Wolters Kluwer, Tratament fiscal reducere comerciala

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
Autor:

Tratament fiscal reducere comerciala

Tratament fiscal reducere comercială

Tratamentul fiscal al reducerilor de preţ din punct de vedere al impozitului pe profit, al impozitului pe veniturile microintreprinderior, al taxei pe valoarea adăugată şi al facturării.

Pas: Impozit pe venitul microintreprinderilor

Pentru determinarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, la baza impozabilă se adaugă valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturării, înregistrate în contul "609", potrivit reglementărilor contabile aplicabile. Cele facturate împreuna cu livrările de bunuri, prestările de servicii, sau cele care ajusteaza costul de achizitie se deduc (scad) din costurilor stocurilor de produse/ serviciilor prestate.

Art. 53 (1) şi (2) CF

Pas: TVA

Nu se cuprind în baza de impozitare a taxei rabaturile, remizele, risturnele, sconturile şi alte reduceri de preţ dacă sunt acordate de furnizor/prestator direct în beneficiul clientului la momentul livrării/prestării şi nu constituie, în fapt, remunerarea unui serviciu sau unei livrări. De exemplu, un furnizor livrează bunuri şi, potrivit înţelegerii dintre părţi, furnizorul va acoperi orice cheltuieli cu eventuale remedieri sau reparaţii ale bunurilor livrate în condiţiile în care aceste operaţiuni sunt realizate de către client. Furnizorul nu va putea considera că sumele necesare acoperirii acestor cheltuieli sunt considerate reduceri de preţ, acestea fiind în fapt remunerarea unui serviciu prestat de către client în contul său.

În cazul schimbării cotei de TVA, conform art. 280 al.(4) în noul Cod fiscal, se precizează că: "Regimul de impozitare aplicabil pentru operaț iunile impozabile este regimul în vigoare la data la care intervine faptul generator", iar art. 281 al. (1), face referire la faptul că: "Faptul generator intervine la data livrării bunurilor sau la data prestării serviciilor". De asemenea, la art. 291 al.(4) din noul Cod fiscal, se menț ionează că: "Cota aplicabilă este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator".

Conform art. 287 lit. c) din noul Cod fiscal, în cazul în care rabaturile, remizele, risturnele ș i celelalte reduceri de preț sunt acordate după livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor, baza de impozitare a TVA se reduce în mod corespunzător. Pentru aplicarea acestei prevederi, art. 282 al. (9) din noul Cod fiscal, precizează că: "În cazul evenimentelor menț ionate la art. 287, taxa este exigibilă la data la care intervine oricare dintre evenimente, iar regimul de impozitare, cotele aplicabile ș i cursul de schimb valutar sunt aceleaș i ca ș i ale operaț iunii de bază care a generat aceste evenimente".

Aș adar, apreciem că o reducere comercială nu reprezintă o nouă livrare de bunuri sau o nouă prestare de servicii, ci corectarea unei livrări sau prestări de servicii anterioare, pentru care se aplică acelaș i regim de taxare ș i aceeaș i cota de TVA, ca cele existente la data faptului generator. Astfel, factura privind reducerea comercială acordată în anul 2016, pentru livrari de bunuri sau prestări de servicii, din anul 2015, se va face cu aceiaș i cotă de TVA cu care s-a întocmit factura iniț ială (24%, 9% sau 5%).

Exemplul nr. 1:

La data livrării unor bunuri, furnizorul acordă o reducere de preţ de 10% din valoarea acestora. Sunt livrate bunuri supuse cotei standard de TVA de 20% în valoare de 2.000 lei şi bunuri supuse cotei de 9% în valoare de 5.000 lei.

Pe factură se înscrie baza impozabilă a celor două livrări, respectiv 2.000 lei plus 5.000 lei, baza se reduce cu 10%, iar TVA se aplică asupra bazei reduse: [2000 - (2000 x 10/100)] x 20% = 360 lei şi [5000 - ( 5000 x 10/100)] x 9% = 405 lei.

În cazul reducerilor de preţ acordate consumatorului final pe bază de cupoane valorice de către producătorii/distribuitorii de bunuri în cadrul unor campanii promoţionale, se consideră că aceste reduceri sunt acordate şi în beneficiul comercianţilor care au acceptat aceste cupoane valorice de la consumatorii finali, chiar dacă în circuitul acestor bunuri de la producători/distribuitori la comercianţi s-au interpus unul sau mai mulţi intermediari cumpărători-revânzători. Cupoanele valorice trebuie să conţină minimum următoarele elemente:

a) numele producătorului/distribuitorului care acordă reducerea de preţ în scopuri promoţionale;

b) produsul pentru care se face promoţia;

c) valoarea reducerii acordate, în sumă globală, care conţine şi taxa pe valoarea adăugată aferentă reducerii, fără a fi menţionată distinct în cupon;

d) termenul de valabilitate a cuponului;

e) menţiunea potrivit căreia cupoanele pot fi utilizate numai în magazinele agreate în desfăşurarea promoţiei în cauză;

f) instrucţiunile privind utilizarea acestor cupoane;

g) denumirea societăţii specializate în administrarea cupoanelor valorice, dacă este cazul.

În cazul în care rabaturile, remizele, risturnele, sconturile şi celelalte reduceri de preţ prevăzute la art. 286 alin. (4) lit. a) sunt acordate după livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor baza de impozitare se reduce corespunzator.

În situaţiile prevăzute la art. 287 furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi, cu valorile înscrise cu semnul minus sau, după caz, o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative când baza de impozitare se reduce, care se transmit şi beneficiarului, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 287 lit. d).

În cazul în care este obligatorie ajustarea bazei impozabile conform art. 287 lit. a) -c) şi e), dacă furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corecţie prevăzută la art. 330 alin. (2), beneficiarul trebuie să emită o autofactură în vederea ajustării taxei deductibile, cel târziu până în cea de-a 15-a zi a lunii următoare celei în care au intervenit evenimentele prevăzute la art. 287 lit. a) -c) şi e).

În cazul autofacturilor emise conform art. 319 alin. (3), (8) şi (9) şi art. 320 alin. (1) - (3), dacă persoana impozabilă emitentă constată că a înscris informaţii în mod eronat în respectivele autofacturi, fie va emite o nouă autofactură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informaţiile din autofactura iniţială, numărul şi data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informaţiile şi valorile corecte, fie va emite o nouă autofactură conţinând informaţiile şi valorile corecte şi concomitent va emite o autofactură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul şi data autofacturii corectate. În situaţia în care autofactura a fost emisă în mod eronat sau prin normele metodologice se prevede că în anumite situaţii se poate anula livrarea/prestarea către sine, persoana impozabilă emite o autofactură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o menţiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul şi data autofacturii anulate.

Ajustările bazei de impozitare prevăzute la art. 287 din Codul fiscal pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare se vor prezenta în Decont 300 aferent lunii în care au fost primite, la randurile specifice.

Art. 319 alin. (3) CF, Art. 330, alin. (2) si (4) din CF, Art. 286 (4) a) CF şi pct. 31 (1) si (2), titlul VII , capitolul VII , sectiunea 1 din Norme la CF la art. 286 (4) CF, art. 287, lit. c) din CF; Anexa 2 la Ordin nr. 1790/2012

Persoană juridică Persoană juridică Parţi afiliate Factura Acordare/primire reduceri de preţ Impozit pe profit Impozit pe venitul microintreprinderilor TVA Terţi