Subcapitolul 5 - 3.5. Căile de atac împotriva încheierii de carte funciară - Regulament din 2023 de recepţie şi înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară
M.Of. 125 bis
În vigoare Versiune de la: 18 Noiembrie 2025
SUBCAPITOLUL 5:3.5. Căile de atac împotriva încheierii de carte funciară
Art. 49
Cererea pe care s-a întemeiat încheierea registratorului nu se poate modifica sau întregi prin căile de atac exercitate.
Art. 50
(1)Cererea de reexaminare se formulează de persoanele şi în condiţiile prevăzute de art. 31 alin. (2) din Legea nr. 7/1996.
(2)Cererea de reexaminare va fi motivată.
(3)Cererea de reexaminare se soluţionează, prin încheiere, în termenul legal potrivit art. 31 alin. (2) din Legea nr. 7/1996. Reexaminarea părţii tehnice a documentaţiei este în sarcina inginerului şef şi se soluţionează printr-un referat care stă la baza emiterii încheierii prin care se soluţionează cererea de reexaminare.
(4)Soluţionarea cererii de reexaminare se face cu aplicarea dispoziţiilor referitoare la procedura de soluţionare a unei cereri de înscriere, în baza actelor anexate cererii iniţiale. Pentru soluţionarea cererii de reexaminare, registratorul şef are posibilitatea de a solicita înscrisuri noi.
(5)În situaţia în care încheierea de carte funciară împotriva căreia s-a formulat cerere de reexaminare a fost soluţionată de un registrator care a fost numit ulterior în funcţia de registrator-şef, reexaminarea se soluţionează de un alt registrator din cadrul oficiului teritorial, în baza unui mandat special acordat în acest sens. Se procedează similar în cazul în care atribuţiile registratorului-şef sunt aduse la îndeplinire, pe o perioadă determinată, de către un registrator de carte funciară care a emis încheierea atacată cu reexaminare.
(6)În situaţia în care încheierea împotriva căreia s-a formulat cerere de reexaminare este urmarea unei cereri de recepţie şi înscriere procedura stabilită la alin. (5) se aplică în mod similar şi inginerului şef.
(7)Reexaminările care privesc încheieri ale căror dosare se regăsesc în format analog, în arhiva biroului teritorial, se soluţionează în baza copiei certificate a tuturor actelor şi a documentaţiilor care au stat la baza soluţionării, precum şi a dovezii efectuării comunicării încheierii atacate. Acestea se înaintează inginerului şef sau registratorului şef, după caz, în termen de cel mult 2 zile lucrătoare de la data înregistrării reexaminării.
(8)Demersurile şi obligaţia respectării termenului stipulat la alin. (7) revin, potrivit competenţelor specifice, referentului de la registratură şi referentului arhivar.
(9)Reexaminările care privesc încheieri de soluţionare a cererilor în format electronic sau a celor depuse în condiţiile art. 281 alin. (2) din Legea nr. 7/1996, se soluţionează de inginerul şef şi/sau registratorul şef în baza actelor anexate cererii iniţiale încărcate în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară.
Art. 51
(1)Plângerea împotriva încheierii de reexaminare se formulează de persoanele şi în condiţiile prevăzute de lege.
(2)Plângerea împotriva încheierii registratorului şef prezentată la ghişeu, prin poştă ori prin curier se depune la biroul teritorial care a comunicat-o, se menţionează în registrul general de intrare sub numărul dosarului iniţial, fără a primi număr nou de înregistrare, cu precizarea numelui/denumirii persoanei ce o formulează şi data depunerii acesteia.
(3)Plângerea împotriva încheierii se poate depune şi direct la judecătoria în a cărei rază de competenţă teritorială se află imobilul, situaţie în care instanţa va solicita, din oficiu, biroului teritorial comunicarea copiei dosarului încheierii şi a copiei cărţii funciare, precum şi notarea plângerii în cartea funciară. În acest caz, plângerea se menţionează în registrul general de intrare sub numărul dosarului iniţial, fără a primi număr nou de înregistrare, cu precizarea datei primirii acesteia.
(4)În situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3) nu se emite încheiere de carte funciară.
(5)După verificarea dosarului şi menţionarea din oficiu a plângerii în cartea funciară, acesta se înaintează de îndată, dar nu mai târziu de 15 zile de la înregistrare, judecătoriei în a cărei rază de competenţă teritorială se află imobilul, cu adresă de înaintare semnată de registratorul şef sau registratorul coordonator, după caz, şi de către referentul de la arhivă.
(6)Dosarul care se înaintează instanţei este format din copia certificată a actelor şi a documentaţiilor care au stat la baza emiterii încheierii de carte funciară, a încheierii registratorului şef prin care s-a soluţionat cererea de reexaminare, a plângerii, a cărţii funciare dacă este deschisă precum şi dovada efectuării comunicărilor. Dacă, ulterior, sunt înregistrate şi alte plângeri privind acelaşi dosar, se vor înainta şi acestea instanţei, cu menţionarea numărului iniţial de comunicare.
Art. 52
(1)În caz de admitere a plângerii, hotărârea definitivă a instanţei judecătoreşti produce efecte pentru cartea funciară de la data înregistrării cererii de înscriere la biroul teritorial. Înscrierea dispusă se efectuează în baza unui exemplar conform cu originalul al hotărârii judecătoreşti prin care a fost admisă plângerea, cu menţiunea că este rămasă definitivă, iar încheierea emisă nu este supusă nici unei căi de atac. Prin aceeaşi încheiere se dispune radierea plângerii din cartea funciară.
(2)În cazul în care prin hotărârea judecătorească nu s-a dispus efectuarea unor operaţiuni de carte funciară, dosarul se depune la arhivă la numărul iniţial, radiindu-se totodată plângerea din cartea funciară prin încheiere care nu este supusă nici unei căi de atac.