Art. 2. - 3. Incidentul de plată major este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situaţii: - Regulamentul 7/2023 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi

M.Of. 991 bis

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2024
Art. 2
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
(1)1. Incidentul de plată este neîndeplinirea întocmai şi la timp a obligaţiilor titularilor de cont în timpul procesului de decontare a instrumentului de plată, obligaţii rezultate prin efectul legii, a căror neîndeplinire este adusă la cunoştinţa CIP de către persoanele declarante.
(2)2. Instrumentul de plată este oricare dintre următoarele mijloace de plată: cec, cambie, bilet la ordin.
(3)3. Incidentul de plată major este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situaţii:
a)în cazul cecului:
1.a1) cec refuzat la plată pentru că a fost emis fără autorizarea trasului;
2.a2) cec refuzat la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;
3.a3) cec refuzat la plată din lipsă parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare;
4.a4) cec refuzat la plată pentru că a fost emis cu dată falsă;
5.a5) cec refuzat la plată pentru că a fost emis de un trăgător aflat în interdicţie bancară;
b)în cazul biletului la ordin şi al cambiei:
1.b1) bilet la ordin/cambie cu scadenţă la vedere refuzat(ă) la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată în termen;
2.b2) bilet la ordin/cambie cu scadenţă la vedere refuzat(ă) la plată din lipsă parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată în termen;
3.b3) bilet la ordin/cambie cu scadenţă la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la plată din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată la termen;
4.b4) bilet la ordin/cambie cu scadenţă la un anume timp de la vedere, la un anume timp de la data emiterii sau la o dată fixă refuzat(ă) la plată din lipsă parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată la termen.
(4)4. Incidentul de plată minor este incidentul de plată determinat de înregistrarea uneia dintre următoarele situaţii:
a)în cazul cecului;
1.a1) falimentul trăgătorului;
2.a2) la data emiterii cecului semnătura nu corespunde cu specimenul;
3.a3) interzicerea plăţii de către trăgător, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;
4.a4) cec refuzat la plată din lipsă totală sau parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;
5.a5) insolvenţa trăgătorului;
6.a6) poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii;
7.a7) cecul aparţine unui tiraj de instrumente neautorizat de BNR;
b)în cazul biletului la ordin şi al cambiei:
1.b1) bilet la ordin/cambie refuzat(ă) la plată pentru că a fost emis(ă) cu dată falsă;
2.b2) falimentul plătitorului;
3.b3) la data emiterii biletului la ordin/cambiei semnătura nu corespunde cu specimenul;
4.b4) bilet la ordin/cambie refuzat(ă) la plată din lipsă totală sau parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată după expirarea termenului de prezentare;
5.b5) insolvenţa plătitorului;
6.b6) poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii.
(5)5. Interdicţia bancară este regimul impus de către o instituţie de credit trasă unui titular de cont prin care se interzice acestuia emiterea de cecuri pe o perioadă de un an, ca urmare a unui incident de plată major produs cu cec.
(6)6. Obligatul la plată este titularul de cont, persoană fizică, persoană juridică sau altă entitate, rezidentă ori nerezidentă, care prin emiterea/acceptarea unui instrument de plată este ţinut să onoreze obligaţia asumată; obligatul la plată pentru cec este trăgătorul, pentru cambie este trasul acceptant, iar pentru bilet la ordin este subscriitorul.
(7)7. Persoanele declarante la CIP sunt:
a)instituţii de credit persoane juridice române care sunt:
- autorizate de Banca Naţională a României în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, pentru toate informaţiile privind incidentele de plăţi produse de către propriii titulari de cont; sau
- bănci de dezvoltare care sunt constituite şi funcţionează conform prevederilor Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările şi completările ulterioare, pentru toate informaţiile privind incidentele de plăţi produse de către propriii titulari de cont;
b)sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine, pentru toate informaţiile privind incidentele de plăţi produse de către propriii titulari de cont.
(8)8. Persoana acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante să transmită la şi să recepţioneze de la CIP informaţii privind incidentele de plăţi.
(9)9. Persoanele cu risc sunt obligaţii la plată care au fost înscrişi în Fişierul naţional al persoanelor cu risc, ca urmare a înregistrării pe numele lor a unuia sau mai multor incidente de plăţi majore.
(10)10. Utilizatorul generic este un utilizator cu drept de acces acordat de către Banca Naţională a României persoanei declarante pentru automatizarea solicitărilor de consultare a bazei de date a CIP în numele acesteia sau în numele solicitanţilor. Persoanele declarante sunt obligate să implementeze toate măsurile de securizare a credenţialelor contului utilizatorului generic, prin proceduri de control şi diminuare a riscurilor legate de folosirea acestui utilizator.
(11)11. Utilizatorii sunt persoanele declarante şi Banca Naţională a României.