Capitolul ii - Reguli privind circulaţia pe drumurile publice - Regulament din 1966 pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice si pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor in acest sector - REPUBLICARE
M.Of. 229
Ieşit din vigoare Versiune de la: 12 Decembrie 2002
CAPITOLUL II:Reguli privind circulaţia pe drumurile publice
Secţiunea I:Mijloacele de semnalizare rutieră, semnalele agentului de circulaţie şi ale conducătorilor de vehicule
Art. 9
Persoanele care folosesc drumurile publice trebuie să se conformeze semnificaţiei mijloacelor de semnalizare rutieră, semnalelor agentului de circulaţie şi ale conducătorilor de vehicule.
Subsecţiunea A:Indicatoare
Art. 10
Indicatoarele instalate pe drumurile publice sunt:
a)de avertizare;
b)de reglementare, care pot fi:
- de prioritate;
- de interzicere sau restricţie;
- de obligare;
c)de orientare şi informare.
Indicatoarele pot fi însoţite de semne adiţionale.
Subsecţiunea B:Marcaje
Art. 11
Marcajele aplicate pe drumurile publice sunt:
a)longitudinale, care pot fi:
- de separare a sensurilor de circulaţie;
- de delimitare a benzilor de circulaţie;
- de delimitare a părţii carosabile;
b)transversale, care pot fi:
- de oprire;
- de cedare a trecerii;
- de traversare pentru pietoni;
- de traversare pentru biciclişti;
c)alte marcaje, care pot fi:
1.diverse:
- de ghidare;
- pentru spaţii înguste;
- pentru spaţii interzise;
- pentru interzicerea staţionării;
- pentru staţii de autobuze, troleibuze, taximetre;
- pentru locurile de parcare;
2.laterale:
- pe lucrări de artă (poduri, pasaje denivelate, ziduri de sprijin etc.);
- pe parapete;
- pe stâlpi şi copaci aflaţi pe platforma drumului;
- pe borduri.
Subsecţiunea C:Semnalele luminoase
Art. 12
Semnalele luminoase pentru dirijarea circulaţiei în intersecţii au următoarele semnificaţii:
a)semnalul de culoare verde permite trecerea.
În cazul în care pe semnalul de culoare verde sunt aplicate săgeţi direcţionale, conducătorii de vehicule vor circula numai în direcţia sau direcţiile indirecte. Aceeaşi obligaţie revine conducătorilor de vehicule şi atunci când săgeţile direcţionale sunt aplicate sub semnal, pe o tăbliţă adiţională;
b)semnalul de culoare roşie interzice trecerea.
La apariţia acestui semnal, conducătorii de vehicule vor opri înaintea marcajului de oprire sau, după caz, de traversare pentru pietoni, iar în lipsa acestuia, în dreptul semaforului. Dacă semnalul este instalat deasupra sau de cealaltă parte a intersecţiei şi nu există marcaje de oprire, conducătorii de vehicule vor opri înainte de colţul intersecţiei, respectând regulile de circulaţie aplicabile pentru intersecţii.
Pietonii nu trebuie să se angajeze în traversarea părţii carosabile decât după ce s-au asigurat că acest lucru se poate face în siguranţă. Pietonul surprins în timpul traversării de semnalul de culoare roşie va continua deplasarea numai după ce s-a asigurat că o poate face fără pericol, iar dacă drumul este prevăzut cu refugiu sau cu spaţiu interzis circulaţiei vehiculelor, va aştepta pe acesta apariţia semnalului de culoare verde;
c)semnalul de culoare galbenă, împreună cu cel de culoare roşie, interzic trecerea.
La acest semnal, conducătorii de vehicule vor opri, după caz, în locurile prevăzute la lit. b) alin. 2.
Dacă semnalul de culoare galbenă apare după cel de culoare verde, iar vehiculul se află atât de aproape de semnal încât nu poate fi oprit în condiţii de siguranţă înainte de a fi depăşit semnalul, acesta poate să treacă.
Când semnalul de culoare galbenă funcţionează singur intermitent, conducătorii de vehicule care se apropie de acest semnal trebuie să reducă viteza şi să respecte semnalizarea şi regulile de circulaţie aplicabile pentru acea zonă.
Art. 13
Autovehiculele prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă, pot circula prin intersecţii, chiar dacă semnalele luminoase ale semaforului interzic trecerea sau dacă indicatoarele existente obligă la acordarea priorităţii ori interzic accesul.
Conducătorii autovehiculelor prevăzute la alineatul precedent sunt obligaţi să folosească din timp mijloacele de avertizare sonore şi luminoase.
Subsecţiunea D:Semnalele agentului de circulaţie
Art. 14
Semnalele agentului de circulaţie au următoarele semnificaţii:
a)braţul ridicat vertical înseamnă "Atenţie, oprire" pentru toate persoanele ce se apropie, cu excepţia conducătorilor de vehicule care nu mai pot opri în condiţii de siguranţă;
b)braţul sau braţele întinse orizontal înseamnă "Oprire" pentru toate persoanele care, indiferent de direcţia lor de mers, circulă în sensul sau sensurile intersectate de braţul sau braţele întinse; după ce a făcut acest semnal, agentul de circulaţie poate coborî braţul sau braţele; pentru persoanele care se găsesc în faţa sau în spatele agentului de circulaţie, poziţia corpului acestuia înseamnă, de asemenea, "Oprire".
Dispoziţiile prevăzute la art. 12 lit. b) alin. 2 se aplică în mod corespunzător;
c)balansarea în plan vertical a unei lumini roşii pe timp de noapte, înseamnă "Oprire" pentru conducătorii de vehicule şi pietonii spre care se îndreaptă această lumină;
d)mişcarea braţului în plan vertical înseamnă reducerea vitezei autovehiculului;
e)rotirea vioaie a braţului înseamnă mărirea vitezei autovehiculului, iar pentru pietoni, grăbirea traversării străzii.
Pentru oprirea persoanei căreia i s-a adresat unul din semnalele prevăzute la alin. 1 lit. a), b) şi c) agentul de circulaţie poate folosi şi fluierul.
Agentul de circulaţie poate face semn cu braţul ca vehiculul să avanseze, să treacă prin faţa sau prin spatele său, prin partea sa stângă sau dreaptă, iar pietonii să traverseze strada.
Semnalele sau indicaţiile agentului de circulaţie vor fi respectate cu precădere, atât faţă de semnificaţia oricărui mijloc de semnalizare rutieră, cât şi faţă de regulile de circulaţie.
Pentru a semnaliza pe timpul nopţii, agenţii de circulaţie vor folosi bastoane de circulaţie iluminate sau reflectorizante.
Art. 15
La semnalul dat cu braţul sau cu bastonul de circulaţie, prin balansarea acestuia în plan vertical, de către un ofiţer sau subofiţer de poliţie sau de controlul circulaţiei din Ministerul Apărării Naţionale, care se află într-un autovehicul ce însoţeşte o coloană oficială de autovehicule ori prin folosirea prelungită a avertizoarelor speciale sonore şi luminoase, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să oprească de îndată vehiculele în afara părţii carosabile sau cât mai aproape de bordură ori acostament, până la trecerea coloanei.
Când semnalul de oprire se adresează unui anume conducător de vehicul, acesta este obligat să oprească pe partea dreaptă a drumului, cât mai aproape de trotuar sau acostament ori, dacă este posibil, în afara părţii carosabile. Aceeaşi obligaţie revine şi conducătorului de vehicul care se apropie din sens opus sau care este ajuns din urmă de un autovehicul al poliţiei care are în funcţiune dispozitivul special cu lumini de culoare albastră şi roşie, şi este somat prin sistemul acustic.
Coloanele oficiale vor fi însoţite de echipaje ale poliţiei rutiere, conform instrucţiunilor emise de Ministerul de Interne. Coloanele oficiale, precum şi cele cu specific militar ale Ministerului Apărării Naţionale vor fi însoţite de echipaje de control al circulaţiei aparţinând acestui minister. Transporturile agabaritice pot fi însoţite de echipaje ale poliţiei rutiere numai cu aprobarea Inspectoratului General al Poliţiei sau de controlul circulaţiei din Ministerul Apărării Naţionale pentru cele organizate de acest minister după obţinerea, în prealabil, a avizelor eliberate de administratorul drumului public.
În cazul în care conducătorul de autovehicul căruia i s-a adresat unul din semnalele prevăzute la alin. 2 nu a oprit, agentul de circulaţie poate lua măsurile necesare pentru imobilizarea acestui autovehicul, dacă sunt date sau indicii potrivit cărora conducătorul autovehiculului sau o altă persoană care se află în autovehicul a comis o faptă prevăzută de legea penală.
Art. 16
Agenţii de circulaţie care fac semnale vehiculelor în mers trebuie să fie echipaţi şi plasaţi în aşa fel încât să fie văzuţi şi uşor de recunoscut, atât ziua cât şi noaptea, de toţi cei care folosesc drumul public.
Subsecţiunea E:Semnalele conducătorilor de vehicule
Art. 17
Pentru a preveni un pericol sau a nu stânjeni circulaţia, conducătorii vehiculelor semnalizează cu mijloacele de avertizare sonoră, cu luminile farurilor, cu semnalizatoarele luminoase sau cu braţul.
Semnalizarea cu mijloacele de mai sus nu scuteşte pe conducătorii vehiculelor de obligaţia micşorării vitezei şi a luării tuturor măsurilor necesare pentru prevenirea accidentelor.
Art. 18
Semnalizările cu mijloacele de avertizare sonoră nu pot fi folosite în zonele de acţiune a indicatorului "Claxonarea interzisă", precum şi în localităţile unde acest mod de semnalizare este interzis prin decizii ale administraţiei publice locale, iar în celelalte localităţi, între orele 22-6.
Se exceptează de la prevederile alineatului precedent autovehiculele prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă, precum şi cele care se află în una dintre situaţiile stipulate la art. 65.
Pentru prevenirea pietonilor şi a conducătorilor de vehicule, inclusiv a bicicliştilor, mijloacele de avertizare sonoră se folosesc numai la o distanţă de cel puţin 30 m de aceştia.
Este interzisă folosirea în mod abuziv a mijloacelor de avertizare sonoră.
Art. 19
Conducătorul de autovehicul este obligat ca de la lăsarea serii şi până în zorii zilei, precum şi ziua când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă, ori în alte condiţii meteorologice ce reduc vizibilitatea pe drum, să folosească sistemul de lumini al autovehiculului astfel:
a)în timpul opririi sau staţionării pe partea carosabilă, luminile de poziţie sau de staţionare;
b)în mers, atât în localităţi, cât şi în afara acestora sau pe autostrăzi, luminile de întâlnire sau de drum, după gradul de iluminare a drumului public.
În cazul în care, din sens contrar, se apropie un autovehicul, conducătorul autovehiculului este obligat ca, de la o distanţă de cel puţin 200 m, să folosească luminile de întâlnire, concomitent cu reducerea vitezei.
Semnalizarea prin schimbarea luminii de întâlnire cu lumina de drum se foloseşte pe timp de noapte la intersecţii care nu sunt dirijate prin semnale luminoase sau agent de circulaţie.
Art. 20
Conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi să semnalizeze la schimbarea direcţiei de mers şi la depăşire numai cu luminile intermitente ale semnalizatoarelor, în raport cu schimbarea direcţiei de mers. Oprirea se semnalizează cu lumina roşie a lanternelor din spate.
Art. 21
Conducătorii motocicletelor, bicicletelor, vehiculelor cu tracţiune animală sau ai celor trase ori împinse cu mâna, precum şi ai vehiculelor care nu circulă în mod obişnuit pe drumurile publice, vor semnaliza cu braţul întins orizontal intenţia lor de a schimba direcţia de mers sau de a depăşi, corespunzător manevrei pe care urmează să o execute. Oprirea acestor vehicule, cu excepţia motocicletelor, va fi semnalizată prin balansarea braţului conducătorului în plan vertical.
Art. 22
Intenţia de a schimba direcţia de mers sau de a depăşi se semnalizează, indiferent de mijlocul de semnalizare folosit, cu cel puţin 50 m în localităţi şi 100 m în afara localităţilor, înainte de schimbarea direcţiei de mers sau de depăşire.
Art. 23
Semnalizările cu mijloace de avertizare sonoră sau cu luminile se fac în mod obligatoriu ori de câte ori este necesar pentru evitarea unui pericol imediat.
Secţiunea II:Reguli privind circulaţia vehiculelor de orice fel
Subsecţiunea A:Poziţii în timpul mersului
Art. 24
Toate vehiculele, inclusiv cele trase sau împinse cu mâna, vor fi conduse pe partea dreaptă a drumului public în direcţia de mers.
Art. 25
Pe drumurile publice pe care sunt aplicate marcaje, conducătorul de vehicul nu va trece peste linia continuă, simplă sau dublă, şi nici peste marcajul pentru spaţii interzise.
Marcajul discontinuu are caracter orientativ, putându-se trece peste el numai atunci când conducătorul de vehicul schimbă banda de circulaţie, direcţia de mers ori când s-a angajat în depăşire. Aceste manevre se vor executa numai după ce conducătorul de vehicul a semnalizat şi s-a asigurat că nu periclitează siguranţa celorlalţi participanţi la trafic care îl urmează sau îl preced. Aceleaşi obligaţii revin conducătorului şi atunci când pe drumul public nu sunt aplicate marcaje.
În cazul când sensul de circulaţie este separat de o linie continuă şi una discontinuă, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia liniei cea mai apropiată de vehicul în direcţia de mers.
Art. 26
Circulaţia vehiculelor pe drumurile publice cu mai multe benzi pe acelaşi sens se desfăşoară astfel:
- pe banda de lângă bordură sau acostament vor circula vehiculele destinate transportului public şi cele care se depla-sează cu viteză redusă;
- pe celelalte benzi vor fi conduse vehiculele care, potrivit legii, pot circula cu viteze superioare.
Pe autostrăzi, banda de lângă axa drumului va fi folosită numai în vederea executării manevrei de depăşire, dacă celelalte benzi, în direcţia de mers, sunt ocupate de alte autovehicule.
Faptul că vehiculele de pe o bandă circulă mai repede decât vehiculele de pe celelalte benzi nu este considerat ca fiind o depăşire în sensul art. 31.
Pe autostrăzi sunt interzise circulaţia autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, cu excepţia celor autorizate de autoritatea competentă, a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h, precum şi învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de vehicule cu motor, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele, competiţiile sportive de orice fel şi cortegiile.
Pe autostradă conducătorului auto îi este interzis:
a)să circule sau să staţioneze pe banda de urgenţă;
b)să efectueze manevra de întoarcere sau de mers înapoi ori să pătrundă în zona mediană, inclusiv pe racordările dintre cele două părţi carosabile;
c)să remorcheze un autovehicul rămas în pană dincolo de cea mai apropiată ieşire de pe autostrată ori să intre pe autostradă cu un autovehicul remorcat.
Art. 27
La intersecţiile cu marcaje, conducătorii de vehicule se vor încadra pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, având obligaţia de a respecta semnificaţiile indicatoarelor şi marcajelor pentru semnalizarea direcţiei de mers.
La intersecţiile fără marcaje, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, la o distanţă de cel puţin 50 m de intersecţie, următoarele poziţii:
a)cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta, banda din dreapta;
b)cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga, banda din stânga;
c)cei care vor să meargă înainte, oricare dintre benzi.
Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de mers voită, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
În cazul în care tramvaiul este oprit într-o staţie neprevăzută cu refugiu pentru pietoni, vehiculele vor fi oprite, în ordinea sosirii, în spatele acestuia, urmând să fie repuse în mişcare numai după ce uşile tramvaiului au fost închise.
Art. 28
Schimbarea direcţiei de mers prin virare la dreapta sau la stânga este interzisă în locurile unde sunt instalate indicatoare cu această semnificaţie.
Art. 29
Dacă în apropierea unei intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obligă să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele vor fi conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate.
Art. 30
Este interzisă circulaţia vehiculelor pe sectoarele de drum public la începutul cărora sunt instalate indicatoare prin care se interzice accesul.
Subsecţiunea B:Depăşirea
Art. 31
(1)Vehiculele se depăşesc numai pe partea stângă, cu excepţia celor ai căror conducători au semnalizat şi s-au încadrat corespunzător, din timp, în intenţia de a schimba direcţia de mers la stânga, precum şi a tramvaielor care se depăşesc pe partea dreaptă.
(2)Tramvaiele aflate în mers pot fi depăşite şi pe partea stângă, atunci când drumul public este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu pentru depăşire.
(3)Cel ce efectuează depăşirea este obligat:
a)să semnalizeze intenţia de a se angaja în depăşire şi să se angajeze în depăşire numai după ce s-a convins că aceasta se poate face fără pericol;
b)să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficientă faţă de vehiculul depăşit;
c)să reintre pe partea dreaptă a drumului după ce se va asigura că aceasta se poate face fără pericol pentru vehiculul depăşit.
(4)Conducătorul vehiculului ce urmează a fi depăşit trebuie să creeze condiţii pentru depăşire, fiind obligat să ia următoarele măsuri:
a)să nu mărească viteza cu care circulă, atunci când i se semnalizează că urmează a fi depăşit;
b)să se angajeze cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului.
Dacă lăţimea insuficientă, profilul sau starea părţii carosabile nu permite, datorită intensităţii circulaţiei din sens opus, depăşirea cu uşurinţă şi fără pericol a unui vehicul lent, lung sau greu ori obligat să respecte o limită inferioară de viteză, conducătorul unui astfel de vehicul este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să elibereze banda de îndată ce este posibil pentru a lăsa să treacă vehiculele care îl urmează.
(5)În scopul înlesnirii deplasărilor pe drumurile din afara localităţilor cu o singură bandă pe sens, conducătorul vehiculului lent, lung sau greu este obligat, cu excepţia cazului în care depăşeşte ori se pregăteşte să depăşească, să menţină o distanţă suficientă faţă de vehiculul care îl precede, pentru ca ceilalţi conducători să poată folosi, fără pericol, intervalul astfel creat. Această dispoziţie nu este aplicabilă când circulaţia este foarte intensă sau în locurile unde depăşirea este interzisă.
Art. 32
Depăşirea este interzisă:
a)în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b)în apropierea vârfurilor de pantă, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c)în curbe unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d)pe poduri; prin excepţie, vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş şi bicicletele pot fi depăşite pe podurile metalice, de beton sau din zidărie de piatră care au o lungime de peste 20 m şi o lăţime de cel puţin 7 m;
e)la treceri pentru pietoni semnalizate cu indicator sau marcaj;
f)la treceri la nivel cu calea ferată şi la mai puţin de 50 m de acestea;
g)în staţii de tramvai, când tramvaiul este oprit sau dacă acesta se găseşte la mai puţin de 50 m de staţie; tramvaiul poate fi depăşit în staţiile prevăzute cu refugii pentru pietoni;
h)în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
i)în zona de acţiune a indicatoarelor cu semnificaţia "Depăşirea autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş, interzisă" sau "Depăşirea interzisă autovehiculelor destinate transportului de mărfuri";
j)în situaţia când vehiculul ce ar urma să fie depăşit este angajat în depăşirea altui vehicul oprit sau în mers (triplare), dacă prin această manevră se trece peste axa care desparte cele două sensuri de circulaţie ale drumului;
k)în situaţia când se apropie din sens opus un alt vehicul şi când pentru realizarea depăşirii ar fi necesar să se treacă peste axa care desparte cele două sensuri de circulaţie ale drumului.
Subsecţiunea C:Prioritatea de trecere
Art. 33
Când două vehicule se apropie simultan de o intersecţie venind de pe drumuri publice pe care nu sunt instalate indicatoare de prioritate la intersecţii, vehiculul ce vine dinspre dreapta are prioritate de trecere.
Au prioritate de trecere autovehiculele prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a), b) şi b1) când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă, precum şi tramvaiele în mişcare.
Când două vehicule se apropie simultan de o intersecţie venind de pe drumuri publice pe care nu sunt instalate indicatoare de prioritate la intersecţii, vehiculul ce vine dinspre dreapta are prioritate de trecere.Are, de asemenea, prioritate vehiculul care circulă pe un drum public la începutul căruia este instalat indicatorul cu semnificaţia "Drum cu prioritate" ori "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" sau care se apropie de o intersecţie unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Intersecţie cu un drum fără prioritate".
Administratorii drumurilor publice ce se intersectează cu sectoare de drum cu prioritate sunt obligaţi să instaleze, înainte de intersecţie, unul dintre indicatoarele cu semnificaţia "Cedează trecerea" sau "Oprire".
Au prioritate de trecere autovehiculele prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a), b) şi b1) când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă, precum şi tramvaiele în mişcare.La apropierea autovehiculelor prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), ceilalţi conducători vor micşora viteza şi vor circula cât mai aproape de marginea din dreapta drumului până când sunt depăşiţi.
Nu au prioritate de trecere:
a)vehiculele care urmează să intre într-o intersecţie venind de pe un drum public pe care nu este instalat vreun indicator de prioritate, faţă de vehiculele care circulă dinspre dreapta;
b)vehiculele care circulă pe un drum public unde este instalat unul dintre indicatoarele cu semnificaţia "Cedează trecerea" sau "Oprire";
c)vehiculele care întâlnesc indicatorul "Prioritate pentru circulaţia din sens invers";
d)vehiculele care coboară o pantă faţă de vehiculele care urcă;
e)vehiculele care se pun în mişcare sau cele care ies din garaje, curţi, ganguri faţă de vehiculele care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de mers. Fac excepţie autovehiculele din serviciile regulate de transport public care se pun în mişcare din staţii;
f)vehiculele care execută virajul la stânga faţă de cele care circulă din sens opus;
g)vehiculele care execută manevra de întoarcere.
Conducătorul care circulă în acelaşi sens cu autovehiculele din serviciile regulate de transport public de persoane, la apropierea de o staţie semnalizată ca atare este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a permite conducătorilor acestor vehicule să efectueze manevrele necesare repunerii în mişcare din staţie.
Conducătorul unui autovehicul din serviciile regulate de transport public de persoane este obligat să repună în mişcare vehiculul din staţie numai după ce a semnalizat intenţia de a efectua această manevră.
Subsecţiunea D:Întoarcerea şi mersul înapoi
Art. 34
Pentru a putea întoarce vehiculul de pe un sens de circulaţie pe celălalt sens, prin manevră înainte şi înapoi sau prin viraj, conducătorul este obligat să semnalizeze şi să se asigure că din faţă, din spate sau din lateral nu circulă în acel moment nici un vehicul.
Nu se execută această manevră:
a)în locurile unde este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă";
b)la trecerile pentru pietoni;
c)în curbe cu vizibilitate redusă;
d)în locurile unde soliditatea drumului nu este verificată (marginile prăpăstiilor, malurile şanţurilor etc.);
e)pe poduri şi sub poduri;
f)la trecerile peste calea ferată şi la o distanţă mai mică de 50 m de trecerea peste calea ferată;
g)în vârfuri de pantă şi pe o distanţă de 50 m de o parte şi alta a vârfului de pantă;
h)în intersecţii şi la o distanţă mai mică de 50 m de cel mai apropiat colţ de intersecţie;
i)la mai puţin de 50 m de staţiile de tramvai, troleibuz sau autobuz;
j)pe timp de ceaţă şi în orice împrejurare când vizibilitatea este redusă sub 100 m, dacă conducătorul vehiculului nu este pilotat de altă persoană.
Este interzis mersul autovehiculelor înapoi pe o distanţă mai mare de 50 m sau la ieşirea din garaje, curţi ori ganguri.
În cazul în care vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculele pot fi manevrate înapoi numai atunci când conducătorii acestora sunt pilotaţi de alte persoane.
Subsecţiunea E:Trecerea la nivel cu calea ferată
Art. 35
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată nepăzită, conducătorul de vehicul este obligat să oprească în locul unde are o vizibilitate maximă asupra căii ferate, fără a trece de linia din dreptul indicatorului "Trecere la nivel cu calea ferată, simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată, dublă, fără bariere", ori de marcajul de oprire, putând continua să circule numai după ce s-a asigurat că nu vine nici un tren ori alt vehicul feroviar.
Art. 36
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasă, conducătorul de vehicul va reduce viteza, continuând să circule numai dacă barierele sau semibarierele sunt deschise, iar semnalele luminoase de culoare roşie sunt stinse.
Dacă barierele sau semibarierele sunt în curs de coborâre ori sunt închise, iar semnalele luminoase de culoare roşie funcţionează intermitent alternativ, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să oprească, în ordinea sosirii, înaintea marcajului de oprire sau, în lipsa acestuia, a instalaţiei de semnalizare luminoasă.
Pe timpul cât semnalele luminoase de culoare roşie sunt stinse poate funcţiona un semnal luminos de culoare albă intermitent, având cadenţă lentă, care semnifică permisiunea de a trece.
Subsecţiunea F:Oprirea şi staţionarea voluntară. Parcarea
Art. 37
Oprirea este imobilizarea voluntară pe drum a unui vehicul pentru o durată de cel mult 5 minute; peste această durată se consideră staţionare voluntară.
Oprirea şi staţionarea voluntară sunt permise în localităţi numai pe partea dreaptă a drumului în sensul de mers.
Pe drumurile cu sens unic, oprirea şi staţionarea voluntară a vehiculelor sunt permise şi pe partea stângă, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Oprirea şi staţionarea voluntară se fac lângă şi paralel cu trotuarul, vehiculele urmând să fie aşezate unul după altul, cu excepţia motocicletelor fără ataş ce pot fi oprite sau staţionate una lângă alta. Oprirea şi staţionarea voluntară se pot face total sau parţial şi pe trotuar, fără să se stânjenească circulaţia pietonilor ori să-i determine să circule pe partea carosabilă a drumului.
Pe drumurile din afara localităţilor, vehiculele vor fi oprite sau staţionate voluntar numai în afara părţii carosabile, iar când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axa acestuia.
Art. 38
Oprirea voluntară este interzisă:
a)în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a opririi;
b)la o distanţă mai mică de 50 m înainte de o trecere la nivel cu calea ferată;
c)pe poduri, sub poduri, precum şi în tunele rutiere;
d)în curbe şi pe sectoare de drum cu vizibilitate redusă;
e)în locul unde este instalat indicatorul "Trecere pentru pietoni" sau pe marcajul de traversare pentru pietoni;
f)în locuri cu sens giratoriu;
g)în intersecţii şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 5 m de colţul intersecţiei;
h)la mai puţin de 25 m înainte de indicatorul staţiei pentru mijloacele de transport public;
i)în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă a drumului public, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, dacă conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi determinaţi, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
j)pe sectoarele de drum unde este instalat indicatorul cu semnificaţia de interzicere a depăşirii;
k)în locuri unde observarea unui indicator sau a unui semnal luminos ar fi împiedicată;
l)pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţia "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers".
Interdicţiile de la alin. 1 [cu excepţia celei de la lit. k)], nu sunt aplicabile conducătorilor autovehiculelor prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), atunci când se află în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă.
Art. 39
Staţionarea voluntară este interzisă:
a)în cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b)în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului de interzicere a staţionării;
c)pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;
d)în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e)pe partea carosabilă a drumurilor naţionale. În cazul în care nu este posibilă scoaterea vehiculelor în afara părţii carosabile, acestea vor staţiona cât mai aproape de marginea drumului;
f)în pantă şi în rampă;
g)în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, sau indicatorul cu semnificaţia "Zonă de staţionare cu durată limitată", peste durata stabilită.
Interdicţiile de la alin. 1 nu sunt aplicabile autovehiculelor prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), atunci când se află în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă.
Art. 40
Conducătorii care părăsesc autovehiculele staţionate sunt obligaţi să le asigure cu frâna de mână, să scoată cheia din contact, să introducă maneta schimbătorului într-una din viteze sau în marşarier şi să încuie uşile, cu excepţia cazurilor când aceste măsuri nu sunt posibile datorită particularităţilor de construcţie a autovehiculului.
Art. 41
Oricărui vehicul care staţionează pe timp de noapte pe partea carosabilă a unui drum public, acolo unde staţionarea este permisă, trebuie să i se semnalizeze prezenţa prin aprinderea lanternelor de poziţie, cât şi prin lumina roşie din spate, dacă locul de staţionare este neiluminat.
Nu este permisă staţionarea pe drumurile publice, în timpul nopţii, a tractoarelor, a remorcilor, a vehiculelor cu tracţiune animală, ori a celor trase sau împinse cu mâna.
Art. 42
Parcarea vehiculelor este permisă numai în locurile special destinate acestui scop, semnalizate prin indicatoare sau marcaje. În aceste locuri vehiculele trebuie aşezate unul lângă altul, conducătorii lor având obligaţia să respecte şi celelalte reguli stabilite pentru staţionare.
Secţiunea III:Reguli speciale privind circulaţia autovehiculelor
Subsecţiunea A:Obligaţiile conducătorilor de autovehicule
Art. 43
Autovehiculele pot fi conduse pe drumurile publice numai dacă sunt înmatriculate potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
Conducătorii de autovehicule trebuie să posede permis de conducere, valabil pentru categoria din care face parte autovehiculul condus.
Art. 44
28.Să nu aplice pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale afişe, reclame publicitare sau înscrisuri de natură a conferi liberă trecere, acces sau prioritate în circulaţia pe drumurile publice, cu excepţia autovehiculelor aparţinând medicilor avizaţi de Ministerul Sănătăţii şi Familiei, care vor avea aplicat în colţul din stânga jos al parbrizului semnul distinctiv stabilit de acest minister.
Conducătorii de autovehicule sunt obligaţi:
1.înainte de plecarea în cursă:
a)să verifice starea tehnică a autovehiculului, în special sistemele de transmisie, direcţie, frânare, rulare, lumini şi semnalizare. Dacă autovehiculul nu îndeplineşte condiţiile tehnice, conducătorul său nu va pleca în cursă;
b)la ieşirea din garaj şi la schimbul pe traseu să semneze de primirea autovehiculului, dacă corespunde din punct de vedere tehnic pentru a putea circula;
2.în timpul conducerii, să aibă asupra lor:
a)permisul de conducere;
b)certificatul de înmatriculare;
c)cartea de identitate a conducătorului auto;
d)dovada efectuării inspecţiei tehnice periodice;
e)licenţa de execuţie pentru cei care efectuează transporturi rutiere publice;
f)atestatul de exercitare a activităţii de taximetrie şi autorizaţia de instructor, pentru cei care practică aceste profesii;
g)alte documente prevăzute de lege;
3.să nu conducă autovehiculul după ce a consumat băuturi alcoolice, produse sau substanţe stupefiante ori medicamente cu efecte similare, precum şi în cazul în care este bolnav, rănit sau într-o stare avansată de oboseală, de natură a pune în pericol siguranţa circulaţiei;
4.să nu transporte persoane în stare de ebrietate pe motociclete sau în cabină, ori în caroseria autovehiculelor destinate transportului de mărfuri;
5.să transporte ofiţerii sau subofiţerii de poliţie, la cererea acestora, pentru prinderea persoanelor urmărite care încearcă să dispară, pentru conducerea la punctele de prim-ajutor a persoanelor care necesită asistenţă medicală şi pentru deplasarea la locurile unde s-au produs accidente de circulaţie sau calamităţi.
Ofiţerul sau subofiţerul de poliţie care foloseşte un autovehicul în situaţiile de mai sus este obligat să prezinte legitimaţia de serviciu, iar după terminarea misiunii, să consemneze în foaia de parcurs sau în ordinul de serviciu distanţa parcursă, timpul cât a durat deplasarea, cu indicarea descifrabilă a numelui său, a organului poliţiei din care face parte şi a numărului legitimaţiei sale de serviciu. Când autovehiculul nu aparţine unei instituţii sau agent economic, ofiţerul sau subofiţerul care îl foloseşte va prezenta conducătorului auto legitimaţia de serviciu;
6.să oprească imediat autovehiculul:
a)la semnalul regulamentar al ofiţerului sau subofiţerului de poliţie;
b)la semnalul agenţilor căilor ferate postaţi la trecerile la nivel;
c)la semnalul conducătorilor de coloane, inclusiv cele militare;
d)la semnalul orbilor care traversează strada (semnal dat prin ridicarea bastonului alb);
7.să oprească imediat când sunt angajaţi într-un accident şi să dea concursul ori de câte ori trec pe lângă locul unui accident, în scopul acordării primului-ajutor şi transportării persoanelor accidentate la cea mai apropiată unitate sanitară;
8.să nu schimbe poziţia autovehiculului angajat în accident, până la sosirea organelor poliţiei, şi să asigure păstrarea urmelor la locul accidentului, dacă acesta a avut ca rezultat moartea, vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii vreunei persoane sau dacă accidentul constituie infracţiune ori s-a produs ca urmare a unei infracţiuni.
În cazul când din accident au rezultat răniri de persoane, le vor acorda primul ajutor, iar dacă nu este posibilă transportarea acestora la cea mai apropiată unitate sanitară cu alte mijloace de transport, le vor transporta ei înşişi, după care se vor întoarce imediat la locul accidentului.
Dacă în accident este angajat un autovehicul al salvării, poliţiei, jandarmeriei, pompierilor, protecţiei civile ori al Ministerului Apărării Naţionale, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază, Serviciului de Informaţii Externe, precum şi al Ministerului Justiţiei - Direcţia Generală a Penitenciarelor, atunci când se află în executarea unei misiuni ce nu suportă amânare, conducătorul acestuia va anunţa de îndată unitatea de poliţie cea mai apropiată, urmând ca după terminarea misiunii să se prezinte la sediul poliţiei, în vederea întocmirii actelor de constatare;
În cazul când din accident au rezultat răniri de persoane, le vor acorda primul ajutor, iar dacă nu este posibilă transportarea acestora la cea mai apropiată unitate sanitară cu alte mijloace de transport, le vor transporta ei înşişi, după care se vor întoarce imediat la locul accidentului.În cazul în care s-a produs un accident de circulaţie de pe urma căruia au rezultat numai pagube materiale care, prin consecinţele lor, nu constituie o faptă prevăzută de legea penală, conducătorii vehiculelor angajate în accident sunt obligaţi să scoată imediat vehiculele în afara părţii carosabile, iar dacă nu este posibil, să le conducă lângă bordură sau acostament, semnalizând prezenţa lor, potrivit art. 78.
Conducătorii auto aflaţi în situaţia prevăzută la alineatul precedent sunt obligaţi să anunţe imediat cel mai apropiat organ de poliţie pentru constatarea şi întocmirea documentelor specifice.
Dacă în accident este angajat un autovehicul al salvării, poliţiei, jandarmeriei, pompierilor, protecţiei civile ori al Ministerului Apărării Naţionale, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază, Serviciului de Informaţii Externe, precum şi al Ministerului Justiţiei - Direcţia Generală a Penitenciarelor, atunci când se află în executarea unei misiuni ce nu suportă amânare, conducătorul acestuia va anunţa de îndată unitatea de poliţie cea mai apropiată, urmând ca după terminarea misiunii să se prezinte la sediul poliţiei, în vederea întocmirii actelor de constatare;9.să sesizeze organul poliţiei cel mai apropiat, imediat ce iau cunoştinţă despre producerea vreunui accident, precum şi despre apariţia poleiului pe drumul public pe care au circulat, a obstacolelor sau surpărilor de natură a pune în pericol securitatea circulaţiei;
10.să înmâneze, la cerere, ofiţerului sau subofiţerului de poliţie documentele prevăzute la art. 44 pct. 2, precum şi cele referitoare la natura şi greutatea bunurilor transportate şi să se prezinte la termen la unitatea de poliţie care l-a citat, pentru soluţionarea oricărei probleme legate de calitatea sa de conducător.
Certificatele de înmatriculare a autovehiculelor aparţinând Ministerului Apărării Naţionale şi documentele referitoare la natura şi greutatea bunurilor transportate cu aceste autovehicule sunt exceptate de la controlul ofiţerului sau subofiţerului de poliţie.
Conducătorul auto este obligat să permită controlul stării tehnice a vehiculului, precum şi al bunurilor transportate, în cazuri justificate, atunci când sunt indicii cu privire la existenţa unei fapte ilicite;
11.să nu transporte persoane în caroseria autobasculantelor, pe autocisterne, pe platforme, deasupra încărcăturilor, pe părţile laterale ale caroseriei, sau care stau în picioare în caroseria autocamioanelor, pe scări, precum şi în remorci, cu excepţia remorcilor de la tractoare special amenajate pentru transportul persoanelor;
12.să nu transporte persoane pe motociclete şi motorete care nu au şa şi scări; copiii sub 14 ani se transportă numai în ataşul motocicletei; să nu transporte pe motociclete sau motorete obiecte voluminoase, iar când conduc motociclete şi scutere fără ataş ori motorete, atât conducătorii acestora, cât şi însoţitorii lor, să poarte pe cap casca de protecţie;
13.să nu transporte în cabinele autovehiculelor, în autoturisme sau pe motociclete mai multe persoane decât numărul locurilor stabilite în certificatul de înmatriculare; să nu transporte copii în vârstă de până la 12 ani pe scaunul din faţă al autovehiculelor, chiar dacă sunt ţinuţi în braţe de către persoane majore.
Copiii în vârstă de până la 7 ani, ţinuţi în braţe, nu se socotesc în numărul persoanelor care pot fi transportate în cabinele autovehiculelor, în autoturisme sau în ataşul motocicletelor;
14.să nu încredinţeze conducerea autovehiculului persoanelor care nu au permis de conducere sau care posedă permis de conducere necorespunzător categoriei din care face parte autovehiculul respectiv;
15.să nu încredinţeze spre folosinţă altei persoane permisul său de conducere;
16.să nu deschidă uşile autovehiculului în timpul mersului, să pornească de pe loc numai cu uşile închise şi asigurate şi să nu arunce din vehicul, el sau pasagerii, obiecte, substanţe sau alte bunuri.
În timpul opririi sau staţionării pe drumurile publice, deschiderea uşilor autovehiculului este permisă numai dacă aceasta nu prezintă pericol pentru circulaţie;
17.în timpul mersului, să nu angajeze discuţii cu ceilalţi călători ori să aibă preocupări care i-ar putea distrage, de o manieră periculoasă, atenţia, să nu folosească mijloace de telefonie mobilă, cu excepţia celor de tipul "mâini libere", ori instalaţii de sonorizare care să depăşească nivelul de zgomot admis pentru tipul de vehicul respectiv;
18.să nu intre pe drumurile publice modernizate cu autovehicule care au pe roţi sau caroserie noroi, var etc. ce se depun pe partea carosabilă, ori cu autovehicule din care se scurg sau cad produse petroliere sau materiale de construcţii;
19.să cureţe tăbliţele cu numărul de înmatriculare, astfel încât acesta să fie vizibil tot timpul cât autovehiculul circulă pe drumurile publice;
20.să conducă în aşa fel autovehiculul încât să nu stropească pietonii, clădirile şi celelalte vehicule atunci când pe drumurile publice există apă sau noroi;
21.să nu lase liber în timpul mersului volanul, ghidonul sau maneta de comandă;
22.să nu circule, fără motiv întemeiat, cu viteză redusă, stânjenind prin aceasta circulaţia normală a celorlalte autovehicule; în cazul când împrejurările impun a se circula cu viteză redusă, să circule cât mai aproape de partea dreaptă a drumului public;
23.să nu circule cu o viteză inferioară celei prescrise de indicatorul "Viteză minimă obligatorie" pe sectoarele de drum unde acţionează acest indicator;
24.să păstreze faţă de autovehiculul din faţa sa o distanţă corespunzătoare pentru a putea evita lovirea în cazul când acel autovehicul încetineşte viteza sau opreşte brusc;
25.să conducă cu atenţie sporită când întâlnesc autovehicule echipate cu lumini giratoare de culoare galbenă şi autovehicule purtând inscripţia "Şcoală" sau un semn distinctiv în formă de disc galben în centrul căruia se află semnul exclamării;
26.să acorde prioritate pietonilor la trecerile prevăzute cu indicatoare sau marcate cu linii transversale pentru trecerea acestora;
27.să se prezinte la verificarea medicală atunci când sunt trimişi de organele poliţiei ori periodic, conform reglementărilor emise de autoritatea competentă.
28.Să nu aplice pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale afişe, reclame publicitare sau înscrisuri de natură a conferi liberă trecere, acces sau prioritate în circulaţia pe drumurile publice, cu excepţia autovehiculelor aparţinând medicilor avizaţi de Ministerul Sănătăţii şi Familiei, care vor avea aplicat în colţul din stânga jos al parbrizului semnul distinctiv stabilit de acest minister.Art. 45
Conducătorii tramvaielor, troleibuzelor şi autobuzelor au, pe lângă obligaţiile prevăzute la art. 44, şi următoarele obligaţii:
a)să nu deschidă uşile pentru urcarea şi coborârea pasagerilor decât în staţie, cu excepţia cazurilor de necesitate;
b)să nu permită în timpul mersului accesul nici unei persoane în cabina de conducere, când aceasta este separată de restul autovehiculului;
c)să nu pornească din staţie înainte de urcarea şi coborârea călătorilor şi de luarea măsurilor de precauţie necesare pentru a evita orice situaţie periculoasă previzibilă.
Art. 46
La staţiile de alimentare, conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi:
a)să oprească funcţionarea motorului când sunt în aşteptare în faţa dispozitivului de alimentare;
b)să nu plece de lângă autovehicul;
c)să nu fumeze pe locul unde este amplasată staţia;
d)să nu regleze şi nici să repare motorul la o distanţă mai mică de 50 m de staţie;
e)să oprească imediat motorul şi să îndepărteze autovehiculul la o distanţă de cel puţin 50 m de staţie dacă se produc rateuri. Conducătorii celorlalte autovehicule care se găsesc în staţie sunt obligaţi să dea ajutor la îndepărtarea autovehiculului.
Subsecţiunea B:Viteza
Art. 47
(1)Limitele maxime de viteză sunt:
a)în localităţi, 50 km/h. Pe anumite sectoare de drum, administratorul drumului, împreună cu organele de poliţie pot stabili pentru autoturisme, prin indicatoare, limite maxime de viteză care nu pot depăşi 80 km/h;
b)în afara localităţilor:
- pe autostrăzi, 120 km/h;
- pe celelalte categorii de drumuri, 90 km/h.
(2)În funcţie de categoria din care fac parte autovehiculele, conform art. 96, vitezele maxime admise în afara localităţilor se limitează astfel:
a)autovehiculele din categoria A, 100 km/h pe autostrăzi şi 80 km/h pentru celelalte categorii de drumuri;
b)autovehiculele din categoria C, 90 km/h pe autostrăzi şi 70 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
c)autovehiculele din categoria D, 90 km/h pe autostrăzi şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri;
d)autovehiculele din categoria Tr, 50 km/h.
(3)Viteza maximă pentru autovehiculele care tractează remorci este cu 10 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care face parte autovehiculul trăgător.
(4)Viteza maximă admisă în afara localităţilor pentru autovehiculele conduse de persoane care au mai puţin de un an practică de conducere este cu 10 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care fac parte autovehiculele respective.
(5)Conducătorii autovehiculelor sunt obligaţi să se conformeze restricţiilor impuse de indicatorul "Limitare de viteză" pe sectoarele de drum unde acestea acţionează.
Art. 48
Conducătorii trebuie să adapteze viteza ţinând seama de împrejurări, în special de caracteristicile şi starea drumului, de starea şi încărcătura vehiculului, de condiţiile atmosferice şi de intensitatea circulaţiei, astfel încât să poată opri vehiculul în limitele câmpului său de vizibilitate către înainte, precum şi în faţa oricărui obstacol previzibil.
Conducătorul trebuie să reducă viteza în următoarele situaţii:
a)la trecerea prin intersecţiile cu circulaţie nedirijată;
b)pe poduri;
c)la curbe periculoase sau lipsite de vizibilitate;
d)la trecerile la nivel cu calea ferată, prevăzute cu bariere sau semibariere;
e)la trecerea pe lângă grupuri şi coloane, indiferent dacă acestea se află în mers sau staţionează;
f)la trecerea pe lângă animale;
g)în pieţe aglomerate;
h)când se circulă din direcţie opusă tramvaielor, troleibuzelor şi autobuzelor oprite în staţii, pe drumurile cu o singură bandă pe sens;
i)la trecerea prin dreptul staţiilor de tramvai;
j)la depăşirea troleibuzelor şi a autobuzelor oprite în staţii, precum şi a tramvaielor aflate în staţii prevăzute cu refugiu;
k)pe timp de ceaţă, ploi torenţiale şi ninsori abundente;
l)pe drumuri cu denivelări, semnalizate ca atare, precum şi pe cele acoperite cu polei, zăpadă, mâzgă sau piatră cubică umedă;
m)în apropierea locurilor frecventate de copii (şcoli şi terenuri de joc) unde este instalat indicatorul "Copii";
n)la trecerile pentru pietoni prevăzute cu indicator sau marcate;
o)în locurile unde sunt instalate indicatoare cu semnificaţia "Animale";
p)la schimbarea direcţiei de mers prin viraje.
Art. 49
Autovehiculele destinate stingerii incendiilor şi autosalvările aflate în acţiuni de intervenţie, precum şi cele ale organelor Ministerului de Interne şi ale Ministerului Public, aflate în misiune, pot circula cu viteza impusă de necesităţi, conducătorii acestor autovehicule având obligaţia să ia toate măsurile pentru prevenirea accidentelor.
Subsecţiunea C:Remorcarea
Art. 50
Autovehiculele rămase în pană şi remorcile pot fi remorcate prin intermediul unei bare metalice cu o lungime de cel mult 4 m. Autoturismul al cărui echipament de frânare nu este defect poate fi remorcat cu o legătură flexibilă omologată. Bara sau legătura flexibilă trebuie fixată la elementul de remorcare cu care este prevăzut autovehiculul trăgător.
Prin remorcă se înţelege orice vehicul destinat prin construcţie a fi ataşat unui autovehicul.
Art. 51
În cazul remorcării autovehiculelor:
a)la volanul autovehicululul remorcat trebuie să se găsească un conducător cu permis de conducere valabil pentru categoria din care face parte autovehiculul respectiv;
b)la pornire, depăşire, schimbare de direcţie prin viraj şi la oprire, conducătorul autovehiculului trăgător este obligat să avertizeze, prin mijloacele de semnalizare corespunzătoare, pe conducătorul autovehiculului remorcat.
Remorcarea a două sau mai multe autovehicule este interzisă.
Art. 52
Autovehiculului care tractează i se pot ataşa cel mult două remorci, cu excepţia autoturismului căruia i se poate ataşa numai o remorcă uşoară. Prin remorcă uşoară se înţelege orice remorcă a cărei greutate maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg.
Secţiunea IV:Circulaţia vehiculelor cu tracţiune animală, a celor împinse sau trase cu mâna şi a animalelor
Art. 53
Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul cu tracţiune animală, precum şi a celui tras sau împins cu mâna, nu poate fi încredinţată minorilor care nu au 14 ani împliniţi şi nici persoanelor surde sau debile mintal. Animalele izolate sau în turmă trebuie să fie însoţite, pe drumurile publice, de un număr corespunzător de conducători.
Art. 54
Este interzis conducătorilor vehiculelor cu tracţiune animală, celor trase sau împinse cu mâna, precum şi persoanelor care conduc pe drumurile publice animale izolate sau în turmă:
a)să circule pe autostrăzi şi pe drumurile naţionale E (deschise traficului internaţional), iar pe celelalte drumuri naţionale, atunci când în afara părţii carosabile există spaţiu pentru circulaţia acestora sau drumuri laterale;
b)să conducă în timp ce se găsesc sub influenţa băuturilor alcoolice;
c)să circule pe timp de noapte ori ziua când este ceaţă, fără felinar aprins; acesta va fi aşezat pe partea stângă a vehiculului, astfel ca lumina să fie vizibilă din ambele sensuri ale circulaţiei, iar conducătorii de animale îl vor ţine în mână;
d)să schimbe direcţia de mers fără a semnaliza cu mâna şi a se asigura că, din faţă sau din spate, nu circulă în imediata lor apropiere un vehicul;
e)să părăsească vehiculul sau animalele în timpul mersului sau staţionării.
Art. 55
Conducătorilor de vehicule cu tracţiune animală le este interzis:
a)să circule pe drumurile publice cu vehiculul neechipat cu felinar şi elemente reflectorizante montate la loc vizibil în partea din spate, iar noaptea ori ziua, când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii meteorologice ce reduc vizibilitatea, fără felinar aprins, instalat lateral în partea stângă a vehiculului;
b)să doarmă în timpul mersului sau staţionării cu animalele înhămate;
c)să circule cu mânji sau alte animale neînhămate, care însoţesc vehiculul, dacă acestea nu sunt legate de partea dreaptă a vehiculului;
d)să intre cu vehiculul murdar de noroi pe drumurile modernizate sau pietruite;
e)să conducă vehicule cu roţi pneumatice, dacă aceste vehicule nu sunt prevăzute cu frâne.
Art. 56
Dacă în afara părţii carosabile nu există spaţiu pentru circulaţia animalelor izolate sau în turmă, acestea vor fi conduse cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului în aşa fel încât să nu stânjenească circulaţia vehiculelor.
Art. 57
Dacă turmele sau grupuri mai mici de animale nu pot fi conduse decât pe trasee în care se includ şi drumuri modernizate, se vor lua măsuri ca, pe cât posibil, acestea să fie transportate în vehicule special amenajate.
Art. 58
Conducătorilor vehiculelor cu tracţiune animală, ai tractoarelor şi utilajelor agricole, precum şi ai turmelor de animale le este interzisă traversarea autostrăzilor şi a drumurilor naţionale E (deschise traficului internaţional) prin alte locuri decât cele special amenajate şi semnalizate.
Secţiunea V:Circulaţia bicicletelor
Art. 59
Circulaţia bicicletelor, mopedelor şi a motoretelor pe autostrăzi şi pe drumurile naţionale E (deschise traficului internaţional) este interzisă. Este permisă circulaţia cu bicicleta pe celelalte drumuri publice cu trafic intens numai persoanelor care au împlinit vârsta de 14 ani.
Este interzisă conducerea pe drumurile publice a bicicletelor cu motor şi a mopedelor de către persoane care nu au împlinit vârsta de 16 ani.
Bicicliştii vor circula numai pe pistele special destinate, când pe traseul pe care se deplasează întâlnesc indicatorul cu semnificaţia "Pistă pentru biciclete".
Art. 60
Se interzice bicicliştilor:
a)să circule cu bicicleta fără a fi echipată cu frână eficace, sonerie, o lumină albă îndreptată înainte, precum şi o lumină roşie sau un dispozitiv reflectorizant îndreptat înapoi;
b)să înveţe să conducă bicicleta pe drumuri publice cu circulaţie intensă;
c)să circule pe trotuare sau pe mijlocul părţii carosabile, pe aleile pentru pietoni din parcuri şi grădini publice;
d)să circule câte doi sau mai mulţi în acelaşi rând, în afara competiţiilor sportive organizate;
e)să circule luând mâinile de pe ghidon sau picioarele de pe pedale;
f)să se ţină cu mâna de autovehicule în mers sau să circule în spatele acestora la o distanţă mai mică de 25 m;
g)să transporte alte persoane pe biciclete prevăzute cu un singur loc, cu excepţia transportului copiilor până la 7 ani, dacă bicicleta este prevăzută în acest scop cu un suport aşezat în faţă;
h)să transporte orice fel de obiecte care ar stânjeni conducerea bicicletei sau circulaţia celorlalte vehicule;
i)să circule în timp ce se găsesc sub influenţa băuturilor alcoolice;
j)să circule pe autostrăzi şi pe drumurile naţionale E (deschise traficului internaţional), precum şi pe celelalte drumuri naţionale, dacă în direcţia în care se deplasează există drumuri sau poteci laterale ce pot fi folosite de biciclişti.
Secţiunea VI:Circulaţia pietonilor şi călătorilor
Art. 61
Pietonii sunt obligaţi:
a)să circule numai pe trotuare, iar în lipsa acestora, pe potecile laterale ale drumurilor publice;
b)să nu circule pe autostrăzi şi pe partea carosabilă a drumurilor naţionale E (deschise traficului internaţional);
c)să circule numai pe partea stângă a drumurilor publice dacă acestea nu au trotuare sau poteci;
d)să nu circule pe sectoarele de drum public la începutul cărora este instalat indicatorul cu semnificaţia "Accesul interzis pietonilor";
e)să traverseze drumurile publice numai prin locurile unde sunt indicatoare sau marcaje pentru trecerea pietonilor, iar în oraşe unde asemenea indicatoare sau marcaje lipsesc, pe la colţul străzilor, după ce s-au asigurat că nu există vreun pericol. Traversarea drumurilor publice se face perpendicular pe axa acestora;
f)să circule cu cărucioarele şi săniuţele cu copii numai pe trotuare sau poteci.
Sunt interzise manifestările distractive (hore, dansuri) sau plimbările şi staţionările pietonilor în grup, pe partea carosabilă a drumurilor publice.
Art. 62
Călătorii sunt obligaţi:
a)să nu urce, să nu coboare şi să nu deschidă uşile autovehiculului, în timpul mersului;
b)să nu călătorească pe scările sau pe părţile laterale ale caroseriei tramvaielor, troleibuzelor, autobuzelor sau ale altor mijloace de transport ori stând în picioare în caroseria autocamioanelor sau remorcilor;
c)să nu distragă prin discuţii atenţia conducătorilor autovehiculelor de transport public.
Secţiunea VII:Circulaţia coloanelor
Art. 63
Conducătorii coloanelor sunt obligaţi:
a)să formeze coloane de cel mult patru persoane în rând, cu excepţia manifestaţiilor sau defilărilor;
b)să nu admită mersul în cadenţă la trecerea peste poduri;
c)să aibă în flancul stâng, în rândurile din faţă şi din spate ale coloanei, ziua steguleţe roşii, iar pe timp de noapte sau ceaţă, felinare cu lumină roşie.
Copiii în coloană vor circula câte doi în rând şi vor traversa strada sau drumul sub spraveghere.
Secţiunea VIII:Alte reguli privind securitatea circulaţiei
Art. 64
Administratorii drumurilor publice sunt obligaţi să ia măsurile necesare pentru securitatea circulaţiei pe timp de ninsoare sau polei, ori în alte situaţii asemănătoare.
Art. 65
Pe timp de ceaţă sau în alte condiţii atmosferice care împiedică vizibilitatea peste 20 m, autovehiculele de orice fel, în mers şi în staţionare, vor fi iluminate şi în timpul zilei, iar conducătorii acestora sunt obligaţi să dea semnale sonore şi să răspundă în acelaşi fel la semnalele date de conducătorii autovehiculelor care se apropie. În asemenea condiţii semnalele sonore pot fi folosite şi în localităţile, locurile sau în timpul în care claxonatul este interzis.
Art. 66
Tractoarele, precum şi maşinile agricole, maşinile autopropulsate pentru lucrări şi alte autovehicule care nu sunt supuse înmatriculării pot circula pe drumurile publice numai pe traseele şi în condiţiile stabilite prin reglementări ale Ministerului Transporturilor şi Ministerului de Interne.
În zilele de sâmbătă, duminică, precum şi în celelalte zile nelucrătoare, de la ora 7 până la ora 22, se va interzice eşalonat, prin ordin al ministrului transporturilor, circulaţia pe autostrăzi şi pe drumurile naţionale E**) (deschise traficului internaţional) a autovehiculelor de transport de marfă a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3,5 tone.
Se exceptează de la prevederile alin. 2 autovehiculele care transportă mărfuri perisabile sau animale vii, autovehiculele care se deplasează la intervenţii ce nu suportă amânare, autovehiculele Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, precum şi autovehiculele care circulă pe bază de autorizaţii eliberate de Ministerul Transporturilor.
Art. 67
În cazul încărcăturilor uşor inflamabile, explozivilor sau altor încărcături periculoase, şefii de garaje, înlocuitorii acestora şi conducătorii de vehicule sunt obligaţi să verifice, înainte de plecarea în cursă, existenţa şi buna funcţionare a mijloacelor de stingere a incendiilor, prevăzute pentru transportul acestor încărcături.
Conducătorii vehiculelor cu care se transportă încărcături periculoase au obligaţia să respecte indicaţiile stabilite la punctele de primire a acestor încărcături, în legătură cu încărcarea, transportul şi descărcarea.
Art. 68
Este interzis ca în autovehiculele care transportă încărcături periculoase să se afle pasageri sau încărcături neprevăzute în foaia de parcurs.
Încărcătura periculoasă trebuie să fie însoţită pe tot parcursul de cel puţin o persoană care să-i cunoască bine caracteristicile.
Dacă, din cauza deteriorării ambalajului în timpul transportului sau din alte cauze, substanţele uşor inflamabile sau alte substanţe periculoase se împrăştie pe drum, conducătorul vehiculului este obligat să oprească imediat ce observă aceasta şi, împreună cu persoana care îl însoţeşte, să avertizeze pe cei din jur de pericol şi să ia măsurile necesare pentru izolare, anunţând de cele întâmplate cel mai apropiat organ al poliţiei.
Art. 69
Conducătorilor de vehicule cu care se transportă încărcături periculoase le este interzis:
a)să provoace şocuri vehiculului condus;
b)să fumeze în timpul transportului sau să aprindă focuri la opriri ori staţionări, la o distanţă mai mică de 50 m de vehicul;
c)să lase vehiculul şi încărcătura fără supraveghere;
d)să lase vehiculul încărcat în garaj;
e)să păstreze în vehicul rezerve de combustibil în ambalaje care nu sunt special confecţionate în acest scop;
f)să remorcheze autovehicule rămase în pană;
g)să staţioneze pe partea carosabilă a drumurilor publice pe timp de noapte.
Art. 70
În caroseria autocamioanelor care transportă mărfuri se pot transporta, împreună cu încărcătura, numai încărcătorii sau însoţitorii mărfurilor, prevăzuţi în foaia de parcurs, cu obligaţia ca aceştia să nu călătorească deasupra încărcăturii sau în picioare.
Art. 71
Conducătorul autoturismului şi pasagerul care ocupă locul din faţă sunt obligaţi să poarte centura de sigu-ranţă în timpul circulaţiei pe drumurile publice atât în localităţi cât şi în afara acestora.
Sunt exceptaţi de la obligaţia de a purta centura de siguranţă:
a)conducătorul de autoturism, pe timpul cât execută manevra de mers înapoi;
b)instructorul auto, în timpul orelor de pregătire a cursanţilor;
c)femeia care poartă o sarcină vizibilă, dacă nu poate ocupa unul din locurile din spate;
d)poliţistul, conducătorul autoturismului armatei destinat controlului circulaţiei şi cel al autovehiculului pompierilor, atunci când sunt în misiune, precum şi cei care conduc autovehicule ale salvării;
e)conducătorul şi însoţitorul acestuia, care execută cu autoturismul servicii publice "din poartă în poartă".