Art. 9. - Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din: - Ordonanță de urgență 196/2005 privind Fondul pentru mediu
M.Of. 1193
În vigoare Versiune de la: 7 Martie 2025
Art. 9
(1)Veniturile Fondului pentru mediu se constituie din:
a)o contribuţie de 2% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor, obţinute de către deţinătorul deşeurilor, persoană fizică sau juridică. Sumele se reţin la sursă de către operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare şi/sau valorificare a deşeurilor, care au obligaţia să le vireze la Fondul pentru mediu;
*) Veniturile la Fondul pentru mediu, constând în contribuţia de 2% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor, obţinute de către deţinătorul deşeurilor, persoană fizică sau juridică (de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, obţinute de către generatorul deşeurilor, persoană fizică sau juridică), reglementată de art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, nu constituie obligaţie fiscală în sensul art. 2 alin. (1) lit. e) şi art. 9 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare.
a1)sunt exceptaţi operatorii economici din industria naţională de apărare înscrişi, în condiţiile legii, în registrul operatorilor economici şi al capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare, de la plata contribuţiei prevăzută la lit. a);
b)taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferă, datorate de operatorii economici deţinători de surse staţionare a căror utilizare afectează factorii de mediu, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 1;
c)contribuţia pentru economia circulară încasată de la proprietarii sau, după caz, administratorii de depozite pentru deşeurile municipale, deşeuri din construcţii şi desfiinţări, destinate a fi eliminate prin depozitare, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 2; sunt exceptate de la plata contribuţiei pentru economia circulară cantităţile de deşeuri CLO, astfel cum sunt definite la art. 92 lit. b), provenite dintr-o instalaţie integrată de tratare a deşeurilor municipale, care deţine sau utilizează un laborator acreditat/autorizat de Asociaţia de Acreditare din România (RENAR); verificarea cantităţilor, inclusiv comparativ cu cantităţile prevăzute în actele de reglementare şi a calităţii materialului raportat, se efectuează de către Garda Naţională de Mediu în baza buletinelor de analiză şi a altor documente însoţitoare;
d)o contribuţie de 2 lei/kg, datorată pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin reciclare, prevăzute în anexa nr. 3, şi cantităţile de deşeuri de ambalaje care intră în instalaţii de reciclare şi/sau instalaţii de valorificare, după caz, de către: operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate, operatorii economici care importă/achiziţionează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum propriu, operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii, operatorii economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere şi operatorii economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje;
e)o contribuţie de 2% din valoarea substanţelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piaţa naţională de către operatorii economici;
f)o contribuţie de 2% din veniturile realizate din vânzarea masei lemnoase şi/sau a materialelor lemnoase obţinute de către administratorul, respectiv proprietarul pădurii, cu excepţia lemnelor de foc, arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de Crăciun, răchitei şi puieţilor;
i)o contribuţie de 2 lei/kg anvelopă, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizării, pentru diferenţa dintre cantităţile de anvelope corespunzătoare obligaţiilor anuale de gestionare prevăzute în legislaţia în vigoare şi cantităţile efectiv gestionate;
j)o contribuţie de 3% din suma care se încasează anual pentru gestionarea fondurilor de vânătoare, plătită de către gestionarii fondurilor de vânătoare;
l)sumele încasate din restituirea finanţărilor/prefinanţărilor, executarea garanţiilor constituite în favoarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, precum şi a altor sume acordate/virate/decontate şi accesoriile aferente acestora;
p)o contribuţie de 50 lei/tonă, datorată de unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul prevăzut în anexa nr. 6 a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare din deşeurile municipale, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare şi alte forme de valorificare. Pentru unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor care nu au organizat serviciul public de salubrizare, contribuţia se calculează pentru întreaga cantitate de deşeuri municipale estimate ca fiind generate potrivit indicilor prevăzuţi în Planul naţional de gestionare a deşeurilor, respectiv de 233 kg/locuitor/an în mediul urban şi 105 kg/locuitor/an în mediul rural;
q)ecotaxa, în valoare de 0,15 lei/bucată, aplicată tuturor pungilor de transport, cu excepţia celor fabricate din materialele care respectă cerinţele SREN 13432:2002; ecotaxa se încasează de la operatorii economici care introduc pe piaţa naţională astfel de ambalaje de desfacere şi se evidenţiază distinct pe documentele de vânzare, iar valoarea acesteia se afişează la loc vizibil la punctul de vânzare/desfacere, în vederea informării consumatorilor finali. Sunt exceptate de la plata ecotaxei pungile de uz casnic introduse pe piaţa naţională de către operatorii economici, aceştia având obligaţia să le inscripţioneze individual cu sintagma «pungi de uz casnic»; este interzisă comercializarea pungilor de uz casnic ca ambalaje la punctul de vânzare/desfacere;
r)[textul din Art. 9, alin. (1), litera R. din capitolul III a fost abrogat la 02-iul-2019 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 50/2019]
s)o taxă de 0,3 lei/kg, aplicată o singură dată cantităţilor de uleiuri, pe bază minerală, semisintetice, sintetice, cu sau fără adaosuri, datorată de către operatorii economici care introduc pe piaţa naţională astfel de produse. Taxa se evidenţiază distinct pe documentele de vânzare.
ş)sumele încasate ca urmare a aplicării penalităţii de 100 euro, echivalentă în lei la cursul de schimb leu/euro al Băncii Naţionale a României valabil la data de 1 octombrie a anului respectiv, pentru fiecare tonă de dioxid de carbon echivalent emisă, plătită de către operatorul instalaţiilor staţionare sau operatorul de aeronave sau operatorul din sectorul maritim care nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de seră corespunzătoare emisiilor de gaze cu efect de seră generate în anul anterior, penalitate care creşte anual în conformitate cu indicele european al preţurilor de consum, potrivit prevederilor legale în vigoare;
t)sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unităţi ale cantităţii atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 145/2010;
ţ)suma reprezentând contravaloarea certificatelor verzi neachiziţionate, achitată conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
u)sumele virate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, reprezentând contravaloarea în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;
v)o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de către: operatorii economici autorizaţi pentru implementarea răspunderii extinse a producătorului în domeniul ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor anuale, stabilite în anexa nr. 3, şi cantităţile care intră în instalaţii de valorificare/reciclare, şi persoane juridice legal constituite, autorizate pentru preluarea responsabilităţii pentru gestionarea deşeurilor de anvelope uzate, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile corespunzătoare obiectivelor anuale de gestionare a deşeurilor de anvelope uzate şi cantităţile efectiv gestionate;
v1)[textul din Art. 9, alin. (1), litera V^1. din capitolul III a fost abrogat la 01-ian-2023 de Art. III din Ordonanta urgenta 125/2022]
w)o contribuţie în cuantumul prevăzut în anexa nr. 5, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională echipamente electrice şi electronice, astfel:
1.de la data de 1 ianuarie 2017 până la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenţa dintre cantităţile de echipamente electrice şi electronice declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului ca fiind introduse pe piaţa naţională;
2.de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de echipamente electrice şi electronice corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare, prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, şi cantităţile efectiv colectate;
x)o contribuţie de 4 lei/kg de baterii şi acumulatori portabili, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională baterii şi acumulatori portabili, astfel:
1.de la data 1 ianuarie 2017 până la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenţa dintre cantităţile de baterii şi acumulatori portabili declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului ca fiind introduse pe piaţa naţională;
2.de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de baterii şi acumulatori portabili corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, cu modificările şi completările ulterioare, şi cantităţile efectiv colectate;
y)o contribuţie în cuantumul prevăzut în anexa nr. 5, datorată de operatorii economici autorizaţi pentru preluarea obligaţiilor anuale de colectare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, respectiv o contribuţie de 4 lei/kg de baterii şi acumulatori portabili, datorată de operatorii economici autorizaţi pentru preluarea obligaţiilor anuale de colectare a deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor anuale, stabilite de legislaţia în vigoare, şi cantităţile efectiv colectate în numele clienţilor pentru care au preluat obligaţiile;
z)o contribuţie datorată de către operatorii economici care introduc pe piaţă produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare, calculată începând cu data de 1 ianuarie 2024 astfel:
1.pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din metal pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuţia este egală cu valoarea garanţiei prevăzute la art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;
2.pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din sticlă şi/sau plastic, după caz, pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuţia este egală cu valoarea dublă a garanţiei prevăzute la art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;
3.plata contribuţiilor prevăzute la pct. 1 şi 2 se efectuează în cazul neîndeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare pentru diferenţa dintre cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzătoare obiectivelor minime anuale de returnare prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare, şi cantităţile de ambalaje validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul sistemului de garanţie-returnare, conform art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;
4.fără a aduce atingere obligaţiilor de realizare a obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contribuţiile prevăzute la pct. 1 şi 2 nu se datorează pentru perioada de implementare cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie a anului 2024;
5.în cazul neîndeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, pentru anul 2024, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul SGR depune, până la data de 31 ianuarie 2025, la autoritatea competentă pentru protecţia mediului programul prioritar de investiţii multianual pentru perioada 2025-2029 cu un buget anual de cel puţin 70 milioane lei, până la concurenţa valorii investiţiilor de 350 milioane lei, destinat creşterii eficienţei sistemului de garanţie-returnare;
6.programul prioritar de investiţii multianual prevăzut la pct. 5 se avizează de către Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 30 de zile de la data depunerii şi se aprobă, în termen de 30 de zile de la data avizării, prin hotărâre a Guvernului la iniţiativa Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
z1)contribuţia de 2 lei/kg prevăzută la lit. d), datorată de operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare tip de material conţinut în ambalaje SGR, se plăteşte prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor minime anuale privind valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu valorificare de energie şi, respectiv, reciclarea şi cantităţile care intră în instalaţii de valorificare/reciclare;
z2)aa) sumele încasate în urma închirierii bunurilor mobile sau imobile aflate în proprietatea sau în administrarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, cu respectarea prevederilor legale.
z3)bb) sumele rezultate din aplicarea prevederilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru veniturile enumerate la lit. a).
a)o contribuţie de 2% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor, obţinute de către deţinătorul deşeurilor, persoană fizică sau juridică. Sumele se reţin la sursă de către operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare şi/sau valorificare a deşeurilor, care au obligaţia să le vireze la Fondul pentru mediu;
*) Veniturile la Fondul pentru mediu, constând în contribuţia de 2% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor, obţinute de către deţinătorul deşeurilor, persoană fizică sau juridică (de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, obţinute de către generatorul deşeurilor, persoană fizică sau juridică), reglementată de art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, nu constituie obligaţie fiscală în sensul art. 2 alin. (1) lit. e) şi art. 9 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările ulterioare.
a1)sunt exceptaţi operatorii economici din industria naţională de apărare înscrişi, în condiţiile legii, în registrul operatorilor economici şi al capacităţilor de producţie şi/sau servicii pentru apărare, de la plata contribuţiei prevăzută la lit. a);
b)taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferă, datorate de operatorii economici deţinători de surse staţionare a căror utilizare afectează factorii de mediu, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 1;
c)contribuţia pentru economia circulară încasată de la proprietarii sau, după caz, administratorii de depozite pentru deşeurile municipale, deşeuri din construcţii şi desfiinţări, destinate a fi eliminate prin depozitare, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 2; sunt exceptate de la plata contribuţiei pentru economia circulară cantităţile de deşeuri CLO, astfel cum sunt definite la art. 92 lit. b), provenite dintr-o instalaţie integrată de tratare a deşeurilor municipale, care deţine sau utilizează un laborator acreditat/autorizat de Asociaţia de Acreditare din România (RENAR); verificarea cantităţilor, inclusiv comparativ cu cantităţile prevăzute în actele de reglementare şi a calităţii materialului raportat, se efectuează de către Garda Naţională de Mediu în baza buletinelor de analiză şi a altor documente însoţitoare;
d)o contribuţie de 2 lei/kg, datorată pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi de valorificare prin reciclare, prevăzute în anexa nr. 3, şi cantităţile de deşeuri de ambalaje care intră în instalaţii de reciclare şi/sau instalaţii de valorificare, după caz, de către: operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate, operatorii economici care importă/achiziţionează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum propriu, operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii, operatorii economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje de desfacere şi operatorii economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje;
e)o contribuţie de 2% din valoarea substanţelor clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piaţa naţională de către operatorii economici;
f)o contribuţie de 2% din veniturile realizate din vânzarea masei lemnoase şi/sau a materialelor lemnoase obţinute de către administratorul, respectiv proprietarul pădurii, cu excepţia lemnelor de foc, arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de Crăciun, răchitei şi puieţilor;g)[textul din Art. 9, alin. (1), litera G. din capitolul III a fost abrogat la 11-mai-2006 de Art. 1, punctul 5. din Legea 105/2006]
h)[textul din Art. 9, alin. (1), litera H. din capitolul III a fost abrogat la 11-mai-2006 de Art. 1, punctul 5. din Legea 105/2006]
i)o contribuţie de 2 lei/kg anvelopă, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizării, pentru diferenţa dintre cantităţile de anvelope corespunzătoare obligaţiilor anuale de gestionare prevăzute în legislaţia în vigoare şi cantităţile efectiv gestionate;
j)o contribuţie de 3% din suma care se încasează anual pentru gestionarea fondurilor de vânătoare, plătită de către gestionarii fondurilor de vânătoare;k)donaţii, sponsorizări, asistenţă financiară din partea persoanelor fizice sau juridice române ori străine şi a organizaţiilor sau organismelor internaţionale;
l)sumele încasate din restituirea finanţărilor/prefinanţărilor, executarea garanţiilor constituite în favoarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, precum şi a altor sume acordate/virate/decontate şi accesoriile aferente acestora;m)sumele încasate de la manifestări organizate în beneficiul Fondului pentru mediu;
n)cuantumul taxelor pentru emiterea avizelor, acordurilor şi a autorizaţiilor de mediu;
o)dobânzi şi penalităţi de orice fel datorate de către debitorii Fondului pentru mediu.
p)o contribuţie de 50 lei/tonă, datorată de unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere cu procentul prevăzut în anexa nr. 6 a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare din deşeurile municipale, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare şi alte forme de valorificare. Pentru unităţile administrativ-teritoriale sau, după caz, subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor care nu au organizat serviciul public de salubrizare, contribuţia se calculează pentru întreaga cantitate de deşeuri municipale estimate ca fiind generate potrivit indicilor prevăzuţi în Planul naţional de gestionare a deşeurilor, respectiv de 233 kg/locuitor/an în mediul urban şi 105 kg/locuitor/an în mediul rural;
q)ecotaxa, în valoare de 0,15 lei/bucată, aplicată tuturor pungilor de transport, cu excepţia celor fabricate din materialele care respectă cerinţele SREN 13432:2002; ecotaxa se încasează de la operatorii economici care introduc pe piaţa naţională astfel de ambalaje de desfacere şi se evidenţiază distinct pe documentele de vânzare, iar valoarea acesteia se afişează la loc vizibil la punctul de vânzare/desfacere, în vederea informării consumatorilor finali. Sunt exceptate de la plata ecotaxei pungile de uz casnic introduse pe piaţa naţională de către operatorii economici, aceştia având obligaţia să le inscripţioneze individual cu sintagma «pungi de uz casnic»; este interzisă comercializarea pungilor de uz casnic ca ambalaje la punctul de vânzare/desfacere;
r)[textul din Art. 9, alin. (1), litera R. din capitolul III a fost abrogat la 02-iul-2019 de Art. I, punctul 7. din Ordonanta urgenta 50/2019]
s)o taxă de 0,3 lei/kg, aplicată o singură dată cantităţilor de uleiuri, pe bază minerală, semisintetice, sintetice, cu sau fără adaosuri, datorată de către operatorii economici care introduc pe piaţa naţională astfel de produse. Taxa se evidenţiază distinct pe documentele de vânzare.
ş)sumele încasate ca urmare a aplicării penalităţii de 100 euro, echivalentă în lei la cursul de schimb leu/euro al Băncii Naţionale a României valabil la data de 1 octombrie a anului respectiv, pentru fiecare tonă de dioxid de carbon echivalent emisă, plătită de către operatorul instalaţiilor staţionare sau operatorul de aeronave sau operatorul din sectorul maritim care nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de seră corespunzătoare emisiilor de gaze cu efect de seră generate în anul anterior, penalitate care creşte anual în conformitate cu indicele european al preţurilor de consum, potrivit prevederilor legale în vigoare;
t)sumele rezultate din comercializarea surplusului de AAU-uri, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2010 privind valorificarea surplusului de unităţi ale cantităţii atribuite României prin Protocolul de la Kyoto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 145/2010;
ţ)suma reprezentând contravaloarea certificatelor verzi neachiziţionate, achitată conform prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
u)sumele virate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare, reprezentând contravaloarea în lei a sumelor obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;
v)o contribuţie de 2 lei/kg, datorată de către: operatorii economici autorizaţi pentru implementarea răspunderii extinse a producătorului în domeniul ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor anuale, stabilite în anexa nr. 3, şi cantităţile care intră în instalaţii de valorificare/reciclare, şi persoane juridice legal constituite, autorizate pentru preluarea responsabilităţii pentru gestionarea deşeurilor de anvelope uzate, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile corespunzătoare obiectivelor anuale de gestionare a deşeurilor de anvelope uzate şi cantităţile efectiv gestionate;
v1)[textul din Art. 9, alin. (1), litera V^1. din capitolul III a fost abrogat la 01-ian-2023 de Art. III din Ordonanta urgenta 125/2022]
w)o contribuţie în cuantumul prevăzut în anexa nr. 5, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională echipamente electrice şi electronice, astfel:
1.de la data de 1 ianuarie 2017 până la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenţa dintre cantităţile de echipamente electrice şi electronice declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului ca fiind introduse pe piaţa naţională;
2.de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de echipamente electrice şi electronice corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare, prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2015 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, şi cantităţile efectiv colectate;
x)o contribuţie de 4 lei/kg de baterii şi acumulatori portabili, datorată de operatorii economici care introduc pe piaţa naţională baterii şi acumulatori portabili, astfel:
1.de la data 1 ianuarie 2017 până la data de 31 decembrie 2019, pentru diferenţa dintre cantităţile de baterii şi acumulatori portabili declarate ca fiind introduse pe piaţa naţională şi cantităţile constatate de Administraţia Fondului ca fiind introduse pe piaţa naţională;
2.de la data de 1 ianuarie 2020, pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri de baterii şi acumulatori portabili corespunzătoare obligaţiilor anuale de colectare, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.132/2008 privind regimul bateriilor şi acumulatorilor şi al deşeurilor de baterii şi acumulatori, cu modificările şi completările ulterioare, şi cantităţile efectiv colectate;
y)o contribuţie în cuantumul prevăzut în anexa nr. 5, datorată de operatorii economici autorizaţi pentru preluarea obligaţiilor anuale de colectare a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, respectiv o contribuţie de 4 lei/kg de baterii şi acumulatori portabili, datorată de operatorii economici autorizaţi pentru preluarea obligaţiilor anuale de colectare a deşeurilor de baterii şi acumulatori portabili, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor anuale, stabilite de legislaţia în vigoare, şi cantităţile efectiv colectate în numele clienţilor pentru care au preluat obligaţiile;*) ATENŢIE! Potrivit Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 48/2017 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu prevederile art. 9 alin. (1) lit. y) intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2020.
z)o contribuţie datorată de către operatorii economici care introduc pe piaţă produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările ulterioare, calculată începând cu data de 1 ianuarie 2024 astfel:
1.pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din metal pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuţia este egală cu valoarea garanţiei prevăzute la art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;
2.pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil din sticlă şi/sau plastic, după caz, pentru care nu au fost îndeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contribuţia este egală cu valoarea dublă a garanţiei prevăzute la art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;
3.plata contribuţiilor prevăzute la pct. 1 şi 2 se efectuează în cazul neîndeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare pentru diferenţa dintre cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzătoare obiectivelor minime anuale de returnare prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare, şi cantităţile de ambalaje validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul sistemului de garanţie-returnare, conform art. 4 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările ulterioare;
4.fără a aduce atingere obligaţiilor de realizare a obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, contribuţiile prevăzute la pct. 1 şi 2 nu se datorează pentru perioada de implementare cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie a anului 2024;
5.în cazul neîndeplinirii obiectivelor minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, pentru anul 2024, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.074/2021, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul SGR depune, până la data de 31 ianuarie 2025, la autoritatea competentă pentru protecţia mediului programul prioritar de investiţii multianual pentru perioada 2025-2029 cu un buget anual de cel puţin 70 milioane lei, până la concurenţa valorii investiţiilor de 350 milioane lei, destinat creşterii eficienţei sistemului de garanţie-returnare;
6.programul prioritar de investiţii multianual prevăzut la pct. 5 se avizează de către Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 30 de zile de la data depunerii şi se aprobă, în termen de 30 de zile de la data avizării, prin hotărâre a Guvernului la iniţiativa Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
z1)contribuţia de 2 lei/kg prevăzută la lit. d), datorată de operatorii economici prevăzuţi la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru fiecare tip de material conţinut în ambalaje SGR, se plăteşte prin intermediul administratorului sistemului de garanţie-returnare, plata făcându-se pentru diferenţa dintre cantităţile de deşeuri corespunzătoare obiectivelor minime anuale privind valorificarea sau incinerarea în instalaţii de incinerare cu valorificare de energie şi, respectiv, reciclarea şi cantităţile care intră în instalaţii de valorificare/reciclare;
z2)aa) sumele încasate în urma închirierii bunurilor mobile sau imobile aflate în proprietatea sau în administrarea Administraţiei Fondului pentru Mediu, cu respectarea prevederilor legale.
z3)bb) sumele rezultate din aplicarea prevederilor art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru veniturile enumerate la lit. a).(2)Administraţia Fondului gestionează şi alte venituri aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (9)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (9)
- Decizia 161/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (1) lit. w) pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu
- Decizia 95/2021 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c) şi ale art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, în redactarea modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 31/2013, aprobată prin Legea nr. 384/2013
- Decizia 897/2020 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c) şi ale art. 11 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, în forma modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 31/2013, aprobată prin Legea nr. 384/2013
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (2664)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (2664)
- Sentinta nr. RJ 65gd28227/2025 din 20-nov-2025, Judecatoria Targu Mures, actiune in raspundere delictuala (Civil)
- Sentinta nr. RJ 84d99e758/2025 din 16-oct-2025, Tribunalul Bucuresti, infractiuni de evaziune fiscala (Legea 87/1994, Legea 241/2005) (Penal)
- Sentinta nr. RJ 284792ge6/2025 din 07-oct-2025, Judecatoria Targu Mures, pretentii (Civil)
Comentarii, monografii, reviste şi webinarii numărul de obiecte din listă: (3)
Articole numărul de obiecte din listă: (3)
- Contract de delegare a gestiunii activităţilor de colectare şi transport a deşeurilor. Acţiune în pretenţii formulată de unitatea administrativ-teritorială în temeiul Legii nr. 51/2006. Cale de atac
- Despre natura juridică a veniturilor fondului pentru mediu. Privire critică asupra Deciziei nr. 9 din 6 aprilie 2020 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept
- Taxa pentru ambalajele introduse pe piaţa românească şi neîndeplinirea obiectivelor de valorificare/reciclare