Secţiunea 2 - Înmatricularea autovehiculelor şi remorcilor - Ordinul 181/2024 privind procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberării autorizaţiei de circulaţie provizorie sau pentru probe a vehiculelor

M.Of. 1141 bis

În vigoare
Versiune de la: 15 Noiembrie 2024
SECŢIUNEA 2:Înmatricularea autovehiculelor şi remorcilor
Art. 8
(1)Înmatricularea se efectuează numai pentru autovehiculele şi remorcile omologate, potrivit legii.
(2)Înmatricularea poate fi permanentă sau temporară.
(3)Înmatricularea temporară se realizează în cazul:
a)autovehiculelor şi remorcilor introduse în ţară în baza unor contracte de leasing încheiate între finanţatori/locatori persoane juridice străine şi utilizatori/locatari persoane fizice sau juridice române, situaţie în care operaţiunea se efectuează pe o perioadă ce nu poate depăşi data finalizării contractului;
b)autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat, situaţie în care operaţiunea se efectuează pe o perioadă de maximum 30 de zile;
c)autovehiculelor şi remorcilor aflate în situaţia prevăzută de art. 2 alin. (2).
Art. 9
(1)Înmatricularea permanentă sau înmatricularea temporară se efectuează pe baza următoarelor documente:
a)documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat. Dovada declarării fiscale, precum şi cea a înregistrării în evidenţele organului fiscal local nu sunt necesare în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b)actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie, precum şi actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte însoţită de cartea de identitate;
c)cartea de identitate a vehiculului;
d)dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare şi, după caz, a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare, cu excepţia situaţiei în care plăţile s-au realizat prin intermediul Sistemului naţional electronic de plată online, denumit în continuare SNEP.
(2)Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. a), precum şi documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) prezentate în vederea identificării vehiculului şi a persoanei se restituie pe loc solicitantului.
(3)În cazul vehiculului de provenienţă străină care a mai fost înmatriculat în alt stat şi care se înmatriculează în România, cu excepţia situaţiei vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate, pe lângă documentele prevăzute la alin. (1), este necesară şi depunerea de către solicitant a documentelor de înmatriculare eliberate de autorităţile străine, în original, precum şi a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare.
(4)În scopul identificării actelor ilegale împotriva reglementărilor din domeniul înmatriculării vehiculelor sau cu privire la vehicule, la solicitarea înmatriculării în România a unui vehicul de provenienţă străină, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea verifică datele furnizate de solicitant în Sistemul european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere, denumit în continuare EUCARIS.
(5)În cazul în care se constată că vehiculul a fost anterior înmatriculat pe teritoriul altui stat parte la Tratatul referitor la Sistemul european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere, iar datele furnizate de către solicitant nu pot fi identificate în baza de date referitoare la vehiculele înmatriculate pe teritoriul acelui stat sau diferă de cele înscrise în EUCARIS, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea va efectua verificări prin intermediul D.G.P.C.Î. pentru clarificarea situaţiei juridice a vehiculului.
(6)În cazul existenţei unor indicii cu privire la falsificarea documentelor prevăzute la alin. (1) şi (3), precum şi a oricăror alte documente depuse în vederea efectuării operaţiunilor prevăzute în cuprinsul secţiunilor a 2-a-a 4-a, respectiv a 6-a şi a 7-a, autoritatea competentă să efectueze înmatricularea solicită efectuarea de verificări de către structurile specializate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne cu competenţe în domeniu.
(7)În cazul absenţei documentelor prevăzute la alin. (3), autoritatea competentă va efectua înmatricularea unui vehicul care a mai fost înmatriculat în alt stat:
a)numai după obţinerea confirmării de la acest stat a faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România, în situaţia vehiculelor înmatriculate anterior în state membre ale Uniunii Europene;
b)numai după clarificarea situaţiei juridice a vehiculelor înmatriculate anterior în alte state decât cele prevăzute la lit. a).
(8)În cazul vehiculelor aflate în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (5)-(7), procedura administrativă de emitere a certificatului de înmatriculare se suspendă, urmând ca înmatricularea să se realizeze numai după clarificarea situaţiei juridice a vehiculului, respectiv obţinerea confirmării faptului că solicitantul este îndreptăţit să reînmatriculeze vehiculul în România.
(9)Procedurile de efectuare a verificărilor şi de solicitare a acordului cu privire la reînmatricularea în România, pentru vehiculele aflate în situaţiile prevăzute la alin. (5)-(7), se stabilesc prin dispoziţie a directorului general al D.G.P.C.Î.
(10)Până la clarificarea situaţiilor prevăzute la alin. (5)-(7), solicitantului i se pot atribui succesiv mai multe autorizaţii de circulaţie provizorie.
(11)În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Art. 10
(1)Transcrierea transmiterii dreptului de proprietate asupra unui vehicul se efectuează pe baza următoarelor documente:
a)documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii, în original şi în copie, şi, în cazul vehiculelor care fac obiectul unui contract de leasing, un extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul, durata contractului, datele de identificare a vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de dovada declarării fiscale la organul fiscal local de la domiciliul sau sediul deţinătorului mandatat. Documentul care atestă dreptul de proprietate al solicitantului asupra autovehiculului sau remorcii trebuie să fie înregistrat în evidenţele organului fiscal local de la domiciliul sau sediul dobânditorului, respectiv de la reşedinţa acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate, cu excepţia situaţiei înmatriculării temporare a autovehiculelor şi remorcilor ce urmează a fi scoase din ţară în vederea înmatriculării în alt stat. Dovada declarării fiscale, precum şi cea a înregistrării în evidenţele organului fiscal local nu sunt necesare în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b)actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie, precum şi actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte însoţită de cartea de identitate;
c)certificatul de înmatriculare anterior, declaraţia de pierdere ori dovada reţinerii în condiţiile art. 112 alin. (1) lit. y) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, sau a declarării furtului acestuia, emisă de către autorităţi competente, cu excepţia situaţiei vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate;
d)plăcuţele cu numărul de înmatriculare emise anterior, declaraţia de pierdere ori dovada reţinerii sau declarării furtului acestora, emisă de către autorităţi competente, cu excepţia situaţiei vehiculelor intrate în proprietatea statului român şi valorificate prin intermediul instituţiilor abilitate;
e)dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare şi, după caz, a plăcuţelor cu numărul de înmatriculare, cu excepţia situaţiei în care plăţile s-au realizat prin SNEP;
f)cartea de identitate a vehiculului.
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. e), plata contravalorii plăcuţelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară în cazul în care acestea se transferă automat noului proprietar, în condiţiile art. 24 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările şi completările ulterioare, iar combinaţia numărului de înmatriculare nu a fost restricţionată conform legii.
(3)Prin excepţie de la alin. (1) lit. d), depunerea plăcuţelor cu numărul de înmatriculare nu este necesară în cazul în care acestea se transferă automat noului proprietar, în condiţiile art. 24 alin. (4) din Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ori dacă fostul proprietar a optat pentru păstrarea combinaţiei numărului de înmatriculare, iar combinaţia numărului de înmatriculare nu a fost restricţionată conform legii.
(4)Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. a), precum şi documentele prevăzute la alin. (1) lit. b) şi f) prezentate în vederea identificării vehiculului şi a persoanei se restituie pe loc solicitantului.
(5)În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Art. 11
(1)Autovehiculele şi remorcile aparţinând misiunilor diplomatice, oficiilor consulare şi membrilor acestora, precum şi altor organizaţii şi persoane străine cu statut diplomatic sau consular, care îşi desfăşoară activitatea în România, se înmatriculează cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, în condiţiile stabilite prin dispoziţie a directorului general al D.G.P.C.Î., ţinând cont de privilegiile şi imunităţile acordate de legislaţia în vigoare.
(2)În cazurile prevăzute la alin. (1), înmatricularea se poate realiza şi la solicitarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat".
Art. 12
(1)Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. a), respectiv art. 10 alin. (1) lit. a), în cazul operaţiunilor efectuate în condiţiile art. 2 alin. (2), nu este necesară depunerea documentului care atestă dreptul de proprietate asupra autovehiculului sau remorcii, fiind suficientă depunerea unui extras din contractul de leasing care să conţină cel puţin părţile, obiectul şi durata contractului, datele de identificare ale vehiculului şi semnăturile părţilor, însoţit de copia documentului care atestă dreptul de proprietate al societăţii de leasing asupra vehiculului, de dovada înscrierii vehiculului în evidenţele organului fiscal competent şi de acordul scris al proprietarului vehiculului.
(2)În vederea efectuării operaţiunilor prevăzute la art. 9 şi 10 în cazul vehiculelor aparţinând entităţilor menţionate la art. 11, precum şi al celor ale instituţiilor publice din România nu este necesară depunerea dovezii înregistrării documentelor translative ale dreptului de proprietate asupra vehiculelor în evidenţele organului fiscal competent.
Art. 13
(1)Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare în locul celui furat, pierdut sau deteriorat se efectuează de către autoritatea care a realizat înmatricularea, la solicitarea proprietarului înscris în certificatul de înmatriculare sau, după caz, a deţinătorului mandatat, în baza următoarelor documente:
a)certificatul de înmatriculare deteriorat sau, după caz, declaraţia de pierdere ori dovada declarării furtului acestuia emisă de către autorităţile competente;
b)dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare, cu excepţia situaţiei în care plata s-a realizat prin intermediul SNEP;
c)actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie, precum şi actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte însoţită de cartea de identitate.
(2)Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare poate fi solicitată şi în cazul în care acesta a fost reţinut de către autorităţi străine, iar documentul nu a fost transmis autorităţii emitente, în baza depunerii documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), a dovezii de reţinere şi a dovezii încetării motivelor care au stat la baza reţinerii documentului, însoţite de traducerea acestora în limba română, efectuată de către un traducător autorizat.
(3)Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. c) se restituie, pe loc, solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.
(4)Documentele de înmatriculare reţinute de autorităţi străine şi transmise autorităţii emitente ulterior emiterii unui nou certificat de înmatriculare se arhivează la nivelul acestor instituţii.
(5)În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).
Art. 14
(1)Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare, ca urmare a modificării unor date înscrise în acesta, se efectuează la solicitarea proprietarului înscris în certificatul de înmatriculare sau, după caz, a deţinătorului mandatat, în baza următoarelor documente:
a)dovada înregistrării în evidenţele organului fiscal competent al autorităţii administraţiei publice locale, care conţine noile date de identificare a autovehiculului sau remorcii ori a solicitantului, numai în cazul modificărilor care vizează datele tehnice în baza cărora se calculează impozitul pe mijloace de transport ori care se referă la schimbarea sediului, domiciliului solicitantului sau, după caz, a reşedinţei acestuia, în cazul persoanelor fizice cu domiciliul în străinătate. Dovada înregistrării în evidenţele organului fiscal local nu este necesară în cazul cererii formulate prin intermediul platformei informatice;
b)vechiul certificat de înmatriculare sau, după caz, declaraţia de pierdere ori dovada declarării furtului acestuia emisă de către autorităţi competente;
c)dovada plăţii contravalorii certificatului de înmatriculare, a noilor plăcuţe cu numărul de înmatriculare în situaţia în care se atribuie un alt număr de înmatriculare şi, după caz, a tarifului legal de atribuire a unei combinaţii preferenţiale a numărului de înmatriculare, cu excepţia cazului în care plăţile s-au realizat prin intermediul SNEP;
d)actul de identitate al solicitantului, în termenul de valabilitate a acestuia, în original, sau, în cazul persoanelor juridice, documentele care atestă dobândirea personalităţii juridice, denumirea, sediul şi reprezentantul legal, în original sau în copie, precum şi actul de identitate al acestuia, în original, sau, după caz, al persoanei împuternicite; în cazul reprezentării solicitantului prin avocat identificarea se va realiza numai prin cardul de avocat vizat pentru anul respectiv, iar în absenţa cardului de avocat identificarea se va realiza prin adeverinţa eliberată de către baroul din care face parte însoţită de cartea de identitate;
e)plăcuţele cu numărul de înmatriculare, în cazul în care se atribuie un alt număr de înmatriculare.
(2)Eliberarea unui nou certificat de înmatriculare ca urmare a modificării unor date înscrise în acesta poate fi solicitată şi în cazul în care acesta a fost reţinut de către autorităţi străine, iar documentul nu a fost transmis autorităţii emitente, în baza depunerii documentelor prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) şi, după caz, a celor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi e), a dovezii de reţinere şi a dovezii încetării motivelor care au stat la baza reţinerii documentului, însoţite de traducerea acestora în limba română, efectuată de către un traducător autorizat. Prevederile art. 13 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(3)Documentele originale prevăzute la alin. (1) lit. d) se restituie, pe loc, solicitantului, reprezentantului legal sau persoanei împuternicite, după caz.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. e), depunerea plăcuţelor cu număr de înmatriculare nu este necesară în cazul în care proprietarul a optat pentru păstrarea combinaţiei numărului de înmatriculare, iar combinaţia numărului de înmatriculare nu a fost restricţionată conform legii.
(5)În cazul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi d) sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 7 alin. (4)-(6).