Partea 4 - D. SEMNALE SONORE SI LUMINOASE - Regulament din 1972 INTERNATIONAL pentru prevenirea abordajelor pe mare
B.Of. 170
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
PARTEA 4:D. SEMNALE SONORE SI LUMINOASE
Art. 32: REGULA 32 - Definitii
a)Termenul fluier inseamna orice aparat de semnalizare sonora capabil de a emite sunetele prescrise si conforme specificatiilor din anexa III a prezentului regulament.
b)Expresia sunet scurt inseamna un sunet a carui durata este de aproximativ o secunda.
c)Expresia sunet lung inseamna un sunet a carui durata este de patru pana la sase secunde.
Art. 33: REGULA 33 - Echipament de semnalizare sonora
a)O navă cu lungimea de 12 metri sau mai mare trebuie să fie prevăzută cu un fluier, o navă cu lungimea de 20 metri sau mai mare trebuie să fie prevăzută cu un clopot suplimentar faţă de fluier, iar o navă cu lungimea de 100 metri sau mai mare trebuie să aibă în plus un gong ale cărui sunet şi timbru să nu se poată confunda cu acelea ale unui clopot. Fluierul, clopotul şi gongul trebuie să corespundă specificaţiei din anexa III la acest regulament. Clopotul sau gongul ori amândouă pot fi înlocuite cu un alt echipament având aceleaşi caracteristici sonore, cu condiţia să fie posibilă întotdeauna acţionarea manuală pentru producerea semnalelor prescrise.
a)O navă cu lungimea de 12 metri sau mai mare trebuie să fie prevăzută cu un fluier, o navă cu lungimea de 20 metri sau mai mare trebuie să fie prevăzută cu un clopot suplimentar faţă de fluier, iar o navă cu lungimea de 100 metri sau mai mare trebuie să aibă în plus un gong ale cărui sunet şi timbru să nu se poată confunda cu acelea ale unui clopot. Fluierul, clopotul şi gongul trebuie să corespundă specificaţiei din anexa III la acest regulament. Clopotul sau gongul ori amândouă pot fi înlocuite cu un alt echipament având aceleaşi caracteristici sonore, cu condiţia să fie posibilă întotdeauna acţionarea manuală pentru producerea semnalelor prescrise.b)Navele cu o lungime mai mica de 12 metri nu sunt obligate sa aibe la bord echipamentele de semnalizare sonora prescrise la paragraful a) din prezenta regula, dar trebuie, in lipsa acestora, sa fie dotate cu un alt mijloc de emitere a unui semnal sonor eficace.
Art. 34: REGULA 34 - Semnale de manevra si semnale de avertizare
a)Atunci cind navele se vad unele pe altele, o nava cu propulsie mecanica in mers, manevrand asa cum este autorizat sau prescris de prezentele reguli, trebuie sa indice aceste manevre prin urmatoarele semnale, emise cu fluierul:
- un sunet scurt pentru a spune: "Vin la tribord";
- doua sunete scurte pentru a spune: "Vin la babord";
- trei sunete scurte pentru a supune: "Am masina inapoi".
b)Toate navele pot completa semnalele cu fluierul prescrise la paragraful a) cu semnale luminoase repetate, daca este necesar, pe toata durata manevrei:
iii.lumina folosita pentru acest semnal, daca exista, trebuie sa fie o lumina alba vizibila pe intreg orizontul la o distanta de cel putin cinci mile marine si trebuie sa fie conforma dispozitiilor din anexa I la acest regulament.
i.aceste semnale luminoase au urmatoare semnificatie:
- o sclipire pentru a spune: "Vin la tribord";
- doua sclipiri pentru a spune: "Vin la babord";
- trei sclipiri pentru a spune: "Am masina inapoi";
ii.fiecare sclipire trebuie sa dureze aproximativ o secunda si intervalul dintre semnalele succesive trebuie sa fie de cel putin 10 secunde;
iii.lumina folosita pentru acest semnal, daca exista, trebuie sa fie o lumina alba vizibila pe intreg orizontul la o distanta de cel putin cinci mile marine si trebuie sa fie conforma dispozitiilor din anexa I la acest regulament.c)Cind navele sint in vedere intr - un senal sau pe o cale de acces ingusta:
i.o nava care intentioneaza sa depaseasca o alta nava, conform dispozitiilor de la Art. 9 e) i., trebuie sa indice intentia sa emitand cu fluierul semnalele urmatoare:
- doua sunete lungi urmate de un sunet scurt, pentru a spune: "Intentionez sa va depasesc prin tribord";
- doua sunete lungi urmate de doua sunete scurte pentru a spune: "Intentionez sa va depasesc prin babord".
ii.nava care urmeaza a fi depasita trebuie, manevrand conform dispozitiilor din Art. 9 e) i., sa-si dea acordul sau emitand cu fluierul urmatorul semnal:
- un sunet lung, un sunet scurt, un sunet lung si un sunet scurt, emise in aceasta ordine.
d)Cand doua nave care nu se afla in vedere se apropie una de alta si dintr - o cauza oarecare una din ele nu intelege intentiile celeilalte, sau nu stie daca cealalta nava ia masuri suficiente pentru a evita abordajul, nava care are indoieli le va exprima imediat emitand cu fluierul o serie rapida de cel putin cinci sunete scurte. Acest semnal poate fi completat cu un semnal luminos alcatuit din cel putin cinci sclipiri scurte si rapide.
e)O nava care se apropie de un cot sau de o parte a unui senal ori de o cale de acces unde alte nave ar putea fi mascate de un obstacol, trebuie sa emita un sunet lung. Orice nava care vine in directia sa si care aude semnalul din cealalta parte a cotului sau inapoia obstacolului trebuie sa raspunda la acest semnal emitind un sunet lung.
f)Cand la bordul navei sunt instalate fluiere la o distanta mai mare de 100 metri unul de altul, nu trebuie sa se foloseasca pentru emiterea semnalelor de manevra si a semnalelor de avertizare decat un singur fluier.
Art. 35: REGULA 35 - Semnale sonore pe vizibilitate redusa
d)O navă angajată în acţiuni de pescuit, atunci când este la ancoră, şi o navă cu capacitate de manevră redusă care îşi desfăşoară operaţiunile la ancoră vor trebui ca în loc de semnalele prevăzute la paragraful g) din această regulă să utilizeze semnalul sonor prevăzut în paragraful c) din această regulă.
i)O navă cu lungimea de 12 metri sau mai mare, dar mai mică de 20 metri, nu trebuie să fie obligată să emită semnalele de clopot prevăzute la paragrafele g) şi h) din prezenta regulă. Totuşi, dacă nu face acest lucru, ea trebuie să emită un alt semnal sonor eficient la intervale nu mai mari de 2 minute.
Atat ziua cat si noaptea inauntrul sau in apropierea unei zone in care vizibilitatea este redusa, semnalele prescrise de prezenta Art. trebuie sa fie folosite dupa cum urmeaza:
a)O nava cu propulsie mecanica care se deplaseaza prin apa, trebuie sa emita un sunet lung la intervale care nu vor depasi doua minute.
b)O nava in mers, dar stopata si care nu se mai deplaseaza prin apa, trebuie sa emita la intervale care nu vor depasi doua minute, doua sunete lungi separate printr - un interval de aproximativ doua secunde.
c)O nava care nu este stapana pe manevra, o nava a carei capacitate de manevra este redusa, o nava stanjenita de pescajul sau, o nava cu vele, o nava care pescuieste si o nava care remorcheaza sau impinge o alta nava trebuie sa emita, in locul semnalelor prescrise la paragrafele a) si b), trei sunete consecutive, si anume: un sunet lung urmat de doua sunete scurte, la intervale ce nu vor fi mai mari de doua minute.
d)O navă angajată în acţiuni de pescuit, atunci când este la ancoră, şi o navă cu capacitate de manevră redusă care îşi desfăşoară operaţiunile la ancoră vor trebui ca în loc de semnalele prevăzute la paragraful g) din această regulă să utilizeze semnalul sonor prevăzut în paragraful c) din această regulă.e)O nava remorcata sau cand se remorcheaza mai mult de o nava ultima nava din convoi, in cazul cand are echipaj la bord, trebuie sa emita la intervale nu mai mari de doua minute, patru sunete consecutive si anume: un sunet lung urmat de trei sunete scurte. Cand este posibil, acest semnal trebuie emis imediat dupa semnalul remorcherului.
f)O nava care impinge si o nava impinsa legate printr - o legatura rigida astfel incat alcatuiesc o unitate compusa trebuie sa fie socotite ca o nava cu propulsie mecanica si vor emite semnalele prescrise la pargrafele a) sau b).
g)O nava aflata la ancora va emite sunete repezi cu clopotul timp de aproximativ cinci secunde, la intevale de cel mult un minut. La bordul unei nave cu o lungime de 100 metri, sau mai mare, se va bate clopotul la partea dinspre prova a navei si imediat dupa aceea va bate rapid gongul timp de aproximativ cinci secunde la partea dinspre pupa. O nava aflata la ancora poate in plus sa emita trei sunete consecutive si anume: un sunet scurt, pentru a semnala unei nave care se apropie pozitia sa si posibilitatea unui abordaj.
h)O nava esuata trebuie sa bata clopotul si in caz de nevoie gongul, asa cum este prescris la paragraful f). In plus, imediat inainte si dupa bataile rapide de clopot va emite trei lovituri de clopot separate si distincte. In plus, o nava esuata poate emite cu fluierul un semnal corespunzator.
i)O navă cu lungimea de 12 metri sau mai mare, dar mai mică de 20 metri, nu trebuie să fie obligată să emită semnalele de clopot prevăzute la paragrafele g) şi h) din prezenta regulă. Totuşi, dacă nu face acest lucru, ea trebuie să emită un alt semnal sonor eficient la intervale nu mai mari de 2 minute.j)O nava cu lungimea mai mica de 12 metri nu este obligata sa emita semnalele mentionate mai sus, dar daca nu le emite, trebuie sa emita un alt semnal sonor eficace la interval care sa nu depaseasca doua minute.
j)O nava de pilotaj aflata in serviciul de pilotaj poate sa emita, in afara semnalelor prescrise la paragrafele a), b) sau f), un semnal de identificare constand din patru sunete scurte.
Art. 36: REGULA 36 - Semnale pentru a atrage atentia
(2)Orice lumină folosită pentru a atrage atenţia altei nave trebuie să fie astfel încât ea să nu poată fi confundată cu alte semnale de navigaţie. Trebuie evitată utilizarea luminilor intermitente sau rotative cu intensitate mare, cum ar fi luminile giroscopice.
Orice nava, daca socoteste ca este necesar sa atraga atentia unei alte nave, poate emite semnale luminoase sau sonore care sa nu poate fi confundate cu nici unul din semnalele prescrise de oricare din prezentele reguli, sau sa indrepte lumina proiectorului sau in directia pericolului care ameninta nava, in asa fel incat lumina proiectorului sa nu stanjeneasca alte nave.
(2)Orice lumină folosită pentru a atrage atenţia altei nave trebuie să fie astfel încât ea să nu poată fi confundată cu alte semnale de navigaţie. Trebuie evitată utilizarea luminilor intermitente sau rotative cu intensitate mare, cum ar fi luminile giroscopice.Art. 37: REGULA 37 - Semnale de pericol
O nava care este in pericol si cere ajutor trebuie sa foloseasca sau sa arate semnalele descrise la anexa IV a prezentului regulament.
O nava care este in pericol si cere ajutor trebuie sa foloseasca sau sa arate semnalele descrise la anexa IV a prezentului regulament.