Capitolul ii - Organizarea SITP - Reglementari RNTR1/2005 privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1
M.Of. 1160
În vigoare
(1)SITP este o (sub)unitate care aparţine unui operator economic sau unei instituţii publice, având prevăzută în obiectul de activitate cuprins în actul constitutiv sau actul de înfiinţare desfăşurarea de activităţi de testări şi analize tehnice. SITP poate funcţiona numai dacă deţine autorizaţie tehnică în termen de valabilitate eliberată de RAR, conform prezentelor reglementări. Spaţiul destinat activităţii de ITP trebuie să fie separat de spaţiul destinat altor activităţi ale operatorului economic sau instituţiei publice şi toată aparatura destinată acestei activităţi trebuie să fie amplasată într-o singură incintă, astfel încât activitatea de ITP să nu fie influenţată de alte activităţi desfăşurate de operatorul economic sau instituţia publică respectivă.
c)aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă;
d)dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului anvelopelor vehiculelor, cu o precizie de ± 0,1 mm;
b)cric mobil pentru suspendarea vehiculului roată cu roată, cu capacitatea de încărcare de minimum 2.000 kg pentru clasa a II-a;
d)platforme culisante pentru verificarea jocurilor care să permită minimum patru mişcări liniare sau minimum două mişcări liniare şi două mişcări circulare - opţional pentru clasa a II-a, obligatorii pentru clasa a III-a; platformele (cel puţin două plăci acţionate electric) trebuie să permită mişcări şi în sensuri opuse, atât pentru deplasările pe direcţia longitudinală, cât şi pentru deplasările pe direcţia transversală faţă de canalul de vizitare. Deplasarea platformelor trebuie să fie comandată de către inspectorul tehnic de la postul de inspecţie (în canalul de vizitare).
Platformele culisante aflate în dotarea SITP de clasa a III-a trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe tehnice:
i)mişcare longitudinală şi transversală de cel puţin 95 mm;
ii)viteza mişcării longitudinale şi transversale între 5 cm/s şi 15 cm/s.
Pentru SITP de clasa a III-a ce efectuează ITP la autobuze articulate sunt necesare platouri cu minimum opt mişcări
a1)standul de frânare cu role trebuie să fie dotat cu dispozitiv de sesizare a alunecării relative la o valoare de 24% a acesteia. Diametrul rolelor trebuie să fie de minimum 160 mm, iar coeficientul de frecare dintre rolă şi anvelopă trebuie să fie de minimum 0,6 în stare umedă.
i)marca, tipul şi numărul de înmatriculare al vehiculului verificat - aceste date pot fi introduse de la tastatură sau completate manual de inspectorul tehnic pe buletinul de probă;
[textul din Art. 10, alin. (2), punctul 1., litera A8. din capitolul II a fost abrogat la 21-ian-2020 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 77/2020]
b1)standul de frânare cu role trebuie să fie dotat cu dispozitiv de sesizare a alunecării relative la o valoare de 24% a acesteia, dispozitiv pentru măsurarea efortului la pedală (recomandabil fără cablu de legătură), iar pentru clasa a III-a şi cu dispozitiv pentru măsurarea presiunii în instalaţia de frânare (0-10 atm), în conformitate cu anexa A la Standardul ISO 21069-1 privind cerinţele tehnice pentru încercarea sistemelor de frânare ale vehiculelor utilizând un stand cu role. Diametrul rolelor trebuie să fie de minimum 160 mm, iar coeficientul de frecare dintre rolă şi anvelopă trebuie să fie de minimum 0,6 în stare umedă. Standul de frânare cu role trebuie echipat cu instalaţii pentru încercarea sistemelor de frânare pneumatice, cum ar fi manometre, conectori şi furtunuri;
b4)standul de frânare cu role pentru clasa a III-a trebuie să fie dotat cu dispozitiv de simulare a încărcării vehiculului pentru efectuarea ITP la vehiculele cu sistem de frânare pneumatic. Acesta trebuie să fie capabil să simuleze o încărcare de minimum 3.000 kg pe axă.
2.2.Pentru staţiile care efectuează ITP la autovehiculele echipate cu mas, inclusiv la cele cu catalizator tricomponent şi sondă lambda, este necesară dotarea cu analizor cu 4 gaze conform Directivei 2014/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a mijloacelor de măsurare (reformare) sau conform cu OIML R 99 - Instrumente pentru măsurarea emisiilor de evacuare ale vehiculelor, clasa I, cu precizie de minimum:
± 0,06 % vol pentru CO;
± 0,5 % vol pentru CO2;
± 0,1 % vol pentru O2;
± 12 ppm vol pentru HC.
3.5.Pentru clasa a III-a, dispozitivul pentru măsurarea temperaturii uleiului de motor trebuie să aibă lungimea de minimum 2,5 m.
3.7Programul opacimetrului trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurării. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
a)data, ora şi minutul efectuării probei - numai pentru prima probă;
b)temperatura uleiului de motor la momentul efectuării probei;
c)timpul de bază;
d)turaţia de mers în gol încet;
e)turaţia de mers în gol maximă (de regulator);
f)indicele de opacitate măsurat;
g)media aritmetică a indicilor de opacitate măsuraţi pentru cel puţin ultimele 3 cicluri de accelerare liberă valide.
Programul decelerometrului trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurării. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
a)marca, tipul şi numărul de înmatriculare ale vehiculului verificat - aceste date pot fi introduse de la tastatură sau completate manual de inspectorul tehnic pe buletinul de probă;
b)data, ora şi minutul la care a fost efectuată verificarea;
c)sistemul de frânare verificat (serviciu sau staţionare);
d)valoarea deceleraţiei;
e)valoarea măsurată a forţei de acţionare la pedală;
f)viteza la care s-a efectuat proba (viteza de la care s-a efectuat frânarea).
Decelerometrele care nu măsoară continuu trebuie să înregistreze măsurătorile cel puţin de 10 ori pe secundă.
17.Şubler cu tijă cu o lungime de minimum 15 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a II-a, respectiv cu o lungime de minimum 20 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a III-a sau calibre de măsurare pentru clasele a II-a şi a III-a, în vederea verificării sistemelor de cuplare.
19.Dispozitiv de conectare la interfaţa electronică a vehiculului, cum ar fi un instrument de scanare OBD.
20.Dispozitiv de detectare a pierderilor de GPL/GNC/GNL în cazul în care sunt inspectate vehicule echipate cu instalaţii de alimentare GPL/GNC/GNL.
21.Dispozitivele menţionate anterior la pct. 2 şi 3 pot fi combinate într-un dispozitiv compus, cu condiţia ca acesta să nu afecteze precizia fiecărui dispozitiv individual.
(5)Aparatele de măsură trebuie să aibă dovada conformităţii realizată periodic, potrivit prevederilor tabelului următor:
[poziţie conform art. 10] Denumirea aparatului de măsură | Dovada conformităţii | Tipul aparatului sau mărimii certificate |
[art. 10 alin. (2) pct. 1 lit. a)] Stand de frânare cu role corespunzător clasei I de ITP - pentru mopede cu 2 roţi şi motociclete fără ataş | Certificat de etalonare | Forţă de frânare Cântărire (masă) Forţă de apăsare la pedală Forţă de apăsare la manetă |
[art. 10 alin. (2) pct. 1 lit. b)] Stand de frânare cu role corespunzător clasei a II-a şi a III-a de ITP | Buletin de verificare metrologică | Forţă de frânare |
Certificat de etalonare | Forţă de apăsare la pedală Cântărire (masă) Presiune (traductor de presiune) | |
[art. 10 alin. (2) pct. 2] Analizor de gaze pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie (mas) | Buletin de verificare metrologică | Analizor de gaze de evacuare |
[art. 10 alin. (2) pct. 3] Opacimetru pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele cu motoare cu aprindere prin comprimare (mac) | Buletin de verificare metrologică | Opacimetru pentru gazele de evacuare ale mac |
[art. 10 alin. (2) pct. 4] Aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă | Certificat de etalonare | Unghiuri (aparat pentru reglarea şi verificarea farurilor la autovehicule) |
[art. 10 alin. (2) pct. 5] Manometru pentru măsurarea presiunii în anvelopele vehiculelor | Buletin de verificare metrologică | Manometru pentru verificarea presiunii în anvelopele vehiculelor |
[art. 10 alin. (2) pct. 6] Dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului anvelopelor | Certificat de etalonare | Lungimi (şubler) |
[art. 10 alin. (2) pct. 8] Decelerometru cu compensare | Certificat de etalonare sau buletin de măsurare | Deceleraţie Forţa de apăsare la pedală |
[art. 10 alin. (2) pct. 13] Ruletă cu lungimea de minimum 10 m | Buletin de verificare metrologică | Ruletă |
Certificat de etalonare | Lungimi (ruletă) | |
[art. 10 alin. (2) pct. 17] Şubler cu tijă cu o lungime de minimum 15 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a II-a, respectiv cu o lungime de minimum 20 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a III-a sau calibre de măsurare pentru clasele a II-a şi a III-a | Certificat de etalonare | Lungimi (şubler) |
Buletin de măsurare | Lungimi (calibre) |
Aparatele de măsură pentru care sunt necesare buletine de verificare metrologică fac parte din categoria mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal şi obligatoriu au aprobare de model în România sau aprobare de model CE.
*) - prima linie din tabel se modifică şi va avea următorul cuprins:
[art. 10 alin. (2) pct. 1 lit. a)] | Certificat de etalonare | Forţă de frânare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stand de frânare cu role corespunzător clasei I de ITP - pentru mopede cu 2 roţi şi motociclete fără ataş | Cântărire (masă) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(61)Cu excepţia cazului în care legislaţia UE şi legislaţia naţională aferentă conţin dispoziţii contrarii, intervalul dintre două calibrări succesive nu trebuie să depăşească:
i)24 de luni pentru măsurarea masei şi a presiunii;
ii)24 de luni pentru măsurarea forţelor;
iii)12 luni pentru măsurarea emisiilor de gaze.
(8)În cazul aparaturii de măsurare pentru care este necesară imprimarea rezultatelor, furnizorul echipamentului sau firma care a modernizat aparatul trebuie să pună la dispoziţia RAR un model al buletinului de probă, în limba română, careva fi folosit în SITP din România, iar la orice modificare de soft va trebui pus la dispoziţia RAR un model al noului buletin de probă. RAR poate verifica în cadrul SITP folosirea exclusivă a buletinului de probă şi a versiunii de soft declarate.
(81)SITP trebuie să asigure posibilitatea imprimării certificatului de inspecţie tehnică periodică.
(91)SITP trebuie să asigure, prin intermediul unui sistem video, înregistrarea activităţii efectuate pe linia de ITP, înregistrare care trebuie păstrată pe o perioadă de 6 luni de la data efectuării ITP. Aceste înregistrări vor fi puse la dispoziţia RAR în scopul monitorizării activităţii de ITP.
Sistemul de supraveghere video necesar trebuie să conţină minimum două camere de supraveghere şi un înregistrator digital DVR (Digital Video Recorder) care să permită înregistrarea la rezoluţii înalte HD (High Definition), având caracteristicile tehnice corelate cu dimensiunile şi particularităţile spaţiului destinat activităţii de ITP; sistemul trebuie să fie astfel proiectat, dotat şi instalat încât să asigure înregistrarea continuă a activităţilor desfăşurate pe linia de ITP. Sistemul de supraveghere video instalat în fiecare SITP trebuie să asigure următoarele funcţionalităţi:
- a) să permită vizualizarea tuturor înregistrărilor realizate pe un ecran corespunzător şi accesibil inspectorului RAR;
- b) să permită înregistrarea şi vizualizarea pe fluxul de ITP a vehiculului inspectat, a culorii exacte a acestuia şi a plăcii/plăcilor cu numărul de înmatriculare, indiferent de condiţiile de iluminare existente;
- c) să permită înregistrarea activităţii de pe linia de ITP pe durata maximă de funcţionare, respectiv de luni până vineri între orele 8,00 şi 20,00 şi sâmbătă între orele 8,00 şi 14,00;
- d) să permită înregistrarea şi vizualizarea corespunzătoare a indicaţiilor afişajului/afişajelor analogic/analogice sau a indicatoarelor analogice ale standului/standurilor de frânare instalate pe linia de ITP;
- e) să permită stocarea înregistrărilor realizate, vizualizarea lor selectivă pe toată durata stocării şi ştergerea automată a înregistrărilor realizate după 6 luni de la data preluării lor.
În cazul SITP care dispun de mai multe linii de ITP se acceptă utilizarea unui singur sistem de supraveghere video, cu condiţia ca acesta să fie astfel proiectat, dotat şi instalat încât să asigure toate funcţionalităţile prevăzute la lit. a)-e) pentru toate liniile de ITP utilizate, iar acestea să fie amplasate alăturat, în aceeaşi incintă.
(11)Reprezentanţele RAR şi SITP trebuie să respecte specificaţiile producătorilor referitoare la întreţinerea infrastructurii şi a aparaturii de inspecţie.
Art. 101
(1)SITP vor deţine în mod obligatoriu următoarele:
a)registru de control al staţiei;
b)formulare-tip raport de ITP care se completează corespunzător categoriei vehiculului şi ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5 la reglementări;
c)formular-tip anexă la certificatul de înmatriculare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6 la reglementări;
d)ecuson de ITP al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7 la reglementări;
e)elemente de securizare pentru anexa la certificatul de înmatriculare;
f)norme tehnice şi instrucţiuni de utilizare a aparaturii;
g)avizier care va cuprinde:
(i)autorizaţia tehnică a staţiei, în copie (faţă-verso);
(ii)metodologia de verificare a emisiilor poluante care se efectuează conform prevederilor anexei nr. 13 la reglementări;
(iii)tarifele de ITP;
(iv)precizarea categoriilor de vehicule pentru care SITP nu efectuează ITP;
(v)precizarea actelor necesare efectuării ITP;
(vi)programul de lucru al SITP;
(vii)schiţa fluxului de efectuare a ITP;
(viii)instrucţiunile şi dispoziţiile specifice de detaliere şi precizare a prezentelor reglementări, pentru care se prevede în mod expres a fi afişate la avizier;
h)dosarul staţiei, care va cuprinde documentele ce atestă funcţionarea legală a SITP:
(i)în original: autorizaţia tehnică, buletinele de verificare metrologică, certificatele de etalonare şi/sau buletinele de măsurare pentru aparatură întocmite conform prevederilor art. 10, precum şi tarifele pentru ITP;
(ii)în copie: raportul de evaluare a capabilităţii tehnice şi contractul de franciză;
(iii)certificatele de atestare sau reatestare ale inspectorilor tehnici, în format letric;
i)dosar cu reglementări, norme, proceduri privind efectuarea ITP;
j)registru de evidenţă a vehiculelor la care se efectuează pe linia de ITP diagnosticare sau verificarea calităţii reglajelor sau reparaţiilor.
(2)De asemenea, pentru informarea persoanelor care prezintă vehicule la ITP, SITP va afişa la loc vizibil sau va pune la dispoziţie, la cerere, prezentele reglementări.
Art. 11