Secţiunea 1 - Dispoziţii generale - Reglementari RNTR 2/2003 privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea

M.Of. 275 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 15 Octombrie 2020
Secţiunea 1:Dispoziţii generale
Capitolul I:Obiect şi domeniu de aplicare
1.Prezentele reglementări stabilesc:
a)procedura şi condiţiile tehnice pentru acordarea omologării de tip a întregului vehicul;
b)procedura pentru acordarea numărului naţional de registru pentru vehiculele care deţin omologare de tip a întregului vehicul;
c)procedura de eliberare a cărţii de identitate pentru vehiculele rutiere pentru care a fost acordată omologarea de tip a întregului vehicul şi numărul naţional de registru;
d)procedura şi condiţiile tehnice pentru acordarea omologării de tip a vehiculelor (în ceea ce priveşte produsele utilizate la acestea);
e)procedura şi condiţiile tehnice pentru acordarea omologării de tip a produselor utilizate la vehicule.
2.Prezentele reglementări se aplică la acordarea omologării de tip a întregului vehicul, la acordarea omologării de tip a vehiculelor (în ceea ce priveşte produsele utilizate la acestea), la acordarea numărului naţional de registru şi la eliberarea cărţii de identitate în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării în România pentru următoarele categorii de vehicule noi:
2.1.autovehicule destinate utilizării rutiere, având cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, precum şi pentru remorcile acestora, cu excepţia vehiculelor care se deplasează pe şine, a tractoarelor agricole sau forestiere, a maşinilor autopropulsate pentru lucrări şi a cvadriciclurilor;
2.2.vehicule agricole sau forestiere, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 februarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 167/2013;

2.3.vehicule cu două sau trei roţi şi cvadricicluri, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roti şi pentru cvadricicluri, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 168/2013.

3.Prezentele reglementări se aplică, de asemenea, la omologarea de tip a produselor noi utilizate la vehiculele menţionate la pct. 2., în vederea introducerii pe piaţă, a comercializării sau a punerii în exploatare.
Capitolul II:Definiţii şi abrevieri
4.În sensul prezentelor reglementări se aplică termenii definiţi în Ordonanţa Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea comercializării, înmatriculării sau înregistrării acestora în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 230/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Ordonanţa Guvernului nr. 80/2000 privind omologarea şi certificarea produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, precum şi condiţiile de introducere pe piaţă şi de comercializare a acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 671/2002, cu modificările şi completările ulterioare, iar termenii de mai jos au următorul înţeles:
a)act de reglementare - o directivă CE/CEE individuală, un regulament (CE) individual sau un regulament CEE-ONU anexat la Acordul de la Geneva din 1958 revizuit;
b)autoritate de omologare - Registrul Auto Român sau autoritatea competentă a unui alt stat membru care este responsabilă pentru toate aspectele omologării de tip a unui vehicul sau produs ori pentru omologarea individuală a unui vehicul; pentru procesul de certificare a produselor (autorizare a produselor), pentru eliberarea şi, după caz, retragerea certificatelor de omologare; pentru a servi ca punct de contact cu autorităţile de omologare ale celorlalte state membre; pentru desemnarea serviciilor tehnice şi garantarea respectării de către producător a obligaţiilor sale privind conformitatea producţiei;
c)certificat de conformitate - documentul eliberat de producător şi care certifică faptul că un vehicul fabricat este conform cu tipul de vehicul omologat;

d)certificat de omologare CE de tip - certificatul prevăzut în actul de reglementare CEE/CE/UE aplicabil, comunicarea de omologare indicată în anexa relevantă la Regulamentul CEE - ONU relevant fiind considerată echivalentul său;

e)certificat de omologare de tip - documentul prin care Registrul Auto Român sau autoritatea de omologare a unui alt stat membru certifică în mod oficial faptul că un tip de vehicul sau produs este omologat;
f)componentă (piesă) - dispozitiv care trebuie să corespundă cerinţelor cuprinse într-un act de reglementare şi care este destinat să constituie un element al unui vehicul, şi care poate fi omologat independent de vehicul, atunci când actul de reglementare cuprinde dispoziţii exprese în acest sens;
g)[textul din punctul 4., litera G. din sectiunea 1, capitolul II a fost abrogat la 09-feb-2016 de Art. I, punctul 4. din Ordinul 25/2016]
h)directivă CEE/CE individuală (de bază, specifică) sau regulament (CE)/(UE) individual - o directivă sau un regulament aplicabilă/aplicabil pentru omologarea de tip în conformitate cu legislaţia în vigoare;

i)document informativ (fişă de informaţii, listă cu informaţii) - documentul prezentat într-un act de reglementare, în care sunt indicate informaţiile pe care trebuie să le prezinte solicitantul omologării de tip, documentul informativ putând fi transmis şi în format electronic;

j)dosar de omologare - dosarul informativ însoţit de rapoartele de încercări şi de toate celelalte documente adăugate de serviciul tehnic sau de autoritatea de omologare la dosarul informativ în cursul exercitării atribuţiilor lor, dosarul de omologare putând fi transmis şi în format electronic;
k)dosar informativ (dosarul producătorului) - dosarul complet, cuprinzând documentul informativ, fişierul, datele, schiţele, fotografiile etc., furnizat de solicitantul omologării de tip, dosarul informativ putând fi transmis şi în format electronic;
l)masa maximă tehnic admisibilă (masa totală maximă autorizată) - masa maximă a unui vehicul, în funcţie de construcţia şi performanţele sale, şi care este declarată de producătorul acestuia;
m)metodă de încercare virtuală - simulări pe computer, inclusiv calcule care demonstrează dacă un vehicul sau un produs îndeplineşte condiţiile tehnice cuprinse într-un act de reglementare. Pentru efectuarea încercării, o metodă virtuală nu necesită folosirea unui vehicul sau produs ca atare;
n)număr naţional de registru - număr acordat de Registrul Auto Român unui vehicul căruia i s-a acordat omologarea întregului vehicul, în funcţie de tip/variantă/versiune/configuraţie a elementelor constructive menţionate în cartea de identitate a vehiculului în cadrul aceleiaşi versiuni, dacă este cazul. Numărul naţional de registru atestă luarea în evidenţă în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării în România;
o)omologare CE de tip - procedura prin care Registrul Auto Român sau autoritatea de omologare a unui alt stat membru certifică faptul că un tip de vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice din legislaţia UE;

p)omologare de tip - procedura prin care Registrul Auto Român sau autoritatea de omologare a unui alt stat membru certifică faptul că un tip de vehicul sau produs respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;
q)omologarea de tip a întregului vehicul - omologare acordată unui vehicul în ansamblul său de Registrul Auto Român sau de autoritatea de omologare a unui alt stat membru, pe baza omologărilor de tip existente ale vehiculului în ceea ce priveşte produsele utilizate la acesta, în conformitate cu prevederile actului de reglementare aplicabil;

r)omologare de tip în mai multe etape (omologare de tip multietapă) - procedura prin care Registrul Auto Român sau autoritatea de omologare a unuia sau mai multor state membre certifică faptul că, în funcţie de stadiul de finalizare, un tip de vehicul incomplet, complet sau completat respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile;

s)omologare de tip într-o singură etapă - procedura constând în omologarea unui vehicul privit ca un tot unitar, printr-o singură operaţie;
t)omologare de tip mixtă - procedura de omologare de tip treptată în cazul căreia se realizează una sau mai multe omologări de sisteme în ultimul stadiu al omologării vehiculului complet, fără a fi necesară eliberarea unor certificate de omologare CE de tip pentru sistemele respective;
u)omologare de tip treptată - procedura de omologare a vehiculelor constând în colectarea treptată a întregului set de certificate de omologare CE de tip pentru sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate aparţinând vehiculului şi care duce, în ultima etapă, la omologarea vehiculului complet;
v)omologare individuală - procedura prin care Registrul Auto Român sau autoritatea de omologare a unui alt stat membru certifică faptul că un anumit vehicul, unic sau nu, respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile, valabilitatea omologării fiind limitată la teritoriul statului membru care a acordat omologarea individuală;
w)omologare internaţională (CEE-ONU) de tip - procedura prin care Registrul Auto Român sau autoritatea competentă a unei alte părţi contractante la Acordul de la Geneva din 1958 revizuit certifică faptul că un tip de vehicul, echipament, componentă sau piesă respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în regulamentele CEE-ONU anexate la Acordul de la Geneva din 1958 revizuit;
x)omologare naţională de tip - procedura de omologare de tip prevăzută de legislaţia internă a unui stat membru, valabilitatea omologării fiind limitată la teritoriul statului membru care a acordat omologarea naţională de tip;
y)opisul dosarului de omologare - documentul care cuprinde într-o listă conţinutul dosarului de omologare, numerotat sau marcat în mod corespunzător, astfel încât să identifice precis toate paginile, formatul documentului respectiv prezentând o evidenţă a etapelor succesive din gestionarea omologării de tip, în special a datelor reviziilor şi ale actualizărilor;
z)producător - persoana fizică sau juridică responsabilă în faţa autorităţilor de omologare pentru toate aspectele procesului de omologare de tip sau de certificare a produselor (de autorizare a produselor), pentru asigurarea conformităţii producţiei, şi care este, de asemenea, responsabilă cu problemele de supraveghere a pieţei pentru vehiculele, sistemele, componentele şi unităţile tehnice separate pe care le produce. Această persoană nu trebuie neapărat să ia parte la toate etapele producţiei vehiculului sau a produsului care face obiectul procesului de omologare;
aa) produs - un sistem, un echipament, o componentă, o piesă sau o unitate tehnică separată utilizate la fabricarea unui vehicul, pentru înlocuirea celor existente pe un vehicul sau pentru montarea/utilizarea ulterioară pe un vehicul omologat;
ab) produs de origine - produs fabricat potrivit specificaţiilor şi standardelor de producţie prevăzute de producătorul vehiculului pentru fabricarea unor produse pentru asamblarea vehiculului în cauză. Aceasta cuprinde produsele fabricate pe aceeaşi linie de producţie cu produsele în cauză. Se consideră, dacă nu se dovedeşte contrariul, că produsele sunt de origine, în cazul în care producătorul lor atestă faptul că produsele corespund nivelului calitativ al produselor utilizate pentru asamblarea vehiculului în cauză şi că au fost fabricate potrivit specificaţiilor şi standardelor de producţie ale producătorului vehiculului;
ac) reprezentantul producătorului - persoana fizică sau juridică stabilită în Uniunea Europeană care este desemnată în mod corespunzător de producător pentru a-l reprezenta în faţa autorităţii de omologare sau de supraveghere şi pentru a acţiona în numele acestuia în domeniile reglementate de prezentele reglementări, iar în cazul în care se face referire la termenul «producător», acesta este înţeles ca indicând fie producătorul, fie pe reprezentantul său. În sensul prezentelor reglementări, un producător stabilit în afara Uniunii Europene desemnează un reprezentant stabilit în Uniunea Europeană pentru a-l reprezenta în faţa autorităţii de omologare;

ad) serviciu tehnic - organizaţia sau organismul desemnat de Registrul Auto Român sau de autoritatea de omologare a unui alt stat membru ori a unei alte părţi contractante la Acordul de la Geneva din 1958 drept laborator de încercări, în vederea efectuării de încercări, sau drept organism de evaluare a conformităţii, în vederea efectuării evaluării iniţiale şi a altor încercări sau inspecţii, în numele autorităţii de omologare. Registrul Auto Român, ca autoritate de omologare, poate îndeplini el însuşi aceste funcţii;

ae) sistem (echipament) - ansamblu de dispozitive combinate pentru a permite efectuarea uneia sau a mai multor funcţii specifice într-un vehicul şi care face obiectul cerinţelor din oricare act de reglementare;
af) unitate tehnică separată (entitate tehnică) - dispozitiv care trebuie să corespundă cerinţelor cuprinse într-un act de reglementare şi care este destinat să constituie un element al unui vehicul, şi care poate fi omologat independent, dar numai în raport cu unul sau mai multe tipuri de vehicule specificate, atunci când actul de reglementare cuprinde dispoziţii exprese în acest sens;
ag) vehicul complet - vehicul care nu trebuie să fie completat pentru a îndeplini cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezentele reglementări;
ah) vehicul completat - vehicul rezultat în urma procesului de omologare de tip în mai multe etape care îndeplineşte toate cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezentele reglementări;
ai) vehicul de bază - vehicul utilizat în etapa iniţială a unui proces de omologare de tip în mai multe etape;
aj) vehicul incomplet - vehicul a cărui finalizare necesită cel puţin încă o etapă de fabricaţie pentru a îndeplini toate cerinţele tehnice aplicabile cuprinse în prezentele reglementări;
ak) vehicul sfârşit de serie - vehicul care face parte dintr-un stoc şi care nu poate fi înmatriculat, înregistrat sau comercializat, din cauza intrării în vigoare a unor noi cerinţe tehnice în conformitate cu care nu a fost omologat, decât prin aplicarea unei proceduri specifice, în conformitate cu prezentele reglementări.

41.În cadrul prezentelor reglementări, prin convenţie-cadru se înţelege convenţia încheiată între Registrul Auto Român - RA (RAR) şi deţinătorul numărului naţional de registru, în vederea verificării de către RAR a procesului de editare a cărţilor de identitate ale vehiculului precompletate de RAR şi obţinute în urma acordării numerelor naţionale de registru, precum şi a respectării la comercializare a specificaţiei ce a stat la baza acordării numărului naţional de registru.

42.În sensul prezentelor reglementări, definiţiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 167/2013 şi Regulamentul (UE) nr. 168/2013 se aplică în cazul prevederilor aplicabile vehiculelor ce fac obiectul regulamentelor respective.

5.În cadrul prezentelor reglementări, dacă nu se specifică altfel, termenul omologare de tip este utilizat pentru a desemna procedurile sau cerinţele tehnice comune pentru omologarea de tip a întregului vehicul, pentru omologarea de tip a vehiculelor (în ceea ce priveşte produsele utilizate la acestea) şi pentru omologarea de tip a produselor.
6.În cadrul prezentelor reglementări, dacă nu se specifică altfel, termenul omologare de tip este utilizat pentru a desemna procedurile sau cerinţele tehnice comune pentru omologarea CE de tip şi pentru omologarea naţională de tip.
7.În cadrul prezentelor reglementări, dacă nu se specifică altfel, prin referirea la un regulament (CE) individual sau la o directivă CE/CEE individuală se înţelege forma actului de reglementare respectiv în versiunea care include toate modificările şi completările ulterioare, până la ultimul act de reglementare de modificare menţionat în text, inclusiv.
8.În cadrul prezentelor reglementări, prin referire la Directiva 2007/46/CE se înţelege forma acesteia în versiunea care include toate modificările ulterioare.

9.[textul din punctul 9. din sectiunea 1, capitolul II a fost abrogat la 09-feb-2016 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 25/2016]
10.[textul din punctul 10. din sectiunea 1, capitolul II a fost abrogat la 09-feb-2016 de Art. I, punctul 6. din Ordinul 25/2016]
101.Regulamentele (UE) şi deciziile (UE) de modificare sau de punere în aplicare a actelor de reglementare comunitare menţionate în prezentele reglementări, adoptate ulterior intrării în vigoare a acestora, sunt obligatorii în toate elementele lor şi se aplică în mod direct.

11.În cadrul prezentelor reglementări, dacă nu se specifică altfel, prin referirea la un Regulament CEE-ONU se înţelege forma regulamentului respectiv în versiunea în vigoare, conform documentului CEE - ONU: TRANS/WP.29/343 privind stadiul aplicării Acordului de la Geneva din 1958 revizuit.
12.În cadrul prezentelor reglementări, prin înmatriculare se înţelege prima înmatriculare a unui vehicul nou, iar prin înregistrare se înţelege prima înregistrare a unui vehicul nou.
13.În cuprinsul prezentelor reglementări se utilizează următoarele abrevieri:
CIV - cartea de identitate a vehiculului;
CoC - certificat de conformitate

GNC - gaz natural comprimat;
GPL - gaz petrolier lichefiat;
MT - Ministerul Transporturilor

OBD - sistem de diagnosticare privind emisiile poluante cu care este echipat un autovehicul (dispozitiv de control al emisiilor poluante capabil de a detecta cauza probabilă a unei defecţiuni prin intermediul unor coduri de eroare stocate în memoria calculatorului autovehiculului);
RAR - Registrul Auto Român - RA;
RNTR 7 - Reglementări privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere;
SM - stat membru al (state membre ale) Uniunii Europene;
VIN - numărul de identificare al unui vehicul, care reprezintă o combinaţie structurală de caractere atribuite unui vehicul de către producătorul său ori de către o autoritate competentă, în vederea identificării respectivului vehicul;

VIS - ultima secţiune a VIN, care identifică fiecare vehicul;

WMI - codul de identificare a producătorului unui vehicul.
Capitolul III:Prevederi generale
14.RAR eliberează CIV în vederea înmatriculării, înregistrării sau comercializării unui vehicul, numai dacă acesta deţine omologare de tip a întregului vehicul valabilă şi a primit număr naţional de registru, în conformitate cu prevederile prezentelor reglementări.

15.RAR permite introducerea pe piaţă, comercializarea şi punerea în exploatare a unui produs utilizat la vehicule, numai dacă acesta deţine omologare CE de tip sau omologare CEE-ONU de tip, în conformitate cu prevederile prezentelor reglementări.

151.RAR va publica pe site-ul www.rarom.ro informaţii privind evoluţia legislaţiei comunitare aplicabile la omologarea de tip a vehiculelor rutiere şi a produselor utilizate la acestea.

16.
[textul din punctul 16. din sectiunea 1, capitolul III a fost abrogat la 23-aug-2012 de Art. I, punctul 2. din Ordinul 1254/2012]
17.Omologările CE de tip acordate pe baza versiunilor anterioare ale actelor de reglementare menţionate în secţiunile 2, 3 şi 4 rămân valabile în scopul înmatriculării, înregistrării sau al comercializării vehiculelor noi, respectiv în scopul introducerii pe piaţă, comercializării sau al punerii în exploatare a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate noi, în conformitate cu prevederile actelor de reglementare respective, cu excepţia cazurilor în care se specifică altfel.
18.La înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea vehiculelor noi, precum şi la introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare a sistemelor, componentelor şi a unităţilor tehnice separate noi, sunt considerate valabile şi certificatele de omologare CE de tip eliberate de RAR sau de autorităţile competente din alte SM pe baza unor versiuni anterioare ale actelor de reglementare precizate ca obligatorii prin prezentele reglementări, dacă cerinţele aplicabile sunt aceleaşi cu cele din versiunile precizate ca obligatorii prin prezentele reglementări.
19.La înmatricularea, înregistrarea sau comercializarea vehiculelor noi, precum şi la introducerea pe piaţă, comercializarea sau punerea în exploatare a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate noi, sunt considerate valabile şi certificatele de omologare CE de tip eliberate de RAR sau de autorităţile competente din alte SM pe baza unor versiuni ulterioare ale actelor de reglementare precizate ca obligatorii prin prezentele reglementări.
19.1.Data de la care se aplică această prevedere este cea specificată prin actele de reglementare respective.
20.[textul din punctul 20. din sectiunea 1, capitolul III a fost abrogat la 09-feb-2016 de Art. I, punctul 9. din Ordinul 25/2016]
21.[textul din punctul 21. din sectiunea 1, capitolul III a fost abrogat la 09-feb-2016 de Art. I, punctul 9. din Ordinul 25/2016]
211.RAR acordă producătorilor români WMI, precum şi, pentru producătorii care fabrică mai puţin de 500 de vehicule pe an, al treilea, al patrulea şi al cincilea caracter din VIS, în conformitate cu prescripţiile ISO 3780:2009. Procedura de acordare se finalizează numai după verificarea îndeplinirii condiţiilor stipulate la pct. 1 din anexa X la Directiva 2007/46/CE, punctul 3 din anexa IV la Regulamentul delegat (UE) nr. 1.322/2014 al Comisiei din 19 septembrie 2014 de completare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte construcţia vehiculelor şi cerinţele generale pentru omologarea de tip a vehiculelor agricole şi forestiere sau punctul 1 din anexa IV la Regulamentul delegat (UE) nr. 44/2014 al Comisiei din 21 noiembrie 2013 de completare a Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte construcţia vehiculelor şi cerinţele generale pentru omologarea de tip a vehiculelor cu două sau trei roţi şi a cvadriciclurilor, în funcţie de categoria vehiculului. RAR păstrează toate înregistrările privind WMI şi VIS acordate producătorilor români.

22.Viteza maximă constructivă a vehiculelor rutiere, puterea netă a motorului şi cilindreea motorului care se înscriu în CIV sunt cele indicate de producător în documentele prezentate în vederea omologării de tip/acordării numărului de registru.
22.1.Pentru autovehiculele din categoriile M şi N, prevăzute cu limitator de viteză sau cu sistem integrat de limitare a vitezei, în CIV se va înscrie viteza maximă care nu poate fi depăşită constructiv, datorită limitatorului de viteză sau sistemului integrat de limitare a vitezei, şi care este declarată de către solicitantul omologării de tip/acordării numărului de registru în documentele prezentate în vederea omologării de tip/acordării numărului de registru.
22.2.În cazul constatării unor neconcordanţe majore între caracteristicile tehnice ale vehiculului şi datele indicate de producător, RAR poate proceda la verificarea acestor date pe bază de documente, rapoarte de încercare sau testare, după caz.
În cazul testării, se vor aplica prevederile actelor de reglementare relevante.

22.3.Pentru autovehiculele care fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, cilindreea motorului (capacitatea cilindrică a motorului) este cea definită prin Regulamentul (CE) nr. 692/2008 al Comisiei din 18 iulie 2008 de punere în aplicare şi modificare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, cu modificările ulterioare.

23.Anul de fabricaţie care se înscrie în CIV reprezintă anul codificat de producător în structura VIN sau, dacă acesta nu este prevăzut de producător, anul calendaristic în timpul căruia a fost fabricat vehiculul.
În cazul vehiculelor pentru care anul codificat în structura VIN este ulterior anului calendaristic în care se eliberează CIV, anul de fabricaţie care se înscrie în CIV este anul calendaristic în care se eliberează CIV.

24.Caracteristicile şi performanţele care nu sunt reglementate prin reglementări naţionale, directive CE/CEE individuale, regulamente (CE) individuale sau regulamente CEE-ONU ori prin orice alte acte normative care nu sunt precizate de prezentele reglementări nu se verifică de RAR şi se înscriu în documentele eliberate de RAR, inclusiv în CIV, în conformitate cu datele declarate de solicitantul omologării de tip/acordării numărului de registru pe propria răspundere a acestuia. Orice consecinţe de natură juridică, administrativă şi/sau economică ce decurg din respectiva declaraţie vor fi suportate de solicitantul omologării de tip/acordării numărului de registru.
25.
[textul din punctul 25. din sectiunea 1, capitolul III a fost abrogat la 01-iul-2014 de Art. I, punctul 3. din Ordinul 1032/2014]
26.În conformitate cu legislaţia naţională privind circulaţia pe drumurile publice din România, autovehiculele trebuie să fie dotate la punerea în circulaţie cu:
- trusă medicală, care să respecte prevederile legale în vigoare;
- două triunghiuri reflectorizante, omologate în conformitate cu prevederile Regulamentului nr. 27 CEE-ONU;
- stingător de incendiu, care să respecte prevederile legale în vigoare.
Aceste dotări vor fi amplasate în autovehicul într-un spaţiu în care să nu prezinte risc de rănire pentru conducătorul autovehiculului sau pentru pasageri în caz de impact ori frânare bruscă (de exemplu: spaţiul destinat bagajelor, spaţii prevăzute cu sistem de închidere din interiorul sau exteriorul cabinei, spaţii special amenajate etc.).