Ordonanță de urgență 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori
M.Of. 727
În vigoare
d)contractelor de credit referitoare la credite acordate unui public restrâns în baza unei dispoziţii legale de interes general, fără dobândă sau la rate ale dobânzii mai mici decât cele practicate în mod obişnuit pe piaţă ori în condiţii care sunt mai avantajoase pentru consumator decât cele obişnuite de pe piaţă şi cu rate ale dobânzii care să nu fie mai mari decât cele practicate în mod normal pe piaţă, cu condiţia informării corecte, clare şi neechivoce a consumatorilor în etapa precontractuală, cu privire la principalele caracteristici, riscuri şi costuri aferente unor astfel de contracte de credite.
20.stat membru gazdă - statul membru, altul decât statul membru de origine, în care creditorul sau intermediarul de credite are o sucursală sau în care prestează servicii;
36.dezvoltator imobiliar - persoana juridică sau persoana fizică autorizată potrivit legii care efectuează toate operaţiunile imobiliare în vederea construirii, finalizării şi predării către beneficiari a unor locuinţe, precum şi coordonarea surselor de finanţare necesare realizării acestor operaţiuni;
b)oferta este irevocabilă pentru creditor, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (13).
(13)Dacă, în cadrul perioadei de reflecţie, informaţiile financiare pe baza cărora s-a efectuat evaluarea bonităţii consumatorului şi/sau care au fost furnizate de consumator şi au stat la baza emiterii FEIS suferă modificări sau raportul de evaluare/actele de proprietate al/ale imobilului ce urmează a fi achiziţionat nu a/nu au fost furnizat/furnizate la data întocmirii FEIS, creditorul furnizează consumatorului o nouă FEIS care să reflecte doar modificările intervenite ca urmare a celor două aspecte. Prevederile alin. (1)-(12) se aplică şi în această situaţie.
Art. 91
Creditorul pune la dispoziţia consumatorului, pe propriul site web, un simulator care să calculeze DAE aferentă creditului, oricare ar fi suma creditului şi perioada de creditare alese de consumator, în limita ofertei creditorului.
(2)Comisionul de analiză dosar, comisionul de administrare cont curent, precum şi comisionul unic vor fi stabilite în sumă fixă, aceeaşi sumă fiind percepută tuturor consumatorilor cu acelaşi tip de credit, în cadrul aceleiaşi instituţii de credit, pentru credite acordate în aceeaşi perioadă de timp.
(3)Comisionul de administrare se percepe, în limita costurilor efective ale creditorului, pentru monitorizarea/înregistrarea/efectuarea de operaţiuni de către creditor în scopul utilizării/rambursării creditului acordat consumatorului. În cazul în care acest comision se calculează ca procent, acesta va fi aplicat la soldul curent al creditului.
(4)Creditorii nu au dreptul să refuze încasarea ratelor de credit în moneda creditului.
h)în cazul creditelor acordate în valută, cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României şi valabil la data încheierii contractului între moneda contractului de credit şi moneda naţională;
(2)Creditorul transmite oferta sa consumatorului în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 15 zile calendaristice de la data înregistrării cererii consumatorului. Consumatorul optează pentru acceptarea/respingerea ofertei în termen de 15 zile de la data primirii acesteia.
(2)Modificarea contractelor aflate în derulare se va face prin acte adiţionale convenite cu creditorii, fără costuri, respectiv comisioane percepute de creditori şi fără garanţii suplimentare din partea consumatorilor.
(1)În contractele de credit cu dobândă variabilă se vor aplica următoarele reguli:
a)pentru creditele în valută, dobânda va fi compusă dintr-un indice de referinţă EURIBOR/LIBOR la o anumită perioadă, în funcţie de valuta creditului, la care creditorul adaugă o anumită marjă fixă pe toată perioada derulării contractului;
b)pentru creditele acordate în monedă naţională, dobânda va fi compusă dintr-un indice de referinţă calculat exclusiv pe baza tranzacţiilor interbancare la o anumită perioadă, la care creditorul poate să adauge o anumită marjă fixă pe toată perioada derulării contractului. Indicele de referinţă pentru credite acordate în lei cu dobândă variabilă se calculează şi se publică în fiecare zi lucrătoare pe website-ul Băncii Naţionale a României şi reprezintă rata de dobândă calculată ca medie ponderată a ratelor de dobândă cu volumele tranzacţiilor de pe piaţa interbancară. Indicele de referinţă se calculează la finalul fiecărui trimestru, ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice determinate pentru trimestrul anterior, urmând a se aplica de fiecare instituţie de credit pentru trimestrul următor;
c)în acord cu politica comercială a fiecărui creditor, acesta poate reduce marja şi/sau aplica un nivel mai redus al indicelui de referinţă, având dreptul ca, pe parcursul derulării contractului, să revină la valoarea marjei menţionate în contract la data încheierii acestuia şi/sau la nivelul indicelui de referinţă;
d)modul de calcul al dobânzii trebuie indicat în mod expres în contract, cu precizarea periodicităţii şi/sau a condiţiilor în care survine modificarea ratei dobânzii variabile, atât în sensul majorării datorate indicelui de referinţă EURIBOR/indicelui de referinţă pentru creditele acordate în lei cu dobândă variabilă/LIBOR, cât şi în cel al reducerii acesteia;
e)valoarea indicilor de referinţă utilizaţi în formula de calcul a dobânzii variabile va fi afişată şi permanent actualizată, pe website-urile creditorilor şi la toate punctele de lucru ale acestora.
Art. 391
Fără a aduce atingere altor obligaţii prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, înainte de a modifica termenele şi condiţiile contractului de credit, creditorul îi comunică următoarele informaţii consumatorului:
a)o descriere clară a modificărilor propuse, precizând dacă debitorul trebuie să îşi dea consimţământul sau dacă modificările sunt introduse prin efectul legii;
b)calendarul de punere în aplicare a modificărilor menţionate la lit. a);
c)mijloacele de care dispune consumatorul pentru a depune o reclamaţie cu privire la modificările menţionate la lit. a);
d)termenul în care trebuie formulată o astfel de reclamaţie;
e)denumirea şi adresa autorităţii competente la care consumatorul poate depune plângerea.
(21)Creditorul oferă, în scris, consumatorului, la cererea acestuia, o simulare pentru fiecare dintre cele 3 opţiuni prevăzute la alin. (2). Creditorul are obligaţia de a informa consumatorul cu privire la acest drept. O copie a simulării furnizate va fi păstrată de creditor, iar altă copie va fi înmânată consumatorului.
Art. 45
(1)Creditorii au obligaţia de a avea politici şi proceduri adecvate în virtutea cărora să depună eforturi pentru a aplica, dacă este cazul, o restructurare rezonabilă datorată dificultăţilor financiare înainte de a demara procedura de executare silită.
(2)Măsurile de restructurare prevăzute la alin. (1) datorate dificultăţilor financiare ţin seama, printre alte elemente, de situaţia consumatorului şi constau în următoarele:
a)refinanţarea totală sau parţială a contractului de credit;
b)modificarea termenelor şi condiţiilor existente ale unui contract de credit, care include:
(i)prelungirea duratei contractului de credit;
(ii)modificarea tipului de contract de credit;
(iii)amânarea plăţii tuturor sau a unei părţi a ratelor de credit pentru o anumită perioadă;
(iv)schimbarea ratei dobânzii;
(v)oferirea unei perioade fără plăţi;
(vi)plăţi parţiale;
(vii)conversii monetare;
(viii)iertarea parţială de datorie şi consolidarea datoriilor.
(3)Lista măsurilor potenţiale de restructurare datorată dificultăţilor financiare prevăzute la alin. (1) nu aduce atingere niciunei prevederi legale naţionale.
l)reducerea soldului datoriei.
(3)În vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), cel mai târziu după înregistrarea unui număr de 60 de zile consecutive restanţă de către consumator, creditorul contactează consumatorul pentru a obţine informaţiile privind situaţia financiară a acestuia. În baza informaţiilor primite, creditorul depune diligenţele necesare pentru a transmite în scris consumatorului soluţii corespunzătoare pentru achitarea debitului.
Art. 571
(1)În cazul în care drepturile creditorului ce decurg dintr-un contract de credit sau contractul de credit în sine se cesionează unei părţi terţe, consumatorul are dreptul să invoce împotriva cesionarului orice mijloc de apărare la care putea recurge împotriva creditorului iniţial, inclusiv dreptul la compensare.
(2)Consumatorul trebuie să fie informat despre cesiunea menţionată la alin. (1), cu excepţia cazului în care creditorul iniţial, prin acord cu cesionarul, administrează în continuare creditul în relaţia cu consumatorul.
d)cuantumul sumei datorate şi documentele care atestă elementele componente ale acestei sume;
j)comunicarea cu consumatorul în intervalul orar 20.00-9.00.
b)analizează un număr suficient de mare de contracte de credit disponibile pe întreaga piaţă, respectiv cel puţin un tip de contract existent în oferta fiecărui creditor, şi recomandă cel puţin 3 contracte de credit adecvate nevoilor, situaţiei financiare şi circumstanţelor personale ale consumatorului;
Art. 881
În situaţia în care un creditor sau un intermediar de credite cu sediul social în România prestează servicii în alt stat membru în temeiul libertăţii de a presta servicii, acesta respectă cerinţele minime în materie de cunoştinţe şi competenţe aplicabile personalului unei sucursale prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 882
În situaţia în care un creditor sau un intermediar de credite cu sediul social în alt stat membru prestează servicii pe teritoriul României în temeiul libertăţii de a presta servicii, acesta respectă cerinţele minime în materie de cunoştinţe şi competenţe stabilite de statul membru de origine.
(1)Pentru a desfăşura integral sau parţial activităţile de intermediere a creditelor prevăzute la art. 3 pct. 5 sau pentru a presta servicii de consiliere, intermediarii de credite având ţara de origine România sunt înregistraţi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în registrul prevăzut la art. 102.
(2)Înregistrarea intermediarilor de credite prevăzută la alin. (1) este condiţionată, pe lângă condiţiile prevăzute la art. 86-91, şi de îndeplinirea cel puţin a următoarelor condiţii profesionale:
a)intermediarii de credite deţin o asigurare de răspundere civilă profesională care acoperă teritoriile în care oferă servicii sau o altă garanţie comparabilă pentru răspunderea care decurge din neglijenţa profesională. Suma minimă a asigurării de răspundere civilă profesională sau a garanţiei comparabile este cea stabilită prin Regulamentul delegat (UE) nr. 1.125/2014 al Comisiei din 19 septembrie 2014 de completare a Directivei 2014/17/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la suma minimă a asigurării de răspundere civilă profesională sau a garanţiei comparabile pe care intermediarii de credite trebuie să o deţină; în cazul intermediarilor de credite legaţi prevăzuţi la art. 3 pct. 7 lit. a), o astfel de asigurare sau garanţie comparabilă poate fi furnizată de creditorul în numele căruia aceştia acţionează în mod exclusiv;
b)o persoană fizică autorizată care doreşte să desfăşoare activitatea de intermediere credite sau, în cazul unei societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, acţionarii, administratorii, persoanele din conducere, precum şi persoanele care interacţionează cu clienţii trebuie:
(i)să aibă o bună reputaţie. Aceştia trebuie cel puţin să nu aibă cazier judiciar pentru infracţiuni împotriva proprietăţii sau infracţiuni în domeniul financiar;
(ii)să dispună de un nivel corespunzător de cunoştinţe şi competenţă în materie de contracte de credit, în conformitate cu cerinţele prevăzute în anexa nr. 3;
(iii)să nu fi fost deschisă procedura insolvenţei;
c)sunt operatori de date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Legii nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, sau, în cazul intermediarilor de credite legaţi prevăzuţi la art. 3 pct. 7 lit. a), să fie persoane împuternicite să prelucreze date cu caracter personal de către creditorul în numele căruia acţionează în mod exclusiv, acesta din urmă având calitatea de operator de date cu caracter personal.
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 100, înregistrarea intermediarilor de credit legaţi, având ţara de origine România, prevăzuţi la art. 3 pct. 7 lit. a) poate fi realizată prin intermediul creditorului în numele căruia aceştia acţionează în mod exclusiv. În acest sens, creditorul va transmite către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor toate informaţiile necesare din care să reiasă faptul că intermediarii de credit care acţionează exclusiv în favoarea sa respectă condiţiile prevăzute la art. 100 alin. (2).
(1)Toţi intermediarii de credite având ţara de origine România şi/sau dezvoltatorii imobiliari care au solicitat înregistrarea şi îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă, fie că au fost înfiinţaţi ca persoane fizice autorizate, fie ca persoane juridice, sunt introduşi într-un registru ţinut de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
(2)Registrul intermediarilor de credite şi al dezvoltatorilor imobiliari este actualizat periodic şi este disponibil publicului online, pe site-ul www.anpc.ro.
b)statul membru sau statele membre în care intermediarul de credite având ţara de origine România îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu normele privind libertatea de stabilire sau libertatea de a presta servicii şi despre care intermediarul de credite a informat Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în conformitate cu prevederile art. 107;
(1)Înregistrarea unui intermediar de credite având ţara de origine România de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor produce efecte pe întreg teritoriul Uniunii Europene, fără a fi necesară înregistrarea de către autorităţile competente din statele membre gazdă pentru desfăşurarea activităţilor şi prestarea serviciilor pentru care s-a efectuat înregistrarea, cu condiţia ca activităţile pe care un intermediar de credite intenţionează să le desfăşoare în statele membre gazdă să fie acoperite de înregistrare.
Art. 107
(1)Orice intermediar de credite având ţara de origine România, care intenţionează să îşi desfăşoare pentru prima dată activitatea în alte state membre ale Uniunii Europene sau din cadrul Spaţiului Economic European, în baza libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, informează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
(2)În termen de o lună de la această informare, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor notifică autorităţile competente ale statului sau statelor membre gazdă în cauză cu privire la:
a)intenţia intermediarului de credite, informându-l totodată pe acesta din urmă despre respectiva notificare;
b)creditorii de care intermediarul de credite este legat, precum şi dacă creditorii respectivi îşi asumă responsabilitatea deplină şi necondiţionată pentru activităţile intermediarului de credite.
(3)Intermediarul de credite având ţara de origine România îşi poate începe activitatea la o lună de la data la care a fost informat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor cu privire la notificarea prevăzută la alin. (2).
(4)În cazul în care un intermediar de credite din alt stat membru intenţionează să îşi desfăşoare pentru prima dată activitatea în România, în calitate de stat membru gazdă, în baza libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, autoritatea competentă din statul membru de origine al intermediarului de credit notifică Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pentru a introduce informaţiile necesare în registrul prevăzut la art. 102, fără a fi necesară o înregistrare suplimentară celei deja efectuate în statul membru de origine al intermediarului de credite.
(5)Înainte ca o sucursală a intermediarului de credite având ţara de origine în alt stat membru să îşi înceapă activitatea sau în termen de două luni de la primirea notificării prevăzute la alin. (4), Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor se pregăteşte pentru supravegherea intermediarului de credite în conformitate cu art. 110-114 şi, dacă este cazul, îi indică intermediarului de credite condiţiile în care, în domeniile care nu sunt armonizate cu legislaţia Uniunii Europene, activităţile respective pot fi desfăşurate în România.
(6)Intermediarul de credite având ţara de origine în alt stat membru poate să înceapă desfăşurarea activităţii în România, în calitate de stat membru gazdă, în baza libertăţii de a presta servicii sau prin înfiinţarea unei sucursale, la o lună de la data la care autoritatea competentă din ţara sa de origine l-a informat cu privire la notificarea transmisă statului membru gazdă, indiferent dacă aceasta din urmă a introdus sau nu informaţiile necesare în registrul său.
(1)În cazul în care înregistrarea unui intermediar de credite având ţara de origine România este radiată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, aceasta notifică autorităţile competente din statul membru sau statele membre gazdă cu privire la radiere cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 14 zile calendaristice de la radiere, prin orice mijloace corespunzătoare.
(1)În cazul în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor constată, în baza unor dovezi clare, că un intermediar de credite care operează în cadrul regimului libertăţii de a presta servicii pe teritoriul său încalcă obligaţiile care îi revin potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau că intermediarul de credite care are o sucursală pe teritoriul României încalcă obligaţiile care îi revin potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, altele decât cele prevăzute la art. 111 alin. (2)-(5), aceasta comunică aceste aspecte autorităţii competente a statului membru de origine, care ia măsurile corespunzătoare.
(1)În vederea asigurării respectării dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă, consumatorii şi asociaţiile de protecţia consumatorilor pot să sesizeze Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
d)corectarea oricăror neconformităţi cu prevederile legale constatate prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei, în termen de cel mult 30 de zile calendaristice.
a)suspendarea activităţii de intermediere de credit şi/sau a activităţii de finanţare a dezvoltatorului imobiliar până la intrarea în legalitate şi/sau aducerea tuturor contractelor similare în conformitate cu prevederile legale, în termen de 90 de zile calendaristice;
b)radierea înregistrării, urmată de suspendarea activităţii de recuperare creanţe şi/sau a activităţii de finanţare a dezvoltatorului imobiliar până la conformarea cu prevederile legale;
e)dispunerea încetării încasării, respectiv restituirea sumelor încasate fără temei legal pentru toate contractele similare, într-un termen de cel mult 30 de zile calendaristice.
(5)În aplicarea prezentului articol, se emite, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin care se prevăd:
(13)Entităţile care desfăşoară activitate de recuperare creanţe au obligaţia de a raporta la Centrala Riscului de Credit a Băncii Naţionale a României date individuale cu privire la creanţele achiziţionate şi titularii acestora, în conformitate cu reglementările în domeniu emise de Banca Naţională a României.
(14)Nu se consideră încălcare a obligaţiei de păstrare a secretului profesional transmiterea de către Banca Naţională a României a informaţiilor raportate de către entităţile care desfăşoară activitate de recuperare creanţe către celelalte entităţi declarante la Centrala Riscului de Credit.
(15)Entităţilor care desfăşoară activitate de recuperare creanţe li se aplică prevederile reglementărilor referitoare la Centrala Riscului de Credit emise de Banca Naţională a României.
"Art. 70
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), creanţele rezultate din contractele de credit pentru care perioada de rambursare stabilită contractual a expirat sau pentru care creditorul a declarat scadenţa anticipată ori a iniţiat procedura executării silite a consumatorului pot fi cesionate către entităţile definite la art. 7 pct. 17.
(3)Cesiunea se notifică de către cedent consumatorului, în termen de 10 zile calendaristice de la transferul dreptului de proprietate asupra creanţelor către noul creditor, prin scrisoare recomandată.
d)cuantumul sumei datorate şi documentele care atestă elementele componente ale acestei sume;
"Art. 711
j)comunicarea cu consumatorul în intervalul orar 20.00-9.00."
"Art. 951
(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2017 vor putea să desfăşoare activitatea de recuperare creanţe doar entităţile înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
(2) Pentru a fi înregistrate, entităţile prevăzute la alin. (1) transmit Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor o cerere însoţită de informaţii şi documente care atestă respectarea cerinţelor prevăzute de prezentul articol.
(12)Entităţile care desfăşoară activitate de recuperare creanţe au obligaţia de a raporta la Centrala Riscului de Credit a Băncii Naţionale a României date individuale cu privire la creanţele achiziţionate şi titularii acestora, în conformitate cu reglementările în domeniu emise de Banca Naţională a României.
(13)Nu se consideră încălcare a obligaţiei de păstrare a secretului profesional transmiterea de către Banca Naţională a României a informaţiilor raportate de către entităţile care desfăşoară activitate de recuperare creanţe către celelalte entităţi declarante la Centrala Riscului de Credit.
(14)Entităţilor care desfăşoară activitate de recuperare creanţe li se aplică prevederile reglementărilor referitoare la Centrala Riscului de Credit emise de Banca Naţională a României."
(1)În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale, numărul maxim de posturi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor se suplimentează prin hotărâre de Guvern cu un număr de maximum 200 de posturi, necesare desfăşurării activităţii de cooperare şi efectuării schimbului de informaţii cu statele membre, derulării activităţii de înregistrare a intermediarilor de credite, a reprezentanţilor desemnaţi, a entităţilor care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe şi a creditorilor nonfinanciari, precum şi a activităţii de supraveghere piaţă în domeniul financiar-bancar.PRIM-MINISTRU DACIAN JULIEN CIOLOŞ Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei, comerţului şi relaţiilor cu mediul de afaceri, Costin Grigore Borc Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marcel Bogdan Pandelică Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Vasile Dîncu Ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, Dragoş-Nicolae Pîslaru Ministrul comunicaţiilor şi pentru societatea informaţională, Delia Popescu Ministrul finanţelor publice, Anca Dana Dragu Ministrul afacerilor externe, Lazăr Comănescu |


(Text introductiv) |
Prezentul document a fost elaborat pentru [numele consumatorului] la [data curentă]. Prezentul document a fost elaborat pe baza informaţiilor pe care le-aţi oferit până în acest moment şi a condiţiilor actuale de pe piaţa financiară. Informaţiile de mai jos rămân valabile până la [data de valabilitate], (după caz) exceptând rata dobânzii şi alte costuri. După data respectivă, acestea pot fi modificate în funcţie de evoluţia pieţei. (După caz) Prezentul document nu constituie o obligaţie pentru [numele creditorului] de a vă acorda un împrumut. |
1. Creditorul |
[Denumire] [Numărul de telefon] [Adresa fizică] (Opţional) [Adresa de e-mail] (Opţional) [Numărul de fax] (Opţional) [Adresa web] (Opţional) [Punct/persoană de contact] (După caz, informaţii despre posibilitatea prestării de servicii de consiliere:) [(În urma evaluării nevoilor şi a situaţiei dumneavoastră, recomandăm să contractaţi acest credit ipotecar./Nu recomandăm un anumit credit ipotecar pentru dumneavoastră. Totuşi, pe baza răspunsurilor dumneavoastră la unele întrebări, vă oferim informaţii despre acest credit ipotecar pentru ca dumneavoastră să puteţi lua o decizie pe cont propriu.)] |
2. (După caz) Intermediarul de credite |
[Denumire] [Numărul de telefon] [Adresa fizică] (Opţional) [Adresa de e-mail] (Opţional) [Numărul de fax] (Opţional) [Adresa web] (Opţional) [Punct/Persoană de contact] (După caz [informaţii despre posibilitatea prestării de servicii de consiliere]) [(În urma evaluării nevoilor şi a situaţiei dumneavoastră, recomandăm să contractaţi acest credit ipotecar./Nu recomandăm un anumit credit ipotecar pentru dumneavoastră. Totuşi, pe baza răspunsurilor dumneavoastră la unele întrebări, vă oferim informaţii despre acest credit ipotecar pentru ca dumneavoastră să puteţi lua o decizie pe cont propriu.)] [Remunerarea] |
3. Principalele caracteristici ale împrumutului |
Suma şi moneda împrumutului care urmează să fie acordat: [suma][moneda] (După caz) Acest împrumut nu este în [moneda naţională a împrumutatului]. (După caz) Suma împrumutului dumneavoastră în [moneda naţională a împrumutatului] s-ar putea modifica. (După caz) De exemplu, dacă valoarea [monedei naţionale a împrumutatului] ar scădea cu 20% în raport cu [moneda împrumutului], suma împrumutului dumneavoastră ar creşte la [a se introduce suma în moneda naţională a împrumutatului]. Cu toate acestea, suma ar putea depăşi nivelul respectiv în cazul în care valoarea [monedei naţionale a împrumutatului] scade cu mai mult de 20%. (După caz) Suma maximă a împrumutului dumneavoastră va fi [a se introduce suma în moneda naţională a împrumutatului]. (După caz) Veţi primi o avertizare dacă suma creditului atinge [a se introduce suma în moneda naţională a împrumutatului]. (După caz) Veţi avea oportunitatea să [a se introduce dreptul de a renegocia împrumutul în monedă străină sau dreptul de a converti împrumutul în [moneda relevantă], precum şi condiţiile]. Durata împrumutului: [durata] [Tipul împrumutului] [Tipul ratei dobânzii aplicabile] Suma totală care trebuie rambursată: Aceasta înseamnă că veţi rambursa [suma] pentru fiecare [unitate de monedă] împrumutată. (După caz) [Acesta/o parte din acesta] este un împrumut la care se rambursează iniţial numai dobânda. Veţi datora în continuare [a se introduce suma împrumutului la care se rambursează iniţial numai dobânda] la sfârşitul creditului ipotecar. (După caz) Valoarea bunului, prezumată în scopul de a pregăti prezenta fişă: [a se introduce suma] (După caz) Suma maximă disponibilă a împrumutului în raport cu valoarea bunului [a se introduce procentul] sau valoarea minimă a bunului necesară pentru împrumutarea sumei menţionate spre exemplificare [a se introduce suma] [Garanţie] |
4. Rata dobânzii şi alte costuri |
Dobânda anuală efectivă (DAE) reprezintă costul total al împrumutului exprimat ca procentaj anual. DAE este indicată pentru a vă ajuta să comparaţi diferite oferte. DAE aplicabilă împrumutului dumneavoastră este [DAE]. Ea cuprinde: Rata dobânzii [valoarea exprimată ca procent sau, după caz, indicarea unui indice de referinţă şi a valorii procentuale a marjei creditorului] [Alte componente ale DAE] Costuri de achitat o singură dată (După caz) Va trebui să plătiţi o taxă pentru înregistrarea împrumutului ipotecar. [A se introduce valoarea taxei, în cazul în care aceasta este cunoscută, sau baza de calcul.] Costuri de plătit în mod regulat (După caz) Această DAE este calculată utilizând ipotezele privind rata dobânzii. (După caz) Întrucât [o parte din] împrumutul dumneavoastră este un împrumut cu rată variabilă a dobânzii, DAE reală ar putea diferi de această DAE în cazul în care rata dobânzii dumneavoastră se modifică. De exemplu, dacă rata dobânzii ar creşte la [scenariul descris în partea B], DAE ar putea creşte la [a se introduce DAE ilustrativă corespunzătoare scenariului respectiv]. (După caz) Vă atragem atenţia asupra faptului că această DAE este calculată în ipoteza că rata dobânzii rămâne la nivelul fixat pentru perioada iniţială pe toată durata contractului. (După caz) Următoarele costuri nu sunt cunoscute de creditor şi, în consecinţă, nu sunt incluse în DAE: [Costuri] (După caz) Va trebui să plătiţi o taxă pentru înregistrarea împrumutului ipotecar. Vă rugăm să vă asiguraţi că sunteţi la curent cu toate celelalte taxe şi costuri asociate împrumutului dumneavoastră. |
5. Numărul şi frecvenţa plăţilor |
Frecvenţa rambursărilor: [frecvenţă] Numărul de plăţi: [număr] |
6. Suma fiecărei rate |
[suma][moneda] Veniturile dumneavoastră pot varia. Vă rugăm să vă asiguraţi că veţi putea achita ratele [frecvenţă], în cazul în care veniturile dumneavoastră vor scădea. (După caz) Întrucât [acesta/o parte din acesta] este un împrumut la care se rambursează iniţial numai dobânda, va trebui să luaţi măsuri separate pentru a rambursa [a se introduce suma împrumutului în regimul în care se plăteşte iniţial numai dobânda] pe care îi veţi datora la sfârşitul creditului ipotecar. Nu uitaţi să adăugaţi orice plăţi suplimentare pe care va trebui să le efectuaţi pe lângă suma ratei menţionată aici. (După caz) Rata dobânzii aferente [unei părţi a] acestui împrumut se poate modifica. Aceasta înseamnă că valoarea ratelor dumneavoastră ar putea creşte sau scădea. De exemplu, dacă rata dobânzii ar creşte la [scenariul descris în partea B], plăţile dumneavoastră ar putea creşte la [a se introduce suma ratei corespunzătoare scenariului respectiv]. (După caz) Suma pe care o aveţi de plătit în [moneda naţională a împrumutatului] în fiecare [frecvenţa ratelor] s-ar putea modifica. (După caz) Plăţile dumneavoastră ar putea creşte la [a se introduce suma maximă în moneda naţională a împrumutatului] în fiecare [a se introduce perioada]. (După caz) De exemplu, dacă valoarea [monedei naţionale a împrumutatului] ar scădea cu 20% în raport cu [moneda împrumutului], aţi avea de plătit [a se introduce suma în moneda naţională a împrumutatului] în plus în fiecare [a se introduce perioada]. Plăţile dumneavoastră ar putea creşte cu mai mult decât atât. (După caz) Cursul de schimb utilizat pentru conversia ratei dumneavoastră din [moneda împrumutului] în [moneda naţională a împrumutatului] va fi cel publicat de [numele instituţiei care publică cursul de schimb] la [data] sau va fi calculat la [data] utilizând [a se introduce numele indicelui de referinţă şi al metodei de calcul]. (După caz) [Detalii cu privire la produse de economisire legate, împrumuturi cu dobânda amânată] |
7. (După caz) Tablou de rambursare ilustrativ |
Acest tablou prezintă suma de plată la fiecare [frecvenţă]. Ratele (coloana [nr. relevant]) reprezintă suma dobânzii de plătit (coloana [nr. relevant]), după caz, a capitalului rambursat (coloana [nr. relevant]) şi, după caz, a altor costuri (coloana [nr. relevant]). (După caz) Costurile din coloana "alte costuri" se referă la [lista costurilor]. Capitalul rămas de rambursat (coloana [nr. relevant]) este suma din împrumut care rămâne de rambursat după fiecare rată. [Tablou] |
8. Obligaţii suplimentare |
Pentru a beneficia de condiţiile de împrumut descrise în prezentul document, împrumutatul trebuie să îndeplinească următoarele obligaţii: [Obligaţii] (După caz) Vă atragem atenţia că, dacă aceste obligaţii nu sunt îndeplinite, condiţiile de împrumut descrise în prezentul document (inclusiv rata dobânzii) pot fi modificate. (După caz) Vă atragem atenţia asupra eventualelor consecinţe ale anulării într-un stadiu ulterior a oricăruia dintre serviciile accesorii aferente împrumutului: [Consecinţe] |
9. Rambursarea anticipată |
Aveţi posibilitatea să rambursaţi anticipat acest împrumut, total sau parţial. (După caz) [Condiţii] (După caz) Cost de lichidare: [a se introduce suma sau, în cazul în care nu este posibil, metoda de calcul] (Dacă este cazul) în cazul în care decideţi să rambursaţi anticipat acest împrumut, vă rugăm să ne contactaţi. |
10. Funcţii flexibile |
(După caz) [Informaţii privind transferabilitatea/subrogarea] Aveţi posibilitatea de a transfera acest împrumut la un alt [creditor] [sau] [bun]: [A se introduce condiţiile]. (După caz) Nu aveţi posibilitatea de a transfera acest împrumut la un alt [creditor] [sau] [bun]. (După caz) Funcţii suplimentare: [a se introduce explicaţia funcţiilor suplimentare enumerate în partea B şi, în mod opţional, orice alte funcţii oferite de creditor în cadrul contractului de credit şi nemenţionate în secţiunile anterioare]. |
11. Alte drepturi ale împrumutatului |
Aveţi la dispoziţie [perioada de reflecţie] de la [momentul la care începe perioada de reflecţie] pentru a reflecta înainte de a vă angaja în contractarea acestui împrumut. După ce aţi primit contractul de credit din partea creditorului, nu îl puteţi accepta înainte de sfârşitul [perioada de reflecţie]. |
12. Plângeri |
Dacă aveţi o plângere, vă rugăm să contactaţi [a se introduce punctul de contact intern sau sursa de informaţii privind procedura]. (După caz) Termenul maxim pentru tratarea plângerii [perioada] (După caz) [Dacă nu sunteţi satisfăcut de modul în care am răspuns plângerii dumneavoastră la nivel intern], puteţi contacta de asemenea: Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (După caz) sau puteţi contacta FIN-NET pentru informaţii despre organismul echivalent din ţara dumneavoastră. |
13. Nerespectarea angajamentelor legate de împrumut: consecinţe pentru împrumutat |
[Tipuri de nerespectare] [Consecinţe financiare şi/sau juridice] În cazul în care vă confruntaţi cu dificultăţi în efectuarea plăţilor dumneavoastră [frecvenţa], vă rugăm să ne contactaţi imediat pentru a explora potenţiale soluţii. (Dacă este cazul) Vă atragem atenţia că, în ultimă instanţă, locuinţa dumneavoastră poate fi supusă procedurii de executare silită dacă nu veţi achita ratele. |
(După caz) 14. Informaţii suplimentare |
(După caz) [Precizarea dreptului aplicabil contractului de credit] [A se introduce declaraţia privind obligaţia de a se oferi un proiect de contract de credit] |
15. Autorităţi de supraveghere |
Autoritatea competentă să supravegheze respectarea prevederilor legale de către creditor este [Denumire/denumiri şi adresă web/adrese web a/ale autorităţii/autorităţilor de supraveghere] (După caz) Autoritatea competentă să supravegheze respectarea prevederilor legale de către intermediarul de credite este [Denumire şi adresă web a autorităţii de supraveghere] |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (24)
Proiecte legislative numărul de obiecte din listă: (4)
- Proiect de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.2/2025 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori
- Proiect de lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.2/2025 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori
- Propunere legislativa privind atributiile Bancii Nationale a Romaniei in domeniul protectiei consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare si pentru modificarea unor acte normative
Modificat de numărul de obiecte din listă: (6)
- Rectificare din 2025 la art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 2/2025 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 114 din 7 februarie 2025
- Ordonanță de urgență 2/2025 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori
- Ordonanță de urgență 15/2024 privind administratorii de credite şi cumpărătorii de credite, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind contractele de credit pentru consumatori
Modificate de acest act numărul de obiecte din listă: (2)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (12)
- Decizia 500/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 135 alin. (1) raportat la art. 58 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori
- Ordinul 4/2017 privind documentaţia şi informaţiile necesare înregistrării, precum şi modalitatea şi termenele de raportare pentru dezvoltatorii imobiliari
- Ordinul 1/2017 privind documentaţia şi informaţiile necesare înregistrării, precum şi modalitatea şi termenele de raportare pentru entităţile de recuperare creanţe