Wolters Kluwer, Justificarea scutirii de TVA pentru exporturi
Justificarea scutirii de TVA pentru exporturi
Justificarea scutirii de TVA pentru exporturi
Prezintă livrările de bunuri şi prestările de servicii aferente livrărilor în afara Comunităţii care sunt scutite de taxă şi documentele care trebuiesc întocmite/deţinute pentru justificarea scutirii de TVA.
Proceduri legale prezentate sub formă de diagrame interactive, cu ajutorul cărora puteți verifica pas cu pas cum ar trebui să procedaţi într-un caz dat.
Află mai multe despre Fluxuri.
Doresti o prezentare?Contactează-ne!
Pas: Categoria de operaţiuni
Sunt scutite de taxă:
a) livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Comunităţii de către furnizor sau de altă persoană în contul său;
b) livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Comunităţii de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său, cu excepţia bunurilor transportate de cumpărătorul însuşi şi care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcaţiunilor şi a avioanelor de agrement sau a oricărui alt mijloc de transport de uz privat. Este scutită, de asemenea, şi livrarea de bunuri care sunt transportate în bagajul personal al călătorilor care nu sunt stabiliţi în Uniunea Europeană, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
- călătorul nu este stabilit în Uniunea Europeană, respectiv adresa sau domiciliul permanent nu este în interiorul Uniunii Europene. Adresa sau domiciliul permanent înseamnă locul specificat astfel în paşaport, carte de identitate sau în alt document recunoscut ca document de identitate de către Ministerul Afacerilor Interne;
- bunurile sunt transportate în afara Uniunii Europene înainte de sfârşitul celei de-a treia luni ce urmează lunii în care are loc livrarea;
- valoarea totală a livrării, plus TVA, este mai mare decât echivalentul în lei a 175 euro, stabilit anual prin aplicarea cursului de schimb obţinut în prima zi lucrătoare din luna octombrie şi valabil de la data de 1 ianuarie a anului următor;
- dovada exportului se va face prin factură sau alt document care ţine locul acesteia, purtând avizul biroului vamal la ieşirea din Uniunea Europeană;
c) prestările de servicii, inclusiv transportul şi serviciile accesorii transportului, altele decât cele prevăzute la art. 292, legate direct de exportul de bunuri;
d) prestările de servicii, inclusiv transportul şi serviciile accesorii transportului, altele decât cele prevăzute la art. 292, dacă acestea sunt direct legate de importul de bunuri şi valoarea acestora este inclusă în baza de impozitare a bunurilor importate potrivit art. 289 Cod Fiscal;
e) prestările de servicii efectuate în România asupra bunurilor mobile achiziţionate sau importate în vederea prelucrării în România şi care ulterior sunt transportate în afara Comunităţii de către prestatorul serviciilor sau de către client, dacă acesta nu este stabilit în România, ori de altă persoană în numele oricăruia dintre aceştia.
f) transportul intracomunitar de bunuri, efectuat din ș i în insulele care formează regiunile autonome Azore ș i Madeira, precum ș i serviciile accesorii acestuia;
g) transportul internaț ional de persoane;
h) În cazul navelor atribuite navigaț iei în largul mării ș i care sunt utilizate pentru transportul de călători/bunuri cu plată sau pentru activităț i comerciale, industriale sau de pescuit, precum ș i în cazul navelor utilizate pentru salvare ori asistenț ă pe mare sau pentru pescuitul de coastă, următoarele operaț iuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreț inerea, navlosirea, leasingul ș i închirierea de nave, precum ș i livrarea, leasingul, închirierea, repararea ș i întreț inerea de echipamente încorporate sau utilizate pe nave, inclusiv echipamente de pescuit;
2. livrarea de carburanț i ș i provizii destinate a fi utilizate pe nave, inclusiv pentru navele de război încadrate la codul NC 8906 10 00 care părăsesc ț ara ș i se îndreaptă spre porturi străine unde vor fi ancorate, cu excepț ia proviziilor la bordul navelor în cazul navelor folosite pentru pescuitul de coastă;
3. prestările de servicii, altele decât cele prevăzute la pct. 1, efectuate pentru nevoile directe ale navelor ș i/sau pentru încărcătura acestora;
i) În cazul aeronavelor utilizate de companiile aeriene care realizează în principal transport internaț ional de persoane ș i/sau de bunuri cu plată, următoarele operaț iuni:
1. livrarea, modificarea, repararea, întreț inerea, leasingul ș i închirierea aeronavelor, precum ș i livrarea, leasingul, închirierea, repararea ș i întreț inerea echipamentelor încorporate sau utilizate pe aeronave;
2. livrarea de carburanț i ș i provizii destinate utilizării pe aeronave;
3. prestarea de servicii, altele decât cele prevăzute la pct. 1 sau la art. 296, efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor ș i/sau pentru încărcătura acestora;
Art. 294 (1), a)-i) CF
Pas: Reguli generale şi definiţii
Justificarea scutirilor se face de către persoana impozabilă care poate avea calitatea de furnizor/prestator sau, după caz, de beneficiar. Scutirea de TVA se aplică numai în situaţia în care locul operaţiunii se consideră a fi în România.
Definiţii:
a) prin contract se înţelege şi comanda, urmată de executarea acesteia;
b) prestatorul este orice persoană care acţionează în nume propriu şi facturează o prestare de servicii;
c) beneficiarul este persoana pe numele căreia a fost emisă o factură pentru o prestare de servicii sau pentru o livrare de bunuri;
d) prin furnizor se înţelege orice persoană impozabilă care realizează o livrare de bunuri, respectiv producătorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori persoana impozabilă care acţionează în nume propriu, dar în contul altei persoane impozabile;
e) sunt considerate livrări de bunuri, bunurile transportate din România în afara Uniunii Europene, chiar şi în lipsa unei tranzacţii comerciale;
f) livrările de bunuri care sunt transportate din teritoriul comunitar, în afara Uniunii Europene, sunt denumite exporturi, iar furnizorul este denumit exportator.
Pentru acele operaţiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici să fie în posesia documentelor de justificare a scutirii în momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxă se va face în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză.
Acelaşi termen se aplică şi: operaţiunilor scutite de TVA pentru care sunt emise facturi pentru valoarea totală ori parţială a unor operaţiuni înaintea faptului generator de taxă sau sunt emise facturi pentru avansuri.
În situaţia în care la data la care se efectuează o inspecţie fiscală, persoana impozabilă nu este în posesia documentelor de justificare a scutirii şi nu este depăşit termenul de 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză, organele de inspecţie fiscală nu consideră operaţiunile ca fiind taxabile.
În situaţia în care la data la care se efectuează o inspecţie fiscală persoana impozabilă nu este în posesia documentelor de justificare a scutirii şi este depăşit termenul de 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză, organele de inspecţie fiscală obligă persoana impozabilă la colectarea TVA de la data faptului generator de taxă.
Dacă inspecţia fiscală a fost deja efectuată şi, ulterior expirării termenului de 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză, fără să depăşească termenul legal de prescripţie, persoana impozabilă intră în posesia documentelor de justificare a scutirii de taxă, aceasta procedează la regularizare în scopul aplicării scutirii de TVA de la data faptului generator de taxă, urmând ca organul fiscal competent să efectueze reverificarea în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
În situaţia în care la data la care se efectuează o inspecţie fiscală persoana impozabilă justifică scutirea de TVA, dar se constată că dovada scutirii a fost primită după expirarea termenului de 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză, scutirea se aplică de la data faptului generator de taxă.
Scutirile cu drept de deducere sunt aplicate în măsura în care persoanele impozabile pot justifica scutirea cu documentele prevăzute de prezentele instrucţiuni. Aplicarea regimului de taxare pentru operaţiuni scutite cu drept de deducere de către persoanele impozabile nu va fi sancţionată de organele de inspecţie fiscală.
În cazul operaţiunilor intracomunitare pentru care se aplică măsuri de simplificare în domeniul taxei pe valoarea adăugată, nu se aplică prevederile referitoare la termenul de 90 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxă pentru operaţiunea în cauză, pentru justificarea scutirii de TVA putând fi avute în vedere alte elemente, precum termenul prevăzut în contract sau alte aspecte specifice aplicării măsurilor de simplificare.
Art. 1, alin. 2-11 din Instrucţiuni la Ordinul nr. 103/2016