Secţiunea 5 - Prosectura (morga) - Regulament din 2024 privind organizarea şi funcţionarea Spitalului ''Prof. dr. Constantin Angelescu''
M.Of. 880
În vigoare Versiune de la: 2 Septembrie 2024
SECŢIUNEA 5:Prosectura (morga)
Art. 147
Prosectura este organizată conform Legii nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată, şi face parte din serviciul de anatomie patologică.
Art. 148
Atribuţiile prosecturii sunt cele prevăzute în Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată.
Art. 149
Manipularea cadavrelor în cadrul Spitalului se face după cum urmează:
a)decesul este constatat de către medicul curant sau medicul de gardă care consemnează ora decesului în foaia de observaţie clinică generală cu semnătură şi parafă; medicul curant (sau, în lipsa acestuia, medicul de gardă care a constatat decesul) scrie epicriza de deces menţionând data completării acesteia, semnează şi parafează. În cazul declarării morţii cerebrale, se respectă protocolul aprobat prin Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată, iar pacientul este declarat purtător potenţial de organe, imediat iniţiindu-se protocolul corespunzător în acest caz;
b)după constatarea decesului, cadavrul este păstrat 2 ore în secţia unde a fost internat pacientul;
c)anunţarea aparţinătorilor despre survenirea decesului se face numai după 2 ore de la constatarea acestuia de către medicul curant sau de către medicul de gardă, după un protocol special redactat;
d)după 2 ore de la deces, cadavrul este transferat la morgă de către brancardierul secţiei unde a decedat bolnavul sau de brancardierul de serviciu şi este depus în frigiderul mortuar/camera frigorifică; este obligatorie existenţa în Spital cel puţin a unui/unei frigider mortuar/camere frigorifice;
e)decedatul este adus dezbrăcat, fără obiecte preţioase (inele, cercei etc.),învelit într-un cearceaf sau introdus într-un sac de plastic opac de culoare închisă; se va menţiona în scris (pe biletul de însoţire a decedatului) prezenţa de proteze dentare fixe din aur;
f)decedatul trebuie să poarte (de preferinţă pe antebraţ) o brăţară de identificare cu: numele, prenumele, vârsta, secţia unde a fost internat, ora decesului, numărul foii de observaţie clinice generale.
Art. 150
Decedatul trebuie însoţit către serviciul de anatomie patologică de următoarele acte:
a)biletul de însoţire a decedatului către serviciul de anatomie patologică, care să includă: numele, vârsta, ultimul domiciliu, data naşterii, CNP, data şi ora decesului, secţia unde a fost internat, numărul foii de observaţie clinice generale, diagnosticul de deces, semnătura şi parafa medicului curant, toate acestea completate într-un bilet tipizat unic pentru întreaga ţară;
b)foaia de observaţie clinică generală cu evoluţia completată la zi, inclusiv constatarea decesului (cu semnătură şi parafă) şi epicriza de deces (cu semnătură, parafă şi data efectuării);
c)buletinul de identitate/cartea de identitate/paşaportul decedatului;
d)foaia de observaţie clinică generală şi actul de identitate al decedatului vor fi aduse la serviciul de anatomie patologică cel mai târziu până la ora 9 a dimineţii următoare survenirii decesului. Decedatul este trecut în registrul de înregistrare a decedaţilor;
e)toate actele/manevrele medicale post mortem se efectuează numai după împlinirea a 24 ore de la deces, cuprinzând certificatul medical constatator de deces, necropsia, îmbălsămarea.
Art. 151
Actele compartimentului de prosectură se păstrează după cum urmează:
a)registrul de înregistrare a decedaţilor - permanent;
b)biletul de însoţire a cadavrului, la care se ataşează cererea de scutire de necropsie şi copia după actul de identitate al solicitatorului (dacă este cazul) - minimum 30 de ani;
c)protocolul de necropsie (macroscopic şi microscopic) - minimum 30 de ani.
Art. 152
Necropsia anatomopatologică se va face cu respectarea următoarelor condiţii:
a)necropsia este obligatorie pentru toate situaţiile stabilite prin norme;
b)dacă în cursul necropsiei anatomopatologul constată leziuni cu implicaţii medico-legale, opreşte necropsia şi anunţă organul judiciar competent, potrivit legii;
c)decizia necropsiei anatomopatologice (versus cea medico-legală) o ia medicul de anatomie patologică, care răspunde pentru această decizie;
d)cazurile ce necesită o necropsie medico-legală se precizează prin lege.
Art. 153
În cazul când aparţinătorii solicită scutirea de necropsie şi există premisele legale ale acordării acesteia, se va proceda după cum urmează:
a)aparţinătorii vor cere în scris scutirea de necropsie, menţionând faptul că nu au nicio rezervă asupra diagnosticului stabilit şi a tratamentului aplicat şi asumându-şi toată responsabilitatea pentru aceasta în faţa restului familiei decedatului - formulare tipizate pentru întreaga ţară;
b)scutirea de necropsie (la care se ataşează o copie după actul de identitate al solicitantului) va fi aprobată de medicul curant sau şeful secţiei unde a decedat bolnavul, şeful serviciului de anatomie patologică şi managerul Spitalului şi va fi păstrată împreună cu biletul de însoţire a decedatului;
c)nu se acordă scutire de la necropsie pentru decesele survenite la mai puţin de 24 de ore de la internare;
d)excepţie de la necropsie se face în decesul survenit în cazul transferului între secţii sau spitale, dacă nu există dubii asupra tratamentului aplicat sau a diagnosticului de deces, precum şi în decesul survenit în cursul internării pentru o cură periodică a unei afecţiuni cronice terminale, dacă nu există dubii asupra tratamentului aplicat sau a diagnosticului de deces.
Art. 154
În situaţia în care nu este posibilă contactarea aparţinătorilor decedatului (care întruneşte condiţiile pentru prelevarea de organe şi ţesuturi) se va proceda după cum urmează:
a)după 3 zile de la deces va fi anunţată în scris poliţia de către secţia Spitalului unde a decedat bolnavul;
b)dacă, într-un interval de 10 zile de la survenirea decesului, nu se prezintă aparţinători, decedatul va fi considerat caz social.
Art. 155
Externarea pacienţilor decedaţi va fi obligatoriu însoţită de îndeplinirea tuturor activităţilor (formalităţilor) cuprinse în procedura de externare, privind codificarea cauzelor de boală şi deces, precum şi întocmirea biletului de ieşire din spital. Epicriza la externare va cuprinde obligatoriu epicriza de deces.
Art. 156
Decesul este constatat de un medic primar/specialist. În cazul în care decesul se produce între orele 13.00-8.00, acesta este constatat de medicul de gardă, primar/specialist. Persoana care constată decesul consemnează în foaia de observaţie clinică generală data şi ora decesului, cu semnătură şi parafă; scrie epicriza de deces, cu dată/ora, cu semnătură şi parafă. Secţia are obligaţia (legală) de a anunţa telefonic, prin centrală telefonică, aparţinătorii legali ai pacientului decedat după trecerea a 2 ore de la constatarea decesului.
Art. 157
(1)Certificatul medical constatator al decesului este întocmit obligatoriu de un medic primar/specialist de pe secţia unde a fost internat pacientul, cu excepţia cazurilor la care se efectuează autopsia anatomopatologică sau medico-legală. Întocmirea/Completarea certificatului medical constatator al decesului poate fi făcută numai după 24 de ore de la declararea decesului.
(2)În timpul programului de lucru al medicului anatomopatolog (luni-vineri, orele 7.30-13.30) certificatul este întocmit de medicul anatomopatolog în colaborare cu medicul curant.
(3)În afara programului normal de lucru, respectiv în ziua de sâmbătă/duminică, la nevoie, la solicitarea expresă a aparţinătorilor, certificatul este întocmit de medicul anatomopatolog.
(4)Completarea certificatului medical constatator al decesului se face de laboratorul de anatomie patologică în zilele luni-vineri orele 7.30-13.30. Certificatele medicale constatatoare ale decesului se găsesc la serviciul de anatomie patologică.
(5)Este obligatorie completarea corectă a tuturor rubricilor conform foii de observaţie clinică generală şi actului de identitate (carte de identitate, buletin de identitate sau paşaport); nu se admit ştersături, corecturi.
Art. 158
(1)După constatarea decesului, pacientul va rămâne în pat (pe secţie) timp de 2 (două) ore. După expirarea timpului de 2 ore, decedatul va fi transportat la morga Spitalului. Transportul este asigurat de brancardieri. Responsabilitatea anunţării brancardierilor este a medicului de gardă. Transportul decedatului se face cu biletul de însoţire a decedatului către serviciul de anatomie patologică/medicină legală (Legea nr. 104/2003 privind manipularea cadavrelor umane şi prelevarea organelor şi ţesuturilor de la cadavre în vederea transplantului, republicată).
(2)Autopsia anatomopatologică se face la toate cazurile de deces survenite în timpul spitalizării, în serviciul de anatomie patologică.
(3)În cazul în care aparţinătorii (familie, tutore, persoane care au legal în grijă decedatul etc.) nu doresc autopsia, vor face o cerere de scutire de autopsie. Aceasta trebuie vizată, în ordine, de medicul curant, medicul-şef de secţie, medicul anatomopatolog, managerul Spitalului.
(4)La cererea de autopsie se anexează copia actului de identitate al celui care solicită scutirea de autopsie.
(5)Cererea de scutire de autopsie poate fi refuzată de oricare din cei enumeraţi, dacă există motive întemeiate.
(6)Dacă există motive întemeiate care să sugereze o moarte violentă sau suspectă, medicul curant sau/şi medicul anatomopatologic trebuie să anunţe poliţia şi medicul legist pentru a solicita constatarea medico-legală. Orice procedură asupra cadavrului (îmbălsămare, necropsie) poate fi făcută numai după 24 de ore de la constatarea decesului (anunţarea decesului). Dacă în termen de 3 (trei) zile nu se pot anunţa aparţinătorii şi/sau decedatul nu este ridicat, este anunţată în scris poliţia.
Art. 159
Medicul anatomopatolog are următoarele atribuţii:
a)răspunde de instruirea întregului personal din subordine cu privire la cunoaşterea şi respectarea normelor de aplicare a contractului-cadru privind acordarea asistenţei medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, precum şi a legislaţiei specifice domeniului de activitate;
b)are competentă în execuţia tehnică a tuturor operaţiunilor din compartimentul de prosectură, în caz de necesitate, pentru a ajuta activitatea serviciului;
c)verifică aprovizionarea materialelor consumabile;
d)verifică şi controlează prezenţa şi respectarea orelor de program ale personalului subordonat;
e)informează conducerea Spitalului asupra oricărei probleme de natură tehnică, de aprovizionare, de securitate şi sănătate a muncii sau disciplinară care apare sau ar putea apărea în cadrul serviciului;
f)controlează raportarea datelor statistice pe departamentele de histopatologie, citologie şi prosectură de către personalul mediu sanitar din subordine;
g)verifică respectarea normelor de păstrare şi conservare a reactivilor folosiţi şi controlează respectarea acestor norme de către tot personalul din subordine, conform normelor legale în vigoare;
h)verifică periodic modul de păstrare a instrumentarului şi a aparaturii din dotare, precum şi colectarea materialelor utilizate sau a resturilor din pieselor operatorii şi de la necropsii, depozitarea acestora în vederea distrugerii, conform normelor legale în vigoare;
i)controlează periodic efectuarea curăţeniei şi a dezinfecţiei frigiderului de la morgă;
j)respectă normele igienico-sanitare şi de securitate şi sănătate a muncii şi mediului şi controlează respectarea acestor norme de către tot personalul din subordine, conform dispoziţiilor legale;
k)respectă secretul profesional, secretul informaţiilor ce provin din exercitarea profesiei şi controlează respectarea acestor norme de către tot personalul din subordine;
l)se preocupă de actualizarea cunoştinţelor profesionale şi de utilizarea echipamentelor prin studiu individual sau alte forme de formare profesională;
m)respectă regulamentul intern, regulamentul de organizare şi funcţionare şi codul de etică şi deontologie, controlează respectarea acestora de către tot personalul din subordine;
n)respectă confidenţialitatea informaţiilor decurse din serviciile medicale acordate pacienţilor, precum şi intimitatea şi demnitatea acestora, aşa cum sunt stabilite prin Legea nr. 46/2003 privind drepturile pacienţilor, cu modificările şi completările ulterioare;
o)respectă reglementările privind prevenirea, controlul şi combaterea infecţiilor asociate asistenţei medicale, conform prevederilor legale; organizează, controlează şi răspunde pentru derularea activităţilor proprii laboratorului, conform planului anual de supraveghere şi control al infecţiilor asociate asistenţei medicale din Spital;
p)poartă echipamentul de protecţie stabilit, pe care îl va fi schimba ori de câte ori este nevoie, pentru păstrarea igienei şi a aspectului estetic personal;
q)desfăşoară activitatea în aşa fel încât să nu expună la pericol de accidentare sau îmbolnăvire profesională atât propria persoană, cât şi pe celelalte persoane participante la procesul de muncă;
r)respectă confidenţialitatea tuturor aspectelor legate de locul de muncă indiferent de natura acestora, orice declaraţie publică cu referire la locul de muncă fiind interzisă, fără avizul conducătorului unităţii;
s)îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de conducerea Spitalului.
Art. 160
Asistentul medical anatomopatolog are următoarele atribuţii:
a)respectă programul de lucru şi utilizează integral timpul de lucru;
b)poate părăsi instituţia numai în interes de serviciu şi numai cu aprobarea medicului-şef;
c)răspunde de aplicarea măsurilor de dezinfecţie şi dezinsecţie potrivit normelor în vigoare;
d)răspunde cu promptitudine la solicitările personalului medical superior din cadrul Spitalului;
e)răspunde de îndeplinirea corectă şi la timp a lucrărilor ce i-au fost încredinţate;
f)răspunde de integritatea şi securitatea arhivei fiecărei lucrări medico-legale în lucru pe perioada cât aceasta îi este încredinţată şi de toată arhiva cu lucrări medico-legale finalizate pe perioada cât aceasta îi este încredinţată;
g)informează în prealabil medicul-şef înainte de a întreprinde orice fel de acţiuni în nume propriu care pot implica în orice fel instituţia unde lucrează;
h)aduce imediat la cunoştinţă medicului-şef orice problemă deosebită sau disfuncţionalitate ivită în activitatea pe care o desfăşoară;
i)respectă normele de securitate şi sănătate în muncă şi de PSI;
j)respectă şi aplică prevederile sistemului de management al calităţii adoptat;
k)respectă prevederile regulamentului intern şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare;
l)respectă secretul profesional şi se îngrijeşte de păstrarea documentelor cu care intră în contact.
Art. 161
Asistentul medical din laboratorul de anatomie patologică, cu pregătire pentru efectuarea autopsiilor, are în principal următoarele atribuţii:
a)stabileşte şi răspunde de identitatea cadavrelor;
b)înregistrează şi eliberează aparţinătorilor cadavrele, conform normelor legale;
c)pregăteşte cadavrele şi instrumentarul pentru necropsie, ajută medicul la efectuarea autopsiei;
d)îmbălsămează şi toaletează cadavrele în vederea predării lor.