Secţiunea ii - Reguli privind circulaţia vehiculelor de orice fel - Regulament din 1966 pentru aplicarea Decretului nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice si pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor in acest sector - REPUBLICARE

M.Of. 229

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2002
Secţiunea II:Reguli privind circulaţia vehiculelor de orice fel
Subsecţiunea A:Poziţii în timpul mersului
Art. 24
Toate vehiculele, inclusiv cele trase sau împinse cu mâna, vor fi conduse pe partea dreaptă a drumului public în direcţia de mers.
Art. 25
Pe drumurile publice pe care sunt aplicate marcaje, conducătorul de vehicul nu va trece peste linia continuă, simplă sau dublă, şi nici peste marcajul pentru spaţii interzise.
Marcajul discontinuu are caracter orientativ, putându-se trece peste el numai atunci când conducătorul de vehicul schimbă banda de circulaţie, direcţia de mers ori când s-a angajat în depăşire. Aceste manevre se vor executa numai după ce conducătorul de vehicul a semnalizat şi s-a asigurat că nu periclitează siguranţa celorlalţi participanţi la trafic care îl urmează sau îl preced. Aceleaşi obligaţii revin conducătorului şi atunci când pe drumul public nu sunt aplicate marcaje.
În cazul când sensul de circulaţie este separat de o linie continuă şi una discontinuă, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia liniei cea mai apropiată de vehicul în direcţia de mers.
Art. 26
Circulaţia vehiculelor pe drumurile publice cu mai multe benzi pe acelaşi sens se desfăşoară astfel:
- pe banda de lângă bordură sau acostament vor circula vehiculele destinate transportului public şi cele care se depla-sează cu viteză redusă;
- pe celelalte benzi vor fi conduse vehiculele care, potrivit legii, pot circula cu viteze superioare.
Pe autostrăzi, banda de lângă axa drumului va fi folosită numai în vederea executării manevrei de depăşire, dacă celelalte benzi, în direcţia de mers, sunt ocupate de alte autovehicule.
Faptul că vehiculele de pe o bandă circulă mai repede decât vehiculele de pe celelalte benzi nu este considerat ca fiind o depăşire în sensul art. 31.
Pe autostrăzi sunt interzise circulaţia autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, cu excepţia celor autorizate de autoritatea competentă, a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h, precum şi învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de şasiuri şi de vehicule cu motor, manifestaţiile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele, competiţiile sportive de orice fel şi cortegiile.
Pe autostradă conducătorului auto îi este interzis:
a)să circule sau să staţioneze pe banda de urgenţă;
b)să efectueze manevra de întoarcere sau de mers înapoi ori să pătrundă în zona mediană, inclusiv pe racordările dintre cele două părţi carosabile;
c)să remorcheze un autovehicul rămas în pană dincolo de cea mai apropiată ieşire de pe autostrată ori să intre pe autostradă cu un autovehicul remorcat.
Art. 27
La intersecţiile cu marcaje, conducătorii de vehicule se vor încadra pe benzile corespunzătoare direcţiei de mers voite, cu cel puţin 50 m înainte de intersecţie, având obligaţia de a respecta semnificaţiile indicatoarelor şi marcajelor pentru semnalizarea direcţiei de mers.
La intersecţiile fără marcaje, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, la o distanţă de cel puţin 50 m de intersecţie, următoarele poziţii:
a)cei care vor să schimbe direcţia de mers spre dreapta, banda din dreapta;
b)cei care vor să schimbe direcţia de mers spre stânga, banda din stânga;
c)cei care vor să meargă înainte, oricare dintre benzi.
Dacă în intersecţie circulă şi tramvaie, iar spaţiul dintre şina din dreapta şi trotuar nu permite circulaţia pe două rânduri, toţi conducătorii de vehicule, indiferent de direcţia de mers voită, vor circula pe un singur rând, lăsând liber traseul tramvaiului.
În cazul în care tramvaiul este oprit într-o staţie neprevăzută cu refugiu pentru pietoni, vehiculele vor fi oprite, în ordinea sosirii, în spatele acestuia, urmând să fie repuse în mişcare numai după ce uşile tramvaiului au fost închise.
Art. 28
Schimbarea direcţiei de mers prin virare la dreapta sau la stânga este interzisă în locurile unde sunt instalate indicatoare cu această semnificaţie.
Art. 29
Dacă în apropierea unei intersecţii este instalat un indicator sau aplicat un marcaj care obligă să se circule într-o anumită direcţie, vehiculele vor fi conduse numai în direcţia sau direcţiile indicate.
Art. 30
Este interzisă circulaţia vehiculelor pe sectoarele de drum public la începutul cărora sunt instalate indicatoare prin care se interzice accesul.
Subsecţiunea B:Depăşirea
Art. 31
(1)Vehiculele se depăşesc numai pe partea stângă, cu excepţia celor ai căror conducători au semnalizat şi s-au încadrat corespunzător, din timp, în intenţia de a schimba direcţia de mers la stânga, precum şi a tramvaielor care se depăşesc pe partea dreaptă.
(2)Tramvaiele aflate în mers pot fi depăşite şi pe partea stângă, atunci când drumul public este cu sens unic sau când între şina din dreapta şi marginea trotuarului nu există spaţiu pentru depăşire.
(3)Cel ce efectuează depăşirea este obligat:
a)să semnalizeze intenţia de a se angaja în depăşire şi să se angajeze în depăşire numai după ce s-a convins că aceasta se poate face fără pericol;
b)să păstreze în timpul depăşirii o distanţă laterală suficientă faţă de vehiculul depăşit;
c)să reintre pe partea dreaptă a drumului după ce se va asigura că aceasta se poate face fără pericol pentru vehiculul depăşit.
(4)Conducătorul vehiculului ce urmează a fi depăşit trebuie să creeze condiţii pentru depăşire, fiind obligat să ia următoarele măsuri:
a)să nu mărească viteza cu care circulă, atunci când i se semnalizează că urmează a fi depăşit;
b)să se angajeze cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului.
Dacă lăţimea insuficientă, profilul sau starea părţii carosabile nu permite, datorită intensităţii circulaţiei din sens opus, depăşirea cu uşurinţă şi fără pericol a unui vehicul lent, lung sau greu ori obligat să respecte o limită inferioară de viteză, conducătorul unui astfel de vehicul este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să elibereze banda de îndată ce este posibil pentru a lăsa să treacă vehiculele care îl urmează.
(5)În scopul înlesnirii deplasărilor pe drumurile din afara localităţilor cu o singură bandă pe sens, conducătorul vehiculului lent, lung sau greu este obligat, cu excepţia cazului în care depăşeşte ori se pregăteşte să depăşească, să menţină o distanţă suficientă faţă de vehiculul care îl precede, pentru ca ceilalţi conducători să poată folosi, fără pericol, intervalul astfel creat. Această dispoziţie nu este aplicabilă când circulaţia este foarte intensă sau în locurile unde depăşirea este interzisă.
Art. 32
Depăşirea este interzisă:
a)în intersecţii cu circulaţia nedirijată;
b)în apropierea vârfurilor de pantă, când vizibilitatea este redusă sub 50 m;
c)în curbe unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
d)pe poduri; prin excepţie, vehiculele cu tracţiune animală, motocicletele fără ataş şi bicicletele pot fi depăşite pe podurile metalice, de beton sau din zidărie de piatră care au o lungime de peste 20 m şi o lăţime de cel puţin 7 m;
e)la treceri pentru pietoni semnalizate cu indicator sau marcaj;
f)la treceri la nivel cu calea ferată şi la mai puţin de 50 m de acestea;
g)în staţii de tramvai, când tramvaiul este oprit sau dacă acesta se găseşte la mai puţin de 50 m de staţie; tramvaiul poate fi depăşit în staţiile prevăzute cu refugii pentru pietoni;
h)în orice alte locuri unde vizibilitatea este redusă sub 50 m;
i)în zona de acţiune a indicatoarelor cu semnificaţia "Depăşirea autovehiculelor, cu excepţia motocicletelor fără ataş, interzisă" sau "Depăşirea interzisă autovehiculelor destinate transportului de mărfuri";
j)în situaţia când vehiculul ce ar urma să fie depăşit este angajat în depăşirea altui vehicul oprit sau în mers (triplare), dacă prin această manevră se trece peste axa care desparte cele două sensuri de circulaţie ale drumului;
k)în situaţia când se apropie din sens opus un alt vehicul şi când pentru realizarea depăşirii ar fi necesar să se treacă peste axa care desparte cele două sensuri de circulaţie ale drumului.
Subsecţiunea C:Prioritatea de trecere
Art. 33
Când două vehicule se apropie simultan de o intersecţie venind de pe drumuri publice pe care nu sunt instalate indicatoare de prioritate la intersecţii, vehiculul ce vine dinspre dreapta are prioritate de trecere.
Are, de asemenea, prioritate vehiculul care circulă pe un drum public la începutul căruia este instalat indicatorul cu semnificaţia "Drum cu prioritate" ori "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers" sau care se apropie de o intersecţie unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Intersecţie cu un drum fără prioritate".
Administratorii drumurilor publice ce se intersectează cu sectoare de drum cu prioritate sunt obligaţi să instaleze, înainte de intersecţie, unul dintre indicatoarele cu semnificaţia "Cedează trecerea" sau "Oprire".
Au prioritate de trecere autovehiculele prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a), b) şi b1) când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă, precum şi tramvaiele în mişcare.

La apropierea autovehiculelor prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), ceilalţi conducători vor micşora viteza şi vor circula cât mai aproape de marginea din dreapta drumului până când sunt depăşiţi.
Nu au prioritate de trecere:
a)vehiculele care urmează să intre într-o intersecţie venind de pe un drum public pe care nu este instalat vreun indicator de prioritate, faţă de vehiculele care circulă dinspre dreapta;
b)vehiculele care circulă pe un drum public unde este instalat unul dintre indicatoarele cu semnificaţia "Cedează trecerea" sau "Oprire";
c)vehiculele care întâlnesc indicatorul "Prioritate pentru circulaţia din sens invers";
d)vehiculele care coboară o pantă faţă de vehiculele care urcă;
e)vehiculele care se pun în mişcare sau cele care ies din garaje, curţi, ganguri faţă de vehiculele care circulă pe drumul public, indiferent de direcţia de mers. Fac excepţie autovehiculele din serviciile regulate de transport public care se pun în mişcare din staţii;
f)vehiculele care execută virajul la stânga faţă de cele care circulă din sens opus;
g)vehiculele care execută manevra de întoarcere.
Conducătorul care circulă în acelaşi sens cu autovehiculele din serviciile regulate de transport public de persoane, la apropierea de o staţie semnalizată ca atare este obligat să reducă viteza şi, la nevoie, să oprească pentru a permite conducătorilor acestor vehicule să efectueze manevrele necesare repunerii în mişcare din staţie.
Conducătorul unui autovehicul din serviciile regulate de transport public de persoane este obligat să repună în mişcare vehiculul din staţie numai după ce a semnalizat intenţia de a efectua această manevră.
Subsecţiunea D:Întoarcerea şi mersul înapoi
Art. 34
Pentru a putea întoarce vehiculul de pe un sens de circulaţie pe celălalt sens, prin manevră înainte şi înapoi sau prin viraj, conducătorul este obligat să semnalizeze şi să se asigure că din faţă, din spate sau din lateral nu circulă în acel moment nici un vehicul.
Nu se execută această manevră:
a)în locurile unde este instalat indicatorul "Întoarcerea interzisă";
b)la trecerile pentru pietoni;
c)în curbe cu vizibilitate redusă;
d)în locurile unde soliditatea drumului nu este verificată (marginile prăpăstiilor, malurile şanţurilor etc.);
e)pe poduri şi sub poduri;
f)la trecerile peste calea ferată şi la o distanţă mai mică de 50 m de trecerea peste calea ferată;
g)în vârfuri de pantă şi pe o distanţă de 50 m de o parte şi alta a vârfului de pantă;
h)în intersecţii şi la o distanţă mai mică de 50 m de cel mai apropiat colţ de intersecţie;
i)la mai puţin de 50 m de staţiile de tramvai, troleibuz sau autobuz;
j)pe timp de ceaţă şi în orice împrejurare când vizibilitatea este redusă sub 100 m, dacă conducătorul vehiculului nu este pilotat de altă persoană.
Este interzis mersul autovehiculelor înapoi pe o distanţă mai mare de 50 m sau la ieşirea din garaje, curţi ori ganguri.
În cazul în care vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculele pot fi manevrate înapoi numai atunci când conducătorii acestora sunt pilotaţi de alte persoane.
Subsecţiunea E:Trecerea la nivel cu calea ferată
Art. 35
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată nepăzită, conducătorul de vehicul este obligat să oprească în locul unde are o vizibilitate maximă asupra căii ferate, fără a trece de linia din dreptul indicatorului "Trecere la nivel cu calea ferată, simplă, fără bariere" sau "Trecere la nivel cu calea ferată, dublă, fără bariere", ori de marcajul de oprire, putând continua să circule numai după ce s-a asigurat că nu vine nici un tren ori alt vehicul feroviar.
Art. 36
La apropierea de o trecere la nivel cu calea ferată prevăzută cu bariere sau semibariere ori cu semnalizare luminoasă, conducătorul de vehicul va reduce viteza, continuând să circule numai dacă barierele sau semibarierele sunt deschise, iar semnalele luminoase de culoare roşie sunt stinse.
Dacă barierele sau semibarierele sunt în curs de coborâre ori sunt închise, iar semnalele luminoase de culoare roşie funcţionează intermitent alternativ, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să oprească, în ordinea sosirii, înaintea marcajului de oprire sau, în lipsa acestuia, a instalaţiei de semnalizare luminoasă.
Pe timpul cât semnalele luminoase de culoare roşie sunt stinse poate funcţiona un semnal luminos de culoare albă intermitent, având cadenţă lentă, care semnifică permisiunea de a trece.
Subsecţiunea F:Oprirea şi staţionarea voluntară. Parcarea
Art. 37
Oprirea este imobilizarea voluntară pe drum a unui vehicul pentru o durată de cel mult 5 minute; peste această durată se consideră staţionare voluntară.
Oprirea şi staţionarea voluntară sunt permise în localităţi numai pe partea dreaptă a drumului în sensul de mers.
Pe drumurile cu sens unic, oprirea şi staţionarea voluntară a vehiculelor sunt permise şi pe partea stângă, dacă rămâne liberă cel puţin o bandă de circulaţie.
Oprirea şi staţionarea voluntară se fac lângă şi paralel cu trotuarul, vehiculele urmând să fie aşezate unul după altul, cu excepţia motocicletelor fără ataş ce pot fi oprite sau staţionate una lângă alta. Oprirea şi staţionarea voluntară se pot face total sau parţial şi pe trotuar, fără să se stânjenească circulaţia pietonilor ori să-i determine să circule pe partea carosabilă a drumului.
Pe drumurile din afara localităţilor, vehiculele vor fi oprite sau staţionate voluntar numai în afara părţii carosabile, iar când nu este posibil, cât mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axa acestuia.
Art. 38
Oprirea voluntară este interzisă:
a)în zona de acţiune a indicatorului "Oprirea interzisă" şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a opririi;
b)la o distanţă mai mică de 50 m înainte de o trecere la nivel cu calea ferată;
c)pe poduri, sub poduri, precum şi în tunele rutiere;
d)în curbe şi pe sectoare de drum cu vizibilitate redusă;
e)în locul unde este instalat indicatorul "Trecere pentru pietoni" sau pe marcajul de traversare pentru pietoni;
f)în locuri cu sens giratoriu;
g)în intersecţii şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 5 m de colţul intersecţiei;
h)la mai puţin de 25 m înainte de indicatorul staţiei pentru mijloacele de transport public;
i)în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă a drumului public, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia a două vehicule venind din sensuri opuse, precum şi în dreptul marcajului continuu, dacă conducătorii celorlalte vehicule care circulă în acelaşi sens ar fi determinaţi, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
j)pe sectoarele de drum unde este instalat indicatorul cu semnificaţia de interzicere a depăşirii;
k)în locuri unde observarea unui indicator sau a unui semnal luminos ar fi împiedicată;
l)pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificaţia "Drum îngustat", "Prioritate pentru circulaţia din sens invers" sau "Prioritate faţă de circulaţia din sens invers".
Interdicţiile de la alin. 1 [cu excepţia celei de la lit. k)], nu sunt aplicabile conducătorilor autovehiculelor prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), atunci când se află în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă.
Art. 39
Staţionarea voluntară este interzisă:
a)în cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;
b)în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia "Staţionarea interzisă" şi a marcajului de interzicere a staţionării;
c)pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de 6 m;
d)în dreptul căilor de acces care deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice;
e)pe partea carosabilă a drumurilor naţionale. În cazul în care nu este posibilă scoaterea vehiculelor în afara părţii carosabile, acestea vor staţiona cât mai aproape de marginea drumului;
f)în pantă şi în rampă;
g)în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia "Staţionare alternantă", în altă zi sau perioadă decât cea permisă, sau indicatorul cu semnificaţia "Zonă de staţionare cu durată limitată", peste durata stabilită.
Interdicţiile de la alin. 1 nu sunt aplicabile autovehiculelor prevăzute la art. 75 alin. 2 lit. a) şi b), atunci când se află în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care impun urgenţă.
Art. 40
Conducătorii care părăsesc autovehiculele staţionate sunt obligaţi să le asigure cu frâna de mână, să scoată cheia din contact, să introducă maneta schimbătorului într-una din viteze sau în marşarier şi să încuie uşile, cu excepţia cazurilor când aceste măsuri nu sunt posibile datorită particularităţilor de construcţie a autovehiculului.
Art. 41
Oricărui vehicul care staţionează pe timp de noapte pe partea carosabilă a unui drum public, acolo unde staţionarea este permisă, trebuie să i se semnalizeze prezenţa prin aprinderea lanternelor de poziţie, cât şi prin lumina roşie din spate, dacă locul de staţionare este neiluminat.
Nu este permisă staţionarea pe drumurile publice, în timpul nopţii, a tractoarelor, a remorcilor, a vehiculelor cu tracţiune animală, ori a celor trase sau împinse cu mâna.
Art. 42
Parcarea vehiculelor este permisă numai în locurile special destinate acestui scop, semnalizate prin indicatoare sau marcaje. În aceste locuri vehiculele trebuie aşezate unul lângă altul, conducătorii lor având obligaţia să respecte şi celelalte reguli stabilite pentru staţionare.