Wolters Kluwer, Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale cu risc mare

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 21 Mai 2022
Autor:

Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale cu risc mare

Eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale cu risc mare

Prezenta procedură detaliază modalităţile prin care o societate poate eşalona la plată obligaţiile fiscale cu risc mare actualizata cu modificarile la codul de procedura fiscala din 2017

Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale cu risc mare Persoana juridică Persoana juridică Garanţii Contestarea deciziilor Cererea şi documentaţia atasată Organul fiscal Organul fiscal Modificarea deciziei de eşalonare la plată / amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a celor de nedeclarare Reguli speciale Finalizare eşalonare la plată Procedura de emitere a deciziei de eşalonare la plata / amânare la plată a penalităţilor de întârziere şi a celor de nedeclarare Eliberarea certificatului de atestare fiscală Termenul de soluţionare a cererii Conţinutul certificatului de atestare fiscală eliberat în scopul înlesnirilor la plată Procedura de emitere a acordului sau deciziei Eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale cu risc mare Obiectul înlesnirilor la plată Organul fiscal competent Procedura de acordare

Pas: Eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale cu risc mare

Eşalonarea la plata se acordă pentru o perioadă de de cel mult cinci ani dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordarea a acesteia. Pentru debitorii care nu constituie niciun fel de garanţie, eşalonarea se acordă pe cel mult 6 luni. Contribuabilii încadraţi în categoria celor cu risc fiscal mic pot beneficia de o astfel de facilitate pentru maximum 12 luni

Potrivit Codului de procedură fiscală, un debitor trebuie să îndeplinească cumulativ şase condiţii pentru a i se acordă eşalonarea la plată a obligaţiilor fiscale. Concret, e necesar ca acesta:

- să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal;

- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti şi să aibă capacitate financiară de plată pe perioada de eşalonare la plată;

- să aibă constituită o garanţie;

- să nu se afle în insolvenţă;

- să nu se afle în dizolvare;

- să nu se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară.

Art.184 alin. (1) Codul de procedura fiscala (legea 207/2015 actualizata)

Pas: Obiectul înlesnirilor la plată

Se aplică pentru obligaţiile fiscale pentru care au fost acordate eşalonări la plată, dar şi pentru cele pentru care se doreşte solicitarea eşalonării la plată. Astfel organul fiscal competent poate acorda următoarele înlesniri la plata obligaţiilor fiscale:

a) eşalonarea la plată, la cererea debitorului, a obligaţiilor fiscale;

b) amânarea la plată, în condiţiile legii, a penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale eşalonate la plată, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată;

c) amânarea la plată, în condiţiile legii, a unui procent de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, aferente obligaţiilor fiscale eşalonate la plată, în vederea anulării, până la data finalizării eşalonării la plată;

d) amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, eşalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată.

e) amânarea la plată a penalităţilor de nedeclarare aferente obligaţiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor şi stabilite de organul de inspecţie fiscală prin decizii de impunere, eşalonate la plată, în vederea reducerii cu 75%, până la data finalizării eşalonării la plată.

Înlesnirile la plată se acordă pentru toate obligaţiile fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de prezenta procedură.

Prin obligaţii fiscale se înţelege:

a) obligaţiile fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţiile fiscale accesorii;

b) amenzile de orice fel administrate de organul fiscal central;

c) creanţele bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanţele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii.

d) creanţe rezultate din săvârşirea unor infracţiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare şi amenzi judiciare/penale. Nu se încadrează în aceasta categorie de creanţe şi nu se acordă înlesniri la plată pentru sumele care fac obiectul unei confiscări, precum şi cele reprezentând echivalentul în bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infracţiuni.

Înaintea emiterii certificatului de atestare fiscală, organul fiscal competent în scopul acordării eşalonării la plată emite şi comunică debitorului deciziile de calcul accesorii în vederea includerii acestora în decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale.

art. 1 din Ordin ANAF 90/2016 şi art. 1 din Anexa 2 la Ordin 90/2016