Wolters Kluwer, Tratament fiscal pierderi din creante (impozit pe profit)

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
Autor:

Tratament fiscal pierderi din creante (impozit pe profit)

Tratament fiscal pierderi din creanţe (impozit pe profit)

Prezintă procedura de recuperare a pierderilor din creanţe, condiţiile de deductibilitate pentru aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit şi modul de declarare al acestora.

Tratament fiscal pierderi din creante (impozit pe profit) Persoana juridică Persoana juridică Mod de prezentare în Declaraţia privind impozitul pe profit nr. 101 Mod de prezentare în Declaraţia privind impozitul pe profit nr. 101 A fost provizionat? Anulare provizion şi înregistrare pierdere creanţă Înregistrare pierdere creantă Inregistrare cheltuieli reprezentând creanţe fiscale Stabilire procedură de urmărire a creanţelor neîncasate Constatare imposibilitate încasare creante Sunt îndeplinite condiţiile de deductibilitate integrală? Condiţii de deductibilitate integrală Da Nu Da Nu

Pas: Stabilire procedură de urmărire a creanţelor neîncasate

Pentru stabilirea unei proceduri de recuperare creanţe neîncasate fie se angajează o societate de recuperare/colectare creanţe, debite specializată în acest domeniu sau se implementează şi urmăreste o procedură internă cu proprii angajati. În principiu, etapele Procesului de recuperare/colectare creanţe, debite pot fi:

1. Încercarea recuperării creanţei pe cale amiabilă. Metodele de lucru în cazul procedurii amiabile pot cuprinde:

- investigaţii (ale solvabilităţii debitorului, persoană fizică sau societăţii comerciale debitoare, privind verificarea existenţei bunurilor mobile şi imobile, precum şi situaţia economico-financiară a acestuia; investigaţii pentru identificarea asociaţilor şi administratorilor societăţii, precum şi cota parte la aportul lor în societate; verificarea debitorului dacă mai are înregistrate alte dosare de judecată sau de executare silită pe rolul instanţelor de judecată - tribunal sau judecătorie). Pe baza informaţiilor culese se stabileşte împreună cu departamentul de Legal, sau compania angajată pentru recuperarea creanţelor, modalitatea de acţiune în vederea recuperării creanţei.

- negocieri prin: contactări telefonice repetate şi nelimitate în vederea obţinerii acordului debitorului pentru efectuarea plaţii sumelor restante de bani; obţinerea unui angajament de plată scris din partea debitorului în vederea eşalonării sumelor restante de bani; notificări nelimitate ca numar, transmise către debitori prin poştă, curier rapid, fax, e-mail; întalniri directe cu debitorul, fie la sediul societăţii, fie la sediul debitorului; invitaţie la conciliere directă în vederea identificarii soluţiilor de rezolvare pe cale amiabilă.

2. Incercarea recuperării creanţei pe cale judecătorească. Sugerăm ca acest pas să se facă numai în momentul în care au fost epuizate toate mijloacele posibile de recuperare/colectare a sumelor restante de bani pe cale amiabilă şi numai după o atentă şi strictă evaluare a dosarului în cauză, acesta urmează a fi înaintat în instanţa de judecată competentă, conform legislaţiei în vigoare.

Pas: Constatare imposibilitate încasare creante

Ca rezultat al inventarierii sau al procedurii de recuperare creanţă se constată imposibilitatea debitorului de a plăti suma datorată se decide scoaterea creanţelor din evidenţă, care se va efectua în baza hotărârii organelor de conducere ale societăţii, cărora le revin astfel de competenţe, potrivit prevederilor actului constitutiv.