Ordinul 73/2013 privind organizarea şi funcţionarea camerelor de corpuri delicte
M.Of. 315
În vigoare
b)camere de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate;
(11)Spaţiile/Locaţiile în care se organizează şi funcţionează camerele de corpuri delicte sunt stabilite de către şeful/comandantul unităţii prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate. Un tip de cameră de corpuri delicte poate funcţiona în unul/una sau mai multe spaţii/locaţii.
Art. 11
Gestionarul, în cazul în care bunurile sunt introduse în camera de corpuri delicte, sau personalul Ministerului Afacerilor Interne care a ridicat bunurile, în cazul celor lăsate în custodia unor persoane fizice ori juridice, are obligaţia de a verifica apariţia situaţiilor ce fac posibilă valorificarea bunurilor anterior intrării în proprietatea statului şi de a sesiza, după caz:
a)şeful/comandantul unităţii, în vederea formulării cererii prevăzute la art. 7 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)procurorul competent, în vederea aplicării prevederilor art. 2521 şi următoarele din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 161
Personalul care a indisponibilizat bunuri însemnate cantitativ sau vehicule poate solicita structurii de logistică de la nivelul unităţii la care este organizată camera de corpuri delicte unde acestea urmează a fi predate asigurarea transportului în condiţii de siguranţă de la locul indisponibilizării până la camera de corpuri delicte. Transportul este asigurat fie prin mijloace proprii ale unităţii, în cazul deţinerii dotărilor necesare, fie în baza unor contracte de servicii achiziţionate în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor în care, potrivit legii, contravenientul este obligat să transporte, pe cheltuiala sa, bunul care a făcut obiectul indisponibilizării.p. Ministrul afacerilor interne, Constantin-Cătălin Chiper, secretar de stat |
(3)La nivelul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră şi al structurilor teritoriale, camerele de corpuri delicte în care se păstrează bunuri nesupuse unui regim special sunt organizate şi funcţionează, de regulă, la sediile unităţilor Poliţiei de Frontieră, în cadrul structurilor de evidenţă operativă sau, acolo unde nu este posibil, în spaţii special amenajate care respectă condiţiile legale.
g)substanţe şi materiale chimice periculoase, explozive, inflamabile, nucleare sau radioactive, care se lasă în custodia operatorilor autorizaţi să desfăşoare activităţi cu astfel de substanţe;
n)mărfuri care au făcut obiectul unor încălcări ale reglementărilor vamale, care se depun la autoritatea vamală cea mai apropiată, împreună cu o copie a actului de constatare şi documentele doveditoare, în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României, cu modificările şi completările ulterioare.
c)registrului de evidenţă a bunurilor din camera de corpuri delicte în care se păstrează bunuri nesupuse unui regim special, în format letric/electronic, întocmit potrivit modelului aprobat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.
(2)Bunurile găsite, ai căror proprietari/deţinători legali nu au fost identificaţi sau care nu au fost pretinse în termenul legal, se remit găsitorului ori comunei, oraşului sau municipiului pe teritoriul căruia au fost găsite, după caz, încheindu-se, în acest sens, un proces-verbal.
Art. 13
Scoaterea din camerele de corpuri delicte în care se păstrează bunuri nesupuse unui regim special a bunurilor aflate spre păstrare se face în baza raportului gestionarului, aprobat de şeful/comandantul unităţii, cu excepţia structurilor centrale unde aprobarea este dată de şeful structurii la nivelul căreia este organizată camera de corpuri delicte, însoţit, după caz, de următoarele documente:
a)hotărârea definitivă a instanţei de judecată;
b)ordonanţa emisă de procuror;
c)procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, în care sancţiunea contravenţională complementară a confiscării a rămas definitivă;
d)cererea persoanei căreia îi aparţine bunul găsit, abandonat sau pentru care s-a dispus restituirea, aprobată de şeful/comandantul unităţii;
e)documentele din care rezultă că bunurile au fost abandonate;
f)solicitarea scrisă a organelor de urmărire penală sau a instanţei de judecată de a pune bunurile la dispoziţia lor ori a altor instituţii pentru efectuarea unor expertize sau a unor acte procedurale;
g)raportul organului de cercetare penală al poliţiei judiciare care instrumentează cauza, aprobat de şeful/comandantul unităţii din care face parte, în cazul în care bunurile urmează a fi restituite de către acesta potrivit competenţelor stabilite de Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare;
h)solicitarea scrisă a procurorului sau a instanţei judecătoreşti, atunci când corpurile delicte trebuie să însoţească dosarul penal;
i)raportul motivat al gestionarului/lucrătorilor din cadrul structurii care a solicitat introducerea bunurilor la camera de corpuri delicte în situaţia celor care nu sunt supuse confiscării, care nu sunt mijloace de probă sau care nu au legătură cu cauza, în cazul în care procurorul sau instanţa de judecată nu se pronunţă cu privire la acestea şi se apreciază că pot fi restituite;
j)cererea persoanei care a găsit bunul, în situaţia în care acesta nu este revendicat de proprietar în termenul legal, aprobată de şeful/comandantul unităţii;
k)solicitarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, în situaţia în care această instituţie este numită custode al bunurilor în conformitate cu prevederile art. 28 din Legea nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele ridicate sunt organizate şi funcţionează în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră, Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, precum şi la nivelul structurilor teritoriale ale acestor instituţii.
(2)La nivelul Inspectoratului General al Poliţiei Române, camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehicule ridicate sunt organizate şi funcţionează în cadrul Direcţiei Cazier judiciar, statistici şi evidenţe operative, iar la nivelul Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, inspectoratelor judeţene de poliţie, secţiilor regionale de poliţie transporturi, poliţiilor municipale şi orăşeneşti, în cadrul structurilor de cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative.
(3)La nivelul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră şi al structurilor teritoriale, camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate sunt organizate şi funcţionează, de regulă, la sediile unităţilor Poliţiei de Frontieră, în cadrul structurilor de evidenţă operativă sau, acolo unde nu este posibil, în spaţii special amenajate care respectă condiţiile legale.
(4)La nivelul Inspectoratului General al Jandarmeriei Române, camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele ridicate sunt organizate şi funcţionează la sediile unităţilor de jandarmi, în cadrul serviciilor/compartimentelor de prevenire şi combatere a faptelor antisociale.
Art. 2
(1)Spaţiile de păstrare a vehiculelor indisponibilizate sunt asigurate de structurile de logistică, la nivelul unităţilor în care sunt organizate camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate, în locuri corespunzătoare, amenajate în acest scop, aflate în dotarea sau administrarea acestor unităţi.
(2)Aceste spaţii se amenajează de regulă, în garaje, ţarcuri acoperite, care pot asigura păstrarea vehiculelor în condiţii bune de conservare şi securitate.
(1)În sensul prezentelor norme specifice, termenul de vehicul se referă la:
a)orice vehicul, astfel cum acesta este prevăzut la art. 6 pct. 35 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)orice autovehicul, astfel cum acesta este prevăzut la art. 6 pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c)orice navă, astfel cum aceasta este prevăzută la art. 23 din Ordonanţa Guvernului nr. 42/1997 privind transportul maritim şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d)orice aeronavă, astfel cum aceasta este prevăzută la art. 3 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Motoarele auto-moto şi piesele de schimb aferente vehiculelor sunt considerate bunuri comune.
(3)Motoarele auto-moto şi piesele de schimb aferente vehiculelor se introduc la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehicule indisponibilizate, numai în situaţia în care spaţiul de depozitare poate asigura păstrarea şi conservarea acestor bunuri în deplină siguranţă.
(4)Motoarele de barcă detaşabile se supun prevederilor alin. (2) şi (3).
(1)În situaţia în care camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate se amenajează în spaţii în care se depozitează şi alte vehicule decât cele indisponibilizate, în vederea conservării şi asigurării integrităţii acestora, alături de gestionarul prevăzut la art. 4 alin. (1) din ordin, se desemnează şi un custode.
(5)În situaţia în care camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate este organizată în spaţii aparţinând altor instituţii sau persoane juridice, prin actul juridic încheiat cu acestea se va desemna custodele şi se vor stabili obligaţiile acestuia.
Art. 5
Vehiculele indisponibilizate în vederea confiscării sau recuperării prejudiciului, de regulă, se lasă în custodia persoanelor fizice ori juridice care pot asigura securitatea şi păstrarea acestora în condiţii optime, cu excepţia situaţiilor în care organul care dispune sau duce la îndeplinire măsura indisponibilizării apreciază că persoana custodelui sau condiţiile de păstrare nu oferă suficiente garanţii privind conservarea acestora, aspecte ce pot fi consemnate în documentele prevăzute la art. 8 lit. b).
(1)În situaţii temeinic justificate, vehiculele indisponibilizate asupra cărora s-a instituit sechestru asigurător, precum şi cele confiscate ca urmare a aplicării sancţiunii contravenţionale complementare se introduc la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate organizată la nivelul unităţii din care face parte personalul care le-a indisponibilizat sau unităţii din localitatea unde îşi are sediul unitatea de parchet competentă a soluţiona cauza.
(2)În cazul cererilor de asistenţă judiciară internaţională în materie penală, vehiculul indisponibilizat va fi predat la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate.
(3)La camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate nu se introduc vehiculele indisponibilizate provizoriu pentru expertize sau constatări tehnico-ştiinţifice.
Art. 7
(1)Vehiculele care au fost abandonate în urma accidentelor rutiere nu se introduc la camerele de corpuri delicte în carele păstrează vehiculele indisponibilizate.
(2)În cazul abandonării vehiculelor avariate în urma accidentelor rutiere, documentele întocmite cu ocazia constatării acestui fapt se comunică serviciilor/birourilor de cazier judiciar, statistică şi evidenţe operative, care efectuează demersuri pentru a fi declarate organelor de valorificare, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 731/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată.
Art. 8
Vehiculele se introduc la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate în baza următoarelor documente:
a)adresa de înaintare, prin care se solicită introducerea vehiculelor, în cazul structurilor centrale sau raportul depunătorului, în cazul unităţilor teritoriale, aprobate de şeful unităţii la nivelul căreia este organizată camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate. Adresa şi raportul cuprind în mod obligatoriu următoarele date: numărul şi data înregistrării dosarului penal, numărul unic şi unitatea de parchet unde a fost înregistrat dosarul, formaţiunea care instrumentează cauza penală, seria şi numărul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, în cazul aplicării sancţiunii contravenţionale complementare a confiscării, datele de stare civilă ale persoanei de la care s-a ridicat vehiculul, descrierea vehiculului;
b)copia procesului-verbal prin care s-a ridicat autovehiculul în vederea confiscării sau în vederea restituirii, copia procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei sau documentele din care rezultă abandonarea vehiculului, precum şi demersurile efectuate pentru restituirea acestuia sau identificarea proprietarului;
c)copia ordonanţei procurorului sau a încheierii instanţei prin care s-a instituit sechestru asigurător şi copia procesului-verbal de aplicare a sechestrului, în cazul aplicării acestei măsuri asigurătorii.
Art. 9
Documentele prezentate la introducerea în camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate cuprind, acolo unde este cazul, descrierea amănunţită a autovehiculului, făcându-se menţiuni cu privire la marcă, an de fabricaţie, serie motor şi şasiu, numărul de km înregistraţi la bord, capacitate cilindrică, tipul motorului, puterea motorului, capacitatea de transport, numărul de locuri, gradul de uzură apreciat în procent, culoarea, starea tehnică şi funcţională, avarii ale caroseriei, precum şi orice alte date privind accesoriile interioare sau exterioare ale autovehiculului.
a)cel mult 5 zile lucrătoare de la data ridicării acestora în vederea confiscării sau recuperării prejudiciului sau de la data întocmirii actelor din care rezultă abandonarea vehiculului;
Art. 11
(1)În situaţia autovehiculelor indisponibilizate, în vederea introducerii la camera de corpuri delicte, personalul care l-a ridicat îl va depune la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate în prezenţa unei comisii formate din gestionar, un specialist cu pregătire tehnică din cadrul serviciilor de logistică care au atribuţii privind asigurarea şi organizarea spaţiului de depozitare şi, după caz, custode.
(2)Cu ocazia predării-primirii autovehiculului, comisia va proceda la efectuarea unei constatări cu privire la starea tehnică a autovehiculului indisponibilizat şi la evaluarea stării fizice a acestuia.
(3)Membrii comisiei verifică, în mod amănunţit, concordanţa datelor înscrise în documentele de ridicare cu datele fizice prezentate de autovehiculul în cauză, iar în cazul constatării unor neconcordanţe ori dacă se impun precizări suplimentare, acestea se menţionează expres în dovada de predare-primire pe care gestionarul o va elibera depunătorului.
(4)Constatările membrilor comisiei se înscriu în fişa de inventariere şi evaluare a autovehiculului, denumită fişa M, întocmită în 3 exemplare, al cărei model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme specifice. Primul exemplar însoţeşte autovehiculul indisponibilizat şi va rămâne la primitor, al doilea exemplar rămâne la persoana care l-a ridicat în vederea confiscării şi care instrumentează cauza penală, iar al treilea însoţeşte dosarul penal.
(5)Comisia prevăzută la alin. (1) se întruneşte doar pentru autovehiculele ce se depun la camera de corpuri delicte, astfel cum acestea sunt definite la art. 6 pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, fişa M întocmindu-se doar pentru aceste categorii de bunuri.
Art. 13
Gestionarul camerei de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate va emite dovada de primire înseriată în care se va menţiona faptul că mijlocul auto indisponibilizat a fost sigilat în vederea asigurării unei securităţi depline. Exemplarul nr. 1 al dovezii de primire se înmânează depunătorului.
Art. 14
După eliberarea dovezii de primire a vehiculelor la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate, gestionarul va înregistra în registrul de evidenţă, în ordine cronologică, fiecare lucrare pentru care a eliberat dovadă de primire. La scoaterea vehiculelor din camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate se fac menţiunile corespunzătoare în registrul de evidenţă.
Gestionarul camerei de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate este obligat să înregistreze în evidenţa tehnico-operativă a bunurilor primite spre păstrare, în baza:
b)registrului de evidenţă a bunurilor din camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate, în format letric/electronic, întocmit potrivit modelului aprobat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne;
Art. 16
Vehiculele primite în gestiune se păstrează grupate în raport cu succesiunea primirii acestora, în funcţie de cauzele penale sau de persoanele de la care s-au ridicat, fiind etichetate în vederea individualizării, cu menţionarea numărului de ordine/poziţiei din registrul de evidenţă a bunurilor.
Art. 17
Pe timpul indisponibilizării vehiculelor la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate, specialistul cu pregătire tehnică din cadrul serviciilor de logistică care face parte din comisia de specialitate ia măsurile necesare menţinerii stării tehnice corespunzătoare a acestora.
Art. 18
Cheile aferente vehiculelor indisponibilizate sunt însoţite de o etichetă pe care se menţionează numărul de ordine/poziţia din registrul de evidenţă, marca, modelul vehiculului şi numărul de înmatriculare şi sunt păstrate într-o cutie metalică, în interiorul camerei, dacă aceasta este amenajată în spaţii închise. Cheile pot fi păstrate şi în biroul gestionarului camerei de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate, dacă spaţiul nu este amenajat corespunzător.
Art. 19
(1)Vehiculele indisponibilizate în vederea confiscării sau recuperării prejudiciului se păstrează la camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate până la rămânerea definitivă a hotărârilor judecătoreşti de confiscare sau de restituire.
(2)Personalul care le-a ridicat sau organele de cercetare ale poliţiei judiciare care instrumentează cauzele penale în care au fost abandonate vehicule sunt obligate să întreprindă demersurile necesare pentru identificarea posesorilor legali şi, după caz, pentru informarea acestora în vederea intrării în posesia vehiculelor. Rezultatul verificărilor se comunică gestionarului camerei de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate.
(3)În cazul vehiculelor ai căror posesori legali nu au fost identificaţi, precum şi al celor considerate ca abandonate potrivit legii, se aplică procedura legală privind bunurile intrate în proprietatea privată a statului.
Art. 20
Vehiculele intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, care din punct de vedere tehnic, funcţional, calitativ şi al caracteristicilor corespund nevoilor de dotare ale unităţilor Ministerului Afacerilor Interne, se comunică, de îndată, structurilor de logistică din inspectoratele generale, în vederea întocmirii formalităţilor necesare de trecere a lor în patrimoniul unităţilor, potrivit dispoziţiilor legale în domeniu.
Art. 21
Scoaterea vehiculelor indisponibilizate din camerele de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate se face numai în baza raportului gestionarului, aprobat de şeful unităţii, cu excepţia structurilor centrale unde aprobarea este dată de şeful structurii la nivelul căreia este organizată camera de corpuri delicte, însoţit, după caz, de următoarele documente:
a)hotărârea definitivă a instanţei de judecată;
b)ordonanţa emisă de procuror;
c)procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei, prin care măsura confiscării a rămas definitivă;
d)cererea persoanei căreia îi aparţine vehiculul abandonat, pentru care s-a dispus restituirea, aprobată de şeful unităţii;
e)documente din care rezultă abandonul vehiculului;
f)raportul organului de cercetare penală al poliţiei judiciare care instrumentează cauza, aprobat de şeful/comandantul unităţii din care face parte, în cazul în care bunurile urmează a fi restituite de către acesta potrivit competenţelor stabilite de Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare;
g)solicitarea scrisă a organelor de urmărire penală sau a instanţei de judecată de a pune bunurile la dispoziţia lor ori a altor instituţii, pentru efectuarea unor expertize sau a unor acte procedurale;
h)raportul motivat al gestionarului/lucrătorilor din cadrul structurii care a solicitat introducerea vehiculului la camera de corpuri delicte, în situaţia celor care nu sunt supuse confiscării, care nu sunt mijloace de probă sau care nu au legătură cu cauza, în cazul în care procurorul sau instanţa de judecată nu se pronunţă cu privire la acestea şi se apreciază că pot fi restituite;
i)solicitarea organelor de executare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală cu privire la vehiculele faţă de care instanţa de judecată s-a pronunţat în sensul menţinerii sechestrului asigurător pentru recuperarea prejudiciului în dauna statului român sau solicitarea scrisă a executorului judecătoresc, formulată în baza încheierii de încuviinţare a executării silite pronunţate de instanţa de judecată, cu privire la vehiculele faţă de care instanţa de judecată s-a pronunţat în sensul menţinerii sechestrului asigurător pentru recuperarea prejudiciului creat părţilor civile, altele decât statul român;
j)solicitarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, în situaţia în care această instituţie este numită custode al vehiculelor în conformitate cu prevederile art. 28 din Legea nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare.
(1)Predarea vehiculelor către proprietar, altă persoană îndreptăţită sau către organele de valorificare se face pe bază de proces-verbal-tip înseriat, care se completează în două exemplare, primul constituind actul de preluare de către cei în drept, iar cel de-al doilea, împreună cu actele care atestă existenţa unei situaţii de scoatere din camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate, act de scădere din gestiune.
(3)Predarea vehiculelor indisponibilizate către persoanele îndreptăţite se va face de către gestionarul camerei de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate în prezenţa custodelui, consemnându-se în procesul-verbal de predare-primire aspectele cu privire la starea tehnică a vehiculului, în raport cu starea existentă la momentul introducerii în camera de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate.
(4)Restituirea vehiculelor indisponibilizate către persoanele îndreptăţite, în cauzele penale nesoluţionate definitiv, se efectuează prin intermediul organului de cercetare penală al poliţiei judiciare care efectuează acte de urmărire penală în cauză.
(5)Restituirea/Predarea vehiculelor lăsate în custodia persoanelor fizice sau juridice către persoanele îndreptăţite se va efectua de către personalul care le-a ridicat şi le-a lăsat în custodie sau de către personalul anume desemnat de şeful/comandantul unităţii.
Art. 23
Gestionarii camerelor de corpuri delicte în care se păstrează vehiculele indisponibilizate au obligaţia să declare vehiculele intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului organelor de valorificare, respectiv direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene sau Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, administraţiilor finanţelor publice de sector din cadrul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti, în termen de 10 zile de la data primirii documentului care constituie titlu de proprietate a statului asupra acestora, cu excepţia bunurilor care nu îndeplinesc condiţiile legale de comercializare, potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului şi condiţiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 731/2007, republicată (Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 731/2007, republicată).
Art. 24
Vehiculele intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, care nu îndeplinesc condiţiile legale de comercializare, se predau, pe bază de proces-verbal-tip înseriat, către societăţile comerciale specializate în colectarea deşeurilor metalice, după ce au fost supuse unei comisii de preluare şi distrugere, constituită în condiţiile prevăzute de art. 2 alin. (6) din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 731/2007, republicată.1. Nr. şi data lucrării penale/dosarului penal | 4. Locul depozitării | ||
2. Lucrătorii care instrumentează cauza | |||
5. Valoarea estimativă (RON) | |||
3. Formaţiunea şi persoana care are în custodie autovehiculul | 6. Persoana de la care s-a ridicat autovehiculul/locul abandonării | ||
INDICATORI | SOLUŢIA PROPUSĂ PARCHETULUI/DATA | OBSERVAŢII | |
1. marca | |||
2. anul de fabricaţie | |||
3. serie motor | |||
4. serie şasiu | |||
5. nr. km înregistraţi la bord | |||
6. cilindree (cm3) | |||
7. tipul motorului | |||
8. puterea motorului (c p.) | |||
9. capacitatea de transport (tone) | |||
10. numărul de locuri | |||
11. grad de uzură apreciat (%) | |||
12. starea tehnică şi funcţionare | |||
13. nr. şi data soluţiei rămase definitivă a parchetului sau instanţei judecătoreşti |
Art. 31
În sensul prezentelor norme specifice, sintagma «arme şi muniţii» include arme, componente esenţiale, muniţii şi componente de muniţii astfel cum sunt definite de Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor, componentelor esenţiale şi al muniţiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 4
(1)La camera de corpuri delicte în care se păstrează arme şi muniţii se depun următoarele categorii de bunuri:
a)arme şi muniţii ridicate de către poliţişti în vederea confiscării speciale sau a reparării pagubelor produse prin infracţiuni;
b)arme şi muniţii care constituie mijloace materiale de probă, ridicate cu ocazia cercetării unor infracţiuni;
c)arme şi muniţii confiscate ca urmare a aplicării unor sancţiuni contravenţionale;
d)arme şi muniţii pierdute sau abandonate, inclusiv cele abandonate în vamă;
e)arme şi muniţii care au fost ridicate în cadrul unei proceduri judiciare, ca urmare a suspendării sau anulării dreptului de deţinere, port şi folosire a armelor şi muniţiilor;
f)arme şi muniţii care au fost ridicate ca urmare a aplicării măsurilor prevăzute la art. 31 alin. (1) lit. e) şi art. 38 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 217/2003 privind prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările ulterioare;
g)replici de arme tip airsoft şi dispozitive paintball aflate în situaţiile prevăzute la lit. a)-f) şi h);
h)arme şi muniţii ridicate de către poliţişti de la persoanele faţă de care a fost dispusă pedeapsa complementară a interzicerii exercitării dreptului de a deţine, purta şi folosi orice categorie de arme, în conformitate cu prevederile art. 66 alin. (1) lit. h) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Dispozitivele de ochire, cum ar fi lunetele, red dot şi sistemele de iluminat, dispozitivele de aruncare a rachetei la pistoalele cu gaze, amortizoarele de zgomot artizanale sau industriale, ascunzătoarele de flăcări artizanale sau industriale care sunt prinse de armă, precum şi mecanismele electrice, mecanice sau pe bază de gaz iritant din componenţa armelor de tip airsoft se introduc la camerele de corpuri delicte în care se păstrează arme şi muniţii, fiind considerate părţi componente ale armelor.
(3)Elementele de muniţie, inclusiv cele rezultate în urma expertizei tehnico-ştiinţifice/constatării criminalistice, cum ar fi corpurile sferice de la cartuşele de vânătoare cu alice şi capsele, se introduc la camerele de corpuri delicte în care se păstrează arme şi muniţii.
(1)Inspectoratul general al poliţiei române, prin punctul naţional focal pe linie de arme ce funcţionează în cadrul Direcţiei arme, explozivi şi substanţe periculoase, ţine evidenţa cu privire la traficul ilegal cu arme de foc.
b)registrului de evidenţă a bunurilor din camera de corpuri delicte în care se păstrează arme şi muniţii, în format letric/electronic, întocmit potrivit modelului aprobat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne;
b)ordonanţei emise de procuror;
h)raportului motivat al gestionarului/lucrătorilor din cadrul structurii care a solicitat introducerea bunurilor la camera de corpuri delicte, în situaţia celor care nu sunt supuse confiscării, care nu sunt mijloace de probă sau care nu au legătură cu cauza, în cazul în care procurorul sau instanţa de judecată nu se pronunţă cu privire la acestea şi se apreciază că pot fi restituite.
Art. 20
(1)În cazul restituirii armelor şi muniţiilor persoanelor îndreptăţite, cererea de restituire este supusă avizării de către formaţiunile arme, explozivi şi substanţe periculoase, care verifică dacă sunt îndeplinite formalităţile de înregistrare şi autorizare a deţinerii, portului şi folosirii armelor şi muniţiilor, potrivit normelor legale.
(2)În cazul cauzelor penale nesoluţionate definitiv, restituirea armelor şi muniţiilor către persoanele îndreptăţite se efectuează prin intermediul organului de cercetare penală al poliţiei judiciare care efectuează acte de urmărire penală în cauză, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor alin. (1).Date de referinţă despre caz | |||
Instituţia/Serviciul | |||
Nr. de referinţă naţional | |||
Bunul ridicat | |||
Procedura vamală | |||
Metoda de detecţie | |||
Metoda de disimulare (ascundere) | |||
Data comiterii faptei | |||
Ora comiterii faptei | |||
Ţara | |||
Locaţia | |||
Ţara de destinaţie | |||
Arme de foc | |||
Denumirea armei | |||
Modelul armei | |||
Producătorul | |||
Ţara de fabricaţie | |||
Tip | |||
Subtip | |||
Seria armei | |||
Informaţii suplimentare | |||
Calibrul | |||
Modalităţi de transport | |||
Nr. de înmatriculare | |||
Ţara de înregistrare | |||
Nr. de identificare al vehiculului | |||
Marca | |||
Model | |||
Culoare | |||
Tip | |||
Informaţii suplimentare | |||
Furat? | |||
Ruta | |||
Ruta - Puncte de trecere a frontierei şi ţări | |||
Suspect/Autor | |||
Suspect/Autor | Suspect sau autor | ||
Nume | |||
Prenume | |||
Ziua naşterii | |||
Luna naşterii | |||
Anul naşterii | |||
Locul naşterii | |||
Ţara de naştere | |||
Poreclă | |||
Informaţii suplimentare | |||
Documente de identificare | |||
Numărul documentului | |||
Tipul documentului de identitate | |||
Ţara emitentă | |||
Data eliberării | |||
Instituţia emitentă | |||
Informaţii suplimentare | |||
Modalităţi de comunicaţii | |||
Tipul | |||
Detalii | |||
Operator | |||
Ţara | |||
Informaţii suplimentare | |||
Art. 4
(1)La camera de corpuri delicte în care se păstrează substanţe aflate sub control naţional se depun spre păstrare următoarele categorii de substanţe:
a)substanţe aflate sub control naţional potrivit Legii nr. 143/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)bunurile ridicate care poartă urme de substanţe aflate sub control naţional;
c)substanţele aflate sub control naţional care au fost înlocuite în cazul livrărilor supravegheate;
d)substanţele aflate sub control naţional sau care au efecte psihoactive, altele decât cele prevăzute de Legea nr. 143/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Precursorii de droguri se introduc la camera de corpuri delicte în care se păstrează substanţe aflate sub control naţional doar în situaţia în care nu se pot preda unor operatori care îndeplinesc condiţiile legale prevăzute de legislaţia în domeniul precursorilor.
(3)Este interzisă depozitarea în camera de corpuri delicte în care se păstrează substanţe aflate sub control naţional a inhalanţilor toxici cu pericol ridicat de contaminare.
b)registrului de evidenţă a bunurilor din camera de corpuri delicte în care se păstrează substanţe aflate sub control naţional, în format letric/electronic, întocmit potrivit modelului aprobat la nivelul Ministerului Afacerilor Interne;
a)raportului gestionarului, aprobat de inspectorul general sau de şeful unităţii teritoriale a Poliţiei Române la nivelul căreia s-a dispus înfiinţarea camerei de corpuri delicte ori de înlocuitorul acestora aflat la conducere, pentru substanţele ce urmează a fi distruse;
f)raportului comisiei de verificare a gestiunii, aprobat de şeful Direcţiei cazier judiciar şi evidenţă operativă/şeful unităţii teritoriale a Poliţiei Române la nivelul căreia s-a dispus înfiinţarea camerei de corpuri delicte, în situaţiile în care, pe perioada depozitării, s-au deteriorat ambalajele, astfel încât a fost afectată sau există posibilitatea afectării conţinutului acestora, precum şi în cazul în care, din cauza timpului, sigiliul aplicat s-a deteriorat şi ar putea prezenta suspiciuni de violare, urmând ca substanţele să fie resigilate de Laboratorul central de analiză şi profil al drogurilor.
Art. 17
Drogurile ridicate în vederea confiscării se distrug în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 143/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 221
În situaţia în care organele judiciare dispun restituirea unor substanţe aflate sub control naţional sau bunuri introduse la camerele de corpuri delicte, restituirea se efectuează prin intermediul lucrătorilor din cadrul structurilor de combatere a criminalităţii organizate.Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »