Decizie nr. 15/2012 din 01-iun-2012, Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Decizie ANAF

Decizie comentata din 1 Iunie 2012 15/2012

TEXT SPETĂ

Accize. TVA. Dobânzi. Penalităţi

Soluţionarea contestaţiei depuse de S.C. ML IFN S.A. din Alba Iulia, contestaţie înregistrată la D.G.F.P. Alba sub nr. .../...2011

Direcţia Generală a Finanţelor Publice a jud. Alba a fost sesizată de Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba, prin Adresa nr. .../..., înregistrată la D.G.F.P. Alba sub nr. .../..., cu privire la contestaţia formulată de S.C. ML IFN S.A., cu sediul în A...,..., nr. ..., jud. Alba, împotriva Deciziei pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal nr. ..., emisă de Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba - Serviciul Inspecţie Fiscală şi Control Ulterior, ca urmare a Procesului-verbal de control nr. .../....

Contestaţia a fost înregistrată la Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba sub nr. .../..., constatându-se că aceasta a fost depusă în termenul legal stipulat la art. 207 alin. (1) din O.G. nr. 92/2003, republicată privind Codul de procedură fiscală, având în vedere faptul că decizia pentru regularizarea situaţiei a fost emisă în data de ... .

Contestaţia este semnată de către reprezentantul legal al societăţii şi poartă ştampila acesteia, în conformitate cu prevederile art. 206 alin. (1) lit. e) din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală.

Obiectul contestaţiei îl constituie suma de ... lei, reprezentând:

- ... lei - accize;

- ... lei - TVA;

- ... lei - dobânzi accize;

- ... lei - dobânzi TVA;

- ... lei - penalităţi accize;

- ... lei - penalităţi TVA.

Văzând că în speţă sunt îndeplinite condiţiile de procedură prevăzute de lege, Direcţia Generală a Finanţelor Publice a jud. Alba, prin Biroul de soluţionare a contestaţiilor, este investită să analizeze dosarul contestaţiei depuse.

Din analiza documentelor existente la dosarul cauzei, se reţin următoarele:

I. În contestaţia formulată de S.C. ML IFN S.A. din A..., se invocă următoarele:

Petenta solicită anularea Deciziei pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal nr. emisă la data de ... şi a Procesului-verbal de control nr. ... încheiat la aceeaşi dată, şi exonerarea societăţii de la plata sumei de ... lei.

Prin Decizia nr. .../..., urmare a controlului efectuat în data de ... de către Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba s-a stabilit în sarcina agentului economic obligaţia de plată a sumei de ... lei, cu titlu de TVA, accize, dobânzi de întârziere şi penalităţi de întârziere.

Contestatoarea consideră că nu datorează aceste sume, pentru următoarele considerente:

1. Contractul de leasing financiar în baza căruia a fost făcută declaraţia vamală privind autoturismul marca BMW 525D cu seria de identificare..., al cărui utilizator este S.C. C S.R.L. expiră în data de 20.11.2011, iar declaraţia vamală stabileşte termenul de încheiere cel mai târziu la data de 04.12.2011.

Societatea nu a depăşit acest termen, astfel că, în mod nelegal a fost sancţionată civil cu plata penalităţilor de întârziere şi a dobânzilor de întârziere.

2. În mod nelegal s-a avut ca bază de calcul valoarea nerecuperată de către societatea de leasing de la momentul declarării furtului de către utilizator, eveniment pe care agentul economic nu l-a cunoscut decât mult mai târziu şi având incertitudinea producerii lui a încercat pe toate căile inclusiv prin sesizarea organelor de poliţie să verifice realitatea susţinerilor utilizatorului.

3. Potrivit declaraţiei vamale de la momentul aducerii în ţară a obiectului de leasing, TVA se plăteşte raportat la valoarea reziduală a obiectului de leasing şi nicidecum la valoarea de recuperat de societatea de leasing din momentul furtului, cum greşit s-a procedat în actul de control şi în decizia de impunere.

II. Prin Decizia pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal nr. .../...întocmit de către Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba - Serviciul Inspecţie Fiscală şi Control Ulterior, organele vamale au consemnat următoarele:

S.C. ML IFN S.A. a depus, prin comisionar vamal, declaraţia vamală de admitere temporară cu exonerare totală de drepturi de import EU5 I.../..., pentru autoturismul folosit marca BMW, serie şasiu..., an fabricaţie 2005, capacitate cilindrică 2497 cmc, valoare de intrare ... euro, condiţie de livrare EXW Gotha, cheltuieli pe parcurs extern ... lei, curs de schimb 1 Euro = 3.4995 lei, certificat de circulaţie a mărfurilor EUR 1, nr. ..., având la bază Contractul de leasing nr. .../..., încheiat cu S.C. C S.R.L., persoană juridică română, cu sediul în Alba Iulia (art. 27 alin. 2 din O.G. nr. 51/1997, republicată, privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing).

În data de 22.09.2011, S.C. ML IFN S.A. a depus adresa nr. .../..., prin care a solicitat DJAOV Alba procedura şi temeiul legal de încheiere a operaţiunilor vamale în cazul în care bunul care a făcut obiectul contractului de leasing a fost furat. Întrucât datele furnizate au fost insuficiente, autoritatea vamală, prin adresa nr. .../..., a solicitat agentului economic date suplimentare privind operaţiunea în cauză. Prin adresa.../..., S.C. ML IFN S.A. a furnizat datele solicitate de autoritatea vamală.

Prin adresa nr. .../..., Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba a solicitat Autorităţii Naţionale a Vămilor - Direcţia Tehnici de Vămuire şi Tarif Vamal - Serviciul Tehnici de Vămuire, punctul de vedere referitor la situaţia prezentată mai sus.

Ca urmare a răspunsului primit cu adresa nr. ...de la Direcţia Tehnici de Vămuire, a adreselor S.C. ML IFN S.A. nr. .../...şi.../..., prin care s-a solicitat procedura şi temeiul legal de încheiere a operaţiunilor vamale în cazul în care bunul care a făcut obiectul contractului de leasing a fost furat, autoritatea vamală a trecut la controlul vamal ulterior al operaţiunii EU5 I.../...şi a documentelor anexă.

Din documentaţia anexată la adresele S.C. ML IFN S.A., precum şi la declaraţia vamală EU5 I.../..., rezultă că furtul autoturismului a fost semnalat organelor de poliţie în data de 01.06.2010, iar contractul de leasing are ca termen de încheiere 04.12.2011.

Acest fapt intră sub incidenţa prevederilor art. 203 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal Comunitar, în ceea ce priveşte naşterea datoriei vamale.

Titularul de operaţiune avea obligaţia, încă de la data semnalării furtului, să informeze autoritatea vamală cu privire la implicaţiile acestui fapt asupra derulării operaţiunii de admitere temporară, să solicite încheierea operaţiunii şi să achite datoria vamală care a luat naştere conform prevederilor art. 203 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 al Consiliului, anterior menţionată şi celelalte taxe datorate bugetului pentru importul de bunuri.

Obligaţia încheierii regimului de admitere temporară cu exonerare totală iniţiat înainte de aderare revine titularului acestuia sau oricărei persoane care deţine mărfurile aflate sub regim vamal şi care este în măsură să prezinte mărfurile la autoritatea vamală, împreună cu toate documentele necesare în vederea aplicării reglementărilor conform noii destinaţii acordate mărfurilor.

Având în vedere faptul că operaţiunea suspensivă nu s-a încheiat la data producerii furtului autoturismului şi ţinând cont de principiile conţinute în Tratatul de Aderare a României la Uniunea Europeană Anexa V, pct. 4, precum şi documentele D.G. TAXUD nr. 1661/2006 care stabilesc că depozitul temporar şi regimurile vamale menţionate la art. 4 alin. (16) literele (b)-(h) din Regulamentul CEE nr. 2913/92 al consiliului începute şi neterminate trebuie să se încheie conform legislaţiei comunitare, s-a trecut la încheierea acesteia din oficiu de către autoritatea vamală, măsură care are drept scop regularizarea situaţiei şi încasarea drepturilor vamale, accizei şi a taxei pe valoarea adăugată datorate bugetului de stat.

Ca urmare a întreruperii derulării contractului de leasing, nu mai sunt îndeplinite prevederile art. 27(4) din O.G. nr. 51/1997 republicată, în consecinţă drepturile vamale nu pot fi calculate la valoarea reziduală a bunului, fiind aplicabile prevederile Legii nr. 157/2005 privind Tratatul de Aderare a României la Uniunea Europeană Anexa V pct. 4 - Uniunea Vamală alin. (16) "Procedurile care reglementează admiterea temporară stabilite de articolele 84-90 şi 137-144 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 şi în articolele 496-523 şi 553-584 din Regulamentul CEE nr. 2454/93 se aplică noilor state membre cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:

- în cazul în care cuantumul datoriei vamale se determină pe baza naturii mărfurilor de import, a încadrării lor tarifare, a cantităţii, a valorii în vamă şi a originii mărfurilor la data plasării lor sub acest regim vamal, iar declaraţia de plasare a mărfurilor sub acest regim vamal a fost acceptată înainte de data aderării, aceste elemente rezultă din legislaţia aplicată în noul stat membru interesat înainte de data aderării."...

Pentru neplata în termen a drepturilor vamale datorate, a accizei şi a taxei pe valoarea adăugată, în conformitate cu prevederile art. 119, 120, 120.1 din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, se impune calculul majorărilor/dobânzilor şi penalităţilor de întârziere.

Temei de drept:

- O.G. nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, aprobată prin Legea nr. 287/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

- prevederile art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României:

"(1) Autoritatea vamală are dreptul ca, din oficiu sau la solicitarea declarantului, într-o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de vamă, să modifice declaraţia vamală.

(2) În cadrul termenului prevăzut la alin. (1), autoritatea vamală verifică orice documente, registre şi evidenţe referitoare la mărfurile vămuite sau la operaţiunile comerciale ulterioare în legătură cu aceste mărfuri. Controlul se poate face la sediul declarantului, al oricărei alte persoane interesate direct sau indirect din punct de vedere profesional în operaţiunile menţionate sau al oricărei alte persoane care se află în posesia acestor acte ori deţine informaţii în legătură cu acestea. De asemenea, poate fi făcut şi controlul fizic al mărfurilor, dacă acestea mai există.

(3) Când după reverificarea declaraţiei sau după controlul ulterior rezultă că dispoziţiile care reglementează regimul vamal respectiv au fost aplicate pe baza unor informaţii inexacte sau incomplete, autoritatea vamală ia măsuri pentru regularizarea situaţiei, ţinând seama de noile elemente de care dispune.

(4) Autoritatea vamală stabileşte modelul documentului necesar pentru regularizarea situaţiei, precum şi instrucţiunile de completare a acestuia.

(5) În cazul în care se constată că a luat naştere o datorie vamală sau că au fost plătite sume în plus, autoritatea vamală ia măsuri pentru încasarea diferenţelor în minus sau rambursarea sumelor plătite în plus, cu respectarea dispoziţiilor legale.

(6) În cadrul controlului ulterior al declaraţiilor, autoritatea vamală stabileşte potrivit alin. (3) şi diferenţele în plus sau în minus privind alte taxe şi impozite datorate statului în cadrul operaţiunilor vamale, luând măsuri pentru încasarea diferenţelor în minus constatate. Diferenţele în plus privind aceste taxe şi impozite se restituie potrivit normelor legale care le reglementează.

(7) Când încălcarea reglementărilor vamale constituie, după caz, contravenţie sau infracţiune, autoritatea vamală este obligată să aplice sancţiunile contravenţionale sau să sesizeze organele de urmărire penală.

(8) Declaraţia vamală acceptată şi înregistrată, precum şi documentul prevăzut la alin. (4) constituie titlu de creanţă."

- Art. 78 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 al Consiliului din 12.10.1992 de instituire a Codului vamal Comunitar;

- Legea nr. 157/2005 privind adoptarea Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană Anexa 5 pct. 4 - Uniunea Vamală alin. (16) "Procedurile care reglementează admiterea temporară stabilite la art. 84-90 şi 137-144 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 şi în art. 496-523 şi 553-584 din Regulamentul CEE nr. 2454/93 se aplică noilor state membre cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:

- în cazul în care cuantumul datoriei vamale se determină pe baza naturii mărfurilor de import, a încadrării lor tarifare, a cantităţii, a valorii în vamă şi a originii mărfurilor la data plasării lor sub acest regim vamal, iar declaraţia de plasare a mărfurilor sub acest regim vamal a fost acceptată înainte de data aderării, acele elemente rezultă din legislaţia aplicată în noul stat membru interesat înainte de data aderării, aceste elemente rezultă din legislaţia aplicată în noul stat membru interesat înainte de data aderării;"

- Legea nr. 157/2005 privind Tratatul de aderare al României la Uniunea Europeană Anexa V. nr. 4 - Uniunea Vamală pct. 19 - "Procedurile care reglementează naşterea unei datorii vamale, înscrierea în evidenţa contabilă şi recuperarea ulterioară stabilite în articolele 201-232 din Regulamentul CEE nr. 2454/93 se aplică noilor state membre cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:

- recuperarea se efectuează în condiţiile legislaţiei comunitare. Cu toate acestea, dacă datoria vamală a luat naştere înainte de data aderării, recuperarea se efectuează în condiţiile în vigoare în noul stat membru înainte de aderare, de către acesta şi în favoarea acestuia."

- Conform Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană, Anexa V, pct. 4 - Uniunea Vamală, pct. 19 ratificat prin Legea nr. 157/2005:

"(1) Fără a aduce atingere articolului 20 din Regulamentul CEE nr. 2913/92, mărfurile care la data aderării se găsesc în depozit temporar sau sub una din destinaţiile şi regimurile vamale menţionate la art. 4 alin. (15) lit. b) şi alin. (16) literele b)-g) din acest regulament în Comunitatea extinsă, ori se află în curs de transport după ce au făcut obiectul formalităţilor de export în Comunitatea extinsă, sunt libere de taxe vamale şi alte măsuri vamale când sunt declarate pentru punere în liberă circulaţie în Comunitatea extinsă cu condiţia să se prezinte una din următoarele:

a) dovada originii preferenţiale emisă valabil sau întocmită înainte de data aderării în conformitate cu unul dintre acordurile europene enumerate mai jos...

Acordurile europene:

- 21994 A 1231 (20) România: Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunităţile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte - Protocolul 4 privind definirea noţiunii de "produse originare" şi metodele de cooperare administrativă."

- Art. 89 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 al Consiliului din 12 oct. 1992 de instituire a Codului vamal Comunitar: "(1) Un regim suspensiv cu impact economic se încheie când se atribuie o altă destinaţie vamală admisă fie mărfurilor plasate în acest regim, fie produselor compensatoare sau transformate sub acest regim;

(2) Autorităţile vamale iau toate măsurile necesare pentru a reglementa situaţia mărfurilor pentru care nu s-a încheiat un regim în condiţiile prevăzute;"

- Art. 203 din Regulamentul CEE nr. 2913/92 al Consiliului din 12 oct. 1992 de instituire a Codului vamal Comunitar;

"1. O datorie vamală la import ia naştere prin:

- sustragerea de sub supravegherea vamală a mărfurilor supuse drepturilor de import."

- Art. 225 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României;

- Art. 108 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României;

- Art. 144 alin. (1) din Regulamentul CEE nr. 2913/92;

- Art. 237 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României;

- Art. 4 din Legea nr. 86/2006;

- Art. 287 din Legea nr. 86/2006;

- Art. 151.1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal;

- Pct. 59 din Normele de aplicare a Codului fiscal aprobate prin H.G. nr. 44/2004;

- Art. 161.1 din Legea nr. 571/2003;

- Art. 136 din Legea nr. 571/2003;

- Art. 132.2 alin. (2) din Legea nr. 571/2003;

- Art. 221.1 din Legea nr. 571/2003;

În ceea ce priveşte dobânzile şi penalităţile de întârziere, sunt aplicabile următoarele prevederi legale din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:

- Art. 119 alin. (1) din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

- Art. 120.1 din O.G. nr. 92/2003, republicată.

În consecinţă, ca urmare a controlului vamal ulterior au fost stabilite ca obligaţii de plată, în sarcina proprietarului mărfurilor S.C. ML IFN S.A., sume în cuantum de ... lei, reprezentând TVA, accize, dobânzi şi penalităţi aferente acestora.

III. Luând în considerare motivele invocate de contestatoare, constatările organelor vamale şi analizând documentele existente la dosarul cauzei în raport cu legislaţia în domeniu, se reţin următoarele:

Referitor la suma totală de ... lei, reprezentând accize, TVA şi accesorii aferente acestora, cauza supusă soluţionării este dacă S.C. ML IFN S.A. Alba Iulia mai poate beneficia, pentru autoturismul BMW introdus în ţară şi care a făcut obiectul unui contract de leasing financiar, de regimul de admitere temporară cu exonerarea totală de la plata drepturilor vamale, care permite la sfârşitul contractului de leasing importul bunurilor cu plata unor taxe calculate la valoarea reziduală a bunului, în condiţiile în care bunul care a făcut obiectul contractului de leasing, respectiv autoturismul, a fost declarat furat, anterior încheierii leasingului.

În fapt, S.C. ML IFN S.A. a depus, prin comisionar vamal, declaraţia vamală de admitere temporară cu exonerarea totală de drepturi de import EU5 I.../...pentru au autoturism folosit marca BMW, an fabricaţie 2005, capacitate cilindrică 2497 cmc, valoare de intrare ... Euro, condiţie de livrare EXW Gotha, cheltuieli pe parcurs extern ... lei, curs de schimb 1 Euro - 3,4995 lei, certificat de circulaţie a mărfurilor EUR1, având la bază Contractul de leasing nr. .../..., încheiat cu S.C. C S.R.L., cu sediul în A....

În data de 22.09.2011, S.C. ML IFN S.A. a depus la Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba adresa nr. .../..., prin care a solicitat D.J.A.O.V. Alba să îi fie comunicate procedura şi temeiul legal de încheiere a operaţiunilor vamale, în situaţia în care bunul care a făcut obiectul contractului de leasing a fost furat.

Organele vamale, constatând că datele furnizate sunt insuficiente în vederea formulării unor precizări concrete, au solicitat agentului economic, prin adresa nr. .../..., date suplimentare privind operaţiunea în cauză, date care au fost furnizate de agentul economic prin adresa nr. .../....

Totodată, pentru lămurirea aspectelor sesizate, Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale, prin adresa nr. ...a solicitat Autorităţii Naţionale a Vămilor - Direcţia Tehnici de Vămuire şi Tarif Vamal - Serviciul Tehnici de Vămuire, punctul de vedere referitor la situaţia prezentată mai sus.

La dosarul cauzei este anexată copia contractului de leasing financiar nr. .../..., încheiat între S.C. ML IFN S.A., în calitate de locator, respectiv S.C. C S.R.L., în calitate de utilizator, având ca obiect autoturismul marca BMW 525, cu serie de identificare.

Termenul de încheiere a contractului de leasing, conform Anexei 2 la acesta, a fost stabilit ca fiind 10.12.2011, iar declaraţia vamală stabileşte termenul de încheiere cel târziu la data de 04.12.2011.

În data de 01.06.2010, a fost semnalat organelor de poliţie furtul autoturismului marca BMW care a făcut obiectul contractului de leasing mai sus menţionat, iar S.C. ML IFN S.A. a sesizat autoritatea vamală cu privire la acest fapt doar în data de 22.09.2011, când a solicitat a-i fi comunicate procedura şi temeiul legal de încheiere a operaţiunilor vamale în acest caz.

În drept, sunt aplicabile prevederile art. 203 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 de instituire a Codului vamal Comunitar, cităm:

"(1) O datorie vamală la import ia naştere prin:

- sustragerea de sub supravegherea vamală a mărfurilor supuse drepturilor de import.

(2) Datoria vamală ia naştere în momentul sustragerii mărfurilor de sub supravegherea vamală.

(3) Debitorii vamali sunt:

- persoana care a sustras mărfurile de sub supraveghere vamală;

- orice persoană care a participat la o astfel de acţiune şi care ştia sau ar fi trebuit să ştie în mod normal că mărfurile au fost sustrase de sub supraveghere vamală;

- orice persoană care a dobândit sau deţinut mărfurile în cauză şi care ştia sau ar fi trebuit să ştie, în mod normal, în momentul cumpărării sau primirii mărfurilor, că ele au fost sustrase de sub supraveghere vamală şi;

- după caz, persoana care trebuie să execute obligaţiile care rezultă din depozitarea temporară a mărfurilor sau din utilizarea regimului vamal sub care sunt plasate acele mărfuri."

Titularul de operaţiune, în speţă S.C. ML IFN S.A. Alba Iulia, avea obligaţia, încă de la data producerii furtului, să informeze autoritatea vamală cu privire la furtul bunului care se afla în regim de admitere temporară, ţinând cont de implicaţiile acestui fapt asupra derulării operaţiunii de admitere temporară, să solicite încheierea operaţiunii şi să achite datoria vamală care a luat naştere conform prevederilor art. 203 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului, anterior menţionat, şi celelalte taxe datorate bugetului pentru importul de bunuri.

Obligaţia încheierii regimului de admitere temporară cu exonerare totală iniţiat înainte de aderarea la UE revine titularului acestuia sau oricărei persoane care deţine mărfurile aflate sub regim vamal şi care este în măsură să prezinte mărfurile la autoritatea vamală, împreună cu toate documentele necesare în vederea aplicării reglementărilor conforme cu noua destinaţie acordată mărfurilor.

Având în vedere faptul că operaţiunea suspensivă nu era încheiată la data producerii furtului autoturismului (furt semnalat în data de 01.06.2010, termen pentru încheierea operaţiunii - 04.12.2011) şi ţinând cont de principiile conţinute în Tratatul de Aderare a României la Uniunea Europeană, aprobat prin Legea nr. 157/2005, Anexa V pct. 4 alin. (13), unde se stipulează că depozitul temporar şi regimurile vamale menţionate la art. 4 alin. (16) literele (b)-(h) din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 (unde la lit. f) este stipulată "admiterea temporară") începute şi neterminate trebuie să se încheie conform legislaţiei comunitare, organele vamale au procedat la încheierea din oficiu a operaţiunii, măsură care a avut drept scop regularizarea situaţiei şi încasarea drepturilor vamale, accizei şi a taxei pe valoarea adăugată datorate bugetului de stat.

Totodată, în Anexa V pct. 4 alin. (16) din aceeaşi Lege nr. 157/2005, se stipulează:

"(16) Procedurile care reglementează admiterea temporară stabilite în articolele 84 - 90 şi 137 - 144 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 şi în articolele 496 - 523 şi 553 - 584 din Regulamentul (CEE) nr. 2454/93 se aplică noilor state membre cu respectarea următoarelor dispoziţii speciale:

- în cazul în care cuantumul datoriei vamale se determină pe baza naturii mărfurilor de import, a încadrării lor tarifare, a cantităţii, a valorii în vamă şi a originii mărfurilor de import la data plasării lor sub acest regim vamal, iar declaraţia de plasare a mărfurilor sub acest regim a fost acceptată înainte de data aderării, aceste elemente rezultă din legislaţia aplicabilă în noul stat membru interesat înainte de data aderării;"

La art. 27 alin. (2) şi (4) din O.G. nr. 51/1997, republicată, privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, se stipulează următoarele:

"(2) Bunurile mobile care sunt introduse în ţară de societăţile de leasing, persoane juridice române, se încadrează în regimul vamal de import, cu exceptarea de la plată a sumelor aferente tuturor drepturilor de import. (...)

(4) În cazul achiziţionării bunurilor introduse în ţară în condiţiile alin. (1) şi (2), utilizatorul este obligat să achite taxa vamală calculată la valoarea reziduală a bunului din momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare. Baza de calcul a taxelor vamale nu poate fi mai mică de 20% din valoarea de intrare a bunului, indiferent dacă părţile au convenit o valoare reziduală mai mică."

Drept urmare a întreruperii derulării contractului de leasing (respectiv obiectul contractului de leasing, autoturismul marca BMW, a făcut obiectul infracţiunii de furt, contractul nemaiavând practic obiect), speţa nu se mai încadrează în prevederile art. 27 alin. (4) din O.G. nr. 51/1997, republicată, în consecinţă drepturile vamale nu mai pot fi calculate la valoarea reziduală a bunului, fiind aplicabile prevederile Legii nr. 157/2005 privind Tratatul de Aderare a României la Uniunea Europeană Anexa V pct. 4 - Uniunea Vamală alin. (16), citat în cele de mai sus.

Rezultă aşadar ca justificată măsura luată de organele vamale de a proceda la controlul ulterior al operaţiunii în cauză, având în vedere şi prevederile art. 100 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cităm:

"(1) Autoritatea vamală are dreptul ca, din oficiu sau la solicitarea declarantului, într-o perioadă de 5 ani de la acordarea liberului de vamă, să modifice declaraţia vamală.

(2) În cadrul termenului prevăzut la alin. (1), autoritatea vamală verifică orice documente, registre şi evidenţe referitoare la mărfurile vămuite sau la operaţiunile comerciale ulterioare în legătură cu aceste mărfuri. (...)

(3) Când după reverificarea declaraţiei sau după controlul ulterior rezultă că dispoziţiile care reglementează regimul vamal respectiv au fost aplicate în baza unor informaţii inexacte sau incomplete, autoritatea vamală ia măsuri pentru regularizarea situaţiei, ţinând seama de noile elemente de care dispune/...)

(5) În cazul în care se constată că a luat naştere o datorie vamală sau că a au fost sume plătite în plus, autoritatea vamală ia măsuri pentru încasarea diferenţelor în minus sau rambursarea sumelor plătite în plus, cu respectarea dispoziţiilor legale."

Drept consecinţă, au fost stabilite de către organele vamale abilitate debite suplimentare reprezentând accize şi TVA, la întreaga valoare a bunului cuprinsă în declaraţia vamală de import, respectiv ... lei, având în vedere faptul că bunul care fusese plasat în regim de admitere temporară a fost furat, astfel contractul de leasing neavând finalitate.

În susţinerea justeţei măsurii adoptate de organele vamale vin şi prevederile art. 225 şi 108 din Codul vamal al României, aprobat prin Legea nr. 86/2006, cităm:

Art. 225:

"(1) Datoria vamală la import ia naştere şi prin sustragerea de sub supraveghere vamală a mărfurilor suspuse drepturilor de import.

(2) Datoria vamală se naşte în momentul sustragerii mărfurilor de sub supraveghere vamală.

(3) Debitorii sunt:

a) persoana care a sustras mărfurile de sub supraveghere vamală;

b) orice persoană care a participat la această supraveghere şi care ştia sau ar fi trebuit să ştie că mărfurile au fost sustrase de sub supraveghere vamală;

c) orice persoană care a cumpărat sau a deţinut mărfurile în cauză şi care ştia sau ar fi trebuit să ştie, în momentul achiziţionării sau primirii mărfurilor, că acestea au fost sustrase de sub supraveghere vamală;

d) după caz, persoana care trebuie să execute obligaţiile care rezultă din depozitarea temporară a mărfurilor sau din utilizarea regimului vamal sub care sunt plasate acele mărfuri. "

Art. 108

"(1) Utilizarea unui regim vamal economic este condiţionată de eliberarea unei autorizaţii de către autoritatea vamală.

(2) Autorizaţia se acordă persoanelor care asigură toate condiţiile necesare pentru efectuarea corectă a operaţiunilor şi când autoritatea vamală poate asigura supravegherea şi controlul regimului fără a mai trebui să introducă măsuri administrative disproporţionate faţă de necesităţile economice respective.

(3) Condiţiile în care este utilizat regimul respectiv sunt stabilite în autorizaţie.

(4) Titularul autorizaţiei este obligat să informeze autoritatea vamală asupra tuturor elementelor survenite după acordarea autorizaţiei care pot influenţa menţinerea acesteia sau condiţiile de utilizare a acesteia."

Aşadar, prin Codul vamal al României este instituită obligativitatea titularului autorizaţiei privind un anumit regim vamal, în speţă S.C. ML IFN S.A., de a înştiinţa autoritatea vamală cu privire la orice modificare survenită, de natură a influenţa aplicarea respectivului regim vamal.

În ceea ce priveşte cuantumul sumelor suplimentare stabilite, apreciem că acestea au fost în mod corect stabilite, respectiv pornind de la valoarea înscrisă în declaraţia vamală de import, ţinând cont de prevederile art. 144 alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92, cităm:

"1. Atunci când se naşte o datorie vamală pentru mărfurile de import, valoarea unei astfel de datorii se stabileşte pe baza elementelor de taxare corespunzătoare pentru mărfurile respective în momentul aprobării declaraţiei de plasare a mărfurilor sub regimul de admitere temporară."

Totodată, la art. 237 din Legea nr. 86/2006, se precizează:

"(1)...cuantumul drepturilor de import se stabileşte pe baza elementelor de taxare din momentul naşterii datoriei vamale."

Facem menţiune că, la art. 4 din Legea nr. 86/2006, pct. 14 sunt definite "drepturile de import" ca fiind taxele vamale şi taxele cu efect echivalent cu al taxelor vamale de plătit la importul de mărfuri, iar la pct. 22 este definit "declarantul" ca fiind persoana care întocmeşte declaraţia vamală în nume propriu sau persoana în numele căreia se face declaraţia vamală.

Persoana obligată la plata taxei este S.C. ML IFN S.A., având în vedere prevederile art. 151^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal:

"Plata taxei pentru importul de bunuri supus taxării, conform prezentului titlu, este obligaţia importatorului."

Având în vedere prevederile legale invocate în cele de mai sus, se reţin ca datorate de către contestatoarea S.C. ML IFN S.A. sumele reprezentând accize şi TVA, aşa cum au fost acestea stabilite de către organele vamale din cadrul Direcţiei Judeţene pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba.

În ceea ce priveşte faptul generator şi exigibilitatea drepturilor de import, acestea sunt reglementate de art. 161^1 şi 136 din Legea nr. 571/2003, cităm:

Art. 161^1:

"(2) Apariţia oricăruia dintre evenimentele de mai jos la sau după data aderării se va considera ca import în România:

a) ieşirea bunurilor în România din regimul de admitere temporară în care au fost plasate înaintea datei aderării în condiţiile menţionate la alin. (1), chiar dacă nu au fost respectate prevederile legale;"

Art. 136

"Faptul generator şi exigibilitatea pentru importul de bunuri

(1) În cazul în care, la import, bunurile sunt supuse taxelor vamale, taxelor agricole sau altor taxe comunitare, stabilite ca urmare a unei politici comune, faptul generator şi exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată intervin la data la care intervin faptul generator şi exigibilitatea respectivelor taxe comunitare.

(2) În cazul în care, la import, bunurile nu sunt supuse taxelor comunitare prevăzute la alin. (1), faptul generator şi exigibilitatea taxei pa valoarea adăugată intervin la data la care ar interveni faptul generator şi exigibilitatea acelor taxe comunitare dacă bunurile importate ar fi supuse unor astfel de taxe.

(3) În cazul în care, la import, bunurile sunt plasate într-un regim vamal special, prevăzut la art. 144 alin. (1) lit. a) şi d), faptul generator şi exigibilitatea taxei intervin la data la care acestea încetează a mai fi plasate într-un astfel de regim."

Din momentul furtului autoturismului care a făcut obiectul contractului de leasing, nu mai sunt îndeplinite condiţiile de admitere temporară, drept consecinţă fiind datorate drepturile de import pentru bunul respectiv.

Acest punct de vedere este reiterat de altfel şi de către Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia Tehnici de Vămuire, prin adresa nr. 57967/19.10.2011, emisă la solicitarea Direcţiei Judeţene pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Alba formulată prin adresa nr. 4454/29.09.2011, unde se stipulează următoarele, cităm:

"Titularul de operaţiune avea obligaţia, încă de la data producerii furtului, să informeze autoritatea vamală cu privire la implicaţiile acestui fapt asupra derulării contractului de leasing şi asupra derulării operaţiunii de admitere temporară, să solicite încheierea operaţiunii şi să achite datoria vamală care a luat naştere conform prevederilor art. 203 din Regulamentul (CEE) nr. 2913/92 al Consiliului, anterior menţionat şi celelalte taxe datorate bugetului pentru importul de bunuri."

Se reţin ca datorate de către contestatoare şi accesoriile stabilite de organele vamale, respectiv dobânzi şi penalităţi de întârziere aferente accizelor şi TVA, având în vedere prevederile art. 119 alin. (1), art. 120 şi art. 120^1 din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, cităm:

Art. 119

"(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenţă de către debitor a obligaţiilor de plată, se datorează după acest termen dobânzi şi penalităţi de întârziere."

Art. 120

"(1) Dobânzile se calculează pentru fiecare zi de întârziere, începând cu ziua imediat următoare termenului de scadenţă şi până la data stingerii sumei datorate inclusiv."

Art. 120^1

"(1) Plata cu întârziere a obligaţiilor ti scale se sancţionează cu o penalitate de întârziere datorată pentru neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale principale."

Faţă de aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 210 şi art. 216 din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, se:





DECIDE:

Respingerea ca neîntemeiată a contestaţiei formulate de S.C. ML IFN S.A. A... pentru suma de ... lei, reprezentând:

- ... lei - accize;

- ... lei - TVA;

- ... lei - dobânzi accize;

- ... lei - dobânzi TVA;

Prezenta decizie poate fi atacată la Tribunalul Alba în termen de 6 luni de la data comunicării, conform prevederilor art. 218 alin. (2) din O.G. nr. 92/2003, republicată, privind Codul de procedură fiscală, coroborat cu prevederile art. 11 din Legea nr. 554/2004