Capitolul vii - Controalele şi evidenţa - Ordonanță de urgență 92/2021 privind regimul deşeurilor
M.Of. 820
În vigoare Versiune de la: 15 Mai 2025
CAPITOLUL VII:Controalele şi evidenţa
Art. 61
(1)Operatorii economici care efectuează operaţiuni de tratare a deşeurilor, precum şi cei care, cu titlu profesional, asigură colectarea sau transportul deşeurilor, comercianţii, brokerii şi producătorii de deşeuri periculoase fac obiectul unor controale periodice corespunzătoare efectuate de autorităţile competente.
(2)Controalele privind colectarea, reciclarea, valorificarea, tratarea, eliminarea şi transportul deşeurilor se efectuează de către reprezentanţi ai Gărzii Naţionale de Mediu şi au în vedere, în mod deosebit, originea, natura, cantitatea exprimată în tone şi destinaţia acestora.
(3)Controalele prevăzute la alin. (2) se efectuează şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române, de ofiţeri şi subofiţeri din cadrul Jandarmeriei Române, dacă este cazul, precum şi de personalul poliţiei locale, în vederea îndeplinirii atribuţiilor stabilite prin normele juridice în vigoare.
(4)În vederea efectuării controalelor prevăzute la alin. (2) şi (3) de către reprezentanţii Gărzii Naţionale de Mediu, ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române, ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Jandarmeriei Române, precum şi de către personalul poliţiei locale, producătorii, deţinătorii de deşeuri şi operatorii economici autorizaţi din punctul de vedere al protecţiei mediului să desfăşoare activităţi de colectare, reciclare, valorificare, tratare, eliminare şi transport al deşeurilor sunt obligaţi să permită accesul pe amplasament.
(5)Autorităţile competente pot ţine seama de înregistrările efectuate în baza Schemei comunitare de management de mediu şi audit (EMAS), în special în ceea ce priveşte frecvenţa şi intensitatea controalelor.
(6)În unităţile din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională controlul aplicării prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se asigură de către structurile de specialitate din cadrul acestora în conformitate cu prevederile instrucţiunilor şi ordinelor proprii, cu informarea Gărzii Naţionale de Mediu cu privire la măsurile de conformare stabilite în cazul în care se constată neconformităţi ce pot determina alterarea caracteristicilor fizico-chimice şi structurale ale componentelor naturale şi antropice ale mediului din imediata apropiere a amplasamentelor acestora.
Art. 62
(1)Următoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează
a)cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei, pentru persoanele fizice, şi de la 40.000 lei la 60.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 8 alin. (1), (2) şi (4), art. 12 alin. (11) şi (12), art. 13 alin. (3), art. 15 alin. (1), alin. (2) lit. a) şi b) şi alin. (3), art. 16 alin. (1)-(3) şi (6), art. 17 alin. (3), (4), (6) şi (7), art. 20 alin. (1) şi (2), art. 22 alin. (3) şi (4), art. 23, art. 24 alin. (1), art. 27 alin. (1), art. 28 alin. (1), (4) şi (5), art. 29, 31, art. 34 alin. (1) şi (5), art. 36 alin. (2), art. 44 alin. (1) şi (3), art. 48 alin. (1), (2), (5) şi (6) şi art. 61 alin. (4);
b)cu amendă de la 30.000 lei la 45.000 lei, pentru persoanele fizice, şi de la 50.000 lei la 70.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 11 şi art. 20 alin. (3)-(6);
c)cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru persoanele fizice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 30 alin. (4) şi (5);
d)cu amendă de la 20.000 lei la 45.000 lei, pentru neîndeplinirea obligaţiilor şi responsabilităţilor ce le revin autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară ale acestora, potrivit prevederilor art. 17 alin. (5), art. 30 alin. (1), art. 33 alin. (1), art. 49 alin. (14) şi art. 60 alin. (1)-(4) şi (6);
e)cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 32 alin. (1) şi (2) şi art. 49 alin. (9), (11), (12) şi (15).
a)cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei, pentru persoanele fizice, şi de la 40.000 lei la 60.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 8 alin. (1), (2) şi (4), art. 12 alin. (11) şi (12), art. 13 alin. (3), art. 15 alin. (1), alin. (2) lit. a) şi b) şi alin. (3), art. 16 alin. (1)-(3) şi (6), art. 17 alin. (3), (4), (6) şi (7), art. 20 alin. (1) şi (2), art. 22 alin. (3) şi (4), art. 23, art. 24 alin. (1), art. 27 alin. (1), art. 28 alin. (1), (4) şi (5), art. 29, 31, art. 34 alin. (1) şi (5), art. 36 alin. (2), art. 44 alin. (1) şi (3), art. 48 alin. (1), (2), (5) şi (6) şi art. 61 alin. (4);
b)cu amendă de la 30.000 lei la 45.000 lei, pentru persoanele fizice, şi de la 50.000 lei la 70.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 11 şi art. 20 alin. (3)-(6);
c)cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru persoanele fizice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 30 alin. (4) şi (5);
d)cu amendă de la 20.000 lei la 45.000 lei, pentru neîndeplinirea obligaţiilor şi responsabilităţilor ce le revin autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor, respectiv asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară ale acestora, potrivit prevederilor art. 17 alin. (5), art. 30 alin. (1), art. 33 alin. (1), art. 49 alin. (14) şi art. 60 alin. (1)-(4) şi (6);
e)cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoanele juridice, în cazul încălcării dispoziţiilor art. 32 alin. (1) şi (2) şi art. 49 alin. (9), (11), (12) şi (15).(2)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează, după caz, de comisari şi persoane împuternicite din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu, Gărzilor forestiere, autorităţilor administraţiei publice locale, poliţiei locale, precum şi de către ofiţeri şi agenţi de poliţie din cadrul Poliţiei Române, respectiv de ofiţeri şi subofiţeri din cadrul Jandarmeriei Române, conform atribuţiilor stabilite prin normele juridice în vigoare.
(3)Constatarea corectitudinii datelor transmise ANPM şi agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului potrivit dispoziţiilor art. 48 alin. (1) se realizează de către comisari din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu.
(4)Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor prevăzute la alin. (1) în obiectivele, incintele şi zonele aparţinând structurilor componente ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională se realizează de către personalul specializat din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu împreună cu personalul din structurile specializate din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului de Protecţie şi Pază şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale în conformitate cu prevederile instrucţiunilor şi ordinelor proprii.
Art. 63
În cazul nerespectării dispoziţiilor art. 20 alin. (3) se aplică şi următoarea sancţiune contravenţională complementară în sarcina şi pe cheltuiala contravenientului: ridicarea deşeurilor depozitate în alte zone decât cele autorizate, curăţarea terenului, precum şi eliminarea acestora conform legislaţiei în vigoare.
Art. 64
(1)În cazul nerespectării dispoziţiilor art. 20 alin. (3)-(6) se aplică sancţiunea contravenţională complementară de confiscare a vehiculelor, bunurilor şi mijloacelor folosite la săvârşirea contravenţiei pentru abandonarea/aruncarea/eliminarea deşeurilor în spaţii neautorizate, incendierea deşeurilor, îngroparea deşeurilor, după caz.
(11)În cazul nerespectării dispoziţiilor art. 20 alin. (4) se aplică sancţiunea contravenţională complementară de confiscare a deşeurilor care au valoare, deţinute, păstrate în afara spaţiilor autorizate şi/sau a căror provenienţă nu este dovedită, în condiţiile legii.
(1)În cazul nerespectării dispoziţiilor art. 20 alin. (3)-(6) se aplică sancţiunea contravenţională complementară de confiscare a vehiculelor, bunurilor şi mijloacelor folosite la săvârşirea contravenţiei pentru abandonarea/aruncarea/eliminarea deşeurilor în spaţii neautorizate, incendierea deşeurilor, îngroparea deşeurilor, după caz.
(11)În cazul nerespectării dispoziţiilor art. 20 alin. (4) se aplică sancţiunea contravenţională complementară de confiscare a deşeurilor care au valoare, deţinute, păstrate în afara spaţiilor autorizate şi/sau a căror provenienţă nu este dovedită, în condiţiile legii.(2)În cazul confiscării vehiculului, contravenientul este obligat să transporte, pe cheltuiala sa, bunul care a făcut obiectul confiscării, la locul de predare în custodie stabilit de agentul constatator.
Art. 65
Contravenţiilor prevăzute la art. 62-64 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.Art. 66
(11)Faptele comise în mod repetat de aceeaşi persoană, care, analizate împreună, relevă o cantitate totală de deşeuri sau un impact cumulat asupra mediului, vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor ce nu poate fi neglijată/neglijat, se pedepsesc potrivit alin. (1), deşi acestea, săvârşite în mod separat, nu sunt considerate infracţiuni în înţelesul alineatului respectiv.
(12)Pentru a evalua în ce măsură cantitatea sau impactul asupra mediului sau asupra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor nu poate fi neglijată, în sensul prevederilor alin. (1), vor fi avute în considerare următoarele:
a)numărul de obiecte considerate deşeuri şi vizate de actul de conduită ilicit;
b)cantitatea sau volumul deşeurilor vizate de actul de conduită ilicit;
c)determină un impact asupra mediului ce nu poate fi neglijat, modificarea, chiar şi într-o proporţie mică, a calităţii aerului, apei, solului sau subsolului din aria vizată de actul de conduită ilicit;
d)este îndeplinită condiţia de cantitate ce nu poate fi neglijată sau de impact asupra mediului ce nu poate fi neglijat atunci când pentru înlăturarea efectului actului de conduită ilicit este necesar un efort ce implică un cost de orice natură.
(1)Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă următoarele fapte atunci când cantitatea sau impactul asupra mediului ori asupra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor nu poate fi neglijată:
b)colectarea, transportul sau valorificarea de deşeuri, inclusiv controlul acestor operaţiuni şi întreţinerea ulterioară a spaţiilor de eliminare, inclusiv acţiunile întreprinse de comercianţi sau brokeri în procesul de gestionare a deşeurilor, cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu;
e)incendierea oricărui tip de deşeu şi/sau substanţă sau obiect;
f)îngroparea deşeurilor;
g)eliminarea, deţinerea, păstrarea deşeurilor în afara spaţiilor autorizate;
h)abandonarea, aruncarea şi/sau ascunderea deşeurilor.
a)eliminarea deşeurilor care au făcut obiectul transferului, aşa cum este definit de Regulamentul (CE) 1.013/2006, în spaţii neautorizate sau prin constituirea de depozite ilegale;
b)colectarea, transportul sau valorificarea de deşeuri, inclusiv controlul acestor operaţiuni şi întreţinerea ulterioară a spaţiilor de eliminare, inclusiv acţiunile întreprinse de comercianţi sau brokeri în procesul de gestionare a deşeurilor, cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu;c)comercializarea, abandonarea sau neasigurarea încărcăturii deşeurilor pe durata şi pe parcursul tranzitării teritoriului României;
d)acceptarea de către operatorii de depozite/incineratoare, în vederea eliminării, a deşeurilor introduse ilegal în ţară sau a deşeurilor introduse în ţară în alte scopuri decât cel al eliminării şi care nu au putut fi utilizate în scopul pentru care au fost introduse.
e)incendierea oricărui tip de deşeu şi/sau substanţă sau obiect;
f)îngroparea deşeurilor;
g)eliminarea, deţinerea, păstrarea deşeurilor în afara spaţiilor autorizate;
h)abandonarea, aruncarea şi/sau ascunderea deşeurilor.
(11)Faptele comise în mod repetat de aceeaşi persoană, care, analizate împreună, relevă o cantitate totală de deşeuri sau un impact cumulat asupra mediului, vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor ce nu poate fi neglijată/neglijat, se pedepsesc potrivit alin. (1), deşi acestea, săvârşite în mod separat, nu sunt considerate infracţiuni în înţelesul alineatului respectiv.
(12)Pentru a evalua în ce măsură cantitatea sau impactul asupra mediului sau asupra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor nu poate fi neglijată, în sensul prevederilor alin. (1), vor fi avute în considerare următoarele:
a)numărul de obiecte considerate deşeuri şi vizate de actul de conduită ilicit;
b)cantitatea sau volumul deşeurilor vizate de actul de conduită ilicit;
c)determină un impact asupra mediului ce nu poate fi neglijat, modificarea, chiar şi într-o proporţie mică, a calităţii aerului, apei, solului sau subsolului din aria vizată de actul de conduită ilicit;
d)este îndeplinită condiţia de cantitate ce nu poate fi neglijată sau de impact asupra mediului ce nu poate fi neglijat atunci când pentru înlăturarea efectului actului de conduită ilicit este necesar un efort ce implică un cost de orice natură.(2)Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani următoarele fapte:
a)introducerea pe teritoriul României de aparate, instalaţii, echipamente, utilaje, substanţe şi produse folosite şi uzate, considerate deşeuri în sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, cu modificările ulterioare, şi cărora nu le-a încetat statutul de deşeu, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
c)neluarea sau nerespectarea măsurilor obligatorii în desfăşurarea activităţilor de colectare, tratare, transport, valorificare sau eliminare a deşeurilor periculoase;
d)introducerea pe sau scoaterea de pe teritoriul României a deşeurilor, inclusiv în sau din zonele libere, aşa cum sunt instituite prin Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările şi completările ulterioare, cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu, în cazul în care această activitate intră în domeniul de aplicare din Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006, cu modificările ulterioare, indiferent dacă transportul se efectuează prin una sau mai multe operaţiuni;
e)nerespectarea obligaţiei prevăzute de art. 64 alin. (2).
a)introducerea pe teritoriul României de aparate, instalaţii, echipamente, utilaje, substanţe şi produse folosite şi uzate, considerate deşeuri în sensul prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, cu modificările ulterioare, şi cărora nu le-a încetat statutul de deşeu, conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;b)refuzul de returnare în ţara de origine a deşeurilor introduse în ţară în alte scopuri decât cel al eliminării şi pentru care s-a dispus măsura returnării de către autoritatea competentă;
c)neluarea sau nerespectarea măsurilor obligatorii în desfăşurarea activităţilor de colectare, tratare, transport, valorificare sau eliminare a deşeurilor periculoase;
d)introducerea pe sau scoaterea de pe teritoriul României a deşeurilor, inclusiv în sau din zonele libere, aşa cum sunt instituite prin Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, cu modificările şi completările ulterioare, cu încălcarea dispoziţiilor legale în domeniu, în cazul în care această activitate intră în domeniul de aplicare din Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006, cu modificările ulterioare, indiferent dacă transportul se efectuează prin una sau mai multe operaţiuni;
e)nerespectarea obligaţiei prevăzute de art. 64 alin. (2).(3)Pentru faptele prevăzute la alin. (2) lit. c) şi d), săvârşite din culpă, limitele de pedeapsă se reduc la jumătate.
(4)Prin derogare de la dispoziţiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul infracţiunilor prevăzute în prezentul articol, suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 500 lei şi 25.000 lei.
(5)Tentativa la infracţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2) se pedepseşte.
Art. 67
Administraţiile zonelor libere sunt obligate să aplice prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă în zonele pe care le administrează.
Art. 68
La propunerea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, Guvernul aprobă, prin hotărâre, modalitatea de gestionare a categoriilor de deşeuri prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă documentarea realizată a priori indică necesitatea.
Art. 69
Accesul publicului la fundamentarea deciziilor privind realizarea unor proiecte de investiţii, precum şi a planurilor naţionale, judeţene şi sectoriale privind gestionarea deşeurilor se face în condiţiile legii.
Art. 70
(1)Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2)Anexele nr. 1-4, 6-8 se actualizează prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului.
Art. 71
(1)La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a)Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 220 din 28 martie 2014, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia art. 61, care rămâne în vigoare încă 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I;
b)Hotărârea Guvernului nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 22 martie 2007.
(2)Orice trimitere la Hotărârea Guvernului nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate se consideră a fi făcută la prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3)Orice trimitere la Legea nr. 211/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se consideră a fi făcută la prezenta ordonanţă de urgenţă.
(4)La data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 12 alin. (15) se abrogă:
a)art. 25 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 253 din 16 aprilie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi
b)art. 71 din Hotărârea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 25 septembrie 2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)La data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 12 alin. (15), comisiile înfiinţate în temeiul art. 25 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, cu modificările şi completările ulterioare, şi art. 71 din Hotărârea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, cu modificările şi completările ulterioare, îşi încetează activitatea.
(6)Licenţele de operare emise în temeiul actelor prevăzute la alin. (5) rămân valabile 6 luni de la data adoptării ordinului prevăzut la art. 12 alin. (15).
(7)Documentaţiile depuse în temeiul actelor prevăzute la alin. (5) pentru obţinerea licenţelor de operare/autorizaţiilor se refac de către solicitanţi, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului prevăzut la art. 12 alin. (15).
(8)Actele normative şi administrative emise în temeiul Legii nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Hotărârii Guvernului nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate rămân valabile şi sunt aplicabile până la intrarea în vigoare a actelor administrative care au acelaşi obiect de reglementare şi care vor fi adoptate în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă.
(9)Dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile şi efectelor viitoare ale situaţiilor juridice născute sub reglementarea Legii nr. 211/2011 dacă aceste situaţii subzistă după intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(10)Dispoziţiile referitoare la contravenţii intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(11)Modalitatea de implementare, funcţionare, operare, inclusiv specificaţiile tehnice ale sistemului prevăzut la art. 19 alin. (4) se reglementează prin hotărâre a Guvernului până la data de 1 ianuarie 2024 şi va lua în considerare actele de implementare sau de punere în aplicare pe care le va adopta Comisia Europeană cu referire la sistemul de control al calităţii şi de trasabilitate a deşeurilor municipale.
*
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune în legislaţia naţională Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 312 din 22 noiembrie 2008, aşa cum a fost modificată prin Regulamentul (UE) nr. 1.357/2014 al Comisiei din 18 decembrie 2014, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 365 din 19 decembrie 2014, prin Directiva (UE) 2015/1.127 a Comisiei din 10 iulie 2015, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 184 din 11 iulie 2015, prin Regulamentul (UE) 2017/997 al Consiliului din 8 iunie 2017, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 150 din 14 iunie 2017, şi prin Directiva (UE) 2018/851 a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 mai 2018, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 150 din 14 iunie 2018.