Art. 14. - Art. 14 - Ordonanță de urgență 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români*) - Republicare
M.Of. 719
În vigoare Versiune de la: 27 Martie 2025
Arată norme de aplicare
Art. 14
(1)Actul de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă a persoanei fizice, pe baza cererii acesteia sau a reprezentantului său legal.
(11)De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cererea pentru eliberarea cărţii electronice de identitate se soluţionează de către orice serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor, indiferent de locul de domiciliu sau de reşedinţă al persoanei fizice.
(2)Începând cu data realizării condiţiilor tehnice necesare, cetăţenii români pot solicita eliberarea actului de identitate oricărui serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor.
(3)Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot solicita:
a)la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României din străinătate, eliberarea primului act de identitate pentru minorul care a împlinit vârsta de 14 ani sau, de la data realizării condiţiilor tehnice necesare, eliberarea unei cărţi electronice de identitate;
b)la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, eliberarea unei cărţi de identitate, inclusiv pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, sau, de la data realizării condiţiilor tehnice necesare, eliberarea unei cărţi electronice de identitate ori a unei cărţi de identitate simple.
(4)Primul act de identitate, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate simplă nu se eliberează pe bază de procură specială.
(5)Pentru cetăţenii români care figurează în R.N.E.P. cu menţiuni operative: urmărit, suspendarea dreptului la libera circulaţie în altă localitate din România sau în străinătate ori cu mandat de executare a pedepsei se eliberează carte electronică de identitate cu termenul de valabilitate prevăzut la art. 16 alin. (22).
(51)Victimele traficului de persoane au dreptul la acte de identitate care să le fie emise în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă. În actele de identitate ale victimelor traficului de persoane poate fi înscris ca domiciliu sediul unui birou de avocatură ori sediul unei organizaţii neguvernamentale.
(6)În scopul reglementării situaţiei juridice a minorului român care se află într-un serviciu social din străinătate, cartea electronică de identitate se eliberează, la solicitarea autorităţilor străine competente, pe baza cererii preluate de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.
(7)[textul din Art. 14, alin. (7) din capitolul III a fost abrogat la 27-mar-2025 de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 17/2025]
(8)Minorul cu vârsta între 14-18 ani depune cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal.
(9)Minorul cu vârsta între 14-18 ani, pentru care a fost stabilită o măsură de protecţie specială, în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, depune cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţit de o persoană desemnată din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat ori de persoana căreia i-a fost dat în plasament copilul.
(10)Documentul emis potrivit alin. (8) şi (9) poate fi ridicat personal de către titular sau de către persoana care l-a însoţit la depunerea cererii.
(11)Prevederile alin. (8) şi (10) se aplică în mod corespunzător şi persoanei care beneficiază de consiliere judiciară, astfel cum instanţa de tutelă a dispus.
Art. 14
(1)Actul de identitate se eliberează de către serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul de domiciliu sau reşedinţă a persoanei fizice, pe baza cererii acesteia sau a reprezentantului său legal.
(11)De la data realizării condiţiilor tehnice pentru eliberarea cărţii electronice de identitate, cererea pentru eliberarea cărţii electronice de identitate se soluţionează de către orice serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor, indiferent de locul de domiciliu sau de reşedinţă al persoanei fizice.
(2)Începând cu data realizării condiţiilor tehnice necesare, cetăţenii români pot solicita eliberarea actului de identitate oricărui serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor.
(3)Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot solicita:
a)la misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României din străinătate, eliberarea primului act de identitate pentru minorul care a împlinit vârsta de 14 ani sau, de la data realizării condiţiilor tehnice necesare, eliberarea unei cărţi electronice de identitate;
b)la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor, eliberarea unei cărţi de identitate, inclusiv pe bază de procură specială autentificată la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, sau, de la data realizării condiţiilor tehnice necesare, eliberarea unei cărţi electronice de identitate ori a unei cărţi de identitate simple.
(4)Primul act de identitate, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate simplă nu se eliberează pe bază de procură specială.
(5)Pentru cetăţenii români care figurează în R.N.E.P. cu menţiuni operative: urmărit, suspendarea dreptului la libera circulaţie în altă localitate din România sau în străinătate ori cu mandat de executare a pedepsei se eliberează carte electronică de identitate cu termenul de valabilitate prevăzut la art. 16 alin. (22).
(51)Victimele traficului de persoane au dreptul la acte de identitate care să le fie emise în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă. În actele de identitate ale victimelor traficului de persoane poate fi înscris ca domiciliu sediul unui birou de avocatură ori sediul unei organizaţii neguvernamentale.
(6)În scopul reglementării situaţiei juridice a minorului român care se află într-un serviciu social din străinătate, cartea electronică de identitate se eliberează, la solicitarea autorităţilor străine competente, pe baza cererii preluate de către misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din ţara respectivă.
(7)[textul din Art. 14, alin. (7) din capitolul III a fost abrogat la 27-mar-2025 de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 17/2025]
(8)Minorul cu vârsta între 14-18 ani depune cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal.
(9)Minorul cu vârsta între 14-18 ani, pentru care a fost stabilită o măsură de protecţie specială, în condiţiile Legii nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, depune cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţit de o persoană desemnată din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat ori de persoana căreia i-a fost dat în plasament copilul.
(10)Documentul emis potrivit alin. (8) şi (9) poate fi ridicat personal de către titular sau de către persoana care l-a însoţit la depunerea cererii.
(11)Prevederile alin. (8) şi (10) se aplică în mod corespunzător şi persoanei care beneficiază de consiliere judiciară, astfel cum instanţa de tutelă a dispus.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (466)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (466)
- Sentinta nr. RJ 4e4757243/2025 din 09-iul-2025, Curtea de Apel Ploiesti, anulare act administrativ (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ g82842dd5/2024 din 27-mai-2024, Judecatoria Bucuresti Sectorul 2, ordonanta presedintiala (Minori si familie)
- Decizie nr. RJ 729d47ee2/2024 din 02-mai-2024, Tribunalul Valcea, contestatie la legea electorala (Civil)