Capitolul 3 - SEMNALIZAREA VIZUALĂ A NAVELOR - Regulament din 2013 DE NAVIGAŢIE PE DUNĂRE ÎN SECTORUL ROMÂNESC - ediţia 2013
M.Of. 378 bis
În vigoare Versiune de la: 14 Mai 2015
CAPITOLUL 3:SEMNALIZAREA VIZUALĂ A NAVELOR
SECŢIUNEA I:GENERALITĂŢI
Art. 31: Aplicare şi definiţii
1.Atunci când condiţiile de vizibilitate impun, semnalizarea de noapte trebuie să fie purtată şi ziua.
2.Schiţele cu semnalizarea prevăzută în prezentul capitol figurează în Anexa nr. 3 a prezentului Regulament.
3.În prezentul capitol:
a)termenul "lumină de catarg" desemnează o lumină albă puternică, continuă, vizibilă pe un arc de orizont de 2250 şi dispusă astfel încât să fie văzută din prova până la 22030' înapoia traversului fiecărui bord;
b)termenul "lumini din borduri" desemnează o lumină verde clară la tribord şi o lumină roşie clară la babord, fiecare dintre aceste lumini proiectând o lumină continuă pe un arc de orizont de 112030' şi dispuse astfel încât să fie vizibile începând din prova până la 22030' înapoia traversului bordului corespunzător;
c)termenul "lumină de pupa" desemnează o lumină albă sau galbenă, clară sau obişnuită, proiectând o lumină continuă vizibilă pe toată întinderea unui arc de orizont de 1350 şi dispusă astfel încât să fie vizibilă până la 67030' la fiecare bord începând dinspre pupa;
d)termenul "lumină vizibilă din toate părţile" desemnează o lumină continuă vizibilă pe toată întinderea unui arc de orizont de 3600;
e)termenul "înălţime" desemnează înălţimea deasupra mărcilor de încărcare sau, pentru navele fără mărci de încărcare, deasupra planului liniei de plutire.
Art. 32: Lumini
În afara altor prevederi, luminile menţionate în prezentul Regulament trebuie să fie continue şi uniforme.
Art. 33: Panouri, pavilioane şi fanioane
1.În afara altor prevederi menţionate în prezentul Regulament, panourile şi pavilioanele prevăzute în prezentul Regulament trebuie să fie dreptunghiulare.
2.Culorile lor nu trebuie să fie nici murdare, nici decolorate.
3.Dimensiunile lor trebuie să fie suficiente pentru a asigura o bună vizibilitate; această condiţie este considerată îndeplinită în toate cazurile:
a)pentru panouri şi pavilioane:
- dacă lungimea şi lăţimea sunt fiecare de cel puţin 1 m, sau de cel puţin 0,60 m în cazul ambarcaţiunilor mici;
b)pentru fanioane:
- dacă lungimea este de cel puţin 1 m, iar lăţimea la baston este de cel puţin 0,50 m.
Art. 34: Cilindri, baloane, conuri şi biconuri
1.Cilindrii, baloanele, conurile şi biconurile prevăzute în prezentul Regulament pot fi înlocuite cu dispozitive care prezintă de la distanţă aceeaşi aparenţă.
2.Culorile lor nu trebuie să fie nici decolorate, nici murdare.
3.Dimensiunile lor trebuie să fie suficiente pentru a asigura buna vizibilitate; această condiţie este considerată ca îndeplinită în fiecare caz dacă:
a)înălţimea cilindrilor, este de cel puţin 0,80 m şi diametrul de cel puţin 0,50 m;
b)diametrul baloanelor, este de cel puţin 0,60 m;
c)înălţimea conurilor şi diametrul bazei lor, este de cel puţin 0,60 m;
d)înălţimea biconurilor, este de cel puţin 0,80 m iar diametrul de cel puţin 0,50 m.
4.Fără a aduce atingere paragrafului 3, ambarcaţiunile mici pot utiliza dispozitive de semnalizare ale căror dimensiuni sunt mai mici decât dimensiunile minimale prescrise, cu condiţia ca aceste dispozitive să fie destul de mari pentru a fi vizibile cu uşurinţă.
Art. 35: Lumini şi semnale interzise
1.Este interzis a se folosi lumini sau semnale, altele decât cele menţionate în prezentul Regulament sau a se folosi luminile sau semnalele menţionate în alte condiţii decât cele prevăzute sau admise de prezentul Regulament.
2.Totuşi, pentru comunicările între nave sau între nave şi uscat, este admisă folosirea altor lumini şi semnale cu condiţia ca acestea să nu poată fi confundate cu luminile sau semnalele menţionate în prezentul Regulament.
Art. 36: Lumini de rezervă
Atunci când luminile de semnalizare prevăzute în prezentul Regulament nu funcţionează, ele trebuie să fie înlocuite fără întârziere cu lumini de rezervă.
Totodată, atunci când lumina prevăzută trebuie să fie puternică, lumina de rezervă poate fi clară, şi atunci când lumina prevăzută trebuie să fie clară, lumina de rezervă poate să fie obişnuită. Restabilirea luminilor la puterea prescrisă trebuie să se facă în cel mai scurt timp posibil.
Art. 37: Interzicerea folosirii luminilor, proiectoarelor, panourilor, pavilioanelor etc.
1.Se interzice folosirea de lumini sau proiectoare, ca şi de panouri, pavilioane sau alte obiecte, dacă acestea pot fi confundate cu luminile sau semnalele menţionate în prezentul Regulament, sau dacă acestea împiedică vizibilitatea sau complică identificarea luminilor sau semnalelor.
2.Se interzice folosirea de lumini sau proiectoare care pot produce o orbire ce ar constitui un pericol sau o împiedicare a navigaţiei sau a circulaţiei terestre.
SECŢIUNEA II:SEMNALIZAREA DE NOAPTE ŞI DE ZI
SUBSECŢIUNEA A:SEMNALIZAREA ÎN MARŞ
Art. 38: Semnalizarea navelor autopropulsate izolate în marş
1.Navele autopropulsate izolate trebuie să poarte:
Noaptea:
a)o lumină de catarg, plasată în partea din faţă şi în axa navei, la o înălţime de cel puţin 5 m. Această înălţime poate fi redusă la 4 m când lungimea navei nu depăşeşte 40 m;
b)lumini din borduri, dispuse la aceeaşi înălţime şi în acelaşi plan perpendicular pe axa navei, la cel puţin 1 m mai jos faţă de lumina de catarg şi în spatele acesteia; ele trebuie să fie mascate spre interiorul navei astfel încât lumina verde să nu poată fi văzută de la babord şi nici lumina roşie de la tribord;
c)o lumină de pupa, plasată în partea din spate şi în axa navei la o înălţime suficientă pentru a fi văzută bine de navele care vin din urmă.
2.Orice navă autopropulsată izolată poate purta în plus, spre pupa, o a doua lumină de catarg, plasată în axa navei la cel puţin 3 m mai sus faţă de lumina de catarg din spre prova, astfel încât distanţa orizontală dintre aceste lumini să fie cel puţin de trei ori mai mare decât distanţa verticală. Orice navă autopropulsată cu o lungime mai mare de 110 m trebuie să poarte a doua lumină de catarg.
3.Orice navă autopropulsată care temporar urmează după o navă autopropulsată de întărire trebuie să păstreze luminile de la paragrafele 1 şi 2 de mai sus.
4.În afară de semnalele prevăzute de alte dispoziţii din prezentul regulament, navele rapide în marş, trebuie să poarte atât ziua, cât şi noaptea:
- două lumini galbene intermitente, puternice şi rapide;
Aceste lumini intermitente trebuie plasate la aproximativ 1 metru una deasupra celeilalte, într-un loc corespunzător şi la o înălţime în aşa fel încât să fie vizibile pe tot orizontul.
5.La trecerea printr-o deschidere a unui pod fix, pod mobil închis sau unui baraj, ori la trecerea prin ecluze, navele pot să poarte la o înălţime mai mică luminile de catarg prevăzute mai sus, la paragrafele 1 şi 2 de ale prezentului articol, astfel încât această trecere să se poată efectua fără dificultate.
6.Prevederile prezentului articol nu se aplică ambarcaţiunilor mici şi bacurilor.
Art. 39: Semnalizarea convoaielor remorcate în marş
1.Orice navă autopropulsată în marş din capul unui convoi remorcat şi orice navă autopropulsată de întărire care navigă în faţa altei nave autopropulsate, a unui convoi împins sau a unei formaţii în cuplu, trebuie să poarte:
Noaptea:
a)două lumini de catarg suprapuse la o distanţă de aproximativ 1 m între ele, plasate în partea din faţă şi în axa navei; lumina superioară trebuind să fie la o înălţime de cel puţin 5 m şi lumina inferioară trebuind plasată, pe cât posibil, la cel puţin 1 m mai sus de luminile din borduri;
b)lumini din borduri, corespunzând prevederilor paragrafului 1 b) de la art. 3.08;
c)o lumină de pupa galbenă, în locul luminii albe dispusă pe axa navei la o înălţime suficientă pentru a fi bine vizibilă de pe convoiul remorcat care urmează nava, sau de pe nava autopropulsată a convoiului împins sau a formaţiei în cuplu în faţa căreia navigă nava de întărire.
Ziua:
- un cilindru galben mărginit, sus şi jos, de două benzi negre şi albe, benzile albe fiind la extremităţile cilindrului.
Acest cilindru trebuie să fie dispus vertical la prova navei, la o înălţime suficientă pentru a fi vizibil din toate părţile.
2.Dacă în capul unui convoi remorcat navigă mai multe nave autopropulsate sau dacă în faţa unei nave autopropulsate, a un convoi împins sau a unei formaţii în cuplu navigă alături, una lângă alta, mai multe nave de întărire, cuplate sau nu, fiecare dintre aceste nave trebuie să poarte:
Noaptea:
În partea din faţă şi în axul navei în locul luminilor de catarg prevăzute la paragraful 1 a) de mai sus, trei lumini de catarg suprapuse, situate la aproximativ 1 m între ele, lumina superioară şi lumina inferioară trebuind să fie dispuse la aceeaşi înălţime ca şi luminile prevăzute la paragraful 1 a).
Ziua:
Cilindrul prescris la paragraful 1 de mai sus.
În cazul în care o navă, un material plutitor sau o instalaţie plutitoare se manevrează de mai multe nave autopropulsate, aceeaşi prevedere se aplică fiecăreia dintre acestea.
3.Navele unui convoi remorcat care urmează nava sau navele vizate la paragrafele 1 şi 2 de mai sus trebuie să utilizeze:
Pe timp de noapte:
O lumină albă, vizibilă din toate părţile, amplasată la o înălţime de cel puţin 5 m;
Pe timp de zi:
Un balon galben amplasat într-un loc corespunzător şi la o asemenea înălţime încât să fie vizibil din toate părţile.
Totuşi,
a)Dacă lungimea părţii remorcate a convoiului depăşeşte 110 m, acesta trebuie să poarte, pe timp de noapte, două din semnalele luminoase vizate mai sus din care unul pe partea prova şi unul pe partea pupa;
b)Dacă partea remorcată a unui convoi, cuprinde un rând format din mai mult de două nave cuplate, aceste semnale luminoase sau acest balon trebuie să fie purtate numai de cele două nave exterioare ale rândului.
Semnalizarea tuturor navelor remorcate ale unui convoi trebuie, pe cât posibil, să fie amplasată la aceeaşi înălţime deasupra planului apei.
4.Nava sau navele situate în coada convoiului remorcat trebuie să poarte, în afara semnalizării prevăzută la paragraful 3 de mai sus:
Noaptea:
- lumina de pupa conform prevederilor paragrafului 1 c) de la art. 3.08.
Dacă convoiul se termină printr-un rând format din mai mult de două nave cuplate, această lumină trebuie să fie purtată numai de către cele două nave aflate în partea exterioară a rândului. Dacă convoiul se termină cu ambarcaţiuni mici, nu trebuie să se ţină cont de aceste ambarcaţiuni pentru aplicarea prezentului paragraf.
5.La trecerea printr-o deschidere a unui pod fix, pod mobil închis sau a unui baraj, ori la trecerea prin ecluze, navele unui convoi remorcat pot să poarte la o înălţime mai mică luminile de catarg prevăzute mai sus la paragraful 1 a) şi paragrafele 2 şi 3 ale prezentului articol, astfel încât această trecere să se poată efectua fără dificultate.
6.Dacă navele vizate la paragraful 3 de mai sus sunt nave care vin direct de pe mare sau care pleacă pe mare, acestea pot:
Pe timp de noapte:
În locul semnalizării luminoase albe, să utilizeze semnalizările luminoase laterale prescrise la paragraful 1 b) al articolului 3.08;
Pe timp de zi:
Să utilizeze balonul galben.
7.Prevederile prezentului articol nu se aplică ambarcaţiunilor mici care remorchează numai ambarcaţiuni mici şi nici ambarcaţiunilor mici remorcate.
Art. 310: Semnalizarea convoaielor împinse în marş
1.Convoaiele împinse, trebuie să poarte:
Noaptea:
a)_
i)trei lumini de catarg la prova navei aflată în capul convoiului. Aceste lumini trebuie să fie dispuse sub forma unui triunghi echilateral cu baza orizontală într-un plan perpendicular pe axa longitudinală a convoiului. Lumina superioară trebuie să fie la o înălţime de cel puţin 5 m. Cele două lumini inferioare trebuie să fie dispuse la o distanţă de aproximativ 1,25 m una de alta şi la o distanţă de aproximativ 1,10 m sub lumina superioară.
ii)o lumină de catarg în faţa oricărei alte nave a cărei lăţime totală este vizibilă din faţă. Această lumină/semnal luminos trebuie să fie plasată pe cât posibil cu 3 metri mai jos de semnalul luminos superior vizat la punctul i).
Catargele care poartă aceste lumini trebuie să fie plasate pe axa longitudinală a navei pe care acestea se află;
b)lumini din borduri corespunzând specificaţiilor paragrafului 1 b) de la art. 3.08; aceste lumini trebuie să fie dispuse pe partea cea mai lată a convoiului, cât mai aproape posibil de împingător, la distanţa de cel mult 1 m de bordurile convoiului şi la o înălţime de cel puţin 2 m;
c)_
i)trei lumini de pupa pe împingător care să corespundă prevederilor paragrafului 1 c) de la art. 3.08, amplasate pe o linie perpendiculară pe axa longitudinală, la o distanţă de aproximativ 1,25 m una de alta şi la o înălţime suficientă pentru ca ele să nu poată fi mascate de una dintre celelalte nave ale convoiului.
ii)o lumină pupa pe fiecare navă a cărei lăţime totală este vizibilă din spate; totuşi când mai mult de două nave, altele decât împingătorul sunt vizibile din pupa, această lumină nu trebuie să fie purtată decât de cele două nave care se găsesc în exteriorul convoiului. Este permis să se mascheze aceste lumini de pupa astfel încât să nu-l orbească pe conducătorul convoiului.
2.Prevederile paragrafului 1 de mai sus se aplică de asemenea convoaielor împinse precedate noaptea de una sau mai multe nave autopropulsate de întărire. Totodată, luminile de pupa prevăzute la paragraful 1 c) i) de mai sus trebuie să fie galbene în locul celor albe.
Atunci când un convoi de împingere este precedat, pe timp de zi, de mai multe nave autopropulsate de întărire, împingătorul trebuie să poarte balonul galben prevgăzut la paragraful 3 al articolului 3.09.
3.La trecerea printr-o deschidere a unui pod fix, pod mobil închis sau unui baraj, ori la trecerea prin ecluze, convoiul împins poate purta la o înălţime mai mică luminile de catarg prevăzute la paragraful 1 a) de mai sus, astfel încât această trecere să se poată efectua fără dificultate.
4.Convoaiele împinse cu două împingătoare în formaţie cu cuplu, trebuie să poarte pe timp de noapte semnalele luminoase de pupa vizate la paragraful 1) c) i) de mai sus pe împingătorul care asigură tracţiunea principală, celălalt împingător trebuie să poate lumina de pupa vizată la paragraful 1 c) ii) de mai sus.
5.Pentru aplicarea prezentului capitol, convoaiele împinse ale căror dimensiuni maximale nu depăşesc 110 m pe 12 m sunt considerate ca nave autopropulsate izolate.
Art. 311: Semnalizarea formaţiilor în cuplu aflate în marş
1.Formaţiile în cuplu trebuie să poarte:
Noaptea:
a)o lumină de catarg pe fiecare navă autopropulsată care să corespundă prevederilor paragrafului 1 a) de la art. 3.08; totuşi, pe navele nepropulsate, această lumină de catarg poate fi înlocuită de o lumină albă, vizibilă din toate părţile, care corespunde specificaţiilor paragrafului 3 al articolului 3.09, amplasată într-un loc corespunzător, dar nu mai sus decât lumina de catarg a navei sau a navelor autopropulsate;
b)luminile din borduri, corespunzând prevederilor paragrafului 1 b) de la art. 3.08; aceste lumini trebuie să se situeze în exteriorul formaţiei, pe cât posibil la aceeaşi înălţime şi la cel puţin 1 m mai jos de lumina de catarg cea mai joasă;
c)pe fiecare navă, lumina de pupa prevăzută la paragraful 1 c) de la art. 3.08.
2.Prevederile paragrafului 1 de mai sus se aplică de asemenea formaţiilor în cuplu care sunt precedate noaptea de una sau mai multe nave autopropulsate de întărire. Când o formaţie în cuplu este precedată pe timp de zi de una sau mai multe nave de întărire, fiecare navă din formaţie trebuie să poarte balonul galben vizat la paragraful 3 al articolului 3.09.
3.La trecerea printr-o deschidere a unui pod fix, pod mobil închis sau baraj, sau la trecerea prin ecluze, formaţia în cuplu poate purta luminile de catarg prevăzute mai sus la paragraful 1 a) la o înălţime mai mică, astfel încât această trecere să se poată efectua fără dificultăţi.
4.Prevederile prezentului articol nu se aplică nici ambarcaţiunilor mici care duc în cuplu numai ambarcaţiuni mici, nici ambarcaţiunilor mici care navigă în cuplu.
5.În scopul aplicării prezentului capitol, formaţiile în cuplu cu o lungime care nu depăşeşte 110 m şi cu o lăţime care nu depăşeşte 12 m sunt considerate ca fiind nave autopropulsate izolate.
Art. 312: Semnalizarea navelor cu vele aflate în marş
1.Navele cu vele trebuie să poarte:
Noaptea:
a)luminile din borduri, prevăzute la paragraful 1 b) de la art. 3.08; totuşi, aceste lumini pot fi lumini obişnuite în loc de lumini clare;
b)lumina de pupa, prevăzută la paragraful 1 c) de la art. 3.08.
2.În afara luminilor prevăzute la paragraful 1 de mai sus, o navă cu vele poate purta:
- două lumini obişnuite sau clare suprapuse, vizibile din toate direcţiile, din care lumina superioară trebuie să fie roşie şi lumina inferioară verde; aceste lumini trebuie să fie amplasate într-un loc corespunzător, în vârful sau în partea superioară a catargului, la cel puţin 1 m una de alta.
3.Orice navă care navigă cu vele şi care utilizează în acelaşi timp propriile mijloace mecanice de propulsie trebuie să poarte:
Pe timp de noapte:
Luminile vizate la paragraful 1, precum şi o lumină de catarg în locul luminilor vizate la paragraful 2.
Pe timp de zi:
Un con negru cu vârful în jos.
Acest con trebuie să fie plasat cât mai sus posibil şi într-un loc unde va fi cel mai vizibil.
4.Dispoziţiile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu sunt aplicabile micilor ambarcaţiuni. Dispoziţiile paragrafului 2 nu sunt aplicabile navelor vizate la articolul 3.35.
Art. 313: Semnalizarea ambarcaţiunilor mici aflate în marş
1.Ambarcaţiunile mici autopropulsate izolate trebuie să poarte:
Noaptea:
a)o lumină de catarg; această lumină trebuie să fie dispusă în axa ambarcaţiunii la cel puţin 1 m deasupra luminilor din borduri şi trebuie să fie clară şi nu puternică;
b)lumini din borduri; aceste lumini pot fi obişnuite în loc de clare şi trebuie să fie dispuse astfel:
i)aşa cum prevede paragraful 1 b) de la art. 3.08, sau
ii)una lângă cealaltă sau în aceeaşi lampă (acelaşi felinar), în axa ambarcaţiunii, la prova sau aproape de prova;
c)o lumină de pupa care să corespundă prevederilor paragraful 1 c) de la art. 3.08.
Totuşi, această lumină poate fi suprimată dar, în acest caz, lumina de catarg prevăzută la paragraful a) de mai sus, trebuie să fie înlocuită cu o lumină albă clară, vizibilă din toate părţile.
2.Ambarcaţiunile mici autopropulsate navigând izolat, cu o lungime mai mică de 7 m, pot, în locul luminilor prevăzute la paragraful 1 de mai sus, să poarte o lumină albă obişnuită dispusă într-un loc corespunzător şi la o înălţime de la care să fie vizibilă din toate părţile.
3.Dacă o ambarcaţiune mică remorchează sau duce în cuplu numai ambarcaţiuni mici, ea trebuie să poarte luminile prevăzute la paragraful 1 de mai sus.
4.Ambarcaţiunile mici remorcate sau duse în cuplu trebuie să poarte o lumină albă obişnuită, vizibilă din toate părţile. Această dispoziţie nu se aplică bărcilor de serviciu ale navelor.
5.Ambarcaţiunile mici cu vele trebuie să poarte:
Noaptea:
- fie luminile din borduri şi o lumină de pupa, însă luminile din borduri trebuie să fie dispuse una lângă alta sau în aceeaşi lampă (acelaşi felinar) în axa ambarcaţiunii, la prova sau aproape de prova, iar lumina de pupa trebuie să fie dispusă în partea din spate a ambarcaţiunii; totuşi aceste lumini pot fi lumini obişnuite;
- fie luminile din borduri şi o lumină de pupa, dispuse în aceeaşi lampă (acelaşi felinar) amplasată într-un loc corespunzător în vârful sau în partea superioară a catargului; aceste lumini pot fi obişnuite;
- fie, în cazul ambarcaţiunilor cu o lungime mai mică de 7 m, o lumină albă obişnuită, vizibilă din toate părţile. La apropierea altor nave, aceste ambarcaţiuni sunt obligate în afară de aceasta să arate o a doua lumină albă obişnuită.
6.Ambarcaţiunile mici izolate care nu sunt nici autopropulsate nici cu vele trebuie să poarte:
Noaptea:
- o lumină albă obişnuită, vizibilă din toate părţile.
Totuşi bărcile de serviciu care se găsesc în aceleaşi condiţii trebuie să arate această lumină numai la apropierea altor nave.
7.La trecerea printr-o deschidere a unui pod fix, pod mobil închis sau a unui baraj, ori la trecerea prin ecluze, luminile de catarg prevăzute în prezentul articol pot fi purtate la o înălţime mai mică, astfel încât această trecere să poată fi efectuată fără dificultăţi.
Art. 314: Semnalizarea suplimentară a navelor în marş şi care efectuează anumite transporturi de mărfuri periculoase
1.Navele care efectuează transporturi de substanţe inflamabile conform ADN, trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de prezentul Regulament, următoarea semnalizare, conform sub-secţiunilor 7.1.5.0 sau 7.2.5.0 din ADN:
Pe timp de noapte:
O lumină albastră;
Pe timp de zi:
Un con albastru, cu vârful în jos, aşa cum se indică în capitolul 3.2 din ADN în tabelul A, coloana 12 sau în tabelul C, coloana 19.
Aceste semnale trebuie să fie plasate într-un loc adecvat şi destul de sus pentru a fi vizibile din toate părţile; conul albastru poate fi de asemenea înlocuit de un con albastru în prova şi în pupa navei, la o înălţime de cel puţin 3 m.
2.Navele care efectuează transporturi de substanţe periculoase pentru sănătate conform ADN, trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de prezentul Regulament, următoarea semnalizare, în conformitate cu sub-secţiunile 7.1.5.0 sau 7.2.5.0 ale ADN:
Pe timp de noapte:
Două lumini albastre;
Pe timp de zi:
Două conuri albastre, cu vârful în jos, aşa cum se indică la capitolul 3.2 al ADN în tabelul A, coloana 12 sau în tabelul C, coloana 19.
Aceste semnale trebuie să fie plasate la o distanţă de aproximativ 1 m unul de altul într-un loc adecvat şi destul de sus pentru a fi vizibile din toate părţile; cele două conuri albastre pot de asemenea să fie înlocuite de două conuri albastre în prova şi două conuri albastre în pupa navei, din care acestea din urmă sunt situate la o înălţime de cel puţin 3 m.
3.Navele care efectuează transporturi de substanţe explozibile conform ADN, trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de prezentul Regulament, următoarea semnalizare conform sub-secţiunii 7.1.5.0 din ADN:
Pe timp de noapte:
Trei lumini albastre;
Pe timp de zi:
Trei conuri albastre cu vârful în jos aşa cum se indică în capitolul 3.2 din ADN, tabelul A, coloana 12.
Aceste semnale trebuie să fie plasate la o distanţă de aproximativ 1 m unul faţă de altul într-un loc adecvat şi destul de sus pentru a fi vizibile din toate părţile.
4.Atunci când un convoi împins sau o formaţiune în cuplu cuprinde una sau mai multe nave vizate la paragrafele 1, 2 sau 3 de mai sus, nava care asigură propulsia convoiului împins sau a formaţiunii în cuplu este cea care trebuie să poarte semnalizarea prescrisă la paragrafele 1, 2 sau 3 de mai sus.
5.Convoaiele împinse propulsate de două împingătoare plasate unul lângă altul trebuie să poarte semnalizarea vizată la paragraful 4 de mai sus pe împingătorul plasat la tribord.
6.Navele, convoaiele împinse sau formaţiunile în cuplu care transportă împreună mai multe substanţe periculoase vizate la paragrafele 1, 2 şi 3 de mai sus trebuie să poarte semnalizarea relativă la substanţa periculoasă care impune cel mai mare număr de semnale luminoase sau de conuri albastre.
7.Navele care nu sunt obligate să poarte semnalizarea vizată la paragrafele 1, 2 sau 3 de mai sus dar care sunt prevăzute cu un certificat de aprobare conform secţiunii 8.1.8 din ADN sau cu un certificat provizoriu în conformitate cu secţiunea 8.1.9 din ADN şi care respectă dispoziţiile de securitate aplicabile navelor vizate la paragraful 1 de mai sus pot, la apropierea de ecluze, să poarte semnalizarea vizată la paragraful 1 de mai sus atunci când vor să fie ecluzate împreună cu o navă constrânsă să utilizeze semnalizarea la care face referire paragraful 1 de mai sus.
8.Intensitatea luminilor albastre prescrise în prezentul articol trebuie să corespundă cel puţin cu cea a luminilor albastre obişnuite.
Art. 315: Semnalizarea navelor autorizate să transporte mai mult de 12 pasageri şi a căror lungime a corpului navei este mai mică de 20 m
Navele autorizate pentru transportul a mai mult de 12 pasageri şi a căror lungime maximă a carenei este mai mică de 20 m trebuie să poarte:
Pe timp de zi:
Un bicon galben amplasat într-un loc adecvat şi la o asemenea înălţime încât să fie vizibil din toate părţile.
Art. 316: Semnalizarea bacurilor în marş
1.Bacurile care nu navigă liber trebuie să poarte:
Noaptea:
a)o lumină albă clară vizibilă din toate părţile şi dispusă la o înălţime de cel puţin 5 m; totuşi, această înălţime poate fi redusă dacă lungimea bacului nu depăşeşte 20 m.
b)o lumină verde clară vizibilă din toate părţile şi dispusă la aproximativ 1 m deasupra luminii prevăzute la paragraful 1 a) de mai sus.
Ziua:
- un balon verde dispus la o înălţime de cel puţin 5 m.
2.Barca sau flotorul din capul unui bac cu cablu longitudinal trebuie să fie prevăzut pe timp de noapte cu o lumină albă clară, vizibilă din toate părţile plasată la cel puţin 3 m deasupra planului apei.
3.Bacurile care navigă liber trebuie să poarte:
Noaptea:
a)o lumină albă clară vizibilă din toate părţile, după cum prevede paragraful 1 a) de mai sus;
b)o lumină verde clară vizibilă din toate părţile, după cum prevede paragraful 1 b) de mai sus;
c)luminile din borduri şi lumina de pupa, după cum se prevede la paragrafele 1 b) şi 1 c) de la art. 3.08.
Ziua:
- un balon verde aşa cum este prevăzut la paragraful 1 de mai sus.
Art. 317: Semnalizarea suplimentară a navelor care beneficiază de prioritate de trecere
Navele cărora autoritatea competentă le-a eliberat un certificat de prioritate pentru trecerea prin locurile unde ordinea de trecere este reglementată de către aceasta, trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de celelalte dispoziţii ale prezentului Regulament:
Pe timp de zi:
Un fanion roşu înălţat la prova la o înălţime suficientă pentru a fi bine vizibil.
Art. 318: Semnalizarea suplimentară a navelor incapabile să manevreze
1.Orice navă incapabilă să manevreze trebuie, la nevoie, în afară de luminile stabilite prin celelalte prevederi ale prezentului Regulament, să arate:
Noaptea:
Fie o lumină roşie balansată; în cazul ambarcaţiunilor mici, această lumină poate fi albă în loc de roşie;
Fie două lumini roşii suprapuse la aproximativ 1 m distantă una deasupra alteia, amplasate într-un loc adecvat şi la o asemenea înălţime încât să fie vizibile din toate părţile;
Pe timp de zi:
Fie un pavilion roşu balansat;
Fie două baloane negre suprapuse la aproximativ 1 m distanţă unul deasupra altuia, amplasate într-un loc adecvat şi la o asemenea înălţime încât să fie vizibile din toate părţile.
2.În caz de necesitate, o astfel de navă trebuie în plus să emită şi semnalele sonore regulamentare.
Art. 319: Semnalizarea în marş a materialelor plutitoare şi a instalaţiilor plutitoare
Fără a încălca prevederile speciale ce s-ar putea impune în baza art. 1.21, materialele plutitoare şi instalaţiile plutitoare trebuie să poarte:
Noaptea:
- lumini albe clare vizibile din toate părţile, în număr suficient pentru a indica conturul lor.
SUBSECŢIUNEA B:SEMNALIZAREA ÎN STAŢIONARE
Art. 320: Semnalizarea navelor în staţionare
1.Orice navă în staţionare, cu excepţia navelor enumerate în articolele 3.22 şi 3.25, trebuie să poarte:
Noaptea:
- o lumină albă obişnuită vizibilă din toate părţile şi dispusă la o înălţime de cel puţin 3 m.
Această lumină poate fi înlocuită de o lumină albă obişnuită la prova şi o lumină albă obişnuită la pupa, vizibile din toate părţile, plasate pe partea şenalului la aceeaşi înălţime.
Ziua:
- numai pentru navele care staţionează în larg fără acces direct sau indirect la mal, un balon negru amplasat într-un loc adecvat la prova la o asemenea înălţime încât să fie vizibil din toate părţile.
2.Un convoi împins staţionat în larg (fără a avea acces direct sau indirect la maluri) trebuie să poarte:
Noaptea:
- pe fiecare navă a convoiului o lumină obişnuită albă vizibilă din toate părţile, amplasată într-un loc adecvat la o înălţime de cel puţin 4 m. Totalul luminilor purtate de barje poate fi limitat la patru, sub rezerva ca conturul convoiului să fie bine indicat;
Pe timp de zi:
- un balon negru pe nava din faţa convoiului sau pe navele exterioare din faţa convoiului şi pe împingător, dacă e cazul.
3.O ambarcaţiune mică în staţionare, cu excepţia bărcilor de serviciu ale navelor, poate purta:
- în locul luminilor prevăzute la paragrafele 1 şi 2 de mai sus, o lumină albă, obişnuită dispusă într-un loc corespunzător şi la o înălţime de la care să fie vizibilă din toate părţile.
4.Semnalizarea prevăzută în prezentul articol nu este obligatorie:
a)când nava sau convoiul este în staţionare pe o cale navigabilă unde navigaţia este temporar imposibilă sau interzisă;
b)când nava staţionează de-a lungul malului şi este suficient luminată de la acest mal;
c)când nava sau convoiul este în staţionare în afara limitei şenalului într-o poziţie nepericuloasă;
d)când o ambarcaţiune mică este legată la mal.
Art. 321: Semnalizarea suplimentară a navelor în staţionare care efectuează anumite transporturi de mărfuri periculoase
Prevederile art. 3.14 se aplică de asemenea navelor, convoaielor şi formaţiunilor în cuplu prevăzute la prezentul articol atunci când se află în staţionare.
Art. 322: Semnalizarea bacurilor în staţionare la debarcaderul lor
1.Bacurile care nu navigă liber, staţionate la debarcaderul lor, trebuie să poarte luminile de noapte prevăzute la paragraful 1 de la art. 3.16. În plus, barca sau flotorul din capul bacurilor cu cablu longitudinal trebuie să poarte lumina prescrisă la paragraful 2 al articolului 3.16.
2.Bacurile care navigă liber, în exploatare staţionate la debarcaderul lor, trebuie să poarte noaptea luminile prevăzute la paragraful 1 de la art. 3.16. Pentru o staţionare de scurtă durată, ele pot purta de asemenea luminile prevăzute la paragrafele 1 b) şi 1 c) de la art. 3.08.
Lumina verde prevăzută la paragraful 3 b) de la art. 3.16 trebuie să fie stinsă de îndată ce activitatea se întrerupe.
Art. 323: Semnalizarea materialelor plutitoare şi a instalaţiilor plutitoare în staţionare
Fără a încălca prevederile speciale care pot fi impuse în baza art. 1.21, materialele plutitoare şi instalaţiile plutitoare, trebuie să poarte:
Noaptea:
- lumini albe obişnuite, vizibile din toate părţile, în număr suficient pentru a indica conturul lor din partea şenalului navigabil.
În acest caz sunt aplicabile prevederile art. 3.20, paragraful 4.
Art. 324: Semnalizarea plaselor sau a altor unelte de pescuit aparţinând navelor de pescuit în staţionare
Dacă plasele sau alte unelte de pescuit ale navelor care pescuiesc, sunt întinse în apropierea şenalului sau altor căi navigabile şi constituie un pericol pentru navigaţie acestea trebuie să fie semnalizate astfel:
Noaptea:
- lumini albe obişnuite, vizibile din toate părţile, în număr suficient pentru a indica poziţia lor.
Ziua:
- prin flotoare galbene sau pavilioane galbene în număr suficient pentru a indica poziţia lor.
Art. 325: Semnalizarea aparatelor plutitoare în lucru şi a navelor eşuate sau scufundate
1.Aparatele plutitoare în lucru şi navele care efectuează lucrări sau operaţiuni de măsurare sau lucrări hidrografice, în staţionare, trebuie să poarte:
a)în partea sau în părţile în care şenalul este liber:
Noaptea:
- două lumini verzi obişnuite sau două lumini verzi clare dispuse la aproximativ 1 m una deasupra celeilalte,
Ziua:
- două biconuri verzi suprapuse, dispuse la aproximativ 1 m unul deasupra celuilalt, şi, dacă este cazul,
b)în partea în care şenalul nu este liber:
Noaptea:
- o lumină roşie obişnuită sau o lumină roşie clară dispuse la aceeaşi înălţime ca cea mai înaltă dintre cele două lumini verzi prevăzute la paragraful 1 a) de mai sus, având aceeaşi intensitate;
Ziua:
- un balon roşu dispus la aceeaşi înălţime cu biconul superior din cele două biconuri verzi prevăzute la paragraful 1a) de mai sus;
sau, în cazul în care aceste nave trebuie să fie protejate împotriva valurilor,
a.în partea sau în părţile în care şenalul este liber:
Noaptea:
- o lumină roşie obişnuită şi o lumină albă obişnuită sau o lumină roşie clară şi o lumină albă clară, dispuse la aproximativ 1 m una deasupra celeilalte, lumina roşie fiind mai sus
Ziua:
- un pavilion a cărui jumătate superioară este roşie iar cea inferioară albă sau două pavilioane sau baloane dispuse unul deasupra celuilalt, din care cel superior este roşu iar cel inferior este alb;
şi, dacă este cazul,
b.în partea în care şenalul nu este liber:
Noaptea:
- o lumină roşie dispusă la aceeaşi înălţime cu lumina roşie prevăzută la paragraful 1 c) de mai sus şi de aceeaşi intensitate cu aceasta.
Ziua:
- un pavilion roşu dispus la aceeaşi înălţime ca şi pavilionul roşu şi alb sau pavilionul roşu dispus în cealaltă parte.
2.Semnalizarea prescrisă pe timp de zi la paragraful 1 de mai sus la punctele a) şi b) poate fi înlocuită cu următoarele semnale:
a)Pe partea sau părţile unde trecerea e liberă, panoul de autorizare E.1 (anexa 7), şi, dacă e cazul,
b)Pe partea unde trecerea nu e liberă, panoul de interdicţie A.1 (anexa 7), amplasat la aceeaşi înălţime ca şi panoul prescris la punctul a) de mai sus.
3.Semnalizarea prescrisă la paragrafele 1 şi 2 de mai sus trebuie să fie plasată la o asemenea înălţime încât să fie vizibilă din toate părţile. Pavilioanele pot fi înlocuite prin panouri de aceeaşi culoare.
4.Navele eşuate sau scufundate trebuie să poarte luminile prevăzute în acest articol la paragrafele 1 c) şi 1 d). Dacă poziţia unei nave scufundate împiedică punerea semnalelor corespunzătoare, acestea trebuie să fie amplasate pe bărci, geamanduri sau pe alte mijloace corespunzătoare.
5.Căpităniile de port pot da derogare de la obligaţia de a purta luminile prevăzute în acest articol la paragrafele 1 a), 1 b), 2 a) sau 2 b) de mai sus.
Art. 326: Semnalizarea ancorelor care pot constitui un pericol pentru navigaţie
1.Dacă, în cazurile prevăzute la art. 3.20 şi art. 3.23, noaptea, ancorele navelor, materialelor plutitoare, aparatelor plutitoare şi a instalaţiilor plutitoare sunt fundarisite în aşa fel încât ele prezintă un pericol pentru navigaţie, luminile de staţionare care se găsesc cel mai aproape de aceste ancore trebuie să fie înlocuite prin două lumini albe obişnuite, vizibile din toate părţile, dispuse una deasupra celeilalte la o distanţă de aproximativ 1 m.
2.Navele, materialele plutitoare, aparatele plutitoare şi instalaţiile plutitoare trebuie să semnalizeze fiecare dintre ancorele lor care pot constitui un pericol pentru navigaţie:
Noaptea:
- printr-un flotor cu reflector radar care să poarte o lumină albă obişnuită, vizibilă din toate părţile.
Ziua:
- un flotor galben cu reflector radar.
3.Atunci când cablurile sau lanţurile de ancoră ale unui ambarcaţiuni plutitoare pot prezenta un pericol pentru navigaţie, acestea trebuie semnalizate.
Pe timp de noapte:
Printr-un flotor cu reflector radar purtând o lumină obişnuită albă, vizibilă din toate părţile;
Pe timp de zi:
Un flotor galben cu reflector radar.
SECŢIUNEA III:SEMNALIZĂRI SPECIALE
Art. 327: Semnalizarea navelor de supraveghere fluvială, a navelor de stins incendii şi a navelor de salvare
Navele destinate supravegherii fluviale trebuie să poarte la prova pe ambele părţi ale corpului ca semn distinctiv un romb alb încadrat cu un chenar albastru. În afară de aceasta, ele trebuie să poarte:
a)ziua, pavilionul lor naţional şi un pavilion alb în centrul căruia se găseşte semnul distinctiv sus menţionat;
b)ziua şi noaptea, o lumină albastră intermitentă dacă aceasta este necesară pentru exercitarea atribuţiilor lor.
Cu autorizarea unei autorităţi competente, lumina intermitentă vizată la punctul b) poate fi purtată de navele de serviciu de incendiu când se duc să acorde ajutor şi de navele care efectuează operaţiuni de salvare.
Art. 328: Semnalizarea suplimentară a navelor în marş care efectuează lucrări în calea navigabilă
Navele în marş care efectuează în calea navigabilă lucrări sau operaţiuni de sondaj sau măsurători pot arăta, fără a încălca semnalizarea ce le este aplicabilă în baza celorlalte prevederi ale prezentului Regulament:
- noaptea şi ziua: o lumină galbenă clară sau obişnuită intermitentă, vizibilă din toate părţile.
Folosirea acestei semnalizări se limitează numai la navele care au o autorizaţie scrisă din partea căpităniei de port.
Art. 329: Semnalizarea suplimentară în vederea protejării împotriva valurilor
1.Navele, materialele plutitoare şi instalaţiile plutitoare în marş sau în staţionare (în afară de cele prevăzute la art. 3.25) care trebuie să fie protejate împotriva valurilor cauzate de trecerea altor nave sau materiale plutitoare pot arăta, fără a încălca semnalizarea ce le este aplicabilă în baza dispoziţiilor celorlalte articole ale prezentului capitol:
- noaptea: o lumină roşie obişnuită şi o lumină albă obişnuită, sau o lumină roşie clară şi o lumină albă clară, dispuse la o distanţă de aproximativ 1 m una deasupra celeilalte, lumina roşie fiind deasupra, într-un loc din care aceste lumini să fie vizibile din toate părţile şi să nu poată fi confundate cu alte lumini;
- ziua: un pavilion cu jumătatea superioară roşie şi cea inferioară albă, dispus într-un loc corespunzător şi la o astfel de înălţime încât să fie vizibil din toate părţile. Acest pavilion poate fi înlocuit cu două pavilioane suprapuse dintre care cel superior este roşu şi cel inferior este alb. Aceste pavilioane pot fi înlocuite cu panouri de aceeaşi culoare.
2.Fără a încălca prevederile art. 3.25, au dreptul de a folosi semnalizarea prevăzută la paragraful 1 de mai sus numai:
a)navele, materialele plutitoare şi instalaţiile plutitoare grav avariate sau care participă la o operaţiune de salvare, precum şi navele care şi-au pierdut capacitatea de manevră;
b)navele, materialele plutitoare şi instalaţiile plutitoare care au o autorizaţie scrisă din partea căpităniei de port.
Art. 330: Semnale de pericol
1.Când o navă în pericol vrea să ceară ajutor, ea poate arăta:
a)un pavilion sau orice alt obiect corespunzător agitat circular;
b)un pavilion având, deasupra sau dedesubt, un balon sau un obiect analog;
c)o lumină agitată circular;
d)rachete sau cartuşe care proiectează stele roşii lansate una câte una la intervale scurte;
e)un semnal luminos compus din grupul ... - - -... (SOS) al Codului Morse;
f)flăcări aşa cum pot fi produse prin arderea gudronului, uleiului etc.;
g)rachete cu paraşută sau lanterne cu lumină roşie;
h)mişcări lente şi repetate de sus în jos cu braţele întinse lateral.
2.Aceste semnale înlocuiesc sau completează semnalele sonore prevăzute la art. 4.04.
Art. 331: Interzicerea accesului la bord
1.Dacă sunt dispoziţii regulamentare care interzic accesul la bord al persoanelor care nu aparţin personalului de serviciu, această interdicţie trebuie să fie semnalizată prin:
- panouri albe având forma unui disc, cu chenar roşu, cu o diagonală roşie, şi care au imaginea în negru a unui pieton.
Aceste panouri trebuie să fie plasate, după necesităţi, la bord sau la pasarelă.
Prin derogare de la prevederile paragrafului 3 art. 3.03, diametrul panourilor trebuie să fie de aproximativ 0,60 m.
2.Aceste panouri trebuie să fie iluminate în aşa fel încât să fie perfect vizibile noaptea.
Art. 332: Interzicerea fumatului sau folosirii luminilor sau lămpilor neprotejate
1.Dacă la bord este interzis fumatul sau folosirea luminilor sau lămpilor neprotejate, această interzicere trebuie să fie semnalizată prin:
- panouri albe având forma unui disc cu diametrul de aproximativ 0,60 m cu un chenar şi o diagonală roşie şi care are la mijloc imaginea unei ţigări din care se degajă fum.
Aceste panouri trebuie să fie dispuse, după necesităţi, la bord sau la pasarelă.
Prin derogare de la prevederile paragrafului 3 art. 3.03, diametrul panourilor trebuie să fie de aproximativ 0,60 m.
2.Noaptea, aceste panouri trebuie să fie iluminate în aşa fel încât să fie perfect vizibile noaptea în ambele borduri ale navei.
Art. 333: Interzicerea staţionării laterale
1.Dacă dispoziţii regulamentare sau prescripţii speciale ale căpităniilor de port sau ale altor autorităţi competente interzic staţionarea laterală în apropierea unei nave (de exemplu din cauza naturii încărcăturii sale), această navă trebuie să poarte pe punte în axa longitudinală:
- un panou pătrat cu un triunghi în partea de jos.
Cele două feţe ale panoului pătrat trebuie să fie albe, cu marginile roşii, şi purtând o diagonală trasă din colţul superior din stânga până în coltul inferior din dreapta şi litera "P " în mijloc cu negru.
Cele două feţe ale triunghiului trebuie să fie albe şi să aibă indicată cu cifre negre distanţa în metri până la care este interzisă staţionarea.
2.Noaptea, aceste panouri trebuie să fie iluminate astfel încât să fie perfect vizibile din ambele borduri ale navei.
3.Prezentul articol nu se aplică navelor, convoaielor împinse şi formaţiilor în cuplu prevăzute la art. 3.21.
Art. 334: Semnalizarea suplimentară a navelor cu capacitate de manevră redusă
1.O navă a cărei capacitate de manevră este redusă conform prescripţiilor prezentului Regulament atunci când efectuează lucrări sau operaţiuni subacvatice sau de altă natură, în special dragaj, pune cabluri sau geamanduri şi a cărei poziţie poate împiedica navigaţia, trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de dispoziţiile prezentului Regulament:
Pe timp de noapte:
Trei lumini clare sau obişnuite, lumina superioară şi cea inferioară fiind roşii iar lumina din mijloc albă, suprapuse la o distantă de cel puţin 1 m, plasate la o asemenea înălţime încât să fie vizibile din toate părţile;
Pe timp de zi:
Un balon negru, un bicon negru şi un balon negru, biconul fiind la mijloc, suprapuse la o distanţă de cel puţin 1 m, amplasate la o asemenea înălţime încât să fie vizibile din toate părţile.
2.Nava vizată la paragraful 1 de mai sus, atunci când operaţiunile pe care le efectuează creează o obstrucţionare, trebuie să poarte pe lângă semnalizarea prevăzută în paragraful amintit:
Noaptea:
a)Două lumini clare sau obişnuite roşii, suprapuse la o distanţă de cel puţin 1 m, astfel încât să fie vizibile din toate părţile, plasate în partea sau părţile unde se află obstrucţia;
b)Două lumini clare sau obişnuite verzi, suprapuse la o distanţă de cel puţin 1 m, astfel încât să fie vizibile din toate părţile, plasate în partea sau părţile unde trecerea este liberă;
Ziua:
a)Două baloane negre, suprapuse la cel puţin 1 m distantă, plasate în partea sau părţile unde se află obstrucţia;
b)Două biconuri negre, suprapuse la o distantă de cel puţin 1 m, plasate de partea sau părţile unde trecerea este liberă.
Luminile, baloanele şi biconurile vizate la prezentul paragraf trebuie să fie plasate la o distantă de cel puţin 2 m, şi în orice caz mai sus decât lumina inferioară sau balonul inferior vizat la paragraful 1 al prezentului articol.
3.Dispoziţiile prezentului articol nu se aplică ambarcaţiunilor plutitoare la lucru în staţionare.
Art. 335: Semnalizarea suplimentară a navelor care pescuiesc
1.O navă care trage prin apă un năvod sau altă unealtă de pescuit (trauler) trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de celelalte dispoziţii ale prezentului Regulament
Noaptea:
Două lumini clare sau obişnuite, lumina superioară fiind verde iar lumina inferioară albă, suprapuse la o distantă de cel puţin 1 m, plasate la o asemenea înălţime încât să fie vizibile din toate părţile şi dispuse în faţa luminii prescrise la paragraful 1a) al articolului 3.08, lumina superioară fiind mai jos decât aceasta iar lumina inferioară mai sus decât luminile prescrise la paragraful 1b) al articolului 3.08 cu o distanţă cel puţin egală cu de două ori distanţa verticală vizată mai sus; totuşi, navele cu o lungime mai mică de 50 m, nu trebuie, în acest caz, să poarte lumina prescrisă la paragraful 1a) al articolului 3.08.;
Ziua:
Două conuri suprapuse opuse la vârf, plasate la o asemenea înălţime încât să fie vizibile din toate părţile.
2.O navă care pescuieşte, alta decât cea vizată la paragraful 1 de mai sus trebuie să poarte semnalizarea prescrisă în acest paragraf, cu excepţia luminii prescrise la paragraful 1a) al articolului 3.08 şi în loc de lumina verde:
Noaptea:
O lumină clară sau obişnuită roşie astfel încât să fie vizibilă din toate părţile;
şi în plus, dacă dispozitivul său de pescuit este desfăşurat pe o distanţă orizontală mai mare de 150 m plecând de la navă, trebuie să poarte, pe aliniamentul dispozitivului:
Noaptea:
O lumină clară sau obişnuită albă, situată la o distanţă orizontală de cel puţin 2 m şi de cel mult 6 m faţă de cele două lumini (roşie şi albă) prescrise mai sus, şi plasate la o înălţime care să nu fie nici superioară luminii albe amintite, nici inferioară celei a celor două lumini prescrise la paragraful 1b) al articolului 3.08;
Ziua:
Un con negru, cu vârful în sus.
Art. 336: Semnalizarea suplimentară a navelor utilizate pentru practicarea plonjării subacvatice
1.Orice navă utilizată pentru practicarea plonjărilor subacvatice trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de celelalte dispoziţii ale prezentului Regulament:
O reproducere rigidă, de cel puţin 1 m înălţime, a pavilionului « A » din Codul internaţional de semnale, plasat într-un loc adecvat şi la o înălţime astfel încât să fie vizibilă, atât noaptea cât şi ziua, din toate părţile.
2.Dacă e cazul, în locul semnalizării prescrise la paragraful 1 de mai sus, poate să poarte semnalizarea vizată la paragraful 1 al articolului 3.34.
Art. 337: Semnalizarea suplimentară a navelor care fac dragaj de mine
O navă care efectuează operaţiuni de dragaj de mine trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de celelalte dispoziţii ale prezentului Regulament:
Pe timp de noapte:
Trei lumini clare sau obişnuite verzi, vizibile din toate părţile, dispuse în formă de triunghi cu baza orizontală într-un plan perpendicular pe axa navei, lumina superioară găsindu-se deasupra trinchetului sau în apropierea acestuia, iar celelalte lumini, la fiecare extremitate a vergii trinchetului;
Pe timp de zi:
Trei baloane negre dispuse aşa cum este prescris pentru lumini.
Art. 338: Semnalizarea suplimentară a navelor în serviciu de pilotaj
O navă în serviciu de pilotaj trebuie să poarte, pe lângă semnalizarea prescrisă de celelalte dispoziţii ale prezentului Regulament:
În locul luminii prescrise la paragraful 1a) al articolului 3.08, două lumini clare sau obişnuite suprapuse, vizibile din toate părţile, lumina superioară fiind albă iar lumina inferioară roşie, şi plasate în vârful sau în apropierea vârfului catargului.