Capitolul ii - Organizarea SITP - Reglementari RNTR1/2005 privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România - RNTR 1

M.Of. 1160

În vigoare
Versiune de la: 1 Iunie 2023
CAPITOLUL II:Organizarea SITP
Art. 9
(1)SITP este o (sub)unitate care aparţine unui operator economic sau unei instituţii publice, având prevăzută în obiectul de activitate cuprins în actul constitutiv sau actul de înfiinţare desfăşurarea de activităţi de testări şi analize tehnice. SITP poate funcţiona numai dacă deţine autorizaţie tehnică în termen de valabilitate eliberată de RAR, conform prezentelor reglementări. Spaţiul destinat activităţii de ITP trebuie să fie separat de spaţiul destinat altor activităţi ale operatorului economic sau instituţiei publice şi toată aparatura destinată acestei activităţi trebuie să fie amplasată într-o singură incintă, astfel încât activitatea de ITP să nu fie influenţată de alte activităţi desfăşurate de operatorul economic sau instituţia publică respectivă.

(2)În cadrul SITP nu se admite efectuarea de operaţiuni de întreţinere şi reparaţii în timpul programului pentru efectuarea ITP.
(3)Utilajele şi aparatura SITP pot fi utilizate pentru diagnosticare şi pentru verificarea calităţii reparaţiilor şi reglajelor efectuate în cadrul atelierului propriu sau de către alte ateliere de reparaţii, în baza unui document de lucru însoţitor care se va înregistra în registrul prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. j).
Art. 10
(1)SITP trebuie amenajată şi dotată cu următoarele:
1.SITP pentru clasa I
a)dispozitiv de ridicare/suspendare a vehiculului; se admite şi un dispozitiv ce asigură suspendarea vehiculului roată cu roată;
b)lampă portabilă de 12 V sau 24 V.
c)aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă;
d)dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului anvelopelor vehiculelor, cu o precizie de ± 0,1 mm;

2.SITP pentru clasa a II-a şi/sau a III-a
a)canal de vizitare dotat cu o instalaţie de iluminare de 12 V sau 24 V. Canalul de vizitare al SITP pentru clasa a III-a trebuie echipat cu un dispozitiv de ridicare a vehiculului pe una dintre punţi, cu iluminare corespunzătoare şi, dacă este cazul, cu sistem de ventilaţie;
Pentru SITP aflate la prima autorizare începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, dimensiunile canalului de vizitare trebuie să fie: adâncime de minimum 1,5 m, lăţime de minimum 0,8 m şi lungime de minimum 6 m pentru clasa a II-a, respectiv 12 m pentru clasa a III-a.
b)cric mobil pentru suspendarea vehiculului roată cu roată, cu capacitatea de încărcare de minimum 2.000 kg pentru clasa a II-a;

c)pentru clasa a II-a, în locul canalului de vizitare se admite un elevator cu capacitatea de încărcare de minimum 2.500 kg, caz în care este necesară şi dotarea cu dispozitiv de ridicare/suspendare cu picior cu capacitatea de încărcare de minimum 1.000 kg. Amenajarea SITP trebuie să permită în dreptul elevatorului suspendarea vehiculului la o înălţime de minimum 1,5 m.
d)platforme culisante pentru verificarea jocurilor care să permită minimum patru mişcări liniare sau minimum două mişcări liniare şi două mişcări circulare - opţional pentru clasa a II-a, obligatorii pentru clasa a III-a; platformele (cel puţin două plăci acţionate electric) trebuie să permită mişcări şi în sensuri opuse, atât pentru deplasările pe direcţia longitudinală, cât şi pentru deplasările pe direcţia transversală faţă de canalul de vizitare. Deplasarea platformelor trebuie să fie comandată de către inspectorul tehnic de la postul de inspecţie (în canalul de vizitare).
Platformele culisante aflate în dotarea SITP de clasa a III-a trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe tehnice:
i)mişcare longitudinală şi transversală de cel puţin 95 mm;
ii)viteza mişcării longitudinale şi transversale între 5 cm/s şi 15 cm/s.
Pentru SITP de clasa a III-a ce efectuează ITP la autobuze articulate sunt necesare platouri cu minimum opt mişcări

e)instalaţie pentru evacuarea forţată a gazelor arse;
f)lampă portabilă de 12 V sau 24 V.
(2)SITP trebuie dotată cu următoarea aparatură:
1.Stand de frânare cu role corespunzător clasei de ITP
a)pentru clasa I - pentru mopede cu 2 roţi şi motociclete fără ataş
a1)standul de frânare cu role trebuie să fie dotat cu dispozitiv de sesizare a alunecării relative la o valoare de 24% a acesteia. Diametrul rolelor trebuie să fie de minimum 160 mm, iar coeficientul de frecare dintre rolă şi anvelopă trebuie să fie de minimum 0,6 în stare umedă.

a2)standul de frânare cu role trebuie să aibă viteza periferică a rolelor de minimum 5 km/h.
a3)standul de frânare cu role trebuie să fie prevăzut cu afişaj analogic (grafică analogică pe monitor) sau cu indicatoare analogice.
a4)standul de frânare cu role trebuie să permită măsurarea rezistenţei la rulare, a forţei de frânare şi să permită aprecierea ovalităţii. Forţa maximă de frânare trebuie să fie măsurată la o alunecare relativă de 24%.
a5)cerinţele pentru mărimile măsurate sunt următoarele:
i)pentru rezistenţa la rulare şi forţa de frânare - clasa de exactitate 3;
ii)pentru masă - clasa de exactitate 2.
a6)programul standului de frânare cu role trebuie să permită determinarea cel puţin a coeficientului de frânare pentru frâna de serviciu şi pentru frâna de staţionare.
a7)standul de frânare cu role trebuie să permită transmiterea datelor către un calculator şi o imprimantă sau numai către o imprimantă.
a8)programul standului de frânare cu role trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurătorii. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
i)marca, tipul şi numărul de înmatriculare al vehiculului verificat - aceste date pot fi introduse de la tastatură sau completate manual de inspectorul tehnic pe buletinul de probă;
ii)data, ora şi minutul la care a fost efectuată verificarea;
iii)masa efectivă a vehiculului sau masele efective pe roata faţă şi spate, în momentul efectuării probei;
iv)sistemul de frânare verificat (serviciu sau de staţionare);
v)roţile verificate(faţă/spate) şi valorile forţelor de frânare măsurate;
vi)valorile coeficienţilor de frânare (pentru frâna de serviciu şi de staţionare).
[textul din Art. 10, alin. (2), punctul 1., litera A8. din capitolul II a fost abrogat la 21-ian-2020 de Art. I, punctul 8. din Ordinul 77/2020]
a9)nu este obligatorie tipărirea pe buletinul de probă a valorilor limită pentru coeficienţii de frânare, precum şi a rezultatului verificării. Totuşi, în cazul respingerii vehiculului pentru neconformităţi ale sistemului de frânare, inspectorul tehnic va consemna manual pe buletinul de probă valorile limită ale parametrilor ce au condus la respingerea vehiculului.
a10)se admit numai standurile de frânare cu cântărire dinamică şi care au dispozitiv de fixare faţă/spate pe durata încercării frânelor.
b)pentru clasa a II-a şi a III-a
b1)standul de frânare cu role trebuie să fie dotat cu dispozitiv de sesizare a alunecării relative la o valoare de 24% a acesteia, dispozitiv pentru măsurarea efortului la pedală (recomandabil fără cablu de legătură), iar pentru clasa a III-a şi cu dispozitiv pentru măsurarea presiunii în instalaţia de frânare (0-10 atm), în conformitate cu anexa A la Standardul ISO 21069-1 privind cerinţele tehnice pentru încercarea sistemelor de frânare ale vehiculelor utilizând un stand cu role. Diametrul rolelor trebuie să fie de minimum 160 mm, iar coeficientul de frecare dintre rolă şi anvelopă trebuie să fie de minimum 0,6 în stare umedă. Standul de frânare cu role trebuie echipat cu instalaţii pentru încercarea sistemelor de frânare pneumatice, cum ar fi manometre, conectori şi furtunuri;

b2)standul de frânare cu role pentru clasa a II-a trebuie să aibă viteza periferică a rolelor de minimum 5 km/h, iar standul de frânare cu role universal, de minimum 5 km/h pentru clasa a II-a şi de minimum 2,5 km/h pentru clasa a III-a.
b3)standul de frânare cu role trebuie să fie prevăzut cu afişaj analogic (grafică analogică pe monitor) sau cu indicatoare analogice. Afişajul analogic trebuie amplasat astfel încât să permită vizualizarea sa de către operator, indiferent de poziţia ansamblului de vehicule pe stand.
b4)standul de frânare cu role pentru clasa a III-a trebuie să fie dotat cu dispozitiv de simulare a încărcării vehiculului pentru efectuarea ITP la vehiculele cu sistem de frânare pneumatic. Acesta trebuie să fie capabil să simuleze o încărcare de minimum 3.000 kg pe axă.

b5)în cazul SITP cu flux discontinuu, standul de frânare cu role trebuie echipat cu capace de protecţie a rolelor.
b6)standul de frânare cu role trebuie să permită măsurarea rezistenţei la rulare, a forţei de frânare, a forţei de apăsare la pedală şi a presiunii în instalaţia de frânare pneumatică şi să permită aprecierea ovalităţii. Forţa maximă de frânare trebuie să fie măsurată la o alunecare relativă de 24%.
b7)cerinţele pentru mărimile măsurate sunt următoarele:
i)pentru rezistenţa la rulare şi forţa de frânare - clasa de exactitate 3;
ii)pentru forţa de apăsare la pedală - clasa de exactitate 2;
iii)pentru presiunea din instalaţia de frânare pneumatică - clasa de exactitate 1;
iv)pentru masă - clasa de exactitate 2.
b8)programul standului de frânare cu role trebuie să permită determinarea cel puţin a coeficientului de frânare pentru frâna de serviciu şi pentru frâna de staţionare, precum şi a dezechilibrului dintre forţele de frânare la roţile aceleiaşi axe pentru frâna de serviciu şi pentru frâna de staţionare.
b9)pentru ITP la autovehiculele cu tracţiune integrală permanentă, staţia trebuie să fie dotată cu stand de frânare care să permită efectuarea acestui tip de verificare.
b10)standul de frânare cu role trebuie să permită transmiterea datelor către un calculator şi o imprimantă sau numai către o imprimantă.
b11)programul standului de frânare cu role trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurării. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
i)marca, tipul şi numărul de înmatriculare al vehiculului verificat - aceste date pot fi introduse de la tastatură sau completate manual de inspectorul tehnic pe buletinul de probă;
ii)data, ora şi minutul la care a fost efectuată verificarea;
iii)masa efectivă a vehiculului sau masele efective pe axe, în momentul efectuării probei;
iv)sistemul de frânare verificat (serviciu sau staţionare);
v)axa verificată (axa 1, axa 2 etc.) şi valorile forţelor de frânare măsurate;
vi)valorile coeficienţilor de frânare (pentru frâna de serviciu şi cea de staţionare);
vii)valorile dezechilibrelor forţelor de frânare pe axe (pentru frâna de serviciu şi cea de staţionare);
viii)valoarea măsurată a forţei de apăsare la pedala de frână - după caz, calculul forţei maxim admisibile la pedală pentru autovehiculul respectiv va fi efectuat manual de către inspectorul tehnic pe buletinul de probă. Această cerinţă se aplică numai în cazul dispozitivelor care pot asigura transmiterea semnalului;
ix)valoarea măsurată a presiunii din instalaţia de frânare pneumatică.
b12)nu este obligatorie tipărirea pe buletinul de probă a valorilor limită pentru coeficienţii de frânare şi dezechilibre, precum şi a rezultatului verificării. Totuşi, în cazul respingerii vehiculului pentru neconformităţi ale sistemului de frânare, inspectorul tehnic va consemna manual pe buletinul de probă valorile limită ale parametrilor ce au condus la respingerea vehiculului.
b13)în cazul utilizării standurilor în regimul de măsurare pentru autovehicule cu tracţiune integrală permanentă, nu este obligatorie tipărirea pe buletinul de probă a valorilor dezechilibrelor forţelor de frânare pe axe, valorile respective urmând a fi calculate şi înscrise de inspectorul tehnic pe buletinul de probă.
2.Analizor de gaze pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie (mas)
2.1.Pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele echipate cu mas fără catalizator tricomponent şi sondă lambda, este necesară dotarea cu analizor de gaze pentru măsurarea cel puţin a CO cu o precizie de minimum + - 0,2 % şi a HC cu o precizie de minimum + - 30 ppm, iar dacă măsoară şi alte componente, cu o precizie de minimum + - 1 % pentru CO2 şi + - 0,2 % pentru O2 (conform OIML R 99 - clasa II);
2.2.Pentru staţiile care efectuează ITP la autovehiculele echipate cu mas, inclusiv la cele cu catalizator tricomponent şi sondă lambda, este necesară dotarea cu analizor cu 4 gaze conform Directivei 2014/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a mijloacelor de măsurare (reformare) sau conform cu OIML R 99 - Instrumente pentru măsurarea emisiilor de evacuare ale vehiculelor, clasa I, cu precizie de minimum:
± 0,06 % vol pentru CO;
± 0,5 % vol pentru CO2;
± 0,1 % vol pentru O2;
± 12 ppm vol pentru HC.

2.3.Pentru ambele tipuri de analizoare de gaze timpul de răspuns nu trebuie să depăşească 15 s. Ele trebuie dotate cu dispozitiv pentru măsurarea temperaturii uleiului, dispozitiv pentru măsurarea turaţiei motorului şi imprimantă. De asemenea, trebuie să aibă posibilitatea de conectare la un calculator.
2.4.Se admit numai sondele de prelevare a gazelor şi dispozitivele pentru măsurarea temperaturii uleiului de motor, de origine sau certificate în conformitate cu prescripţiile fabricantului.
2.5.Programul analizorului de gaze trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurătorii. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
a)data, ora şi minutul efectuării probei;
b)temperatura uleiului de motor, la momentul efectuării probei;
c)turaţia de mers în gol încet la care s-a efectuat proba;
d)valoarea COcor la turaţia de mers în gol încet;
e)valoarea HC măsurată la turaţia de mers în gol încet;
f)turaţia de mers în gol accelerat la care s-a efectuat proba - numai în cazul analizoarelor cu 4 gaze;
g)valoarea CO sau COcor la turaţia de mers în gol accelerat - numai în cazul analizoarelor cu 4 gaze;
h)valoarea coeficientului lambda la turaţia de mers în gol accelerat - numai în cazul analizoarelor cu 4 gaze;
i)valoarea HC măsurată la turaţia de mers în gol accelerat.
2.6.Analizoarele de gaze cu care sunt echipate SITP care efectuează ITP la autovehiculele echipate cu instalaţii de alimentare cu gaz petrolier lichefiat (GPL) şi/sau la autovehiculele echipate cu instalaţii de alimentare cu gaz natural comprimat (GNC) trebuie să aibă posibilitatea de a efectua măsurarea emisiilor poluante pentru aceste autovehicule.
3.Opacimetru pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele cu motoare cu aprindere prin comprimare (mac)
3.1.Opacimetrul trebuie să permită măsurarea în flux parţial conform Regulamentului 24 CEE - ONU1), cu o precizie de minimum + - 0,3 m-1.
1) Regulamentul nr. 24 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU)- Dispoziţii uniforme privind:
I.Omologarea motoarelor cu aprindere prin comprimare (AC) în ceea ce priveşte emisiile de poluanţi vizibili
II.Omologarea autovehiculelor în ceea ce priveşte instalarea motoarelor cu aprindere prin comprimare de tip omologat
III.Omologarea autovehiculelor echipate cu motoare cu aprindere prin comprimare în ceea ce priveşte emisiile de poluanţi vizibili
IV.Măsurarea puterii motoarelor cu aprindere prin comprimare
3.2.Camera de măsură a opacimetrului trebuie să fie mobilă.
3.3.Opacimetrul trebuie prevăzut cu dispozitive adecvate măsurării temperaturii de intrare a gazelor, cu posibilitatea de a afişa valoarea echivalentă a opacităţii la temperatura de 1000 C, dispozitiv pentru măsurarea temperaturii uleiului de motor, dispozitiv pentru măsurarea turaţiei motorului care să poată măsura turaţia motorului indiferent de diametrul conductelor de injecţie montate, precum şi imprimantă. De asemenea, trebuie să aibă posibilitatea de conectare la un calculator.
3.4.Se admit numai sondele de prelevare a gazelor şi dispozitivele pentru măsurarea temperaturii uleiului de motor, de origine sau certificate în conformitate cu prescripţiile fabricantului.
3.5.Pentru clasa a III-a, dispozitivul pentru măsurarea temperaturii uleiului de motor trebuie să aibă lungimea de minimum 2,5 m.

3.6.Programul aparatului va fi conform cu prevederile anexei nr. 13 la reglementări şi trebuie să permită măsurarea timpului de bază (durata accelerării motorului).
3.7Programul opacimetrului trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurării. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
a)data, ora şi minutul efectuării probei - numai pentru prima probă;
b)temperatura uleiului de motor la momentul efectuării probei;
c)timpul de bază;
d)turaţia de mers în gol încet;
e)turaţia de mers în gol maximă (de regulator);
f)indicele de opacitate măsurat;
g)media aritmetică a indicilor de opacitate măsuraţi pentru cel puţin ultimele 3 cicluri de accelerare liberă valide.

3.8Valoarea indicelui de opacitate mediu se calculează ca medie aritmetică a valorilor măsurate în cel puţin ultimele 3 cicluri de accelerare liberă cu condiţia să nu se înregistreze diferenţe semnificative între turaţiile minime măsurate la ciclurile de accelerare sau între turaţiile maxime măsurate la ciclurile de accelerare, în conformitate cu procedura prevăzută de anexa nr. 13 la reglementări.
4.Aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă
5.Manometru pentru măsurarea presiunii în pneurile vehiculelor, cu domeniul de măsurare 0-10 bar şi cu clasa de exactitate 2,5.
6.Dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului pneurilor vehiculelor, cu o precizie de + - 0,1 mm
7.Cântar pentru măsurarea maselor (independent sau în cadrul standului de frânare), cu o precizie de minimum + - 2% din valoarea măsurată. Cântarul trebuie să fie conectat la acelaşi calculator ca şi standul de frânare cu role.
8.Decelerometru cu compensare şi înregistrare a datelor pentru verificarea eficacităţii sistemului de frânare prin probe funcţionale în parcurs (numai pentru tractoarele, autoremorcherele, autovehiculele speciale şi autovehiculele specializate care nu pot fi verificate pe standul de frânare cu role, pentru autovehiculele cu tracţiune integrală permanentă nedecuplabilă - legătură rigidă, pentru mopede cu 3 roţi, motociclete cu ataş, mototricicluri şi cvadricicluri, precum şi pentru maşini şi utilaje autopropulsate pentru lucrări cu viteza maximă constructivă mai mare de 25 km/h.)
Programul decelerometrului trebuie să permită tipărirea rezultatelor măsurării. Pe buletinul de probă trebuie să fie tipărite cel puţin următoarele date:
a)marca, tipul şi numărul de înmatriculare ale vehiculului verificat - aceste date pot fi introduse de la tastatură sau completate manual de inspectorul tehnic pe buletinul de probă;
b)data, ora şi minutul la care a fost efectuată verificarea;
c)sistemul de frânare verificat (serviciu sau staţionare);
d)valoarea deceleraţiei;
e)valoarea măsurată a forţei de acţionare la pedală;
f)viteza la care s-a efectuat proba (viteza de la care s-a efectuat frânarea).
Decelerometrele care nu măsoară continuu trebuie să înregistreze măsurătorile cel puţin de 10 ori pe secundă.

9.Dispozitiv de simulare a forţei de împingere la proţapul remorcii sau dispozitiv de ancorare dotat cu întinzător, pentru SITP ce efectuează ITP la remorcile cu sistem de frânare cu acţionare prin inerţie.
10.Dispozitiv de ancorare dotat cu întinzător, pentru SITP ce efectuează ITP la tractoare - cu excepţia SITP dotate cu decelerometru.
11.Calculator pentru evidenţa ITP (desktop)
11.1.Calculatorul trebuie să aibă următoarea configuraţie minimală:
a)procesor: minimum 1,5 Ghz;
b)memorie internă: Ram minimum 1 Gb, Hdd minimum 40 Gb;
c)CD-ROM sau CD-W;
d)placa video pentru rezoluţie de minimum 800 x 600 pixels;
e)port paralel şi port USB;
f)sistem de operare: Windows XP SP 2 cu Internet Explorer 6;
g)modem adaptat modului de transmisie: 56 Kb - obligatoriu numai pentru SITP ce utilizează acelaşi calculator şi pentru activităţile de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză.
11.2.Calculatorul trebuie folosit numai pentru activităţi legate de ITP sau de verificare a tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză, nefiind permisă instalarea altor programe decât cele furnizate de RAR. Instalarea şi întreţinerea programelor se fac numai de personalul RAR abilitat pentru această activitate.
12.Cameră foto digitală care să permită, la salvarea imaginilor prelevate în sistemul informatic, afişarea datei şi orei prelevării imaginii.
13.Ruletă cu lungimea de minimum 10 m.
14.Ciocan cu cap rotund cu o masă de maximum 200 g.
15.Leviere (2 bucăţi) de mărime corespunzătoare clasei de ITP - minimum 300 mm pentru clasa a II-a şi minimum 500 mm pentru clasa a III-a.
16.Riglă cu bulă de nivel (2 bucăţi): 200/5/30 mm şi 1000/5/30 mm (pentru clasa a III-a).
17.Şubler cu tijă cu o lungime de minimum 15 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a II-a, respectiv cu o lungime de minimum 20 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a III-a sau calibre de măsurare pentru clasele a II-a şi a III-a, în vederea verificării sistemelor de cuplare.

18.Jaloane reflectorizant - fluorescente (5 bucăţi), în vederea verificării câmpului de vizibilitate spre înapoi în conformitate cu anexa nr. 3 la reglementări.
19.Dispozitiv de conectare la interfaţa electronică a vehiculului, cum ar fi un instrument de scanare OBD.
20.Dispozitiv de detectare a pierderilor de GPL/GNC/GNL în cazul în care sunt inspectate vehicule echipate cu instalaţii de alimentare GPL/GNC/GNL.
21.Dispozitivele menţionate anterior la pct. 2 şi 3 pot fi combinate într-un dispozitiv compus, cu condiţia ca acesta să nu afecteze precizia fiecărui dispozitiv individual.

(3)SITP trebuie să asigure instalarea analizorului de gaze şi a opacimetrului într-o incintă echipată cu instalaţie de încălzire şi climatizare, după caz, care să asigure, pe perioada desfăşurării activităţii, menţinerea temperaturii între 50C şi 370C.
(4)Utilizatorii aplicaţiei informatice de ITP nu au voie să altereze baza de date cu înregistrări incomplete, eronate sau fictive prin folosirea necorespunzătoare şi neavizată a aplicaţiei pentru această activitate sau prin alte mijloace software.
(5)Aparatele de măsură trebuie să aibă dovada conformităţii realizată periodic, potrivit prevederilor tabelului următor:

[poziţie conform art. 10]

Denumirea aparatului de măsură

Dovada conformităţii

Tipul aparatului sau mărimii certificate

[art. 10 alin. (2) pct. 1 lit. a)]

Stand de frânare cu role corespunzător clasei I de ITP - pentru mopede cu 2 roţi şi motociclete fără ataş

Certificat de etalonare

Forţă de frânare

Cântărire (masă)

Forţă de apăsare la pedală

Forţă de apăsare la manetă

[art. 10 alin. (2) pct. 1 lit. b)]

Stand de frânare cu role corespunzător clasei a II-a şi a III-a de ITP

Buletin de verificare metrologică

Forţă de frânare

Certificat de etalonare

Forţă de apăsare la pedală

Cântărire (masă)

Presiune (traductor de presiune)

[art. 10 alin. (2) pct. 2]

Analizor de gaze pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele echipate cu motor cu aprindere prin scânteie (mas)

Buletin de verificare metrologică

Analizor de gaze de evacuare

[art. 10 alin. (2) pct. 3]

Opacimetru pentru staţiile ce efectuează ITP la autovehiculele cu motoare cu aprindere prin comprimare (mac)

Buletin de verificare metrologică

Opacimetru pentru gazele de evacuare ale mac

[art. 10 alin. (2) pct. 4]

Aparat de control al farurilor prevăzut cu nivelă

Certificat de etalonare

Unghiuri (aparat pentru reglarea şi verificarea farurilor la autovehicule)

[art. 10 alin. (2) pct. 5]

Manometru pentru măsurarea presiunii în anvelopele vehiculelor

Buletin de verificare metrologică

Manometru pentru verificarea presiunii în anvelopele vehiculelor

[art. 10 alin. (2) pct. 6]

Dispozitiv de măsurare a adâncimii profilului anvelopelor

Certificat de etalonare

Lungimi (şubler)

[art. 10 alin. (2) pct. 8]

Decelerometru cu compensare

Certificat de etalonare sau buletin de măsurare

Deceleraţie

Forţa de apăsare la pedală

[art. 10 alin. (2) pct. 13]

Ruletă cu lungimea de minimum 10 m

Buletin de verificare metrologică

Ruletă

Certificat de etalonare

Lungimi (ruletă)

[art. 10 alin. (2) pct. 17]

Şubler cu tijă cu o lungime de minimum 15 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a II-a, respectiv cu o lungime de minimum 20 cm şi cu o precizie de ± 0,1 mm pentru clasa a III-a sau calibre de măsurare pentru clasele a II-a şi a III-a

Certificat de etalonare

Lungimi (şubler)

Buletin de măsurare

Lungimi (calibre)

Aparatele de măsură pentru care sunt necesare buletine de verificare metrologică fac parte din categoria mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal şi obligatoriu au aprobare de model în România sau aprobare de model CE.

*) - prima linie din tabel se modifică şi va avea următorul cuprins:

[art. 10 alin. (2) pct. 1 lit. a)]

Certificat de etalonare

Forţă de frânare

Stand de frânare cu role corespunzător clasei I de ITP - pentru mopede cu 2 roţi şi motociclete fără ataş

 

Cântărire (masă)

(6)Certificatele de etalonare pot fi emise şi de laboratoare acreditate de RENAR.
(61)Cu excepţia cazului în care legislaţia UE şi legislaţia naţională aferentă conţin dispoziţii contrarii, intervalul dintre două calibrări succesive nu trebuie să depăşească:
i)24 de luni pentru măsurarea masei şi a presiunii;
ii)24 de luni pentru măsurarea forţelor;
iii)12 luni pentru măsurarea emisiilor de gaze.

(7)SITP trebuie să asigure posibilitatea de transmitere a datelor în timp real. În acest scop trebuie asigurată posibilitatea conexiunii prin internet cu următoarele caracteristici:
a)lărgime de bandă: minimum 128 kbps;
b)timpul de răspuns: maximum 200 ms;
c)rata erorilor: aprox. 1/1000;
d)sla: minimum 99,99%.
(8)În cazul aparaturii de măsurare pentru care este necesară imprimarea rezultatelor, furnizorul echipamentului sau firma care a modernizat aparatul trebuie să pună la dispoziţia RAR un model al buletinului de probă, în limba română, careva fi folosit în SITP din România, iar la orice modificare de soft va trebui pus la dispoziţia RAR un model al noului buletin de probă. RAR poate verifica în cadrul SITP folosirea exclusivă a buletinului de probă şi a versiunii de soft declarate.

(81)SITP trebuie să asigure posibilitatea imprimării certificatului de inspecţie tehnică periodică.

(9)SITP trebuie să dispună de o linie telefonică dedicată în permanenţă activităţii de ITP.
(91)SITP trebuie să asigure, prin intermediul unui sistem video, înregistrarea activităţii efectuate pe linia de ITP, înregistrare care trebuie păstrată pe o perioadă de 6 luni de la data efectuării ITP. Aceste înregistrări vor fi puse la dispoziţia RAR în scopul monitorizării activităţii de ITP.
Sistemul de supraveghere video necesar trebuie să conţină minimum două camere de supraveghere şi un înregistrator digital DVR (Digital Video Recorder) care să permită înregistrarea la rezoluţii înalte HD (High Definition), având caracteristicile tehnice corelate cu dimensiunile şi particularităţile spaţiului destinat activităţii de ITP; sistemul trebuie să fie astfel proiectat, dotat şi instalat încât să asigure înregistrarea continuă a activităţilor desfăşurate pe linia de ITP. Sistemul de supraveghere video instalat în fiecare SITP trebuie să asigure următoarele funcţionalităţi:
- a) să permită vizualizarea tuturor înregistrărilor realizate pe un ecran corespunzător şi accesibil inspectorului RAR;
- b) să permită înregistrarea şi vizualizarea pe fluxul de ITP a vehiculului inspectat, a culorii exacte a acestuia şi a plăcii/plăcilor cu numărul de înmatriculare, indiferent de condiţiile de iluminare existente;
- c) să permită înregistrarea activităţii de pe linia de ITP pe durata maximă de funcţionare, respectiv de luni până vineri între orele 8,00 şi 20,00 şi sâmbătă între orele 8,00 şi 14,00;
- d) să permită înregistrarea şi vizualizarea corespunzătoare a indicaţiilor afişajului/afişajelor analogic/analogice sau a indicatoarelor analogice ale standului/standurilor de frânare instalate pe linia de ITP;
- e) să permită stocarea înregistrărilor realizate, vizualizarea lor selectivă pe toată durata stocării şi ştergerea automată a înregistrărilor realizate după 6 luni de la data preluării lor.
În cazul SITP care dispun de mai multe linii de ITP se acceptă utilizarea unui singur sistem de supraveghere video, cu condiţia ca acesta să fie astfel proiectat, dotat şi instalat încât să asigure toate funcţionalităţile prevăzute la lit. a)-e) pentru toate liniile de ITP utilizate, iar acestea să fie amplasate alăturat, în aceeaşi incintă.

(10)În cazul SITP care dispun de mai multe linii de ITP, se acceptă utilizarea echipamentelor prevăzute la alin. (2), pct. 2-6, 8 şi 11-18 la efectuarea ITP pe oricare din liniile de ITP, cu condiţia ca liniile de ITP să fie amplasate alăturat, în aceeaşi incintă.
(11)Reprezentanţele RAR şi SITP trebuie să respecte specificaţiile producătorilor referitoare la întreţinerea infrastructurii şi a aparaturii de inspecţie.

Art. 101
(1)SITP vor deţine în mod obligatoriu următoarele:
a)registru de control al staţiei;
b)formulare-tip raport de ITP care se completează corespunzător categoriei vehiculului şi ale căror modele sunt prevăzute în anexele nr. 4 şi 5 la reglementări;
c)formular-tip anexă la certificatul de înmatriculare, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6 la reglementări;
d)ecuson de ITP al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7 la reglementări;
e)elemente de securizare pentru anexa la certificatul de înmatriculare;
f)norme tehnice şi instrucţiuni de utilizare a aparaturii;
g)avizier care va cuprinde:
(i)autorizaţia tehnică a staţiei, în copie (faţă-verso);
(ii)metodologia de verificare a emisiilor poluante care se efectuează conform prevederilor anexei nr. 13 la reglementări;
(iii)tarifele de ITP;
(iv)precizarea categoriilor de vehicule pentru care SITP nu efectuează ITP;
(v)precizarea actelor necesare efectuării ITP;
(vi)programul de lucru al SITP;
(vii)schiţa fluxului de efectuare a ITP;
(viii)instrucţiunile şi dispoziţiile specifice de detaliere şi precizare a prezentelor reglementări, pentru care se prevede în mod expres a fi afişate la avizier;
h)dosarul staţiei, care va cuprinde documentele ce atestă funcţionarea legală a SITP:
(i)în original: autorizaţia tehnică, buletinele de verificare metrologică, certificatele de etalonare şi/sau buletinele de măsurare pentru aparatură întocmite conform prevederilor art. 10, precum şi tarifele pentru ITP;
(ii)în copie: raportul de evaluare a capabilităţii tehnice şi contractul de franciză;
(iii)certificatele de atestare sau reatestare ale inspectorilor tehnici, în format letric;
i)dosar cu reglementări, norme, proceduri privind efectuarea ITP;
j)registru de evidenţă a vehiculelor la care se efectuează pe linia de ITP diagnosticare sau verificarea calităţii reglajelor sau reparaţiilor.
(2)De asemenea, pentru informarea persoanelor care prezintă vehicule la ITP, SITP va afişa la loc vizibil sau va pune la dispoziţie, la cerere, prezentele reglementări.

Art. 11
[textul din Art. 11 din capitolul II a fost abrogat la 01-iun-2023 de Art. I, punctul 2. din Ordinul 1.127/2023]
Art. 12
[textul din Art. 12 din capitolul II a fost abrogat la 01-iun-2023 de Art. I, punctul 2. din Ordinul 1.127/2023]