Art. 26. - Mediatorul şcolar are următoarele atribuţii : - Regulament-Cadru din 2024 de organizare şi funcţionare a centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională

M.Of. 792 bis

În vigoare
Versiune de la: 30 Ianuarie 2025
Art. 26
(1)Mediatorul şcolar are următoarele atribuţii:
a)asigură participarea tuturor copiilor din comunitate la învăţământul preuniversitar obligatoriu, încurajând implicarea părinţilor în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii şi facilitând colaborarea dintre familie, comunitate şi şcoală;
b)păstrează legătura permanentă şi colaborează cu conducerea unităţii de învăţământ, cu educatorul/profesorul de învăţământ primar/profesorul diriginte, profesorul-consilier şcolar, după caz cu profesorul-logoped, cu profesorul itinerant şi de sprijin, cu profesorul-psiholog, pentru monitorizarea progresului elevului;
c)se implică în informarea şi susţinerea familiilor pentru accesarea burselor şi a altor forme de sprijin financiar acordat elevilor prin unităţile de învăţământ;
d)contribuie la menţinerea şi dezvoltarea încrederii şi a respectului faţă de şcoală în comunitate şi a respectului şcolii faţă de comunitate;
e)facilitează dialogul şcoală - familie - comunitate;
f)monitorizează copiii de vârstă preşcolară din comunitate care nu sunt înscrişi la grădiniţă şi sprijină familia/susţinătorii legali ai copilului în demersurile necesare pentru înscrierea acestora în învăţământul preşcolar;
g)monitorizează copiii de vârstă şcolară, din circumscripţia şcolară, care nu au fost înscrişi niciodată la şcoală, propunând conducerii şcolii soluţii optime pentru recuperarea lor şi facilitând accesul acestora la programele alternative de învăţământ (înscrierea în învăţământul de masă la cursuri de zi sau la cursuri cu frecvenţă redusă, includerea în programul "A doua şansă" şi alte programe);
h)sprijină organizarea de programe-suport pentru îmbunătăţirea performanţelor şcolare (programe de recuperare, programe de intervenţie personalizată, programe de tip "A doua şansă", "Şcoala după şcoală" şi alte programe);
i)contribuie la monitorizarea accesului la educaţie şi menţinerea copiilor în sistemul educaţional obligatoriu;
j)informează familiile despre rolul şcolii şi despre prevederile legale referitoare la participarea copiilor la educaţie;
k)monitorizează situaţia şcolară şi activitatea extraşcolară a acestora, încurajând participarea lor la educaţie;
l)transmite şcolii toate datele colectate din comunitate, în scopul identificării soluţiilor optime pentru asigurarea accesului egal la educaţie al copiilor;
m)contribuie la deschiderea şcolii către comunitate şi la promovarea caracteristicilor etnoculturale în mediul şcolar, prin implicarea în organizarea de activităţi cu părinţii/alţi membri ai comunităţii, organizarea de activităţi cu dimensiune multiculturală, organizare de activităţi extracurriculare şi alte activităţi;
n)monitorizează şi încurajează prezenţa elevilor la orele din cadrul programelor alternative, suplimentare/de sprijin;
o)furnizează activităţi de informare pentru personalul unităţilor de învăţământ şi pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului şi consumului de droguri/substanţe interzise, a delincvenţei şi predelincvenţei juvenile şi a altor comportamente de risc, precum şi a oricărei forme de violenţă în spaţiul şcolar, inclusiv bullying, cyberbullying; contribuie la activităţi de prevenire şi diminuare a factorilor care determină tulburări comportamentale;
p)sprijină elaborarea planului de desegregare şcolară şi implementarea acestuia, prin colaborare cu conducerea şcolii;
q)informează autorităţile responsabile despre eventualele încălcări ale drepturilor copilului şi sprijină demersurile acestora pentru soluţionarea situaţiilor respective;
r)participă la managementul cazurilor de violenţă în şcoală conform Procedurii elaborate de Ministerul Educaţiei şi se implică în activităţi privind prevenirea bullyingului şi a violenţei în mediul şcolar;
s)mediază eventualele conflicte ivite, între şcoală-familie/elevi, cadre didactice-familie/elevi, alte tipuri de interacţiuni;
t)se implică în procesul de sesizare şi analiză disciplinară a elevilor, dacă este necesar, comunicând cu părinţii/tutorii legali, în absenţa elevilor, într-un spaţiu dedicat, care asigură confidenţialitatea;
u)colaborează cu personalul din compartimentele CJRAE/CMBRAE, cu ceilalţi mediatori şcolari din reţeaua CJRAE/CMBRAE, cu profesorii-consilieri şcolari din cabinetele de asistenţă psihopedagogică, cu profesorii-logopezi din cabinetele logopedice şcolare, cu profesorii de sprijin/itineranţi, cu personalul CEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar şi administrativ al unităţii de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea, cu instituţii guvernamentale şi non-guvernamentale cu atribuţii similare, complementare sau conexe în domeniul educaţional;
v)îndeplineşte şi alte sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.