de Administraţia Finanţelor Publice a mun. Alba Iulia.

Contestaţia a fost înregistrată la D.G.F.P. Alba - Secretariat general, sub nr. .../..., iar la Administraţia Finanţelor Publice a mun. Alba Iulia sub nr. .../..., în termenul legal stipulat la art. 207 alin. (1) din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală.

Contestaţia este semnată de administratorul societăţii şi poartă ştampila acesteia, în conformitate cu prevederile art. 206 alin. (1) lit. e) din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală.

Obiectul contestaţiei îl constituie suma de S lei, reprezentând:

- S1 lei - TVA suplimentară;

- S2 lei - majorări TVA suplimentară;

- S3 lei - penalităţi TVA suplimentară.

Constatându-se îndeplinirea condiţiilor de procedură impuse de lege, s-a trecut la soluţionarea pe fond a contestaţiei.

Din analiza actelor existente la dosarul cauzei se reţin următoarele:

I. Prin contestaţia formulată, Societatea Agricolă V invocă următoarele în susţinerea cauzei:

Petenta precizează că nu este de acord cu obligaţia suplimentară stabilită în sarcina sa, reprezentând TVA în cuantum de S1 lei şi accesorii aferente de S2 + S3 lei, din următoarele motive:

În urma controlului, s-a stabilit TVA suplimentar aferent produselor agricole acordate membrilor asociaţi, rezultate din exploatarea terenurilor aduse în folosinţă asociaţiei de către aceştia, produse care au fost acordate pe bază de borderouri.

Din punctul de vedere al societăţii agricole, operaţiunea în cauză nu este impozabilă şi nu intră în sfera de aplicare a TVA, din următoarele considerente:

Societatea agricolă a fost înfiinţată în baza Legii nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere din agricultură şi, conform art. 5 alin. 2 din lege, nu are caracter comercial.

Obiectul de activitate, conform Statutului, cap. 1, art. 2, alin. 1, constă în activităţi de producţie, privind cultivarea contra plată a terenului arabil, livezi, vii, fâneţe, păşuni, proprietate a membrilor asociaţi, iar la cerere, şi a altor proprietari de terenuri.

Art. 22 alin. 1 din Statut prevede că "în cadrul societăţii, membrul asociat îşi stabileşte culturile pe care doreşte să le însămânţeze".

Alin. 2 al aceluiaşi articol stipulează că "toată producţia obţinută este a proprietarului de teren, cu condiţia plăţii integrale în bani. Plata în bani făcută deodată cu executarea lucrărilor nu este grevată de dobândă. Pentru întârzierea plăţilor în bani sau în cazul în care se plăteşte în natură, se adaugă dobânda legală percepută de banca creditoare".

Prin urmare, terenul nu este adus în folosinţa societăţii de către aceste persoane, ci societatea efectuează o prestare de servicii către ele, prestare de servicii care este achitată fie în bani, fie în natură, la valoarea stabilită pentru lucrări, în ambele cazuri colectându-se TVA.

Pentru planul de producţie pe care şi-l stabilesc anual, asociaţii plătesc o parte din valoarea prestărilor de servicii în bani (lucru evidenţiat prin chitanţele care li se eliberează) şi altă parte în natură, urmând să se primească sub semnătură, pe bază de borderou de deliberare a produselor, doar diferenţa rezultată între producţia obţinută şi valoarea prestării de servicii.

Între societatea agricolă şi persoanele regăsite pe borderouri nu există un contract de arendă prin care terenul acestora să ajungă în folosinţa societăţii, societatea limitându-se doar la rolul de prestator de servicii pe aceste terenuri.

După reţinerea prestării de serviciu în natură, cantitatea rămasă de distribuit este proprietatea membrului asociat, societatea neavând niciun drept asupra acestei cantităţi, întrucât membrul asociat şi-a achitat prestarea de serviciu (obligaţia) faţă de societatea fie în bani, fie în natură.

Pe bază de borderouri s-a eliberat producţia depozitată de asociaţi în magazia societăţii, nefiind proprietatea societăţii integral. Această producţie a fost depozitată în magazie doar din raţiuni organizatorice, deoarece societatea nu-şi putea lua direct din câmp contravaloarea prestărilor de servicii făcute, ci doar după estimarea finală a acestora.

Petenta consideră că a respectat întru totul prevederile art. 484 Cod civil, conform căruia "fructele produse de vreun lucru nu se cuvin proprietarului decât cu îndatorirea din parte-i de a plăti semănăturile, arăturile şi munca pusă de alţii."

Contestatoarea apreciază că, în cazul în speţă, nu a fost efectuată o livrare de bunuri, aşa cum a fost aceasta definită conform art. 128 din Codul fiscal, unde, la alin. 5 este considerată o livrare de bunuri "orice distribuire de bunuri din activele unei societăţi comerciale", lucru care nu se poate extinde şi asupra societăţilor care nu au caracter comercial, articol care se modifică începând cu 01.01.2007, când sintagma "societăţi comerciale" este înlocuită cu "persoane impozabile".

Societatea contestă şi interpretarea "forţată" a art. 130 Cod fiscal, întrucât nu este vorba de o livrare de bunuri contra unei prestări de servicii între două persoane impozabile, întrucât, neavând contract de arendă, asociatul nu-şi subscrie dreptul de folosinţă asupra pământului în schimbul acordării de bunuri rezultate din exploatarea terenului; asociaţii îşi lucrează în comun terenul, cu sprijinul societăţii, întreaga producţie obţinută aparţinându-le.

II. Raportul de inspecţie fiscală nr. .../...şi Decizia de impunere nr. .../...ale Administraţiei Finanţelor Publice a mun. Alba Iulia, s-au stabilit următoarele:

Inspecţia fiscală s-a desfăşurat în perioada ... şi ..., fiind suspendată pe perioada..., la solicitarea administratorului societăţii, în conformitate cu prevederile O.M.F.P. nr. 708/2006, art. 2, lit. f), fapt comunicat societăţii verificate cu adresa nr. .... De asemenea, inspecţia fiscală a fost suspendată pe perioada..., în conformitate cu O.M.F.P. nr. 708/2006, art. 2, lit. c), pentru lămurirea unor aspecte fiscale de către Comisia fiscală Alba, fapt comunicat societăţii verificate cu adresa nr. .../....

Inspecţia fiscală a fost reluată începând cu data de..., în conformitate cu O.M.F.P. nr. 708/2006, art. 6, fapt comunicat societăţii cu adresa nr. .../....

În ceea ce priveşte obiectul inspecţiei fiscale, aceasta a fost o inspecţie fiscală parţială, cu control anticipat, pentru soluţionarea decontului de TVA cu opţiune de rambursare nr. .../..., aferent lunii aprilie 2007, pentru suma de ... lei.

Perioada supusă verificării a fost ianuarie 2002 - aprilie 2007.

La cap. 111 "Constatări fiscale", organele de control au inserat următoarele:

În cadrul procedurii de control au fost verificate toate documentele care au stat la baza derulării operaţiunilor impozabile desfăşurate în perioada suspusă controlului, respectiv:

- deconturile de TVA pentru perioada supusă verificării:

- documentul care atestă calitatea de plătitor de TVA;

- jurnalele de vânzări şi cumpărări, balanţe de verificare;

- facturi fiscale, chitanţe şi ordine de plată.

TVA deductibilă:

În perioada verificată, societatea a dedus TVA în sumă de ... lei, compus din:

- anul 2002 ... lei;

- anul 2003 ... lei;

- anul 2004 ... lei;

- anul 2005 ... lei;

- anul 2006 ... lei;

- ianuarie - aprilie 2007 ... lei

TVA deductibilă provine în principal din achiziţionarea de utilaje agricole, îngrăşăminte chimice, combustibili, ierbicide.

În urma verificărilor efectuate, nu s-au constatat deficienţe în ceea ce priveşte TVA deductibilă.

TVA colectată:

În perioada verificată, agentul economic a înregistrat venituri din vânzarea de produse agricole, din prestări de servicii constând în lucrări agricole pentru membrii societăţii, din chirii, aferent cărora colectează TVA.

În contul 758, societatea a înregistrat cota parte a subvenţiilor pentru investiţii recunoscută la venituri, corespunzător amortizării mijloacelor fixe achiziţionate prin fonduri SAPARD.

În contul 419 societatea înregistrează avansurile încasate de la clienţi pentru produse agricole, aferent cărora colectează TVA.

În perioada verificată, societatea a colectat TVA în sumă de ... lei, compus din:

- anul 2002: ... lei, din care ... lei reprezintă TVA de plată în sold la 31.12.2001;

- anul 2003: ... lei;

- anul 2004: ... lei;

- anul 2005: ... lei;

- anul 2006: ... lei;

- ianuarie - aprilie 2007: ... lei.

În urma efectuării controlului s-a constatat că societatea a acordat produse agricole (grâu, orz, porumb, orzoaică, floarea soarelui, mazăre, cartofi etc.) membrilor asociaţi rezultate din exploatarea terenurilor aduse în folosinţa asociaţiei de către aceştia, fără însă a considera că această operaţiune este impozabilă şi intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată.

Acordarea produselor agricole către membrii asociaţi s-a efectuat pe bază de borderouri în care sunt înscrise următoarele elemente: membrii asociaţi, cantitatea de produse repartizată, semnătura de primire.

Având în vedere prevederile art. 1 alin. (2) şi art. 2 alin. (2) din Legea nr. 345/2002 pentru perioada iunie 2002 - decembrie 2003, prevederile art. 126 alin. (1) şi art. 130 din Legea nr. 571/2003 cu modificările şi completările ulterioare, precum şi precizările cuprinse în adresa Ministerului Economiei şi Finanţelor nr. 7741/13.12.2007, organul de control consideră operaţiune impozabilă acordarea bunurilor rezultate din exploatarea terenurilor asociaţilor, precum şi a altor bunuri care sunt proprietatea societăţii agricole şi constituie livrarea de bunuri din punct de vedere al TVA în schimbul subscrierii dreptului de folosinţă asupra pământului al asociaţilor, care reprezintă o prestare de serviciu din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată.

În timpul controlului s-a colectat TVA pentru produsele agricole acordate membrilor asociaţi, stabilindu-se un TVA suplimentar în sumă de S1 lei.

Pentru debitul suplimentar s-au calculat majorări în sumă de S2 lei şi penalităţi de întârziere în cuantum de S3 lei.

TVA de rambursat:

Prin decontul aferent lunii aprilie 2007, societatea solicită la rambursare suma de ... lei, sumă care corespunde cu fişa sintetică pe plătitor editată la 25.05.2007 şi cu soldul contului 4424 "TVA de recuperat" din balanţa de verificare.

În urma controlului efectuat asupra documentaţiei necesare contribuabililor înregistraţi ca plătitori de TVA, conform O.M.F. nr. 967/2005 pentru rambursarea TVA, decontul de TVA cu opţiune de rambursare cu control anticipat pe luna aprilie 2007, înregistrat la A.F.P. Alba Iulia sub nr. .../..., a fost soluţionat după cum urmează:

- TVA solicitat la rambursare: ... lei;

- TVA care nu se justifică la rambursare: ... lei;

- TVA pentru care contribuabilul are drept de rambursare: 0 lei;

- TVA de preluat în decontul lunii următoare: 0 lei.

III. Luând în considerare constatările organelor de control, motivele prezentate în contestaţie, actele existente la dosarul cauzei în raport cu actele normative în vigoare în perioada supusă inspecţiei fiscale, se reţin următoarele:

Cauza supusă soluţionării este dacă Societatea Agricolă V V..., în perioada ianuarie 2002 - aprilie 2007, avea obligaţia de a colecta taxa pe valoarea adăugată pentru produsele livrate membrilor asociaţi, în schimbul subscrierii dreptului de folosinţă a terenurilor agricole, proprietate a membrilor asociaţi.

Societatea Agricolă VV ... este înregistrată ca societate agricolă, înfiinţată conform Legii nr. 36/1991, cod de identificare fiscală 1752133, atribut fiscal RO, devenind plătitor de taxă pe valoarea adăugată începând cu data de 01.01.1995 şi având ca obiect principal de activitate declarat "cultivarea cerealelor, porumbului şi a altor plante n.c.a.", cod CAEN 0111.

În fapt, se constată că Societatea Agricolă V, în perioada 2002 - 2007, a acordat produse agricole (grâu, orz, porumb, orzoaică, floarea soarelui, mazăre, cartofi etc.) membrilor asociaţi, rezultate din exploatarea terenurilor aduse în folosinţa asociaţiei de către aceştia, în schimbul dreptului de folosinţă a terenurilor, fără însă a considera că operaţiunea în cauză este impozabilă şi intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată.

Acordarea de produse agricole către membrii asociaţi s-a realizat pe bază de borderouri, în care sunt înscrise următoarele elemente: membrii asociaţi, tipul produsului repartizat, cantitatea de produse repartizată, semnătura de primire.

În drept, sunt aplicabile prevederile legale privind taxa pe valoarea adăugată în vigoare în perioada supusă controlului, respectiv: O.U.G. nr. 17/2000 pentru perioada 01.01.2002 - 30.05.2002 şi Normele de aplicare a acesteia aprobate prin H.G. nr. 401/2000, Legea nr. 345/2002 pentru perioada 01.06.2002 - 31.12.2003 şi Normele de aplicare a acesteia aprobate prin H.G. nr. 598/2002, Legea nr. 571/2003 pentru perioada 01.01.2004 - 30.04.2007, inclusiv Normele metodologice de aplicare a acesteia aprobate prin H.G. nr. 44/2004.

Art. 2 lit. a) din O.U.G. nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată prevede:

"În sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată se cuprind operaţiunile cu plată, precum şi cele asimilate acestora, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, efectuate de manieră independentă de către contribuabili, privind:

a) livrări de bunuri mobile şi/sau prestări de servicii efectuate în cadrul exercitării activităţii profesionale, indiferent de forma juridică prin care se realizează: vânzare, schimb, aport în bunuri la capitalul social."

Pct. 8.1. coroborat cu pct. 8.2. din Normele de aplicare a O.U.G. nr. 17/2000, aprobate prin H.G. nr. 401/2000, precizează următoarele:

"8.1. Ca regulă generală, baza de impozitare pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii este constituită din toate sumele, valorile, bunurile şi/sau serviciile primite sau care urmează să fie primite de furnizor sau prestator...

8.2. În cazul plăţii în natură, valoarea tuturor bunurilor sau serviciilor primite trebuie să asigure acoperirea integrală a contravalorii bunurilor livrate sau, după caz, a serviciilor prestate."

Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, la art. 1 alin. (2) stipulează:

"(2) Se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată operaţiunile care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele condiţii:

a) să constituie o livrare de bunuri, o prestare de servicii efectuată cu plată sau o operaţiune asimilată acestora;

b) să fie efectuate de persoane impozabile, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1);

c) să rezulte din una dintre activităţile economice prevăzute la art. 2. alin. (2)."

Art. 2 alin. (2) din actul normativ menţionat mai sus stipulează:

"Activităţile economice la care se face referire la alin. (1) sunt activităţile producătorilor, comercianţilor, prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi cele ale profesiunilor libere sau asimilate."

Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal prevede:

Art. 126 alin. (1):

"(1) În sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată se cuprind operaţiunile care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:

a) constituie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuate cu plată;

b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi în România;

c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizată de o persoană impozabilă, astfel cum este definită la art. 127 alin. (1);

d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor să rezulte din una din activităţile prevăzute la art. 127 alin. (2)".

În ceea ce priveşte persoanele impozabile şi activităţile economice, sfera de cuprindere a acestora este definită la art. 127 alin. (1) şi (2), după cum urmează:

"(1) Este considerată persoană impozabilă orice persoană care desfăşoară, de o manieră independentă şi indiferent de loc, activităţi de natura celor prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activităţi.

(2) În sensul prezentului titlu, activităţile economice cuprind activităţile producătorilor, comercianţilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activităţile extractive, agricole şi activităţile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie activitate economică exploatarea bunurilor corporale sau necorporale, în scopul obţinerii de venituri cu caracter de continuitate."

La art. 130 din Codul fiscal sunt reglementate schimburile de bunuri sau servicii, în sensul taxei pe valoarea adăugată, după cum urmează:

"În cazul unei operaţiuni care implică o livrare de bunuri şi/sau o prestare de servicii în schimbul unei livrări de bunuri şi/sau prestări de servicii, fiecare persoană impozabilă se consideră că a efectuat o livrare de bunuri şi/sau o prestare de servicii cu plată."

Prin urmare, din cuprinsul cadrului legislativ enunţat, rezultă că livrarea produselor agricole membrilor asociaţi în schimbul subscrierii dreptului de folosinţă asupra terenurilor agricole aflate în proprietatea acestora, intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată.

În acelaşi sens s-a pronunţat şi Ministerul Economiei şi Finanţelor - Cabinetul Ministrului, prin Adresa nr. 7741/13.12.2007, emisă ca răspuns la Adresa nr. ...a Parlamentului României - Camera Deputaţilor - Comisia pentru Agricultură, Silvicultură, Industrie Alimentară şi Servicii Specifice, precizând următoarele, cităm:

"Având în vedere prevederile art. 126 alin. (1) şi art. 130 din Codul fiscal, se consideră operaţiune impozabilă acordarea bunurilor rezultate din exploatarea terenului asociaţilor, care sunt proprietatea societăţii agricole şi constituie livrare de bunuri din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată, în schimbul subscrierii dreptului de folosinţă asupra pământului al asociaţilor, care reprezintă o prestare de servicii din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată. în această situaţie, societatea agricolă şi fiecare asociat sunt considerate persoane impozabile distincte, care efectuează o livrare de bunuri şi o prestare de servicii cu plată.

Societatea agricolă efectuează livrări de bunuri a căror plată se realizează printr-o prestare de servicii, iar asociatul realizează o prestare de servicii a cărei plată se realizează printr-o livrare de bunuri.

Operaţiunile efectuate de societăţile agricole sunt taxabile, deci nu sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată, pentru care trebuie emise facturi către fiecare beneficiar, conform prevederilor art. 155 alin. (1) din Codul fiscal."

Aşadar, organele de inspecţie fiscală, în mod corect şi legal, au procedat la colectarea taxei pe valoarea adăugată aferentă produselor agricole acordate de către Societatea Agricolă "V" membrilor asociaţi, în schimbul subscrierii dreptului de folosinţă asupra pământului deţinut în proprietate de către asociaţi.

Pentru perioada 2002-2007, s-a constatat că petenta a acordat membrilor asociaţi produse agricole în valoare totală de ... lei, TVA-ul aferent acestora cifrându-se la S1 lei, sumă ce se reţine ca datorată de către contestatoare.

Pentru debitul suplimentar, s-au calculat majorări de întârziere în sumă de S2 lei şi penalităţi de S3 lei.

Majorările de întârziere au fost calculate în temeiul prevederilor art. 33 din Legea nr. 345/2002, art. 120 din O.G. nr. 92/2003 republicată, H.G. nr. 670/1999, H.G. nr. 874/2002, H.G. nr. 1513/2002, H.G. nr. 67/2004, H.G. nr. 784/2005, iar penalităţile de întârziere conform O.G. nr. 26/2001, O.G. nr. 61/2002, art. 114 alin. (1) din O.G. nr. 92/2003 republicată, Legea nr. 210/2005.

Cele exprimate prin prezenta decizie sunt susţinute de altfel şi de Comisia Fiscală a D.G.F.P. Alba, care, prin Procesul-verbal încheiat în data de..., consemnează faptul că se consideră operaţiune impozabilă acordarea bunurilor rezultate din exploatarea terenului asociaţilor, care sunt proprietatea societăţii agricole şi constituie livrare de bunuri din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată, în schimbul subscrierii dreptului de folosinţă asupra pământului asociaţilor.

Mai precizăm că societatea agricolă, după cum am menţionat anterior, este înregistrată ca plătitoare de taxă pe valoarea adăugată începând cu data de 01.01.1995 şi în această calitate a dedus taxa pe valoarea adăugată pentru toate bunurile şi serviciile achiziţionate, dar a procedat la colectarea TVA doar pentru bunurile vândute şi unele servicii prestate, iar pentru bunurile livrate asociaţilor în schimbul dreptului de folosinţă asupra terenului nu a emis facturi şi nu a colectat taxa pe valoarea adăugată.

În ceea ce priveşte susţinerile din cuprinsul contestaţiei, facem precizarea că Biroul de soluţionare a contestaţiilor din cadrul D.G.F.P. Alba, în vederea unei juste soluţionări şi în temeiul prevederilor pct. 3.6. din Ordinul nr. 519/2005, a solicitat organelor de inspecţie fiscală lămurirea unor aspecte; ca răspuns la solicitarea în speţă, Administraţia Finanţelor Publice a mun. Alba Iulia a emis Adresa nr. .../..., înregistrată la D.G.F.P. Alba sub nr. .../... .

Având în vedere precizările organelor de inspecţie fiscală şi luând în considerare aspectele sesizate din documentele anexate la dosarul cauzei, în raport cu prevederile legale în materie, facem următoarele precizări:

A) Cu privire la susţinerea contestatoarei conform căreia societatea agricolă nu este proprietara producţiei obţinută, ci doar depozitează producţia, urmând ca aceasta să fie ulterior eliberată din magazie către asociaţi pe bază de borderouri, precizăm că această afirmaţie vine în contradicţie cu însuşi modul de evidenţiere în contabilitatea societăţii a producţiei obţinute, respectiv articolul contabil 345 = 711, prin care societatea înregistrează producţia obţinută în corespondenţă cu contul de venituri aparţinând societăţii.

Mai mult, susţinerea conform căreia producţia obţinută aparţine membrilor asociaţi este contrară statutului societăţii agricole, unde se precizează, la art. 1, faptul că "societatea agricolă este forma de asociere în care producătorii agricoli, prin liber consimţământ, hotărăsc să-şi exploateze terenul, animalele, investiţiile şi celelalte bunuri proprietate privată, în scopul folosirii acestora cu eficienţă pentru obţinerea de profit în folosul membrilor asociaţi şi a societăţii."

Statutul Societăţii Agricole V a fost întocmit în conformitate cu prevederile legale, societatea agricolă fiind înfiinţată şi funcţionând în baza prevederilor Legii nr. 36/1991 privind societăţile agricole şi alte forme de asociere în agricultură, unde, la art. 5 se prevăd următoarele:

"Societatea agricolă este o societate de tip privat, cu capital variabil şi un număr nelimitat şi variabil de asociaţi, având ca obiect exploatarea agricolă a pământului, uneltelor, animalelor şi altor mijloace aduse în societate, precum şi realizarea de investiţii de interes agricol. Exploatarea agricolă poate consta din: organizarea şi efectuarea de lucrări agricole şi îmbunătăţiri funciare, utilizarea de maşini şi instalaţii, aprovizionarea, prelucrarea şi valorificarea produselor agricole şi neagricole şi alte asemenea activităţi."

Totodată, potrivit prevederilor art. 6 şi 8 din acelaşi act normativ, în baza căruia societatea îşi desfăşoară activitatea, pot fi aduse în proprietate sau numai în folosinţa societăţii agricole uneltele şi alte utilaje, mijloacele materiale şi băneşti. Terenurile agricole se pot aduce doar în folosinţa societăţii, asociaţii păstrându-şi dreptul de proprietate asupra acestora.

Capitalul social al societăţii agricole este format din aportul în natură şi în bani, inclusiv dreptul de folosinţă al pământului.

Din cele de mai sus, rezultă aşadar că o societate agricolă are dreptul de folosinţă asupra pământului şi deţine în proprietate produsele obţinute din exploatarea acestuia.

În sprijinul susţinerii că societatea agricolă este proprietarul de drept al produselor agricole vin şi prevederile art. 484 din Codul civil, potrivit căruia "fructele produse de vreun lucru nu se cuvin proprietarului, decât cu îndatorire din parte-i de a plăti semănăturile, arăturile şi munca pusă de alţii"; aşadar, transferul dreptului de proprietate asupra produselor obţinute de la societatea agricolă către membrii asociaţi nu se poate face decât cu condiţia achitării de către aceştia a contravalorii lucrărilor agricole efectuate de către societate.

Aşadar, nu poate fi reţinută afirmaţia contestatoarei conform căreia nu este proprietară a produselor obţinute în urmă exploatării terenurilor agricole aflate în proprietatea membrilor asociaţi.

B) În ceea ce priveşte susţinerea conform căreia societatea doar efectuează o prestare de servicii către persoanele asociate, facem precizarea că aceasta contravine statutului societăţii.

Totodată, din adresa nr. .../... a Administraţiei Finanţelor Publice a mun. Alba Iulia, înregistrată la D.G.F.P. Alba sub nr. .../..., se precizează faptul că societatea agricolă îşi desfăşoară activitatea de cultivare a terenurilor doar în baza statutului societăţii, fără a exista alte contracte de prestări servicii între aceasta şi membrii asociaţi, după cum precizează însuşi administratorul societăţii agricole.

Într-adevăr, prin actul de modificare al statutului, întocmit la..., se precizează faptul că societatea are ca obiect de activitate şi activităţi de prestări servicii pentru membrii asociaţi sau neasociaţi, persoane fizice şi juridice, însă aceasta constituie o activitate distinctă cuprinsă în statut, activitate ce presupune încheierea de contracte şi facturarea prestaţiilor respective.

După cum precizează şi organele de inspecţie fiscală prin adresa nr. .../..., petenta a înregistrat venituri din prestări servicii reprezentând lucrări agricole (semănat, arat etc.) prestate pentru membrii asociaţi, evidenţiate în contul 704 "Venituri din prestări servicii", sume care au fost încasate în numerar de la aceştia şi pentru care s-a colectat TVA, conform prevederilor legale.

Pentru sumele încasate în numerar, societatea a emis chitanţe în care se menţionează beneficiarul lucrărilor, cultura şi valoarea lucrărilor încasate, însă, pentru aceste servicii nu au fost întocmite facturi.

Pentru aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 210 şi art. 216 din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, se:





DECIDE:

Respingerea ca neîntemeiată a contestaţiei formulate de Societatea Agricolă "V" V... pentru suma de S lei, reprezentând:

- S1 lei - TVA suplimentară;

- S2 lei - majorări TVA suplimentară;

- S3 lei - penalităţi TVA suplimentară.

Prezenta decizie poate fi atacată la Tribunalul Alba în termen de 6 luni de la data comunicării, conform prevederilor art. 218 alin. (2) din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, coroborat cu prevederile art. 11 din Legea nr. 554/2004