Wolters Kluwer, E-Transport (aspecte generale)

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2022
Autor:

E-Transport (aspecte generale)

E-Transport (aspecte generale) Persoană juridică Persoană juridică Excepţii şi interdicţii Contravenţii Semnificaţia sistemului E-Transport Definiţii principale Entităţi obligate la declararea în sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridical Tipuri de transport Elemente cuprinse de sistemul E-Transport Cod UIT şi bunurile cu risc fiscal ridicat

Pas: Semnificaţia sistemului E-Transport

Sistemul RO e-Transport reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul naţional, care permite autorităţilor competente determinarea potenţialelor puncte de deturnare din sau în lanţul de aprovizionare, pe baza codului UIT.

Sistemul este gestionat de către Ministerul Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare.

Art. XXVIII din OUG 130/2021 si art. 3 din OUG 41/2022

Pas: Definiţii principale

Termenii şi expresiile necesare întelegerii şi aplicării sistemului E-Transport se regăsesc în art. 2 din OUG 41/2022, dintre care enumeram pe cei mai importanţi înţelegerii fluxului, respectiv:

- transport rutier de bunuri reprezintă activitatea de transport de mărfuri reglementată prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare;

- transport de bunuri cu risc fiscal ridicat - transportul rutier la nivel naţional al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al preşedintelui ANAF;

- operator de transport rutier - orice întreprindere definită potrivit art. 3, pct. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care asigură transportul de bunuri din categoria celor cu risc fiscal ridicat;

- organizatorul transportului - operatorul economic care încheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor şi o transmite operatorului de transport rutier;

- partida de bunuri - denumirea generică dată unui lot sau mai multor loturi de bunuri transportate cu acelaşi mijloc de transport care provin de la unul sau mai mulţi furnizori şi care au ca destinaţie unul sau mai mulţi beneficiari;

- loc de încărcare - locul în care bunurile sunt încărcate în vehiculul de transport;

- loc de descărcare - locul în care bunurile sunt descărcate din vehiculul de transport;

- data declarată pentru începerea transportului - data la care vehiculul de transport încărcat urmează să intre pe teritoriul României printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport încărcat urmează să fie pus în mişcare şi să circule între două locaţii situate pe teritoriul naţional sau între o locaţie situată pe teritoriul României şi un punct rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;

- cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO eTransport prin intermediul căruia se identifică bunurile aferente fiecărei relaţii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat;

- identificarea prin cod UIT - deţinerea codului UIT pe tot timpul transportului de către operatorul de transport rutier, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoţeşte transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Art. 2 din OUG 41/2022

Pas: Entităţi obligate la declararea în sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridical

Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:

a) destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;

b) beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;

c) furnizorului din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;

d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.

Utilizatorii sunt obligaţi sa puna la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel tarziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz.

Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil şi fără stersături sau adaugări.

Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul ANAF sau al Autorităţii Vamale Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Art. 3 şi art. 10-11 din OUG 41/2022