Wolters Kluwer, Tratament fiscal pierderi din creante (TVA)
Tratament fiscal pierderi din creante (TVA)
Tratament fiscal pierderi din creanţe (TVA)
Prezintă condiţiile în care se ajustează TVA pentru pierderile din creanţe, modul de înregistrare în contabilitate a pierderilor din creanţe şi declararea TVA ajustată.
Pas: Solicitare Hotărâre definitivă şi irevocabilă de închidere a procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei
În situaţia în care societatea nu s-a înscris la masa credală şi nu a fost parte în dosarul de procedură de insolvenţa conform Legii nr. 85/2006, pentru a intra în posesia unei copii "în conformitate cu originalul" a Hotărârii judecătoresti definitive şi irevocabile de închidere a procedurii de insolvenţă prevazută de Legea nr. 85/2006, se poate adresa în scris administratorului sindic, judiciar sau lichidatorului judiciar.
Pas: Ajustare TVA- notă contabilă şi factură
Potrivit prevederilor art. 138 lit. d) din Codul fiscal, baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugată se reduce în cazul în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisă începând cu data pronunţării hotărârii judecătoreşti de închidere a procedurii prevăzute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, hotărâre rămasă definitivă şi irevocabilă.
Ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, prevăzută la art. 138 lit. d) din Codul fiscal, este permisă numai în situaţia în care data declarării falimentului beneficiarilor a intervenit după data de 1 ianuarie 2004, inclusiv pentru facturile emise înainte de această dată, dacă contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate ori taxa pe valoarea adăugată aferentă consemnată în aceste facturi nu se poate încasa din cauza falimentului beneficiarului. În cazul persoanelor care aplică sistemul TVA la încasare se operează anularea taxei neexigibile aferente livrărilor de bunuri/prestărilor de servicii realizate
În situaţiile prevăzute la art. 138, lit. d) furnizorii de bunuri şi/sau prestatorii de servicii trebuie să emită facturi sau alte documente, cu valorile înscrise cu semnul minus, când baza de impozitare se reduce sau, după caz, fără semnul minus, dacă baza de impozitare se majorează, care nu vor fi transmise şi beneficiarului. Pe factura astfel emisă vă recomandăm să înscrieţi:
- baza legală a ajustarii efectuate: art. 138 litera d) din Codul fiscal;
- numărul şi data certificatului constatator eliberat de Oficiul Registrului Comerţului din care rezultă radierea datorată închiderii procedurii de faliment.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA în cazul în care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate încasa din cauza falimentului beneficiarului, în baza certificatului constatator eliberat de Oficiul Registrului Comertului din care rezultă radierea datorată închiderii procedurii de faliment:
654 "Pierderi din creanţe" = 4118 "Clienţi incerţi sau în litigiu" cu suma netă de TVA (sau bază TVA), şi concomitent
4427 "TVA colectată" = 4118 "Clienţi incerţi sau în litigiu" cu TVA colectată
Se înregistrează în Jurnalul de Vânzări şi Decontul de TVA nr 300 la rândul 16 (de Regularizari).
Proceduri legale prezentate sub formă de diagrame interactive, cu ajutorul cărora puteți verifica pas cu pas cum ar trebui să procedaţi într-un caz dat.
Află mai multe despre Fluxuri.
Doresti o prezentare?Contactează-ne!