Capitolul 2 - Organizarea procedurilor de licitatii - Regulament din 1994 privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de bunuri si de servicii*) - Republicare
M.Of. 149
În vigoare Versiune de la: 11 Septembrie 1998
CAPITOLUL 2:Organizarea procedurilor de licitatii
Art. 21
Pentru organizarea licitatiilor privind achizitiile publice de bunuri si de servicii, astfel cum au fost definite la art. 1.1., functia de Indrumare metodologica unitara revine Ministerului Finantelor, care va elabora norme si reglementari privind continutul documentelor licitatiilor, continutul ofertelor, organizarea si desfasurarea licitatiilor.
Art. 22
In executarea functiei de indrumare metodologica unitara, Ministerul Finantelor are urmatoarele atributii:
a)controleaza respectarea regulilor de organizare si desfasurare a licitatiilor stabilite prin prezentul regulament;
b)constata contraventiile si aplica sanctiunile - stabilite la art. 18, respectiv art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993***) - persoanei juridice achizitoare sau persoanelor vinovate;
c)avizeaza deciziile luate de persoana juridica achizitoare ca raspuns la contestatiile ofertantilor;
d)desemneaza pe reprezentantii sai in comisiile de licitatie;
e)organizeaza evidenta activitatilor de licitatii pentru achizitiile publice de bunuri si de servicii;
f)indruma activitatea de informare privind pregatirea si organizarea licitatiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum si alte informatii referitoare la licitatii.
Art. 23
Pentrudesfasurarea corespunzatoare a activitatii de licitatie, persoana juridica achizitoare numeste, prin decizie, pentru fiecare achizitie publica de bunuri sau de servicii, o comisie de licitatie.
La licitatiile organizate de regiile autonome pentru achizitiile de bunuri de natura activelor corporale, finantate integral sau partial din bugetul de stat din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege in afara acestor bugete si din credite externe garantate sau contractate direct de stat comisiile de licitatie se numesc prin ordin al ministrului de resort sau, dupa caz, prin decizie a autoritatii administratiei publice locale.
Art. 24
Comisia de licitatie verifica respectarea conditiilor referitoare la publicitatea licitatiei, prevazute in prezentul regulament raspunde de activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare si acceptare a ofertelor, precum si de respectarea procedurii de desfasurare a licitatiei .
Art. 25
Comisia de licitatie este compusa din minimum 5 membri si va cuprinde.
- presedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei juridice achizitoare;
- reprezentantul desemnat al Ministerului Finantelor;
- reprezentantul Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, in cazul achizitiilor publice de bunuri pentru stocul de mobilizare de la agentii economici;
- reprezentantul Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in cazul achizitiilor publice de bunuri imobile:
- reprezentantul ministerului de resort sau, dupa caz, al administratiei publice locale, in cazul licitatiilor organizate de regiile autonome pentru bunurile de natura activelor corporale finantate din sursele prevazute la art. 2.3. alin. 2;
- alti reprezentanti, ca membri in comisia de licitatie, care vor fi specialisti cu experienta profesionala in domeniul achizitiei publice respective si cu probitate morala.
Art. 26
Onorariile participantilor in comisiile de licitatie, atat pentru achizitii de bunuri si de servicii, cat si pentru investitii, care nu sunt angajati permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de catre persoana juridica achizitoare si se platesc dupa ce hotararea de acceptare a rarnas definitiva.
Nu beneficiaza de onorarii pentru activitatea desfasurata in comisiile de licitatie, in timpul programului normal de lucru, reprezentantul Ministerului Finantelor, al Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, al ministerului de resort si, dupa caz, al administratiei publice locale. De asemenea, nu se acorda onorarii pentru repetarea unor licitatii.
Cuantumul onorariilor si, dupa caz, al celorlalte drepturi se stabileste de persoana juridica achizitoare in conditiile art. 20 din Legea nr. 40/1991, republicata.
Art. 27
Organizatorul licitatiei este persoana juridica achizitoare care raspunde de pregatirea si desfasurarea licitatiei .
Art. 28
Achiziţionarea de bunuri şi de servicii prin organizarea de licitaţii publice este obligatorie pentru bunurile şi, respectiv, serviciile de acelaşi fel, a căror valoare totală pentru satisfacerea necesităţilor persoanei juridice achizitoare pe un întreg an bugetar este de peste 500 milioane lei.
Achiziţionarea de bunuri şi de servicii prin organizarea de licitaţii publice este obligatorie pentru bunurile şi, respectiv, serviciile de acelaşi fel, a căror valoare totală pentru satisfacerea necesităţilor persoanei juridice achizitoare pe un întreg an bugetar este de peste 500 milioane lei.Pentru achizitionarea de bunuri si de servicii a caror valoare este inferioara limitei specificate la alineatul precedent se poate folosi procedura selectiei de oferte de pret.
Nu este admisa achizitionarea la preturi sau tarife superioare celor stabilite de Oficiul Concurentei, peritru bunurile si serviciile din anexa la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 3/1997, sau celor dispuse de alte autoritati de reglementare imputernicite, pentru bunuri si servicii stabilite prin hotarare a Guvernului in temeiul art. 4 alin. (2) sau alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996. Nu este admisa nici achizitionarea de bunuri sau de servicii ale caror caracteristici, respectiv calitati, depasesc necesitatile concrete de utilizare ale persoanei juridice achizitoare.
Pentru cheltuielile suplimentare ocazionate de realizarea unor achizitii nejustificate se fac raspunzatoare persoanele vinovate, potrivit reglementarilor in vigoare.
In cazul achizitiei de bunuri si de servicii de acelasi fel, necesare persoanelor juridice achizitoare pentru a acoperi nevoile unui an bugetar, a caror valoare este sub 150 milioane lei, daca nu este posibila obtinerea a cel putin trei oferte de pret se va proceda astfel:
- daca in termenul mentionat in adresele prin care s-au solicitat minimum trei oferte au fost primite numai doua oferte, vor fi achizitionate bunurile sau serviciile pentru care s-a prezentat pretul cel mai avantajos si care corespund calitativ cerintelor persoanei juridice achizitoare;
- daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, persoana juridi,ca achizitoare va achizitiona bunurile sau serviciile de la acesta, cu avizul ordonatorului de credite bugetare pentru achizitia dintr-o singura sursa, sau va putea repeta cererea de oferte de pret.
Pentru achizitionarea de bunuri sau de servicii cu valori mici, pentru care ofertantii refuza sa prezinte in scris oferte de pret purtand semnatura si stampila acestora, conducatorul persoanei juridice achizitoare poate desemna salariatii din subordinea sa care sa testeze preturile practicate la data respectiva si sa le consemneze sub semnatura proprie cu viza salariatului cu atributii de control preventiv din unitate.
Art. 29
Achizitiile publice de bunuri sau de servicii se fac de la producatorii sau comerciantii romani, exceptie facand urmatoarele cazuri, cand la procedura de achizitie pot participa si ofertanti straini:
A.Cand valoarea achizitiei publice de bunuri sau de servicii depaseste 1.500.000.000 lei si numai daca si contractantii romani se bucura de un tratament similar in cadrul procedurilor de achizitie organizate de persoanele juridice achizitoare din tarile a caror nationalitate o are contractantul strain.
Acceptarea, in acest caz, la licitatie, a ofertantilor straini se va face numai pe baza confirmarii scrise, date de catre Ministerul Industriei si Comertului, prin care se certifica ca sunt indeplinite conditiile de reciprocitate prevazute la alineatul precedent.
B.indiferent de valoarea bunurilor sau a serviciilor, in urmatoarele situatii:
a)bunurile sau serviciile ce urmeaza a se achizitiona nu se pot realiza de catre agentii economici autohtoni;
b)bunurile sau serviciile ce urmeaza a se achizitiona nu pot fi realizate, de catre agentii economici autohtoni, in cantitatile si sortimentele solicitate de catre persoana juridica achizitoare.
Art. 210
Cuantumul sumei prevăzute la art. 2.9 lit. A se va actualiza periodic de către Ministerul Finanţelor, în funcţie de evoluţia cursului de schimb valutar al D.S.T.
Cuantumul sumei prevăzute la art. 2.9 lit. A se va actualiza periodic de către Ministerul Finanţelor, în funcţie de evoluţia cursului de schimb valutar al D.S.T.Art. 211
Licitatia publica deschisa fara preselectie este licitatia care se organizeaza intr-o singura etapa, pentru achizitii de bunuri si de servicii, la care pot participa, in numar nelimitat ofertanti interni sau externi care indeplinesc conditiile cuprinse in documentele licitatiei, impuse de organizatori .
Art. 212
Licitatia publica deschisa cu preselectie este licitatia organizata in doua etape distincte: in prima etapa participa toti ofertantii interesati si care raspund anuntului publicitar, iar in a doua etapa participa numai ofertantii selectionati de comisia de licitatie pe baza competitivitatii lor.
Aceasta procedura se aplica pentru bunurile si serviciile la care persoana juridica achizitoare doreste sa selectioneze in prealabil ofertantii competenti si potentiali, scopul primei etape constituindu-l intocmirea listei ofertantilor selectionati .
Art. 213
Licitatia publica restransa este licitatia in care:
În cazul în care la licitaţia publică restrânsă se prezintă doar doi ofertanţi cu oferte corespunzătoare condiţiilor din caietele de sarcini, comisia poate accepta oferta cu preţul cel mai mic.
Licitatia publica restransa este licitatia in care:- bunul sau serviciul, datorita specificului sau, poate fi achizitionat de regula, de la un numar restrans de ofertanti;
sau
- a existat o licitatie publica anterioara, nefinalizata prin incheierea unui contract.
Anuntarea licitatiei publice restranse se face prin invitatii adresate direct contractantilor care raspund conditiilor prevazute la alineatul precedent. in acest caz, licitatia nu poate fi organizata mai devreme de 3 zile lucratoare de la data transmiterii invitatiilor de participare.
În cazul în care la licitaţia publică restrânsă se prezintă doar doi ofertanţi cu oferte corespunzătoare condiţiilor din caietele de sarcini, comisia poate accepta oferta cu preţul cel mai mic.Art. 214
Pentru a se asigura de participarea producatorilor interni la procedurile de licitatie prevazute la art. 2.11. si 2.12., persoana juridica achizitoare, in afara anuntului publicitar, va invita in scris producatori interni cunoscuti.
In cazul in care cunoaste mai multi producatori interni, persoana juridica achizitoare va invita in scris cel putin trei dintre acestia.
In acest sens producatorii vor confirma, in mod obligatoriu, primirea invitatiei de participare la licitatie.
In situatia in care persoana juridica achizitoare a indeplinit procedura de licitatie publica deschisa fara preselectie si s-au prezentat doar doi ofertanti cu oferte corespunzatoare conditiilor din caietul de sarcini, comisia poate accepta oferta cu pretul cel mai mic. Daca la licitatie nu s-a prezentat nici un ofertant comisia de licitatie va putea hotari fie repetarea licitatiei, fie, ca urmare a inexistentei unei alternative, Intocmirea notei justificative pentru achizitia de la singurul furnizor intern al bunurilor sau al serviciilor in cauza.
In cazul in care ofertele prezentate sunt necorespunzatoare sau s-a prezentat un singur ofertant cu oferta corespunzatoare, licitatia se va repeta.
In situatia in care. ca urmare a repetarii licitatiei, nu s-au prezentat oferte corespunzatoare sau s-a prezentat o singura oferta corespunzatoare, comisia de licitatie va putea hotarI fie organizarea unei noi licitatii, fie intocmirea notei justificative pentru achizitia dintr-o singura sursa, neexistand alternative pentru achizitia publica prin licitatie.
Nota justificativa se intocmeste potrivit prevederilor art. 16 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993*).
Pretul din oferta acceptata in urma desfasurarii unei proceduri de licitatie publica este ferm si nu poate fi majorat la Incheierea contractului de achizitie si nici ulterior pe toata perioada derularii contractului, decat in conditiile prezentului regulament.
Persoana juridica achizitoare poate sa prevada in caietul de sarcini si in contractul de achizitie ca pentru bunurile si serviciile ramase de executat preturile sau tarifele, in lei, prevazute in contract pot fi majorate, cu acordul partilor, in cazul in care contractantul nu poate continua livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor la preturile sau tarifele la care au fost contractate, sau pot fi reduse, astfel:
a)la produsele si serviciile care fac obiectul unor masuri de control stabilite prin hotarare a Guvernului, in temeiul art. 4 alin. (2) sau alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, preturile se vor modifica conform formulei de ajustare prevazute in actul normativ respectiv;
b)la produsele si serviciile ale caror preturi si tarife se formeaza liber, acestea se vor modifica in conditii temeinic motivate, conform prevederilor din caietele de sarcini si contractelor incheiate, fara a se putea depasi pretul sau tariful practicat catre alti beneficiari, mentinandu-se, totodata, aVantajul stabilit la licitatie in raport cu pretul pietei produsului sau serviciului respectiv.
La majorarea preturilor si, respectiv, a tarifelor bunurilor sau serviciilor contractate pot fi avute in vedere cel mult influentele primite ca urmare a majorarii preturilor sau a tarifelor mentionate la alineatul precedent precum si incadrarea in creditele bugetare aprobate prin bugetul propriu al persoanei juridice achizitoare.