Partea iii - REGULI SPECIALE DE NAVIGAŢIE PE SECTORUL ROMÂNESC AL DUNĂRII FLUVIALE - Regulament din 2013 DE NAVIGAŢIE PE DUNĂRE ÎN SECTORUL ROMÂNESC - ediţia 2013
M.Of. 378 bis
În vigoare Versiune de la: 14 Mai 2015
PARTEA III:REGULI SPECIALE DE NAVIGAŢIE PE SECTORUL ROMÂNESC AL DUNĂRII FLUVIALE
Prezentele reguli speciale de navigaţie se aplică pe sectorul românesc al Dunării cuprins între Km 175 (Brăila) şi Km 1075 (gura Nerei) şi completează "Regulamentul de navigaţie pe Dunăre " din Partea I
CAPITOLUL 1:A. REGULI SPECIALE DE NAVIGAŢIE LA TRECEREA PE SUB PODUL GIURGENI - VADU OII Km 237+800
Art. 1: Navigaţia pe sub pod. Gabarite de navigaţie
1.Navigaţia la trecerea pe sub pod se desfăşoară în sens unic astfel:
- din amonte spre aval prin deschiderea centrală;
- din aval spre amonte prin deschiderea de la malul stâng, respectându-se cu stricteţe semnalizarea podului şi a şenalului navigabil în zonă.
Pe timp de ceaţă sau noapte cu vizibilitate redusă, se interzice trecerea pe sub pod a navelor şi convoaielor care nu au la bord un radar în stare bună de funcţionare.
În caz de vânt puternic sau furtună, se interzice orice trecere pe sub pod.
2.Gabaritele şenalului navigabil sunt:
a)prin deschiderea centrală a podului:
- lăţimea de 120 m;
- înălţimea liberă de trecere: 24,14 m faţă de cota "0" miră Hârşova;
b)prin deschiderea de la malul stâng a podului:
- lăţimea de 100 m;
- înălţimea liberă de trecere: 21,64 m faţă de cota "0" miră Hârşova;
Art. 2: Dimensiunile maxime ale convoaielor
1.Convoaiele remorcate sau împinse care navighează atât în amonte cât şi în aval, pot fi formate din cel mult 3 dane a 3 unităţi în dană, cu dimensiuni de cel mult 300 m lungime şi 35 m lăţime.
2.La marş în aval, convoaiele pot naviga şi în formaţie de două dane a câte patru unităţi în dană, cu dimensiuni de cel mult 220 m lungime şi 46 m lăţime.
Art. 3: Exigenţele tehnico - nautice ale convoaielor
1.Convoaie remorcate:
- la trecerea pe sub pod remorcherele trebuie să-şi reducă remorca la cel mult 45 m pentru navigaţia în amonte şi cel mult la 30 m pentru navigaţia în aval, iar legăturile între dane să fie de cel mult 15 m.
2.Convoaie împinse:
- trebuie să aibă o bună manevrabilitate la marş înainte, înapoi şi lateral;
- pe drum înainte, puterea împingătorului trebuie să asigure ţinerea la cap a convoiului şi la nevoie să poată modifica repede poziţia convoiului pe drumul de urmat;
- pe drum înapoi, convoiul trebuie să aibă manevrabilitate sigură pentru a putea lua direcţia voită şi a se menţine pe drum până la oprire;
- împingătorul trebuie să aibă puterea de a asigura deplasarea laterală a convoiului la trecerea pe sub pod, atunci când există pericolul de coliziune cu pilele podului.
Puterea remorcherelor sau împingătoarelor trebuie să asigure o viteză minimă de siguranţă a convoiului de cel puţin 12 km/h în apă liniştită şi menţinerea convoiului pe şenalul balizat la trecerea pe sub pod.
Art. 4: Locuri de oprire şi condiţii de manevră
1.În situaţia în care remorcherele sau împingătoarele nu asigură condiţiile stabilite mai sus, convoaiele se vor opri amonte în zona Km 240 sau la Hârşova în zona Km 252, iar aval în zona Km 236 în funcţie de puterea şi capacitatea de manevrabilitate a navei autopropulsate, pentru a naviga în siguranţă la trecerea pe sub podul Giurgeni-Vadu Oii.
2.În locurile de oprire amonte, rondoul de 1800 nu trebuie să depăşească o suprafaţă cu lăţime de 1,5 x lungimea convoiului, iar în sensul curentului apei cu lăţime de 3,5 x lungimea convoiului. Pentru respectarea exigenţelor la oprire prin rondou, convoaiele vor avea dimensiunile formaţiei astfel încât să se încadreze în gabaritele şenalului navigabil la locurile stabilite.
3.În cazul opririi pe direcţia de marş, distanţa parcursă până la oprirea completă nu trebuie să depăşească:
- în marş amonte 200 m sau cel mult o lungime de convoi;
- în marş aval 600 m sau cel mult 3 lungimi de convoi.
4.Puterea remorcherelor sau împingătoarelor, trebuie să asigure menţinerea convoiului pe şenalul balizat la trecerea pe sub pod.
Comandanţii de convoaie îşi vor organiza formaţiile în limitele dimensiunilor maxime admise, în funcţie de puterea remorcherului sau împingătorului, astfel încât convoaiele să nu depăşească 6 tone marfă/CP şi respectiv 8 tone capacitate/CP.
CAPITOLUL 2:B. REGULI SPECIALE DE NAVIGAŢIE LA TRECEREA PE SUB PODURILE DE LA CERNAVODĂ km 300 şi 300 + 070
Art. 1: Navigaţia pe sub poduri
1.Navigaţia pe Dunăre în zona podurilor de la Cernavodă se desfăşoară prin deschiderea centrală a podurilor, în sens unic alternativ, respectându-se cu stricteţe semnalizarea podurilor şi a şenalului navigabil în zonă.
Este interzisă încrucişarea, depăşirea şi navigaţia la aceeaşi înălţime între km 299 +100 şi km 301+900.
Prioritatea de trecere o au navele/convoaiele care navigă dinspre amonte spre aval. Pe timp de ceaţă sau noapte cu vizibilitate redusă se interzice trecerea pe sub poduri a navelor şi convoaielor care nu au la bord un radar în stare bună de funcţionare.
În caz de vânt puternic sau furtună se interzice orice trecere pe sub poduri.
2.Gabaritul şenalului navigabil prin deschiderea centrală a podurilor este:
- lăţimea maximă: 150 m;
- înălţimea liberă de trecere: 31,03 m faţă de "0" miră Cernavodă.
Art. 2: Dimensiunile maxime ale convoaielor
1.Pentru nivelul de apă situat peste cota + 150 cm Cernavodă:
- convoaiele remorcate sau împinse care navigă spre amonte vor fi formate din trei dane a trei unităţi în dană, cu dimensiunile maxime de 300 m lungime şi 35 m lăţime;
- la marş în aval, convoaiele pot naviga şi în formaţii de două dane a patru unităţi în dană, cu dimensiunile maxime de 220 m lungime şi 46 m lăţime.
2.Pentru nivelurile situate între cota + 150 cm şi ± 0,00 cm Cernavodă:
- convoaiele, atât pentru navigaţia în amonte cât şi pentru navigaţia în aval, vor avea în formaţii şase unităţi, câte trei unităţi în două dane. Lungimea convoiului va fi de maxim 220 m, iar lăţimea de maxim 33 m.
3.Pentru nivelurile situate sub cota ± 0,00 cm Cernavodă:
- convoaiele, atât pentru navigaţia în amonte cât şi pentru navigaţia în aval, vor avea în formaţii patru unităţi, câte două unităţi în două dane. Lungimea convoiului va fi de maxim 220 m, iar lăţimea de 23 m.
Art. 3: Exigenţele tehnico - nautice ale convoaielor
1.Convoaie remorcate:
- la trecerea pe sub pod, remorcherele trebuie să-şi reducă remorca la cel mult 45 m, pentru navigaţia în amonte şi la cel mult 25 m, pentru navigaţia în aval, iar legăturile între dane să fie de cel mult 15 m.
2.Convoaie împinse:
- trebuie să aibă o bună manevrabilitate la marş înainte, înapoi şi lateral;
- pe drum înainte puterea împingătorului trebuie să asigure ţinerea la cap a convoiului pe drumul de urmat;
- pe drum înapoi convoiul trebuie să aibă manevrabilitate sigură pentru a putea lua direcţia voită şi a se menţine pe drum până la oprire;
- împingătorul trebuie să aibă capacitatea de a asigura deplasarea laterală a convoiului la trecerea pe sub pod atunci când există pericolul de coliziune cu pilele podurilor.
Puterea remorcherelor sau împingătoarelor trebuie să asigure o viteză minimă de siguranţă a convoiului de cel puţin 12 km/h în apă liniştită şi menţinere a convoiului pe şenalul balizat la trecerea pe sub pod.
Art. 4: Locuri de oprire şi condiţii de manevră
1.Conducătorii de convoaie îşi pot organiza formaţiile cu un număr mai mic sau mai mare de unităţi în limitele dimensiunilor maxime admise, în funcţie de puterea remorcherului sau împingătorului astfel încât convoaiele să nu depăşească 6 tone marfă/CP şi respectiv 8 tone capacitate/CP.
2.În situaţiile în care remorcherele sau împingătoarele nu asigură condiţiile stabilite mai sus, convoaiele se vor opri în vederea modificării formaţiilor, pentru a naviga în siguranţă la trecerea pe sub poduri.
Locurile de oprire sunt următoarele:
- pe Dunăre în aval de km 296 şi respectiv amonte la km 303.
Pentru respectarea exigenţelor la oprire prin rondou convoaiele vor avea dimensiunile formaţiei astfel încât să se încadreze în gabaritele şenalului navigabil la locurile stabilite.
CAPITOLUL 3:C. REGULI SPECIALE DE NAVIGAŢIE LA TRECEREA PE SUB PODURILE DE LA FETEŞTI Km 42 + 220 şi Km 42 + 300 BRAŢ BORCEA
Art. 1: Navigaţia pe sub poduri. Gabarite de navigaţie
1.Navigaţia pe braţul Borcea, în zona podurilor de la Feteşti, se desfăşoară în sens unic astfel:
- din aval spre amonte prin deschiderea centrală;
- din amonte spre aval prin deschiderea de la malul stâng respectându-se cu stricteţe semnalizarea podurilor şi balizarea şenalului navigabil din zonă.
Pe timp de ceaţă sau noapte cu vizibilitate redusă, se interzice trecerea pe sub poduri a navelor şi a convoaielor care nu au la bord un radar în stare bună de funcţionare. În caz de vânt puternic sau furtună, se interzice orice trecere pe sub pod.
2.Gabaritele şenalelor navigabile sunt:
a)prin deschiderile de la malul stâng:
- lăţimea maximă: 100 m;
- înălţimea de liberă trecere: 17,59 m faţă de cota "0" miră Călăraşi.
b)prin deschiderile centrale:
- lăţimea maximă: 100 m;
- înălţimea de liberă trecere: 18,04 m faţă de cota "0" miră Călăraşi.
Art. 2: Dimensiunile maxime ale convoaielor
1.Pentru navigaţia la nivelurile de apă situate peste cota + 150 cm Cernavodă:
- convoaiele remorcate sau împinse care navigă spre amonte vor fi formate din două dane a câte trei unităţi în dană, cu dimensiunile maxime de 220 m lungime şi 33 m lăţime;
- la marş aval, convoaiele pot naviga şi în formaţii de o singură dană, cu patru unităţi având dimensiunile maxime de 140 m lungime şi 40 m lăţime;
2.Pentru nivelurile de apă la cota +150 cm sau mai mici Cernavodă:
- convoaiele remorcate sau împinse care navigă spre amonte vor fi formate din două dane a câte trei unităţi în dană, cu dimensiunile maxime de 205 m lungime şi 33 m lăţime;
- la marş în aval, convoaiele formate din două dane a câte trei unităţi vor avea dimensiunile maxime de 190 m lungime şi 33 m lăţime. Pot naviga aval şi formaţii de o singură dană cu patru unităţi având dimensiunile maxime de 125 m lungime şi 40 m lăţime.
Art. 3: Exigenţe tehnico - nautice ale convoaielor
1.Convoaie remorcate:
- la trecerea pe sub pod, remorcherele trebuie să-şi reducă remorca la cel mult 45 m pentru navigaţia în amonte şi la cel mult 25 m pentru navigaţia în aval, iar legăturile între dane să fie de cel mult 15 m.
2.Convoaie împinse:
- trebuie să aibă o bună manevrabilitate la marş înainte, înapoi şi lateral;
- pe drum înainte puterea împingătorului trebuie să asigure ţinerea la cap a convoiului şi la nevoie să poată modifica repede poziţia convoiului pe drumul de urmat;
- pe drum înapoi, convoiul trebuie să aibă manevrabilitate sigură de a putea lua direcţia dorită şi de a se menţine pe drum până la oprire;
- împingătorul trebuie să aibă capacitatea de a asigura deplasarea laterală a convoiului la trecerea pe sub pod, atunci când există pericolul de coliziune cu pilele podului.
Puterea remorcherelor sau împingătoarelor trebuie să asigure viteză minimă de siguranţă a convoiului de cel puţin 12 km/h în apă liniştită şi menţinerea convoiului pe şenalul balizat la trecerea pe sub pod.
Art. 4: Locuri de oprire şi condiţii de manevră
1.Conducătorii de convoaie îşi pot organiza formaţiile cu un număr mai mic sau mai mare de unităţi, în limitele dimensiunilor maxime admise, în funcţie de puterea remorcherului sau împingătorului, astfel încât convoaiele să nu depăşească 6 tone marfă/CP şi respectiv 8 tone capacitate/CP.
2.În situaţiile în care remorcherele sau împingătoarele nu asigură condiţiile stabilite mai sus, convoaiele se vor opri în vederea modificării formaţiilor, pentru a naviga în siguranţă la trecerea pe sub poduri.
3.Locurile de oprire sunt următoarele:
- pe braţul Borcea, în aval de km 40 + 800 şi respectiv în amonte de km 44.
4.Pentru respectarea exigenţelor de oprire prin rondou, convoaiele vor avea dimensiunile formaţiei astfel încât să se încadreze în gabaritele şenalului navigabil la locurile stabilite.
CAPITOLUL 4:D. REGULI SPECIALE DE NAVIGAŢIE LA TRECEREA PE SUB PODUL GIURGIU - RUSE Km 488 + 700
Art. 1: Navigaţia pe sub pod
1.Navigaţia pe sub pod este permisă în permanenţă ziua şi noaptea.
2.Trecerea navelor şi convoaielor pe sub pod se va face numai prin deschiderea laterală imediat vecină deschiderii centrale şi situate în dreapta ei, după sensul de trecere al navelor.
3.În perioada apelor mari, precum şi în restul perioadei de navigaţie, pentru navele a căror înălţime de la linia de plutire la cel mai înalt punct fix nedemontabil nu permite trecerea pe sub pod prin deschiderile laterale, navigaţia se va face prin deschiderea centrală cu travee mobilă.
4.Navigaţia prin deschiderea centrală se va face numai după ridicarea traveei mobile a acestei deschideri.
5.Navele care trebuie să treacă prin deschiderea centrală, vor opri în aşteptarea ridicării traveei mobile la cel puţin 500 m înainte pe pod, pentru navele care vin din aval şi cel puţin 1000 m înainte de pod, pentru navele care vin din amonte, în zonele marcate pe ambele maluri cu semnale care indică permiterea ancorării.
Navele care navighează din amonte de pod spre aval, pot opri şi în porturile Giurgiu şi Ruse.
Art. 2: Gabaritele de navigaţie
1.Lăţimea şenalului navigabil prin deschiderile laterale este de 120 m.
2.Înălţimea liberă pe sub pod, prin deschiderile laterale este de 20,14 m pasa de trecere aval-amonte şi 20,20 m pasa de trecere amonte-aval faţă de cota "0" miră Giurgiu sau de 20,96 m pasa de trecere amonte-aval şi 20,90 m pasa de trecere aval-amonte faţă de cota "0" miră Ruse.
3.Lăţimea şenalului navigabil prin deschiderea centrală este de 60 m
4.Înălţimea liberă pe sub pod prin deschiderea centrală cu traveea în poziţie ridicată este de 27,54 m faţă de cota "0"miră Giurgiu şi 28,30 m faţă de cota "0" miră Ruse.
Art. 3: Ridicarea traveei mobile
1.Pentru a obţine ridicarea traveei mobile, navele care nu au gabarite de liberă trecere prin deschiderile laterale navigabile, vor prezenta cu cel puţin 5 ore înainte de ora pentru care solicită trecerea, o cerere de trecere prin deschiderea centrală.
2.Cererea se va face în scris. Ea va fi semnată de conducătorul navei sau de agentul societăţii de navigaţie căreia îi aparţine nava şi se va depune astfel:
- la una din căpităniile de port Turnu Măgurele sau Giurgiu, respectiv Nicopole sau Ruse, pentru navele care navighează din amonte spre aval;
- la Căpităniile de port Olteniţa sau Tutracan, pentru navele care navighează din aval spre amonte.
3.În cazul în care cererea a fost făcută prin Căpitănia portului Giurgiu sau Ruse, aceasta va fi transmisă prin telefonogramă staţiei Giurgiu Nord, care va stabili ora de ridicare a traveei mobile, cât mai aproape de ora solicitată prin cererea navei şi în orice caz nu mai devreme de ora propusă de navă.
În cazul când cererea s-a făcut prin Căpitănia de port Turnu Măgurele sau Olteniţa, respectiv Nicopole sau Tutracan, căpitănia de port respectivă va transmite telegrafic sau prin telefonogramă, Căpităniei de port Giurgiu respectiv Ruse, care vor anunţa la rândul lor staţia Giurgiu Nord.
4.Nava care aşteaptă trecerea prin deschiderea centrală, trebuie să fie gata a efectua trecerea la ora arătată de ea în cererea depusă.
În momentul când traveea mobilă s-a ridicat, semnalizarea automată pentru trecerea navelor prin deschiderea centrală a podului, indică libera trecere şi numai atunci nava va putea trecere.
5.Dacă în curs de o oră de la ridicarea traveei mobile, nava care a solicitat ridicarea nu a trecut, traveea mobilă poate fi coborâtă în poziţia sa normală.
6.Dacă nava care a solicitat ridicarea traveei mobile, nu a putut trecerea la ora solicitată va lua legătura cu Căpitănia portului Giurgiu sau Ruse pentru fixarea altei ore de trecerea navei.
7.Căpităniile de port Giurgiu şi Ruse, prin avizele către navigatori, vor stabili în amănunt regulile de navigaţie pentru trecerea navelor prin deschiderea centrală conform legilor şi regulamentelor de navigaţie în vigoare.
Art. 4: Semnalizarea pentru navigaţie
1.Semnalizarea pentru navigaţie, atât în zona podului cât şi pentru pod, prin deschiderile navigabile, este în conformitate cu Regulamentul de navigaţie pe Dunăre.
2.Deschiderile laterale sunt semnalizate pentru navigaţia curentă de zi şi de noapte.
3.Deschiderea centrală, în afară de perioada când traveea mobilă este ridicată, este semnalizată pe timp de zi şi de noapte cu semnale şi lumini de interzicere a navigaţiei.
Art. 5: Reglementarea navigaţiei
1.Reglementarea navigaţiei în zona podului şi pe sub pod, se va face în conformitate cu prevederile Regulamentului de navigaţie pe Dunăre.
2.Conducătorii navelor şi convoaielor care trec pe sub pod, sunt obligaţi a lua cunoştinţă în prealabil de "Avizele către navigatori" privind condiţiile de navigaţie pe sub pod.
Aceste avize către navigatori se găsesc la toate Căpităniile de port de pe sectorul românesc şi respectiv bulgar al Dunării.
3.Orice nerespectare a dispoziţiilor şi regulilor de navigaţie, care va avea ca urmare producerea vreunei avarii la pod sau la instalaţiile sale aferente, va atrage după sine, în afară de sancţiunile prevăzute şi plata despăgubirii pentru acoperirea pagubelor aduse podului şi instalaţiilor.
Art. 6: Dimensiunile maxime ale convoaielor
1.Convoaiele remorcate sau împinse care navighează atât în amonte cât şi în aval, pot fi formate din cel mult trei dane a câte trei unităţi în dană, cu dimensiuni de cel mult 300 m lungime şi 35 m lăţime.
2.La marş în aval, convoaiele pot naviga şi în formaţie de 2 dane a câte 4 unităţi în dană, cu dimensiuni de cel mult 220 m lungime şi 46 m lăţime.
Art. 7: Exigenţele tehnico - nautice ale convoaielor
1.Convoaie remorcate:
- la trecerea pe sub pod remorcherele trebuie să-şi reducă remorca la cel mult 45 m pentru navigaţia în amonte şi cel mult 30 m pentru navigaţia în aval, iar legăturile între dane să fie de cel mult 15 m.
2.Convoaie împinse:
- trebuie să aibă o bună manevrabilitate la marş înainte, înapoi şi lateral;
- pe drum înainte, puterea împingătorului trebuie să asigure ţinerea la cap a convoiului şi la nevoie să poată modifica repede poziţia convoiului pe drumul de urmat;
- pe drum înapoi, convoiul trebuie să aibă o manevrabilitate sigură pentru a putea lua direcţia voită şi a se menţine pe drum până la oprire;
- împingătorul trebuie să aibă puterea de a asigura deplasarea laterală a convoiului la trecerea pe sub pod, atunci când există pericolul de coliziune cu pilele podului.
Puterea remorcherelor sau împingătoarelor trebuie să asigure o viteză minimă de siguranţă a convoiului de cel puţin 12 km/h în apă liniştită şi menţinerea convoiului pe şenalul balizat la trecerea pe sub pod.
Art. 8: Locuri de oprire şi condiţii de manevră
1.În situaţia în care remorcherele sau împingătoarele nu asigură condiţiile stabilite mai sus, convoaiele se vor opri în vederea modificării formaţiilor, amonte şi aval de pod, în zona semnalizată care permite ancorarea, pentru a naviga în siguranţă la trecerea pe sub podul Giurgiu - Ruse.
Pentru respectarea exigenţelor de oprire prin rondou, convoaiele vor avea dimensiunile formaţiei astfel încât să se încadreze în gabaritele şenalului navigabil la locurile stabilite.
2.În cazul opririi pe direcţia de marş, distanţa parcursă până la oprirea completă nu trebuie să depăşească:
- în marş amonte 200 m sau cel mult o lungime de convoi;
- în marş aval 600 m sau cel mult 3 lungimi de convoi.