Wolters Kluwer, Schimbare sediu social – implicatii fiscale

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 11 Decembrie 2015
Autor:

Schimbare sediu social – implicatii fiscale

Schimbare sediu social – implicaț ii fiscale

Prezintă implicaţiile fiscale în situaţia schimbării sediului social.

Persoană juridică Persoană juridică Schimbare sediu social – implicaț ii fiscale Înregistrare la Registrul Comerț ului Înregistrare la ANAF ANAF ANAF Schimbare competenț ă Excepț ie Emitere decizie de schimbare domiciliul fiscal

Pas: Înregistrare la Registrul Comerț ului

Sediul social al unei firme poate fi mutat în acelaș i județ sau în alt județ , printr-o cerere de înregistrare de menţiuni privind schimbarea sediului social adresată Registrului Comerț ului. Singura diferenț ă între cele două proceduri este că, în cel de-al doilea caz, trebuie obț inută ș i o rezervare de denumire a firmei. Documente care însoț esc cererea depusă la Registrul Comerț ului pentru schimbarea sediului social sunt:

- Actul constitutiv actualizat;

- Hotărârea AGA;

- Certificat ș i adeverinț ă sediu social, obț inute de la Administraț ia Financiară;

- Certificatul de înregistrare în original;

- Documentul (contract comodat, contract închiriere) care atestă dreptul de folosinț ă asupra imobilului cu destinaț ie de sediu social, înregistrat la Administraț ia pe raza căreia se află acest imobil;

- Acordul comitetului executiv al asociaț iei de proprietari, precum ș i a patru vecini (în cazul în care sediul social este într-un bloc de locuinț e);

- Declaraț ia-tip pe propria răspundere, în original, semnată de asociaț i sau de administratori.

Schimbarea sediului social în alt judeţ impune înregistrarea persoanei juridice în registrul comerţului de la noul sediu şi radierea înmatriculării acesteia din registrul comerţului de la vechiul sediu social.

În cazul schimbării denumirii localităţii sau străzii ori al renumerotării imobilelor, persoanele juridice înmatriculate vor solicita, pe cheltuiala lor şi în baza înscrisurilor justificative, înregistrarea modificărilor intervenite şi eliberarea unui nou certificat de înregistrare. Această prevedere se aplică în mod corespunzător şi în cazul persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale şi familiale.

La acelaşi sediu vor putea funcţiona mai multe societăţi numai dacă imobilul, prin structura lui şi suprafaţa sa utilă, permite funcţionarea mai multor societăţi în încăperi diferite sau în spaţii distinct partajate. Numărul societăţilor ce funcţionează într-un imobil nu poate depăşi numărul de încăperi sau spaţii distincte obţinute prin partajare.

Registrul Comerț ului unde este înregistrat noul sediu social va emite certificatul de înregistrare, certificatul constatator ș i rezoluț ia de modificare a sediului social.

Art. 69 alin. (1) lit. b) ș i e), art. 115, art. 119, art. 120, art. 121 ș i art. 122 din Norma metodologică din 10/10/2008 privind modul de ţinere a registrelor comerţului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor,

Art. 17 alin. (3) ș i (4) din Legea 31/1990 republicată

Pas: Înregistrare la ANAF

După obț inerea documentelor de la Registrul Comerț ului, noul sediu social se va declara ca domiciliu fiscal la ANAF în raza căruia este înființ at sediul social în termen de 15 zile de la data producerii modificării la Registrul Comerț ului.

Prin domiciliu fiscal se înţelege:

a) pentru persoanele fizice, adresa unde îşi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu;

b) pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, sediul activităţii sau locul unde se desfăşoară efectiv activitatea principală;

c) pentru persoanele juridice, sediul social sau locul unde se exercită gestiunea administrativă şi conducerea efectivă a afacerilor, în cazul în care acestea nu se realizează la sediul social declarat.

Înregistrarea modificării domiciliului fiscal se face prin depunerea de către contribuabil a formularului 050 - Cerere de înregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului, însoţită de următoarele acte:

- Copie după hotărârea AGA prin care s-a decis modificarea sediului social;

- Copie după CUI-ul cel nou obț inut de la Registrul Comerț ului;

- Copie după certificatul de înregistrare menț iuni obț inut de la Registrul Comerț ului;

- Împuternicire pentru persoana ce va depune aceste documente;

- Copie după contractul de închiriere prin care se dovedeș te folosinț a spaț iului;

- Certificatul de înregistrare fiscală in original, în vederea anulării acestuia şi eliberării unui nou certificat;

- Solicitare de preschimbare CIF.

Neînregistrarea schimbării domiciliului fiscal poate implica trecerea contribuabilului in Registrul contribuabililor inactivi, în cazul în care organul fiscal constată că acesta nu funcț ionează la domiciliul fiscal declarat.

În termen de 30 zile de la obț inerea actelor de la Registrul Comerț ului se impune achiziț ionarea unui nou Registru Unic de Control, precum ș i actualizarea tuturor documentelor firmei care conț in în antet vechea adresă a sediului social, cum sunt facturierele sau chitanț ierele, antetul bonului fiscal.

Art. 31, art. 32 alin. 1, art. 88, art. 92 alin. (1), lit.c) din Codul de procedură fiscală,

Ordin 262/2007 actualizat