Art. 3. - autorităţi contractante - înseamnă, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă: - Ordonanță de urgență 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii
M.Of. 932
În vigoare Versiune de la: 20 Noiembrie 2025
Art. 3
10.contracte de achiziţie publică - contracte asimilate, potrivit legii, actelor administrative, care includ şi categoria contractelor sectoriale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu titlu oneros, încheiate în scris între una sau mai multe autorităţi contractante, pe de o parte, şi unul ori mai mulţi operatori economici, pe de altă parte, având ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă;
13.contracte de achiziţii publice de lucrări - contracte civile, având ca obiect fie execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia unor lucrări referitoare la una dintre activităţile menţionate în cap. 45 din CPV sau a unei lucrări, fie realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrări care să răspundă necesităţilor precizate de autoritatea contractantă. Prin lucrare se înţelege rezultatul unor lucrări de construcţii ori de inginerie civilă luate în ansamblu care este suficient prin el însuşi pentru a îndeplini o funcţie economică sau tehnică;
171.[textul din Art. 3, punctul 17^1. din capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
172.[textul din Art. 3, punctul 17^2. din capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
28.produse sensibile, lucrări sensibile şi servicii sensibile - produse, lucrări şi servicii destinate utilizării în scopuri de securitate, care implică, necesită şi/sau conţin informaţii clasificate;
În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1.acceptarea ofertei câştigătoare - comunicarea privind rezultatul procedurii de atribuire prin care autoritatea contractantă îşi manifestă acordul de a se angaja juridic în contractul de achiziţie publică ce va fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost desemnată câştigătoare;
2.achiziţii de natură civilă - contracte care nu intră sub incidenţa art. 1, care privesc achiziţiile de produse, lucrări sau servicii fără caracter militar în scopuri logistice şi care sunt încheiate în conformitate cu condiţiile menţionate la art. 26;
3.acord-cadru - înţelegerea scrisă intervenită între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul ori mai mulţi operatori economici, al cărei scop este stabilirea elementelor/condiţiilor esenţiale care vor guverna contractele de achiziţie publică ce urmează a fi atribuite într-o perioadă dată, în mod special în ceea ce priveşte preţurile şi, după caz, cantităţile avute în vedere;
4.autorităţi contractante - înseamnă, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă:
c)oricare asociere formată de una sau mai multe autorităţi contractante dintre cele prevăzute la lit. a), b), d) ori e);
d)oricare întreprindere publică ce desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la cap. I secţiunea a 4-a din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când aceasta atribuie contracte de achiziţie publică ori încheie acorduri-cadru destinate efectuării respectivelor activităţi;
e)oricare subiect de drept, altul decât cele prevăzute la lit. a)-d), care desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la cap. I secţiunea a 4-a din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în baza unui drept special ori exclusiv, astfel cum este acesta definit la pct. 16, acordat de o autoritate competentă, atunci când acesta atribuie contracte de achiziţie publică sau încheie acorduri-cadru destinate efectuării respectivelor activităţi;
a)oricare organism al statului - autoritate publică sau instituţie publică - care acţionează la nivel central ori local; structurile din compunerea acestor organisme în care se exercită calitatea de ordonator de credite şi care au stabilite, prin reglementări interne, competenţe în domeniul achiziţiilor publice sunt asimilate autorităţilor contractante;
b)oricare organism, altul decât unul dintre cele prevăzute la lit. a), cu personalitate juridică, care a fost înfiinţat pentru a satisface nevoi de interes general fără caracter comercial sau industrial şi care se află cel puţin în una dintre următoarele situaţii:
- este finanţat, în majoritate, de către o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), sau de către un alt organism de drept public;
- se află în subordinea ori este supus controlului unei autorităţi contractante, astfel cum este definită la lit. a), sau unui alt organism de drept public;
- în componenţa consiliului de administraţie/organului de conducere sau de supervizare, mai mult de jumătate din numărul membrilor acestuia sunt numiţi de către o autoritate contractantă, astfel cum este definită la lit. a), ori de către un alt organism de drept public;
c)oricare asociere formată de una sau mai multe autorităţi contractante dintre cele prevăzute la lit. a), b), d) ori e);
d)oricare întreprindere publică ce desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la cap. I secţiunea a 4-a din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, atunci când aceasta atribuie contracte de achiziţie publică ori încheie acorduri-cadru destinate efectuării respectivelor activităţi;
e)oricare subiect de drept, altul decât cele prevăzute la lit. a)-d), care desfăşoară una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la cap. I secţiunea a 4-a din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, în baza unui drept special ori exclusiv, astfel cum este acesta definit la pct. 16, acordat de o autoritate competentă, atunci când acesta atribuie contracte de achiziţie publică sau încheie acorduri-cadru destinate efectuării respectivelor activităţi;5.candidat - oricare operator economic care a depus candidatura în cazul unei proceduri de licitaţie restrânsă, negociere sau dialog competitiv;
6.candidatură - documentele prin care un candidat îşi demonstrează situaţia personală, capacitatea de exercitare a activităţii profesionale, situaţia economică şi financiară, capacitatea tehnică şi profesională, în vederea obţinerii invitaţiei de participare pentru depunerea ulterioară a ofertei, în cazul aplicării unei proceduri de licitaţie restrânsă, negociere sau dialog competitiv;
7.ciclu de viaţă - toate stadiile succesive în care se poate afla un produs, cum ar fi cele de cercetare şi dezvoltare, dezvoltare industrială, producţie, reparaţii, modernizare, modificare, întreţinere, logistică, instruire, testare, scoatere din uz şi eliminare;
8.contract - orice contract de achiziţie publică sau acord-cadru;
9.contractant - ofertantul care a devenit, în condiţiile legii, parte într-un contract de achiziţie publică;
10.contracte de achiziţie publică - contracte asimilate, potrivit legii, actelor administrative, care includ şi categoria contractelor sectoriale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (1) lit. k) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, cu titlu oneros, încheiate în scris între una sau mai multe autorităţi contractante, pe de o parte, şi unul ori mai mulţi operatori economici, pe de altă parte, având ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii, în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă;11.contracte de achiziţii publice de produse - contracte civile, altele decât contractele de lucrări şi de servicii, care au ca obiect furnizarea de produse, leasingul, închirierea sau cumpărarea lor în rate, cu ori fără opţiune de cumpărare.
Un contract care are ca obiect furnizarea de produse şi care cuprinde cu titlu accesoriu şi operaţiuni de montaj şi instalare se consideră contract de furnizare de produse;
12.contracte de achiziţii publice de servicii - contracte civile, altele decât contractele de lucrări şi contractele de furnizare de produse, care au ca obiect prestarea de servicii.
Un contract care are ca obiect atât produse, cât şi servicii se consideră contract de prestare de servicii în cazul în care valoarea serviciilor în cauză depăşeşte valoarea produselor cuprinse în contract.
Un contract care are ca obiect prestarea de servicii şi care include activităţi menţionate în cap. 45 din CPV, care au doar titlu accesoriu în raport cu obiectul principal al contractului, se consideră contract de prestare de servicii;
13.contracte de achiziţii publice de lucrări - contracte civile, având ca obiect fie execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia unor lucrări referitoare la una dintre activităţile menţionate în cap. 45 din CPV sau a unei lucrări, fie realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrări care să răspundă necesităţilor precizate de autoritatea contractantă. Prin lucrare se înţelege rezultatul unor lucrări de construcţii ori de inginerie civilă luate în ansamblu care este suficient prin el însuşi pentru a îndeplini o funcţie economică sau tehnică;14.criză - orice situaţie într-un stat membru sau într-o ţară terţă în care s-a produs un fapt prejudiciabil care depăşeşte în mod clar dimensiunea faptelor prejudiciabile din viaţa de zi cu zi şi care periclitează ori limitează în mod considerabil viaţa şi sănătatea oamenilor, care are un impact semnificativ asupra valorilor materiale sau care face necesare măsurile de aprovizionare a populaţiei cu produse de primă necesitate; se consideră, de asemenea, că s-a produs o criză atunci când apariţia unui astfel de fapt prejudiciabil este considerată iminentă; conflictele armate şi războaiele sunt considerate crize în sensul prezentei ordonanţe de urgenţă;
15.documentaţie de atribuire - documentaţia ce cuprinde toate informaţiile legate de obiectul contractului de achiziţie publică şi de procedura de atribuire a acestuia, inclusiv caietul de sarcini sau, după caz, documentaţia descriptivă;
16.drept special sau exclusiv-dreptul care rezultă din orice formă de autorizare acordată, conform prevederilor legale sau ca urmare a emiterii unor acte administrative, de o autoritate competentă şi care are ca efect rezervarea desfăşurării de activităţi în domeniul anumitor servicii publice numai de către una ori de către un număr limitat de persoane, afectând în mod substanţial posibilitatea altor persoane de a desfăşura o astfel de activitate;
17.fonduri publice - sume alocate din bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare;
171.[textul din Art. 3, punctul 17^1. din capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]
172.[textul din Art. 3, punctul 17^2. din capitolul I, sectiunea 3 a fost abrogat la 07-iul-2020 de Actul din Decizia 221/2020]18.informaţii clasificate - orice informaţii sau materiale, indiferent de forma, natura ori modul de transmitere a acestora, cărora li s-a atribuit un anumit nivel de clasificare de securitate sau de protecţie şi care, în interesul securităţii naţionale şi în conformitate cu legislaţia şi cu actele administrative în vigoare pe plan naţional, necesită protecţie împotriva oricărei însuşiri ilegale, distrugeri, sustrageri, divulgări, pierderi sau împotriva accesului persoanelor neautorizate sau a oricărui alt tip de prejudiciu;
19.întreprindere publică - persoana juridică ce desfăşoară activităţi economice şi asupra căreia se exercită direct sau indirect, ca urmare a unor drepturi de proprietate, a participaţiilor financiare ori a regulilor specifice prevăzute în actul de înfiinţare a întreprinderii respective, influenţa dominantă a unei autorităţi contractante, astfel cum este definită aceasta la pct. 4 lit. a), b) şi c).
Prezumţia de exercitare a influenţei dominante se aplică în orice situaţie în care, în raport cu o astfel de persoană, una sau mai multe autorităţi contractante definite conform pct. 4 lit. a), b) şi c) se află, direct ori indirect, în cel puţin unul dintre următoarele cazuri:
a)deţin majoritatea capitalului subscris;
b)deţin controlul majorităţii voturilor în organul de conducere, cum ar fi adunarea generală;
c)pot numi în componenţa consiliului de administraţie, a organului de conducere sau de supervizare mai mult de jumătate din numărul membrilor acestuia;
20.întreprindere afiliată - orice întreprindere asupra căreia operatorul economic poate exercita, în mod direct ori indirect, o influenţă dominantă sau orice întreprindere care poate exercita o influenţă dominantă asupra operatorului economic ori care, ca şi operatorul economic, face obiectul influenţei dominante a altei întreprinderi din punctul de vedere al proprietăţii, al participării financiare sau al normelor care o guvernează. Influenţa unei întreprinderi asupra altei întreprinderi este considerată dominantă, în mod direct ori indirect, în cazul în care:
a)deţine majoritatea capitalului subscris al întreprinderii;
b)dispune de majoritatea voturilor aferente acţiunilor emise de întreprindere; sau
c)poate desemna mai mult de jumătate din membrii organismului de administrare, de conducere sau de control al întreprinderii;
21.licitaţie electronică - un proces repetitiv care implică un dispozitiv electronic pentru prezentarea noilor preţuri, revăzute în sens descrescător, şi/sau a noilor valori privind anumite elemente ale ofertelor, care apar după o evaluare iniţială completă a ofertelor, permiţând clasificarea lor prin metode de evaluare automată. Nu pot face obiectul licitaţiei electronice contractele de prestare de servicii şi de execuţie de lucrări care au drept obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări;
22.mijloc electronic - un mijloc care utilizează echipamente electronice de prelucrare, inclusiv compresia digitală, şi stocare a datelor, care sunt difuzate, transmise şi recepţionate prin cablu, prin radio, prin mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
23.ofertant - orice operator economic care a depus ofertă în termenul de depunere a ofertelor, în cadrul unei proceduri de atribuire;
24.ofertă - actul juridic prin care operatorul economic îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie publică; oferta cuprinde propunerea financiară şi propunerea tehnică;
25.operator economic - oricare furnizor de produse, prestator de servicii ori executant de lucrări - persoană fizică/juridică, de drept public sau privat, ori grup de astfel de persoane cu activitate în domeniul care oferă în mod licit pe piaţă produse, servicii şi/sau execuţie de lucrări;
26.operatorul sistemului electronic de achiziţii publice - persoană juridică de drept public care asigură autorităţilor contractante suportul tehnic destinat aplicării, prin mijloace electronice, a procedurilor de atribuire;
27.procedură de atribuire - etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractantă şi de către candidaţi/ofertanţi pentru ca acordul părţilor privind angajarea în contractul de achiziţie publică să fie considerat valabil. Procedurile de atribuire sunt: licitaţia restrânsă, dialogul competitiv, negocierea, cererea de oferte;
28.produse sensibile, lucrări sensibile şi servicii sensibile - produse, lucrări şi servicii destinate utilizării în scopuri de securitate, care implică, necesită şi/sau conţin informaţii clasificate;29.produse militare - echipamente proiectate sau adaptate în mod special pentru scopuri militare şi destinate utilizării în calitate de arme, muniţii ori material de război. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, produsele militare se referă, în special, la tipurile de produse incluse în lista de arme, muniţii şi material de război, adoptată de Consiliul Uniunii Europene prin Decizia nr. 255/58 din 15 aprilie 1958. Această listă include numai echipamente care sunt concepute, proiectate şi produse în scopuri militare specifice. Lista, care are un caracter general, trebuie interpretată într-un mod cât mai flexibil, de exemplu pe baza Listei comune de echipamente militare a Uniunii Europene, ţinând seama de faptul că tehnologia, politica de achiziţii şi cerinţele de ordin militar se află într-o continuă evoluţie, ceea ce conduce la apariţia unor noi tipuri de echipamente. În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, produsele militare se mai pot referi, de asemenea, la produsele care, deşi iniţial au fost concepute pentru a fi utilizate în scopuri civile, au fost mai târziu adaptate unor scopuri militare pentru a fi utilizate drept arme, muniţii sau material de război;
30.propunere financiară - parte a ofertei ce cuprinde informaţiile cu privire la preţ, tarif, alte condiţii financiare şi comerciale corespunzătoare satisfacerii cerinţelor solicitate prin documentaţia de atribuire;
31.propunere tehnică - parte a ofertei elaborată pe baza cerinţelor din caietul de sarcini sau, după caz, din documentaţia descriptivă;
32.sistemul electronic de achiziţii publice - SEAP - sistemul informatic de utilitate publică, accesibil prin internet la o adresă dedicată, utilizat inclusiv în scopul aplicării prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
33.subcontract - un contract cu titlu oneros, încheiat în scris între ofertantul desemnat câştigător pentru un contract şi unul sau mai mulţi operatori economici în scopul executării respectivului contract şi care are ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse ori prestarea de servicii;
34.termenii "scris(ă)" sau "înscris" - orice ansamblu de cuvinte ori de cifre care poate fi citit, reprodus şi comunicat ulterior. Ansamblul poate include informaţii transmise şi stocate prin mijloace electronice;
35.TUE - Tratatul privind Uniunea Europeană;
36.TFUE - Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
37.unitate de achiziţii centralizată - o autoritate contractantă, astfel cum este definită la pct. 4 lit. a), b) şi c), sau un organism public european care:
a)achiziţionează produse şi/sau servicii destinate autorităţilor contractante; sau
b)atribuie contracte de achiziţii publice ori încheie acorduri-cadru de achiziţii de lucrări, de produse sau de servicii destinate autorităţilor contractante;
38.vocabularul comun privind achiziţiile - Common Procurement Vocabulary - denumit în continuare CPV, desemnează nomenclatura de referinţă aplicabilă contractelor atribuite de autorităţi/entităţi contractante, adoptată prin Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun al achiziţiilor publice (CPV), (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 340 din 16 decembrie 2002, pag. 1), cu modificările ulterioare, asigurând corespondenţa cu alte nomenclatoare existente;
39.zile - zilele calendaristice, în afara cazului în care se prevede expres că sunt zile lucrătoare. Termenul exprimat în zile începe să curgă de la începutul primei ore a primei zile a termenului şi se încheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului; ziua în cursul căreia a avut loc un eveniment sau s-a realizat un act al autorităţii contractante nu este luată în calculul termenului. Dacă ultima zi a unui termen exprimat altfel decât în ore este o zi de sărbătoare legală, o duminică sau o sâmbătă, termenul se încheie la expirarea ultimei ore a următoarei zile lucrătoare.
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Repertoar numărul de obiecte din listă: (1)
Răspunsuri Achiziţii Publice numărul de obiecte din listă: (1)
Acte numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (1)
Jurisprudenţă numărul de obiecte din listă: (24)
Hotarari judecătoresti numărul de obiecte din listă: (24)
- Sentinta nr. RJ 62399g285/2023 din 11-apr-2023, Tribunalul Arges, pretentii (Civil)
- Sentinta nr. RJ ee3e4e778/2023 din 03-apr-2023, Curtea de Apel Bucuresti, conflict de competenta (Contencios administrativ si fiscal)
- Sentinta nr. RJ g86dgg766/2023 din 21-mar-2023, Tribunalul Caras Severin, litigiu privind achizitiile publice (Contencios administrativ si fiscal)