Secţiunea 3 - Promovarea personalului contractual - Regulament din 2025 privind selectarea, promovarea şi evaluarea personalului Curţii Constituţionale

M.Of. 124

În vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 3:Promovarea personalului contractual
Art. 109
Promovarea personalului contractual în funcţii de execuţie se poate face numai o dată pe an şi numai în funcţia de execuţie imediat superioară, cu menţinerea gradaţiei avute la data promovării, ca urmare a promovării examenului organizat în acest sens, după cum urmează:
a)promovarea din funcţia de referent în funcţia de consultant;
b)promovarea din funcţia de consultant în funcţia de expert;
c)promovarea din funcţia de expert în funcţia de consilier;
d)promovarea din funcţia de referent în funcţia de consultant la absolvirea de studii superioare.
Art. 110
(1)Formele de promovare pot fi:
a)promovarea prin transformarea postului la absolvirea de studii superioare;
b)promovarea pe un post vacant;
c)promovarea prin transformarea propriului post;
d)promovarea temporară pe un post temporar vacant.
(2)Aceeaşi persoană nu poate fi promovată doi ani consecutivi, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (1) lit. d).
(3)La propunerea secretarului general şi cu aprobarea preşedintelui Curţii, se poate organiza o singură sesiune de promovare pe an, la care să participe toate persoanele care îndeplinesc condiţiile de promovare în anul respectiv.
Art. 111
(1)Pentru a participa la examenul de promovare din funcţia de referent în funcţia de consultant candidatul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să aibă o vechime în funcţia de referent la Curtea Constituţională de cel puţin 3 ani;
b)să aibă studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă;
c)să fi obţinut la evaluarea anuală a activităţii profesionale din ultimii 2 ani în care acesta s-a aflat în activitate cel puţin calificativul "bine";
d)să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii;
e)să nu aibă nicio absenţă nemotivată în ultimele 12 luni înaintea depunerii cererii de înscriere la examenul de promovare;
f)să nu aibă contractul de muncă suspendat;
g)să îndeplinească cerinţele specifice postului de nivel superior evidenţiate în fişa de post a acestuia.
(2)Persoana încadrată în funcţia de referent care, la data încadrării, avea studii superioare absolvite cu diplomă de licenţă poate participa la examenul de promovare din funcţia de referent în funcţia de consultant dacă are o vechime în funcţia de referent la Curtea Constituţională de cel puţin 3 ani.
Art. 112
Pentru a participa la examenul de promovare din funcţia de consultant în funcţia de expert, respectiv din funcţia de expert în funcţia de consilier, candidatul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fi obţinut la evaluarea anuală a activităţii profesionale din ultimii 2 ani în care acesta s-a aflat în activitate la Curtea Constituţională în funcţia de consultant, respectiv de expert cel puţin calificativul "bine";
b)să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii;
c)să nu aibă nicio absenţă nemotivată în ultimele 12 luni înaintea depunerii cererii de înscriere la examenul de promovare;
d)să nu aibă contractul de muncă suspendat;
e)să îndeplinească cerinţele specifice postului de nivel superior evidenţiate în fişa de post a acestuia.
Art. 113
(1)Promovarea temporară se poate face numai pe un post temporar vacant.
(2)Promovarea temporară se face prin examen.
(3)Pentru a participa la examen, candidatul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fi obţinut la evaluarea anuală a activităţii profesionale din ultimii 2 ani în care acesta s-a aflat în activitate la Curtea Constituţională cel puţin calificativul "bine";
b)să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii;
c)să nu aibă nicio absenţă nemotivată în ultimele 12 luni înaintea depunerii cererii de înscriere la examenul de promovare;
d)să nu aibă contractul de muncă suspendat;
e)să îndeplinească cerinţele specifice postului de nivel superior evidenţiate în fişa de post a acestuia.
(4)În perioada de exercitare a funcţiei temporar vacante, persoana încadrată beneficiază de drepturile salariale aferente funcţiei pe care o ocupă temporar.
Art. 114
(1)Cererea de înscriere la examenul de promovare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, înregistrată la Registratura generală, se înaintează de candidat şefului ierarhic, care în termen de 2 zile lucrătoare de la primire solicită Compartimentului resurse umane şi salarizare verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute de prezentul regulament.
(2)Compartimentul resurse umane şi salarizare, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea solicitării, întocmeşte o notă cu privire la îndeplinirea condiţiilor de promovare de către candidat, precum şi cu privire la încadrarea în cheltuielile de personal aprobate în bugetul Curţii Constituţionale generate de promovare. Nota va fi avizată de secretarul general al Curţii Constituţionale şi înaintată şefului ierarhic al compartimentului din care face parte candidatul.
(3)Pe baza notei menţionate la alin. (2) şeful ierarhic aprobă cererea candidatului şi întocmeşte referatul de evaluare, care va cuprinde următoarele elemente:
a)descrierea activităţii desfăşurate de candidat;
b)aptitudinile pe care le-a dovedit candidatul în modul de îndeplinire a atribuţiilor;
c)conduita candidatului în timpul serviciului;
d)propunerea de promovare;
e)bibliografia şi tematica examenului de promovare;
f)propuneri privind componenţa comisiei de examinare şi a celei de soluţionare a contestaţiilor.
(4)Referatul de evaluare avizat de secretarul general, însoţit de cererea candidatului, de nota întocmită de Compartimentul de resurse umane şi salarizare şi de fişa postului pentru funcţia de nivel superior, va fi supus aprobării preşedintelui Curţii Constituţionale, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea notei întocmite de Compartimentul resurse umane şi salarizare.
Art. 115
(1)Anunţul privind examenul de promovare se afişează la sediul şi pe site-ul Curţii Constituţionale cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data stabilită pentru susţinerea probei scrise.
(2)Anunţul va conţine în mod obligatoriu:
a)data, ora şi locul desfăşurării examenului;
b)bibliografia şi tematica de examen;
c)modalitatea de desfăşurare a examenului;
d)postul pentru care se organizează examenul de promovare, precum şi structura în cadrul căreia se află acest post.
(3)În cazul în care, din motive obiective, nu se pot respecta data şi ora desfăşurării examenului, comisia de examinare, prin secretarul acesteia, are obligaţia de a aduce la cunoştinţă participanţilor modificarea intervenită.
Art. 116
(1)Cu cel puţin 20 de zile lucrătoare înaintea desfăşurării examenului de promovare, prin ordin al preşedintelui Curţii Constituţionale, se stabileşte calendarul desfăşurării examenului de promovare, iar pe baza propunerilor
din referatul de evaluare se constituie comisia de examinare şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2)Persoanele nominalizate în comisia de examinare şi în comisia de soluţionare a contestaţiilor, cu excepţia secretarului, sunt persoane cu pregătire şi experienţă profesională în domeniul postului în care se face promovarea, care pot fi şi specialişti din cadrul altor instituţii. Din comisia de examinare face parte, în mod obligatoriu, şeful compartimentului/biroului/serviciului din cadrul Curţii Constituţionale în cadrul căruia se află postul în care se face promovarea.
(3)Atât comisia de examinare, cât şi comisia de soluţionare a contestaţiilor au fiecare în componenţa lor un preşedinte, 2 membri şi un secretar.
(4)Preşedintele comisiei de examinare, respectiv al comisiei de soluţionare a contestaţiilor se desemnează din rândul membrilor acestora, prin ordinul preşedintelui Curţii Constituţionale menţionat la alin. (1).
(5)Secretariatul comisiei de examinare şi secretariatul comisiei de soluţionare a contestaţiilor se asigură, de regulă, de către o persoană din cadrul Compartimentului resurse umane şi salarizare, aceasta neavând calitatea de membru. Secretarul comisiei de examinare este şi secretar al comisiei de soluţionare a contestaţiilor şi este numit prin ordinul preşedintelui Curţii Constituţionale menţionat la alin. (1).
(6)Persoanele desemnate în comisiile de examinare sau de soluţionare a contestaţiilor trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să deţină o funcţie cel puţin egală sau echivalentă cu funcţia contractuală pentru care se organizează examenul pentru promovare;
b)să nu se afle în cazurile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de lege şi de prezentul regulament.
(7)Nu poate fi desemnată în calitatea de membru în comisia de examinare sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care a fost sancţionată disciplinar, iar sancţiunea aplicată nu a fost radiată, conform legii.
(8)Calitatea de membru în comisia de examinare este incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(9)Nu poate fi desemnată în calitatea de membru în comisia de examinare sau în comisia de soluţionare a contestaţiilor persoana care se află în următoarele situaţii:
a)are relaţii cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidaţi sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soţului sau soţiei pot afecta imparţialitatea şi obiectivitatea evaluării;
b)este soţ, soţie, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidaţi ori cu un alt membru al comisiei de examinare sau al comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(10)Situaţiile de incompatibilitate se sesizează în scris preşedintelui Curţii Constituţionale de către persoana în cauză, de oricare dintre candidaţi ori de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării şi desfăşurării examenului de promovare.
(11)Membrii comisiei de examinare sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să informeze, în scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat despre apariţia oricărei situaţii de incompatibilitate. În aceste cazuri, membrii comisiei de examinare sau ai comisiei de soluţionare a contestaţiilor au obligaţia să se abţină de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la examenul de promovare.
(12)În cazul constatării existenţei unei situaţii de incompatibilitate, ordinul preşedintelui Curţii Constituţionale prin care a fost numită comisia de examinare, respectiv de soluţionare a contestaţiilor se modifică în mod corespunzător, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la data constatării, prin înlocuirea persoanei aflate în respectiva situaţie cu o altă persoană care să îndeplinească condiţiile prevăzute mai sus.
(13)În cazul în care situaţia de conflict de interese se constată ulterior desfăşurării uneia dintre etapele examenului, procedura de desfăşurare a examenului se reia, fiind constituită în acest scop o nouă comisie, cu o nouă componenţă.
Art. 117
(1)Examenul de promovare cuprinde următoarele etape:
a)verificarea dosarelor candidaţilor;
b)susţinerea unei probe scrise cu durata de maximum 3 ore.
(2)Prin proba scrisă se testează cunoştinţele teoretice necesare ocupării postului pentru care se organizează examenul de promovare.
Art. 118
Comisia de examinare are următoarele atribuţii principale:
a)verifică dosarele candidaţilor în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul regulament;
b)stabileşte subiectele pentru proba scrisă;
c)stabileşte ponderea din nota finală a fiecărui criteriu de evaluare a candidatului;
d)notează proba scrisă în borderourile de notare;
e)verifică şi semnează procesele-verbale redactate de secretarul comisiei;
f)stabileşte dacă respectivul candidat este declarat "admis" sau "respins" la examenul de promovare;
g)transmite secretarului comisiei rezultatele selecţiei dosarelor şi ale examenului, cu menţiunea "admis"/"respins", pentru a fi comunicate candidaţilor.
Art. 119
Comisia de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la selecţia dosarelor;
b)soluţionează contestaţiile depuse de candidaţi cu privire la rezultatul final al examenului de promovare;
c)transmite secretarului comisiei rezultatele contestaţiilor pentru a fi comunicate candidaţilor.
Art. 120
Secretarul comisiei de examinare are următoarele atribuţii principale:
a)realizează publicitatea examenului de promovare;
b)centralizează dosarele de înscriere a candidaţilor şi le prezintă spre analiză comisiei de examinare;
c)convoacă membrii comisiei de examinare la data programată a se desfăşura examenul de promovare sau ori de câte ori este necesar, la solicitarea preşedintelui comisiei;
d)întocmeşte procesul-verbal al selecţiei dosarelor şi cel de desfăşurare a examenului de promovare;
e)întocmeşte tabelele de prezenţă pentru proba scrisă şi consemnează prezenţa în sală a candidaţilor;
f)asigură îndeplinirea condiţiilor pentru desfăşurarea optimă a examenului - spaţii corespunzătoare, birotică, papetărie (seturi ştampilate cu ştampila Curţii Constituţionale, în vederea redactării lucrării scrise, ciorne ştampilate, pixuri cu pastă de culoare albastră), multiplicarea subiectelor, supravegherea candidaţilor;
g)întocmeşte, redactează şi semnează alături de comisia de examinare întreaga documentaţie privind activitatea specifică a acesteia;
h)asigură afişarea rezultatelor selecţiei dosarelor şi ale examenului de promovare, la sediul şi pe site-ul Curţii Constituţionale, cu respectarea reglementărilor legale cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal [GDPR - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE], indicând numai numărul de înregistrare a cererii de înscriere la examenul de promovare.
Art. 121
Secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor are următoarele atribuţii principale:
a)înregistrează la Compartimentul registratură şi arhivă generală contestaţiile depuse de candidaţi şi le prezintă spre analiză comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
b)convoacă membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor, la solicitarea preşedintelui comisiei, prezentându-le spre analiză contestaţiile depuse, împreună cu documentele necesare soluţionării acestora;
c)întocmeşte procesul-verbal privind soluţionarea contestaţiilor;
d)asigură afişarea rezultatelor contestaţiilor candidaţilor la sediul şi pe site-ul Curţii Constituţionale, cu respectarea reglementărilor legale cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal [GDPR - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE], indicând numai numărul de înregistrare a cererii de înscriere la examenul de promovare.
Art. 122
(1)În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la publicarea anunţului, comisia de examinare verifică dosarele de înscriere în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul regulament şi afişează rezultatul cu menţiunea "admis" sau "respins".
(2)Împotriva soluţiei comisiei de examinare cu privire la rezultatul selectării dosarelor de înscriere candidaţii pot depune contestaţii la secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor în termen de cel mult o zi lucrătoare de la afişarea rezultatelor, care se soluţionează de către comisia de soluţionare a contestaţiilor în termen de cel mult o zi lucrătoare de la înregistrarea acestora.
Art. 123
(1)Personalul contractual în privinţa căruia comisia de examinare a decis că îndeplineşte condiţiile pentru promovare poate participa la proba scrisă.
(2)Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc pe baza bibliografiei şi a tematicii de examen, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză şi sinteză a candidaţilor, în concordanţă cu nivelul şi specificul postului pentru care se organizează examenul de promovare.
(3)Pentru desfăşurarea probei scrise, fiecare membru al comisiei de examinare propune, pe baza bibliografiei şi, după caz, a tematicii, maximum 3 subiecte, dintre care comisia de examinare stabileşte 3 până la 9 subiecte, cu cel mult două ore înainte de ora stabilită pentru examenul de promovare. Lista cu subiecte stabilite se semnează de toţi membrii comisiei de examinare.
(4)Înainte de începerea probei scrise, secretarul comisiei de examinare face apelul nominal al candidaţilor.
(5)În timpul desfăşurării probei scrise, ieşirea din sală a candidaţilor la promovare atrage eliminarea din examen. Excepţie fac situaţiile de urgenţă, pe care secretarul comisiei de examinare le va aduce la cunoştinţa preşedintelui comisiei, care va stabili persoana, dintre membrii comisiei de examinare sau, după caz, secretarul comisiei de examinare, ce îi va însoţi pe candidaţi.
(6)La ora stabilită pentru începerea probei scrise, comisia de examinare pune la dispoziţia fiecărui candidat lista subiectelor stabilite conform alin. (3).
(7)Fiecare candidat redactează o lucrare pe un subiect ales dintre cele stabilite de către comisia de examinare.
(8)După intrarea în sală a comisiei de examinare este interzis accesul candidaţilor la promovare care întârzie sau al oricărei persoane în afara membrilor comisiei şi a persoanei care asigură secretariatul comisiei.
(9)Pe toată durata de desfăşurare a probei scrise, inclusiv a formalităţilor prealabile sau ulterioare finalizării probei, participanţilor la examen nu le este permisă deţinerea sau folosirea vreunei surse de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de comunicare la distanţă.
(10)Constatarea de către comisia de examinare a încălcării de către un candidat la promovare a dispoziţiilor prevăzute la alin. (9) conduce la eliminarea din sală a candidatului respectiv. În acest caz, comisia va face menţiunea "anulat" pe lucrare şi va consemna cele întâmplate în procesul-verbal.
(11)Lucrările se redactează, sub sancţiunea anulării, doar pe seturile de hârtie asigurate de Curtea Constituţională, purtând ştampila acesteia pe fiecare filă. Fiecare candidat la promovare înscrie pe prima filă în colţul din dreapta numele, prenumele, iar în chenarul din mijloc funcţia şi compartimentul din care face parte.
(12)Candidaţii vor folosi ca ciorne numai colile ce poartă ştampila Curţii Constituţionale, iar lucrările se vor redacta cu pixuri de culoare albastră, puse la dispoziţia candidaţilor de secretarul comisiei de examinare.
(13)La expirarea timpului alocat probei scrise, fiecare candidat la promovare va preda comisiei lucrarea scrisă, semnând borderoul special întocmit în acest sens.
(14)După încheierea probei scrise, secretarul comisiei de examinare afişează la sediul şi pe site-ul Curţii Constituţionale punctajul pentru fiecare criteriu de notare.
Art. 124
(1)În cadrul examenului de promovare, fiecare membru al comisiei de examinare notează lucrarea elaborată de candidat cu un punctaj maxim de 100 de puncte, pe baza următoarelor criterii:
a)cunoştinţe teoretice necesare funcţiei evaluate;
b)abilităţi de comunicare;
c)capacitate de sinteză;
d)complexitate, iniţiativă, creativitate.
(2)Comisia de examinare stabileşte ponderea din nota finală a fiecărui criteriu prevăzut la alin. (1).
(3)Punctajele se acordă de fiecare membru al comisiei de examinare în parte şi se notează în borderoul de notare.
(4)Punctajul examenului de promovare se calculează ca medie aritmetică a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de examinare.
(5)Punctajul minim de promovare este de 50 de puncte.
(6)Rezultatul examenului se aduce la cunoştinţă candidatului, prin afişare pe pagina de internet a Curţii Constituţionale, în termen de 5 zile de la susţinerea probei scrise.
Art. 125
(1)Candidaţii nemulţumiţi de rezultatul obţinut pot depune contestaţie la secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor în termen de o zi lucrătoare de la data afişării rezultatelor, sub sancţiunea decăderii din acest drept.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor va reevalua lucrările scrise în termen de cel mult o zi lucrătoare de la înregistrarea contestaţiilor, rezultatele contestaţiilor fiind afişate în aceeaşi zi la sediul şi pe site-ul Curţii Constituţionale.
(3)Rezultatele finale ale examenului de promovare se afişează la sediul şi pe site-ul Curţii Constituţionale în cel mult o zi lucrătoare de la data afişării rezultatelor contestaţiilor.
Art. 126
(1)Promovarea prin transformarea postului din referent în consultant la absolvirea de studii superioare se face în situaţia în care salariatul a absolvit o formă de învăţământ superior ulterior încadrării la Curtea Constituţională, iar la data absolvirii era încadrat pe o funcţie cu nivel de studii inferior.
(2)Propunerea de promovare într-o funcţie cu un nivel de studii superior, ca urmare a absolvirii de către salariat a unor forme de învăţământ superior în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau considerată ca fiind utilă pentru desfăşurarea activităţii compartimentului din care face parte, justificată de necesitatea modificării fişei de post, se face de către şeful ierarhic la cererea salariatului, însoţită de copia legalizată a diplomei de licenţă sau, după caz, de adeverinţa care să ateste absolvirea studiilor, eliberată de o instituţie de învăţământ superior acreditată, propunere ce va fi avizată de secretarul general în calitate de ordonator de credite şi aprobată de către preşedintele Curţii Constituţionale.
(3)Promovarea într-o funcţie pentru care este prevăzut un nivel de studii superior se face numai în măsura în care preşedintele Curţii Constituţionale decide ca atribuţiile din fişa postului să fie modificate în mod corespunzător.
Art. 127
(1)Cererea de înscriere la examenul de promovare, înregistrată la Registratura generală, însoţită de copia legalizată a diplomei de licenţă sau, după caz, de adeverinţa care să ateste absolvirea studiilor, eliberată de o instituţie de învăţământ superior acreditată, se înaintează de candidat şefului ierarhic.
(2)În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea solicitării, şeful ierarhic întocmeşte propunerea de promovare, care va cuprinde următoarele elemente:
a)domeniul în care persoana a absolvit studiile este inclus în domeniul de activitate în care aceasta îşi desfăşoară activitatea sau este necesar îmbunătăţirii activităţii compartimentului;
b)atribuţiile noi pe care le va primi candidatul, după transformarea postului într-unul de nivel superior;
c)bibliografia şi tematica examenului de promovare;
d)propuneri privind componenţa comisiei de examinare şi cea de soluţionare a contestaţiilor.
(3)Propunerea de promovare, însoţită de documentele menţionate la alin. (1), de fişa postului modificată pentru funcţia pentru care este prevăzut un nivel de studii superior, precum şi de nota de la Compartimentul resurse umane şi salarizare, va fi înaintată spre avizare secretarului general în calitate de ordonator de credite şi va fi supusă aprobării preşedintelui Curţii Constituţionale.
(4)Prevederile art. 111, art. 113-124 se aplică în mod corespunzător.