Secţiunea 3 - Promovarea funcţionarilor publici şi evaluarea performanţelor profesionale - Ordonanță de urgență 57/2019 privind Codul administrativ

M.Of. 555

În vigoare
Versiune de la: 22 Noiembrie 2025
SECŢIUNEA 3:Promovarea funcţionarilor publici şi evaluarea performanţelor profesionale
Art. 476: Promovarea în funcţia publică
(1)Funcţionarul public poate promova în funcţia publică, în condiţiile legii.
(2)Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin:
a)ocuparea unei funcţii publice de execuţie de grad profesional imediat superior celui deţinut;
b)ocuparea unei funcţii publice de execuţie dintr-o clasă corespunzătoare studiilor absolvite;
c)ocuparea unei funcţii publice din categoria înalţilor funcţionari publici vacante şi a unei funcţii publice de conducere vacante.
Art. 477: Condiţii generale privind promovarea în funcţia publică
(1)Promovarea în grad profesional şi promovarea în clasă nu sunt condiţionate de existenţa unui post vacant.
(2)Promovarea într-o funcţie publică de conducere este condiţionată de existenţa unui post vacant.

Art. 478: Promovarea în grad profesional
(1)Promovarea în grad profesional este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice de execuţie de grad profesional imediat superior celui deţinut de funcţionarul public.
(2)Promovarea în grad profesional se face prin concurs sau examen, organizat de către autorităţile şi instituţiile publice, cu încadrarea în fondurile bugetare alocate, prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a promovării concursului sau examenului.
(3)Fişa postului funcţionarului public care a promovat în grad profesional se completează cu noi atribuţii şi responsabilităţi sau, după caz, prin creşterea gradului de complexitate a atribuţiilor exercitate.
(4)În situaţia promovării în gradul profesional imediat superior celui deţinut de funcţionarul public care ocupă o funcţie publică temporar vacantă, postul aferent funcţiei publice se transformă până la data încetării raporturilor de serviciu ale acestuia, în condiţiile legii.
Art. 479: Condiţii pentru concursul sau examenul de promovare în grad profesional
(1)Pentru a participa la concursul sau examenul de promovare în grad profesional, funcţionarul public trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să aibă cel puţin 3 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promovează;
b)să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate;
c)să fi obţinut cel puţin calificativul "bine" la evaluarea performanţelor individuale în ultimii 2 ani de activitate;
d)să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod.
(2)Constituie vechime în grad profesional vechimea definită potrivit art. 424 alin. (6), precum şi cea prevăzută la art. 502 alin. (7), art. 509 alin. (5), art. 513 alin. (3), art. 514 alin. (4) şi art. 527 alin. (3).
Art. 480: Promovarea în clasă
(1)Promovarea în clasă este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei funcţii publice de execuţie dintr-o clasă superioară celei în care se află funcţia publică deţinută de funcţionarul public.
(2)Autorităţile sau instituţiile publice pot organiza examen de promovare în clasă pentru funcţionarii publici care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 481, în măsura în care apreciază că transformarea postului ocupat de funcţionarul public într-un post cu atribuţii corespunzătoare studiilor de nivel superior este utilă autorităţii sau instituţiei publice.
(3)Promovarea în clasă în condiţiile prevăzute la alin. (2) se face prin examen, care se organizează de către autorităţile şi instituţiile publice, cu încadrarea în fondurile bugetare alocate, prin transformarea postului ocupat de funcţionarul public ca urmare a promovării examenului într-o funcţie publică de execuţie dintr-o clasă superioară, de grad profesional asistent.
(4)Promovarea în clasă nu se poate face pe o funcţie publică de auditor sau de consilier juridic.
(5)Fişa postului funcţionarului public care a promovat în clasă se completează cu noi atribuţii şi responsabilităţi corespunzătoare studiilor de nivel superior sau, după caz, prin creşterea gradului de complexitate a atribuţiilor exercitate.
(6)În situaţia promovării funcţionarului public care ocupă o funcţie publică temporar vacantă postul aferent funcţiei publice se transformă până la data încetării raporturilor de serviciu ale funcţionarului public numit pe perioadă determinată, în condiţiile legii.
Art. 481: Condiţii pentru examenul de promovare în clasă
Pentru a participa la examenul de promovare în clasă, funcţionarul public trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)să dobândească, ulterior intrării în corpul funcţionarilor publici, o diplomă de studii de nivel superior, în specialitatea în care îşi desfăşoară activitatea sau într-un domeniu considerat util pentru desfăşurarea activităţii de către conducătorul autorităţii sau instituţiei publice;
b)să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod.
Art. 482: Promovarea în funcţia publică de conducere
(1)Promovarea în funcţia publică de conducere este modalitatea de dezvoltare a carierei unui funcţionar public prin ocuparea, în urma promovării concursului, a unei funcţii publice de conducere vacante, de acelaşi nivel sau de nivel superior celei deţinute, potrivit ierarhizării prevăzute la art. 390 alin. (1).
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), la concursurile de promovare pot participa şi funcţionari publici care deţin o funcţie publică de conducere de nivel superior celei pentru care candidează.
(3)Concursul prevăzut la alin. (1) se organizează pe baza unui plan de promovare în funcţii publice de conducere, elaborat de către Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici şi prin care se previzionează, pentru o perioadă de 2 ani, necesarul pentru ocupare prin promovare a unor funcţii publice de conducere la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcţiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2), cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii. Planul de promovare în funcţii publice de conducere se aprobă prin hotărârea Guvernului prevăzută la art. 467 alin. (5). Informaţiile necesare elaborării planului de promovare în funcţii publice de conducere, precum şi modalitatea de transmitere a acestora se aprobă prin ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici prevăzut la art. 467 alin. (5).
(4)În cadrul concursului de promovare în funcţiile publice de conducere prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2), cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, se verifică:
a)competenţele generale necesare ocupării unei funcţii publice de conducere;
b)cunoştinţele de specialitate şi competenţele specifice necesare ocupării unei funcţii publice de conducere.
(5)Competenţele generale prevăzute la alin. (4) lit. a) se consideră a fi îndeplinite de către funcţionarii publici care la data depunerii dosarului de concurs se află în una dintre următoarele situaţii:
a)ocupă o funcţie publică de conducere de acelaşi nivel sau o funcţie publică de conducere de nivel superior celei pentru care candidează;
b)au ocupat pentru o perioadă de minimum 3 ani o funcţie publică de conducere de acelaşi nivel şi/sau o funcţie publică de conducere de nivel superior celei pentru care candidează.
(6)Funcţionarii publici care nu se află în situaţiile prevăzute la alin. (5) dovedesc îndeplinirea competenţelor generale prevăzute la alin. (4) lit. a) prin promovarea unei probe de testare avansată organizată de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici în condiţiile prevăzute la art. 50-53 din anexa nr. 10.
(7)Verificarea cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor specifice necesare ocupării unei funcţii publice de conducere se realizează prin concurs pe post organizat de autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 369 lit. a), c) şi e), ai căror conducători au competenţa de numire în funcţii publice.
(8)În cadrul concursului de promovare în funcţiile publice de conducere prevăzute la art. 385 alin. (3) se verifică:
a)competenţele generale necesare ocupării unei funcţii publice de conducere;
b)cunoştinţele de specialitate şi competenţele specifice necesare ocupării unei funcţii publice de conducere, prin concurs pe post organizat de autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 369 lit. b), ai căror conducători au competenţa de numire în funcţii publice.
(9)Pentru verificarea îndeplinirii competenţelor generale prevăzute la alin. (8) lit. a), prevederile alin. (5) se aplică în mod corespunzător.
(10)Pentru verificarea de către autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 369 lit. b) a competenţelor generale necesare ocupării unei funcţii publice de conducere în cadrul concursului de promovare prevăzut la alin. (8), în alte situaţii decât cea prevăzută la alin. (9), se utilizează platforma informatică de concurs în condiţiile prevăzute la art. 4671 alin. (2).

Art. 483: Condiţii pentru concursul de promovare în funcţia publică de conducere
(1)
[textul din Art. 483, alin. (1) din partea VI, titlul II, capitolul VI, sectiunea 3 a fost abrogat la 28-dec-2023 de Art. I, punctul 38. din Ordonanta urgenta 121/2023]
(2)Pentru a participa la concursul de promovare într-o funcţie publică de conducere vacantă, funcţionarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a)să fie numiţi într-o funcţie publică din clasa I;
b)să îndeplinească condiţiile minime de vechime în specialitate prevăzute la art. 468 alin. (2);
c)să îndeplinească condiţiile pentru ocuparea funcţiei publice prevăzute la art. 465 alin. (1) lit. f)-g2), după caz, conform fişei postului;

d)să fie absolvenţi cu diplomă ai studiilor universitare de master în domeniul administraţiei publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice sau cu diplomă echivalentă conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023;

e)să nu aibă o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile prezentului cod;
f)să fi obţinut un număr minim de credite prin participarea la programe de formare, de perfecţionare, seminare, conferinţe, schimburi de experienţă sau vizite de studiu, în condiţiile legii, sau să fi urmat o formă de perfecţionare profesională cu durata de minimum 30 de ore în ultimii 3 ani de activitate.
(3)Sistemul de credite necesar promovării prevăzute la art. 479 alin. (1) lit. b), precum şi cel de la alin. (2) lit. f) al prezentului articol se reglementează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Art. 484: Competenţa de organizare a concursului de promovare în funcţia publică de conducere
(1)Pentru concursurile de promovare în funcţiile publice de conducere vacante prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2), cu excepţia celor care beneficiază de statute speciale în condiţiile legii, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 467 alin. (8), art. 469 alin. (3) lit. b), alin. (5)-(9), art. 470 şi art. 482 alin. (1)-(6), precum şi ale art. 3 lit. i), art. 8 şi art. 9 din anexa nr. 8.
(2)Pentru concursurile de promovare în funcţiile publice de conducere vacante prevăzute la art. 385 alin. (3) se aplică în mod corespunzător prevederile art. 467 alin. (7)-(9), (93) şi (94), art. 469 alin. (4)-(9), art. 470 şi art. 482 alin. (1), (2), (8)-(10), precum şi ale art. 3 lit. i), art. 8 şi art. 9 din anexa nr. 8.

Art. 485: Evaluarea performanţelor individuale ale funcţionarilor publici
(1)Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se face anual.
(2)Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici de execuţie şi a funcţionarilor publici de conducere reprezintă aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului şi a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public.
(3)Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici cuprinde următoarele elemente:
a)evaluarea gradului şi a modului de atingere a obiectivelor individuale;
b)evaluarea gradului de îndeplinire a criteriilor de performanţă.
(4)Pentru aprecierea gradului de atingere a obiectivelor individuale ale funcţionarilor publici se stabilesc indicatori de performanţă. Stabilirea obiectivelor individuale şi a indicatorilor de performanţă trebuie să aibă în vedere corelarea cu atribuţiile şi obiectivele instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public.
(5)Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale secretarului general al unităţii administrativ-teritoriale/ subdiviziunii administrativ-teritoriale se realizează de către o comisie de evaluare formată din primar, respectiv preşedintele consiliului judeţean şi 2 consilieri locali, respectiv judeţeni, desemnaţi în acest scop, cu majoritate simplă, prin hotărâre a consiliului local sau judeţean, după caz.
(6)Evaluarea performanţelor profesionale individuale se realizează pentru toţi funcţionarii publici care au desfăşurat efectiv activitate, minimum 6 luni, în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea.
(7)Calificativele obţinute în procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici sunt avute în vedere la:
a)promovarea într-o funcţie publică superioară;
b)acordarea de prime, în condiţiile legii;
c)diminuarea drepturilor salariale cu 10% până la următoarea evaluare anuală a performanţelor profesionale individuale, pentru funcţionarii publici care au obţinut calificativul "satisfăcător";
d)eliberarea din funcţia publică.
(8)Evaluarea performanţelor profesionale individuale se realizează în mod obligatoriu la modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici.
(9)În cadrul procesului de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici se stabilesc cerinţele de formare profesională a funcţionarilor publici.
(10)Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, precum şi de evaluare a activităţii funcţionarilor publici debutanţi se desfăşoară cu respectarea metodologiei de evaluare a performanţelor individuale ale funcţionarilor publici din anexa nr. 6 la prezentul cod.
Art. 4851: Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici care ocupă funcţii publice prevăzute de art. 385 alin. (1) şi (2), pe bază de competenţe
(1)Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici care ocupă funcţii publice prevăzute de art. 385 alin. (1) şi (2), pe bază de competenţe, se face anual.
(2)Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici de conducere şi ale funcţionarilor publici de execuţie prevăzuţi la alin. (1), pe bază de competenţe, reprezintă aprecierea obiectivă a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin verificarea modului de îndeplinire a obiectivelor individuale, utilizând cadrele de competenţe generale şi nivelurile de complexitate aferente, precum şi descriptorii şi indicatorii comportamentali aferenţi competenţelor generale stabilite pentru funcţiile publice prevăzute la art. 390 şi 392, conform art. 17 din anexa nr. 8.
(3)Stabilirea obiectivelor individuale trebuie să aibă în vedere corelarea cu atribuţiile şi obiectivele instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public.
(4)Evaluarea performanţelor profesionale individuale pe bază de competenţe se realizează pentru toţi funcţionarii publici prevăzuţi la alin. (1) care au desfăşurat efectiv activitate, minimum 6 luni, în anul calendaristic pentru care se realizează evaluarea.
(5)Calificativele obţinute în procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici prevăzuţi la alin. (1), pe bază de competenţe, sunt avute în vedere la:
a)promovarea într-o funcţie publică superioară;
b)acordarea de prime, în condiţiile legii;
c)diminuarea drepturilor salariale cu 10% până la următoarea evaluare anuală a performanţelor profesionale individuale pe bază de competenţe, pentru funcţionarii publici care au obţinut calificativul «satisfăcător»;
d)eliberarea din funcţia publică.
(6)Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici prevăzuţi la alin. (1), pe bază de competenţe, se realizează în mod obligatoriu la modificarea, suspendarea şi încetarea raporturilor de serviciu ale funcţionarilor publici.
(7)În cadrul procesului de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici prevăzuţi la alin. (1), pe bază de competenţe, se stabilesc cerinţele de formare profesională a funcţionarilor publici.
(8)Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici prevăzuţi la alin. (1), pe bază de competenţe, se desfăşoară cu respectarea metodologiei de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici pe bază de competenţe, care se aprobă prin lege.

*) prevederile art. 3981 şi 4851 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025 pentru funcţionarii publici care ocupă funcţii publice prevăzute la art. 385 alin. (1) şi (2).

Art. 486: Perioada de stagiu a managerilor publici
(1)Perioada în care o persoană a urmat programe organizate, în condiţiile legii, pentru obţinerea statutului de manager public este asimilată perioadei de stagiu.
(2)În cazul nepromovării programelor prevăzute la alin. (1), perioada de stagiu nu constituie vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiilor publice şi nici vechime în funcţia publică.