Capitolul iv - Drepturi şi îndatoriri - Ordonanță de urgență 59/2000 privind Statutul personalului silvic
M.Of. 238
În vigoare Versiune de la: 21 Noiembrie 2025
CAPITOLUL IV:Drepturi şi îndatoriri
SECŢIUNEA 1:SECŢIUNEA 1: Prevederi generale
Art. 20
(1)Personalul silvic are drepturile şi obligaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi pe cele stabilite prin contractele individuale şi/sau colective de muncă şi contractele de mandat încheiate în condiţiile legii.
(2)[textul din Art. 20, alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-sep-2024 de Art. 168, alin. (1), litera E. din titlul VI, capitolul II din Legea 360/2023]
(3)[textul din Art. 20, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-sep-2024 de Art. 168, alin. (1), litera E. din titlul VI, capitolul II din Legea 360/2023]
(4)[textul din Art. 20, alin. (4) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-sep-2024 de Art. 168, alin. (1), litera E. din titlul VI, capitolul II din Legea 360/2023]
Art. 21
(1)Angajatorul are obligaţia ca, în prima lună a fiecărui an, să evalueze activitatea pe care a desfăşurat-o personalul silvic în anul precedent, întocmind în acest sens un document de evaluare specific fiecărei categorii de personal prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b) şi c).
(2)Evaluarea anuală a activităţii personalului silvic angajat cu contract individual de muncă se realizează în baza următoarelor criterii:
a)modul de îndeplinire a sarcinilor, îndatoririlor şi responsabilităţilor înscrise în fişa postului;
b)nivelul cunoştinţelor şi deprinderilor specifice, raportat la cerinţele postului;
c)aptitudinile personale şi respectarea normelor de etică şi deontologie profesională;
d)aptitudinile organizatorice sau capacităţile manageriale, exclusiv pentru personalul care ocupă funţii de conducere.
(3)Pentru fiecare dintre criteriile prevăzute la alin. (2), angajatorul stabileşte în fişa de evaluare indicatorii de performanţă şi punctajele aferente fiecărui indicator.
(4)În funcţie de punctajul general obţinut, angajatorul stabileşte următoarele calificative: «foarte bine», «bine», «satisfăcător», «nesatisfăcător».
(5)Punctajul acordat fiecărui indicator de evaluare, punctajul general, constatările şi concluziile evaluării şi calificativul se consemnează în documentul de evaluare a activităţii.
(6)Personalul silvic nemulţumit de evaluarea anuală poate face contestaţie în termen de 10 zile de la data luării la cunoştinţă, sub semnătură. Contestaţia va fi soluţionată în termen de 30 de zile de la înregistrare de către organul ierarhic superior celui care a aprobat rezultatul evaluării anuale.
(7)Personalul silvic nemulţumit de răspunsul la contestaţie se poate adresa instanţelor judecătoreşti competente, conform legii.
Art. 22
(1)La stabilirea drepturilor salariale pentru personalul silvic se vor avea în vedere următoarele: nivelul studiilor, funcţia, titlul ştiinţific, vechimea în muncă, vechimea în domeniul silviculturii, locul şi condiţiile în care îşi exercită profesia.
(2)Indemnizaţia de grad profesional şi sporul de risc reprezintă componente ale drepturilor salariale şi se acordă lunar personalului silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) în conformitate cu prevederile art. 120 alin. (3)-(5) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3)Sumele necesare pentru acordarea indemnizaţiei de grad profesional prevăzute la alin. (2) se calculează, anual, prin înmulţirea valorii salariului minim brut garantat în plată la nivel naţional cu coeficientul k prevăzut pentru fiecare grad şi pentru fiecare gradaţie.
(4)Valorile coeficientului k sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(5)Sumele necesare pentru acordarea indemnizaţiei de grad profesional prevăzute la alin. (2) se asigură de către angajator din bugetul propriu.
(6)În situaţia în care personalul silvic se află în raporturi de muncă cu două sau mai multe entităţi din cele prevăzute la art. 2, beneficiază de o singură indemnizaţie de grad profesional care se acordă de angajatorul la care are funcţia de bază.
(7)În unităţile şi subunităţile care administrează fondul forestier naţional, salarizarea pentru funcţia de bază pădurar, salariul de bază va fi mai mare de 1,5 ori faţă de salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
Art. 23
(1)În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul silvic cu atribuţii de pază a fondului forestier naţional, a fondului cinegetic naţional, a fondului piscicol şi a ariilor naturale protejate are statut special, este dotat cu armament de serviciu letal sau neletal, după caz, şi poate face uz de armă, în condiţiile reglementărilor privind regimul armelor şi muniţiilor.
(2)Statutul special este conferit de portul de armă, de îndatoririle specifice în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu şi de riscurile meseriei, care îi pot afecta integritatea fizică şi viaţa.
Art. 231
(1)În scopul realizării controlului de specialitate potrivit art. 131 alin. (1) din Legea nr. 331/2024, cu modificările şi completările ulterioare, a atribuţiilor de serviciu privind paza fondului forestier, a fondului cinegetic, a fondului piscicol, a ariilor naturale protejate, acţiunile personalului cu atribuţii de control şi pază care îşi desfăşoară activitatea în entităţile prevăzute la art. 2 lit. a)-f) şi n) pot fi înregistrate cu mijloacele foto-audio-video din dotare, fără consimţământul persoanelor vizate. Înregistrările foto-audio-video constituie mijloace de probă.
(2)Imaginile fotografice ori înregistrările audio şi/sau video obţinute potrivit alin. (1) pot fi păstrate pe o perioadă de 6 luni de la data obţinerii acestora, cu excepţia situaţiilor în care sunt utilizate în cadrul unei proceduri judiciare, caz în care acestea urmează regimul probelor. La împlinirea acestui termen imaginile şi/sau înregistrările se distrug, prin proceduri ireversibile.
(3)Se interzice prelucrarea datelor cu caracter personal conţinute de imaginile fotografice ori înregistrările audio şi/sau video în alte scopuri decât cele în care au fost colectate, cu excepţia situaţiilor prevăzute expres de lege şi numai dacă sunt asigurate garanţiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.
(4)Prelucrarea datelor cu caracter personal, efectuată de entităţile prevăzute la alin. (1), se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi a legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.
(5)Procedura privind înregistrarea şi fixarea cu mijloace foto-audio-video din dotare a activităţilor specifice prevăzute la alin. (1), precum şi stocarea şi accesarea acestora se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.SECŢIUNEA 2:Drepturile personalului silvic
Art. 24
(1)Personalul silvic cu rezultate foarte bune în activitatea profesională poate primi distincţii, acte de mulţumire şi premii.
(3)Acordarea de distincţii sau de acte de mulţumire şi premii se face pentru personalul din structurile prevăzute la art. 2, la propunerea direcţiei de specialitate din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură sau a conducerii Regiei Naţionale a Pădurilor, fiecare pentru personalul pe care îl are în subordine.
(4)Premiul poate fi până la 20% din suma salariilor primite în ultimele 12 luni de angajatul premiat şi se acordă de unitatea la care este încadrat din fondul constituit în acest sens.
(6)Conducătorul entităţii angajatoare acordă pentru merite deosebite diplome, distincţii şi premii, conform procedurilor proprii.
(1)Personalul silvic cu rezultate foarte bune în activitatea profesională poate primi distincţii, acte de mulţumire şi premii.(2)Conducătorul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură va acorda, pentru merite deosebite, următoarele distincţii sau acte de mulţumire:
a)Diploma "Marin Drăcea", cu 3 clase, respectiv:
- clasa I pentru personalul silvic cu pregătire superioară;
- clasa a II-a pentru personalul silvic cu pregătire medie;
- clasa a III-a pentru personalul silvic cu pregătire de bază;
b)scrisoare de mulţumire publică.
(3)Acordarea de distincţii sau de acte de mulţumire şi premii se face pentru personalul din structurile prevăzute la art. 2, la propunerea direcţiei de specialitate din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură sau a conducerii Regiei Naţionale a Pădurilor, fiecare pentru personalul pe care îl are în subordine.
(4)Premiul poate fi până la 20% din suma salariilor primite în ultimele 12 luni de angajatul premiat şi se acordă de unitatea la care este încadrat din fondul constituit în acest sens.(5)Distincţiile şi premiile prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) se acordă anual, în cadrul manifestărilor dedicate Zilei silvicultorului.
(6)Conducătorul entităţii angajatoare acordă pentru merite deosebite diplome, distincţii şi premii, conform procedurilor proprii.
Art. 25
Personalul silvic care nu deţine locuinţă personală în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea beneficiază de locuinţă de serviciu, de protocol sau de intervenţie, după caz. În cazul în care acest lucru nu este posibil, personalul silvic beneficiază de o indemnizaţie lunară neimpozabilă în cuantum de 30% din salariul mediu brut pe economie.
*) Prin Decizia nr. 42/2023 Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie admite sesizarea privind pronunţarea unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că:În interpretarea art. 25 teza a II-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000, dreptul la acordarea indemnizaţiei lunare neimpozabile în cuantum de 30% din salariul mediu brut pe economie este suficient de bine determinat în lipsa elaborării unui regulament sau unor norme metodologice referitoare la condiţiile şi criteriile de acordare a locuinţelor de serviciu pentru personalul silvic.
În interpretarea şi aplicarea art. 25 teza a II-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000, sintagma "în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea" se referă la localitatea în care se află sediul structurii organizatorice din cadrul instituţiei angajatoare nominalizate ca loc de muncă.
*) Prin Decizia nr. 46/2025 Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie admite, în parte, sesizarea în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că, în interpretarea dispoziţiilor art. 25 teza a II-a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, acordarea indemnizaţiei lunare neimpozabile, în cuantum de 30% din salariul mediu brut pe economie, este supusă limitării prevăzute de art. 25 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 251
(1)Prin excepţie de la art. 25, personalul silvic, angajat al Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat», care nu deţine locuinţă personală în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea, beneficiază de canton, cu destinaţia de locuinţă de serviciu, cu titlu gratuit. În cazul în care acest lucru nu este posibil, personalul silvic din cadrul Regiei Autonome «Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat» beneficiază de acoperirea totală a costului de transport la şi de la locul de muncă, respectiv a biletelor sau a abonamentelor de transport în comun sau de transport cu maşinile regiei, acolo unde nu există transport în comun.
(2)Contractul de comodat pentru canton se încheie în formă autentică, devenind anexă la contractul individual de muncă.Art. 26
În cazul în care reşedinţa sau domiciliul personalului silvic de teren - pădurari, brigadieri silvici, ajutori şef district, şefi district - se află în afara perimetrului unei localităţi, acesta beneficiază de un spor de izolare, care variază, în funcţie de distanţă, între 10% şi 30% din salariul negociat, în condiţii negociate cu angajatorul.
Art. 27
(1)Personalul silvic poate fi transferat în interesul serviciului la o altă unitate silvică situată în altă localitate.
(2)La cerere, personalul silvic poate fi transferat la o altă unitate silvică, pe un post similar sau echivalent, vacant, cu aprobarea prealabilă a conducătorului unităţii silvice unde se solicită transferul.
(3)În cazul transferului în interesul serviciului, personalul silvic are dreptul la plata unei indemnizaţii impozabile egale cu salariul brut pe 3 luni şi decontarea cheltuielilor de transport pentru el şi membrii familiei, precum şi pentru bunurile personale.Art. 28
(1)Personalul silvic de execuţie poate fi detaşat la un alt loc de muncă din aceeaşi sau din altă unitate silvică teritorială pentru executarea unor lucrări care necesită urgenţă, specifice funcţiei şi pregătirii sale profesionale, pentru o perioadă de cel mult 6 luni.
(2)Pe perioada detaşării personalul silvic îşi păstrează funcţia şi drepturile salariale. Dacă salariul corespunzător funcţiei pe care este detaşat este mai mare, el are dreptul la acest salariu. Pe perioada detaşării în altă localitate unitatea silvică beneficiară este obligată să îi suporte costul legal al transportului, dus şi întors, cel puţin o dată pe lună, al cazării şi al indemnizaţiei de detaşare.
(3)Detaşarea poate fi refuzată de cel în cauză, dacă unitatea nu respectă prevederile alin. (1) şi (2).
Art. 29
(1)Personalul silvic cu studii superioare, prevăzut la art. 4 alin. (1), poate presta, prin cumul, activităţi specifice în învăţământ, cu condiţia de a nu a afecta îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.
(2)În condiţiile prevăzute la alin. (1) personalul silvic poate presta şi alte servicii şi/sau activităţi specifice domeniului silvicultură pentru care deţine atestat/autorizaţie, dar numai în situaţia în care acestea nu se află în domeniul de autoritate al angajatorului şi dacă nu este prevăzut în fişa postului.
Art. 30
(1)Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) şi cei care ocupă o funcţie de demnitate publică, urmează cursuri de masterat/postuniversitare/doctorat în domeniul silvicultură, forma de zi, beneficiază de rezervarea postului pe care îl ocupă, pe perioada în care ocupă funcţia de demnitate publică sau urmează cursurile respective.
(2)Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) poate urma cursuri de masterat/postuniversitare/doctorat cu frecvenţă, cursuri de zi, cu condiţia de a nu afecta îndeplinirea atribuţiilor de serviciu; personalul silvic în cauză, pe toată durata efectuării studiilor, are dreptul la suspendarea raporturilor de serviciu pe o perioadă de maximum 3 luni pe an.
(3)Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) are dreptul de a fi înscris şi de a frecventa o formă de învăţământ, cursuri de zi, cu condiţia de a nu a afecta îndeplinirea atribuţiilor de serviciu.Art. 31
Inginerii silvici care îşi exercită profesiunea în structurile prevăzute la art. 2 au dreptul de a executa măsurători topografice, expertize şi lucrări tehnice din domeniul silviculturii, precum şi hotărnicii, potrivit reglementărilor legale.
Inginerii silvici care îşi exercită profesiunea în structurile prevăzute la art. 2 au dreptul de a executa măsurători topografice, expertize şi lucrări tehnice din domeniul silviculturii, precum şi hotărnicii, potrivit reglementărilor legale.Art. 32
(1)Personalul silvic de teren - şefi district, ajutori şef district, brigadieri şi pădurari - are dreptul, pe durata angajării la o unitate silvică, să folosească gratuit un teren apt pentru culturi agricole - arabil sau fâneaţă - cu suprafaţa de maximum 5.000 m2, în limita terenurilor existente în fondul forestier, destinat unor asemenea culturi.
(2)Este interzisă defrişarea de pădure pentru crearea de terenuri agricole, care să fie date în folosinţă personalului silvic.
(3)Terenurile atribuite personalului menţionat la alin. (1) vor fi în mod obligatoriu cultivate, folosindu-se tehnologii de lucru care să asigure protecţia solului.
(4)Terenurile prevăzute la alin. (1) nu pot fi arendate sau închiriate.
(5)În situaţia în care nu se acoperă necesarul de terenuri pentru personalul prevăzut la alin. (1), se poate acorda în schimb o cantitate de material lemnos pentru construcţii sau pentru foc, care să echivaleze valoric producţia medie a principalelor culturi agricole din zonă.
Art. 33
(1)Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) are dreptul să primească, anual, gratuit, un volum de 6 mc lemn fasonat de foc dacă venitul lunar net din salariul aferent lunii anterioare acordării acestuia este mai mic decât salariul mediu brut pe economie. Contravaloarea lemnului fasonat de foc se stabileşte folosind media valorilor lemnului de foc din Lista preţurilor de referinţă, pe specii şi sortimente stabilite anual, pentru materialele lemnoase care nu se găsesc sau care nu pot fi identificate, stabilită de autoritatea publică centrală pentru silvicultură, în baza art. 152 alin. (6) din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic, cu modificările ulterioare, se suportă de angajator şi se prevede în bugetul de venituri şi cheltuieli.
(2)Pentru personalul silvic angajat cu contract individual de muncă, acordarea dreptului prevăzut la alin. (1) se face în baza contractului colectiv de muncă negociat la nivel de unitate sau sector de activitate.
(3)Dreptul prevăzut la alin. (1) se poate acorda şi din alte sortimente de lemn fasonat destinat valorificării la populaţie, în condiţiile legii, în echivalent valoric lemn fasonat de foc.
(4)În situaţia în care angajatorul nu poate asigura volumul de lemn fasonat prevăzut la alin. (1), dreptul se acordă în bani personalului silvic, în cuantum reprezentând contravaloarea lemnului de foc.
(5)De dreptul prevăzut la alin. (1) beneficiază şi persoanele care au avut cel puţin 15 ani calitatea de angajat la una din entităţile prevăzute la art. 2 şi s-au pensionat de la una din acestea. Acesta va fi asigurat de către ultimul angajator de la care s-au pensionat. În cazul în care ultimul angajator nu mai există, se află în organizare judiciară sau faliment, dreptul prevăzut la alin. (1) se asigură de către structura silvică de stat care administrează pădurile pe raza domiciliului solicitantului.
(6)În cazul decesului titularului, de dreptul prevăzut la alin. (1) beneficiază soţul supravieţuitor sau, după caz, copiii aflaţi în întreţinere.*) Prin Decizia nr. 46/2025 Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie admite, în parte, sesizarea în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, stabileşte că, în interpretarea art. 33 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, dreptul la acordarea unui volum de 6 mc lemn fasonat de foc nu intră sub incidenţa limitării prevăzute de art. 25 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 34
(1)Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. b), cu o vechime minimă de 5 ani în domeniul silvicultură, are dreptul să primească pentru nevoi proprii, o singură dată pe perioada derulării contractului de muncă, un volum de 10 mc lemn de lucru fasonat. Contravaloarea lemnului, la nivelul ultimului preţ al lemnului de lucru fasonat stabilit de Institutul Naţional de Statistică, se suportă de angajatorul beneficiarului. Acordarea acestui drept se face în baza contractului colectiv de muncă negociat la nivel de unitate sau sector de activitate. În cazul decesului titularului, de dreptul prevăzut în prezentul alineat beneficiază soţul supravieţuitor sau, după caz, copiii aflaţi în întreţinere.
(2)De dreptul prevăzut la alin. (1) nu se mai poate beneficia după încetarea contractului individual de muncă/contractului de mandat.
(3)În situaţia în care angajatorul nu poate asigura volumul de lemn fasonat de lucru prevăzut la alin. (1), dreptul se acordă în bani în cuantum egal cu contravaloarea lemnului.SECŢIUNEA 3:Îndatoririle personalului silvic
Art. 35
Personalul silvic este obligat să cunoască şi să aplice întocmai prevederile Codului silvic, precum şi cele cuprinse în actele normative în vigoare, specifice domeniului silviculturii.
Personalul silvic este obligat să cunoască şi să aplice întocmai prevederile Codului silvic, precum şi cele cuprinse în actele normative în vigoare, specifice domeniului silviculturii.Art. 36
(1)În executarea sarcinilor de serviciu personalul silvic din cadrul unităţilor silvice care administrează şi gestionează fondul forestier naţional, proprietate publică a statului, are obligaţia să cunoască şi să respecte dispoziţiile prevăzute la art. 35, precum şi prevederile actelor cu caracter normativ emise de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură. Personalul silvic angajat al Regiei Naţionale a Pădurilor este obligat să cunoască şi să aplice întocmai deciziile conducerii acesteia.
(2)Personalul silvic angajat în unităţile menţionate la alin. (1) este obligat să păstreze secretul de serviciu.
Art. 37
Principiile care stau la baza exercitării funcţiei şi/sau profesiei de către personalul silvic sunt:
a)legalitate, imparţialitate şi obiectivitate;
b)transparenţă;
c)profesionalism;
d)eficienţă şi eficacitate;
e)responsabilitate, în conformitate cu prevederile legale;
f)orientare către pădure şi către cetăţean;
g)stabilitate şi continuitate în exercitarea profesiei;
h)subordonare ierarhică, în condiţiile legii.
Art. 38
(1)Personalul silvic prevăzut la art. 4 alin. (1) are obligaţia de a participa la formele şi la programele de perfecţionare a pregătirii profesionale care se desfăşoară periodic, în funcţie de evoluţia activităţilor din silvicultură, precum şi de necesităţile şi interesele proprii de perfecţionare ale salariatului.
(2)Angajatorii au obligaţia de a organiza, cel puţin anual, activităţi de perfecţionare a pregătirii profesionale a personalului silvic propriu. Asigurarea participării personalului silvic la formele şi la programele de perfecţionare a pregătirii profesionale, precum şi suportarea costurilor sunt în răspunderea angajatorului.
(3)Autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură organizează, în sistem centralizat, stagii de perfecţionare a pregătirii profesionale şi a managementului pentru activităţile aflate în domeniul său de competenţă, atât pentru personalul silvic din entităţile din structura sa, cât şi pentru cel din unităţile aflate în coordonarea şi/sau sub autoritatea sa, precum şi pentru cel din alte entităţi, cu suportarea costurilor de către fiecare angajator.
Art. 39
(1)Personalul silvic prevăzut la art. 2 lit. a)-f) şi n) este obligat să poarte, în exerciţiul atribuţiilor de serviciu, uniforma şi însemnele distinctive stabilite prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură; pentru personalul silvic din ocoalele silvice de regim, modelul uniformei şi însemnele distinctive se aprobă de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură la propunerea Asociaţiei administratorilor de păduri.
(2)Uniforma şi însemnele prevăzute la alin. (1) se asigură gratuit de angajator, iar pentru personalul silvic din cadrul autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură se asigură prin bugetul acesteia. Valoarea uniformei nu se impozitează.
(3)În situaţia în care angajatorul nu asigură uniforma, este obligat să acorde personalului silvic o indemnizaţie anuală netă la nivelul unui salariu minim brut garantat în plată pentru achiziţionarea uniformei.
(4)Personalul silvic care desfăşoară activităţi de pază a fondului forestier, de pază a fondurilor cinegetice/piscicole şi/sau de pază a ariilor naturale protejate, precum şi activităţi de control este dotat cu mijloace de transport şi de comunicaţii şi poartă echipamente de autoapărare şi de protecţie specifice, în condiţiile legii.
(5)Cheltuielile privind dotările prevăzute la alin. (4) se suportă din bugetul propriu al angajatorului. Valoarea acestuia nu se impozitează.
Art. 40
(1)Pentru personalul silvic angajat cu contract individual de muncă, principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea atribuţiilor de serviciu sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.
(2)Personalul angajat cu contract individual de muncă se află în conflict de interese în situaţia în care, în exercitarea funcţiei, acesta are un interes personal de natură patrimonială care ar putea influenţa îndeplinirea, cu obiectivitate, a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative, contractului colectiv de muncă şi/sau contractului individual de muncă, fişei postului sau contractului de mandat, după caz.
(3)Personalul silvic angajat cu contract individual de muncă este în conflict de interese dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a)este chemat să rezolve cereri, să ia decizii sau să participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice şi juridice cu care are relaţii cu caracter patrimonial;
b)participă în cadrul aceleiaşi comisii, constituite conform legii, cu persoane care au calitatea de soţ sau rudă de gradul I;
c)interesele sale patrimoniale, ale soţului sau rudelor sale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea funcţiei.
(4)Calitatea de personal silvic angajat în structurile administratorilor fondului forestier proprietate publică a statului este incompatibilă cu aceea de proprietar, membru asociat sau de salariat al unei societăţi comerciale care desfăşoară activitate concurenţială sau cu care sunt stabilite relaţii contractuale. Incompatibilitatea are loc şi atunci când membrii de familie ai personalului silvic se află în una dintre situaţiile de proprietar sau de membru asociat al unei asemenea societăţi comerciale.
În sensul prezentei legi, prin familie se înţelege: soţul, soţia, copiii şi părinţii soţilor, care locuiesc şi gospodăresc împreună.
(5)În cazul existenţei unui conflict de interese, aşa cum este definit la alin. (3) şi (4), salariatul în cauză, care are calitatea de personal silvic angajat cu contract individual de muncă, este obligat să se abţină de la rezolvarea cererii, luarea deciziei sau participarea la luarea unei decizii şi să îl informeze, de îndată, pe şeful ierarhic căruia îi este subordonat direct. Acesta este obligat să ia măsurile care se impun pentru exercitarea cu imparţialitate a funcţiei, în termen de cel mult 3 zile de la data luării la cunoştinţă.
(6)În cazurile prevăzute la alin. (5), conducătorul entităţii, la propunerea şefului ierarhic căruia îi este subordonat direct salariatul în cauză, va desemna un alt salariat, care are competenţa necesară.
(7)Încălcarea dispoziţiilor alin. (5) poate atrage, după caz, răspunderea disciplinară, administrativă, civilă ori penală, potrivit legii.