Wolters Kluwer, Declaratia unica privind veniturile persoanelor fizice

Fluxuri
Stare:  Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Aprilie 2024 până la: 10 Martie 2025
Autor:

Declaratia unica privind veniturile persoanelor fizice

Declaraţia unică privind veniturile persoanelor fizice

Fiind o declaraţie care a suferit modificări încă de la publicarea ei şi are anumite particularităţi, legislaţia şi materialele informative sunt:

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 888/2018 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a formularului "Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice", modificat prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1155/201 8.

Ordinul ANAF 14/2021

Broşura privind modalităţile de efectuare a plăţilor către ANAF

GHID PRIVIND DEPUNEREA ÎN ANUL 2018 A DECLARAŢIEI UNICE privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, întocmit de ANAF (https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_DU_2018.pdf)

Brosura privind declaratia unica 2024

https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Despre_DU_2024.pdf

Pentru veniturile anului 2023 ANAF a publicat Ordinul 6/2024

Persoana fizică Persoana fizică Principale reguli de completare Rectificarea declaraţiei Bonificaţii Sancţiuni Declaraţia unică privind veniturile persoanelor fizice Persoanele obligate la completarea declaraţiei Procedura de depunere Termen Unde şi cum se depune?

Pas: Persoanele obligate la completarea declaraţiei

Declaraţia unică se completează şi se depune de către persoanele fizice care realizează, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/şi din străinătate, care datorează impozit pe venit şi contribuţii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal. Declaraţia se completează şi se depune şi de către persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate.

Nu au obligaţia completării secţiunii privind veniturile realizate în România în anul 2017 în vederea determinării impozitului pe venit următoarele categorii:

a) persoanele fizice pentru care impozitul reţinut de plătitorii de venituri este final;

b) persoanele fizice care în anul de raportare au realizat venituri din activităţi independente impuse pe bază de norme de venit, cu excepţia persoanelor care au depus declaraţia privind venitul estimat/norma de venit în luna decembrie şi pentru care nu s-au stabilit plăţi anticipate, conform legii;

c) persoanele fizice prevăzute la art. 88 alin. (2) din Codul fiscal, în vigoare pentru anul 2017, care, în anul de raportare, au realizat venituri din cedarea folosinţei bunurilor pentru care chiria prevăzută în contractul încheiat între părţi este stabilită în lei, nu au optat pentru determinarea venitului net în sistem real şi la sfârşitul anului anterior nu îndeplinesc condiţiile pentru calificarea veniturilor în categoria veniturilor din activităţi independente, pentru care plăţile anticipate cu titlu de impozit sunt egale cu impozitul anual datorat şi impozitul este final;

d) persoanele fizice prevăzute la art. 121 alin. (9) din Codul fiscal în situaţia rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părţi pentru care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută;

e) persoanele fizice care în anul de raportare au realizat venituri din arendă;

f) persoanele fizice care realizează venituri din activităţi agricole, impuse pe bază de norme de venit, a căror impunere este finală, potrivit prevederilor art. 107 alin. (1) din Codul fiscal, în vigoare pentru anul 2017;

g) persoanele fizice nerezidente care au realizat câştiguri/pierderi pentru tranzacţiile efectuate printr-un intermediar, definit potrivit legislaţiei în materie, rezident în România, dacă prin convenţia de evitare a dublei impuneri încheiată între România şi statul de rezidenţă al persoanei fizice nerezidente nu este menţionat dreptul de impunere pentru România şi respectiva persoană prezintă intermediarului certificatul de rezidenţă fiscală.

Potrivit Ordinului ANAF 14/2021, sunt exceptate de la completarea şi depunerea declaraţiei persoanele fizice care estimează pentru anul în curs realizarea unor venituri cel puţin la nivelul a 12 salarii de bază minime brute pe ţară, din categoriile:

– venituri din drepturi de proprietate intelectuală;

- venituri în baza contractelor de activitate sportivă;

– venituri din arendă;

– venituri din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit titlurilor II şi III din Codul fiscal sau Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, cu completările ulterioare, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, pentru care contribuţia se reţine la sursă de către plătitorul de venit.

Pentru anul 2023, declaraţia se depune şi de către următoarele categorii de contribuabili:

a) profesionişti, astfel cum sunt reglementaţi de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, şi persoanele fizice care obţin venituri exclusiv din drepturile de autor şi drepturile conexe care au beneficiat de indemnizaţia prevăzută la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum şi pentru stimularea creşterii ocupării forţei de muncă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 282/202

b) persoanele fizice care nu realizează venituri şi care optează pentru plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;

c) persoanele fizice prevăzute la art. LXI alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2023:

c.1) care în cursul anului 2023 au realizat venituri din activităţi independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din cedarea folosinţei bunurilor, din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură pentru care la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz, la depunerea declaraţiei prevăzute la art. 120 din Codul fiscal au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat în plată decât cel de 3.000 lei prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.447/2022 pentru stabilirea salariului minim brut pe ţară garantat în plată;

c.2) care au realizat în cursul anului 2023 venituri din drepturi de proprietate intelectuală, în baza contractelor de activitate sportivă, din arendă, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III din Codul fiscal, pentru care impozitul se reţine la sursă de plătitorii de venituri, în situaţia în care, la verificarea încadrării venitului în plafoanele anuale, precum şi la determinarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, după caz, plătitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe ţară decât cel de 3.000 lei prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 1.447/2022 pentru stabilirea salariului minim brut pe ţară garantat în plată.

Anexa 2 Ordin ANAF 6/2024

Pas: Procedura de depunere

Declaraţia conţine mai multe secţiuni, respectiv:

- pentru determinarea impozitului pe venitul realizat în anul precedent şi pentru cel estimat a se realiza în anul curent;

- pentru determinarea contribuţiilor sociale;

- privind destinaţia sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net/câştigul net anual impozabil