Capitolul iii - Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor din domeniul industriei agroalimentare - Ordonanță de urgență 61/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de microgranturi şi granturi pentru capital de lucru entităţilor din domeniul agroalimentar cu finanţare din fonduri externe nerambursabile

M.Of. 458

În vigoare
Versiune de la: 17 Noiembrie 2023
CAPITOLUL III:Granturi pentru capital de lucru acordate beneficiarilor din domeniul industriei agroalimentare
Art. 10
(1)Prin acordarea de granturi pentru capital de lucru, în înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, se înţelege alocarea de fonduri externe nerambursabile sub formă de sumă forfetară, conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională şi dispoziţiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investiţiile pentru creştere economică şi locuri de muncă şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările ulterioare, şi ale art. 67 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
(2)Alocarea grantului pentru capital de lucru se realizează pe bază de cotă procentuală din cifra de afaceri, acesta fiind destinat IMM-urilor, societăţilor agricole, cooperativelor agricole, grupului de producători, organizaţiilor de producători, cu activitate autorizată într-unul din codurile CAEN REV 2 prevăzute în anexă.
(3)Verificarea încadrării beneficiarului în categoria IMM se realizează, pe bază de eşantion, de către MAT/AIMMAIPE după depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractelor de finanţare.
(4)Fondurile alocate prin acordarea de granturi pentru capital de lucru se recuperează dacă se constată că beneficiarul nu s-a încadrat în categoria de IMM la data depunerii cererii de finanţare.
Art. 11
(1)Valoarea sprijinului din fonduri externe nerambursabile pentru capital de lucru se stabileşte astfel:
a)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 cuprinsă între 5.000 şi 33.350 euro, valoarea grantului este de 5.000 euro;
b)pentru IMM-urile cu cifra de afaceri aferentă anului 2019 mai mare de 33.350 euro, valoarea grantului poate fi de 15% din cifra de afaceri şi nu poate depăşi suma de 120.000 euro.
(2)Valoarea granturilor pentru capital de lucru nu include cofinanţarea beneficiarilor de ajutor de stat, care trebuie să fie liberă de ajutor de stat, la constituirea capitalului de lucru, în procent de 15% din valoarea grantului solicitat.
(3)Fondurile alocate pentru acordarea de granturi pentru capital de lucru în cadrul POC 2014-2020 sunt în valoare totală de 250.000.000 euro, din care 149.225.400 euro, respectiv 125.000.000 euro FEDR-REACT EU şi 24.225.400 euro cofinanţare de la bugetul de stat, se alocă din bugetul POC 2014-2020 prin axa prioritară 4 - acţiunea 4.1.2 - Capital de lucru şi 100.774.600 euro de la bugetul de stat prin aplicarea mecanismului de supracontractare prevăzut de art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Sumele alocate sub formă de cofinanţare din bugetul de stat în valoare de 100.774.600 euro prin mecanismul de supracontractare prevăzut de art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, se pot deconta din fonduri externe nerambursabile până la încheierea perioadei de programare 2014-2020 prin relocări de sume rezultate din disponibilizări de fonduri externe nerambursabile, ca urmare a economiilor, fazării proiectelor în cadrul POC 2014-2020.
Art. 12
Granturile pentru capital de lucru se acordă, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: agricultură, piscicultură şi acvacultură, industria alimentară şi alte activităţi asimilate acesteia, a căror activitate curentă a fost afectată de efectele pandemiei de COVID-19. Lista domeniilor de activitate afectate de efectele pandemiei COVID-19, eligibile, este prevăzută în anexa la prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 13
Granturile pentru capital de lucru se acordă beneficiarilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a)au înregistrat profit operaţional din activitatea curentă/operaţională, respectiv din activitatea de exploatare, în unul din ultimele trei exerciţii financiare înainte de depunerea cererii de finanţare pentru obţinerea grantului, potrivit situaţiilor financiare depuse la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
b)dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru în procent de 15% din valoarea grantului, la data acordării grantului pentru capital de lucru, cofinanţare care este liberă de ajutor de stat, potrivit prevederilor legale în vigoare;
c)menţin sau, după caz, suplimentează numărul de salariaţi, faţă de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni de la data acordării granturilor, cu excepţia situaţiilor în care contractele individuale de muncă sunt încheiate pentru sezonieri sau/şi zilieri;
d)Codul CAEN REV 2 pentru care se solicită ajutor de stat era autorizat potrivit prevederilor legale în vigoare la data de 31 decembrie 2019.
Art. 14
(1)Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub formă de sumă forfetară, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinanţate din bugetul de stat, pe bază de contract de acordare a ajutorului de stat încheiat în format electronic, pentru susţinerea următoarelor cheltuieli angajate după data de 1 februarie 2020:
a)cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari;
b)datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi, potrivit contractelor încheiate;
c)cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat şi/sau cheltuieli privind arenda sau redevenţa pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;
d)cheltuieli privind achiziţia de servicii necesare activităţii curente/operaţionale, cu excepţia serviciilor de consultanţă;
e)cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activităţii curente/operaţionale;
f)cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii şi tehnologii necesare reluării activităţii curente/operaţionale;
g)cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului şi bugetele locale.
(2)Cheltuielile efectuate din granturi pentru capital de lucru potrivit alin. (1) trebuie să fie în legătură cu activităţile/subactivităţile codului CAEN pentru care s-a solicitat finanţare.
(3)Verificarea asigurării tipurilor de cheltuieli eligibile se face de către MAT/AIMMAIPE şi AM-POC pe eşantion de 1% în scopul validării justificării sumei forfetare.
(4)Beneficiarii vor depune declaraţie pe propria răspundere că utilizarea grantului pentru capital de lucru în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă atrage după sine recuperarea ajutorului de stat acordat împreună cu plata accesoriilor.
Art. 15
Cererile de finanţare depuse în cadrul apelurilor de proiecte sunt evaluate şi selectate la finanţare în ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevăzute în Procedura de implementare aprobată prin ordin al ministrului antreprenoriatului şi turismului, care va detalia modalitatea de implementare a schemei de ajutor de stat, şi în limita fondurilor alocate conform art. 11 alin. (3).
Art. 16
(1)Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigură finanţarea proiectelor
şi rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea următoarelor etape:
a)MAT, AIMMAIPE şi STS, în baza acordului de parteneriat încheiat între aceştia, vor trebui să îşi cuprindă în bugetele proprii valoarea totală a proiectelor corespunzătoare activităţii/activităţilor proprii. În acest sens vor depune fişa de fundamentare pentru proiectul propus la finanţare/finanţat din FEN postaderare - F1, conform Hotărârii Guvernului nr. 93/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea asigurării creditelor de angajament şi creditelor bugetare necesare încheierii contractelor de finanţare şi implementării proiectelor;
b)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune cererea de finanţare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului aprobat prin ordin al ministrului investiţiilor şi proiectelor europene în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data lansării apelului de proiecte;
c)MIPE şi MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, vor încheia contractul de finanţare în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii de finanţare, după parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformităţii administrative şi eligibilităţii, precum şi a etapei de evaluare tehnică şi financiară;
d)MAT va încheia acte adiţionale la convenţiile de colaborare cu băncile selectate pentru implementarea măsurilor stipulate în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2020, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 220/2020, cu modificările şi completările ulterioare, pentru derularea operaţiunilor de efectuare a plăţilor către beneficiarii schemei de capital de lucru. Comisioanele, dobânzile, taxele, precum şi orice alte cheltuieli bancare sunt în sarcina exclusivă a beneficiarului de granturi de capital de lucru;
e)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finanţare depuse potrivit prevederilor Procedurii de implementare prevăzute la art. 15 şi contractului de finanţare încheiat;
f)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, va încheia până la data de 30 iunie 2022 contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectaţi;
g)MAT solicită MF deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale a sumelor autorizate la plată, pe baza listelor finale de proiecte aprobate, în limita creditelor bugetare prevăzute cu această destinaţie, şi transferul sumelor în bugetul MAT în parteneriat cu AIMMAIPE. AIMMAIPE, în baza convenţiilor bancare şi a necesarului de fonduri, transferă disponibilul în contul de disponibil al băncilor. Băncile, pe seama convenţiilor bancare, în termen de maximum 7 zile calendaristice, efectuează plăţile, în baza autorizării la plată emise de AIMMAIPE, în conturile bancare indicate de beneficiarii ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;
h)beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate, însoţite de documentele justificative pentru efectuarea cheltuielilor, în platforma IMM Recover, în termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat în contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres în termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informaţii lipsă ori necompletarea acestuia cu informaţii/documente solicitate dă dreptul AM-POC/MAT/AIMMAIPE să iniţieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub formă de grant pentru capital de lucru. Sumele rămase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, în baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat, elaborată de MAT, care va fi dezvoltată ulterior avizării schemei de ajutor de stat de către Comisia Europeană;
i)băncile efectuează plăţile către beneficiari pe seama autorizării plăţii de către AIMMAIPE în baza contractului de acordare a ajutorului de stat şi a verificării îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate şi transmit prin aplicaţia electronică ordinele de plată către MAT;
j)înainte de depunerea cererilor de rambursare, MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE, verifică încadrarea beneficiarilor în categoria IMM;
k)MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, va depune la MIPE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate în conformitate cu prevederile contractului de finanţare. MIPE verifică şi aprobă raportul de implementare, autorizează cererile de rambursare, efectuează plăţile aferente FEDR către MAT, în parteneriat cu AIMMAIPE şi STS, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi solicită rambursarea sumelor prin declaraţii de cheltuieli lunare;
l)MAT verifică îndeplinirea condiţiei privind menţinerea sau suplimentarea numărului de angajaţi timp de 6 luni, prin interogarea automată a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, pe bază de eşantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.
(2)Granturile pentru capital de lucru se acordă după regimul de sumă forfetară, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.
Art. 161
(1)În situaţia în care beneficiarii finali ai ajutoarelor de stat nu au respectat termenele de depunere a rapoartelor prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. h) sau au depus rapoartele cu informaţii lipsă ori nu au completat informaţiile/documentele solicitate, iar sprijinul financiar acordat sub formă de ajutor de stat nu a fost recuperat, aceştia pot depune raportul complet şi corect până la data de 24 noiembrie 2023 inclusiv, sub sancţiunea iniţierii de către AM-POC/MEAT/AIMM sau, după caz, a continuării procedurii de recuperare a sprijinului financiar acordat sub formă de ajutor de stat, conform metodologiilor de recuperare a ajutorului de stat.
(2)În cazul în care AM-POC/MEAT/AIMM a iniţiat procedurile de recuperare a ajutorului de stat, acestea se suspendă până la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).