Capitolul iii - Accesul la piaţa transportului rutier - Ordonanta 27/2011 privind transporturile rutiere

M.Of. 625

În vigoare
Versiune de la: 5 Decembrie 2024
CAPITOLUL III:Accesul la piaţa transportului rutier
SECŢIUNEA 1:Transportul rutier contra cost
Art. 23
Accesul la piaţa transportului rutier contra cost de mărfuri şi persoane se face liber şi nediscriminatoriu, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, calitatea serviciilor de transport, interesul publicului călător şi siguranţa rutieră fiind prioritare.
Art. 24
(1)Transportul rutier contra cost de mărfuri şi persoane se efectuează de către operatorii de transport rutier în baza licenţei comunitare numai cu autovehicule la bordul cărora există, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, documentul de transport, precum şi celelalte documente specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin reglementările în vigoare.
(2)Licenţa comunitară este eliberată de autoritatea competentă cu o valabilitate de 10 ani şi se păstrează la sediul întreprinderii.
(3)Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licenţei comunitare eliberate de autoritatea competenta este de minimum un an, fără a depăşi perioada de valabilitate a licenţei comunitare.
(4)Copiile conforme ale licenţei comunitare nu sunt transmisibile şi sunt personalizate de către emitent cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
(5)Modalitatea de eliberare a licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia se stabileşte de către autoritatea competentă prin norme.
(6)Transporturile prevăzute la art. 111 se efectuează în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.

Art. 25
(1)Transportul rutier naţional contra cost se poate efectua numai cu vehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2)Transportul rutier internaţional contra cost se poate efectua numai cu autovehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe.
(3)Transportul rutier contra cost se poate efectua în afara spaţiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar în condiţiile în care semiremorca/remorca este înmatriculată în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care Uniunea Europeană sau România este parte, după caz.

(4)În cazul efectuării transportului rutier internaţional contra cost, operatorii de transport rutier români utilizează autovehicule conduse de cetăţeni români, de cetăţeni ai Uniunii Europene sau de cetăţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajaţi sau puşi la dispoziţia acestora, titulari ai unui certificat de competenţă profesională obţinut în condiţiile prevăzute de reglementările naţionale şi ale Uniunii Europene.
(5)În cazul efectuării transportului rutier naţional contra cost, operatorii de transport rutier români utilizează autovehicule conduse de cetăţeni români, de cetăţeni ai Uniunii Europene sau de cetăţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajaţi ai acestora, titulari ai unui certificat de competenţă profesională obţinut în condiţiile prevăzute de reglementările naţionale şi ale Uniunii Europene.
Art. 251
(1)Prin derogare de la prevederile art. 25 alin. (1) şi (2), transportul rutier naţional contra cost de mărfuri şi transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se pot efectua de către operatorii de transport rutier români şi cu vehicule închiriate, înmatriculate sau puse în circulaţie în conformitate cu legislaţia altui stat membru din Uniunea Europeană, în aceleaşi condiţii ca în cazul vehiculelor deţinute în proprietate, cu respectarea următoarelor condiţii:
a)vehiculul închiriat să fie înmatriculat sau pus în circulaţie în conformitate cu legislaţia oricărui stat membru din Uniunea Europeană şi, după caz, să fie utilizat în conformitate cu regulamentele (CE) nr. 1.071/2009 şi (CE) nr. 1.072/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului;
b)contractul să se refere numai la închirierea unui vehicul fără conducător auto şi să nu fie însoţit de un contract de servicii încheiat cu acelaşi operator de transport rutier care să cuprindă conducători auto sau personal de însoţire;
c)vehiculul închiriat să fie în mod exclusiv la dispoziţia operatorului de transport rutier care îl utilizează pe durata contractului de închiriere;
d)vehiculul închiriat să fie condus de personalul operatorului de transport rutier care îl utilizează;
e)vehiculul închiriat să deţină copie conformă a licenţei comunitare eliberate de autoritatea competentă, cu valabilitate pe durata contractului de închiriere, prin derogare de la prevederile art. 24 alin. (3).
În sensul prezentului articol, prin vehicul închiriat se înţelege orice autovehicul, remorcă, semiremorcă sau combinaţie de vehicule destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri care, în schimbul unei plăţi şi pentru o perioadă determinată, este pusă la dispoziţia unui operator de transport rutier care efectuează transport rutier de mărfuri contra cost, în temeiul unui contract cu întreprinderea care pune la dispoziţie autovehiculul, remorca, semiremorca sau combinaţia de vehicule.
(2)Dovada respectării condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a)-e) se face prin:
a)prezentarea de către conducătorul auto al vehiculului închiriat, pe suport hârtie sau în format electronic, a contractului de închiriere sau a unui extras din respectivul contract, certificat pentru conformitate, care să menţioneze în special numele locatorului, numele locatarului, data şi durata contractului şi datele de identificare a vehiculului, şi a copiei conforme a licenţei comunitare pentru vehiculul închiriat, în original, copia conformă trebuind să existe în original la bordul vehiculului;
b)conducătorul auto al vehiculului închiriat este angajat al operatorului de transport rutier care utilizează respectivul vehicul.
(3)Utilizarea de către acelaşi operator de transport rutier român a vehiculului închiriat, înmatriculat sau pus în circulaţie în alt stat membru din Uniunea Europeană este permisă pentru o perioadă de maximum două luni consecutive într-un an calendaristic dat.
(4)În cazul prevăzut la alin. (3), durata contractului de închiriere nu trebuie să depăşească perioada de două luni.
(5)Numărul maxim permis de vehicule închiriate, înmatriculate sau puse în circulaţie în conformitate cu legislaţia altui stat membru din Uniunea Europeană, care pot fi utilizate de către un operator de transport rutier român, este de 25% din parcul de vehicule de marfă deţinut cu orice titlu de acesta, în temeiul art. 5 alin. (1) lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, calculat la data la care operatorul de transport rutier începe să utilizeze vehiculul închiriat.
(6)În cazul unui operator de transport rutier care deţine un parc auto cu un număr de vehicule mai mare de unu şi mai mic de patru, acestuia i se permite să utilizeze cel puţin un astfel de vehicul.
(7)Numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat, înmatriculat sau pus în circulaţie în conformitate cu legislaţia unui alt stat membru din Uniunea Europeană, utilizat de o întreprindere care efectuează transport rutier contra cost de mărfuri, este introdus în registrul electronic naţional al operatorilor de transport rutier.
(8)Prelucrarea datelor privind numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat respectă cerinţele privind informaţiile menţionate la art. 16 alin. (2) lit. g) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, astfel cum se specifică la art. 16 alin. (2) al treilea şi al cincilea paragraf, precum şi la art. 16 alin. (3) şi (4) din regulamentul respectiv.
(9)Datele privind numărul de înmatriculare al vehiculului închiriat sunt accesibile autorităţilor competente în timpul controalelor în trafic.
(10)În scopul facilitării punerii în aplicare a dispoziţiilor prezentului articol şi pentru asigurarea asistenţei rapide în relaţia cu autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene se desemnează Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. ca punct naţional responsabil cu schimbul de informaţii cu respectivele autorităţi.
(11)Schimbul de informaţii menţionat la alin. (10) se realizează prin intermediul Registrului european al întreprinderilor de transport rutier, astfel cum se specifică în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2016/480 al Comisiei.
(12)Informaţiile furnizate Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. de către autorităţile competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene sunt utilizate numai în scopurile pentru care au fost solicitate, iar prelucrarea datelor cu caracter personal se efectuează numai în scopul respectării dispoziţiilor prezentului articol şi respectă Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului.
(13)Cooperarea şi asistenţa administrativă reciprocă se furnizează de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. autorităţilor competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene cu titlu gratuit.
(14)O solicitare de informaţii nu împiedică autorităţile competente să ia măsuri în conformitate cu dreptul Uniunii şi cu legislaţia naţională aplicabilă pentru a investiga şi a preveni presupusele încălcări ale normelor stabilite în prezentul articol.

Art. 26
Operatorii de transport rutier pot efectua transport rutier în cont propriu pe baza licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia, fără a deţine certificat de transport în cont propriu.
Art. 27
(1)Operaţiunile de transport rutier de mărfuri contra cost în regim de cabotaj se efectuează în conformitate cu prevederile art. 8 şi 9 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009.
(2)Prevederile art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 se aplică şi în cazul segmentelor rutiere iniţiale sau finale efectuate pe teritoriul României de operatorii de transport rutier de mărfuri nerezidenţi, în cadrul unor operaţiuni de transport combinat între România şi un alt stat membru al Uniunii Europene.
(3)Operatorii de transport rutier de mărfuri nerezidenţi nu pot să efectueze pe teritoriul României operaţiuni de cabotaj cu acelaşi vehicul sau, în cazul unei combinaţii cuplate de vehicule, cu autovehiculul aceluiaşi vehicul, pentru o perioadă de patru zile ulterioară încheierii operaţiunii de cabotaj din România.
(4)Se consideră că operaţiunile de cabotaj efectuate în România de către un operator de transport rutier de mărfuri nerezident respectă prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 şi ale prezentei ordonanţe numai dacă operatorul de transport rutier de mărfuri care le efectuează poate prezenta dovezi clare privind transportul internaţional care a precedat respectivele operaţiuni de cabotaj, precum şi privind fiecare operaţiune ulterioară de cabotaj efectuată. În cazul în care vehiculul s-a aflat pe teritoriul României în perioada de patru zile precedentă transportului internaţional, operatorul de transport rutier de mărfuri nerezident prezintă dovezi clare şi cu privire la toate operaţiunile care au fost desfăşurate în perioada respectivă.
(5)Dovezile prevăzute la alin. (4) se prezintă sau se transmit inspectorilor din cadrul I.S.C.T.R., la cerere şi pe durata controlului în trafic. Acestea pot fi prezentate sau transmise electronic, utilizându-se un format structurat modificabil care poate fi folosit direct de computere pentru stocare sau procesare, cum ar fi scrisoarea electronică de trăsură (e-CMR) în temeiul Protocolului adiţional de la Geneva la Convenţia privind Contractul de transport internaţional rutier de mărfuri (CMR) cu privire la scrisoarea electronică de trăsură din 20 februarie 2008, la care România a aderat prin Legea nr. 29/2019 pentru aderarea României la Protocolul adiţional privind scrisoarea electronică de însoţire, adoptat la Geneva la 20 februarie 2008, la Convenţia referitoare la contractul de transport rutier internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), încheiată la Geneva la 19 mai 1956. În cursul controlului în trafic, conducătorul auto are permisiunea de a contacta sediul central, managerul de transport sau orice altă persoană sau entitate pentru a furniza, înainte de terminarea controlului în trafic, oricare dintre dovezile prevăzute la alin. (4).

Art. 28
Operaţiunile de transport rutier de persoane contra cost în regim de cabotaj se efectuează în conformitate cu prevederile art. 14-17 din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009.
Art. 29
Operaţiunile de transport rutier de mărfuri contra cost în regim de cabotaj efectuate de către operatorii de transport rutier din ţările din afara Uniunii Europene sunt interzise dacă acordurile şi convenţiile bilaterale sau internaţionale din domeniul transporturilor rutiere la care Uniunea Europeană sau România este parte nu prevăd altfel.

Art. 30
Autoritatea competentă desemnează prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii punctul naţional de contact responsabil de schimbul de informaţii cu celelalte state membre ale Uniunii Europene privind aplicarea Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, şi de luarea măsurilor necesare pentru interconectarea şi accesibilitatea la nivelul Uniunii Europene a registrelor electronice naţionale, precum şi instituţia responsabilă cu întocmirea şi transmiterea raportului prevăzut la art. 26 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
SUBSECŢIUNEA 1:1.1. Transportul rutier contra cost de mărfuri
Art. 31
Transportul rutier naţional contra cost de mărfuri se efectuează conform prevederilor prezentei ordonanţe, precum şi ale celorlalte reglementări ale Uniunii Europene şi naţionale în domeniu.
Art. 32
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009, celorlalte reglementări ale Uniunii Europene şi naţionale în domeniu, precum şi prezentei ordonanţe.
(2)Transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România şi statele din afara Uniunii Europene se efectuează conform prevederilor prezentei ordonanţe, ale normelor metodologice de punere în aplicare a acesteia, precum şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România sau, după caz, Uniunea Europeană este parte.

Art. 33
Autoritatea competentă va stabili prin norme criteriile şi modul de fixare a încărcăturii, precum şi modalitatea de verificare a respectării acestora.
SUBSECŢIUNEA 2:1.2. Transport rutier contra cost de persoane
SUBSECŢIUNEA 21:1.2.1. Transportul rutier naţional contra cost de persoane
Art. 34
Transportul rutier contra cost de persoane se efectuează de către operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, precum şi licenţa de traseu însoţită de graficul de circulaţie sau documentul de transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
Art. 35
(1)Transportul rutier contra cost de persoane cu autobuze se poate realiza prin:
a)servicii regulate;
b)servicii regulate speciale;
c)servicii ocazionale.
(2)
[textul din Art. 35, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 2^1 a fost abrogat la 18-iul-2014 de Art. 1, punctul 6. din Legea 109/2014]
Art. 36
(1)Serviciile regulate interjudeţene pe un traseu naţional se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în baza licenţelor de traseu eliberate de autoritatea competentă.
(2)Capetele de traseu aferente curselor interjudeţene solicitate vor fi amplasate numai în autogări care deţin licenţă valabilă pentru activităţi conexe transportului rutier, şi anume activităţi desfăşurate de autogară sau, în cazul în care în respectivele localităţi nu există autogări sau capacitatea acestora nu este suficientă pentru a acoperi toate cererile, în staţiile publice stabilite de autoritatea administraţiei publice locale.
(3)Licenţa de traseu pentru serviciile regulate interjudeţene este valabilă numai dacă transportul este efectuat la orele şi în zilele prevăzute în graficul de circulaţie anexă la aceasta.
(4)Licenţa de traseu prevăzută la alin. (3) se eliberează pentru o cursă.
(5)Licenţa de traseu prevăzută la alin. (3) se eliberează fiecărui operator de transport solicitant inclusiv în cazul în care graficul de circulaţie este identic.
(6)În cazul serviciilor regulate interjudeţene, perioada de valabilitate maximă a licenţei de traseu este de 3 ani. Valabilitatea acesteia poate fi stabilită pentru o perioadă mai scurtă la cererea solicitantului sau în cazul în care este necesară respectarea condiţiei de vechime a autovehiculului, prevăzută la art. 421 alin. (2).
(7)Licenţa de traseu prevăzută la alin. (3) este eliberată operatorului de transport, nefiind transmisibilă.
(8)În cazul serviciilor regulate speciale interjudeţene, perioada de valabilitate a licenţei de traseu nu poate să depăşească perioada prevăzută în contractul încheiat de operatorul de transport cu beneficiarul transportului.
(9)Licenţa de traseu pentru servicii regulate speciale interjudeţene este eliberată operatorului de transport care a încheiat contractul cu beneficiarul transportului.

Art. 361
Operatorii economici care efectuează activităţi conexe transportului rutier - activităţi desfăşurate de autogări au obligaţia să permită în mod nediscriminatoriu accesul operatorilor de transport rutier la serviciile oferite de autogară şi fără a condiţiona încheierea contractelor de acces în autogară de efectuarea unor servicii suplimentare sau pe care operatorul de transport rutier nu le solicită.
Art. 362
Operatorul de transport rutier deţinător de licenţe de traseu pentru servicii regulate interjudeţene poate utiliza autovehicule suplimentare pentru rezolvarea situaţiilor excepţionale sau temporare ocazionate de preluarea fluxului de călători pe cursa respectivă. Astfel de vehicule suplimentare pot fi utilizate numai cu respectarea condiţiilor cumulative prevăzute la art. 421 alin. (2) şi cu deţinerea la bordul autovehiculului a următoarelor documente:
a)copie a licenţei de traseu eliberată pentru respectiva cursă interjudeţeană însoţită de copia graficului de circulaţie;
b)copia conformă a autovehiculului suplimentar deţinut de operatorul serviciului regulat interjudeţean.
Art. 363
(1)În cazul în care titularul licenţei de traseu renunţă la efectuarea unei curse înainte de expirarea valabilităţii acesteia are obligaţia notificării autorităţii competente cu 30 de zile înainte de încetarea efectuării cursei respective.
(2)În situaţia prevăzută la alin. (1), titularul are obligaţia de a comunica utilizatorilor, cu 30 de zile înainte de renunţare, prin orice mijloace de publicitate, intenţia de renunţare.

Art. 37
Prin reţeaua de mobilitate rutieră naţională se ţine evidenţa curselor/traseelor, a graficelor de circulaţie, a numărului autovehiculelor necesare efectuării curselor/traseelor şi rezervelor acestora, a curselor la care operatorii de transport au notificat intenţia de renunţare, a curselor în cazul cărora a fost aplicată măsura retragerii licenţei de traseu, a capacităţii de transport, precum şi a zilelor/perioadelor de efectuare a curselor, precum şi a autogărilor care deţin licenţă valabilă pentru activităţi conexe transportului rutier, şi anume activităţi desfăşurate de autogară.

Art. 371
În cazul retragerii licenţei de traseu, renunţării la licenţa de traseu sau nerespectării obligaţiilor prevăzute la art. 363, operatorul de transport nu mai poate solicita o nouă licenţă de traseu pentru acelaşi traseu pe o perioadă de un an.

Art. 38
Serviciul regulat de transport rutier naţional de persoane contra cost se efectuează cu autobuze, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă prin norme.
Art. 39
La efectuarea transportului rutier judeţean, interjudeţean sau internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate se interzice transportul mai multor persoane decât numărul de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
Art. 40
(1)[textul din Art. 40, alin. (1) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 2^1 a fost abrogat la 20-iul-2019 de Art. I din Legea 136/2019]
(2)[textul din Art. 40, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 2^1 a fost abrogat la 20-iul-2019 de Art. I din Legea 136/2019]
(3)Persoanele care, conform legii, beneficiază de facilităţi la transportul rutier naţional au obligaţia de a utiliza legitimaţie de transport de tip cârd atât la urcarea, cât şi la coborârea acestora în/din autovehicul.
(4)[textul din Art. 40, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 2^1 a fost abrogat la 20-iul-2019 de Art. I din Legea 136/2019]
Art. 41
(1)Serviciile regulate de transport de persoane se execută pe bază de legitimaţii de călătorie individuale, care sunt documente cu regim special, respectiv bilete, abonamente şi legitimaţii speciale.
(2)Legitimaţiile speciale de călătorie sunt acordate în condiţiile legii.
(3)Modelul biletelor, abonamentelor şi legitimaţiilor speciale se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea Ministerului Transporturilor.

(4)Transportul copiilor sub 5 ani se realizează gratuit, în condiţiile în care aceştia nu ocupă locuri separate.
(5)Transportul rutier în trafic judeţean/interjudeţean al elevilor prevăzuţi la art. 84 alin. (1)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează cu autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute de către unităţile de învăţământ, autorităţile administraţiei publice locale şi/sau operatorii de transport rutier, după caz, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 42
Autoritatea competentă stabileşte prin norme:
a)condiţiile pentru efectuarea serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale şi a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane;
b)modul de întocmire şi aprobare a programelor de transport;
b1)modul de implementare şi utilizare a reţelei de mobilitate rutieră naţională;

c)[textul din Art. 42, litera C. din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 2^1 a fost abrogat la 05-dec-2024 de Art. I, punctul 9. din Ordonanta urgenta 141/2024]
d)modelul licenţei de traseu şi al graficului de circulaţie;
e)obligaţiile operatorilor de transport rutier în cazul efectuării serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale şi a serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane;
f)condiţiile de efectuare a operaţiunilor de cabotaj în cazul transportului contra cost de persoane.
Art. 421
(1)După implementarea reţelei de mobilitate rutieră naţională, cererile pentru eliberarea licenţelor de traseu vor fi analizate în ordinea depunerii lor în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională, iar licenţele de traseu se vor elibera tuturor operatorilor de transport indiferent de graficul de circulaţie propus de către aceştia.
(2)Autobuzele nominalizate de operatorii de transport rutier trebuie să deţină copie conformă a licenţei comunitare în termen de valabilitate, să fie clasificate pe categorii, să fie dotate cu instalaţie de aer condiţionat, să fie deţinute în proprietate, în baza unui contract de vânzare în rate, de închiriere sau de leasing, respectiv să nu aibă o vechime mai mare de 9 ani la data nominalizării acestora în platforma informatică care gestionează reţeaua de mobilitate rutieră naţională în vederea eliberării licenţei de traseu.
(3)Licenţa de traseu solicitată în vederea efectuării unei curse prin servicii regulate interjudeţene se va elibera tuturor operatorilor de transport, în ordinea acceptării cererilor acestora pe platforma informatică, indiferent de graficul de circulaţie propus de către aceştia.
(4)Perioada pentru care urmează să fie eliberată licenţa de traseu se calculează în funcţie de anul fabricaţiei autobuzului, fără a depăşi valabilitatea prevăzută la art. 36 alin. (6).
(5)Tariful de călătorie în cazul unei curse prin servicii regulate interjudeţene se stabileşte liber, transparent şi nediscriminatoriu pe piaţa liberă, în funcţie de cerere şi ofertă.

Art. 43
(1)Serviciile ocazionale contra cost de transport rutier de persoane se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport eliberat de autoritatea competentă.
(2)Modul de eliberare, precum şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească operatorii de transport în vederea obţinerii documentului de transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentă.
SUBSECŢIUNEA 22:1.2.2. Transportul rutier internaţional contra cost de persoane
Art. 44
(1)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane între România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează pe baza prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, a celorlalte reglementări ale Uniunii Europene în domeniu, precum şi a prezentei ordonanţe.
(2)Transportul rutier internaţional contra cost de persoane între România şi statele din afara Uniunii Europene se efectuează pe baza prevederilor prezentei ordonanţe şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România sau, după caz, Uniunea Europeană este parte.

(3)Serviciile regulate şi serviciile regulate speciale contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu internaţional între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează de către operatorii de transport rutier numai pe baza autorizaţiilor de transport internaţional şi a graficului de circulaţie conţinut în acestea, eliberate de autorităţile competente ale statelor unde sunt situate capetele de traseu, precum şi a autorizaţiilor de transport internaţional eliberate de autorităţile competente ale statelor tranzitate, după caz.
(4)Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu internaţional între România şi un stat din afara Uniunii Europene se pot efectua şi de către mai mulţi operatori de transport rutier români, în comun, conform autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea competentă.
(5)În cazul efectuării transportului rutier internaţional de persoane între România şi un stat membru al Uniunii Europene, cu tranzitarea unui stat din afara Uniunii Europene, transportul se efectuează pe baza prevederilor legislaţiei Uniunii Europene, ale acordurilor şi convenţiilor la care România şi statul tranzitat sunt părţi.
(6)În cazul efectuării transportului rutier internaţional de persoane între un stat membru al Uniunii Europene şi un stat din afara Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului României, transportul se efectuează pe baza prevederilor acordurilor şi convenţiilor la care România şi statul din afara Uniunii Europene, respectiv România şi statul din Uniunea Europeană sunt părţi.
(7)În cazul efectuării transportului rutier internaţional de persoane între două state din afara Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului României, transportul se efectuează pe baza prevederilor acordurilor şi convenţiilor la care România şi cele două state sunt părţi.
(8)Modul de eliberare, precum şi condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească operatorii de transport în vederea obţinerii documentului de transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentă.
Art. 45
(1)Transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale contra cost cu autocarul şi autobuzul între România şi un alt stat membru al Uniunii Europene se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1073/2009.
(2)Transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează numai în condiţiile respectării prevederilor Acordului privind transportul internaţional ocazional de călători cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, ratificat prin Legea nr. 439/2002, pe baza documentelor prevăzute în respectivul acord, eliberate de autoritatea competentă.
(3)Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS, transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale contra cost se efectuează numai pe baza documentului de transport convenit între autoritatea competentă şi autorităţile competente din statele pe teritoriul cărora se derulează transportul.
Art. 46
În cadrul transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate efectuat de către operatorul de transport rutier român pe baza autorizaţiei de transport internaţional este interzisă îmbarcarea persoanelor în vederea transportului acestora între două localităţi de pe teritoriul României, ca serviciu internaţional de transport persoane.
Art. 461
Măsurile de aplicare a dispoziţiilor privind detaşarea conducătorilor auto, prevăzute în anexa nr. 31 partea A la secţiunea 2 din Acordul comercial şi de cooperare între Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte, denumit în continuare Acordul UE-UK, încălcările cu caracter contravenţional ale acestor dispoziţii, precum şi sancţiunile contravenţionale aplicabile în cazul constatării încălcărilor se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

SECŢIUNEA 2:Transportul rutier în cont propriu
Art. 47
Transportul rutier în cont propriu se efectuează de către întreprinderile de transport rutier în cont propriu pe baza certificatului de transport în cont propriu numai cu vehicule rutiere la bordul cărora se află, pe toată durata transportului, o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu, documentul din care să rezulte faptul că transportul efectuat este în cont propriu, precum şi documentele specifice acestui tip de transport, stabilite prin reglementările în vigoare.
Art. 48
(1)Certificatul de transport în cont propriu se eliberează întreprinderii de transport rutier în cont propriu de către autoritatea competentă, având o valabilitate de 10 ani, şi se păstrează la sediul acesteia.
(2)Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere deţinute de întreprinderea de transport rutier în cont propriu în condiţiile prezentei ordonanţe şi utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu, autoritatea competentă eliberează, ia cerere, copii conforme ale certificatului de transport în cont propriu cu valabilitate de minimum un an, fără a depăşi perioada de valabilitate a certificatului de transport în cont propriu.
(3)Copiile conforme ale certificatului de transport în cont propriu nu sunt transmisibile şi sunt personalizate de către emitent cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
(4)Modalitatea de eliberare a certificatului de transport în cont propriu şi a copiilor conforme ale acestuia se stabileşte de către autoritatea competentă prin norme.
Art. 49
(1)Operaţiunile de transport rutier naţional în cont propriu se pot efectua numai cu vehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe, cu excepţia operaţiunilor de transport efectuate conform prevederilor art. 51.
(2)Operaţiunile de transport rutier în cont propriu se pot efectua în afara spaţiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar în condiţiile în care semiremorca/remorca este înmatriculată în conformitate cu prevederile acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(3)Întreprinderile de transport rutier în cont propriu utilizează autovehicule conduse de cetăţeni români, de cetăţeni ai Uniunii Europene sau de cetăţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajaţi ai acestora.
Art. 50
Transportul rutier internaţional în cont propriu de persoane între România şi un stat din afara Uniunii Europene se poate efectua numai pe baza documentului de transport eliberat şi convenit de autoritatea competentă cu autorităţile competente din statele pe teritoriul cărora se derulează transportul.
Art. 51
(1)În cazul unei operaţiuni de transport combinat, dacă transportul de pe segmentul rutier iniţial este efectuat în cont propriu de o întreprindere în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea la destinaţie a mărfurilor se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă întreprinderea căreia îi sunt destinate mărfurile deţine şi utilizează autovehicule conform prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, chiar dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de întreprinderea expeditoare care a efectuat transportul pe segmentul rutier iniţial.
(2)În cazul în care transportul de pe segmentul rutier final este efectuat în cont propriu de o întreprindere în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, transportul de pe segmentul rutier iniţial se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă întreprinderea care expediază mărfurile deţine şi utilizează autovehicule conform prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, chiar dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de întreprinderea destinatară care va efectua transportul pe segmentul rutier final.