Wolters Kluwer, Declaratia de detasare a conducatorilor auto in tarile UE

Fluxuri
Stare:  În vigoare
Versiune de la: 17 Iunie 2022
Autor:

Declaratia de detasare a conducatorilor auto in tarile UE

Declaratia de detasare a conducatorilor auto in tarile UE Persoană juridică Persoană juridică Entităţi obligate Situaţii de detaşare Procedura înregistrare în platformă Conţinut declaraţie

Pas:

Completarea declaraţiilor de detaşare, obligatoriu începând cu 2.02.2022, se realizeaza printr-o platformă specială, la nivel european, unde fiecărei societăţi îi corespunde un singur cont.

Obţinerea acestor declaraţii prin platformă este imperioasă înaintea deplasării, întrucât, în timpul unui control în trafic, autoritatea din statul membru în care este detaşat conducătorul auto poate solicita o copie a respectivei declaraţii, fie în format electronic, fie pe hârtie.

Pas: Entităţi obligate

Se aplică de către operatorii de transport rutier. Acestora nu le revin obligaţiile specifice privind detaşarea atunci când, potrivit directivei, nu sunt consideraţi salariaţi detaşaţi pe teritoriul României respectiv, de pe teritoriul României, cei care:

1. efectuează operaţiuni de transport rutier bilateral de mărfuri;

2. efectuează, pe lângă efectuarea unei operaţiuni de transport rutier bilateral, o activitate de încărcare şi/sau descărcare în statele membre sau în ţările terţe pe care le traversează, cu condiţia ca acesta să nu încarce mărfuri şi să le descarce în acelaşi stat membru;

3. efectuează maximum două activităţi suplimentare de încărcare şi/sau descărcare în statele membre sau în ţările terţe pe care le tranzitează, cu condiţia de a nu încărca sau descarcă mărfuri în acelaşi stat membru, atunci când operaţiunea de transport rutier bilateral începută în statul membru de stabilire, în cursul căreia nu a fost efectuată nicio activitate suplimentară, este urmată de o operaţiune de transport rutier bilateral către statul membru de stabilire;

4. efectuează operaţiuni de transport rutier bilateral de persoane;

5. în cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectuează o îmbarcare de persoane şi/sau o debarcare de persoane în statele membre sau în ţările terţe pe care le traversează, cu condiţia ca acesta să nu ofere servicii de transport de persoane între două puncte din statul membru traversat. Aceleaşi dispoziţii se aplică şi călătoriei de întoarcere;

6. tranzitează teritoriul unui stat membru, fără a încărca sau a descărca mărfuri ori fără a îmbarca sau a debarca persoane;

7. efectuează segmentul rutier iniţial sau final al unei operaţiuni de transport combinat, în cazul în care segmentul rutier, luat separat, reprezintă o operaţiune de transport bilateral de mărfuri.

Pas: Situaţii de detaşare

Companiile obligate la întocmirea declaraţiei trebuie să identifice dacă situaţia de deplasare transfrontalieră a şoferului este sau nu un caz de detaşare a conducătorului auto într-un alt stat membru al UE.

Exemple de situaţii de detaşare, conform directivei, ar fi cazul operaţiunilor de transport în contul terţilor (cross-trade) şi în cazul operaţiunilor de cabotaj (definit în Uniunea Europeană ca fiind transportul naţional de mărfuri, temporar şi contra cost, efectuat de un transportator înregistrat într-un stat membru UE pe teritoriul unei alte ţări membre. Spre exemplu, dacă un vehicul al unui transportator român efectuează un transport de mărfuri între doi clienţi stabiliţi în Germania, cu punctele de încărcare şi respectiv descărcare pe teritoriul Germaniei, această operaţiune reprezintă cabotaj. Dacă transportul originează în altă ţară decât Germania, în aceste exemplu, acea operaţiune nu ar fi clasificată drept cabotaj).