Capitolul vii - Exercitarea dreptului de semnătură - Regulamentul 1403/1/2018 de organizare şi funcţionare a Ordinului Arhitecţilor din România
M.Of. 704
Ieşit din vigoare Versiune de la: 13 August 2018
CAPITOLUL VII:Exercitarea dreptului de semnătură
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 65: Domeniul de exercitare a dreptului de semnătură
(1)Proiectele de arhitectură pentru materializarea cărora legea impune obţinerea autorizaţiei de construire/desfiinţare vor fi elaborate de un arhitect cu drept de semnătură, arhitect de interior cu drept de semnătură sau de un conductor arhitect cu drept de semnătură, potrivit competenţelor legale.
(2)Dreptul de semnătură se exercită pe toate documentele/documentaţiile tehnice de arhitectură elaborate, constând în piese scrise şi desenate, în toate fazele de proiectare prevăzute de lege, după cum urmează: studii de fezabilitate, documentaţii pentru obţinerea avizelor de specialitate solicitate prin certificatul de urbanism, documentaţii tehnice pentru autorizarea construirii/desfiinţării, proiecte tehnice, detalii de execuţie, teme de proiectare pentru subproiectanţii de specialitate, dispoziţii de şantier, procese-verbale de recepţie la terminarea lucrărilor, procese-verbale de recepţie finală, altele de această natură.
(3)Arhitecţii cetăţeni ai unui stat membru de origine sau de provenienţă, care au dreptul de a exercita profesia de arhitect cu drept de semnătură ori cu un alt drept echivalent în unul dintre aceste state şi care nu solicită stabilirea în România, ci doar dreptul de a presta temporar sau ocazional servicii în domeniul arhitecturii pe teritoriul României, beneficiază de drept de semnătură şi parafă fără să fie înscrişi în Tabloul naţional al arhitecţilor şi sunt înregistraţi automat în Ordin pe durata prestării serviciilor respective.
(4)Arhitecţii care îşi desfăşoară activitatea în România trebuie să respecte normele de conduită cu caracter profesional, legislativ şi administrativ care sunt direct legate de profesia de arhitect, precum definiţia profesiei, utilizarea titlurilor şi abaterile profesionale grave care au o legătură directă şi specifică cu protecţia şi siguranţa consumatorilor, precum şi dispoziţiile disciplinare aplicabile arhitecţilor în România.
Art. 66: Arhitect, arhitect de interior şi conductor arhitect cu drept de semnătură
(1)Arhitectul dobândeşte drept de semnătură, acordat de Ordin, dacă îndeplineşte condiţiile de onorabilitate şi stagiu profesional.
(2)Cetăţenii unui stat membru de origine sau de provenienţă care solicită stabilirea în România şi nu deţin drept de semnătură sau un alt drept echivalent, dar îndeplinesc condiţiile minime de formare referitoare la deţinerea titlului de arhitect prevăzute de Directivă vor dobândi, la cerere, drept de semnătură în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români, potrivit legii.
(3)Conductorii arhitecţi, absolvenţi cu diplomă până în anul 2004 inclusiv, pot primi drept de semnătură limitat la categoriile de lucrări pentru care Legea recunoaşte acest drept.
(4)Dreptul de semnătură implică asumarea de către persoana care îl exercită a întregii responsabilităţi profesionale faţă de client şi autorităţi cu privire la calitatea şi funcţionalitatea soluţiilor propuse, integrarea în ambianţa înconjurătoare, a posibilităţilor tehnice de realizare, cu respectarea legislaţiei în domeniu.
(5)Dreptul de semnătură se exercită olograf, cu menţionarea în clar a numelui, prenumelui şi a numărului de înregistrare în Tabloul naţional al arhitecţilor, pe toate documentaţiile elaborate în cadrul tuturor fazelor de proiectare şi autorizare, inclusiv pe durata execuţiei şi la recepţia lucrărilor. Copiile tuturor pieselor scrise şi desenate, componente ale proiectelor, trebuie semnate şi parafate în original. Lucrările colective trebuie să poarte semnătura tuturor arhitecţilor care au contribuit la elaborarea lor.
(6)Exercitarea dreptului de semnătură implică independenţă în luarea deciziilor cu caracter profesional.
(7)Conductorii arhitecţi cu drept de semnătură cu o vechime de cel puţin 3 ani în exercitarea acestui drept, care prin completarea studiilor dobândesc diploma de arhitect, vor primi, la cerere, drept de semnătură de arhitect, fără efectuarea unei perioade de stagiu.
SECŢIUNEA 2:Incompatibilităţi
Art. 67: Incompatibilităţi
Exercitarea dreptului de semnătură, potrivit legii, este incompatibilă cu următoarele situaţii:
a)arhitectul cu drept de semnătură îndeplineşte pentru acelaşi proiect funcţia de verificator, expert sau consilier ales ori numit în cadrul administraţiei publice implicate în procesul de avizare sau de autorizare;
b)arhitectul este funcţionar public.
SECŢIUNEA 3:Drepturi şi obligaţii ale membrilor cu drept de semnătură
Art. 68: Drepturile membrilor cu drept de semnătură
Arhitectul, arhitectul de interior şi conductorul arhitect cu drept de semnătură au următoarele drepturi:
a)să fie înscrişi în Tabloul naţional al arhitecţilor;
b)să elaboreze şi să semneze proiectele de arhitectură pentru materializarea cărora legea impune obţinerea autorizaţiei de construire;
c)să verifice în timpul execuţiei lucrării conformitatea acesteia cu autorizaţia emisă, chiar dacă asistenţa tehnică nu le-a fost încredinţată;
d)să beneficieze, pentru serviciile prestate în relaţiile contractuale ce se stabilesc cu clientul, de un onorariu just, negociat în mod liber cu acesta, potrivit art. 20 lit. c) din Lege;
e)să introducă în contractul încheiat cu clientul clauze privind protecţia dreptului de autor.
Art. 69: Obligaţiile membrilor cu drept de semnătură
Arhitectul, arhitectul de interior şi conductorul arhitect cu drept de semnătură au următoarele obligaţii:
a)să cunoască şi să respecte reglementările legale în vigoare referitoare la exercitarea profesiei de arhitect;
b)să se conformeze şi să respecte Codul deontologic al profesiei de arhitect şi prezentul regulament;
c)să facă cunoscută clientului obligaţia de a obţine şi de a respecta avizele, acordurile şi autorizaţiile necesare, prevăzute de lege;
d)să se preocupe de perfecţionarea calificării profesionale;
e)să îşi asume, prin exercitarea dreptului de semnătură, întreaga responsabilitate profesională faţă de client şi autorităţi, manifestând conştiinciozitate şi probitate profesională;
f)să servească interesele clientului în acord cu interesul public şi cu exigenţele profesionale, acţiunile şi măsurile care ar putea aduce prejudicii materiale sau morale clientului fiind interzise;
g)să anunţe în scris filiala teritorială din care fac parte despre orice modificare privind modalitatea de exercitare a dreptului de semnătură, imediat ce aceasta a avut loc, anexând şi o copie după actele doveditoare;
h)să predea filialei din care fac parte parafa individuală şi certificatul care atestă dreptul de semnătură, în cazul suspendării dreptului de semnătură, indiferent de motivele suspendării. Pe toată perioada de suspendare, nu pot face uz de calitatea de arhitect, arhitect de interior sau conductor arhitect cu drept de semnătură;
i)să solicite documentele prevăzute de Directivă, dacă doresc să exercite profesia de arhitect pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi în Confederaţia Elveţiană, precum şi în state terţe;
j)să înregistreze proiectele de arhitectură elaborate, în vederea emiterii autorizaţiei de construire/desfiinţare sau organizare de şantier, potrivit sistemului prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. e).
Art. 70: Suspendarea şi încetarea dreptului de semnătură
(1)Dreptul de semnătură se suspendă:
a)temporar, la cererea persoanei înscrise;
b)după 6 luni, în caz de neplată, fără justificare, a cotizaţiilor anuale către Ordin, până la achitarea lor integrală, prin decizie a preşedintelui filialei;
c)pe perioada suspendării dreptului de a profesa, dispusă prin hotărâre judecătorească definitivă;
d)cu titlu de sancţiune disciplinară, pe toată durata sancţiunii.
(2)Dreptul de semnătură încetează:
a)prin renunţarea în scris la exerciţiul dreptului de semnătură;
b)dacă arhitectul, arhitectul de interior sau conductorul arhitect a fost condamnat definitiv pentru o faptă prevăzută de lege în legătură directă cu exercitarea dreptului de semnătură ori dacă i s-a aplicat pedeapsa complementară a interdicţiei exercitării profesiei printr-o hotărâre judecătorească definitivă.
(3)Suspendarea şi încetarea dreptului de semnătură conduc la modificări în tablourile teritoriale şi în Tabloul naţional al arhitecţilor.
(4)Încetarea dreptului de semnătură atrage pierderea calităţii de membru al Ordinului şi radierea din Tabloul naţional al arhitecţilor.
SECŢIUNEA 4:Baza de date şi oficiul de dată certă
Art. 71: Evidenţe şi baze de date
(1)Ordinul şi filialele sale teritoriale sunt operatori de baze de date referitoare la membri.
(2)Filialele vor înregistra, vor actualiza periodic şi vor stoca datele referitoare la membri într-o evidenţă distinctă de datele din Tabloul naţional al arhitecţilor.
(3)Baza de date gestionată de fiecare filială teritorială referitoare la membri sau, după caz, o parte a acesteia va fi transmisă Ordinului, în termen de 30 de zile de la actualizare.
(4)Baza de date are două secţiuni:
a)generală, care cuprinde toate datele despre membri, date înregistrate la înscrierea în Ordin şi completate pe parcurs, aspectele financiare legate de taxa de înscriere şi plata cotizaţiilor, precum şi registrul sancţiunilor disciplinare aplicate membrilor filialelor, registru instituit şi gestionat de către acestea;
b)publică, care cuprinde datele din Tabloul naţional al arhitecţilor, precum şi alte date stabilite prin regulamentul privind constituirea şi gestionarea bazei de date, aprobat de Consiliul naţional.
(5)Informaţiile din secţiunea publică a bazei de date pot fi postate şi pe site-ul Ordinului, potrivit regulamentului privind constituirea şi gestionarea bazei de date.
(6)Se interzice transmiterea către terţi a bazelor de date sau a unor părţi ale acestora, precum şi a datelor cu caracter personal ale membrilor Ordinului, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
(7)Se interzice publicarea pe site a datelor cu caracter personal ale membrilor, cu excepţia datelor prevăzute la alin. (4) lit. b).
(8)Persoanele care operează bazele de date vor semna un angajament de confidenţialitate, în condiţiile legii.
Art. 72: Oficiul de dată certă
(1)În vederea protejării dreptului de autor, membrii Ordinului pot solicita înscrierea într-un registru, deschis la nivelul fiecărei filiale teritoriale, a proiectelor de arhitectură, inclusiv a planşelor, machetelor şi lucrărilor grafice ce formează proiectele de arhitectură elaborate, primind astfel dată certă.
(2)Procedura privind înscrierea proiectelor şi a celorlalte documente prevăzute la alin. (1) se aprobă de către Colegiul director al Ordinului, prin hotărâre.