Ordonanță de urgență 41/2022 pentru instituirea sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri ro e-transport şi de abrogare a art. xxviii din ordonanţa de urgenţă a guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

M.Of. 356

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2024
Ordonanță de urgență 41/2022 pentru instituirea sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri ro e-transport şi de abrogare a art. xxviii din ordonanţa de urgenţă a guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Dată act: 8-apr-2022
Emitent: Guvernul
Având în vedere necesitatea implementării şi operaţionalizării unui sistem informatic de monitorizare a transporturilor de bunuri, prin interconectare cu sistemele actuale deţinute de Ministerul Finanţelor (RO e-Factura şi Trafic control), în scopul creşterii gradului de colectare a impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat, precum şi de prevenire şi combatere a comerţului ilicit de bunuri,
luând în considerare necesitatea instituirii unor măsuri urgente pentru întărirea capacităţii de urmărire şi colectare a sumelor datorate bugetului de stat în cazul transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat,
ţinând cont de faptul că reglementarea sistemului informatic de monitorizare a transporturilor de bunuri în România reprezintă un obiectiv strategic în ecuaţia momentului, generat de schimbările paradigmei economice în conjunctura pandemică internaţională şi nevoia realizării unor pârghii de anticipare şi reglare a mecanismelor economice şi a politicilor fiscal-bugetare,
întrucât combaterea fraudei în domeniul comerţului de bunuri cu risc fiscal ridicat reprezintă una dintre liniile prioritare de acţiune la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cazuistica a demonstrat că prejudiciile cauzate bugetului general al statului sunt semnificative şi, în multe cazuri, TVA rămâne nerecuperată.
În vederea reducerii decalajului fiscal rezultat din evaziunea şi frauda fiscală şi a impactului negativ al acestora asupra nivelului încasărilor la bugetul general consolidat al statului,
luând în considerare asigurarea unor condiţii de concurenţă şi echitate fiscală în rândul tuturor contribuabililor şi pentru combaterea creşterii inegalităţilor, în special prin raportare la contribuabilii de bună-credinţă, care se conformează regulilor fiscale,
în vederea reducerii evaziunii şi fraudei fiscale din domeniul comercializării bunurilor cu risc fiscal ridicat, cu impact asupra dezvoltării sociale în ansamblu, în special prin creşterea resurselor bugetului general consolidat al statului, cu influenţă directă asupra finanţării cheltuielilor de interes public şi a nivelului investiţiilor publice,
întrucât neadoptarea în regim de urgenţă a unor măsuri pentru monitorizarea circulaţiei bunurilor şi valorificarea în mod operativ a datelor şi informaţiilor obţinute generează un risc crescut de proliferare a fenomenelor de fraudă şi evaziune fiscală, cu consecinţă directă asupra încasărilor bugetare, cu impact direct asupra deficitului bugetar, mai ales în actualul context pandemic şi geopolitic,
în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public şi constituie situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1
(1)Se instituie Sistemul naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri, denumit în continuare Sistemul RO e-Transport.
(2)Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri.

Art. 2
În sensul prezentei ordonanţei de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.transport rutier de bunuri - activitatea de transport de mărfuri reglementată prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare;
11.teritoriul naţional - teritoriul de stat al României;
12.teritoriul unui stat membru - teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România;
13.teritoriul unei ţări terţe - teritoriul unei ţări care nu este membră a Uniunii Europene;

2.transportul rutier pe teritoriul naţional al bunurilor cu risc fiscal ridicat - transportul rutier pe drumurile publice, având punct de plecare şi punct de sosire pe teritoriul României, al bunurilor stabilite ca fiind din categoria celor cu risc fiscal ridicat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, indiferent de modul de organizare a transportului;

21.transportul rutier internaţional de bunuri - activitatea de transport reglementată la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri (reformare);

3.operator de transport rutier - orice întreprindere definită potrivit art. 3 pct. 19 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care realizează transporturile de bunuri;

4.organizatorul transportului - operatorul economic care încheie comanda de transport direct cu operatorul de transport rutier sau operatorul economic care preia comanda de la expeditor şi o transmite operatorului de transport rutier, precum şi operatorul economic sau persoana fizică care transportă bunurile în nume propriu;

5.partida de bunuri - denumirea generică dată unui ansamblu indivizibil de bunuri, care are acelaşi loc de încărcare şi de descărcare, un singur utilizator dintre cei prevăzuţi la art. 8 alin. (1) şi un singur destinatar final şi este transportat cu un mijloc de transport ce poate fi schimbat pe parcursul deplasării de la locul de încărcare la locul de descărcare;

6.vehicul de transport - vehiculul utilizat pentru transportul, livrarea, mutarea, deplasarea bunurilor sau orice alte activităţi similare, către unul sau mai multe locuri de descărcare, stabilit prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române;

7.loc de încărcare - locul iniţial în care bunurile sunt încărcate în vehiculul de transport;

8.loc de descărcare - locul în care bunurile sunt descărcate din vehiculul de transport la beneficiarii sau destinatarii acestora;

9.transport care face obiectul monitorizării pe teritoriul naţional:
a)transportul bunurilor provenite din achiziţii intracomunitare de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare situat pe teritoriul naţional;
b)transportul bunurilor care fac obiectul livrărilor intracomunitare de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;
c)transportul bunurilor provenite din import de la locul de import şi până la locul de descărcare situat pe teritoriul naţional;
d)transportul bunurilor care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul naţional până la biroul vamal de export situat pe teritoriul naţional sau până la punctul rutier de trecere a frontierei, după caz;

e)transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat aparţinând unor operatori economici diferiţi între două locaţii situate pe teritoriul naţional de la locul de încărcare până la locul de descărcare;

f)transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentând transferul între gestiunile unui operator economic între locul de încărcare şi locul de descărcare, situate pe teritoriul naţional;

g)transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România până la locul de descărcare spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport pe teritoriul naţional;

h)transportul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit pe teritoriul României, de la locul de încărcare pe teritoriul naţional, după depozitare sau formarea unui nou transport, până la punctul rutier de trecere a frontierei la ieşirea din România;

i)transportul pe teritoriul naţional al bunurilor cu risc fiscal ridicat returnate, care nu au făcut obiectul recepţiei, între operatori economici diferiţi sau între un operator economic şi o persoană fizică;

j)transportul pe teritoriul naţional al bunurilor în cadrul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer şi transportul bunurilor reprezentând stocuri la dispoziţia clientului conform art. 270 alin. (12) lit. f) şi art. 2701 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

10.data declarată pentru începerea transportului - data la care vehiculul de transport încărcat urmează să intre pe teritoriul României printr-un punct rutier de trecere a frontierei sau de la locul de import sau data la care vehiculul de transport încărcat urmează să fie pus în mişcare de pe teritoriul naţional;

11.cod UIT - codul unic generat de Sistemul RO eTransport prin intermediul căruia se identifică datele aferente unei partide de bunuri;

12.identificarea prin cod UIT - deţinerea şi prezentarea codului UIT pe timpul transportului de către operatorul de transport rutier sau operatorul economic care transportă cu vehicule care îi aparţin bunuri în nume propriu, în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoţeşte transportul bunurilor.

Art. 3
Sistemul RO e-Transport reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice având drept scop monitorizarea pe teritoriul naţional a transporturilor prevăzute la art. 1 alin. (2), care permite autorităţilor competente determinarea potenţialelor puncte de deturnare din sau în lanţul de aprovizionare, pe baza codului UIT. Sistemul este gestionat de către Ministerul Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare.

Art. 4
(1)Sistemul RO e-Transport include:
a)module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt înregistrate datele referitoare la expeditor şi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum şi codul UIT generat;
a1)module informatice puse gratuit la dispoziţia operatorului de transport de către Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor, pentru a furniza informaţii cu privire la poziţionarea vehiculului de transport prin utilizarea dispozitivelor de tip terminal de telecomunicaţii;

b)elemente de interconectare cu alte sisteme de monitorizare deţinute şi/sau utilizate de instituţiile sau autorităţile publice, direct sau prin intermediul structurilor sau entităţilor subordonate sau coordonate: camere de luat vederi, instrumente sau dispozitive pentru determinarea cantităţilor de produse transportate, precum şi orice alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier;

b1)dispozitive care transmit date de poziţionare a vehiculului de transport şi dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit, pe care sunt instalate modulele informatice prevăzute la art. 4 lit. a) şi a1) utilizate pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor;

c)componente software pentru analiza integrată a datelor.
(2)Sistemul RO e-Transport utilizează date şi informaţii deţinute la nivelul instituţiilor sau autorităţilor publice, precum şi al structurilor subordonate sau coordonate de către acestea, care sunt necesare îndeplinirii scopului prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(3)Autorităţile sau instituţiile publice care, direct sau prin intermediul structurilor subordonate sau coordonate, deţin orice fel de date sau informaţii necesare îndeplinirii scopului prevăzut la art. 3 au obligaţia de a le pune la dispoziţie gratuit Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pe bază de protocol încheiat în acest sens.
(4)Sistemul RO e-Transport se interconectează cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanţelor, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Autorităţii Vamale Române.
(5)Pe măsura dezvoltării sistemelor informatice, Sistemul RO e-Transport se poate interconecta cu alte sisteme de monitorizare şi control.
(6)Pentru realizarea atribuţiilor specifice prevăzute în actele normative, autorităţile sau instituţiile publice pot avea acces la datele şi informaţiile din Sistemul RO e-Transport, pe bază de protocol încheiat în acest sens cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
(7)Informaţiile cu privire la încheierea protocoalelor dintre autorităţile sau instituţiile publice şi Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prevăzute la alin. (3) şi (6), vor fi publicate pe site-ul instituţiilor sau autorităţilor respective şi pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Art. 5
Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Autoritatea Vamală Română, monitorizează transporturile de bunuri prevăzute la art. 1 alin. (2) pe teritoriul naţional prin intermediul Sistemului RO e-Transport.

Art. 6
(1)Resursele financiare şi materiale necesare înfiinţării, funcţionării, dezvoltării, implementării şi mentenanţei Sistemului RO e-Transport se asigură de către Ministerul Finanţelor din bugetul propriu, prin Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare.
(2)Personalul de specialitate necesar înfiinţării, funcţionării, dezvoltării, implementării şi mentenanţei Sistemului RO e-Transport se asigură de Ministerul Finanţelor în limita posturilor aprobate pentru Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Autoritatea Vamală Română şi Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare.
(3)Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la art. 4 alin. (3) asigură din bugetele proprii resursele necesare furnizării datelor şi informaţiilor deţinute către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi interconectarea cu Sistemul RO e-Transport.
Art. 7
Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare din cadrul Ministerului Finanţelor pune la dispoziţia utilizatorilor, în mod gratuit, modulele informatice prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi a1) în vederea obţinerii codului UIT, respectiv la art. 4 alin. (1) lit. b1) pentru monitorizarea traseului de transport al bunurilor.

Art. 8
(1)Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
a)destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
b)beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c)furnizorului din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
d)depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.
e)operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deţinute şi transportate între locul de încărcare şi locul de descărcare, situate pe teritoriul naţional;
f)prestatorului de servicii din România în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
g)beneficiarului din România în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
h)clientului din România în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;
i)furnizorului din România în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.

(11)Prin excepţie de la prevederile art. 11 alin. (3), organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligaţia să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informaţiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mişcare.
(12)În situaţia în care, la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România, la locul de import, la punerea în mişcare a vehiculului de transport încărcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfăşurării transportului, Sistemul RO e-Transport nu este funcţional, obligaţia de declarare prevăzută la alin. (1), respectiv de actualizare prevăzută la alin. (11) se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.

(13)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (12), obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi/sau la alin. (11) se îndeplinesc până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare repunerii în funcţiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile încheiate.
(14)Perioadele de nefuncţionare a Sistemului RO eTransport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Ministerului Finanţelor.

(2)Utilizatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să pună la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz.

(3)Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifică informaţii către părţile implicate în transportul pe teritoriul naţional al bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Art. 81
Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul internaţional de bunuri revine următorilor utilizatori:
a)destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
b)beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;
c)furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
d)depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.
e)prestatorului de servicii din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
f)beneficiarului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
g)clientului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;
h)furnizorului din România, în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.

*) OUG 115/2023 art. LXXV - Pentru utilizatorii prevăzuţi la art. 81 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022, cu modificările şi completările ulterioare, care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (reformare) la data realizării transportului internaţional de bunuri, prevederile art. LXXIV pct. 21 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025 şi se aplică pentru faptele săvârşite şi constatate începând cu această dată.

Art. 82
(1)Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
(2)Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit menţionate la art. 4 alin. (1) lit. b1).
(3)Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care datele de poziţionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
(4)Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit conform prevederilor art. 8 alin. (2).
Art. 83
În cazul unui transport de bunuri prevăzut la art. 1 alin. (2) conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.

Art. 9
(1)Utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) declară în sistemul RO e-Transport, prin opţiune, datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Începând cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) sunt obligaţi să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT.
(3)Utilizatorii prevăzuţi la art. 81 sunt obligaţi să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile internaţionale de bunuri, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT.

Art. 10
(1)Conducătorul vehiculului de transport este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie conform prevederilor art. 82 alin. (4).

(2)Pentru punerea în aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor, Ministerul Finanţelor prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală asigură accesul informatic direct al Poliţiei Române la Sistemul RO e-Transport. Aspectele tehnice pentru asigurarea accesului direct se stabilesc în comun între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Inspectoratul General al Poliţiei Române, în condiţiile Legii nr. 363/2018 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date.

Art. 11
(1)Pentru generarea codului UIT, utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) şi la art. 81 pot declara în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, dar până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz.

(2)Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri, precum şi în cazul operaţiunilor comerciale prevăzute la art. 2 pct. 9 lit. g) şi j), începând cu data declarată pentru începerea transportului. Utilizarea de către operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisă.

(3)Este interzisă modificarea datelor înregistrate în Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri după prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv după punerea efectivă în mişcare a vehiculului pe drumurile publice, după caz.

(4)Este interzisă descărcarea pe teritoriul României a bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, cu excepţia celor care fac obiectul depozitării sau formării unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri.
Art. 12
(1)În cazul în care în cadrul unei partide de bunuri sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât şi alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite în acest sens prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) au obligaţia să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri.
(2)În cazul în care din documentele deţinute de către utilizatorii prevăzuţi la art. 8 alin. (1) lit. d) nu rezultă încadrarea bunurilor transportate în una dintre categoriile de bunuri prevăzute la alin. (1), aceştia au obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate în cadrul unei partide de bunuri.

Art. 13
[textul din Art. 13 a fost abrogat la 01-iul-2024 de Art. 75, alin. (2) din capitolul III din Ordonanta urgenta 115/2023]
Art. 131
(1)Următoarele fapte constituie contravenţii, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni:
a)nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) şi (3), art. 11 alin. (2) şi (4);
b)declararea în Sistemul RO e-Transport a unor cantităţi diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
c)nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (11), (13) şi (2), art. 11 alin. (3) şi art. 12;
d)nerespectarea de către conducătorul vehiculului de transport a prevederilor art. 83 şi art. 10 alin. (1);
e)nerespectarea de către operatorul de transport a prevederilor art. 82.
(2)Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
(21)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru contravenţia prevăzută la alin. (1) lit. a), în ceea ce priveşte nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) şi (3), sancţiunea complementară a confiscării nu se aplică în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum şi în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operaţiunile respective.

(3)Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi e) se sancţionează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
(4)Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. d) se sancţionează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

Art. 14
(1)Constatarea şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, Autorităţii Vamale Române, precum şi de către ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române.

(2)Contravenţiilor prevăzute la art. 13 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 15
(1)Procedura de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi categoriile de vehicule rutiere utilizate pentru transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul monitorizării se stabilesc prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al Autorităţii Vamale Române, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2)Prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emis în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se stabilesc bunurile cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
Art. 16
Fac excepţie de la prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă următoarele transporturi:
a)transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, precum şi organizaţiilor internaţionale, forţelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu sau ca urmare a executării contractelor clasificate potrivit legii sau a executării contractelor de achiziţie publică ce necesită impunerea, potrivit dispoziţiilor legale, a unor măsuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esenţiale de securitate ale statului;
b)transportul produselor accizabile care circulă în regim suspensiv de accize sau cu accize plătite în statul membru de expediţie, potrivit titlului VIII "Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prin utilizarea sistemului de control al mişcărilor cu produse accizabile, denumit EMCS, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
c)transportul bunurilor de către prestatorii de servicii poştale în colete poştale, definite conform prevederilor art. 2 pct. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2013 privind serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 187/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 17
(1)Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă nu aduc atingere legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.
(2)Datele şi informaţiile cu caracter personal obţinute în Sistemul RO e-Transport pot fi folosite exclusiv în acest scop sau în scopuri compatibile cu acesta, cu respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal.
(3)Modalităţile de publicare, în scopul asigurării transparenţei şi tragerii la răspundere, a datelor cu caracter personal care au fost colectate în cadrul Sistemului RO e-Transport trebuie să fie în concordanţă cu scopul publicării şi protecţiei sferei private.
(4)Ministerul Finanţelor, prin Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, asigură managementul datelor şi informaţiilor existente în Sistemul RO e-Transport, cu respectarea prevederilor art. 11 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 18
Prevederile art. 13 şi 14 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Art. 19
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1202 din 18 decembrie 2021.
-****-

PRIM-MINISTRU

NICOLAE-IONEL CIUCĂ

Contrasemnează:

Ministrul finanţelor,

Adrian Câciu

p. Ministrul apărării naţionale,

Simona Cojocaru,

secretar de stat

Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 356 din data de 11 aprilie 2022