Art. 21. - Atribuţii şi responsabilităţi ale coordonatorului serviciilor de consiliere şcolară şi psihologică : - Regulament-Cadru din 2024 de organizare şi funcţionare a centrelor judeţene/al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională
M.Of. 792 bis
În vigoare Versiune de la: 30 Ianuarie 2025
Art. 21
(1)Compartimentul de servicii educaţionale specializate, numit în continuare CSES, asigură coordonarea serviciilor de consiliere şcolară şi psihologică, terapie logopedică, de sprijin educaţional şi de mediere şcolară, prin profesori-consilieri şcolari, profesori-psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranţi şi de sprijin şi mediatori şcolari.
(2)Serviciile educaţionale de consiliere şcolară şi psihologică, terapie logopedică şi de sprijin educaţional, menţionate la alin. (1), au câte un coordonator, care îşi desfăşoară activitatea în cadrul CSES, în sediul CJRAE/CMBRAE.
(3)Coordonatorii serviciilor de consiliere şcolară şi psihologică, de terapie logopedică, şi de servicii de sprijin sunt numiţi anual prin decizia directorului CJRAE/CMBRAE, din cadrul personalului aferent fiecărei categorii de servicii, la propunerea personalului din cadrul fiecărei categorii.
(4)Coordonatorii serviciilor de consiliere şcolară şi psihologică/terapie logopedică/sprijin educaţional au următoarele atribuţii:
(5)Atribuţii şi responsabilităţi ale coordonatorului serviciilor de consiliere şcolară şi psihologică:
a)este membru în Consiliul de Administraţie al CJRAE/CMBRAE;
b)preia solicitările UIP de furnizare a serviciilor, acolo unde nu sunt normaţi profesori-consilieri şcolari şi profesori-psihologi, le centralizează şi le transmite spre analiză CA al CJRAE/CMBRAE;
c)propune înfiinţarea şi organizarea de cabinete de asistenţă psihopedagogică, pe baza solicitărilor din partea UIP sau ca urmare a nevoilor identificate, în funcţie de evoluţia demografică a populaţiei şcolare din unitatea/unităţile de învăţământ;
d)coordonează metodologic şi organizatoric activitatea profesorilor consilieri-şcolari şi a profesorilor-psihologi;
e)desfăşoară activităţi de consiliere psihopedagogică pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
f)asigură monitorizarea şi evaluarea activităţii profesorilor consilieri-şcolari şi a profesorilor-psihologi, prin consultarea directorilor unităţilor de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea consilierii şcolari;
g)propune modificări/actualizări ale fişelor de post, respectiv pentru fişele de evaluare ale profesorilor- consilieri şcolari şi profesorilor-psihologi;
h)asigură îndrumarea consilierilor şcolari debutanţi, coordonează procesele de intervizare profesională;
i)susţine Casele Corpului Didactic în analiza nevoilor de formare continuă şi proiectarea unor programe de formare continuă relevante pentru domeniul de activitate;
j)centralizează şi comunică Caselor Corpului Didactic nevoia de formare şi licenţiere a profesorilor- consilieri şcolari şi a profesorilor-psihologi pentru utilizarea instrumentelor de evaluare a elevilor;
k)coordonează procesul de centralizare a datelor privind serviciile de consiliere şcolară şi psihologică furnizate la nivelul CJRAE/CMBRAE şi al cabinetelor de asistenţă psihopedagogică;
l)coordonează procesul de elaborare a materialelor suport şi a instrumentelor de lucru din domeniul consilierii şcolare şi psihologice;
m)coordonează programele şi proiectele din domeniul consilierii şcolare şi psihologice derulate la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti;
n)informează CA al CJRAE/CMBRAE privind activitatea profesorilor-consilieri şcolari şi a profesorilor-psihologi din CSES şi din cabinetele de asistenţă psihopedagogică;
o)participă la activităţi de formare şi dezvoltare profesională continuă;
p)răspunde de completarea documentelor specifice, de înregistrarea acestora şi de evidenţa activităţii în cadrul CSES şi în cabinetele de asistenţă psihopedagogică;
q)iniţiază parteneriate cu instituţii, organizaţii şi asociaţii în vederea susţinerii activităţii de consiliere şcolară şi psihologică la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti;
r)îndeplineşte şi alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare.
(6)Atribuţii şi responsabilităţi ale coordonatorului serviciilor de terapie logopedică
a)este membru în Consiliul de Administraţie al CJRAE/CMBRAE;
b)preia solicitările UIP de furnizare a serviciilor, acolo unde nu este normat profesor-logoped, le centralizează şi le transmite, spre analiza CA al CJRAE/CMBRAE;
c)propune înfiinţarea şi organizarea cabinetelor logopedice şcolare şi arondarea unităţilor de învăţământ la cabinetele logopedice interşcolare, pe baza solicitărilor din partea UIP sau ca urmare a nevoilor identificate, în funcţie de evoluţia demografică a populaţiei şcolare din unitatea/unităţile de învăţământ;
d)coordonează metodologic şi organizatoric activitatea cabinetelor logopedice şcolare şi interşcolare;
e)desfăşoară activităţi de evaluare şi corectare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
f)asigură monitorizarea şi evaluarea activităţii profesorilor-logopezi, cu consultarea/în colaborare cu directorii unităţilor de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea profesorii-logopezi;
g)propune modificări/actualizări ale fişelor de post, respectiv pentru fişele de evaluare ale profesorilor-logopezi din CSES şi din cabinetele logopedice şcolare şi interşcolare;
h)asigură îndrumarea profesorilor-logopezi debutanţi, coordonează procesele de intervizare profesională;
i)susţine Casele Corpului Didactic în analiza nevoilor de formare continuă şi proiectarea unor programe de formare continuă relevante pentru domeniul de activitate;
j)coordonează procesul de centralizare a datelor privind serviciile de terapie logopedică furnizate la nivelul CJRAE/CMBRAE şi al cabinetelor logopedice şcolare şi interşcolare;
k)coordonează procesul de elaborare a materialelor suport şi a instrumentelor de lucru din domeniul terapiei logopedice la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti;
l)coordonează programele şi proiectele din domeniul terapiei logopedice derulate la nivelul CJRAE/CMBRAE şi al cabinetelor logopedice şcolare şi interşcolare;
m)informează CA al CJRAE/CMBRAE privind activitatea profesorilor-logopezi din CSES şi din cabinetele logopedice şcolare şi interşcolare;
n)iniţiază parteneriate cu instituţii, organizaţii şi asociaţii în vederea susţinerii activităţii de terapie logopedică la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti;
o)îndeplineşte şi alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare.
(7)Atribuţii şi responsabilităţi ale coordonatorului serviciilor de sprijin educaţional
a)este membru în Consiliul de Administraţie al CJRAE/CMBRAE;
b)realizează analiza de nevoi la nivelul profesorilor itineranţi şi de sprijin, pe baza solicitărilor din partea UIP sau ca urmare a nevoilor identificate, în funcţie de elevii cu CES orientaţi/reorientaţi către învăţământul de masă şi solicită aprobarea CA al CJRAE/CMBRAE;
c)propune înfiinţarea şi organizarea de cabinete de sprijin educaţional, precum şi arondarea/alocarea de posturi unităţilor de învăţământ la cabinetele de sprijin educaţional, pe baza solicitărilor din partea UIP sau ca urmare a nevoilor identificate, în funcţie de evoluţia demografică a populaţiei şcolare din unitatea/unităţile de învăţământ;
d)coordonează metodologic şi organizatoric activitatea profesorilor itineranţi şi de sprijin din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti;
e)desfăşoară activităţi de sprijin educaţional pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi cu CES, în funcţie de nivelul de sprijin;
f)asigură monitorizarea şi evaluarea activităţii profesorilor itineranţi şi de sprijin, cu consultarea/în colaborare cu directorii unităţilor de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea profesorii itineranţi şi de sprijin;
g)propune modificări/actualizări ale fişelor de post, respectiv pentru fişele de evaluare ale profesorilor itineranţi şi de sprijin;
h)asigură îndrumarea profesorilor itineranţi şi de sprijin, coordonează procesele de intervizare profesională;
i)susţine Casele Corpului Didactic în analiza nevoilor de formare continuă şi proiectarea unor programe de formare continuă relevante pentru domeniul de activitate;
j)coordonează procesul de centralizare a datelor privind serviciile de sprijin furnizate la nivelul CJRAE/CMBRAE şi al cabinetelor de sprijin educaţional pentru copiii/elevii cu CES;
k)coordonează procesul de realizare a materialelor suport şi a instrumentelor de lucru specifice activităţii profesorilor itineranţi şi de sprijin;
l)coordonează programele şi proiectele din domeniul sprijinului educaţional derulate la nivelul CJRAE/CMBRAE şi al cabinetelor de sprijin educaţional;
m)informează CA al CJRAE/CMBRAE privind activitatea profesorilor itineranţi şi de sprijin din CSES şi din unităţile de învăţământ preuniversitar;
n)iniţiază parteneriate cu instituţii, organizaţii şi asociaţii în vederea susţinerii activităţii de sprijin educaţional la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti;
o)îndeplineşte şi alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare.
(8)Personalul didactic de predare din cadrul CSES (profesori-consilieri şcolari, profesori-psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranţi şi de sprijin) are următoarele atribuţii:
a)dezvoltă şi sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire şi intervenţie care să faciliteze adaptarea şcolii la nevoile elevilor, înlăturarea barierelor în învăţare pentru dezvoltarea unui mediu şcolar incluziv şi facilitarea adaptării şi incluziunii fiecărui copil/elev;
b)elaborează resurse educaţionale deschise, ghiduri/îndrumătoare metodologice necesare în desfăşurarea activităţilor didactice;
c)oferă informare, consiliere şcolară şi psihologică, documentare şi îndrumare pentru antepreşcolari/preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
d)asigură suport specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
e)realizează investigarea/evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;
f)iniţiază şi coordonează programe de consiliere şi orientare a carierei beneficiarilor direcţi ai educaţiei din unităţile de învăţământ;
g)desfăşoară activităţi de evaluare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare şi de corectare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
h)asigură servicii de consiliere şcolară şi psihologică, logopedică şi de sprijin educaţional, cursuri pentru părinţi, împreună cu cadrele didactice specializate în educaţie parentală;
i)realizează monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi şi a profesorilor itineranţi şi de sprijin, situaţiilor de abandon şcolar şi a altor situaţii de risc din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti;
j)recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu intră în atribuţiile specifice, de ex. comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie şi alte categorii de specialişti/instituţii, în funcţie de problematică;
k)sprijină cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice şcolare şi din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursă în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate şi prin grade didactice;
l)colaborează cu profesorii-consilieri şcolari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranţi şi de sprijin, cu mediatorii şcolari şi alţi specialişti din cadrul CJRAE/CMBRAE şi din camerele-resursă din unităţile de învăţământ preuniversitar, în funcţie problematica identificată, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
m)asigură servicii de consiliere psihopedagogică, terapie logopedică şi de sprijin educaţional pentru copiii cu CES, în funcţie de nivelul de sprijin, la solicitarea unităţilor de învăţământ unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier şcolar, profesor-logoped şi profesor itinerant şi de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
n)sprijină activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter şi transdisciplinare;
o)participă la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaţionali, când este cazul;
p)elaborează şi implementează proiecte, programe, parteneriate educaţionale specifice;
q)elaborează şi implementează proiecte cu finanţare internă/externă;
r)îndeplineşte şi alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare;
s)profesorul-psiholog asigură, potrivit competenţelor, după caz, evaluarea psihologică, intervenţia psihologică educaţională specifică măsurilor de prevenire terţiară (specifică elevilor care au fost afectaţi de factori cu impact traumatogen precum violenţa, infracţionalitatea, divorţul/decesul părinţilor, instituţionalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrică sau medicală cu boli ce pun în pericol viaţa), consultanţă de specialitate, precum şi suport metodologic specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.