Subcapitolul 2 - 4.2. Soluţionarea cererilor pe flux integrat cadastru - carte funciară - Regulament din 2023 de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară

M.Of. 125 bis

În vigoare
Versiune de la: 18 Noiembrie 2025
SUBCAPITOLUL 2:4.2. Soluţionarea cererilor pe flux integrat cadastru - carte funciară
Art. 66
Fluxul integrat de cadastru şi carte funciară presupune parcurgerea următoarelor etape:
- la înregistrarea în RGI cererea este alocată în mod aleatoriu inspectorului, asistentului registrator şi registratorului, după caz;
- în funcţie de obiectul cererii, inspectorul accesează modulul de cadastru al sistemului integrat, parcurgând etapele din aplicaţia informatică;
- dacă din punct de vedere tehnic documentaţia îndeplineşte cerinţele impuse, inspectorul admite cererea, generează referatul de admitere care se transmite serviciului de publicitate imobiliară;
- dacă se impun completări/modificări ale documentaţiei cadastrale, se emite nota de completare din referatul generat de aplicaţie. Referatul se transmite asistentului registrator/registratorului de carte funciară, care verifică documentaţia din punct de vedere juridic şi emit nota de completare, dacă se impune;
- dacă documentaţia cadastrală este incorectă sau nu au fost depuse completările în termenul stabilit prin referatul de completare, se generează referatul de respingere;
- inspectorul soluţionează cererea prin admitere sau respingere;
- după soluţionarea cererii de către inspector cererea se transmite serviciului de publicitate imobiliară;
- serviciul de publicitate imobiliară emite încheierea de carte funciară de admitere, de admitere în parte sau de respingere.
SECŢIUNEA 1:4.2.1. Prima înregistrare în evidenţele de cadastru şi carte funciară
Art. 67
(1)Prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se realizează la cerere sau din oficiu în cazurile expres prevăzute de lege.
(2)Prima înregistrare a imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se realizează la cerere, în baza:
a)înscrisului doveditor al dreptului de proprietate încheiat în forma prevăzută de lege, în baza unui alt act emis de autorităţile administrative, în cazurile în care legea prevede aceasta sau în baza documentelor necesare notării posesiei;
b)certificatului fiscal eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află imobilul respectiv în cazurile prevăzute de lege;
c)documentaţiei cadastrale recepţionate, prin care s-a atribuit număr cadastral imobilului;
d)dovezii plăţii tarifelor pentru recepţie şi înscriere în cartea funciară, după caz.
Art. 68
(1)Înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a imobilelor înscrise în cărţile funciare deschise conform Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cărţile funciare se efectuează prin:
a)documentaţie cadastrală de primă înregistrare în cazurile expres prevăzute la art. 40 alin. (3) din Legea nr. 7/1996. În cazurile precizate de alin. (31) al aceluiaşi articol în noua carte funciară deschisă se transcriu înscrierile active din cartea funciară deschisă potrivit Decretului-lege nr. 115/1938, iar suprafaţa şi categoria de folosinţă se preiau din documentaţia cadastrală. În cazul în care întreaga suprafaţă de teren din cartea funciară veche face obiectul documentaţiei cadastrale, cartea funciară se sistează. Sarcinile care sunt stinse prin împlinirea termenului sau din orice altă cauză nu vor mai fi înscrise în cărţile funciare, iar dacă s-au înscris, acestea vor putea fi radiate la cererea persoanelor interesate sau din oficiu;
b)documentaţie cadastrală de înregistrare în planul cadastral.
(2)Consimţământul în formă autentică al proprietarului tabular la alipirea/dezlipirea imobilului se emite anterior şi constituie piesă a documentaţiei cadastrale de primă înregistrare întocmită conform art. 40 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 7/1996.
(3)În cazul în care numai o parte din imobilul situat în intravilan, înscris într-o carte întocmită în baza Decretului-lege nr. 115/1938, a făcut obiectul unuia dintre actele normative menţionate la art. 40 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 7/1996, se procedează la diminuarea acelei părţi prin formarea unui imobil pentru care se întocmeşte o documentaţie cadastrală de primă înregistrare. Operaţiunea de diminuare se înscrie în cartea funciară existentă. Partea neafectată de actele normative se reînscrie în aceeaşi carte funciară, menţionându-se numărul cadastral şi numărul cărţii funciare în care s-a înscris imobilul nou format.
(4)În cazul în care titlurile de proprietate s-au emis pe baza planurilor parcelare care corespund vechilor hărţi topografice se va proceda conform dispoziţiilor art. 40 alin. 1 din Legea nr. 7/1996 republicată cu modificările şi completările ulterioare.
(5)În toate situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) în cărţile funciare, precum şi în actele notariale se menţionează atât numerele topografice, cât şi numerele cadastrale corespunzătoare cu excepţia situaţiei în care nu este obligatorie identificarea imobilului cu număr topografic.
Art. 69
(1)Concomitent cu deschiderea cărţii funciare, în regiunile de transcripţiuni şi inscripţiuni se fac verificări pentru a identifica poziţia din registrul de transcripţiuni şi inscripţiuni la care a fost transcris actul juridic ce atestă dreptul ce urmează a fi intabulat, precum şi eventualele sarcini înscrise cu privire la imobil. În dreptul acestor poziţii se va face trimitere la numărul cărţii funciare deschise pentru imobil şi la localitatea în care s-a deschis cartea funciară, concomitent cu transcrierea sarcinilor în cartea funciară.
(2)Înscrierile din registrul de transcripţiuni şi inscripţiuni convertite în format electronic trebuie corectate şi validate.
Art. 70
(1)Înainte de soluţionarea cererii având ca obiect prima înregistrare în evidenţele de cadastru şi carte funciară, asistentul registrator solicită referentului arhivar o copie "conformă cu exemplarul aflat în arhivă" a actului transcris în vechile registre de publicitate imobiliară în temeiul căruia urmează a fi efectuată înscrierea.
(2)Copia menţionată la alin. (1) este confruntată de către asistentul registrator cu actul anexat cererii de înscriere în cartea funciară. În cazul în care se constată neconcordanţe între cele două înscrisuri se face menţiune despre aceasta pe cererea de înscriere, iar registratorul de carte funciară dispune respingerea înscrierii.
(3)Registratorul de carte funciară care a pronunţat încheierea de respingere comunică, în scris, directorului oficiului teritorial inadvertenţele constatate între actul transcris şi cel anexat cererii de înscriere, iar acesta dispune, dacă este cazul, sesizarea organelor de urmărire penală privind eventualele infracţiuni.
Art. 71
(1)Înainte de soluţionarea cererii având ca obiect prima înregistrare în evidenţele de cadastru şi carte funciară în baza titlului de proprietate emis în baza legilor proprietăţii, inspectorul verifică corespondenţa titlului anexat cererii cu exemplarul aflat în arhiva oficiului teritorial.
(2)În situaţia în care se constată inadvertenţe, se recurge la procedura îndreptării erorilor materiale, a rectificării sau se sesizează organele de urmărire penală, după caz, iar cererea de recepţie se va soluţiona cu notă de respingere.
Art. 72
(1)Documentaţia cadastrală de primă înregistrare conţine:
a)Dovada achitării tarifului, dacă este cazul;
b)Cererea de recepţie şi înscriere;
c)Declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)Copiile actelor de identitate ale proprietarilor şi ale altor titulari de drepturi reale persoane fizice/adeverinţă emisă de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţa Populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)Certificatul fiscal eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află imobilul respectiv, în cazurile prevăzute de lege;
f)Înscrisurile doveditoare ale drepturilor, faptelor şi/sau reporturilor juridice în temeiul cărora se solicită recepţie şi/sau înscrierea;
g)Memoriul tehnic;
h)Planul de amplasament şi delimitare;
i)certificatul de căsătorie în copie legalizată când este cazul.
(2)În cazul în care prima înregistrare în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară este solicitată de executorul judecătoresc, în numele debitorului, nu este necesară declaraţia pe propria răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat.
Art. 73
(1)Prima înregistrare în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a imobilului situat în intravilan a cărui suprafaţă rezultată din măsurători este mai mare cu până la 15% inclusiv faţă de suprafaţa înscrisă în cartea funciară deschisă potrivit dispoziţiilor Decretului-lege nr. 115/1938, de cea din documentaţia cadastrală precedentă pentru care nu s-a deschis carte funciară sau faţă de cea din actul de proprietate se realizează în baza documentaţiei cadastrale care conţine suplimentar declaraţia autentică a solicitantului.
(2)Prima înregistrare în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a imobilului situat în extravilan a cărui suprafaţă rezultată din măsurători este mai mare cu până la 5% inclusiv faţă de suprafaţa înscrisă în cartea funciară deschisă potrivit dispoziţiilor Decretului-lege nr. 115/1938, de cea din documentaţia cadastrală precedentă pentru care nu s-a deschis carte funciară sau cea din actele de proprietate se realizează în baza documentaţiei cadastrale de primă înregistrare care va conţine suplimentar declaraţia autentică a proprietarului - în zonele de aplicare a legilor proprietăţii, dacă există plan parcelar în format digital recepţionat de oficiul teritorial.
(3)Prima înregistrare în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară pentru imobilele a căror suprafaţă rezultată din măsurători este mai mică decât suprafaţa din acte se realizează în baza documentaţiei cadastrale şi a declaraţiei pe propria răspundere a proprietarului cu privire la identificarea imobilului măsurat. În situaţia în care proprietarul este decedat şi încă nu s-a emis certificatul de moştenitor, declaraţia va fi dată de cel interesat, care îşi va dovedi îndreptăţirea prin anexa nr. 24 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului administraţiei şi internelor nr. 2.052 bis/1.528/2006.
(4)La prima înregistrare, datele privind categoria de folosinţă/destinaţia şi descrierea construcţiilor se preiau din documentaţia cadastrală recepţionată.
(5)În cazul când un imobil este traversat de limita unităţii administrativ - teritoriale, înscrierea în cartea funciară se realizează în concordanţă cu situaţia juridică a imobilului, în unitatea administrativ teritorială prevăzută în înscrisurile ce atestă dreptul de proprietate.
(6)În situaţia prevăzută la alin. (5) înscrierea imobilelor în cartea funciară se realizează cu menţiunea "Imobil traversat de limita UAT ... şi UAT ...". Această menţiune se radiază din oficiu în baza referatului semnat de inginerul şef cu ocazia modificării, actualizării ori rectificării limitei administrative-teritoriale conform dispoziţiilor art. 11 din Legea cadastrului şi publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 74
Se întocmeşte documentaţie cadastrală de primă înregistrare în sistemul de cadastru şi carte funciară, cu atribuire de număr cadastral, pentru înscrierea dreptului de proprietate asupra unui lot dobândit în temeiul hotărârii judecătoreşti definitive/definitive şi irevocabile de ieşire din indiviziune, în situaţia în care există raport de expertiză, dar nu este recepţionat de oficiul teritorial.
Art. 75
(1)Pentru terenurile din extravilan retrocedate conform legilor proprietăţii în situaţia în care pentru tarlaua în care este situat imobilul nu există plan parcelar recepţionat, la solicitarea persoanelor interesate, în cazul primei înregistrări, se poate utiliza un "plan de încadrare în tarla", pe care sunt reprezentate limitele tarlalei furnizate de oficiul teritorial, limitele imobilelor care au numere cadastrale anterior atribuite, limitele imobilului în cauză şi alte detalii fixe din teren, şi nu sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2), din prezentul regulament, referitoare la surplusul de suprafaţă.
(2)În situaţia în care mai există un singur imobil dintr-o tarla care nu a fost înscris în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, planul de încadrare în tarla va fi însoţit de tabelul parcelar, fără a mai fi necesară întocmirea planului parcelar.
(3)Planul de încadrare în tarla şi tabelul parcelar, după caz, se întocmesc în format analogic şi/sau digital, se semnează de persoana autorizată, de proprietar sau de deţinătorul legal şi se vizează de preşedintele comisiei locale de fond funciar. Pe plan trebuie să se regăsească data întocmirii acestuia.
(4)Planul de amplasament şi delimitare întocmit în condiţiile alin. (1) va purta menţiunea "Imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă din cauza lipsei planului parcelar". Această menţiune se face şi în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, la rubrica "Observaţii" din secţiunea "date textuale ale terenului".
(5)Persoana autorizată informează proprietarul cu privire la consecinţele ulterioare ale lipsei planului parcelar, respectiv posibilitatea schimbării amplasamentului ocupat în prezent, modificarea geometriei, modificarea dimensiunilor laturilor şi a suprafeţei iar proprietarul semnează declaraţia care ulterior se semnează şi de către persoana autorizată.
(6)Menţiunea "Imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă din cauza lipsei planului parcelar" se radiază în baza referatului întocmit de inspector şi aprobat de inginerul-şef:
a)după recepţia planului parcelar de către oficiul teritorial;

b)după înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a tuturor imobilelor dintr-o tarla, în condiţiile prevăzute la alin. (3);
c)la înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a construcţiilor în cazul imobilelor care au trecut din extravilan în intravilan.
d)[textul din Art. 75, alin. (6), litera D. din capitolul IV, subcapitolul 2, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-aug-2023 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 1.255/2023]
(7)Pentru imobilele situate în extravilan, în lipsa planului parcelar, operaţiunea de repoziţionare a imobilelor înscrise fără localizare certă este permisă şi va fi efectuată la cerere, cu acordul proprietarului imobilului în cauză, pe bază de plan de încadrare în tarla întocmit cu respectarea prevederilor alin. (2)-(6) fără modificarea suprafeţei, cu notarea obligatorie a menţiunii "Imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă datorită lipsei planului parcelar".
Art. 76
(1)Pentru imobilele care au făcut obiectul legilor proprietăţii şi care au trecut din extravilan în intravilan, la prima înregistrare se solicită plan parcelar.
(2)Pentru imobilele care au făcut obiectul legilor proprietăţii şi care au trecut din extravilan în intravilan, prima înregistrare se poate efectua în lipsa planului parcelar, fără plan de încadrare în tarla, cu menţiunea "Imobil înregistrat în planul cadastral fără localizare certă din cauza lipsei planului parcelar", şi nu sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din prezentul regulament, referitoare la surplusul de suprafaţă.
(3)La prima înregistrare în evidenţele de cadastru şi carte funciară a imobilelor situate în extravilanul UAT-urilor din zone necooperativizate, care nu au făcut obiectul legilor proprietăţii, nu se solicită plan parcelar sau plan de încadrare în tarla. Recepţia se realizează în baza documentaţiei cadastrale, a unei adeverinţe eliberată de primărie care să ateste că imobilul se află în zona necooperativizată şi că nu a făcut obiectul legilor proprietăţii, cât şi a procesului verbal de vecinătate.
(4)Pentru imobilele situate în zona de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938, în intravilanul localităţilor este obligatorie identificarea imobilelor cu date de carte funciară veche, cu excepţia situaţiilor în care imobilul este înscris fără a fi identificat cu număr topografic, cartea funciară este degradată sau nu există în arhivă. Aceste excepţii vor fi certificate de către asistentul registrator sau referentul arhivar care va emite un referat în acest sens.
(5)Pentru imobilele situate în zona de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938, în cazul în care nu se poate identifica dacă acestea se află într-o localitate cooperativizată sau necooperativizată, se va prezenta o adeverinţă emisă de primărie din care să rezulte dacă imobilele respective se află într-o zonă ce a fost/nu a fost cooperativizată şi dacă a fost/nu a fost emis titlu de proprietate în baza legilor fondului funciar sau a făcut obiectul legilor cu privire la retrocedarea imobilelor.
(6)Răspunderea pentru corectitudinea identificării imobilelor cu datele de carte funciară veche revine persoanei autorizate.
(7)Pentru terenurile înscrise în vechile cărţi funciare, situate în extravilan, care au făcut obiectul legilor proprietăţii, nu este obligatorie identificarea numărului topografic din cartea funciară veche, excepţie făcând cazurile în care pe aceste imobile există construcţii.
(8)Pentru imobilele menţionate la alin. (7) nu se vor elibera extrase de carte funciară pentru autentificare sau pentru informare.
Art. 77
Certificatul eliberat de unitatea administrativ-teritorială în raza căreia este amplasat imobilul, prin care se atestă că acesta este înregistrat în registrul agricol, necesar în vederea intabulării dreptului de proprietate în condiţiile art. 41 alin. (10) din Lege, este prevăzut în anexa nr. 27.

Art. 78
(1)Procesul verbal de vecinătate este actul de constatare a situaţiei din teren, încheiat între deţinătorul imobilului care face obiectul documentaţiei cadastrale şi deţinătorii imobilelor învecinate, prin care se exprimă acordul cu privire la identificarea corectă a limitelor comune recunoscute de către aceştia.
(2)Procesul verbal de vecinătate este piesă obligatorie la documentaţiile cadastrale care au ca obiect înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a imobilelor situate în extravilan în zone necooperativizate pentru care nu au fost emise titluri de proprietate, precum şi pentru imobilele pentru care se solicită notarea posesiei, indiferent dacă sunt situate în intravilan sau extravilan, cu excepţiile prevăzute de lege.
(3)Prin excepţie, nu este necesară semnarea procesului-verbal de vecinătate în cazul în care pentru imobilul învecinat a fost semnat un proces-verbal de vecinătate cu imobilul în cauză.
(4)Nesemnarea sau refuzul semnării procesului-verbal de vecinătate de către proprietarul/posesorul/deţinătorul imobilului vecin constituie motiv de respingere a cererii.
SECŢIUNEA 2:4.2.2. Înscrierea dezmembrămintelor dreptului de proprietate
Art. 79
Dacă dezmembrămintele au ca obiect doar o parte determinată dintr-un imobil, se întocmeşte planul de amplasament şi delimitare a imobilului pe care se reprezintă suprafaţa de teren afectată, iar documentaţia cadastrală aferentă se înregistrează pe flux de actualizare informaţii tehnice pentru imobilele înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară sau pe flux de înregistrare în planul cadastral şi alte operaţiuni pentru imobilele înscrise în cărţile funciare deschise conform Decretului-Lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiilor privitoare la cărţile funciare. Pentru imobilele neînscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se întocmeşte documentaţie de primă înregistrare.
Art. 80
(1)Documentaţia pentru înscrierea dezmembrămintelor dreptului de proprietate privată, cuprinde:
a)Dovada achitării tarifului;
b)Cererea de recepţie şi înscriere;
c)Declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)Copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţa Populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)Înscrisurile doveditoare ale drepturilor, faptelor şi/sau reporturilor juridice în temeiul cărora se solicită recepţie şi/sau înscrierea;
f)Calculul analitic al suprafeţei afectate;
g)Memoriul tehnic;
h)Copia planului care a stat la baza alocării numărului cadastral a imobilului care este afectat de dezmembrământ, în situaţia în care imobilul este înscris în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară fără geometrie;
i)Planul de amplasament şi delimitare a imobilului pe care se reprezintă suprafaţa de teren/construcţie afectată de dezmembrământ, cu indicarea dimensiunilor limitelor dezmembrământului, a suprafeţei afectate de acesta şi/sau releveele construcţiilor afectate de dezmembrăminte;
(2)La rubrica "Observaţii" din documentaţia digitală se va face menţiune cu privire la existenţa unei suprafeţe afectate de dezmembrământ.
Art. 81
(1)Dreptul de servitute se va intabula în partea a III-a a cărţii funciare a imobilului care constituie fond aservit, iar beneficiul dreptului de servitute se va nota în partea a II-a a cărţii funciare a imobilului care constituie fond dominant.
(2)Dacă fondul dominant sau fondul aservit se dezlipeşte, înscrierile privitoare la servitute vor fi transcrise în mod corespunzător în partea a II-a, respectiv în partea a III-a a cărţilor funciare ale imobilelor afectate de dreptul de servitute.
Art. 82
(1)Dreptul de superficie se va intabula în partea a III-a a cărţii funciare în care este înscris dreptul de proprietate asupra terenului. În aceeaşi carte funciară, în partea a II -a se intabulează dreptul de proprietate asupra construcţiei, făcându-se menţiune la rubrica "Observaţii" cu privire la poziţia corespunzătoare din partea I.
(2)Dreptul de superficie se intabulează în baza următoarelor acte juridice:
a)înscrisul autentic notarial, hotărârea judecătorească definitivă, certificatul de moştenitor sau actul administrativ prin care se dispune constituirea, modificarea sau transmiterea unui drept de superficie;
b)înscrisul autentic notarial care constată actul juridic, prin care proprietarul unui teren şi al construcţiei situate pe acesta a dispus numai de construcţie, certificatul de moştenitor care constată dobândirea, de către unul sau mai mulţi moştenitori, doar a dreptului de proprietate asupra construcţiei, iar nu şi a dreptului de proprietate asupra terenului pe care aceasta este situată, precum şi hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a suplinit consimţământul unei părţi la încheierea unui act juridic care are ca efect transmiterea dreptului de proprietate asupra construcţiei independent de proprietatea terenului pe care aceasta este situată;
c)înscrisul autentic notarial care constată actul juridic, inclusiv legatul, prin care proprietarul unui teren şi a construcţiei situate pe acesta a dispus atât de teren, cât şi de construcţie, dar în favoarea unor persoane diferite, certificatul de moştenitor care constată dobândirea, de către persoane diferite, a dreptului de proprietate asupra construcţiei şi a dreptului de proprietate asupra terenului pe care aceasta este situată, precum şi hotărârea judecătorească definitivă prin care s-a suplinit consimţământul unei sau a unor părţi la încheierea unui act juridic care are ca efect transmiterea, către persoane diferite, a dreptului de proprietate asupra construcţiei şi a dreptului de proprietate asupra terenului pe care aceasta este situată;
d)înscrisul autentic notarial sau hotărârea judecătorească prin care se constată renunţarea proprietarului unui teren la dreptul de a invoca accesiunea cu privire la construcţia realizată de o altă persoană pe acel teren;
Art. 83
(1)Dreptul de superficie se înscrie întotdeauna cu arătarea duratei pentru care a fost constituit.
(2)Durata dreptului de superficie este cea arătată în înscrisul în baza căruia se solicită intabularea, dar nu mai mult de 99 de ani.
(3)În cazurile de constituire indirectă a superficiei, dreptul de superficie se va intabula pentru o durată de 99 de ani.
Art. 84
În cazul în care se constituie un drept de superficie în vederea edificării unei construcţii, acesta se intabulează în partea a III-a a cărţii funciare.
Art. 85
Radierea dezmembrămintelor dreptului de proprietate constituite în folosul unui imobil se va putea face numai cu acordul titularilor acestor drepturi reale, dat prin înscris autentic notarial, fără întocmirea unei documentaţii cadastrale. Acest consimţământ nu este necesar dacă radierea s-a dispus printr-o hotărâre judecătorească definitivă sau dacă dreptul se stinge prin împlinirea termenului arătat în înscriere ori prin decesul sau, după caz, prin încetarea existenţei juridice a titularului, dacă acesta era o persoană juridică.
SECŢIUNEA 3:4.2.3. Înscrierea actualizării informaţiilor tehnice
SUBSECŢIUNEA 0:
Art. 86
(1)Documentaţia cadastrală de actualizare informaţii tehnice este documentaţia prin care se realizează actualizarea oricăror informaţii textuale şi/sau grafice ale imobilului înscris în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară şi poate fi realizată prin una sau mai multe operaţiuni de: înscriere/radiere construcţii, modificare limită de imobil, modificare suprafaţă, actualizare categorii de folosinţă/destinaţii, repoziţionare, descrierea dezmembrămintelor dreptului de proprietate pentru o parte din imobil şi actualizarea oricăror informaţii tehnice cu privire la imobil.
(2)Prin cererea de actualizare informaţii tehnice pot fi solicitate simultan toate operaţiunile enumerate mai sus.
(3)Cu ocazia soluţionării cererilor de actualizare informaţii tehnice în cărţile funciare în care s-a înscris atât suprafaţa rezultată din măsurători cât şi suprafaţa din act, se va păstra doar suprafaţa din măsurători.
SUBSECŢIUNEA 1:4.2.3.1. Înscrierea în planul cadastral şi în cartea funciară a unei construcţii existente pe un teren înscris în cartea funciară
Art. 87
(1)Documentaţia cadastrală de înscriere a unei construcţii pe un teren înscris în cartea funciară conţine:
a)dovada achitării tarifului;
b)cererea de recepţie şi înscriere;
c)declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţa Populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)copia legalizată a certificatului de căsătorie, după caz;
f)certificatul fiscal eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află imobilul respectiv;
g)certificatul eliberat în condiţiile art. 37 alin. (1)-(2) din Legea nr. 7/1996, certificatul eliberat în condiţiile art. 37 alin. (6) din Legea nr. 50/1991, alte acte doveditoare ale dreptului de proprietate asupra construcţiei;
h)memoriul tehnic;
i)copia planului care a stat la baza alocării numărului cadastral a imobilului pentru care se solicită înscrierea construcţiei, în situaţia în care imobilul este înscris în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară fără geometrie;
j)planul de amplasament şi delimitare cu reprezentarea terenului şi a construcţiei.
(2)La solicitarea expresă a persoanei interesate, concomitent cu înscrierea unei construcţii, OCPI recepţionează releveele aferente construcţiei, caz în care documentaţia cadastrală menţionată la alin. (1) va conţine suplimentar:
a)releveele întocmite pentru fiecare nivel al construcţiei,
b)autorizaţia de construire şi documentaţia tehnică aferentă acesteia, expertiza tehnică cu privire la respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcţii, pe baza căreia a fost emis certificatul de atestare privind edificarea construcţiei, hotărârea judecătorească însoţită de raportul de expertiză sau certificatul fiscal în cazul construcţiilor prevăzute la art. 37 alin. (2) din lege, după caz.
(3)Recepţia releveelor aferente unei construcţii se poate solicita şi ulterior iar cererea se înregistrează pe flux integrat de actualizare informaţii tehnice, caz în care se vor anexa şi înscrisurile prevăzute la alin. (2).
Art. 88
(1)La înscrierea construcţiei în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se vor menţiona doar destinaţia, regimul de înălţime, anul construirii, suprafaţa construită la sol, suprafaţa construită desfăşurată. Aceste date vor fi menţionate în planul de amplasament şi delimitare a imobilului, la pct. B «Date referitoare la construcţii», coloana «Menţiuni», iar în documentaţia în format digital, în câmpurile specifice din secţiunea «date textuale ale construcţiei».
(2)Pentru construcţiile edificate fără acte doveditoare ale dreptului de proprietate, persoana autorizată specifică numărul de niveluri, suprafaţa construită la sol, suprafaţa construită desfăşurată.

Art. 89
(1)Dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciară în condiţiile art. 37 alin. (1)-(2) din Legea nr. 7/1996, art. 37 alin. (6) din Legea nr. 50/1991, după cum urmează:
a)construcţiile edificate ulterior datei de 1 august 2001 se vor înscrie în baza certificatului de atestare eliberat de autoritatea locală emitentă a autorizaţiei de construire, care să confirme că edificarea construcţiilor s-a efectuat conform autorizaţiei de construire şi că există proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor şi a documentaţiei cadastrale;
b)construcţiile edificate ulterior datei de 1 august 2001 pentru care execuţia lucrărilor s-a realizat fără autorizaţie de construire, iar împlinirea termenului de prescripţie prevăzut la art. 31 din Legea nr. 50/1991 nu mai permite aplicarea sancţiunilor se vor înscrie în baza certificatul de atestare/adeverinţei privind edificarea construcţiei care va fi emis/emisă în baza unei expertize tehnice cu privire la respectarea cerinţelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcţii, inclusiv cu încadrarea în reglementările de urbanism aprobate, care să confirme situaţia actuală a construcţiilor şi respectarea dispoziţiilor în materie şi a unei documentaţii cadastrale;
c)construcţiile edificate anterior datei de 1 august 2001 se vor înscrie fie în baza autorizaţiei de construire, fie, în lipsa autorizaţiei, în baza certificatului de atestare fiscală care cuprinde suprafaţa reală a construcţiei şi a terenului aferent, emis de autoritatea administraţiei publice locale în a cărei rază se află situată construcţia, precum şi a documentaţiei cadastrale.
(2)Dreptul de proprietate asupra construcţiilor se înscrie în cartea funciară şi în baza altor acte doveditoare ale dreptului de proprietate asupra construcţiei, precum şi pe stadii de execuţie în condiţiile art. 37 alin. (3) din Legea nr. 7/1996.
(3)Dreptul de proprietate al soţilor asupra construcţiei edificate de aceştia, ca bun comun, pe terenul aflat în proprietatea exclusivă a unuia dintre ei se va înscrie în favoarea acestora, nefiind condiţionat de înscrierea vreunui drept real asupra terenului în favoarea soţului neproprietar.
Art. 90
(1)Pentru construcţiile înscrise fără acte doveditoare ale dreptului de proprietate, în situaţia în care se solicită ulterior intabularea dreptului de proprietate, operaţiunea se efectuează pe flux integrat, fără documentaţie cadastrală.
(2)Cererea de recepţie şi înscriere va fi însoţită de:
a)dovada achitării tarifului;
b)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
c)copia legalizată a certificatului de căsătorie, după caz;
d)documentele prevăzute la art. 89.
Art. 91
Înscrierea în evidenţele de cadastru şi carte funciară a unei construcţii edificate pe mai multe terenuri ce au limite comune este condiţionată de efectuarea în prealabil a unei operaţiuni de alipire/primă înregistrare, după caz, din care să rezulte un singur imobil. În cazul imobilelor cu regim juridic diferit, înscrierea alipirii va evidenţia acest aspect sub forma unor cote raportate la suprafaţa totală rezultată.
Art. 92
Înscrierea în evidenţele de cadastru şi carte funciară a unei construcţii reprezentând un sistem de panouri fotovoltaice amplasat la sol, se face în baza documentaţiei cadastrale şi a certificatului de atestare prevăzut de art. 37, alin. (1) din Legea nr. 7/1996. Pe planul de amplasament şi delimitare se reprezintă conturul exterior al zonei pe care sunt amplasate panourile, iar în documentaţia în format digital se face menţiunea "sistem cu "n" panouri fotovoltaice", la rubrica "Observaţii" din secţiunea "date textuale ale construcţiei".
Art. 93
(1)Înscrierea în evidenţele de cadastru şi carte funciară a unei construcţii cu caracter provizoriu, se face în baza art. 37 alin. (1)-(2) din Legea nr. 7/1996, art. 37 alin. (6) din Legea nr. 50/1991, alte acte doveditoare ale dreptului de proprietate asupra construcţiei şi a documentaţiei cadastrale.
(2)Prin excepţie, în cazul în care prin alte acte normative nu se prevede altfel, în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară nu se înregistrează sisteme de panouri fotovoltaice şi/sau panouri solare amplasate pe construcţii, elemente constructive ale infrastructurii de transport rutier sau feroviar, elemente constructive ale reţelelor edilitare, elemente constructive ale infrastructurii de irigaţii (stavile, stăvilare, praguri, călugări etc.), elemente constructive ale infrastructurii portuare (cheuri, pereuri, rampe, diguri, căi de rulare pentru macarale, platforme de depozitare etc.) precum şi elemente funcţionale, decorative şi/sau publicitare asimilate construcţiilor, cum ar fi: împrejmuiri, chioşcuri, tonete, cabine, spaţii de expunere, corpuri şi panourilor de afişaj, firme, reclame, copertine, bănci, lampadare, bazine, fântâni, leagăne, pergole, benzi transportoare, sisteme hidraulice multiparking, indicatoare şi altele asemenea.
SUBSECŢIUNEA 2:4.2.3.2. Radierea din planul cadastral şi din cartea funciară a unei construcţii existente pe un teren înscris în cartea funciară
Art. 94
Operaţiunea de radiere a unei construcţii din sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se poate efectua, la cererea proprietarului, fără documentaţie cadastrală, în baza actului administrativ specific prevăzut la art. 37, alin. (31) din Legea nr. 7/1996, emis în condiţiile legale. Cererea se soluţionează pe flux integrat, iar inspectorul actualizează datele în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
SUBSECŢIUNEA 3:4.2.3.3. Documentaţia cadastrală de modificare a limitei/limitelor imobilului
Art. 95
(1)Documentaţia cadastrală de modificare a limitei/limitelor imobilului conţine:
a)dovada achitării tarifului;
b)cererea de recepţie/cererea de recepţie şi înscriere;
c)declaraţiile pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilelor măsurate;
d)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)declaraţia autentică de voinţă între părţi sau hotărârea judecătorească definitivă;
f)memoriul tehnic;
g)copiile planurilor de amplasament şi delimitare ale imobilelor care sunt supuse modificării limitelor, în situaţia în care geometria imobilului nu este disponibilă în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară
h)planurile de amplasament şi delimitare ale imobilelor, întocmite pentru fiecare imobil a cărui limită se modifică;
(2)Operaţiunea cadastrală de modificare a limitei de proprietate se efectuează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)există două sau mai multe imobile învecinate înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
b)imobilele în cauză au cel puţin o latură comună;
c)operaţiunea are drept scop grăniţuirea imobilelor, nu presupune o strămutare de hotar şi implicit un transfer al dreptului de proprietate, prevederile legale cu privire la modificarea de suprafaţă fiind aplicabile.
(3)În situaţia în care modificarea de limită implică şi modificarea de suprafaţă, fără ca acest lucru să reprezinte un transfer al dreptului de proprietate, este necesară şi depunerea declaraţiilor autentice ale proprietarilor imobilelor, indiferent dacă modificarea de suprafaţă este în plus sau în minus, cu respectarea dispoziţiilor referitoare la surplusul de suprafaţă.
SUBSECŢIUNEA 4:4.2.3.4. Documentaţia cadastrală de modificare a suprafeţei imobilului
Art. 96
Documentaţia cadastrală de modificare a suprafeţei imobilului se va întocmi în situaţia în care suprafaţa imobilului rezultată din măsurători este diferită de:
a)suprafaţa pentru care a fost atribuit numărul cadastral, indiferent dacă această suprafaţă a fost sau nu înscrisă în cartea funciară;
b)suprafaţa imobilului înscris în cartea funciară veche deschisă în zona de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispoziţiunilor privitoare la cărţile funciare, dacă acesta nu se regăseşte în una dintre situaţiile de excepţie reglementate de lege pentru care este necesară deschiderea unei noi cărţi funciare.
Art. 97
(1)Documentaţia cadastrală de modificare a suprafeţei imobilului înscris în cartea funciară, conţine:
a)dovada achitării tarifului;
b)cererea de recepţie/cererea de recepţie şi înscriere;
c)declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)hotărârea judecătorească definitivă, declaraţia autentică a proprietarului;
f)memoriul tehnic;
g)copia planului care a stat la baza alocării numărului cadastral imobilului pentru care se solicită modificarea de suprafaţă, în situaţia în care imobilul este înscris în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară fără geometrie;
h)planul de amplasament şi delimitare întocmit pentru imobilul a cărui suprafaţă se modifică.
Art. 98
(1)Modificarea în plus a suprafeţei imobilului situat în intravilan cu un procent de până la 15% inclusiv faţă de suprafaţa înscrisă în cartea funciară se realizează în baza documentaţiei cadastrale de modificare a suprafeţei şi a declaraţiei autentice a proprietarului.
(2)În cazul imobilelor rezultate în urma operaţiunilor de alipire/dezlipire, suprafaţa acestora poate fi modificată cu cel mult 2% faţă de suprafaţa înscrisă în cartea funciară.
*) Prin Sentinţa nr. 178/2024 Curtea de Apel Braşov admite cererea formulată de reclamantul XX în contradictoriu cu pârâţii Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară şi anulează art. 98 alin. (2) din Ordinul nr. 600/2023 din 8 februarie 2023 pentru aprobarea Regulamentului de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară emis de directorul general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.

Art. 99
(1)Modificarea în plus a suprafeţei imobilului situat în extravilan cu un procent de până la 5% inclusiv faţă de suprafaţa înscrisă în cartea funciară se realizează în baza documentaţiei cadastrale de modificare a suprafeţei care conţine suplimentar declaraţia autentică a proprietarului - în zonele de aplicare a legilor proprietăţii, dacă există plan parcelar recepţionat de oficiul teritorial.
(2)Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul imobilelor care au făcut obiectul legilor fondului funciar şi care au trecut din extravilan în intravilan, pentru care există plan parcelar recepţionat de oficiul teritorial, dar care nu au făcut obiectul procedurii de afişare publică prevăzută la art. 40 alin. (4)-(12) din Legea nr. 7/1996.
Art. 100
(1)Modificarea în plus a suprafeţei imobilului înscris în cartea funciară, până la procentele prevăzute de lege se poate realiza la cererea proprietarului, o singură dată.
(2)Modificarea în plus a suprafeţei imobilului înscris în cartea funciară peste procentele prevăzute de lege se poate realiza în temeiul unei hotărâri judecătoreşti definitive, în baza documentaţiei cadastrale.
Art. 101
Pentru imobilele a căror suprafaţă rezultată din măsurători este mai mică decât suprafaţa înscrisă în cartea funciară, modificarea suprafeţei se realizează în baza documentaţiei cadastrale şi a declaraţiei autentice a proprietarului cu privire la acordul de diminuare a suprafeţei.
SUBSECŢIUNEA 5:4.2.3.5. Documentaţia cadastrală de actualizare a categoriei de folosinţă/destinaţiei pentru imobile înscrise în cartea funciară.
Art. 102
(1)Actualizarea datelor referitoare la categoria de folosinţă/destinaţia terenului, pentru o parte din imobil, se realizează în baza unei documentaţii de actualizare informaţii tehnice.
(2)Documentaţia cadastrală de actualizare a categoriei de folosinţă/destinaţiei conţine:
a)dovada achitării tarifului;
b)cererea de recepţie şi înscriere;
c)declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)actul administrativ specific (ex.: adeverinţa emisă de primărie, autorizaţia de construire), emis în condiţiile legii din care să reiasă categoria de folosinţă/destinaţia;
f)memoriul tehnic.
g)copia planului care a stat la baza alocării numărului cadastral a imobilului pentru care se solicită actualizarea, în situaţia în care imobilul este înscris în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară fără geometrie;
h)planul de amplasament şi delimitare a imobilului pe care se reprezintă suprafaţa de teren cu categoria/destinaţia actuală;
(3)Prin excepţie de la alin. (1) şi (2), actualizarea categoriei de folosinţă/destinaţiei pentru întregul imobil care a fost înregistrat în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se poate efectua, la cererea proprietarului sau a notarului public instrumentator al unui act juridic supus unei formalităţi de publicitate imobiliară, fără documentaţie cadastrală, în baza actului administrativ specific, emis în condiţiile legale. Cererea se soluţionează pe flux integrat, iar inspectorul actualizează datele în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
(4)Actualizarea datelor referitoare la destinaţia construcţiei, se realizează în baza unei documentaţii de actualizare informaţii tehnice, având la bază actul administrativ specific, respectiv certificat de atestare a edificării construcţiei, adeverinţă emise de primărie, autorizaţia de construire sau autorizaţie de funcţionare emise de autoritatea locală.
Art. 103
(1)Imobilele situate în intravilanul localităţilor, aprobat potrivit legii, prin PUG şi/sau PUZ, pentru care a fost emisă autorizaţie de construire, sunt scoase din circuitul agricol prin efectul legii, înregistrându-se în evidenţele de cadastru şi carte funciară pentru întreaga suprafaţă, cu categoria de folosinţă curţi-construcţii, fără întocmirea în acest sens a unei documentaţii cadastrale de actualizare informaţii tehnice.
(2)În cazul imobilelor menţionate la alin. (1), scoaterea din circuitul agricol pentru o parte din suprafaţa imobilului se face în baza unei documentaţii cadastrale de actualizare informaţii tehnice, cu identificarea suprafeţei de teren care îşi schimbă categoria de folosinţă în curţi construcţii.
(3)Actualizarea categoriei de folosinţă în curţi construcţii pentru terenul aferent construcţiei se realizează în baza actelor administrative prevăzute la art. 37 alin. (2) din Legea nr. 7/1996, respectiv art. 37 alin. (6) din Legea nr. 50/1991 şi a unei documentaţii cadastrale de actualizare informaţii tehnice.
SUBSECŢIUNEA 6:4.2.3.6. Documentaţie de rectificare a erorii de înregistrare în planul cadastral digital. Suprapunerea virtuală. Suprapunerea reală.
Art. 104
(1)Rectificarea erorii de înregistrare în planul cadastral digital, eliminarea golurilor şi suprapunerilor din baza de date, respectiv rectificarea coordonatelor, se realizează prin repoziţionare.
(2)Repoziţionarea este operaţiunea de rectificare a coordonatelor imobilului poziţionat greşit în planul cadastral care se efectuează prin rotaţie, translaţie sau modificarea geometriei anterior recepţionate, fără acordul proprietarului, cu excepţia cazului prevăzut de art. 75 alin. (7).
(3)În situaţia în care prin repoziţionarea imobilului se modifică şi suprafaţa acestuia, cu un procent de până la +/- 2% din suprafaţa măsurată înscrisă în cartea funciară, documentaţia cadastrală de repoziţionare va conţine şi declaraţia pe propria răspundere a proprietarului prin care acesta consimte la modificarea suprafeţei imobilului.
(4)Repoziţionarea se poate realiza ori de câte ori este nevoie, dar o singură dată şi cu modificarea suprafeţei imobilului cu un procent de până la +/- 2% din suprafaţa măsurată înscrisă în cartea funciară, ulterior nemaifiind posibilă modificarea suprafeţei imobilului respectiv.
(5)Documentaţia de repoziţionare se întocmeşte de către persoana autorizată la cererea acesteia, a persoanelor interesate sau a oficiului teritorial, respectiv de către inspector, din oficiu, în baza referatului întocmit de inspector şi aprobat de inginerul-şef.
Art. 105
(1)Comisiile constituite la nivelul oficiilor teritoriale procedează, la cererea persoanei interesate sau din oficiu, la îndreptarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară, în cazul imobilelor înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, situate în intravilan, împrejmuite şi cele situate în extravilan unde există plan parcelar recepţionat, prin efectuarea în acest scop de verificări în teren.
(2)Membrii comisiei identifică şi efectuează măsurători ale limitelor existente în teren şi întocmesc un proces-verbal care stă la baza actualizării cărţii funciare.
(3)Punerea în concordanţă a limitelor din teren cu cele din baza de date a oficiului teritorial se face exclusiv pe baza măsurătorilor.
(4)Încheierea de carte funciară prin care s-a dispus actualizarea menţiunilor din cartea funciară se comunică părţilor interesate şi este supusă căilor de atac şi procedurii prevăzute de art. 31 din Lege.
Art. 106
Atribuţiile comisiei constituite pentru îndreptarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară sunt următoarele:
a)analizează cererile persoanelor interesate şi hotărăşte oportunitatea verificării la teren;
b)pregăteşte şi analizează informaţiile disponibile, în cazul validării de la lit. a);
c)convoacă persoanele implicate, dacă este cazul;
d)realizează verificarea la teren prin efectuarea de măsurători;
e)întocmeşte procesul-verbal, care va fi semnat de persoanele prezente la verificare şi va conţine inclusiv fotografii la teren;
f)prelucrează datele rezultate în urma măsurătorilor;
g)prezintă o soluţie de actualizare a informaţiilor tehnice ale imobilelor şi stabileşte posibilitatea rectificării erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară;
h)după caz, pe baza soluţiei de la lit. g), întocmeşte referatul pentru îndreptarea erorilor săvârşite cu ocazia recepţiilor cadastrale şi înscrierilor în cartea funciară;
i)actualizează sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în aplicarea art. 31 alin. (4) din regulament;
j)introduce în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară imobilele provenite din conversii, care nu pot fi integrate fără efectuarea de măsurători la teren;
k)întocmeşte documentaţia de repoziţionare conform art. 107 alin. (2) din prezentul regulament, care va conţine şi procesul-verbal întocmit în urma verificării la teren.
Art. 107
(1)Documentaţia de repoziţionare la cerere conţine:
a)cererea de recepţie şi înscriere;
b)memoriul tehnic care va conţine şi date cu privire la necesitatea repoziţionării;
c)copia planului care a stat la baza alocării numărului cadastral a imobilului pentru care se solicită repoziţionarea, în situaţia în care imobilul este înscris în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară fără geometrie;
d)planul de amplasament şi delimitare a imobilului.
(2)Documentaţia de repoziţionare din oficiu conţine referatul de constatare întocmit de inspector şi aprobat de inginerul şef şi se realizează de către inspector în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în cazul în care imobilul este situat în intravilan şi este împrejmuit sau în cazul în care imobilul este situat în extravilan şi există plan parcelar recepţionat precum şi dacă toate imobilele vecine sunt înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară
(3)Prin documentaţia cadastrală ce conţine piesele indicate la alin. (1), cu ocazia repoziţionării se vor putea rectifica şi erori cum ar fi:
- erori cu privire la adresa unde este situat imobilul, respectiv stradă, număr, bloc, scară, etaj, UI, sector, UAT, tarla, parcelă, unitate amenajistică/unitate de producţie, vecinătăţile imobilului, fără afectarea amplasamentului;
- erori ale suprafeţelor parcelelor componente ale imobilului, fără a afecta suprafaţa totală a imobilului, precum şi suprafaţa utilă a încăperilor componente ale UI-ului, fără modificarea suprafeţei utile totale;
- alte erori cu privire la identificarea cadastrală a imobilului, fără afectarea amplasamentului şi a suprafeţei totale.
(4)În situaţia în care nu este necesară repoziţionarea, erorile cu privire la adresa unde este situat imobilul, respectiv stradă, număr, bloc, scară, etaj, apartament, sector, UAT, tarla, parcelă, unitate amenajistică/unitate de producţie, vecinătăţile imobilului, fără afectarea amplasamentului, se efectuează de către inspectorul de cadastru, cu actualizarea datelor din sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
(5)Rectificarea erorii de înregistrare a unui imobil în planul cadastral digital, prin repoziţionare, se poate realiza şi în cazul în care pentru acel imobil nu s-a deschis carte funciară.
Art. 108
(1)Dacă la recepţia documentaţiilor cadastrale sau la actualizarea bazei de date grafice se constată că în planul cadastral în format digital, sunt imobile reprezentate cu suprapunere totală sau parţială sau există o situaţie de neracordare, inspectorul convoacă persoanele autorizate care au executat documentaţiile, pentru verificarea la teren şi stabilirea tipului de suprapunere, reală sau virtuală, precum şi a motivelor neracordării.
(2)Persoanele autorizate au obligaţia să se prezinte la locul, data şi ora convocării. Persoanele autorizate care, din motive obiective, nu pot fi prezente la data convocării la oficiul teritorial vor comunica în scris, motivat, imposibilitatea de prezentare cu cel puţin două zile înainte de data stabilită pentru întâlnire, în vederea reprogramării întâlnirii.
(3)Dacă persoanele autorizate care au executat documentaţiile cadastrale nu mai deţin calitatea de persoană fizică autorizată, inspectorul va proceda la verificări la teren cu convocarea proprietarilor imobilelor pentru stabilirea tipului de suprapunere, reală sau virtuală.
(4)În situaţia prevăzută la alin. (3), pentru soluţionarea situaţiei de suprapunere virtuală, documentaţia cadastrală de repoziţionare a imobilului se întocmeşte în conformitate cu dispoziţiile art. 107 alin. (2) din prezentul regulament sau de către persoana autorizată interesată, după caz.
(5)La constatarea situaţiei de suprapunere conform alin. (1), inspectorul introduce în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară imobilele provenite din conversii.
Art. 109
(1)Suprapunerea virtuală există doar în baza de date grafică a oficiului teritorial, imobilul nefiind afectat de suprapunere în teren şi este generată de erori de măsurare, prelucrare a datelor şi integrare în baza de date.
(2)Suprapunerea virtuală se soluţionează prin operaţiunea de repoziţionare.
(3)Dacă documentaţia de repoziţionare nu este înregistrată în sistemul integrat de către persoana autorizată în termenul de 30 zile lucrătoare din motive nejustificate, aceasta este sancţionată conform reglementărilor în vigoare.
(4)Dacă rectificarea coordonatelor imobilului implică modificarea suprafeţei cu un procent care depăşeşte +/- 2%, persoana autorizată întocmeşte documentaţia de actualizare informaţii tehnice.
(5)Dacă la întocmirea documentaţiei de actualizare informaţii tehnice, proprietarul imobilului poziţionat greşit refuză să îşi exprime acordul sau nu este găsit, persoana autorizată dă o declaraţie cu privire la aceste aspecte, în termenul stabilit de inspector. În baza declaraţiei persoanei autorizate şi a referatului de constatare întocmit de inspector, aprobat de inginerul şef, inspectorul actualizează datele textuale referitoare la teren în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, prin completarea rubricii Observaţii cu menţiunea "Imobil înregistrat în planul cadastral fără formă şi localizare corectă". Această menţiune se va face şi pe planul de amplasament şi delimitare din arhiva oficiului teritorial şi nu constituie piedică la recepţia altei documentaţii cadastrale poziţionate corect.
(6)Menţiunea "Imobil înregistrat în planul cadastral fără formă şi localizare corectă" se face şi în situaţia în care proprietarii convocaţi de oficiul teritorial nu s-au prezentat la convocări, în baza referatului de constatare întocmit de inspector, aprobat de inginerul şef. Această menţiune se va face şi pe planul de amplasament şi delimitare din arhiva oficiului teritorial şi nu constituie piedică la recepţia altei documentaţii cadastrale poziţionate corect.
(7)Prevederile alin. (5) sunt aplicabile şi cu prilejul conversiei geometriei imobilelor care au făcut obiectul documentaţiilor cadastrale întocmite în sistem local.
Art. 110
Suprapunerea reală este suprapunerea efectivă în teren datorată existenţei mai multor acte juridice diferite pentru acelaşi amplasament, identificării diferite a limitei comune sau lipsei materializării limitei la momentul identificării. Suprapunerea reală se soluţionează pe cale amiabilă prin documentaţii cadastrale sau de către instanţele de judecată.
Art. 111
(1)În situaţia în care există imobile înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, şi se solicită prima înregistrare/actualizare informaţii tehnice în sistem pentru un imobil, constatându-se o suprapunere reală, oficiul teritorial respinge documentaţia cadastrală.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), în cazul primei înregistrări, dacă proprietarul imobilului doreşte să dispună de dreptul său de proprietate pentru zona neafectată de suprapunere, în baza declaraţiei titularului dreptului, exprimată în formă autentică, se întocmesc documentaţii cadastrale pentru fiecare lot, respectiv lot afectat de suprapunere, lot fără suprapunere. Pentru lotul neafectat de suprapunere se atribuie număr cadastral, se deschide carte funciară, iar documentaţia întocmită pentru lotul cu suprapunere se respinge.
(3)În situaţia prevăzută la alin. (1), în cazul actualizării informaţiilor tehnice, dacă proprietarul imobilului doreşte să dispună de dreptul său de proprietate pentru zona neafectată de suprapunere, în baza declaraţiei titularului dreptului, exprimată în formă autentică se întocmeşte documentaţie cadastrală de dezlipire în două loturi, respectiv lot afectat de suprapunere, lot fără suprapunere. Pentru lotul cu suprapunere se notează menţiunea "Imobil înregistrat cu suprapunere reală cu imobilul cu nr. cadastral ................../înscris în Cartea Funciară nr. ..................".
(4)Dacă la actualizarea bazei de date grafice se identifică în planul cadastral de carte funciară imobile reprezentate cu suprapunere reală, inspectorul actualizează datele textuale referitoare la teren în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, prin completarea rubricii Observaţii cu menţiunea "Imobil înregistrat cu suprapunere reală cu imobilul cu nr. cadastral ................../înscris în Cartea Funciară nr. .................." şi întocmeşte referatul privind constatarea suprapunerii, care va fi aprobat de inginerul şef. Menţiunea privind suprapunerea se face şi pe planurile de amplasament şi delimitare aferente imobilelor suprapuse, aflate în arhiva oficiului teritorial.
(5)Ştergerea menţiunilor "imobil înregistrat în planul cadastral fără formă şi localizare corectă" şi "Imobil înregistrat cu suprapunere reală cu imobilul cu nr. cadastral ................../înscris în Cartea Funciară nr. .................." se efectuează în baza referatului emis de Serviciul de Cadastru în sensul că imobilele nu se mai suprapun în baza de date cadastrală sau imobilul a fost localizat corect prin repoziţionare, ca urmare a refacerii documentaţiilor cadastrale sau a hotărârii judecătoreşti definitive.
(6)Dacă prin emiterea unei hotărâri judecătoreşti se generează o suprapunere între imobile, se procedează potrivit dispoziţiilor de la alin. (4).
SUBSECŢIUNEA 7:4.2.3.7. Documentaţia cadastrală de actualizare a altor informaţii tehnice cu privire la imobil
Art. 112
(1)Documentaţia cadastrală de actualizare a altor informaţii tehnice cu privire la imobil conţine:
a)dovada achitării tarifului;
b)cererea de recepţie şi înscriere;
c)declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)înscrisurile doveditoare ale drepturilor, faptelor şi/sau raporturilor juridice în temeiul cărora se solicită recepţia şi/sau înscrierea;
f)memoriul tehnic;
g)copia planului care a stat la baza alocării numărului cadastral a imobilului pentru care se solicită actualizarea, în situaţia în care imobilul este înscris în sistemul informatic de cadastru şi carte funciară fără geometrie;
h)planul de amplasament şi delimitare.
(2)Aceste actualizări pot privi:
a)adresa unde este situat imobilul, respectiv stradă, număr, bloc, scară, etaj, UI, sector, UAT, tarla, parcelă, unitate amenajistică/unitate de producţie, vecinătăţile imobilului, fără afectarea amplasamentului;
b)releveele aferente construcţiei;
c)erori ale suprafeţelor parcelelor componente ale imobilului, fără a afecta suprafaţa totală a imobilului, precum şi suprafaţa utilă a încăperilor componente ale UI-ului, fără modificarea suprafeţei utile totale;
d)alte erori cu privire la identificarea cadastrală a imobilului, fără afectarea amplasamentului şi a suprafeţei totale
(3)În cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), inspectorul actualizează datele textuale în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, ca urmare a cererii de actualizare însoţită de actul juridic specific şi de dovada achitării tarifului aferent serviciului de actualizare.
(4)Actualizarea informaţiilor tehnice cu privire la adresa unde este situat imobilul, respectiv: stradă, număr, bloc, scară, etaj, se va putea face şi din oficiu în cazul unităţilor individuale pentru transpunerea în format electronic/conversia cărţii funciare, în baza certificatului de nomenclatură stradală.
SECŢIUNEA 4:4.2.4. Documentaţia pentru înregistrarea în planul cadastral a imobilelor situate în zona de aplicare a Decretului-lege nr. 115/1938
Art. 113
Documentaţia cadastrală de înregistrare în planul cadastral se întocmeşte pentru atribuirea de număr cadastral în cazul imobilelor prevăzute la art. 40 alin. (21) din Legea nr. 7/1996.
Art. 114
Documentaţia cadastrală de înregistrare în planul cadastral a imobilelor conţine:
a)Cererea de recepţie şi înscriere;
b)Dovada achitării tarifului, dacă este cazul;
c)Declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)Copiile actelor de identitate ale proprietarilor şi ale altor titulari de drepturi reale persoane fizice/adeverinţă emisă de către Serviciul Public Comunitar de Evidenţa Populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)Certificatul fiscal eliberat de primăria în circumscripţia căreia se află imobilul respectiv, în cazurile prevăzute de lege;
f)Memoriul tehnic;
g)Planul de amplasament şi delimitare;
h)Certificatul de căsătorie în copie legalizată când este cazul.
Art. 115
(1)Concomitent cu înregistrarea în planul cadastral se pot efectua şi alte operaţiuni tehnice/juridice, precum: actualizare categorie de folosinţă sau destinaţie, modificare suprafaţă, schimbare adresă poştală, notare posesie în cazul prevăzut de art. 41 alin. (3) lit. c) din Legea nr. 7/1996, înscrierea/extinderea/radierea unei construcţii edificate pe un teren identificat cu număr topografic, etc.
(2)Aceste operaţiuni se efectuează în baza documentaţiei cadastrale prevăzute la art. 114 şi a înscrisurilor justificative.
SECŢIUNEA 5:4.2.5. Condominiu
Art. 116
(1)În vederea înscrierii condominiului se deschide o carte funciară a terenului, o carte funciară colectivă pentru întreaga construcţie şi câte o carte funciară individuală pentru fiecare proprietate individuală care poate reprezenta apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă.
(2)Cartea funciară colectivă se înfiinţează concomitent cu deschiderea primei cărţi funciare aferente unei unităţi individuale din cadrul condominiului, la cererea proprietarului acesteia.
(3)Dacă nu există deschisă carte funciară colectivă, documentaţia se completează cu o fişă colectivă care conţine datele din cartea de imobil cu privire la lista apartamentelor, suprafaţa blocului, suprafaţa utilă a apartamentelor, descrierea părţilor comune, suprafaţa terenului aferent blocului precum şi cotele aferente fiecărei unităţi individuale din părţile comune ale construcţiei şi din teren.
(4)Dacă se solicită înscrierea unui drept asupra unui etaj sau asupra unui apartament dintr-o clădire ce formează obiectul unei proprietăţi individuale pe etaje sau pe apartamente, la documentaţie se va ataşa releveul etajului/apartamentului.
(5)Se asimilează unităţii individuale locurile de parcare situate în construcţii de tip condominiu.
(6)Fac parte din unitatea individuală terasele şi alte asemenea dotări specificate în certificatul de atestare a edificării construcţiei sau autorizaţiei de construire sau alt act administrativ eliberat de autoritatea locală competentă.
Art. 117
(1)Alipirea unităţilor individuale se realizează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)unităţile individuale alăturate, situate în acelaşi condominiu, au cel puţin un perete comun, o terasă sau un hol, altele decât cele de folosinţă comună generală;
b)unităţile individuale situate la etaje diferite, cu condiţia să aibă planşeu comun şi să existe scară de acces, alta decât scara din părţile de folosinţă comună generală;
(2)Transformările necesare alipirii se vor efectua conform legislaţiei în vigoare privitoare la construcţii.
Art. 118
(1)Documentaţia cadastrală de primă înregistrare unitate individuală va conţine:
a)dovada achitării tarifului;
b)cererea de recepţie şi înscriere;
c)declaraţia pe proprie răspundere cu privire la identificarea imobilului măsurat;
d)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
e)Înscrisurile doveditoare ale drepturilor, faptelor şi/sau reporturilor juridice în temeiul cărora se solicită recepţie şi/sau înscrierea;
f)memoriul tehnic;
g)releveul unităţii individuale;
(2)Pentru prima înregistrare UI, formată din apartament şi dependinţe distincte (boxă, pivniţă, garaj sau alte anexe) aparţinând aceluiaşi condominiu, se va întocmi o singură documentaţie cadastrală iar în anexa cuprinzând releveul apartamentului se figurează şi dependinţa aferentă.
(3)La solicitarea proprietarului, în scopul valorificării prin acte juridice de dispoziţie sau de administrare, se pot întocmi două sau mai multe documentaţii cadastrale, câte una pentru fiecare unitate individuală formată din apartament, respectiv din dependinţe.
(4)La executarea documentaţiilor cadastrale, persoanele autorizate au obligaţia să informeze beneficiarul despre consecinţele ce decurg din înscrierea dependinţelor în cartea funciară, separat de cea a apartamentului. Documentaţia va fi completată cu acordul proprietarului, întocmit într-un număr de exemplare egal cu cel al documentaţiilor cadastrale.
(5)Anterior înregistrării unei unităţi individuale sau actualizării informaţiilor tehnice cu privire la o unitate individuală, persoana autorizată analizează situaţia juridică a terenului şi a construcţiei condominiu şi întocmeşte documentaţia cadastrală de prima înregistrare sau de actualizare a informaţiilor tehnice cu privire la imobil, dacă se impune.
SECŢIUNEA 6:4.2.6. Notarea posesiei în cadrul lucrărilor de cadastru sporadic
Art. 119
(1)Persoanele interesate pot solicita notarea posesiei în cartea funciară în cazurile prevăzute de art. 41 alin. (3) lit. c) şi alin. (8) din Legea nr. 7/1996.
(2)În cazul notării posesiei pentru un imobil înscris într-o carte funciară deschisă în baza Decretului-lege nr. 115/1938, conform art. 40 alin. (3) lit. d) şi art. 41 alin. (8) lit. b) din Legea nr. 7/1996, în cartea funciară nou-înfiinţată nu se transcriu înscrierile active din vechea carte funciară. În cazul în care întreaga suprafaţă de teren din cartea funciară veche face obiectul documentaţiei cadastrale, această carte funciară se sistează.
(3)În cazul notării posesiei conform art. 41 alin. (8) lit. c)-e) din Legea nr. 7/1996 concomitent cu notarea posesiei se menţin toate poziţiile active din cartea funciară. Proprietarul tabular se radiază concomitent cu intabularea dreptului de proprietate în favoarea posesorului.
(4)În situaţia în care pe terenul cu privire la care s-a notat posesia sunt edificate construcţii pentru care există acte de proprietate, dreptul de proprietate asupra acestora se va intabula în cartea funciară.
SECŢIUNEA 7:4.2.7. Înscrierea în evidenţele de cadastru şi carte funciară a imobilelor aflate în evidenţa unui teritoriu administrativ, al căror amplasament este pe un alt teritoriu administrativ
Art. 120
(1)Pentru imobilele înregistrate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în situaţiile în care imobilul este înscris în cartea funciară pe un alt UAT decât cel pe care este amplasat sau când prin operaţiuni de rectificare, actualizare sau modificare a limitelor UAT imobilele îşi schimbă apartenenţa teritorială, punerea în concordanţă se realizează în baza cererii de modificare UAT şi a referatului de constatare întocmit de inspector şi aprobat de inginerul şef, pe flux integrat, de către oficiul teritorial, fără documentaţie cadastrală, la sesizarea persoanelor interesate sau din oficiu.
(2)Inspectorul actualizează informaţia din sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, iar în urma soluţionării cererii de către inspector, referatul se transmite serviciului de publicitate imobiliară. Persoanele responsabile cu activitatea de arhivare vor efectua modificările în documentele din arhiva oficiului teritorial.
Art. 121
Dacă oficiul teritorial nu poate identifica poziţia imobilului, punerea în concordanţă a informaţiilor se realizează în baza măsurătorilor efectuate la teren şi a documentaţiei întocmită de o persoană autorizată, conform prevederilor art. 122, la solicitarea persoanelor interesate.
Art. 122
Documentaţia de identificare a amplasamentului imobilului situat pe alt UAT decât cel în evidenţa căruia a fost înregistrat în cartea funciară, în situaţia corectării la cerere, conţine:
a)cererea de recepţie şi înscriere;
b)declaraţia pe proprie răspundere cu privire la înstrăinarea şi identificarea imobilului măsurat;
c)copiile actelor de identitate, în cazul proprietarilor persoane fizice/adeverinţă emisă de către serviciul public comunitar de evidenţa populaţiei din care să rezulte datele de identificare sau certificatul constatator, în cazul persoanelor juridice;
d)memoriul tehnic;
e)planul de amplasament şi delimitare;
Art. 123
(1)Cererea de anulare a numărului cadastral se înregistrează la biroul teritorial în evidenţa căruia a fost înscris imobilul. În urma acestei cereri se eliberează referatul de constatare şi anulare număr cadastral, întocmit de inspectorul de cadastru şi aprobat de inginerul şef, care se înregistrează, din oficiu, în Registrul General de Intrare, în baza căruia se sistează cartea funciară veche.
(2)Documentaţia prevăzută la art. 122 din prezentul regulament se înregistrează la biroul teritorial în evidenţa căruia este situat imobilul. În baza acestei documentaţii se va atribui număr cadastral şi se va deschide o nouă carte funciară. Cartea funciară nou deschisă va prelua descrierea imobilului din documentaţia cadastrală şi situaţia juridică din cartea funciară sistată. Încheierea va fi comunicată tuturor persoanelor interesate.
SECŢIUNEA 8:4.2.8. Rectificarea erorilor de identificare a limitelor unităţilor administrativ-teritoriale
Art. 124
(1)Rectificarea limitelor administrative este operaţiunea prin care se realizează corectarea limitei dintre două unităţi administrativ-teritoriale, stabilită iniţial pe bază de ortofotoplan de către comisia de delimitare, cu limita legală şi existentă în teren, determinată prin măsurători, pe baza inventarului de coordonate, fără a schimba descrierea traseului de hotar din procesul-verbal de delimitare semnat.
(2)Procedura va fi demarată în cadrul procesului de recepţie aferent lucrărilor de înregistrare sporadică/sistematică sau ori de câte ori se impune, dacă sunt întrunite condiţiile prevăzute de art. 11 alin. (15) din Legea nr. 7/1996.
(3)În procesul de recepţie, inspectorul care verifică documentaţia cadastrală semnalează inginerului şef erorile topologice constatate între stratul imobilelor şi stratul limitelor administrative din sistemul informatic e-Terra, în vederea stabilirii situaţiei de rectificare şi demarării procedurii.
(4)Erorile menţionate la alin. (1) nu constituie piedică la recepţia documentaţiei întocmite corect.
Art. 125
(1)Documentaţia privind rectificarea limitei administrative cuprinde:
a)Solicitarea de rectificare a limitei administrativ-teritoriale;
b)Memoriul tehnic;
c)Reprezentarea grafică a ambelor configuraţii ale limitei administrative (noua şi vechea configuraţie);
d)Inventarul de coordonate, în sistem naţional de proiecţie, al punctelor ce definesc noua limită între punctele de trei hotare;
e)Schiţa anexă cu reprezentarea grafică a punctelor din inventarul de coordonate; schiţa anexă, în copie conformă cu originalul, va fi comunicată UAT-urilor
f)Alte documente relevante.
(2)Ulterior finalizării lucrărilor de înregistrare sistematică a imobilelor, în procedura de rectificare a limitei administrative va fi utilizat inventarul de coordonate aferent limitei sau tronsoanelor de limită determinate conform documentaţiei recepţionate de către OCPI.