Wolters Kluwer, Arhivare si pastrare documente financiar-contabile

Fluxuri
Stare:  Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2013 până la: 1 Ianuarie 2016
Autor:

Arhivare si pastrare documente financiar-contabile

Arhivare şi păstrare documente financiar - contabile

Prezintă persoanele care au obligaţia să păstreze/ arhiveze documentele financiar – contabile, termenele şi condiţiile de păstrare, precum şi procedura de eliminare din arhivă a documentelor al căror termen legal de păstrare a expirat.

Deţinător documente financiar - contabile Deţinător documente financiar - contabile Eliminarea din arhivă a documentelor cu termen de păstrare expirat Depunere documente la Arhiva Naţionala Arhivare şi păstrare documente financiar-contabile Cine sunt persoanele obligate? Sancţiuni privind nerespectarea obligaţiilor Termenul de păstrare al documentelor Reguli generale de arhivare

Pas: Cine sunt persoanele obligate?

Obligaţia păstrării în arhiva lor a registrelor de contabilitate, a celorlalte documente contabile, precum şi a documentelor justificative care stau la baza înregistrării în contabilitate revine persoanelor prevăzute la art. 1 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, astfel:

- Societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, societăţile cooperatiste şi celelalte persoane juridice;

- Instituţiile publice, asociaţiile şi celelalte persoane juridice cu şi fără scop patrimonial au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea financiară;

- Subunităţile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparţin persoanelor prevăzute la alin. (1) şi (2), cu sediul în România, precum şi subunităţile fără personalitate juridică din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul în străinătate au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.

- Organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevăzute în legislaţia pieţei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat şi alte entităţi organizate pe baza Codului civil au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea financiară.

- Persoanele fizice care desfăşoară activităţi producătoare de venituri. Aceste persoane întocmesc Registrul-jurnal de încasări şi plăţi şi Registrul-inventar.

Secţiunea F pct. 50 din Norma metodologică de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobat prin Ordinul 3512/2008

Pas: Sancţiuni privind nerespectarea obligaţiilor

Nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la păstrarea şi arhivarea documentelor justificative şi contabile, se sancţionează cu amendă de la 300 la 4.000 lei.

Art. 41 alin. 1, pct.2, lit. b) din Legea contabilităţii nr.82/1991 republicată şi actualizată